معرفی ۲۱ کتاب از بهترین کتاب های توسعه فردی

معرفی 21 کتاب از بهترین کتاب های توسعه فردی

فهرست مطالب

همه ما می‌خواهیم در زندگی شاد و برنده باشیم، کتاب‌ها‌ی توسعه فردی می‌توانند کاتالیزور حیاتی برای بسیاری از این پیروزی‌ها‌ می‌باشند.

کتاب‌ها‌ی توسعه فردی نکات گرانبهایی در خورد دارند که توسط متخصصان و افرادی نوشته شده‌اند که دوست دارند استراتژی‌ها‌یی که برایشان مفید بوده است را به اشتراک بگذارند. با خواندن این کتاب‌ها می‌توانید از خرد جمعی آنها استفاده کنید و خود را به سطح بعدی زندگی تان برسانید.

کتاب‌های توسعه فردی می‌توانند راهی عالی برای یادگیری چیزهای جدید یا حل کردن چالش‌هایی باشند که با آن روبرو هستید.

ژانر توسعه فردی گسترده است. کتاب‌های توسعه فردی برای موضوعات بسیار متنوعی وجود دارند، چه به دنبال مشاوره در مورد مدیریت اضطراب باشید، چه به دنبال راهنمایی برای رابطه، یا تلاش برای عبور از فصل جدیدی از زندگی کتابی در این حوزه پیدا خواهید کرد.

حتی اگر مشکلی ندارید که فعالانه در تلاش برای بهبود یا جستجوی راهنمایی در مورد آن باشید، همیشه استراتژی‌ها‌ و طرز فکرهای جدیدی در این کتاب‌ها برای یادگیری وجود دارد. اما

آیا همه کتاب‌های توسعه فردی خوب هستند؟

انتقادی که به برخی از کتاب‌های توسعه فردی گفته می‌شود این است که آنها «سمی» هستند، یعنی این ایده را ترویج می‌کنند که شما به تنهایی مسئول اتفاقات زندگی‌تان هستید، نیروهای ساختاری پیرامون تان نقشی در شرایط شما ندارند.

در حالی که این انتقاد در مورد برخی از این کتاب‌ها صادق است، اما نمی‌توان به همه کتاب‌های این سبک نسبت داد.

اگر کتاب‌هایی که قول می‌دهند نوشدارویی برای همه مشکلات زندگی باشند یا می‌توانند شما را سریع ثروتمند کنند را کنار بگذارید و آنها را با کتاب‌هایی که به عنوان منبعی مفید برای کمک به شما در یک موضوع خاص تبلیغ می‌شوند، جایگزین کنید، کتاب های مناسب تری خواهید یافت.

بسیاری از کتاب‌های توسعه فردی خوب با حکایت‌های روایی، تحقیقات دقیق  و مثال‌های عمل‌گرایانه و مملو از توصیه‌های انگیزشی هستند که بر مبنای اصول روان‌شناسی پایه‌گذاری شده‌اند و می‌توانند به راحتی در زندگی به کار گرفته شوند.

اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر مایل به انجام کاری نباشید، خواندن هیچ کتاب توسعه فردی هرگز نمی‌تواند به شما آن بهبودی را که می‌خواهید بدهد.

توجه : کتاب‌های توسعه فردی می‌توانند ابزارهایی را برای بهبود زندگی‌تان در اختیارتان بگذارند، اما تا زمانی که وقت نگذارید و تلاش نکنید تا اصول و درس‌هایی را که این کتاب‌ها به شما می‌آموزند را به کار بگیرید، نتیجه‌ای را نخواهید دید.

چگونگی انتخاب بهترین کتاب‌ها‌ی توسعه فردی

اگر برای انتخاب کتاب مناسب، عنوان «بهترین کتاب‌های توسعه فردی» را در گوگل جست و جو کنید، چه چیزی نصیب تان می‌شود؟

احتمالا تعداد زیادی کتاب‌ به شما پیشنهاد می‌شود. در این مرحله، احتمالاً برای انتخاب ناامید می‌شوید. زیرا گزینه‌ها‌ی زیادی برای انتخاب وجود دارد، درست است؟

متأسفانه، همان طور که گفته شد همه گزینه‌ها‌ی معرفی شده عالی نیستند. برخی از آنها مجموعه ای از اطلاعات تکراری هستند که به روشی غیر الهام بخش بازگردانده شده اند. برخی بیشتر از آن که توانمند باشند، روحیه تان را تضعیف می‌کنند.

خوشبختانه، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم گندم را از کاه الک کنید.

انتخاب بهترین کتاب های توسعه فردی

انتخاب کتاب توسعه فردی به مشکلی که می‌خواهید حل کنید بستگی دارد. کتاب‌های اختصاصی برای حل مشکلات مالی وجود دارد، برخی دیگر در مورد مسائل عشقی راهنمایی می‌کنند و برخی در مورد مسائل خانوادگی صحبت می‌کنند.

بنابراین قبل از اینکه خرید خود را انجام دهید، مطمئن شوید کتابی که انتخاب کرده اید به نگرانی‌ها‌ی شما می‌پردازد.

در مرحله بعد، یک بررسی بر روی پیشینه نویسندگان انجام دهید تا تجربه، پیشینه یا تخصص حرفه ای آنها را در مورد موضوع بررسی کنید. در نهایت، کتابی را انتخاب کنید که به سبکی مناسب خودتان نوشته شده باشد.

کتابی را در دست بگیرید که ارائه محتوای آن به راحتی قابل درک و قابل ربط باشد و مثال‌ها‌ یا اصول قابل اجرا داشته باشد. به دنبال محتوایی باشید که عملی باشد و نقدهای ارزشمندی از سوی مخاطبان معتبر دریافت کرده باشد.

در انتخاب کتاب حتما به این نکته توجه داشته باشید که کتاب‌های توسعه فردی با رتبه بالا و پرفروش زیادی وجود دارند، اما بهترین کتاب خودیاری برای شما کاملاً به خودتان بستگی دارد.

سبک‌ها‌ی مختلف برای افراد مختلف مناسب هستند. و یک کتاب توسعه فردی که در اوایل دهه ۲۰ زندگی‌تان برای شما مناسب بوده، ممکن است در دهه‌های ۳۰ یا ۴۰ زندگی‌تان تأثیر مشابهی نداشته باشد.

معرفی بهترین کتاب های توسعه فردی

برای کمک به شما در انتخاب کتاب مناسب، در لیست زیر مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌های توسعه فردی همراه با خلاصه‌ای مختصر برای هر یک خواهید دید. اگر کتابی علاقه شما را برانگیخت، توصیه می‌کنم روی پیوندهای آن کلیک کنید و آن را در اپلیکیشن ذهن مطالعه کنید.

استثنائی ها در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱. استثنائی ها

داستان موفقیت – اثر مالکوم گلدول

در این کتاب توسعه فردی، مالکوم گلدول به «به افراد استثنائی موفق»، یعنی بهترین و باهوش‌ترین افراد جامعه – از بیتلز گرفته تا بیل گیتس – اشاره می‌کند و بررسی می‌کند چه چیزی باعث موفقیت بسیار زیاد آن ها شده است.

افراد استثنائی نگاهی علمی‌ به آنچه برای دستیابی به موفقیت در زندگی لازم است دارند. برخلاف برخی دیگر از کتاب‌های این فهرست، این کتاب لیست خاصی از کارهایی که برای رسیدن به موفقیت باید انجام دهید، ارائه نمی‌کند.

بلکه این کتاب حکایات بسیار جالبی را بیان می‌کند که از نکته اصلی کتاب حمایت می‌کنند، اینکه موفقیت با شانس، نگرش یا حتی مهارت به دست نمی‌آید، بلکه تنها معیار اندازه گیری واقعی، زمانی است که به کسب مهارت‌ها‌ی خود اختصاص می‌دهیم.

افرادی که به درجات بالاتری از موفقیت دست می‌یابند تقریباً همیشه زمان بیشتری به ایجاد مهارت‌ها‌یی که برای موفقیت لازم دارند، اختصاص می‌دهند.

خواندن این کتاب به خاطر داستان‌ها‌ و حکایات واقعاً جالبش بسیار لذت بخش است.

به سرانجام رساندن کارها در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۲. به سرانجام رساندن کارها

هنر بهره وری بدون استرس- اثر دیوید آلن

اگر ذاتاً آدم منظمی‌ نیستید، می‌توانم بگویم خواندن کتاب به سرانجام رساندن کارها برایتان یک تجربه تغییر دهنده زندگی خواهد بود. آلن در مورد چگونگی برنامه ریزی برای تمام جنبه‌ها‌ی یک زندگی پرمشغله (چه تجاری و چه شخصی) توصیه‌ها‌ی محکمی‌ ارائه می‌دهد.

این کتاب برای تمام هرج و مرج‌ها‌یی که زندگی سر راه شما قرار می‌دهد، راه حلی ارائه می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی خود را سازماندهی کنید و در بالای همه چیز قرار بگیرید.

 

تختخوابت را مرتب کن در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

 ۳. تختخوابت را مرتب کن

چیزهای کوچکی که می‌تواند زندگی تان را تغییر دهد – اثر دریاسالار ویلیام اچ مک ریون

این کتاب از یک سخنرانی فارغ التحصیلی دانشگاه تگزاس سرچشمه گرفت که به صورت ویروسی در رسانه‌ها‌ی اجتماعی منتشر شد.

رویکرد کتاب دلسوزانه و واقع بینانه است. مک‌ریون شما را تشویق می‌کند که در چیزهای کوچک مانند مرتب کردن تخت تان پیروزی کسب کنید، تا با اعتماد به نفس در مسیر موفقیت قدم بردارید.

این رویکرد موفقیت را به عنوان یک موقعیت ایده آل دست نیافتنی در آینده دور و مبهم معرفی نمی‌کند و آن را برای همه کسانی که جرأت تلاش کردن دارند قابل دسترس می‌سازد.

این کتاب ۱۰ کار ساده را فهرست می‌کند که می‌توانند باعث تغییر شما شوند و احتمالاً دنیا را تحت تأثیر قرار دهند.  کتابی خوب برای هر کسی که به دنبال الهام و پیروزی در زندگی روزمره است.

عادت های اتمی در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۴. عادت های اتمی

راهی آسان و اثبات شده برای ایجاد عادات خوب و ترک عادت‌ها‌ی بد- اثر جیمز کلیر

به قول معروف، هر سفر با یک قدم شروع می‌شود. در حوزه توسعه فردی، هر مرحله می‌تواند یک انتخاب واحد یا انبوهی از تصمیمات گرفته شده در هر روز باشد. سوال این است که چگونه می‌توان انتخاب‌ها‌ی بهتری داشت؟

به قول خود کلیر، «عادات، سود مرکب بهبود شخصی  هستند».

این کتاب توسعه فردی ۲ میلیون نسخه فروخته است و به دلیل مروری جامع از همه چیز در شکل گیری عادت، محبوبیت پیدا کرده است.

هرکسی که سعی در تغییر عادات داشته باشد می‌داند که چقدر می‌تواند چالش برانگیز باشد. خوشبختانه، عادات اتمی‌ ساختاری  برای خلاص شدن از عادات غیر مفید و ایجاد عادات جدید و کمک کننده فراهم می‌کند.

رویکرد کلیر هم عملی و هم متقاعدکننده است. پس این کتاب را با احتیاط بخوانید؛ شاید دیگر هرگز مانند قبل نشوید.

 

آیین دوست یابی در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۵. آیین دوست یابی

دیل کارنگی

چگونه دوستانی به دست بیآوریم و بر مردم تأثیر بگذاریم – اثر دیل کارنگی

مهم نیست که خط کاری شما چیست یا می‌خواهید به چه چیزی برسید. اگر در حال انجام هر نوع کسب و کاری هستید، باید با اشخاص دیگر ارتباط برقرار کنید.

وقتی صحبت از یادگیری نحوه کار و برقراری ارتباط با مردم می‌شود، کتاب آیین دوست یابی پادشاهی بلامنازع است، بنابراین خواندن آن ضروری است، مخصوصاً برای افراد درون‌گرا.

این شاهکار دیل کارنگی  از زمان انتشارش در سال ۱۹۳۶ بیش از ۴۵ میلیون نسخه فروخته است. در این کتاب، کارنگی به خوبی نشان می‌دهد که ارتباط خوب واقعاً ربطی به استعداد طبیعی یا زبان بازی ندارد. بلکه دانستن تاکتیک‌های مناسب برای استفاده در تعامل با دیگران است که مهم است، کاری که همه می‌توانند انجام دهند.

با توجه به اهمیت ارتباطات در هر کاری که انجام می‌دهیم، برقراری ارتباط یکی از مهم ترین مهارت‌ها‌یی است که می‌توانید روی آن کار کنید.

پس اگر می‌خواهید ارتباط‌ات بهتری داشته باشید، یا به سادگی می‌خواهید در کار با مردم بهتر شوید، در خواندن این کتاب تردید نکنید.

خانه تکانی ذهن در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۶. خانه تکانی ذهن

زندگی بدون نگرانی، اضطراب و ترس- اثر اس جی اسکات و بری داونپورت

شاهکاری در مورد اینکه چگونه افکار منفی را از بین ببرید و در ذهن خود فضایی برای احساسات مثبت ایجاد کنید. این کتاب برای کسانی که زندگی شان با نگرانی‌ها‌ی بی پایان پر شده مناسب است.

این کتاب با ذکر چند دلیل برای به هم ریختگی ذهنی، مانند استرس، آغاز می‌شود و توضیح می‌دهد که چرا به هم ریختگی ذهنی می‌تواند برای سلامت روان و جسم مضر باشد.

سپس کتاب به عادت های ذهن آگاهی و نظم دهی ذهن می‌پردازد که می‌توانید آنها را تمرین کنید تا افکار خود را بهتر کنترل کنید و آنها را به افکار مثبت تبدیل کنید.

ایده اصلی مطرح شده در کتاب این است که به این دلیل در فکر، نگرانی و استرس گرفتار شده اید که ذهن تان پر از وسایل غیر ضروری است که باید با کیسه زباله به بیرون پرتاب شوند.  اما با یادگیری اصول این کتاب می‌توانید فضایی «آزاد» را در ذهن تان برای آرامش درونی ایجاد کنید.

هیولای دورن تان را بیدار کنید در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

 ۷. هیولای دورن تان را بیدار کنید

چطور به سرعت کنترل سرونشت تان را به دست بگیرید- اثر آنتونی رابینز

آنتونی رابینز سخنران انگیزشی، نویسنده، مربی مشهور جهان است. او یک استاد توسعه فردی بی همتاست.  کتاب‌ها‌ی رابینز به شدت محبوب هستند و این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های توسعه فردی او می‌باشد که می‌توانید بخوانید.

آنتونی رابینز در “هیولای دورن تان را بیدار کنید” درس‌ها‌ی اساسی تسلط بر خود را بررسی می‌کند. شما را برای کشف هدف واقعی تان و به دست گرفتن کنترل زندگی تان تشویق می‌کند.

صفحات این کتاب با بیدار کردن شما از خواب متوسط بودن، دعوت به سمت عظمت آغاز می‌شود. رابینز به شما نشان می‌دهد که برای کنترل احساسات، امور مالی، بدن و روابط خود باید چه کاری انجام دهید.

در این راهنمای گام به گام، متوجه خواهید شد که برای چه کاری اینجا هستید، و مسئولیت زندگی خود را بر عهده خواهید گرفت و در سرنوشت خود مشارکت فعالی خواهید داشت.

با پیروی از توصیه‌ها‌ی کتاب، می‌توانید غول درون خود را بیدار کنید و تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

نمی‌توانی به من آسیب بزنی در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

 ۸. نمی‌توانی به من آسیب بزنی

بر ذهن خود مسلط شوید و با نابرابری‌ها بجنگید – اثر دیوید گوگینز

این کتاب داستان زندگی الهام بخش دیوید گوگینز  است که از پ فقر شدید و سوء استفاده آغاز می‌شود.

اما او از سایه‌ها‌ بیرون آمده و به یک سخنران و نویسنده انگیزشی قدرتمند تبدیل شده است که نه تنها به ما می‌گوید که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، بلکه نشان می‌دهد که چگونه این کار را انجام دهیم.

داستان دیوید مجموعه ای از استقامت، انعطاف پذیری و انگیزه است. او یک ماراتن دهنده بزرگ و یک افسر نیروی دریایی بازنشسته است.

این کتاب شما را با شکستن پیله‌ تان شوکه می‌کند و شما را برای غلبه بر محدودیت‌های یک دنیای پرپیچ‌وخم آماده می‌کند.

تو خفن هستی در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۹.  تو خفن هستی

چطور به عظمت خود شک نکنید و یک زندگی عالی را شروع کنید – اثر جن سیندرو

در طی خواندن این کتاب همانطور که سرگرم می‌شوید، به یک فرد فوق العاده  هم تبدیل می‌شوید که مسئولیت زندگی خودش را بر عهده می‌گیرد.

نویسنده در طی ۲۷ فصل کتاب به بررسی عمیق ناامنی‌ها‌ و علل ریشه ای آنها می‌پردازد. تا بتوانید نوع زندگی را که دوست دارید بسازید.

با خواندن کتاب یاد می‌گیرید با فروتنی چیزهایی را بپذیرید که نمی‌توانید تغییر دهید و چیزهایی که ترجیح نمی‌دهید با آنها زندگی کنید را تغییر دهید.

چه کسی پنیر من را جابجا کرد؟ در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۰. چه کسی پنیر من را جابجا کرد؟

یک روش فوق العاده برای کنار آمدن با تغییر در زندگی و کار – اسپنسر جانسون

“چه کسی پنیر من را جابجا کرد؟” اولین بار در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، یک کتاب خودیاری در قالب یک داستان انگیزشی از چهار شخصیت است که در یک مارپیچ زندگی می‌کنند و به دنبال پنیر هستند.

پنیر معادل نیازهای روزانه ماست. پول، قدرت، روابط، شغل، موقعیت و چیزهایی مانند آن.

اصل داستان بر اساس عکس العمل شخصیت‌ها‌ در زمانی است که تغییرات غیرمنتظره‌ای باعث محرومیت آنها از پنیرهایشان می‌شود. از واکنش‌ها‌ی آنها می‌توان درس‌ها‌ی عمیقی گرفت که به ما کمک می‌کند تا با تغییرات زندگی روزمره خود کنار بیاییم.

تنها چیزی که در دنیای پرشتاب ما ثابت است تغییر است. این کتاب، یک درس عالی در مدیریت تغییر ارائه می‌دهد. به جای تمرکز بر گذشته، تغییر را شناسایی کنید و برای آن آماده شوید تا با استرس کمتری از آن نهایت استفاده را ببرید.

فریب خورده‌ی توسط تصادف در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۱. فریب خورده‌ی توسط تصادف

نقش پنهان شانس در زندگی و در بازار- اثر نسیم نیکلاس طالب

این کتاب به شما دیدگاهی می‌دهد که متأسفانه به ندرت در دیگر آثار با آن مواجه می‌شوید: می‌توانید هر کاری را درست انجام دهید اما باز هم ببازید، یا کاری را اشتباه انجام دهید و همچنان برنده شوید.

اغلب در جایی  احساس می‌کنیم که به خاطر مهارت مان برنده شده ایم در حالی که فقط به خاطر شانس بوده است. ما همبستگی را با علیت اشتباه می‌گیریم و تأثیر باورنکردنی تغییرات کوچک را دست کم می‌گیریم.

این پیام مهمی است که باید در بسیاری از تصمیماتی که در زندگی می‌گیرید، به آن توجه کنید.

این کتاب نوشته طالب به شما کمک می‌کند چنین دیدگاهی را توسعه دهید تا بتوانید در جهانی زندگی کنید که به طور کامل نمی‌توان آن را درک کرد، جایی که نتایج همیشه نشانگرهای واضح عملکردتان نیستند و شانس با سرنوشت ما بازی می‌کند.

پس فریب تصادفی بودن وقایع را نخورید!

48 قانون قدرت در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۲. ۴۸ قانون قدرت 

 اثر رابرت گرین

واقعیت این است که قدرت داشتن بسیار مهم است، مانند عصای نامرئی است که همه روابط سلسله مراتبی اطراف ما را تشکیل می‌دهد.

اگر می‌خواهید بدانید مردم چگونه از قدرت به نفع خود استفاده می‌کنند و برای محافظت از خود در برابر سوء استفاده‌ها‌ی خاص از قدرت چه باید کرد حتما کتاب گرین را مطالعه نمایید.

این کتاب با بیان داستانهایی از سزار گرفته تا گوته، سون تزو تا ماکیاولی طیف وسیعی از رشد انسان را در بر می‌گیرد. تمام داستان‌ها‌ی این کتاب حول محور قدرت می‌چرخند.

بعلاوه این کتاب شامل بسیاری از درس‌ها‌ی زندگی، حکایت‌ها‌ی شگفت انگیز تاریخی است. اگر با دیدگاه خاصی این کتاب را بخوانید، توانایی استفاده از قدرت را برای همیشه کسب می‌کنید.

هفت عادت مردمان موثر در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۳. هفت عادت مردمان موثر

درس هایی قدرتمند برای تغییر شخصی- اثر استفان کاوی

یک کلاسیک جاودانه توسط استفان کاوی که بر اصول محکمی‌ که آزمایش خود را در طی زمان پس داده اند، تکیه کرده است.

پس از خواندن این کتاب از خودتان برای دریافت بینش‌های ارائه شده توسط کاوی برای مقابله و حل چالش‌های شخصی و حرفه‌ای تشکر خواهید کرد.

این کتاب بر کیفیت درونی تمرکز دارد تا عادت‌هایی مثبت ایجاد کنید. همچنین بر افزایش اثربخشی افراد و در نتیجه موفقیت بیشتر شان در زندگی متمرکز است.

کاوی هفت عادت را بیان می‌کند که اگر به خوبی به کار گرفته شود می‌تواند هر فردی را به سمت موفقیت سوق دهد.

این کتاب توسعه فردی از زمان اولین انتشارش در سال ۱۹۸۹،  بیش از ۱۵ میلیون نسخه فروخته شده است و تا به حال چندین بار به روز شده است.

با این حال، برخی از قطعات ممکن است گاهی اوقات کمی‌ قدیمی‌ به نظر برسند. اما همچنان مملو از درس‌های بی‌زمان و حکایت‌های مرتبط است. از آن نوع کتاب هایی است که هر از گاهی می‌خواهید  آن را دوباره بخوانید یا به آن مراجعه کنید. پس در خواندنش تردید نکنید.

ذهن بینی در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۴. ذهن بینی

علم جدید تحول شخصی- اثر دانیل جی سیگل

همانطور که مربی مدیتیشن من اغلب می گفت، «ذهن آگاهی به تنهایی کافی نیست!».

به نظر می‌رسد سیگل این موضوع را جدی گرفته است و ترکیبی منحصر به فرد بین مدیتیشن، روانکاوی و علوم اعصاب ساخته که آن را «ذهن بینی» می‌نامد. همانطور که خودش می‌گوید، این کتاب ترکیبی قوی بین هوش عاطفی و اجتماعی است.

همه ما با این یا آن مشکل سروکار داریم، چیزی که به نظر می‌رسد هسته اصلی آرامش ما را مختل می‌کند. اگرچه ممکن است بهترین استراتژی برای خلاص شدن از شر مشکلات در این کتاب نباشد، اما مطمئناً به درک و مهربانی نسبت به آن جنبه کوچکی که آن تصویر کامل از خودمان را بر هم می‌زند، کمک می‌کند.

این کتاب مملو از تکنیک‌ها، بینش‌ها و تجلی‌ها است و حاوی همه چیزهایی است که برای برنامه‌ریزی مجدد مغز و استفاده بهینه از ظرفیت عصبیبه  آن نیاز دارید. این کتابی برای جویندگان معنوی و دانشمندان عالی است.

رژیم غذایی کامل سلامت در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۵. رژیم غذایی کامل سلامت

سلامتی خود را به دست آورید و با خوردن به روشی که قرار بود غذا بخورید، وزن کم کنید- اثر پل جامینت و شو چینگ جامینت

هیچ لیست کتاب توسعه فردی، بدون کتاب تغذیه کامل نمی‌شود و مطمئناً رژیم غذایی کامل سلامت یکی از بهترین کتاب رژیم غذایی موجود در بازار است.

اگر اضافه وزن دارید یا احساس بیماری می‌کنید، یا فقط به دنبال تقویت بیشتر سلامتی خود هستید خواندن این کتاب را از قلم نیندازید.

نویسندگان با دهه‌ها سال مطالعه، روش بهینه‌ای برای غذا خوردن را ایجاد نموده‌اند و در این فرآیند، مدهای محبوب غذا خوردن را از بین می‌برند.

آنها با جزییات کافی نسبت‌های کلان بهینه را توضیح می‌دهند که کدام نشاسته بی‌خطر است، چه ویتامین‌ها و مکمل‌هایی را باید مصرف کرد و از چه غذاها یا سمومی باید دوری کرد. زیرا ما به گونه ای تکامل یافته ایم که غذاهایی غیر سمی، با چربی بالا، پروتئین و کربوهیدرات‌ها‌ی متوسط ​​بخوریم.

اگر بدن شما از سلامت مطلوبی برخوردار نیست، خواندن کتاب‌ها‌ی دیگر تقریباً فایده ای ندارد. این کتاب را اولویت شماره یک خود قرار دهید.

انسان در جستجوی معنا در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۶. انسان در جستجوی معنا

اثر ویکتور فرانکل

اگر بخواهم یک کتاب از این فهرست را برای خواندن اجباری انتخاب کنم، این یکی را انتخاب می‌کنم.

انسان در جست و جوی معنای فرانکل ترکیبی از خاطرات، یک تحقیق روانشناختی و یک کتاب توسعه فردی است.

این کتاب پیام قدرتمندی را ارائه می‌دهد: یافتن معنا در هسته انسان بودن نهفته است.

فرانکل از تجربه خودش به عنوان یک روانپزشک، همراه با حکایات دوران حضورش در اردوگاه‌ها‌ی کار اجباری نازی، به ما می‌گوید و این که چقدر مهم است در زندگی خود معنایی پیدا کنیم و اگر این کار را نکنیم، به چه چیزی تبدیل می‌شویم.

او به ما می‌گوید که رنج اجتناب ناپذیر است. اما اینکه چگونه با آن کنار بیاییم به خودمان بستگی دارد. اگر بتوانیم معنا پیدا کنیم، حتی در بدترین زمان‌ها هم می‌توانیم با هدفی جدید به جلو حرکت کنیم.

هر کسی که سخنان فرانکل را می‌خواند، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و الهام می‌گیرد تا زندگی معناداری بسازد و با عزت و مسئولیت زندگی کند، حتی در سخت‌ترین زمان‌ها.

این یک کتاب ارزشمند است که خواندن آن در زمان سختی‌ها‌ی شخصی یا جهانی، مانند همه گیری کرونا می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

پدر پول‌دار، پدر فقیر در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۷. پدر پول‌دار، پدر فقیر

 اثر رابرت کیوساکی 

این یک کتاب جاودانه و عالی است که به جای پول درآوردن بر ذهنیت پول تمرکز دارد.  این کتاب با گذشت ۲۰ سال هنوز هم بهترین کتاب مالی شخصی در جهان  است.

این افسانه را از بین می‌برد که برای گذران زندگی باید شغلی با حقوق بالا داشته باشید. این طرز تفکر اکنون به لطف اقتصاد اینترنی و انواع فرصت‌ها‌ی دیگر برای کسب درآمد برای مردم روشن‌تر از همیشه است.

این کتاب تعدادی از نقل‌قول‌ها و درس‌های جاودانه را ارائه می‌کند که امروزه هنوز هم مفید هستند، زیرا دیدگاه‌های مردم در مورد پول در طول سال‌ها تغییر چندانی نکرده است.

این کتاب فرصتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا دیدگاه‌ها‌ی خود را در مورد پول به روش‌ها‌ی منحصر به فردی به چالش بکشید که سایر کتاب‌ها‌ی مالی شخصی این کار را نمی‌کنند.

این کتاب از تضاد بین دو شخصیت «پدر فقیر» و «پدر پولدار» برای آموزش اصول مالی مختلف استفاده می‌کند. با دنبال کردن مثال‌های پدر پولدار، می‌توانید بهترین روش‌ها را برای بهبود وضعیت مالی خود بیاموزید.

اجازه ندهید زبان ساده کتاب شما را فریب دهد. این یک کتاب توسعه فردی عالی برای افرادی است که به دنبال موقعیت مالی بهتر هستند. ثروت خالص نویسنده بیش از ۸۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، بنابراین باید در سخنان او حقیقتی وجود داشته باشد.

تله شادمانی در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۸. تله شادمانی

چگونه مبارزه کردن را متوقف کنیم و زندگی کردن را شروع کنیم- اثر راس هریس 

ما البته مخلوقات عقلانی محض نیستیم. گاهی اوقات تلاش ما برای کنترل افکارمان می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در اینجا، هریس روانشناس استرالیایی اصول درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) را توضیح می‌دهد.

هریس توضیح می‌دهد که چگونه ACT به ما کمک می‌کند تا آگاهی و فضایی برای احساسات خود ایجاد کنیم. در واقع نوعی درمان است که تمرکز حواس، تغییر رفتاری و ارزش‌ها را ترکیب می‌کند.

اما تله چیست؟ بیشتر ما زندگی را به دنبال خوشبختی و اجتناب از تجربیات ناخوشایند می‌گذرانیم. اما هریس از ما دعوت می‌کند که سعی نکنیم افکار منفی یا احساسات ناخوشایند خود را کنترل کنیم، بلکه صرفاً آنها را بپذیریم و سپس آنها را رها کنیم. به این ترتیب انرژی بیشتری برای تعهد به اقدامات مبتنی بر ارزش داریم.

این کتاب با انبوهی از تمرین‌های ساده ارائه می‌شود و برای هر کسی که به دنبال رضایت بیشتر، یا به دنبال یافتن راهی برای مدیریت افسردگی یا اضطراب است، مفید است.

جادوی بزرگ در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۱۹. جادوی بزرگ

زندگی خلاقانه فراتر از ترس- اثر الیزابت گیلبرت 

خلاقیت چیزی است که همه ما می‌توانیم از آن بهره مند شویم، چه در کار، چه در زندگی روزمره و چه برای رسیدن به رویاهایمان.

الیزابت گیلبرت در کتاب پرفروشش، «جادوی بزرگ»، این موضوع را مطرح می‌کند که هر کسی می‌تواند با استفاده از طرز فکر درست، زندگی خلاقانه‌ای داشته باشد.

نویسنده از تجربیات شخصی خود به عنوان نویسنده استفاده می‌کند تا نشان دهد چگونه بر چالش‌ها‌ی رایجی که افراد خلاق با آن‌ها‌ روبرو می‌شوند غلبه کرده است – الهام گرفتن، تجربه فشار برای امرار معاش از کار خلاقانه، و چارچوب بندی مجدد ایده موفقیت – همه اینها با تغییر ذهنیت او نسبت به خلاقیت ممکن شده است.

جدا از تجربه خود، گیلبرت از حکایات دیگران نیز استفاده می‌کند تا نشان دهد که چگونه خلاقیت در بسیاری از جنبه‌ها‌ی زندگی نقش دارد.

حتی اگر خود را یک هنرمند یا خلاق نمی‌دانید، «جادوی بزرگ» راهنمای مرتبطی برای مهار قدرت خلاقیت با اجرای عادات جدیدی است که شما را به سمت خلاقیت سوق می‌دهد.

زندگی شجاعانه در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۲۰. زندگی شجاعانه

چگونه شجاعتِ آسیب پذیر بودن شیوه زندگی، عشق ورزی و رهبری ما را تغییر می دهد- اثر برنه براون 

برنه براون، پروفسور تحقیقات اجتماعی، در کتاب «زندگی شجاعانه»، قدرت آسیب‌پذیری را مورد بحث قرار می‌دهد، چیزی که بسیاری از ما در یک مقطع زمانی با آن مشکل داشته‌ایم.

اگرچه آسیب پذیری ناراحت کننده است و حتی به طور سنتی به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته می‌شود، اما براون از طریق تحقیقاتش دریافته است که آسیب پذیری کلید دستیابی به چیزهای بزرگ در زندگی مانند شجاعت، تعامل و ارتباط. است.

ریشه آسیب‌پذیری شرم است، و براون در سراسر کتاب پیشنهاد می‌کند که چگونه می‌توانیم با شرم مقابله کنیم تا آسیب‌پذیری را برطرف کنیم و از طرف مقابل شجاع‌تر بیرون بیاییم.

براون استدلال می‌کند که ما باید آسیب پذیری خود را بپذیریم و آن را به عنوان یک نقطه قوت در نظر بگیریم. با آشکار کردن خود واقعی‌مان، علی‌رغم ضعف‌هایمان، از تجربیات جدیدی که معنا و هدفی را به زندگی ما می‌آورند، فاصله نمی‌گیریم.

قدرت مثبت اندیشی در بهترین کتاب‌­های توسعه فردی

۲۱. قدرت مثبت اندیشی

نورمن وینسنت پیل این کتاب را در سال ۱۹۵۲ نوشته است اما هنوز هم یکی از بهترین کتاب‌های توسعه فردی است. پیام اصلی ساده است: اگر به روشی مثبت فکر کنید، شروع به دیدن نتایج مثبت خواهید کرد.

دلیلش این است که شما بیشتر تلاش می‌کنید، و وقتی بیشتر تلاش می‌کنید و رویاهای بزرگ‌تری می‌بینید.

البته، دستیابی به یک نگرش دائمی‌ خوش بینانه آسان نیست، اما قدرت مثبت اندیشی تلاش می‌کند تا تمام راه‌ها‌یی که می‌تواند  برای انجام این کار ارزشمند به شما کمک کند را نشان دهد.

مطالعۀ بهترین کتاب‌­های توسعه فردی در ۱۵ دقیقه

مطالعه کتاب‌­های غیرداستانی زمان زیادی از روزتان را خواهد گرفت. یک فرد معمولی، برای مطالعه ۱۰۰ صفحه، باید تقریباً سه ساعت وقت بگذارد. درنتیجه، مطالعۀ تنها یکی از کتاب­‌های پیشنهادی، ممکن است ۹ ساعت طول بکشد.

اما شما می­‌توانید بامطالعه خلاصه کتاب­‌های موجود در سایت ما، یا با گوش دادن به کتاب­‌های صوتی، تنها ۲۰ دقیقه برای هر کتاب زمان صرف کنید.

دانلود اپلیکیشن

یک دیدگاه

  1. با سلام
    پیشنهاد می کنم با کتاب های زوج نویسنده ی ایرانی(دکتر حمید رضائی و دکتر فرشته مرزبان) در موضوع موفقیت که انتشار کتاب های خود را از سال ۱۴۰۱ شروع کرده اند هم آشنا شوید.
    برخی از ویژگی های کتاب های ایشان عبارت است از:
    – خلاصه گویی
    – جامعیت مطالب به طوری که به جنبه ها و ابعاد مختلف در موضوع موفقیت پرداخته اند
    – رعایت اصل انگیزش در کنار آموزش
    – جذابیت آثار به خاطر رعایت جنبه های خلاقانه در ارائه ی مطالب
    – قابلیت فهم و پذیرش مفاهیم برای افراد با سطح تحصیلات و سلیقه های مختلف.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید