روانشناسی اختلال اضطراب فراگیر (GAD) را بهتر بشناسید

روانشناسی اختلال اطراب فراگیر: اختلال اضطراب فراگیر (GAD) نوعی اضطراب و نگرانی افراطی می باشد (اضطراب مزمن) که غیر واقعی و غالبا خارج از کنترل می باشد. به خاطر داشته باشید که نگرانی برای هر شخصی امری نرمال است چرا که زندگی در حالت کلی استرس زا است.

general anxiety disorder

فهرست مطالب

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) چیست؟

روانشناسی اختلال اطراب فراگیر: اختلال اضطراب فراگیر (GAD) نوعی اضطراب و نگرانی افراطی می باشد (اضطراب مزمن) که غیر واقعی و غالبا خارج از کنترل می باشد. به خاطر داشته باشید که نگرانی برای هر شخصی امری نرمال است چرا که زندگی در حالت کلی استرس زا است.

اگرچه نگرانی بیش ازحد اضطراب و نشانه های جسمی مانند تپش قلب، که تأثیر منفی بر عملکرد روزمره اشخاص دارد، می تواند از نشانه های اختلال اضطراب فراگیر (GAD) باشد.

مثال هایی از اختلال اضطراب فراگیر

مانند بسیاری از افراد، فردی که مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر است، ممکن است روز خود را با نگران بودن در مورد به موقع فرستادن فرزندانش به مدرسه و صبحانه دادن به آنها شروع شود.

مرتبط: روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

اما کسی که به اختلال GAD یا همان اضطراب فراگیر مبتلاست، در این شرایط فکر می کند که اگر این وظیفه را بخوبی انجام ندهد، فرزندش دیگر هیچگاه موفق نخواهد شد.

این اشخاص ممکن است ساعت ها در مورد امنیت خانوده خود و یا حتی پول احساس نگرانی کنند و مطمن باشند که اتفاقی بدی در انتظار آنهاست.

درحالت شدیدتر این وضع شخص بیخواب می شود و ممکن است شب را با قدم زدن بگذراند.

این چرخه حتی روز بعد هم ممکن است برای فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مجددا تکرار شود.

اختلال اضطراب فراگیر اختلالی که تمام افراد را درگیر خود می کند

general anxiety disorder

اختلال اضطراب فراگیر، که به عنوان GAD شناخته می شود، یک بیماری روحی است که بین ۴٪ تا ۷٪ از افراد را  تحت تاثیر قرار میدهد.

۴٪  دیگر از افراد ممکن است این اختلال را بصورت خفیفتر تجربه کنند.

اختلال اضطراب فراگیر GAD دوبرابر در زنان نسبت به مردان شایع تر است.

پس در نتیجه این نوع از اختلال میتواند درکودکان، نوجوانان و بزرگسالان رخ دهد.

اختلال اضطراب فراگیر مانند دیگر بیماری های روانی جدی، مانند اختلال افسردگی ،  یک تاثیر منفی در زندگی مردم به شمار می آید.

معیارهای اختلال اضطراب فراگیر

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی ، اضطراب را تحت شرایط و موقعیت های خاصی تجربه میکنند، اما اختلال اضطراب فراگیر تمام جنبه های زندگی فرد را درگیر خود می کند.

معیارهای اختلال اضطراب فراگیر همانند سایر اختلالات اضطرابی است، اما علائم این اختلال فراگیر در هر زمان  و هر مکان وگاها بدون هیچ دلیلی آشکار میشود.

بر اساس آخرین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV-TR)، معیارهای اختلال اضطراب فراگیر شامل علائم روانشناختی مانند ناتوانی در کنترل نگرانی و علائم جسمی ازجمله بیحسی، خستگی و  اسپاسم عضلانی میباشد.

اختلال اضطراب فراگیر اغلب در کنار سایر اختلالات اضطرابی مانند اختلال پانیک یا اختلال فوبیا رخ می دهد.

بهتر است بدانید که اختلال اضطراب فراگیر با سایر بیماریهای روانی از جمله،  اختلالات خلقی و روحی و اختلالات خواب،  همراه است.

درمان اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

general anxiety disorder

همانند بسیاری از بیماری های روانی، علل دقیق پدید آمدن اختلال اضطراب فراگیرشناخته نشده است اما درمانهای موثری برای این نوع اختلال تشخیص داده شده است.

درمان های موجود برای اختلال اضطراب فراگیر شامل موارد زیر است:

  • دارو _ ممکن است به منظور درمان اختلال اضطراب فراگیر داروهای ضد افسردگی، آرام بخش و داروهای ضد اضطراب تجویز شود.
  • درمان – انواع مختلفی ازدرمان ها مانند روان درمانی (گفتاری) و درمان رفتاری شناختی می تواند به فرایند درمان اختلال  اضطراب  فراگیر GAD کمک کند.
  • تغییر سبک زندگی – آرامش، رژیم غذایی و ورزش، خواب باکیفیت و اجتناب از الکل می تواند به کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر کمک کند.

دورنمایی از درمان اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

  • افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر به طور کلی شانس زیادی برای بهبودی دارند. البته هر روش درمانی برای همه ی افراد به یک صورت جواب نمی دهد، با این همه باید از چندین تکنیک مختلف برای شناسایی صحیح ترین روش درمانی استفاده کرد. فاکتورهای که شانس موفقیت بهبودی این اختلال را افزایش میدهند شامل:
  • داشتن دانش در مورد GAD
  • درمان با کیفیت
  • دسترسی به مراقبت های بهداشتی (مانند یک روانپزشک)
  • درمان سایر اختللات که بصورت همزمان با این نوع اختلال همراه هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید