درمان تنبلی؛ با این ۱۵ استراتژی به جنگ تنبلی بروید!

درمان تنبلی

فهرست مطالب

بعید است تابحال تنبلی سراغتان نیامده باشد. حتی فعال‌ترین افراد هم روزهای زیادی احساس کرده‌اند که انرژی کافی برای انجام کار ندارند و دوست داشته‌اند تمام روز را هیچ‌کاری انجام ندهند. اما اگر به‌صورت مداوم درگیر تنبلی هستید تا انتهای این مقاله با ما باشید. ما استراتژی‌های عملی و هوشمندانه‌ای برای درمان تنبلی را با شما به‌اشتراک گذاشته‌ایم.

  1. اهدافتان را طوری تنظیم کنید که قابل مدیریت کردن باشند

اگر اهدافتان غیرواقعی و یا دور از دسترس باشند، انگیزه شما برای دست یافتن به آن‌ها افت خواهد کرد. به‌این‌ترتیب احتمال اینکه از تلاش برای رسیدن به آن دست بردارید، افزایش خواهد یافت.

مسئله مهم دیگری که باید در مورد اهدافتان درنظر داشته باشید این است که هدف نباید به‌صورتی باشد که بیش‌از‌اندازه از شما وقت و انرژی بگیرد. در بسیاری از موارد تنبلی در محل کار از فرسودگی شغلی ناشی می‌شود.

درعوض سعی کنید اهدافتان را کوچک و قابل دستیابی تنظیم کنید. هدف نباید شما را تحت فشار قرار دهد یا باعث اضطرابتان شود. سعی کنید بیش از اندازه به رسیدن به هدف فکر نکنید و بر خوب پیش رفتن فرآیند رسیدن به هدف متمرکز شوید.

 

انتخاب هدف در زندگی

چطور اهدافمان را انتخاب و تنظیم کنیم؟

اکنون بخوانید

 

راهکار درمان تنبلی

  1. دست از انتظار برای کامل بودن بردارید

یکی دیگر از راه‌های درمان تنبلی این است که انتظار از خودتان را در حد واقعی تنظیم کنید. واقعیت این است که هیچ‌کس کامل نیست و نیاز نیست همه عالی و بی‌نقص باشند.

راه‌حل این است: معمولی باشید! معمولی بودن بسیار بهتر از این است که تلاش کنید بهترین باشید و در این راه به روانتان آسیب وارد کنید.

کمال‌گرایی نه‌تنها کارایی شما را کاهش خواهد داد، بلکه موجب بروز مشکلات روحی و روانی زیادی هم خواهد شد. اختلالات اضطراب و افسردگی از نتایج کمال‌گرایی است.

تلاش کنید خودتان را با همه نقص‌هایتان دوست داشته باشید و برای تلاش‌هایی که درراستای اهدافتان دارید به خودتان افتخار کنید.

  1. دست از خودگویی منفی بردارید

راه دیگر درمان تنبلی این است که به‌جای خودگویی منفی، خودگویی مثبت را سرلوحه کارتان قرار دهید. خودگویی منفی انرژی شما را برای انجام کار ازبین خواهد برد و می‌تواند مسیر شما را از راه اصولی و درست به بی‌راهه منحرف کند.

درعوض اگر همیشه به خودتان تلقین کنید که توانایی بالایی دارید و از پس انجام کارهایی که به شما محول شده است برمی‌آیید، انرژیتان برای انجام هر کاری به‌صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

 

سه راه برای پایان دادن به خودگویی منفی

اکنون بخوانید

 

درمان تنبلی آموزش

  1. برنامه‌ عملی تنظیم کنید

وقتی برای رسیدن به هر هدف، برنامه‌ای با تنظیم جزئیات عملی ایجاد کنید، تقریبا نصف مسیر را طی کرده‌اید. برنامه‌هایی که به شما نشان می‌دهند در هر مرحله چه کاری انجام دهید، به شما اعتماد به‌نفس و جهت‌گیری می‌دهد و راه دور زدن موانع و مقابله با چالش‌ها را برایتان باز خواهد کرد.

با داشتن برنامه عملی، رسیدن به هدف به‌مراتب آسان‌تر خواهد شد. وقتی احساس کنید راهی عملی برای دستیابی به آنچه در سر دارید جلوی رویتان است، حرکت سریع‌تری برای دستیابی به آن خواهید داشت.

  1. بر نقاط قوتتان متمرکز شوید

بعید است که کسی نقاط قوت متعدد و مهارت‌های متفاوتی برای مدیریت کارهایش را نداشته باشد. برای درمان تنبلی کافیست نقاط قوتتان را بشناسید و بدانید که چطور می‌توانید از هر کدام در جنبه‌های مختلف کارتان استفاده کنید.

هر نقطه قوت می‌تواند به شما کمک کند تا بهره‌وری و انرژی خود را افزایش دهید و با قوت به سمت رسیدن به هدفتان حرکت کنید.

  1. برای موفقیت‌هایتان جشن بگیرید

برای هر دستاوردی که در مسیر انجام کار داشته‌اید، به خودتان افتخار کنید. وقتی بدانید چه زمانی به چه چیزی دست پیدا کردید و برای موفقیت‌هایتان در هر مرحله از خودتان تقدیر کنید، انگیزه کافی برای طی ادامه مسیر را پیدا خواهید کرد.

کافیست دستاوردهایتان را یادداشت کنید تا به‌خاطر بسپارید مسیری که طی کرده‌اید از چه راه‌هایی گذشته است و برای رسیدن به آن چقدر از خودتان توانایی نشان داده‌اید. این کار به شما کمک می‌کند تا به مسیرتان ادامه دهید.

روش های درمان تنبلی

  1. عادات قدیمی‌تان را کنار بگذارید

یکی از راه‌های عملی درمان تنبلی این است که چرخه معیوب آن را شناسایی کنید. شما باید بدانید چه عادتی در شما باعث می‌شود در نهایت تنبل بمانید و حرکتتان برای رسیدن به هدف کند شود.

وقتی بفهمید ایراد کار از کجاست و دقیقا چه چیزی جلوی راهتان را می‌گیرد. حالا نوبت این است که چرخه را بشکنید و عادت مخربتان را ترک کنید تا بفهمید تا چه اندازه توانسته‌اید به تلاش و بهره‌وری بیشتر نزدیک شوید.

 

تنبلی چیست؟

ریشه، راهکار و درمان تنبلی

اکنون بخوانید

 

  1. شخصیت ایده‌آلتان را پیدا کنید

به این فکر کنید که دوست دارید چه کسی باشید. چه کار کنید و از اینکه به خواسته‌هایتان برسید چه احساسی خواهید داشت. سعی کنید خودتان را در شخصیت ایده‌آلی که در ذهن دارید تصور کنید.

وقتی آن را تصویر کنید، به‌صورت ناخودآگاه تحریک خواهید شد تا درنهایت برای رسیدن به آن شخصیت گام بردارید.

متاسفانه زندگی پرمشغله این روزها امکان فکر کردن درباره خود ایده‌آل را از ما گرفته است. همین مسئله به عاملی برای سردرگمی ما تبدیل شده است و می‌تواند یکی از ریشه‌های مهم تنبلی باشد.

  1. از بهم ریختن تمرکز خودداری کنید

برای درمان تنبلی از هرچیزی که می‌تواند حواستان را پرت کنید دوری کنید. از گوشی موبایل و شبکه‌های اجتماعی، تا همکاران پرحرف که می‌توانند ساعت‌ها درباره هرچیزی با شما صحبت کنند.

وقتی عوامل موجب حواس‌پرتی اطرافتان زیاد شوند، دائما درمعرض بهم خوردن تمرکز قرار می‌گیرید. این مسئله به عاملی برای کاهش سطح بهره‌وری و حتی تنبلی تبدیل خواهد شد.

اگر امکان دارید، محیطی ساکت و خلوت را برای کار یا درس خواندن انتخاب کنید. سعی کنید درطول فرآیند کارتان متمرکز بمانید و به هیچ‌چیز جز کاری که در حال انجام هستید فکر نکنید.

 

تکنیک ۵دقیقه

تکنیکی برای درمان اهمال کاری

اکنون بخوانید

درمان تنبلی با افزایش تمرکز

  1. کارهای خسته‌کننده را به وظایف جالب و سرگرم‌کننده تبدیل کنید

هیچ‌چیزی مطلقا خسته‌کننده نیست. درعین‌حال، همه کارهایی که به‌صورت روتین و دائمی انجام می‌دهیم می‌توانند در گذر زمان به کاری خسته‌کننده تبدیل شوند.

کارهای خسته‌کننده بیش از هرچیزی پتانسیل برانگیختن تنبلی و سستی ما را دارند. کافیست برای درمان تنبلی در مواجهه این‌دسته از فعالیت‌ها، آن‌ها را به کارهایی جالب و سرگرم‌کننده تبدیل کنید.

می‌توانید حین انجام دادن کار به موسیقی گوش کنید، یا اگر کارتان با فعالیت بدنی همراه است، با ردگیری میزان کالری که حین کار می‌سوزانید، آن را به فرآیندی جالب و قابل توجه تبدیل کنید.

  1. تغذیه خود را اصلاح کنید

بله! تغذیه ناسالم یکی از عوامل مهم در ایجاد تنبلی است. برای درمان تنبلی ناشی از عوامل زیستی، کافیست که سبک زندگی خود را تغییر دهید و تغذیه سالم‌تری داشته باشید.

بعضی از مواد غذایی انرژی شما را افزایش می‌دهند و قند خونتان را در وضعیت باثباتی نگه می‌دارند و به‌این‌ترتیب کمتر احساس ضعف یا خستگی خواهید کرد.

استفاده از محصولات غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت سفید، ماست یونانی، بادام درختی، ماهی تن و تخم‌مرغ به شما کمک می‌کند تا سطح انرژی بدنتان را در وضعیت مطلوبی نگه دارید.

  • از تغذیه ناسالم دوری کنید

در طرف دیگر مورد قبل، دوری از مواد غذایی ناسالم قرار گرفته است. به همان میزان که تغذیه سالم در حفظ سلامتی و انرژی بدن تاثیرگذار است، حذف مواد غذایی ناسالم مانند محصولات غذایی حاوی شکر افزوده و دارای چربی بالا می‌تواند به شما کمک کند تا پرانرژی‌تر بمانید.

کربوهیدارت‌های فرآوری و تصفیه شده مانند نان سفید و انواع پاستا، نوشیدنی‌های حاوی الکل، مواد غذایی سرخ شده و فست فود از جمله مواردی هستند که باید برای درمان تنبلی حذف یا محدود شوند.

  1. استراحت کافی داشته باشید

فکر می‌کنید یکی از مهم‌ترین عوامل تنبلی چه باشد؟ بله! درست حدس زدید. نداشتن استراحت و خواب کافی می‌تواند به‌صورت خودکار انرژی شما را درطول روز کاهش دهد و به عاملی مهم برای تنبلی تبدیل شود.

خواب شب کافی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید برای بالا نگه داشتن سطح انرژیتان در طول روز مدنظر قرار دهید. سعی کنید نیم‌ساعت قبل از زمان مطلوب خواب گوشی همراه را از خودتان دور کنید و درعوض کنار دستتان یک کتاب قرار دهید تا با مطالعه قبل از خواب هم چیزی به معلوماتتان اضافه شود و هم راحت‌تر به خواب بروید.

درمان تنبلی با تنظیم خواب

  1. استرستان را مدیریت کنید

استرس و اضطراب می‌تواند به‌صورت قابل توجهی انرژی شما را درطول روز کاهش دهد و به بهانه‌ای عالی برای تنبلی تبدیل شود. برای درمان تنبلی ناشی از استرس باید روش‌های مدیریت آن را یاد بگیرید و با به‌کارگیری تکنیک‌هایی مانند تکنیک تنفس، خودآگاهی و سایر روش‌های مدیتیشن خودتان را آرام کنید تا نهایتا این مسئله در بهره‌وری و کارتان اختلال ایجاد نکند.

  1. حواستان به وضعیت روحی و جسمی‌تان باشد

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از شرایط روانی خاص می‌توانند موجب تنبلی شوند. شرایطی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، افسردگی فصلی، اختلالات دوقطبی، استرس پس از سانحه  و اضطراب حاد می‌توانند تنبلی را افزایش دهند.

به‌همین دلیل بسیار مهم است که برای درمان تنبلی قبل از هرچیزی از سلامت روانتان مطمئن شوید و اگر روانشناس اختلال خاصی را در شما تشخیص داد، حتما به فکر درمان باشید.

این مسئله درمورد وضعیت جسمی هم صادق است. بسیاری از مشکلات فیزیکی می‌توانند موجب تنبلی شوند و کارایی شما را کند سازند. کم‌خونی، کمبود ویتامین، مشکلات تیروئیدی، قندخون پایین، دیابت، سندروم خستگی مزمن و حتی بعضی از انواع سرطان می‌تواند باعث ایجاد تنبلی در افراد شود.

درمان تنبلی و استرس

و در نهایت

تنبلی الزاما مسئله بدی نیست. همه ما نیاز داریم که روزهایی تنبل باشیم و این مسئله به ما کمک می‌کند تا با انرژی مضاعف به استقبال روزهای کاری دیگرمان برویم. تنها کاری که برای مواجهه با تنبلی نیاز دارید این است که جلوی تکرار بیش از اندازه این احساس را بگیرید و با شناسایی عواملی که انرژی شما را سلب می‌کنند، به درمان تنبلی روی بیاورید.

اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید دلیل تنبلی مضاعفتان را پیدا کنید و این مسئله برایتان به معضلی غیرقابل حل تبدیل شده است، حتما با پزشک یا روانشناس مشورت کنید تا در پیدا کردن ریشه‌های روانی یا فیزیکی آن به شما کمک کنند. شما می‌توانید برای تبدیل نطم و بهره‌وری بیشتر به عادت خود، از کتاب قدرت عادت نوشته چارلز داهیگ کمک بگیرید.

داهیگ در این کتاب به شما کمک می‌کنید تا عادات مثبت را به روتین زندگیتان تبدیل کنید تا نظم بیشتری داشته باشید و بهره‌وری خود را افزایش دهید.

ما در ذهن تلاش کرده‌ایم تا منابعی جذاب و خواندنی برای توسعه فردی و بهبود اوضاع روانی در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم. اگر شما هم دوست دارید که زندگی موفق‌تر و شادتری داشته باشید، با کلیک بر لینک زیر به خانواده ذهن بپیوندید.

دانلود اپلیکیشن درمان تنبلی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید