۱۷ راهکار غلبه بر تنبلی وقتی موفقیت با شما وارد مذاکره می‌شود!

17 راهکار غلبه بر تنبلی وقتی موفقیت با شما وارد مذاکره می‌شود!

فهرست مطالب

امروز را روز خوش خیالی و لم دادن و چای یخ کرده نوشیدن نام‌گذاری کرده‌اید؟ هیچ ایرادی ندارد! حتی ملیندا گیتس هم دوست دارد یک روز دومین زن ثروتمند جهان نباشد و بی‌خیال انواع راهکار غلبه بر تنبلی شود. اگر در مسیر درست توسعه فردی قرارگرفته‌اید و نیاز به چنین روزی در زندگی دارید، شاید چندان درست نباشد ولی حتماً لازم است.

اما اگر احساس می‌کنید این خوش خیالی دیگر دارد رنگ و بوی بی‌خیالی و اهمال به خود می‌گیرد و تعداد روزهای تنبلی شما بیشتر شده است پس شاید بهتر این باشد که دست بجنبانید و به نشانه‌های هشداردهنده توجه کنید.

نشانه‌هایی مثل کم‌توجهی به شغل، کارهای روی‌هم تلنبار شده و حتی نادیده گرفتن سلامتی خودتان آن‌قدر مهم هستند که به‌روشنی فریاد می‌زنند شما حتماً نیاز به یک برنامه منسجم غلبه بر تنبلی دارید.

همراهی با من برای خواندن ادامه این توصیه نامه دوستانه به شرط علاقه به بهبود زندگی فردی شدنی است! آماده‌اید؟

با چند راهکار غلبه بر تنبلی آشنا شوید

کوالاها با انواع راهکار غلبه بر تنبلی آشنا هستند؟!

اگر شما هم ازجمله آن افرادی هستید که برای پاسخ به « چطور می‌توانم این تنبلی فرساینده را کنار بگذارم؟» دنبال پاسخ سرراستی می‌گردید باید بگویم جوابی بیشتر از صبر و حوصله یک تنبل می‌طلبد.

تنبلی می‌تواند مثل کافئین، شکر یا هر مخدر خطرناک دیگری فرد را تا مدتی طولانی درگیر خود کند ولی دراین‌بین افراد مثبت و علاقه‌مند به مدیریت زندگی و مراقبت از فردیتشان، تنبلی و اثرات آن را یک چالش مهم می‌دانند.

♦♦ بیایید کمی دقیق‌تر با ۱۷ راهکار کنار گذاشتن تنبلی آشنا شویم ♦♦

یک برنامه‌ریزی واقعی داشته باش

چیدن یک برنامه غیرواقعی و زیادی سروکله زدن با آن بیشتر از آنکه به فرد انگیزه بدهد، او را از نفس می‌اندازد. شاید عبارت از نفس افتادن نتواند نشانه‌های بالینی برنامه‌ریزی ضعیف را نشان بدهد ولی بسیاری از متخصصین پزشکی علائم این ضعف را تشخیص داده‌اند.

♦♦ خستگی بیش‌ازحد در زندگی حرفه‌ای، از دست دادن علاقه و انگیزه و تمایل زیاد به دوری از محیط کار ازجمله این نشانه‌هاست.

پیشنهاد می‌کنم با چیدن برنامه‌های جمع‌وجور شدنی که شما را به مقصد می‌رسانند از چنین دردسری دوری کنید.

کمال‌گرایی ممنوع!

گرایش به بی‌عیب و نقص بودن در جهان مدرن امروز چنان در حال رشد است که آن را یک اختلال روحی قابل توجه می‌دانند.

پژوهشگران درنتیجه مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۷ روی دانشجویان سال‌های ۱۹۸۹ و ۲۰۱۶ انجام شد متوجه روند صعودی این اختلال طی چند سال موردنظر شدند.

تفکر همه یا هیچ ؛ سبک زندگی یا اختلال ذهنی ؟

به باور بسیاری از روانشناسان، این طرز تفکر از تلاش انسان های نخستین برای بقا ریشه گرفته است؛ یا زنده بمان یا بمیر و خورده بشو.

اکنون بخوانید

هشدار آن‌ها نسبت به افزایش محیط‌های رقابتی، رشد انتظارات غیرواقعی، افزایش افسردگی و رفتارهای استرس‌زا و کنترل گرانه والدین نسبت به نسل‌های پیش از آن‌ها بوده است.

شاید بد نباشد بدانید که

رشد نگران‌کننده کمال‌گرایی یک دلیل عمده دارد؛ من و شما بیش‌ازحد خودمان را زیر ذره‌بین قرارمی‌دهیم و از عملکرد خود ایراد می‌گیریم.

فراموش نکنیم اینکه در تلاش برای یافتن راهکار غلبه بر تنبلی باشیم به معنی همیشه عالی بودن نیست. روحیه کمال‌گرایی کاری می‌کند تا از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنیم و یک حاشیه امن برای خودمان بسازیم.

به استقبال خود گویی های مثبت برو نه منفی

negative self-talk یا خود گویی های منفی یک اهرم بازدارنده قوی است که باعث می‌شود تلاش‌های قابل‌تحسین فرد برای عملی شدن اقداماتش نادیده گرفته شود.

« می‌بینی! تو یک موجود تنبل تمام‌عیاری!» گفتن همین جمله کوتاه به خودمان یکی از بدترین خود گویی های منفی است.

به‌تازگی دو دقیقه از روز خود را صرف یک خود گویی جالب روبه روی آینه می‌کنم. این بازی روانی کمک می‌کند تا به خودم یادآوری کنم چه جنبه‌های مثبتی دارم درحالی‌که همین خود گویی های منفی، کاری کرده بود تا آن‌ها را نادیده بگیرم.

نوشتن برنامه

برنامه‌ریزی نوشتاری یکی از قوی‌ترین انواع راهکار غلبه بر تنبلی است. می‌پرسید حالا چرا قوی‌ترین؟ چون کاری می‌کند تا مغز شما به چندین عضو فرمان فعالیت بدهد تا درنهایت عمل نوشتن اتفاق بیفتد.

همان‌طور که بالاتر نوشتم، واقع‌گرایی در برنامه‌ریزی در کنار نوشتن برنامه‌ای که همه جنبه‌های آن را بررسی کرده‌اید به شما کمک بزرگی می‌کند.

همه بادبان‌ها، بالا!

راهکار غلبه بر تنبلی با مصمم بودن

شناسایی بهترین سطح از قدرت برای پیشبرد برنامه‌ها درواقع یکی از اصلی‌ترین ستون‌های ترسیم اهداف است. وقتی بدانید با خودتان چند چند هستید، مثل یک کشتی‌بان کار درست، می‌توانید زمان درست برافراشتن بادبان‌ها را تشخیص دهید.

ازنظر علمی ثابت شده است که تمرکز بر نقاط قوت باعث افزایش بهره‌وری، احساس خوب و تعهد کاری می‌شود.

چه دستاوردهایی داری؟

این جمله شوخی یا کودکانه نیست؛ هر قدم مثبت روبه‌جلو، یک دست‌مریزاد می‌طلبد.

پیشنهاد می‌کنم در طول مسیر رسیدن به هدف از این اهرم انگیزه‌بخش که یکی از انواع راهکار غلبه بر تنبلی است بهره ببرید. نوشتن این دستاوردها بیش از به خاطر سپردن آن‌ها، تأثیر روانی مثبت دارد.

شاید بهتر باشد به خاطر بسپارید که برای افزایش اعتمادبه‌نفس و مثبت اندیشی این روش خود مراقبتی جواب می‌دهد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس ؛ چطور به خودمان اعتماد کنیم؟

[/su_box]

کمک خواستن

مدتی پیش از یکی از دوستان صمیمی‌ام خواهش کردم زمان بیشتری را با من بگذراند. به او گفتم احساس می‌کنم کمی از درون خالی‌ام و نیاز به معاشرت بیشتری با هم داریم.

درخواست کمک لزوماً نباید برای بلند کردن میز ناهارخوری، جا به‌جا کردن زون کن‌ها از اتاق ۷۸ به اتاق یک یا هر عمل فیزیکی دیگری باشد. همین‌که تشخیص بدهیم وجود ما نیاز به نوازش، تقویت روانی و توجه بیشتر دارد و حضور یک همراه مورد اعتماد مفید خواهد بود، باید دست‌به‌کار شویم.

در مقاله‌ای که در تابستان سال ۲۰۱۸ منتشر شد با عنوان « باورهای نادرست در مورد درخواست کمک از همکار»، این نتیجه حاصل شد که کارمندان بدون رغبت به درخواست کمک از همکارانشان بیش از سایرین در معرض نارضایتی شغلی قرار دارند و عملکرد حرفه‌ای آن‌ها در سطح پایین‌تری ثبت‌شده است.

نکته جالب اینکه کمتر برای همکاران دیگر جذاب هستند.

حواس‌پرتی را کنار بگذار

این ماجرا برای من در مواقعی تکرار می‌شود که موضوع مقاله را دوست ندارم و احساس می‌کنم دارم وقتم را هدر می‌دهم. بنابراین یا خودم را توی گوشی گم می‌کنم یا با خوراکی کنار دستم ورمی‌روم. حتی ممکن است سراغ تمرین روزانه چالش یک‌ماهه‌ام بروم!

این اتفاق طبیعی است ولی همیشه حواس‌پرت بودن می‌تواند به ضرر من تمام شود. پس برای مدیریت این وضعیت ناراحت کننده، « تصمیم می‌گیرم» تا ساعت مشخصی روی کار تمرکز بدهم و به برنامه تشویقی که برای عصر در نظر گرفته‌ام فکر می‌کنم. حالا اوضاع مرتب است!

اگر شما روش کنترلی متفاوتی دارید و مثل من با برنامه تشویقی، تمرکز اولیه خود را به دست نمی‌آورید هیچ ایرادی ندارد.

سرگرمی حین انجام وظیفه

به‌هرحال زندگی مجموعه‌ای از شستن سرویس بهداشتی، باز کردن گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی، تکرار خطا موقع واریز قبض‌ها یا یک جارو کردن معمولی خانه است.

شما برای قابل‌تحمل بودن بعضی از این وظایف چه راهکارهایی دارید؟ شاید بتوانید با فشار دادن دکمه تکرار ترانه موردعلاقه یا فیلم‌برداری از خودتان موقع کار، به راهکار غلبه بر تنبلی برسید.

از تو سپاسگزارم

« از تو سپاسگزارم»؛ بله، این جمله را بارها و به‌طور واضح به خودتان بگویید. جهان پرتشویش و خسته امروز نیاز به همین خود مراقبتی‌های صمیمانه واقعی و فراموش شده دارد.

راهکار غلبه بر تنبلی در زندگی سالم نهفته است

به بهترین قسمت مقاله رسیدیم؛ ساختن یک زندگی سالم. فکر می‌کنید از مراقبت‌های زیر، کدام‌یک را جدی‌تر دنبال کرده‌اید؟

خوردن غذاهای پرپروتئین

سبد غذایی سالم، اولین راهکار است. بد نیست بدانید که پروتئین چقدر می‌تواند سطح انرژی شما را بالا نگه دارد و باعث شود قند خون شما حالت متعادلی داشته باشد. پروتئین‌های متنوعی مثل ماست یونانی، مغزهای خوراکی، تخم مرغ یا ماهی تن از غنی‌ترین منابع پروتئین هستند.

خودداری از خوردن غذاهای شیرین و پرچرب

غذای مغذی پلی به سوی بهره‌وری است. اگر در برنامه غذایی خود خوراک‌هایی دیرهضم دارید که قند خون شما را بالا می‌برند، بهترین کار این است که آن‌ها را به‌تدریج کنار بگذارید.

این نوع مواد غذایی، مکنده انرژی شما هستند:

  • نان سفید و انواع پاستا
  • الکل
  • غذاهای سرخ شده و غذای فوری

و همچنین از دعوت خوراکی‌های زیر به سبد غذایی روزانه خود غافل نشوید:

  • غذاهای غیر کارخانه‌ای و غیر کنسروی – کمترین میزان مواد نگه‌دارنده، افزودنی‌ها، سدیم، چربی ترانس.
  • سبزی‌ها، ماهی و میوه
  • نوشیدنی‌های بدون کافئین
  • پروتئین بدون چربی- انواع گوشت پرندگان و پروتئین دریایی
  • فیبر و غلات کامل- انواع میوه و سبزی‌ها و غلات
  • مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها (زیر نظر پزشک)
  • موز- منبع غنی فیبر، پتاسیم، ویتامین و کربوهیدرات
  • دانه چیا- سرشار از فیبر، کربوهیدرات، چربی سالم، ضدالتهاب

چرا ورزش می‌کنیم؟

جدای از فواید چشمگیری که ورزش در زندگی فردی و حرفه‌ای ما دارد، تحرک اصولی یکی از بهترین انواع راهکار غلبه بر تنبلی است.

شاید شما هم مثل من دوره‌ای را سپری می‌کنید که فرصت یک ورزش منظم و طولانی را ندارید و بیشتر زمانتان صرف کار کردن می‌شود. پیشنهاد می‌کنم یک چالش یک ماهه ساده برای خودتان ترتیب دهید.

راهکار غلبه بر تنبلی با ورزش
حرکت پلانک از جمله تمرین‌هایی است که علاوه بر افزایش آمادگی بدنی، تأثیر شگفت انگیزی روی تمرکز شما می گذارد!

این روزها چالش سی روزه حرکت پلانک  plank را انجام می‌دهم و اجازه بدهید ادعا کنم چقدر تمرکز و شادابی نصیبم شده است!

چالش سی روزه شما چیست؟ پیاده روی در پارک محل؟ معرکه است!

خواب آرام بخش

یک خواب آرام بخش کافی، هفت تا ۹ ساعت، در دو حالت اتفاق می‌افتد:

◄ از لوازم صوتی و تصویری و نور زیاد در ساعات پیش از خواب دوری کنید.

◄ زمان چرت روزانه خودتان را به حداقل برسانید.

از استرس به دور باش

این یک شوخی بی‌مزه است که بگوییم می‌شود بدون استرس زندگی کرد. درحالی‌که باور به جریان نگرانی‌های معمول روزانه، به زندگی ما رنگ واقعی قابل قبولی می‌دهد.

حتی یک رهایی لذت‌بخش در تخت خواب می‌تواند راهکار غلبه بر تنبلی باشد به شرط اینکه تشک نرم و دوست‌داشتنی برای همیشه شما را در خود نبلعد!

آب، آب، آب!

اگر همچنان یک فراری از نوشیدن هشت لیوان آب در روز هستید، این بخش را با دقت بیشتری بخوانید. با نوشیدن آب کافی در روز کمک می‌کنید سطح انرژی‌تان همواره متعادل باقی بماند و عملکرد مغزی مناسبی داشته باشید.

♦♦ نکته: بدن هیدراته همچنین کارایی فیزیکی خوبی دارد.

سیگار ممنوع

کمک کنید تا چرخه اکسیژن در خون شما بهتر شود. چطور؟ سیگار را با هدف حذف کردن، آرام‌آرام کنار بگذارید. با این کار یکی از چالش انگیزترین انواع راهکار غلبه بر تنبلی را شروع می‌کنید.

خلاصه کتاب عادت‌‌های اتمی

رفتارهایی به کوچکی یک اتم و قابل تکرار (عادت)

اکنون بخوانید

◄ بهبود سیستم ایمنی

◄ تجربه یک زندگی جنسی لذت‌بخش

◄ کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های پرخطر

ازجمله امتیازات خداحافظی با نیکوتین است.

شاید لازم باشد برای ترک سیگار، به جویدن آدامس معتاد شوید!

راهکار غلبه بر تنبلی؛ تشخیص تنبلی از بیماری

درصورتی‌که فرد مراحل بالاتر را برای مدیریت تنبلی خودش انجام داده باشد ولی همچنان از ناخوش احوالی خود رنج ببرد، پای بیماری به میان می‌آید.

لزوم گفت‌وگو با دکتر وقتی مثل گذشته علاقه کافی برای انجام کارهای روزانه ندارد و انرژی و تمرکزش تا حد قابل‌توجهی افت داشته، در این مرحله احساس می‌شود.

بیماری روانی

احتمال خطا در تشخیص تنبلی از بیماری وجود دارد؛ کاهش انگیزه، خستگی مزمن و انزوای اجتماعی ازجمله نشانه‌های مشترک بین این دو است.

برای درستی تشخیص، باید نوع و سطح بیماری شناسایی شود. ازجمله بیماری‌های شناخته شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال عاطفی فصلی seasonal affective disorder (SAD)
  • اختلالی شخصیت مرزی
  • اختلال استرس پس از حادثه PTSD
  • اختلال استرس حاد

تأثیر داروها در تشخیص‌های پزشکی

فرد، پس از تشخیص بالینی مجبور به مصرف دارو می‌شود که به دنبال آن همچون گذشته انرژی کافی ندارد و نمی‌تواند کارهای معمول روزانه‌اش را به‌درستی انجام دهد.

نشانه‌های زیر به دنبال تأثیر مصرف داروهای شیمیایی می‌آیند:

  • کمبود ویتامین
  • اختلالات تیروئید
  • قند خون پایین
  • دیابت
  • بیماری آدیسون Addison ( تخریب پیش‌رونده غدد فوق کلیوی)
  • سندرم خستگی مزمن
  • بیماری‌های قلبی و سرطان

انواع راهکار غلبه بر تنبلی در کودکان

تنبلی موضوعی است که در بزرگ‌سالی بیش از هرزمان دیگری گریبان گیر ما می‌شود. درک این موضوع به دلیل قرار گرفتن در موقعیت‌های واقعی‌تر است که در آن احساس می‌کنیم « یک جایی از کار می‌لنگد» و مسیر ما برای رسیدن به هدف موردنظر یا ناهموار شده یا طولانی‌تر.

اما کودکی و هر آنچه در این بازه زمانی حساس با خود به همراه دارد، ازجمله مهم‌ترین سکوهای پرش فرد برای فرار از تنبلی و اهمال کاری است.

راهکار غلبه بر تنبلی در کودکان

درصورتی‌که کودکی در منزل دارید و نشانه‌هایی از سستی و کم انرژی بودن در او مشاهده می‌کنید، در کنار انتخاب سبک زندگی سالم که بالاتر به آن مفصل پرداختم، بهتر است چند راهکار زیر را هم در نظر داشته باشید.

پیوستگی در انجام کار

روی سخن من با شما والدین عزیز است!

اگر در مجموعه قوانین داخل خانه، درآوردن جوراب کنار در ورودی اجباری است، این شما هستید که باید مرتب و منظم این قانون را به کودک خود یادآوری کنید. او باید به‌مرورزمان یاد بگیرد که استثنائی در کار نیست و قانون، قانون است.

کودک در این فرایند پیوستگی یاد می‌گیرد که به این کار به عنوان یک « گزینه» نگاه نکند بلکه آن را یک «انتظار» بداند.

او باید اهل همکاری باشد

پرورش کودک وظیفه شناس یکی دیگر از انواع راهکار غلبه بر تنبلی است. این برنامه قرار نیست به جایزه دادن ختم شود چون وظیفه‌اش را درست انجام داده است. بلکه ارزش مشارکت در امور خانه و خانواده را درک می‌کند.

تعطیلات پیش رو برنامه جنگل نوردی دارید؟ این عالی است! اما اگر او هنوز باغچه را تمیز نکرده یا برای خرید لوازم پیکینک همکاری نمی‌کند، دیگر جای بحث نیست.

بدون اما و اگر، از پذیرش او در تفریح جنگل نوردی معذور خواهید بود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]ترک عادت بد کودکان با چند رفتار نتیجه‌بخش

[/su_box]

انجام کارها به‌جای او

آخرین مرتبه‌ای که موقع پوشیدن کفش یا پهن کردن لباس‌ها روی بند رخت کمکش کردید چه زمانی بود؟ خب، پیشنهاد می‌کنم یک بازنگری در مورد کمک به دلبندتان داشته باشید.

اینکه همواره در دسترس و آماده کمک به او باشید مقدمه‌ای برای تنبل شدن کودک شماست. او در دنیای کودکانه به‌راحتی برداشت می‌کند که « او کارهای من را انجام می‌دهد. پس من نمی‌توانم». به همین سادگی!

انجام درست مسئولیت

شستن ظرف‌های شام یا جمع کردن میز عصرانه ازجمله مسئولیت‌های سبکی است که با آن‌ها می‌توانید حس مسئولیت‌پذیری و توجه کودک را محک بزنید.

قرار نیست در حد شما یا یک خدمتکار باسابقه این کار را انجام دهند. پس لطفاً به آن‌ها سخت نگیرید و اگر اشتباهی در انجام مسئولیتشان از آن‌ها سر زد، می‌توانید ضمن قدردانی از تلاش او، با چند تذکر صمیمانه به فرزندتان احساس مفید بودن بدهید.

او حق دارد خسته باشد

شاید احساس کنید این راهکار می‌تواند تأثیر اشتباهی روی آن‌ها بگذارد. اما پیشنهاد می‌دهم فرصت خسته شدن را برای او فراهم کنید.

از او بخواهید روز خود را آن‌گونه که دوست دارد و به ذهنش می‌رسد برنامه‌ریزی کند. این شامل کمک به انجام کارهای خانه هم می‌شود به شرط آنکه خودش مایل به انجام آن باشد.

وقتی در دنیای برنامه‌ریزی‌شده خودش غرق می‌شود، حالا می‌توانید به او اجازه بدهید لذت خستگی را بچشد. این خستگی به لطف تقسیم درست انرژی برای انجام کارهای دلخواه خودش است.

شما از تماشای کودکی که میانه‌ای با تنبلی ندارد قطعاً لذت خواهید برد.

بد نیست در ادامه و برای اینکه به چشمها ورزش بدهیم، سری به کتابخانه صوتی ذهن بزنیم. شما میتوانید به محض دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن، از سفر به دنیای شنیدنی کتابهای مجموعه لذت ببرید.

دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن رای راهکار غلبه بر تنبلی

پایان‌بخش

یک‌بار دیگر یادآوری می‌کنم که تنبلی همیشه ایراد ندارد و همه ما این حق را داریم که یک روز در هفته را در خوش خیالی و استراحت کامل سپری کنیم.

اما آنچه در انتخاب راهکار غلبه بر تنبلی مهم است مدیریت تنبلی و کوتاهی در زندگی فردی و حرفه‌ای باید باشد. این مدیریت می‌تواند با تغییر بخشی یا تمام سبک زندگی آغاز شود و نقش تأثیرگذاری بر موفقیت و پویایی فرد داشته باشد.

در کنار مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر دلیل تنبلی و کاهش انگیزه و انرژی خود، درصورتی‌که چنین تجربه‌ای در زندگی نداشته‌اید، با پزشک خود گفت‌وگو کنید.

باعث خوشحالی است اگر در بخش دیدگاه مارا شریک تجربیات و نظرات خود در مورد ماجراهای مربوط به موضوع مقاله بدانید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/how-to-stop-being-lazy#health-strategies

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/foods-that-beat-fatigue

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29658737/

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام روز بخیر
    کمتر کسی رو سراغ دارم که از قدرت بینهایت و عجیب ذهن آگاه باشه و خودش و ذهنش رو دست کم نگیره. بای دیفالت ذهن ما آماده تنبلی و منفی بافیه و ای کاش بتونیم مهارش کنیم تا معنی واقعی زندگی رو بفهمیم.

    ارادتمند

    • سلام سیاوش گرامی
      اجازه بده من جزو صف دور و دراز کسانی باشم که درحال انجام تمرین های کنترل ذهن هستند. روزهای بسیار شگفت انگیز و البته سختی رو دارم میگذرونم که بخش جذابش با نوشتن سنتی در یک دفترچه کوچکه. کمی زوده به نتیجه برسم ولی حالا دیگه باور دارم هرچه خوراک ذهنمون مغذی تر باشه، خروجی ویژه ای در انتظارمون خواهد بود. رهایی از تنبلی مرسوم مخصوصا بین ما ایرانی ها از جمله اون خوراک های مسمومه.
      ممنونم که خواننده ما هستی 🙂

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید