هوش کلامی چیست؟ چگونه می تواند باعث موفقیت ما شود؟

هوش کلامی چیست؟

فهرست مطالب

آیا تا به حال از دیدن کودکی که درست مثل بزرگسالان صحبت می‌کند شگفت زده شده اید؟  یا همیشه به نظرتان افرادی که خوب صحبت می کنند، خیلی خاص و با هوش تر از بقیه بوده اند؟

اگر فردی را می‌شناسید که در استفاده از کلمات خوب است – چه گفتاری چه نوشتاری، احتمالاً توانایی زبانی قوی دارد. هوش کلامی‌ یا زبانی یعنی داشتن دانش کامل از زبان، از کلمات گرفته تا عبارات و جملات. افرادی که دارای هوش کلامی ‌قوی هستند، سخنوران، رهبران، معلمان، نویسندگان و وکلای عالی خواهند بود.

با توجه به اهمیت هوش کلامی در دست یابی به موفقیت در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که هوش کلامی چیست و  چگونه می توانید آن را در خود یا فرزندانتان پرورش دهید. اما قبل از آن نیاز است تا با نظریه گاردنر و انواع هوش آشنا شوید.

نظریه گاردنر در مورد انواع هوش 

وقتی کلمه هوش را می‌شنوید، ممکن است بلافاصله مفهوم تست IQ به ذهنتان خطور کند. هوش اغلب به عنوان پتانسیل فکری ما تعریف می‌شود. چیزی که ما با آن متولد شده ایم و می‌توان آن را اندازه گیری کرد.

با این حال، در سال‌های اخیر، دیدگاه‌های دیگری درباره هوش پدیدار شده است، از جمله پیشنهاد گاردنر مبنی بر اینکه ممکن است انواع مختلفی از هوش وجود داشته باشد.

در سال ۱۹۸۳، استاد روانشناسی  ‌هاروارد، هوارد گاردنر، نظریه هوش‌های چندگانه را ارائه کرد. او پیشنهاد کرد که هوش انسان فقط در یک ظرفیت فکری واحد که توسط تست‌های IQ اندازه‌گیری می‌شود، تعریف نمی شود.

هوش انسان  طیفی از هوش‌های مختلف است و همه افراد کم و بیش از آنها بهره مند هستند. افرادی هستند که یک یا چند نوع هوش در آنها ‏غالب است اما با آموزش صحیح می توان این هوش‌ها در همه افراد افزایش داد.‎

گاردنر در نظریه خود بیان می‌کند که هشت نوع هوش وجود دارد که یکی از آنها هوش کلامی است. این هوش های مختلف با هم کار می‌کنند، اما در عین حال مستقل از هم  هستند. هشت هوشی که گاردنر مطرح کرده است، عبارتند از:

  1. هوش بصری- فضایی : این افراد با داده‌های بصری خوب هستند و می‌توانند به صورت بصری دانش را درک کرده و کسب ‏کنند.
  2. هوش کلامی-زبانی: افراد دارای این هوش، توانایی استفاده مؤثر از کلمات هم در نوشتار و هم در گفتار را دارند. فردی با هوش کلامی می‌تواند اطلاعات را در زبان‌های مختلف ایجاد و تجزیه و تحلیل کند.
  3. هوش منطقی-ریاضی : افرادی که این نوع هوش را از خود نشان می‌دهند اغلب با مسائل ریاضی انتزاعی خوب هستند. می‌توانند معادلات را ایجاد کنند و توانایی خوب در استدلال، تشخیص الگوها و تجزیه و تحلیل منطقی مسائل دارند.
  4. هوش جسمانی- حرکتی : این نوع هوش در مورد درک رشد و حرکت بدن است. این هوش مربوط به رابطه ذهن و ‏بدن است. افراد دارای این هوش در انجام حرکات بدنی مانند ورزش و رقص خوب هستند.
  5. هوش موسیقایی: افراد دارای هوش موسیقایی درک قوی ملودی، صداها و ریتم ها دارند. آنها می‌توانند موسیقی را با استاندارد بالایی بسازند و اجرا کنند.
  6. هوش بین فردی : افرادی که از نظر هوش بین فردی قوی هستند، توانایی برقراری ارتباط خوب با دیگران و توانایی درک و تعامل با افراد مختلف را از خود نشان می‌دهند. افراد دارای نوع هوش می‌توانند موقعیت‌ها را ارزیابی می‌کنند و از بحث و گفتگو با همسالان خود لذت می‌برند.
  7. هوش درون فردی: افرادی که از نظر هوش درون فردی قوی هستند، در درک خود و درونی شدن خواسته‌ها، عواطف و نیازها، و توانایی برقراری ارتباط موثر با احساسات و داشتن کنترل بر زندگی خود، بسیار خوب عمل می کنند.
  8. هوش طبیعت گرایانه: به گفته گاردنر، افرادی که در این نوع هوش بالا هستند، بیشتر با طبیعت هماهنگ هستند و اغلب علاقه مند به پرورش و کاوش در محیط هستند.

هوش کلامی در بین انواع هوش

هوش کلامی چیست؟

هوش کلامی یا زبانی یکی از هشت هوش چندگانه‌ ای است که هاوارد گاردنر معرفی کرده است. این نوع هوش به معنای توانایی درک و استفاده از زبان گفتاری و نوشتاری است و  می‌تواند شامل بیان مؤثر از طریق گفتار یا کلام نوشتاری و توانایی یادگیری زبان‌های خارجی باشد.

هوارد گاردنر این نوع هوش را به عنوان حساسیت به معنا و ترتیب کلمات، صداها، ریتم‌ها، عطف‌ها، واج شناسی، نحو، عمل شناسی و کارکردهای مختلف زبان تعریف نموده است.

هوش زبانی داشتن درک و درک قواعد و کارکردهای یک زبان خاص است. همچنین می‌توان آن را به عنوان توانایی یادگیری زبان و همچنین توانایی استفاده از آن زبان برای دستیابی یا انجام اهداف توصیف کرد.

این نوع هوش رایج ترین ابزار بشری است. زبان یکی از اجزای اساسی رشد انسان و یکی از اولین ابزارهایی است که نوزاد به آن دست می‌یابد.  بشریت بدون زبان وجود نخواهد داشت، از اصطلاحات متنوع گرفته تا غرغر کردن، جملات تک کلمه ای و عبارات همه چیز به زبان وابسته است.  

تقریبا همه مردم از هوش کلامی‌  بهره می‌برند. از نوشتن یک نامه ساده گرفته تا نوشتن یک رمان تا صحبت کردن با یکدیگر، همه ما از هوش کلامی-زبانی خود در بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با زبان استفاده می‌کنیم.

اگرچه همه افراد دارای هوش کلامی-زبانی هستند، برخی پتانسیل هوش بالاتری در این زمینه دارند. هوش زبانی باعث می‌شود افراد متولد شده با آن در زبان گفتاری و همچنین نوشتاری خوب باشند و به آنها برتری بیشتری نسبت به دیگران می‌دهد.

در دنیای مدرن، جایی که ارتباطات به یک جنبه مهم تبدیل شده است. تصور کنید که تولد با این استعداد شگفت انگیز ذاتی چقدر سودمند خواهد بود.

اگر این نوع هوش در شما ضعیف است نگران نباشید در ادامه این مقاله راهکارهایی برای بهبود آن را به شما خواهیم آموخت.

دلیل اهمیت هوش کلامی

می‌توان ادعا کرد که تسلط بر استفاده از کلمات و هوش کلامی ‌مهم ترین مهارتی است که باید توسعه  ‌دهیم زیرا کسب مهارت‌های بیشتر به درک ما از زبان بستگی دارد.

اگرچه ما طیف وسیعی از هوش‌ها از جمله هوش عددی، موسیقی، فضایی، عاطفی، کلامی ‌و حرکتی داریم، اما این هوش کلامی ‌است که بیشتر به آن وابسته هستیم. ما فکر کنیم و خودمان را با کلمات بیان کنیم.

هوش کلامی-زبانی می‌تواند کل زندگی اجتماعی فرد را شکل دهد و برای موفقیت تحصیلی و سایر عرصه های زندگی هر فردی بسیار مهم است.

مزایای زیادی در مورد  هوش زبانی وجود دارد. اولین و مهمترین چیز توانایی شما در برقراری ارتباط است. زبان به شما کمک می‌کند تا با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کنید!  افراد با هوش کلامی ‌بالا می‌توانند روابط سالم تری برقرار کنند و راه حل گراتر هستند.

همچنین مطالعات نشان داده است که بین توانایی افراد با کلمات و دامنه واژگان و موفقیت در زمینه‌های انتخابی آنها همبستگی قوی وجود دارد. افرادی که می‌توانند خود را به وضوح بیان کنند، به عنوان افرادی باهوش تر شناخته می‌شوند. به آنها احترام بیشتری گذاشته می‌شود.

در این عصر صنعتی جدید، بسیاری از کارها توسط ماشین‌ها خودکار انجام می‌شوند. این بدان معناست که هوش کلامی، چیزی که ماشین‌ها هرگز نخواهند داشت، در آینده به یک نقطه تفاوت کلیدی تبدیل خواهد شد.

اهمیت هوش کلامی

ویژگی های افراد دارای هوش کلامی بالا 

برای درک بهتر هوش کلامی و تاثیر آن در زندگی نیاز است که با ویژگی‌های افراد دارای هوش کلامی بالا آشنا شوید. تا اولاً بتوانید میزان هوش خود را در این زمینه ارزیابی کنید و سپس اگر نیاز بود در جهت بهبود هوش کلامی خود اقدام نمایید.

افراد با هوش کلامی قوی استعداد یادگیری و استفاده از زبان را دارند. آنها از طریق گوش دادن به کلمات گفتاری، خواندن، نوشتن و بحث یاد می‌گیرند. آنها در بحث و توضیح به زبان نوشتاری یا گفتاری مهارت دارند. آنها آهنگ‌های صدا، ریتم و صداهای کلمات را درک کرده و به آنها پاسخ می‌دهند و می‌توانند زبان‌ها را تقلید کنند.

درواقع افراد دارای هوش کلامی عاشق کلمات هستند. از خواندن و نوشتن لذت می‌برند. این افراد  اغلب در یادگیری زبان استعداد دارند. آنها پیچیدگی‌های ساختار جمله، ساختار کلمه، معنا و صدا را درک می‌کنند و تسلط طبیعی به زبان، از جمله ظرافت در انتخاب کلمه، تلفظ، و معنایی دارند.

همچنین زبان‌های مختلف را به راحتی یاد می‌گیرند. از آنجایی که افراد دارای هوش کلامی به دنبال روش‌های مختلفی برای بیان خود از طریق زبان هستند، اغلب دوست دارند بر زبان‌های جدید تسلط پیدا کنند. دوست دارند برنامه‌هایی را به زبان‌های دیگر تماشا کنند و گوش دهند، حتی اگر اصل موضوع را درک نکنند و این کار را به عنوان یک چالش می‌پذیرند.

افرادی که در هوش کلامی‌ قوی هستند، خواندن را دوست دارند به همین دلیل دایره لغات گسترده ای دارند. می‌توانند از کلمات چه هنگام نوشتن و چه در هنگام صحبت کردن به خوبی استفاده کنند. این افراد معمولاً در نوشتن داستان، به خاطر سپردن اطلاعات و خواندن بسیار خوب هستند.

 خواندن و نوشتن در مورد هر موضوعی برای آنها لذت بخش است. ساختار جملات به ظاهر خسته کننده و گیج کننده می‌تواند به یک منبع سرگرمی‌ عالی برای این افراد تبدیل شود.

فعالیت‌های اوقات فراغت این افراد اغلب شامل تفسیر شعر، آثار هنری و سایر بخش‌های ادبیات همراه با پازل، بازی با کلمات و خواندن است. درنتیجه به راحتی می‌توانند استعاره‌ها را تقریباً  در هر متنی کشف کنند.

مدرسه حوزه ای است که افراد دارای هوش زبانی اغلب در آن به خوبی عمل می‌کنند. آنها از سخنرانی و یادداشت برداری لذت می‌برند. آنها همچنین توانایی آموزش به دیگران و انتقال مفاهیم پیچیده را دارند. افراد دارای هوش زبانی در برقراری ارتباط از طریق کلام نوشتاری ماهر هستند و به دنبال تقویت مهارت‌های خود هستند.

علاقه به خواندن و نوشتن در افراد دارای هوش کلامی

اینها برخی از ویژگی‌های اصلی  یک فرد باهوش کلامی را تعریف می‌کند. فردی که با آن متولد می‌شود ممکن است یک یا تقریباً همه این ویژگی‌ها را داشته باشد.  اما چیزی که باید بدانیم این است که استعداد ذاتی ما طرح اولیه ای را ترسیم می‌کند که درون آن، شخصیت ما شکوفا می‌شود.

ضریب هوشی کلامی‌ پایین به چه معناست؟

درک کلامی‌ ضعیف اغلب به ضریب هوشی کلامی ‌پایین اشاره دارد. این افراد می‌خواهند افکار خود را به صورت شفاهی به اشتراک بگذارند، اما به دلیل عدم دانش واژگانی و مهارت‌های زبانی، در بیان و نوشتار به چالش کشیده می‌شوند.

مهم است که به یاد داشته باشید که هوش کلامی‌با IQ یکسان نیست. یک فرد ممکن است در زبان گفتاری به دلیل بسیاری از اختلالات غیرمرتبط با هوش دچار مشکل شود. به عنوان مثال می‌توان به چالش‌های شنوایی، اوتیسم و اختلال کمبود توجه اشاره کرد.

هنگامی‌ که چنین است، استفاده از ابزارهای چاپی یا بصری برای حمایت از موفقیت تحصیلی می‌توانند مفید باشند.

شغل‌های مناسب افراد دارای هوش کلامی 

هوش کلامی ‌باعث می‌شود که فرد در زبان و حرف زدن بسیار مهارت داشته باشد و به راحتی بتواند این را به نقطه قوت خود تبدیل کند.

هوش کلامی‌گزینه‌های شغلی زیادی را برای فردی که با آن متولد شده است فراهم می‌کند. به عنوان مثال افرادی که در مشاغلی مانند حقوق یا سیاست فعال هستند، باید از نظر کلامی باهوش باشند تا بتوانند دیگران را متقاعد کنند.

امروزه، افراد با مهارت‌های کلامی و زبانی تعداد گزینه شغلی زیادی دارند که می‌تواند بهترین موقعیت‌های مالی را در سازمان‌ها و همچنین به عنوان یک فریلنسر برای آنها فراهم کند. برخی از گزینه‌های شغلی که برای افراد دارای هوش زبانی خوب هستند عبارتند از:

  • کپی رایتر و نویسنده
  • ویرایشگر
  • منتقد
  • روزنامه نگار
  • معلم
  • ناشر
  • مجری تلویزیون یا رادیو
  • متخصص گفتار درمانی
  • سخنران عمومی
  • مترجم
  • وکیل
  • معلم
  • بازیگر

پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، حرفه‌های جدید بیشتری به این فهرست اضافه شوند. به یاد داشته باشید که توسعه هوش کلامی، می‌تواند راهکاری برای ایجاد یک آینده شگفت انگیز باشد.

راه کارهای تقویت هوش کلامی 

ممکن است ما با هوش‌های خاصی به دنیا بیاییم، با این حال، برای کسب مهارت و توانایی‌ نیاز به آموزش داریم. حتی فردی که هوش موسیقایی قوی دارد باید خواندن موسیقی و نواختن یک ساز را آموزش ببیند.

همچنن اگر در هوش خاصی مهارت نداریم، می‌توانیم توانایی‌های خود را از طریق تمرین‌های خاص و تمرین زیاد افزایش دهیم. مانند سایر انواع هوش، هوش کلامی را نیز می‌توان از طریق آموزش مناسب به دست آورد.

اگر چه همه ما با سطح معینی از پتانسیل هوش کلامی-زبانی متولد شده ایم زیرا تقریباً کل جمعیت جهان قادر به صحبت کردن و بخش بزرگی از آن قادر به خواندن و نوشتن هستند. با این حال محیط و منابع تعیین می‌کند که چقدر می‌توانیم از این پتانسیل بهره مند شویم.

ما در دنیای جهانی شده زندگی می‌کنیم که در آن توانایی برقراری ارتباط و گوش دادن به مهارت‌های ضروری برای موفقیت در محیط شخصی و کاری تبدیل شده است. به همین جهت رشد هوش کلامی-زبانی در روند رشد انسان از دوران کودکی بسیار اهمیت دارد

این مهارت‌ها را می‌توان از کودکی هم در کلاس درس و هم در خانه پرورش داد. در ادامه تعدادی از راهکارهایی که می‌تواند به شما در تقویت هوش کلامی کمک کنند، بررسی خواهیم کرد.

۱. پازل، جدول کلمات متقاطع و دیگر پازل‌های کلمه را حل کنید

جدول کلمات متقاطع و سایر پازل‌های کلمات راهی عالی برای پر کردن زمان آزاد تان هستند.  می توانید از آنها به عنوان روشی سرگرم کننده برای پرورش هوش کلامی خود نگاه کنید،  به جای آن که وقت خود در رسانه‌های اجتماعی و جلوی تلویزیون، هدر بدهید.

یک کتاب جدول کلمات متقاطع بخرید یا یک اپلیکیشن مرتبط با ترتیب کلمات و سایر پازل‌های کلمات پیدا کنید.

بازی‌های کلمات راه بسیار خوبی برای یادگیری کلمات جدید و بهبود زبان هستند.  بازی‌های کلمه ای مهارت کلامی‌ و رتبه هوشی شما را افزایش می‌دهد. بسیاری از تست‌های استاندارد هوش از پازل‌های کلمه استفاده می‌کنند.

همچنین می توانید در کنار دیگران  انواع بازی‌های کلمات را انجام دهید. تا علاوه بر تقویت هوش کلامی خود، مهارت‌های ارتباطی و یادگیری از دانش و ایده‌های دیگران را تمرین کنید. این کار همچنین به ایجاد روحیه تیمی ‌و توسعه هوش هیجانی و آگاهی از احساسات دیگران نیز کمک می‌کند.

جدول کلمات برای تقویت هوش کلامی

۲. تعاملات اجتماعی خود را گسترش دهید

دومین راه موثر برای بهبود هوش کلامی صحبت کردن با افراد دیگر و خانواده است. از هر فرصتی برای صحبت با افراد مختلف استفاده کنید و از ایده‌ها، تجربیات و نظرات آنها مطلع شوید.

شرکت در بحث‌ها و بحث‌ها به رشد هوش کلامی‌ کمک می‌کند. بحث و گفتگو یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درک افراد و پاسخ‌گویی شفاهی به آن‌ها است.

برای گسترش تعاملات اجتماعی خود می‌توانید، دوستان جدید پیدا کنید. صحبت با افرادی که قبلاً هرگز آنها را ندیده اید، شما را تشویق می‌کند تا تلاش بیشتری کنید. پیدا کردن دوستان جدید به شما کمک می‌کند تا صحبت کردن را تمرین کنید و در این فرآیند، خودآگاهی بیشتری پیدا خواهید کرد.

همچنین پیشنهاد می‌شود در رویدادهای عمومی ‌صحبت کنید. هر چقدر هم بزرگ یا کوچک باشد، صحبت کردن در رویدادهای عمومی ‌در مقابل جمعیت راهی عالی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و درنتیجه هوش کلامی‌تان است.

۳. کتاب‌ها، مجلات و مقالات در موضوعات مختلف را بخوانید

خواندن چیزی است که مطمئناً مهارت‌های زبانی را بهبود می‌بخشد.  کتابخواندن ذهن را تمرین می‌دهد و به شدت به دایره لغات اضافه می‌کند که به نوبه خود هوش کلامی را تقویت می‌کند.

در حالت ایده آل، باید کتاب‌ها و موضوعاتی  را انتخاب کنید که می‌توانند تفکر و تخیل شما را به چالش بکشند. سعی کنید سبک‌های متنوع و طیفی از موضوعات و ژانرهای مختلف را بخوانید.

خواندن آثار نویسندگان واقعاً خوب یکی از بهترین راه‌ها برای رشد توانایی‌های ما با کلمات است. رمان‌های مدرن و کلاسیک، کتاب‌های غیرداستانی برجسته و مقالات روزنامه‌ها و مجلات با کیفیت بالا، همگی منابع مهمی‌برای ما هستند.

خواندن آثاری که به خوبی نوشته شده اند در دو سطح به هوش ما کمک می‌کند. درک ما از مفاهیم و کسب دانش را افزایش می‌دهد و در عین حال به توسعه مهارت‌های اصلی ما در درک، واژگان و بیان کمک می‌کند. 

در دنیای مدرن ما آنقدر مشغول کار هستیم و آنقدر از طریق تلویزیون، تلفن و اینترنت بمباران اطلاعات می‌شویم که دیگر وقتی برای خواندن کتاب و مقاله نداریم. برای حل این مشکل پیشناد می کنیم اپلیکیشن ذهن را دانلود کنید تا با صرف کمترین زمان، مهم ترین مطالب برترین کتاب‌های جهان را مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

۴. در مورد هر چیزی بنویسید

نوشتن منظم بهترین راه برای بهبود مهارت‌های نوشتاری شماست. اگر هر روز در دفترچه یادداشت خود بنویسید، خیلی زود بهبود در نحوه بیان خود را مشاهده خواهید کرد.

علاوه بر این، نوشتن روزانه  می‌تواند هوش‌های دیگر، به ویژه هوش درون فردی را نیز بهبود بخشد، زیرا توانایی شما را برای خودآگاهی و درون نگری افزایش می‌دهد.

نوشتن در مورد تجربیات شخصی، حقایق و داستان‌ها باعث افزایش واژگان و توسعه بیان از طریق زبان می‌شود.

همچنین نوشتن انسان را وادار می‌کند آنچه را که نوشته است تحلیل کند و معنایی برای آن  پیدا کند که این نکته خود به رشد هوش کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید با قدرت نوشتن بیشتر آشنا شوید، خواندن حلاصه کتاب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خلاصه کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد

هنریت کلاوسر در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از  نوشتن برای رسیدن به آنچه می‌خواهید در زندگی استفاده کنید.

‎اکنون بخوانید‎

۵. هر روز یک لغت جدید یاد بگیرید

یادگیری هر روز یک کلمه جدید یک راه عالی برای بهبود دایره لغات  است که به نوبه خود شما را به گوینده و نویسنده موثرتری تبدیل می‌کند.

برای لغات جدید می‌توانید به وب سایت های فرهنگ لغت سر بزنید. بسیاری از وب سایت‌های فرهنگ لغت گزینه کلمه روز را دارند، می‌توانید در آنها اشتراک پیدا کنید و کلمه روز خود را را دریافت کنید.

یا می‌توانید زمانی را به یادگیری کلمات جالب اختصاص دهید. این کار علاوه بر سرگرم کننده بودن، می‌تواند طرز فکر شما را تغییر دهد.

از فرهنگ لغت نیز می‌توانید استفاده کنید. یک فرهنگ لغت می‌تواند تعداد زیادی لغات جدید را به فرد بیاموزد و به نوبه خود مهارت‌های زبانی را تقویت کند. همچنین می‌توان از آن برای یادگیری معانی کلمات جدید استفاده کرد.

همانطور که دایره لغات خود را می‌سازید، باید سعی کنید از کلمات جدید در متن استفاده کنید زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا آنها را به خاطر بسپارید.

مزیت اصلی داشتن دایره لغات بزرگ، توانایی استفاده از یک کلمه با معنای دقیقاً درست در زمان مناسب است.

۶. یک زبان جدید یاد بگیرید 

یادگیری یک زبان جدید باعث رشد هوش کلامی-زبانی و هوش بین فردی می‌شود. با یادگیری یک زبان جدید در معرض فرهنگ‌های دیگر قرار می‌گیرید.

همچنین یادگیری یک زبان جدید کمک می‌کند تا دانش زبان خود را تثبیت کنند، هوش زبانی خود را تقویت کنند و حافظه خود را بهبود بخشند.

یادگیری زبان جدید برای تقویت هوش کلامی

۷. یک گزارش ویدیویی یا صوتی ثبت کنید

یکی دیگر از راه‌های تقویت هوش کلامی‌زبانی، نگه‌داشتن گزارش ویدیویی  یا صوتی از روزتان است. این کار درست مانند نوشتن در یک دفترچه یادداشت اما به صورت شفاهی یا ویدیویی است.

این روش بسیار خوبی برای ثبت نحوه انجام کار و پردازش احساساتتان است. می‌توانید به عقب برگردید و برخی از این موارد را تماشا کنید تا ببینید آیا گفتارتان بهبود یافته است یا چیزی وجود دارد که باید روی آن کار کنید.

سخن آخر 

مهم است بدانیم هنگامی‌ که هوش کلامی‌ خود را توسعه می‌دهیم، هوش‌های دیگری مانند هوش هیجانی و هوش منطقی خود را نیز توسعه می‌دهیم.

بنابراین زمان صرف شده برای مطالعه، بازی با کودکان و یادداشت روزانه بسیار مفید است و در زمینه‌های مختلف باعث رشد شما خواهد شد.

همچنین از آنجایی که هوش‌ها همه به هم مرتبط هستند. تقویت سایر هوش‌ها نیز به تقویت هوش کلامی کمک می کند. بنابراین حتی زمانی که در حال تمرین ریاضی یا گوش دادن به موسیقی یا قدم زدن در طبیعت هستید، همچنان هوش کلامی-زبانی خود را تقویت خواهید کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید