فهرست مطالب

تنبلی چیست؟ علل، علائم و نحوه درمان تنبلی


تنبلی

تنبلی (Laziness) می‌تواند مانع از رسیدن ما به بهترین نتیجه ممکن شود. با این حال، دلایلی وجود دارند که ممکن است منجر به تنبلی در افراد شوند، ولی غلبه بر این مشکل چگونه ممکن است؟ چه آن را تنبلی بنامیم و چه تعلل، این موضوع می‌تواند تأثیر بسزایی در توانایی ما در انجام کارها داشته باشد.

برخی از تنبلی‌ها می‌توانند مشکل ساز نباشند، اما اگر مانع موفقیت و حرکت فرد شود، موضوعی است که نیاز به رسیدگی دارد. در مقاله دیگری از ذهن با به تفصیل دربار تنبلی صحبت می‌کنیم.

فهرست

فصل ۱

تنبلی چیست؟


تنبلی چیست؟

بهتر است ابتدا درک درستی از تنبلی داشته باشیم. تنبلی طبق تعریف شامل «عدم تمایل به صرف انرژی برای هر وظیفه‌ای که فرد آن را دشوار یا پرتحرک بداند و از انجام آن اجتناب کند.» رابطه مستقیمی بین تنبلی و توانایی ما برای زنده ماندن وجود دارد و ما از این طریق تنها وظایفی را انجام می‌دهیم که بقا را تضمین می‌کند.

انسان‌ها ممکن است در هسته اصلی تنبلی قرار بگیرند، زیرا ما تمایل به انجام کارهایی داریم که نتایج فوری را به ما ارائه می‌دهند. این به روزهای ابتدایی زندگی بشر برمی‌گردد، جایی که ما باید فوراً کارهایی را انجام دهیم که نتیجه بخش باشند.

این مهم می‌تواند شامل شکار، تهیه غذا یا پناه گرفتن باشد. مشکل این است که این موارد به خواسته‌های زندگی مدرن دامن زده است، زیرا هنوز کارهایی وجود دارند که باید انجام دهیم. نمونه‌های ساده‌ای از این موارد شامل بیرون بردن سطل زباله یا تمیز کردن ماشین باشد.

تنبلی ممکن است به دلیل پیشرفت تکنولوژی ردش کرده باشد، زیرا اکنون کارهای کمی وجود دارند که ما را مجبور به فعالیت بدنی می‌کنند. اما اگر در زندگی برای خود هدف و آرزو داشته باشیم، تنبلی راهی در آن پیدا نمی‌کند!

چگونه پر انرژی باشیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۲

دلایل ایجاد تنبلی


دلایل ایجاد تنبلی

در اینجا برخی از دلایل اصلی تنبلی بیان شده‌اند:

۱- نبود انگیزه

موفقیت معمولاً با الهام گرفتن آغاز می‌شود. اما اگر ماه‌ها روی یک شغل مشابه کار کنیم، ممکن است الهام اصلی فراموش شود. سپس آن اهداف بزرگ را با ناامیدی‌های کوچک خود جایگزین می‌کنیم.

نبود انگیزه می‌تواند یکی از دلایل اصلی بروز تنبلی باشد. نکته مهم در اینجا این است که به یاد داشته باشید اگر اهداف خوبی برای شروع کار وجود داشته باشند، دلایل خوبی هم برای ادامه کار وجود خواهند داشت.

۲- داشتن انرژی کم

انرژی کم عامل اصلی تنبلی در بیشتر افراد است. از آنجایی که ما باید تنها به بقاء بیاندیشیم، پس می‌توانیم زندگی مدرن امروز را نیز ساده‌تر کنیم. اما این بدان معنا نیست که زندگی مدرن خسته کننده نیست.

هنوز چیزهای زیادی هستند که به توجه ما نیاز دارند و زندگی روزمره می‌تواند باعث شود انرژی‌مان از بین برود. وقتی مخزن بنزین خالی است، «تنبل بودن بسیار جذاب‌تر است.» اگر چنین نگرشی را با خود به همراه دارید، پس باید با نگاهی به سبک زندگی خود این مشکل را اصلاح کنید.

۳- تغذیه نامناسب

آنچه می‌خورید تأثیر زیادی روی سطح انرژی‌تان خواهد داشت. اگر غذاهای فرآوری شده و تولیدی زیادی خورده باشید، مواد مغذی کاملی دریافت نخواهید کرد. اولین قدم این است که به خوردن غذاهای طبیعی و سالم روی بیاورید و از خوردن چیزهای فرآوری شده دور کنید. هنگامی که بدن تغذیه مناسب را دریافت می‌کند، می‌تواند به صورت بهینه‌تری عمل کند.

۴- نوشیدن کم آب

بدن شما همچنین ممکن است کم آب شود. آب برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم است و اگر کم آب باشید، افت انرژی یکی از نشانه‌های آن است. برای سهولت در انجام کارهای روزانه، هر روز به اندازه هشت لیوان آب بنوشید.

۵- خواب ناکافی

مورد دیگری که احتمالاً باعث تنبلی در افراد می‌شود، الگوی خواب است. اگر خیلی دیر می‌خوابید و ساعات مفید خواب خود را نادیده می‌گیرید، روز بعد تأثیرش را خواهید دید.

بدن اگر از طریق خواب به اصطلاح جوان نشود، در بهترین حالت عملکرد مفیدی نخواهد داشت. اگر خوب نخوابید، احساس انگیزه نخواهید کرد و تنبلی شروع می‌شود. با هدف داشتن هفت یا هشت ساعت خوابِ با کیفیت در شب، به رفع کسالت کمک کنید.

۶- دلایل پزشکی

تنبلی ممکن است دلیل پزشکی داشته باشد، برای مثال، اکثر افرادی که دچار کم خونی هستند، انرژی کمی دارند. کم کاری تیروئید، دیابت و حتی مسائل روانشناختی مانند افسردگی می‌توانند در ایجاد تنبلی مؤثر باشند. در اینجور مواقع مهم است که نخست بیماری را تشخیص داده و سریعاً به دنبال درمان بود.

۶- استرس زیاد

هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه استرس، سطح انرژی و توانایی شما برای انجام کارها کاهش دهد. استرس روشی برای کاهش سرعت است. مشکل استرس این است که اغلب با چیزهای دیگری که اخیراً در مورد آنها صحبت کردیم، پیچیده می‌شود.

وقتی از نظر جسمی یا روحی استرس دارید، خوب نمی‌خوابید و غذا نمی‌خورید؛ در جسمتان مشکلی ایجاد می‌شود. نه تنها نمی‌خواهید کاری انجام دهید، بلکه احتمال بیشتری دارد که بیمار شوید. وقتی سطح استرس زیاد است، به سیستم ایمنی بدن ضربه وارد می‌شود و مستعد ابتلا به بیماری می‌شوید.

فصل ۳

علائم تنبلی


علائم تنبلی

نشانه‌های تنبلی به شرح زیر هستند:

۱- عدم تجربه شکست

اجتناب از شکست ناراحت کننده است. رشد ذهن و بدن بدون تجربه شکست تقریباً غیرممکن است. عدم موفقیت بهترین معلم هر فردی است، این بدان معنا است که ما با شکست خوردن می‌توانیم به هر چیزی می‌رسیم.

این مهم راه موفقیت، شکست و اما تسلیم نشدن است. اگر ترس از شکست داشته باشید، تنبلی به سراغ‌تان می‌آید.

۲- به تعویق انداختن کارها

اگر عادت به تعویق انداختن کار‌ها دارید پس آدم تنبلی هستید. هر شخصی که ترجیح می‌دهد کاری را بعداً انجام دهد، فردی تنبل است. شخص تنبل هرگز اهمیت زمان را نمی‌فهمد، بنابراین وقت خود را به جای انجام کار درست، صرف یک چیز بی‌ربط می‌کند.

۳- خوابیدن زیاد

شخص تنبل عاشق خوابیدن است. بله، خواب برای بدن مفید است و کمبود خواب باعث استرس و بیماری می‌شود. اما در مورد خواب باید تعادل را برقرار کنید.

خواب بیش از حد می‌تواند نشانه‌ای از تنبلی باشد. فرد تنبل حتی بعد از خوابیدن طولانی، صبح دیر از خواب بلند می‌شود. او از هر زمان ممکن و حتی گاهی در طول روز هم برای خواب استفاده می‌کند.

۴- عدم علاقه به تمیزی

بهانه‌ای برای کثیفی وجود ندارد، اما تنبلی بهانه‌های زیادی را در اختیار فرد قرار می‌دهد. اینکه چرا آپارتمان کثیف است یا چرا یک انبوهی از لباس‌های کثیف روی هم جمع انباشته شده‌اند، یک فرد سخت کوش هرگز از کثیفی یا عدم رعایت بهداشت چشم پوشی نمی‌کند. در مورد عدم علاقه به تمیزی می‌توانید داستان «حسن کچل» رو بخونید!

۵- استراحت غیرضروری

یک فرد تنبل به راحتی حواسش پرت می‌شود و ترجیح می‌دهد به جای کار کردن، کمی استراحت کند. او وقت زیادی را برای انجام یک کار تلف می‌کند، نه به این دلیل که نمی‌تواند آن را انجام دهد بلکه به این دلیل که کار را دوست ندارد. بنابراین فرد تنبل برای انجام یک کار ساده، استراحت‌های غیرضروری می‌کند.

۶- واگذاری وظایف به شخصی دیگر

شخص تنبل از انجام وظیفه متنفر است. او ترجیح می‌دهد شخص دیگری وظایفش را انجام دهد، نه به این دلیل که نمی‌تواند این کار را انجام دهد، بلکه به دلیل اینکه برای انجام آن خیلی حوصله ندارد.

آیا هریک از این علائم را در خود مشاهده می‌کنید؟ اگر چنین باشد، به احتمال زیاد شما یک فرد تنبل هستید. باید دانست که تنبلی بدترین عادتی است که یک فرد می‌تواند داشته باشد.

فصل ۴

انواع تنبلی


انواع تنبلی

تنبلی پیشرفت را متوقف می‌کند، خواه جسمی یا خواه روحی و عاطفی باشد. سه نوع اصلی تنبلی وجود دارند و مهم است که با آنها آشنا شویم، زیرا هرچه اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشیم، کمک بیشتری هم می‌توانیم به خود کنیم:

  • تنبلی به دلیل تعلل: به این معنا است کاری که باید انجام دهید را به تأخیر می‌اندازید، فقط به این دلیل که دوست ندارید یا ترجیح می‌دهید کاری را انجام دهید که در نظرتان انرژی کمتری مصرف می‌کند. صرف نظر از این، در واقع کاری را به تأخیر می‌اندازید که در هر حال باید انجام دهید.
  • تنبلی به دلیل حقارت: وقتی احساس می‌کنید که به اندازه کافی برای انجام کارها خوب نیستید، اعتماد به نفستان کم می‌شود و در نهایت شما را از انجام هر کاری فلج می‌کند. فرد به توانایی‌های خود شک دارد و در روند کار، هیچ کاری انجام نمی‌دهد و پیشرفتش متوقف می‌شود.
  • تنبلی ناشی از اقدامات منفی: این نوع تنبلی وقتی رخ می‌دهد که تمام تمرکز و توجه‌تان بر روی موضوعات کاملاً غلطی باشد. در واقع وقت خود را برای انجام کارهایی که نباید انجام دهید، هدر می‌دهید؛ در حالی که کارهای مهم دیگری در انتظار شما هستند.

همچنین می‌توانید ترکیبی از چند نوع تنبلی را داشته باشید. به عنوان مثال، وقتی که برای امتحان درس نخوانده‌اید و در حال تماشای تلویزیون هستید یا به موسیقی گوش می‌دهید، این نمونه‌ای از تنبلی ناشی از تعلل و تنبلی ناشی از اقدام منفی است.

یا وقتی تلویزیون تماشا می‌کنید و غذای ناسالم می‌خورید، در حالی که می‌توانید ورزش کنید و سالم‌تر غذا بخورید، این نمونه‌ای از تنبلی ناشی از عملکرد منفی و همچنین تنبلی ناشی از حقارت است (یعنی احساس می‌کنید به اندازه کافی خوب نیستید).

نتیجه نهایی این است که تنبلی عادتی است که مانع شانس شما برای داشتن یک زندگی بهتر می‌شود و به دلیل عقب ماندگی‌های شدیدی که ایجاد می‌کند، باعث می‌شود از موفقیت دور بمانید.

اکنون که کمی بیشتر در مورد هر نوع تنبلی می‌دانید، حالا می‌توانید یک بار در زندگی خود از آن آگاه شوید تا بتوانید به خوبی از خود مراقبت کنید.

چگونه فرد قوی باشیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۵

عواقب و اثرات جانبی تنبلی


عواقب و اثرات جانبی تنبلی

هیچ مزیتی برای تنبلی وجود ندارد و مشخص شده است که تنبلی بیش از آنکه سودمند باشد، می‌تواند عواقب خطرناکی را برای هر جنبه از زندگی فرد به دنبال داشته باشد. شایع ترین عواقب تنبلی عبارتند از:

چاقی و اضافه وزن

افراد چاق مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی هستند. تنبلی و افزایش میزان عدم تحرک، یکی از مهمترین علل چاقی است. کشف شده است که عدم تحرک مداوم به مدت یک هفته برابر است با کشیدن یک بسته سیگار!

اکثر مردم از خطرات کاهش فعالیت بدنی برای سلامتی خود آگاه هستند و تصمیم می‌گیرند که در برنامه‌های مختلف فعالیت‌های بدنی مانند، ورزش، یوگا و شنا ثبت نام کنند. سازگاری و نظم تنها راه بهره مندی از این فعالیت‌ها و دوری از چاقی و بیماری است.

کاهش بهره وری

تنبلی می‌تواند منجر به کاهش بهره وری در بین کارگران، کارمندان و اعضای یک سازمان یا انجمن شود. مطالعات نشان می‌دهند که بیشتر انسان‌ها نمی‌توانند از عملکردهای شناختی خود به بهترین وجه استفاده کنند.

ما اکثراً از ظرفیت کامل مغز خود استفاده نمی‌کنیم، بنابراین هرچه بیشتر مغز خود را در معرض دانش و وظایف قرار دهیم، هوشمندانه و آگاه‌تر می‌شویم. بیشتر افراد به دلیل تنبلی، بهترین سطح کارآیی خود را ارائه نمی‌دهند.

تعرض

تنبلی دلیل اصلی به تآخیر انداختن مهمترین وقایع زندگی است. تخریب می‌تواند نبوغ را در یک فرد از بین ببرد. من ۹۹ بار تلاش کردم و شکست خوردهم، اما در صدمین بار موفقیت حاصل شد (آلبرت انیشتین). این جمله به ثبات و نظم تأکید دارد که م با تنبلی غیرممکن می‌شود.

کاهش خلاقیت

خلاقیت و خروجی تولید برای یک فرد به دلیل تنبلی می‌تواند کاهش یابد یا ناکافی باشد. تنبلی باعث می‌شود از سطح خلاقیت با افزایش سن کاسته شود. این امر مانع از کسب موفقیت‌های بزرگی در زندگی می‌شود.

قاتل انگیزه

بهترین راه برای کاهش یا از بین بردن انگیزه، تنبلی است. تنبلی باعث کاهش انگیزه در فرد شده و در نتیجه منجر به کاهش بهره وری در انسان می‌شود.

جاه طلبی

راکد ماندن، فرد را از جاه طلبی و اهداف مطلوب دور می‌کند. تنبلی دستاورد و اهداف آینده را به آرزوهای دور و دست نیافتنی تبدیل می‌کند. زیرا تمام کاری که می‌کنید این است که فقط به آن خیره شوید. بهترین راه برای موفقیت، سخت کوشی و ادامه کار برای رسیدن به هدف و دستاورد مورد نظر خود است.

درآمد کم

افراد تنبل معمولاً تصمیمات مالی ضعیفی می‌گیرند که منجر به از دست رفتن درآمد و پول می‌شود. تنبلی فرد را از برنامه ریزی یا انجام برنامه‌های مالی و به عبارتی ثروت باز می‌دارد.

افسردگی

متخصصان کشف کرده‌اند که ارتباط زیادی بین تنبلی، خستگی و افسردگی وجود دارد. بیشتر افراد افسرده، تمایل به تنبلی و خستگی دارند. افراد تنبل بسته به وضعیت عاطفی خود احساس افسردگی می‌کنند. این دو شیوه زندگی به ترتیب می‌تواند منجر به چاقی و بی‌اشتهایی شود.

تنبلی قاتل انگیزه و دستاوردهای فردی است، همه ما یک بار احساس تنبلی و خستگی را تجربه کرده ایم، اما کاری که مرتبا انجام می‌دهید، تأثیر ماندگاری بر زندگیتان می‌گذارد. بیاموزید که چه زمانی واقعاً بدن به استراحت احتیاج دارد. تنبلی برای فرد مضر است!

فصل ۶

تفاوت تنبلی و افسردگی


تفاوت تنبلی با افسردگی

اساساً تنبلی و افسردگی تفاوت بین من این کار را نمی‌کنم و من نمی‌توانم این کار را انجام دهم است. وقتی نشانه‌هایی از افسردگی در درون فرد رخ دهد، او کاملاً می‌تواند کارهای خاصی را انجام دهید، اما کمبود دوپامین و انرژی او را در رختخواب به دام می‌اندازند و او را از انجام هر کاری بازمی‌دارند.

تنبل بودن معمولاً به معنی عدم تمایل به انجام کار می‌باشد زیرا این کار برای فرد تنبل خسته کننده یا آزاردهنده است. یک فرد تنبل می‌تواند مسواک زدن را خسته کننده بداند و ممکن است آن را کنار بگذارد.

اما ممکن است فردی که دچار افسردگی است حتی به مسواک زدن هم فکر نکند و از خودش بپرسد که مسواک زدن چه فایده‌ای برای او خواهد داشت.

تنها کسی که از احساس درونی‌تان خبر دارد، خودتان هستید. افسردگی نیاز به دلیلی برای اعتبار ندارد. بنابراین، اگر در یک وضعیت تاریک در زندگی خود قرار دارید، درخواست برای کمک هوشمندانه‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

هر آنچه باید درباره افسردگی بدانید

اکنون بخوانید

فصل ۷

تفاوت تنبلی و خستگی


تفاوت تنبلی و خستگی

برای درک آسان تفاوت یک مثال می‌زنیم. دو دانشجو به نام‌های دیوید و ریچارد هستند. دیروز آنها یک روز تعطیل داشتند و آزاد بودند هر کاری را که می‌خواستند انجام دهند. بیایید ببینیم روزشان چطور گذشت.

هیچ یک از آنها برای آزمون آینده مطالعه نکردند. هیچ یک از آنها برای رفتن به ورزش زحمتی نکشیدند. نه دیوید و نه ریچارد سعی نکردند روی هیچ یک از اهداف یا سرگرمی‌هایشان کار کنند.

در عوض، آنها هر دو بر روی رایانه‌های خود شروع به بازی کردند و تقریباً تمام روز تلویزیون تماشا کردند. در پایان روز، هر دو با خود گفتند: «خدا، من خیلی تنبل هستم.»

بیایید دقیق‌تر به زندگی این دو دانشجو نگاه کنیم. دیوید از همان ابتدای ترم نمرات بدی گرفته بود، چون واقعاً هرگز درس نخوانده بود. او همچنین در تمام زندگی خود هرگز ورزش نکرده و هیچ هدف و سرگرمی برای کار در این زمینه ندارد.

بیشتر روزهای به تماشای تلویزیون، گشت و گذار در اینترنت یا بازی‌های ویدئویی می‌گذرد. بنابراین در روز آزادش، او فقط کاری را انجام داد که تقریباً هر روز انجام می‌دهد. او در واقع همان کسی است که همه ما او را تنبل می‌نامیم.

اما ریچارد در واقع کاملاً برعکس است. در روز عادی خود همیشه اول صبح اول ورزش می‌کند و ساعت های دیگر را مشغول به درس خواندن است. او همچنین دوست دارد که اوقات فراغت خود را برای یادگیری موسیقی صرف ‌کند، زیرا برای این کار اشتیاق دارد.

در روز آزادش، ریچارد احساس خستگی بسیاری می‌کرد. او از فعالیت مداوم خسته و فرسوده شده بود و نیاز به استراحت داشت. با این حال در پایان روز، او خودش را به عنوان یک فرد تنبل نشان داد، زیرا احساس می‌کرد نیز به تجدید انرژی دارد.

افزایش انرژی بدن ؛ ۱۷ راه افزایش طبیعی انرژی بدن

اکنون بخوانید

فصل ۸

تنبلی در کودکان


تنبلی در کودکان

کودکان کنجکاو هستند و ذهن‌شان برای کسب تجربه‌های جدید باز است. آنها همچنین پر انرژی هستند و فعالیت زیادی دارند.

با این حال، بعضی از کودکان در جایی از تحصیل، در خانه یا مدرسه، یک سری شکست‌ها را تجربه می‌کنند. شکست‌ها به خودی خود ضروری هستند و در واقع فرصتی را برای یادگیری فراهم می‌کنند.

اما اگر این شکست‌ها با احساس شرم، ترس، خجالت یا عدم کفایت روبرو شوند، کودکان به جای درس گرفتن از آن‌ها برای کسب دانش بیشتر، راهی برای جلوگیری از شکست در آینده پیدا می‌کنند.

آنها اکتشاف و تلاش برای چیزهای جدید را متوقف می‌کنند، زیرا نمی‌خواهند اشتباه کنند یا احمقانه به نظر برسند. آنها برای جلوگیری از شرم، از تجربه‌های جدید یادگیری و چالش برانگیز کنار می‌روند.

تنبلی یک دفاع طبیعی است، زیرا وقتی می‌توان از کار چالشی جلوگیری کرد، احساسات واقعی در مورد شکست را نمی‌توان نادیده گرفت. به علاوه، زندگی با برچسب تنبلی راحت‌تر از احمقانه بودن است.

پس کودک شروع به این باور می‌کند که در صورت عدم وجود احتمال شکست، هیچ گونه آسیبی به او وارد نمی‌شود، بنابراین از هرگونه فعالیتی که منجر به شرم شود جلوگیری می‌کند.

وقتی کودک برچسب «من فقط تنبل هستم» را بپذیرد، والدین ارتباط با او را ناامید کننده می‌دانند. ممکن است در برخی از موارد تحقیق و حل مسئله طول بکشد، اما علت اصلی تنبلی مشخص خواهد شد.

هنوز کودکی پیدا نشده است که مطلقاً تنبل باشد و هیچ گونه تمایلی برای یادگیری یا عمل نداشته باشد. به یاد داشته باشید که کودکان می‌خواهند سرگرم کننده باشند، بنابراین تنبل بودن در ذات آنها نیست.

البته مواردی وجود دارند که کودکان با وجود اینکه توانایی انجام آن را دارند اما نمی‌خواهند کاری را انجام دهند، مانند کارهای خانه یا مجموعه‌ای از مسائل ریاضی که به لحاظ تحصیلی دشوار هستند.

این‌ها در گروه عدم انگیزه قرار می‌گیرند. در حالی که ما دوست داریم فرزندان ما انگیزه ذاتی انجام کاری را داشته باشند، اما ممکن است آنها هنوز به این بلوغ نرسیده باشند. وظیفه شما ایجاد انگیزه در صورت عدم وجود است.

فصل ۹

درمان تنبلی


درمان تنبلی

راه‌های درمان تنبلی به شرح زیر هستند:

۱- خواب خوب

شما باید هشت تا ۱۰ ساعت در روز بخوابید و تمایلی به بیدار ماندن در تمام طول شب را نداشته باشید. خواب نامنظم و بیدار ماندن باعث کاهش انرژی بدن و تمایل به تنبلی می‌شوند.

۲- شستن صورت

وقتی مستقیماً از خواب بیدار می‌شوید صورت خود را بشورید، زیرا به شما کمک می‌کند تا مرحله خستگی را پشت سر بگذارید. همیشه توصیه می‌شود که آب سرد به صورت خود بزنید تا شما را تازه کند و کمک کند خواب آلودگی را فراموش کنید.

۳ – ورزش کردن

به طور منظم ورزش کنید زیرا این امر به تولید انرژی در بدن به طور طبیعی کمک می‌کند. همچنین ترشح اندورفین را افزایش می‌دهد، که به طور کلی خلق و خوی را بهبود می‌بخشد و همچنین تمایل شما را به بیرون رفتن و شروع و انجام کاری در این روز بیشتر می‌کند.

۴- رژیم غذایی متعادل

اگر به اندازه کافی سبزیجات و غذاهای سالم دریافت نکنید، این امر منجر به کمبود انرژی بدن خواهد شد. علاوه بر این، از خوردن سریع و بیش از حد وعده‌های غذایی خودداری کنید.

۵- روانشناسی و مصرف دارو

اگر علت تنبلی شما یکی از چهار بالا نیست، پس باید به پزشک مراجعه کنید. بنابراین، ممکن است به دلیل افسردگی یا برخی اختلالات روانی، نیاز به مداخله پزشک یا روانشناس وجود داشته باشد. روانشناسی تنبلی می‌تواند به درمان فرد کمک کند.

۶- طب سنتی

طب سنتی می‌گوید که بدن انسان از چهار خلط اعم از خون، صفرا، سودا و بلغم تشکیل شده است هر چهار این خلط‌ها باید به صورت اندازه و متعادل در بدن وجود داشته باشند.

اگر یکی از آنها بر دیگران غلبه کند، تنبلی و کسالت را به‌همراه دارد. در طب سنتی تلاش می‌شود تا همه خلط‌ها به تعادل برسند تا تنبلی درمان شود.

درمان تنبلی

با ۱۵ استراتژی مبارزه با تنبلی آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۱۰

تنبلی در دوران کرونا ویروس


کووید ۱۹ یک تجربه سورئال (خارج از تصور واقعی) و ترسناک است، شبیه چیزی از یک فیلم آخرالزمان زامبی‌وار! با نظم نوین جهانی ما، متأسفانه بسیاری از افراد هستند که نمی‌دانند چگونه از پس این آزادی تازه پیدا شده برآیند، یعنی کار در خانه!

راه اندازی یک فضای کاری اختصاصی در خانه ارتباط جدیدی نیست! درحقیقت، دورکاری برای بسیاری از شرکت‌ها یک جریان اصلی بود.

طبق آمار اداره کار ایالات متحده (BLS)، بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی – حدود ۱۶ درصد از کل نیروی کار – اکنون حداقل در بخشی از زمان را از راه دور کار می‌کنند.

بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵، تعداد کارمندان ایالات متحده که از راه دور کار می‌کردند در حدود ۱۱۵ درصد افزایش یافته بود.

کسانی که تازه کار در خانه را شروع می‌کنند و اکنون مجبور به انجام کار از راه دور هستند، ممکن است واقعاً کار سختی داشته باشند. شما به محیط کار عادت کرده بودید و حالا در خانه حوصله‌تان سر می‌رود. این امر ممکن است در ادامه به تنبلی منجر شود.

شما باید بتوانید خود را با شرایط سازگار کنید. در خانه بیشتر فعال باشید، ورزش کنید و موسیقی گوشی دهید.

سعی کنید به خود انگیزه دهید و مشتاقانه کار کنید. باید بدانید که کرونا ویروس همچنان تا ماه‌ها مهمان همه مردم در جهان خواهد بود.

فصل ۱۱

معرفی کتاب در حوزه تنبلی


معرفی کتاب در حوزه تنبلی

در زیر به چند کتاب درباره تنبلی روزمره اشاره می‌کنیم:

۱- ۲۳ راه برای غلبه بر تنبلی

  • نوشته: اس. جی. اسکات
  • مترجم: امیرحسین میرزائیان
  • ناشر: پندار تابان

۲- از شنبه

  • نوشته: محمد پیام بهرام پور
  • ناشر: انتشارات تعالی

۳- بهانه‌ها را کنار بگذارید

  • نوشته: برایان تریسی
  • مترجم: سید مرتضی نظری
  • ناشر: انتشارات نسل نواندیش

کلام آخر

دوره تنبلی خواهد گذشت و امیدوارم اکنون درک کنید که چرا تنبلی بخشی از تجربه بشر است. اما لازم نیست ما را کنترل کند!  شناسایی علل تنبلی نیز به فرد کمک می‌کند که چگونه با آن مقابله کند.

برخی از علت‌های تنبلی، روانی خواهد بود، اما مسائل جسمی نیز ممکن است در آن نقش داشته باشد. وقتی بفهمید که چه چیزی باعث تنبلی شما می‌شود، پس خواهید دید که چطور می‌توانید از ادامه آن جلوگیری کنید.

اَپ ذهن مملوء از محتوای آموزشی و کاربردی است که می‌تواند به عنوان سکوی پرتاب برای موفقیت حال و آینده شما باشد، پس بدون درنگ اَپ ذهن را دانلود کنید!

دانلود اپلیکیشن

5 دیدگاه‌ها

    • با سلام و ممنون از از حس توجه شما
      ببینید باید آب زیادی بنوشید، همچنین از خوردن لبنیات اون هم در ساعات فعالیت دوری کنید. سبزیجات و میوه زیادی بخورید و از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید.

    • سلام. ممنون از دقت نظرتون و اینکه ما رو می‌خونین
      نویسندگان ما از منبع واحدی برای مقاله استفاده نمی‌کنند و معمولا برای چنین مقالات طولانی، حداقل ده منبع انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیره و اونهم معمولا به‌صورت مستقیم نیست، بکله صرفا اطلاعات گردآوری و بازنویسی می‌شن.
      اگر به منابع برای مطالعه بیشتر نیاز دارید حتما با ما مطرح کنید که براتون چند لینک برای مطالعه بیشتر ارسال کنیم.‌‍‎

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید