چند پاسخ قانع‌کننده به چرا ورزش می‌کنیم؟

چندپاسخ قانع کننده به چرا ورزش میکنیم؟

فهرست مطالب

بدون شک برای اینکه بدانیم چرا ورزش می‌کنیم نیاز به انگیزه و مطالعه کافی داریم؛ مخصوصاً وقتی روزهای زمستان به روزهای بهاری نزدیک می‌شوند و کوتاه‌تر. شما احساس می‌کنید در روزهایی قرار دارید که بیشتر احساس خواب‌آلودگی دارید، هوا گرم‌تر است و رخوت روزانه نزدیک به فصل بهار بیشتر شما را در برمی‌گیرد.

چرا پیچیده‌اش کنیم! شما حتی می‌توانید به دلیل فشار فکری زیاد، وضعیت اقتصادی نامناسب، بیماری و خیلی دلایل دیگر، انگیزه کافی برای ورزش نداشته باشید.

جای نگرانی نیست. همه ما در هر نقطه‌ای از این جهان بی‌کران که باشیم بدون شک، روزی روزگاری یک « از شنبه حتماً شروع می‌کنم» کذایی داشته‌ایم و یا هنوز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

قرار است این قصه به حال خود رها شود؟ فکر نمی‌کنم! اگر با خواندن این مقاله از فواید اینکه چرا ورزش می‌کنیم به‌خوبی آگاه شوید، تکلیف خودتان را در همان شنبه کذایی خواهید دانست!

چرا ورزش می‌کنیم؟

چند پاسخ قانع‌کننده به چرا ورزش می‌کنیم؟

پیشنهاد می‌کنم فقط عنوان‌های زیر را با دستخط خودتان یا حتی اگر کوچولویی در خانه دارید با کمک او، آماده کنید و در نقطه‌ای از خانه یا محل کار یا ماشین که بیشتر در تیررس دید شماست قرار دهید. البته که یخچال خانه بهترین جای الهام‌بخش برای شماست.

۲ افزایش بهره‌وری

بنا بر مطالعات انجام‌شده، با ورزش است که ترکیبات شیمیایی تولیدشده در منطقه شناختی و حرکتی مغز آزاد می‌شود. با این اوصاف، شما توانایی قابل‌توجهی برای تمرکز ذهنی و دقت تمام روی موضوع خواهید داشت.

راهکارهایی برای افزایش تمرکز و کنترل ذهن

وقتی ورزش می‌کنید، نورون‌های بیشتری در مغزتان تولید می‌شود. این نورون‌ها می‌توانند به افزایش کارایی ذهن‌تان منجر شود.

اکنون بخوانید

کنترل و مدیریت کاهش وزن

هر حرکتی که بدن شما هنگام ورزش انجام می‌دهد، دلیلی برای کالری سوزی است. هرچه انرژی مصرفی شما برای این حرکات بیشتر باشد، کالری بیشتری سوزانده می‌شود.

توجه داشته باشید که نسبت سوخت‌وساز بدن شما با افزایش فعالیت بدنی اصولی، بیشتر می‌شود. نکته جالب‌توجه اینجاست که بدن شما حتی در حالت استراحت هم، همچنان این نسبت را بالا نگه می‌دارد.

خوش‌اخلاقی و بهبود احوال

چهار هورمون دوست‌داشتنی زیر را همیشه به خاطر بسپارید:

  • اندورفین (مورفین طبیعی بدن- هورمون لذت و خوشی)
  • آدرنالین ( هورمون هیجان)
  • سروتونین (هورمون شادی)
  • دوپامین ( هورمون رفتار و لذت‌های تجربه آفرین)

این تیم همه‌فن‌حریف، دست در دست هم کاری می‌کنند تا به‌خوبی به پرسش چرا ورزش می‌کنیم پاسخ بدهیم. ترشح هورمون‌های موردنظر با ورزش منظم و اصولی همچنین کمک می‌کند موفق به کنترل سطح اضطراب خود شوید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]ذهن آگاهی گسلیده ، تکنیکی مؤثر برای کنترل استرس و رسیدن به آرامش

[/su_box]

کمک به کاهش استرس

درصورتی‌که شما هم جزو افراد باپشتکار برای ورزش منظم هستید، خبر خوب اینکه ورزش باعث کاهش میزان معمول کورتیزول cortisol در جریان خونتان می‌شود؛ این یعنی کم شدن نشانه‌های استرس.

اگر هنوز سری به کتابخانه صوتی مجموعه ذهن نزده اید، چه فرصتی بهتر از حالا تا کتاب مراقبه اثر وین دایر را در لحظات مراقبه خودتان، کنار دست داشته باشید.

کتابخوانی برای پاسخ به چرا ورزش میکنیم

بهبود عزت‌نفس

در جواب «چرا ورزش می‌کنیم» چه دلیلی قانع‌کننده‌تر از اینکه کمک می‌کند بهتر و بیشتر خودتان را باور کنید؟

به‌عنوان کسی که حدود سه سال است پیوسته و باعلاقه ورزش می‌کند کاملاً این اثر ورزش کردن را تأیید می‌کنم. روزهایی را پشت سر گذاشتم که حس می‌کردم چقدر احساسات منفی و سد کننده در زندگی جلوی من ایستاده و هرروز بیشتر از پیش به خودباوری من ضربه میزند؛ به خودم آمدم و با یک برنامه ساده، شروع کردم.

معطل نکنید! هرچه فعالیت بدنی شما با تمرکز، انگیزه و علاقه کافی انجام شود، شک نکنید که حس موفقیت در وجودتان جوانه می‌زند. هر حرکت ساده ورزشی بار دیگر به شما یادآوری می‌کند چقدر می‌توانید به خودتان افتخار کنید.

هنر چهار هورمون شگفت‌انگیز را نادیده نگیرید!

خواب کافی و اصولی

ورزش، ریتم شبانه‌روزی زندگی را خوش‌آهنگ می‌کند. اینکه هنوز هم دنبال این هستید که چرا ورزش می‌کنیم، کافی است تا بگویم هوشیاری لازم برای انجام امور روزانه و در پایان، یک خواب شبانه لذت‌بخش را برایتان به ارمغان می‌آورد.

کنترل حواس‌پرتی و جلوگیری از بروز آلزایمر

افزایش جریان خون به سمت قلب باعث می‌شود میزان جریان خون منتهی به مغز هم بالا برود. این اتفاق به لطف ورزش می‌افتد که عملکرد شناختی مغز شما را بهتر می‌کند.

پوست سالم و زیبا

حتماً بعد از ورزش، خودتان را جلوی آینه تماشا کرده‌اید. آن منِ نفس‌نفس‌زنان با صورتی گل‌انداخته! این، همان جریان خونی است که کمک می‌کند سلول‌های پوستی سرحال و زنده باشند. از سوی دیگر، سلول‌های مرده و رادیکال‌های آزاد پوست را دور می‌ریزد.

به عبارت بهتر؛ با ورزش است که پوست شما نفس می‌کشد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مهم

دیگر چه می‌خواهید؟! نعمتی بالاتر از بهبود سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان؟

ورزش تا بیش از پنجاه‌درصد مانع بروز بیماری‌های مهم می‌شود.

کاهش سطح فشار و کلسترول خون

چرا ورزش میکنیم؟ تا قلب سالمی داشته باشیم

LDL خون اگر بالا باشد باعث انسداد عروق خونی می‌شود. اگر همچنان مطمئن نیستید که چرا ورزش می‌کنیم بهتر است بدانید فعالیت بدنی اصولی باعث کاهش  LDL، فشارخون و کنترل سطح اضطراب می‌شود.

تجربه پریود خوشایند

شاید شما هم جزو زنانی باشید که دوست دارند واقعاً بدانند در دوران پریود چرا ورزش می‌کنیم؟ حتی می‌توانید به این سؤال ساده بخندید و ماهیت آن را زیر سؤال ببرید؛ « اصلا چه لزومی دارد در دوران پریود، ورزش کنیم؟»

فواید روانی و جسمی زیر، پاسخ به این پرسش خواهد بود:

کاهش نشانه‌های PMS ( سندرم پیش از قاعدگی)

افزایش ترشح هورمون اندورفین ( مورفین طبیعی بدن- کاهش درد)

کاهش التهابات ناشی از خونریزی

◄ کاهش توجه به درد و تمرکز روی فعالیت بدنی

کاهش خستگی و افسردگی

بارداری سالم

بانوانی که در حال برنامه‌ریزی برای بچه‌دار شدن هستند حتماً به خاطر بسپارند که ورزش سنگین و کنترل نشده می‌تواند باعث آسیب به مادر و جنین در دوران بارداری شود، پس تاجاییکه که میتوانید با انجام ورزش های سبک مثل انواع مدیتیشن، از خود و جنینتان مراقبت کنید.

آموزش مدیتیشن ؛ چگونه با تمرکز به آرامش برسیم؟

مدیتیشن می‌تواند به کنترل درد هم کمک کند. احساس درد به شدت به ذهن شما وابسته است و می‌تواند در شرایط استرس بدتر هم شود.

اکنون بخوانید

پیشنهاد می‌شود که زنان باردار حرکات زیر را با راهنمایی پزشک متخصص یا مربی ورزشی خود انجام دهند:

  • تمرین‌های مدیتیشن
  • تمرین کگل kegel ( ماهیچه‌های لگنی را تقویت می‌کند)
  • تمرین‌های پشت و کمر

استخوان‌ساز قوی

کسی که رفاقت طولانی با ورزش داشته باشد در حقیقت برای سالمندی خودش یک پس‌انداز نامرئی کنار می‌گذارد؛ محافظت در برابر پوکی استخوان و همچنین آرتروز.

خودمان را ملزم کنیم تا دستکم هفته‌ای پنج ساعت ورزش با وزن بدن (بدون وزنه) انجام بدهیم.

تقویت حافظه

در پاسخ به اینکه چرا ورزش می‌کنیم کوتاه‌ترین جواب، بهبود عملکرد مغز و حافظه است.

به لطف پژوهش‌های انجام‌شده می‌توان تأیید کرد که تمرین ورزشی منظم اندازه هیپوکامپوس hippocampus مغز، مرکز یادگیری،  را افزایش می‌دهد.

یعنی با رعایت یک برنامه ورزشی اصولی شما به پیشوار تقویت حافظه گفتاری و بهبود فرایند یادگیری می‌روید.

بهبود زندگی جنسی

بهبود زندگی جنسی پاسخ به چرا ورزش میکنیم

در این قسمت، ورزش نقش جادوگری را ندارد که با خواندن یک ورد کوتاه در اتاق‌خوابتان و چند ضربه چوب جادویی به شما و یارتان، معجزه کند!

ورزش می‌کنیم تا منتظر وقوع این دو رویداد علمی در زندگی جنسی خود باشیم:

  • رویداد روان‌شناختی؛ احساس بهتری نسبت به خودتان دارید و رابطه جنسی را یک رفتار خوشایند می‌دانید.
  • رویداد جسمی؛ تناسب‌اندام روی لیبیدو ( شور و انرژی جنسی) تأثیر می‌گذارد. گردش خون و عملکرد جنسی شما را بهبود می‌دهد.

پیشگیری از سرطان

در پژوهش‌های انجام‌شده در مرکز تحقیقاتی سرطان در سیاتل آمریکا، مشخص شد که دستکم ۳۵% از مرگ‌های ناشی از سرطان به دلیل وزن بالا یا فعالیت بدنی کم بوده است.

باورهای پزشکی بر این است که ورزش اصولی، باعث می‌شود تا غذا سریع‌تر به روده بزرگ برسد که به زبان علمی یعنی توکسین   toxins ( سموم بدن) در مدت‌زمان کمتری با بدن ارتباط خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که هرچه وزن فرد بیشتر باشد، انسولین بیشتری در بدن او تولید می‌شود که زمینه رشد تومور را فراهم می‌کند. همچنین، فعالیت بدنی اصولی باعث کاهش سطح استروژن در بدن زن می‌شود؛ این هورمون با سرطان سینه در ارتباط است.

بهبود قدرت عضلانی

دلایل علمی در پاسخ به چرا ورزش می‌کنیم به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ پای ماهیچه‌های بدنتان در میان است!

هرچه ورزش منظم و اصولی‌تری داشته باشید، بدنی عضلانی و ورزیده خواهید داشت که شما را برای انجام فعالیت‌های روزانه همراهی می‌کند. انجام تمرین‌های باشگاهی طولانی هم به لطف این بدن عضلانی ممکن می‌شود.

کنترل دردهای مزمن

کنترل دردهای مزمن پاسخ به چرا ورزش میکنیم

اگر فردی از دردهای مزمنی مثل دردهای عصبی ( سردرد)، استخوانی (کمردرد) یا بیماری‌های مهم (سرطان) رنج می‌برد بهتر است با انجام ورزش‌های پیشنهادی و زیر نظر مربی و پزشک خود، برای کاهش این درد تلاش کند.

مهم: ورزش کمک می‌کند تا ماهیچه‌های اطراف ناحیه دردناک، تقویت شوند.

بهبود گوارش

اگر بخواهید دلایل بیشتری برای اینکه چرا ورزش می‌کنیم داشته باشید از نقش گردش خون در بدن غافل نشوید!

هرچه ورزش در زندگی شما نقش پررنگ و طولانی‌مدتی داشته باشد، بدن و مخصوصاً سیستم گوارش شما که مستقیماً تحت تأثیر یک گردش خون منظم است، عملکرد خوبی خواهد داشت.

عادت‌های غذایی سالم

نتیجه پشتکار در ورزش، یک برنامه غذایی سالم و مناسب خواهد بود. البته که در این برنامه غذایی، جایی برای هله‌هوله‌های رنگارنگ و وسوسه‌آمیز وجود دارد! همه‌چیز به مدیریت و اراده شما بستگی دارد.

عمر بادوام

وقتی با یک سالمند ورزشکار و با طراوت معاشرت می‌کنید حتماً به یاد بیاورید که چرا ورزش می‌کنیم؟!

در بررسی‌هایی که در مرکز قلب آمریکا انجام شد، به تأثیر یک ساعت ورزش منظم بر کیفیت زندگی پرداخته‌شده است. بهتر است بدانید که هر یک ساعت ورزش همراه خواهد بود با دو ساعت افزوده به عمر. حتی اگر تازه، ‌وارد میان‌سالی شده‌اید و فکر می‌کنید برای افزایش عمرتان دیر جنبیده‌اید، سخت در اشتباهید! دست‌به‌کار شوید.

پیامدهای زیاده‌روی در ورزش کردن

به‌راستی چرا ورزش می‌کنیم؟ تا درد بیشتری را تحمل کنیم؟!

درصورتی‌که یک ورزشکار تازه‌کار باشید، احتمالاً از بروز درد پس از تمرین، احساسی ناخوشایند همراه با نگرانی خواهید داشت.  این درد به دلیل انباشته شدن میزان قابل‌توجهی از اسیدلاکتیک Lactic acid است. درحالی‌که عامل اصلی این درد فقط لاکتیک بینوا نیست!

چرا ورزش میکنیم؟ تادردبیشتری تحمل کنیم

دنبال سه مقصر شیمیایی باید گشت؛ لاکتات  lactate، اسیدهای خاص certain acids و آدنوزین تری فسفات adenosine triphosphate .

در مجموعه‌ای از آزمایش‌های انجام‌شده، پژوهش گران هریک از این مواد را به‌صورت جداگانه به سلول‌های عصبی موش تزریق کردند؛ واکنشی مشاهده نشد.

در آزمایش بعدی، هر سه ماده هم‌زمان تزریق شد که درنتیجه تعداد زیادی از سلول‌های عصبی واکنش نشان دادند. میزان واکنش‌پذیری نورون‌های عصبی در این آزمایش‌ها تحت تأثیر مقدار ماده تزریق‌شده بود.

قصد من از طرح این موضوع علمی ارتباط آن با واکنش‌پذیری انسان پس از ورزش زیاد یا سنگین است؛ با ترکیب هم‌زمان هر سه ماده در زمان تزریق به بدن فرد، نشانه‌هایی همچون درد، تورم و خستگی در او گزارش شد.

وقتی انقباض عضلانی افزایش پیدا می‌کند یا ساده‌تر بگویم زیاد ورزش می‌کنید، این سه ماده شیمیایی هم‌زمان و زیادتر از میزان معمول ترشح می‌شوند که درد و احساس ناراحتی غیرمعمول از نشانه‌های آن است.

درحالی‌که وقتی سبک و کوتاه‌مدت ورزش می‌کنید، مثل این است که فقط یکی از این سه ماده شیمیایی به سلول عصبی شما تزریق می‌شود.

پایان‌بخش

چه فرد سالمی باشید و چه زیر تیغ جراحی رفته باشید، چه تجربه پریودهای دردناک داشته باشید و چه دوران خونریزی عادی و بدون دردسری داشته باشید، چه نوجوان باشید و چه سالمند در هر حالتی، ورزش مناسب شما وجود خواهد داشت. فقط نباید فراموش کنید که « رعایت حدتعادل در هرچیزی توصیه شده است».

در پاسخ به آن‌هایی که نمی‌دانند چرا ورزش می‌کنیم تنها می‌توان یک جمله ساده خبری گفت:

ورزش می‌کنم تا زندگی باکیفیتی داشته باشم.

 

منبع

https://www.healthline.com/health-news/why-too-much-exercise-can-be-bad-042514

https://www.healthline.com/health/womens-health/how-to-exercise-on-your-period-even-when-you-really-really-dont-want-to

https://www.psychologytoday.com/us/blog/diet-is-4-letter-word/201310/you-ve-got-questions-i-ve-got-answers

https://www.sparkpeople.com/blog/blog.asp?post=100_reasons_you_should_work_out_today

https://www.sparkpeople.com/blog/blog.asp?post=why_the_60minute_workout_is_dead

https://www.getthegloss.com/article/the-top-30-reasons-to-exercise

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    دست شما درد نکند.
    درمورد دردهای بدنی بعد از تمرین باید اضافه کرد که میتوانید از تغذیه مناسب کاهش دهنده درد که معروف ترینشان موز و آب هندوانه است میل کنید.

  2. سلام
    روزتون به خیر
    من و همسرم یک جورهایی هم تیمی هم هستیم. من پینگ پونگ کار میکنم و الناز تنیس در چمن. یادم می آید سه سال پیش که مراسم خواستگاری ما برگزار شد من از او پرسیدم چرا ورزش کردن را ادامه دادی و او گفت چون میخواهم وقتی پیر شدم برای راه رفتن دستم را به در و دیوار نگیرم.
    مقاله انگیزشی شما من و هم تیمی زیبای من را دوباره مصمم کرد برای جدی گرفتن ورزش در چهل سالگی.

    سایت healthline هم یکی از سایت های واقعا خوب در حوزه سلامت است.
    ممنون از شما و همکارهای شما

    • سلام محمود و الناز عزیز
      جواب همسر زیبای شما آنقدر قانع کننده و هوشمندانه بود که من هم چند لحظه ماتم برد.
      امیدوارم از دهه شورانگیز چهار بیشترین لذت رو ببرید.
      و کاملا با نظر شما در مورد سایت healthline موافقم 🙂

      من هم ممنونم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید