بعد از این که در محل کار اشتباه کردیم چه کنیم؟

اقدامات بعد از اشتباه در محل کار

فهرست مطالب

برای بهترین کارکنان نیز پیش می‌­آید که موعد تحویل کار را فراموش کنند، تکلیفی را اشتباه متوجه شوند یا در ارائه­‌شان خراب‌کاری کنند. گاهی اوقات اشتباهات ما کوچک هستند؛ برای مثال اشتباه در محل کار ما شاید فقط باعث شود ۱۰ دقیقه دیرتر به جلسه برسیم؛ اما در مواقع دیگر، ممکن است یک مشتری خوب را از دست بدهیم، خرج روی دست شرکت‌مان بگذاریم یا به اعتبار کسی آسیب برسانیم.

واقعیت این است که نمی‌­توانید اتفاقی که افتاده را تغییر دهید، اما می­‌توانید اتفاقات بعد از آن را کنترل کرده و به این ترتیب، اوضاع را به نفع خودتان عوض کنید.

بعد از اشتباه در محل کار چه کنیم؟

کاری که بعد از مرتکب شدن اشتباه در محل کار انجام می­‌دهید، می­‌تواند واکنش افراد را تغییر دهد. با این برنامۀ ۶ مرحله‌­ای اشتباهات‌تان در محل کار را جبران کنید:

۱. چند نفس عمیق بکشید

وقتی متوجه می‌شوید که اشتباه در محل کار مرتکب شده­‌اید هر چند کوچک، دیگر به سختی می­‌توانید به احساسات‌تان اعتماد کنید. ممکن است اولین واکنش‌تان این باشد که به یکی از همکاران‌تان پرخاش کنید، با عصبانیت و هیجان به خاطر چیزی که تقصیر شما نبوده عذرخواهی کنید یا سعی کنید اشتباه‌تان را به روشی نامطلوب جبران کنید.

اما سعی کنید قبل از انجام هر کاری، چند نفس عمیق بکشید. این کار آرام‌تان می­‌کند و بعد می‌توانید منطقی‌تر واکنش نشان دهید.

در صورت امکان، به دستشویی، اتاق جلسۀ خالی یا به بیرون از ساختمان بروید تا چند لحظه با افکارتان خلوت کنید.

۲. چند دقیقه وقت بگذارید و به موضوع فکر کنید

زمانی که آرام شدید، زمان آن است که به اشتباه‌تان فکر کنید.

می­‌دانیم که راحت­‌تر این است که سرمان را مثل کبک زیر برف کنیم و امیدوار باشیم که اوضاع خود به خود آرام شود؛ اما بهتر آن است با اشتباهات‌تان رو در رو شوید.

اگر مسئولیت اشتباهات‌تان را بپذیرید، بابت‌شان عذرخواهی کنید، آن‌­ها را اصلاح کنید و از آن­‌ها درس بگیرید، احترام بیشتری از جانب رئیس و همکاران‌تان به دست خواهید آورد.

با این حال، قبل از این که برای انجام این کارها عجله کنید، زمان بگذارید و به همه چیز فکر کنید.

یک دفتر بردارید و در آن این سؤالات را از خودتان بپرسید:

  • آیا این اشتباه در محل کار واقعاً تقصیر شما بوده است؟
  • اگر تقصیر شما بوده، باید از چه کسی عذرخواهی کنید؟
  • آیا باید رو در رو عذرخواهی کنید؟
  • آیا راهی وجود دارد که بتوانید اشتباه‌تان را برطرف کنید؟
  • چگونه می­‌توانید مطمئن شوید که این اتفاق دوباره تکرار نخواهد شد؟
  • از این اشتباه چه می­‌توانید بیاموزید تا به کارمند و فرد بهتری تبدیل شوید؟

علاوه بر تمام این کارها، می­‌توانید با یک دوست یا همکار مورد اعتماد نیز حرف بزنید و نظر او را در مورد این موضوع بپرسید.

۳. عذرخواهی کنید

این مرحله، بسیار مهم است. همۀ ما انسان هستیم و انسان اشتباه می‌­کند؛ اما نحوۀ برخوردتان با اشتباهات است که می‌­تواند شرایط را عوض کند و عذرخواهیِ درست، بخش مهمی از این کار است.

در عذرخواهی به این نکات توجه کنید:

  • از کلمۀ «متاسفم» یا عبارت «عذرخواهی می­‌کنم» استفاده کنیم.
  • به اشتباه خود اقرار کنید و ماجرا را توضیح دهید.
  • سهم‌تان در این اشتباه را بپذیرید و سعی نکنید تقصیر را از گردن خود بردارید.
  • عذرخواهی را در اسرع وقت انجام دهید.
  • ممکن است اشتباهات کوچک صرفاً به عذرخواهی از طریق ایمیل نیاز داشته باشند؛ اما برای عذرخواهی­‌کردن به خاطر اشتباهات بزرگ‌تر و جدی­‌تر به فکر یک جلسۀ رو در رو باشید.

عذر خواهی بعد از اشتباه در محل کار

۴. اگر امکانش هست اشتباه‌ در محل کارتان را اصلاح کنید 

برخی از اشتباهات را می‌­توان اصلاح کرد. اگر اشتباه شما نیز قابل اصلاح است، می‌توانید فوراً خودتان دست به کار شوید یا در مورد آن با رئیس و همکاران‌تان مشورت کنید و نظر آن‌­ها را نیز بپرسید.

با تمرکز بر یافتن راه‌حل، نشان می‌دهید فردی هستید که توانایی حل مشکلات را دارد؛ نه فردی که اشتباه می‌کند و کنار می­‌رود تا دیگران جورش را بکشند.

مثلاً می­‌توانید تا دیروقت سر کار بمانید و گزارشی که فراموشش کرده بودید را بنویسید، پاسخ نامناسبی که با حساب توییتر شرکت ارسال کرده بودید را حذف کنید یا با مشتری تماس بگیرید و پس از عذرخواهی به خاطر اشتباه‌تان به او تخفیف بدهید.

۵. از اشتباه‌ در محل کارتان درس بگیرید و در جهت رشدتان از آن استفاده کنید 

اشتباهات اتفاق می‌­افتند، اما نباید آن­‌ها را به یک اتفاق عادی در زندگی کاری‌تان تبدیل کنید. در مورد اشتباه‌تان فکر کنید و ببینید چگونه می‌­توانید مطمئن شوید که دوباره آن را تکرار نخواهید کرد.

اشتباه در محل کار می­‌تواند فرصت خوبی برای رشد باشند. نتایج یک نظرسنجی نشان داده که ۸۴ درصد از کارمندان و صاحبان مشاغل کوچک اشتباه را فرصتی برای رشد می‌­دانند. این افراد گفته‌­اند که اشتباهات‌شان به آن‌­ها درس­‌های زیادی آموخته است؛ از این که چگونه بهره‌وری بیشتری داشته باشند گرفته تا این که چگونه وظایف کاری‌شان را بهتر درک کنند و چگونه آن‌­ها را اولویت‌بندی کنند.

به عنوان مثال، اگر یادتان رفت که یک پروژۀ مهم را سر موعد تحویل دهید، می­‌توانید از این به بعد از اپلیکیشن­‌هایی مثل گوگل کلندر برای سازماندهی کارهایتان استفاده کنید.

همچنین می­‌توانید نحوۀ درس‌­گرفتن از اشتباه‌تان و اطمینان از عدم تکرار آن را در عذرخواهی‌تان نیز بگنجانید.

خواندن مقاله زیر را برای کنار آمدن بهتر با اشتباه‌تان به شما توصیه می کنیم.‎

روانشناسی پذیرش اشتباه: چطور اشتباهات‌مان را بهتر بپذیریم؟

روانشناسی پذیرش اشتباه: اگر نتوانیم اشتباهات‌مان را بپذیریم، به روابط‌مان با دیگران و حتی رشد فردی‌مان آسیب وارد می شود. این مقاله درباره نحوه پذیرش بهتر اشتباهات‌مان با حفظ غرور و عزت‌نفس می‌باشد.

‎اکنون بخوانید‎

 

۶. با رئیس‌تان صحبت کنید 

بله؛ آخرین کاری که دل‌تان می­‌خواهد بعد از اشتباه‌تان انجام دهید این است که نزد رئیس‌تان به آن اعتراف کنید؛ اما بهتر است آنچه که اتفاق افتاده را از خود شما بشنود، نه از زبان مشتری یا یکی دیگر از اعضای تیم‌تان.

در اسرع وقت به فکر ترتیب دادن یک جلسه باشید. صرفاً توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده، بابت آن عذرخواهی کنید و نحوۀ رفع مشکل را (در صورت وجود) با او در میان بگذارید و به او اطمینان دهید که دوباره این اشتباه را تکرار نخواهید کرد. بعد، به سر کارتان برگردید.

یک رئیس خوب متوجه است که هر انسانی اشتباه می‌­کند؛ چون به احتمال زیاد از خودش نیز اشتباهاتی سر زده است.

اصلاً شاید او بتواند در این‌باره راهنمایی‌تان کند و یادتان بدهد که چگونه باید از تکرار اشتباه‌تان جلوگیری کنید.

چگونه می‌­توانید از بروز احساس گناه در مورد اشتباهات‌تان جلوگیری کنید؟

آیا مدام به اشتباه‌تان فکر می‌­کنید و آن را بارها و بارها در ذهن‌تان تکرار می­‌کنید؟ با استفاده از این مراحل، از بروز چنین احساسی جلوگیری کنید:

۱. احساسات‌تان را لمس کنید 

اول از همه، به خودتان اجازه دهید احساس ناراحتی کنید. خیلی دشوار است که سخت کار کنید، به شغل‌تان اهمیت دهید و همیشه کارمند خوبی باشید، اما بفهمید که اشتباه کرده‌اید.

سرکوفت زدن به خودتان و احساس گناه کردن، به هیچ وجه کمکی به شما نخواهد کرد. به خودتان زمان بدهید تا احساس ناراحتی، آزرده خاطری، عصبانیت یا هر احساس دیگری داشته باشید.

فقط به خودتان اجازه ندهید که این احساسات برای مدتی طولانی عذاب‌تان دهد یا روی کارتان تأثیر بگذارد.

۲. با دیدی واقع­‌بینانه به موضوع نگاه کنید 

احساس می­‌کنید در مردابی از احساس گناه هستید؟ خب، واقع­‌بینانه به مسأله نگاه کنید. بله، شما اشتباه کرده‌­اید؛ اما احتمالاً همۀ همکاران‌تان نیز قبلاً در کارشان اشتباهاتی کرده­‌اند. حتی ممکن است اشتباهات برخی از آن‌­ها بسیار بزرگ‌تر از اشتباه شما بوده باشد.

تا زمانی که گام‌های درست را بردارید-عذرخواهی کنید، اشتباه‌تان را بپذیرید، از آن درس بگیرید و رشد کنید-اکثر افرادِ شایسته درک‌تان خواهند کرد و زندگی ادامه خواهد داشت.

در نظرسنجی که پیشتر به آن اشاره کردیم، ۸۵ درصد از کارمندان و صاحبان مشاغل کوچک معتقد بودند که اگر پس از انجام اشتباه در محل کار، دست از تلاش برداشته بودند، در جایگاه امروزی خود نبودند. پس به تلاش‌تان ادامه دهید!

دید واقع بینانه بعد از اشتباه در محل کار

۳. خود-مراقبتی را تمرین کنید 

شاید مراقبت­‌کردن از خود به یک کلیشه تبدیل شده باشد، اما روش بسیار مؤثری است. سعی کنید از خودتان مراقبت کنید، به خصوص بعد از اشتباهی که انجام داده‌­اید.

احتمالاً بعد از اشتباهی که انجام می­‌دهید، سطح استرس‌تان بالاتر از حد معمول خواهد بود؛ بنابراین حواس‌تان باشد که خواب خوب شبانه، خوردن وعده‌های غذایی سالم و ورزش کردن را در اولویت قرار دهید.

وقتی با دید واضح‌تری به مسائل نگاه می‌کنید، متوجه می‌­شوید که اوضاع آنقدرها هم که به نظر می‌رسد بد نیست.

سعی کنید در حالت کلی مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید؛ چون زمانی که کم خواب هستید، بد غذا می­‌خورید و استرس زیادی دارید، احتمال اشتباه کردن‌تان نیز بیشتر می‌­شود.

یکی از راه‌هایی که به وسیله آن می‌توانید به طور موثرتری از خود مراقبت کنید، تمرین ذهن آگاهی است. برای آشنایی بیشتر با این تکنینک کتاب زیر را مطالعه نمایید.

خلاصه کتاب ذهن آگاهی

ذهن آگاهی مجموعه‌ای از شیوه‌های ساده و درعین‌حال قدرتمند است که می‌تواند به هر کسی کمک کند تا اضطراب، استرس، ناراحتی و خستگی روزمره را در وجود خود از بین ببرد. دکتر مارک ویلیامز به همراه همکاران دیگر خود تلاش کرده است تا در کتابی مختصر و البته کاربردی شیوه‌های ذهن آگاهی را به خوانندگان بیاموزد.

‎اکنون بخوانید‎

۴. از یک دوست مشاوره بگیرید 

بسیاری از ما نسبت به خودمان بیشتر سخت­‌گیریم تا نسبت به دیگران. مثلاً شاید به خاطر یک اشتباه جزئی مدام به خودتان سرکوفت بزنید، اما اگر یکی از همکاران‌تان مرتکب همان اشتباه شود، احتمالاً حتی دو بار هم در مورد آن فکر نکنید.

برای رهایی از این چرخه، از دوست مورد اعتمادی کمک بگیرید. شرایط را برایش توضیح دهید و صادقانه از او بپرسید که به نظرش اوضاع چقدر بد است.

به احتمال زیاد، واکنش او ملایم‌تر از شما خواهد بود. حتی ممکن است برای حل مسأله به شما کمک هم بکند.

همچنین می­‌توانید با یکی از همکاران مورد اعتمادتان که آشنایی بیشتری با مشکلات محل کار دارد حرف بزنید. صحبت کردن با یک درمان‌گر و دریافت راه‌­هایی برای غلبه بر احساس گناه نیز فکر خوبی است.

اگر اشتباهی از کارمندتان سر بزند چه باید بکنید؟

وقتی اشتباه از شخص دیگری سر می­زند، با همان احترامی که دوست دارید با شما رفتار شود با او رفتار کنید.

ممکن است یکی از کارکنان‌تان یک مشتری خوب را فراری داده باشد یا باعث شده باشد که در مقابل سایر اعضای تیم‌تان بد به نظر برسید؛ اما به احتمال زیاد از قصد چنین کاری نکرده و خود او نیز از این موضوع بسیار ناراحت است.

در صورت مواجهه با چنین مسأله‌­ای مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. با او جلسه بگذارید 

در صورت امکان، با کارمندی که مرتکب اشتباه شده شخصاً ملاقات کنید یا اگر از او دور هستید، با او تماس ویدیویی بگیرید.

شاید رو در رو صحبت کردن با او در ابتدا ناخوشایند به نظر برسد، اما جلوی بروز سوءتفاهمات از طریق ارتباط نوشتاری را می­‌گیرد و به شما امکان می­‌دهد تا در مورد آنچه اتفاق افتاده با آرامش صحبت کنید.

کمک به کارمندتان بعد از اشتباه در محل کار

۲. به او اطمینان خاطر دهید.

احتمالاً آن کارمند نیز در حال حاضر احساس بدی دارد. به او اطمینان دهید که هر کسی اشتباه می‌­کند و زندگی ادامه دارد. ضمناً به جای اینکه روی آنچه اتفاق افتاده تمرکز کنید، به فکر یافتن راه حل باشید.

شاید خودتان هم عصبانی باشید، اما واقعیت این است که گذشته را نمی‌­توان برگرداند. بخشی از رئیس خوب بودن، کمک به رشد اعضای تیم است و اشتباه کردن فرصت خوبی برای رشد آن‌­هاست. به جای عصبانیت کنارشان باشید و راهنمایی‌شان کنید.

۳. در یافتن راه­‌حل به کارکنان‌تان کمک کنید 

توجه کنید که تا این جای کار اصلاً نگفتیم که باید خودتان مشکل را حل کنید. شاید برایتان آسان­‌تر این باشد که خودتان دست به کار شوید و به سرعت مشکل را برطرف کنید؛ اما یک رهبر خوب به اعضای تیمش اجازه می­‌دهد تا خودشان راه­‌حل را پیدا کنند.

اگر ایده‌­های خوبی داشته باشند که عالی است! می‌­توانند پیش بروند و خودشان ایده­‌هایشان را اجرا کنند. یا اینکه می‌­توانید این کار را با هم انجام دهید.

اما اگر راه‌حل‌های پیشنهادی‌شان چندان به­‌دردبخور نبود، می‌­توانید راهنمایی و کمک‌شان کنید.

علاوه بر این، به راهی فکر کنید تا از طریق آن اطمینان حاصل کنید که این اشتباه دوباره تکرار نخواهد شد. برای مثال می­‌توانید در رفتارتان تغییر ایجاد کنید. مثلاً می‌­توانید موعد تحویل کارها را واضح‌­تر به آن­‌ها گوشزد کنید یا حجم کاریشان را کاهش دهید. به چشم کار گروهی به آن نگاه کنید.

برای اینکه تعداد اشتباه در محل کار خود را کمتر کنید، باید آموزش ببینید. یکی از بهترین راه‌های آموزش دیدن خواندن انواع کتاب است. اگر برای مطالعه زمان زیادی ندارید با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مهم ترین نکات مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید