بهبود عملکرد حافظه و مغز در زندگی پیچیده امروز

بهبود عملکرد حافظه و مغز در زندگی پیچیده امروز

فهرست مطالب

مغز را همه‌کاره زندگی می‌دانند؛ درست مثل دست‌ها، پاها، چشم‌ها و قلب، این پیچ‌درپیچ شگفت‌انگیز هم نیاز به مراقبت دارد. ماین مراقبت با هدف بهبود عملکرد حافظه و مغز ساده و سرگرم کننده است.

خیلی از ما به ورزیده کردن مغز برای تقویت حافظه، بهتر شدن تمرکز یا انجام درست‌ کارهای روزمره‌مان نیاز داریم خصوصاً وقتی به آینه نگاه می‌کنیم و به خودمان میگوییم « هی فلانی! دیگه داری پیر میشی».

پژوهش‌های علمی زیادی هستند که تنوع روش‌های افزایش کارایی ذهن را ثابت کرده‌اند. سلامت مغزی، سن و سال نمی‌شناسد و پیر و جوان باید به فکر بهتر شدن باشند.

مغز خودت را دوست داشته باش!

می‌توانید ورزش‌های ذهنی مناسب انتخاب کنید، غذای خوب و یک رژیم غذایی اصولی داشته باشید، برای زندگی به نقطه‌ای آرام و کم‌جمعیت کوچ کنید و بدین ترتیب هوای او را داشته باشید.

بهتر است خودمان را دست‌کم نگیریم و در ادامه مقاله با چند تکنیک و تمرین ساده و صمیمی برای بهبود عملکرد حافظه و مغز آشنا شویم؛ البته که این تمرین‌ها برای هر سنی مناسب است.

جورچین بچین!

فرقی ندارد جورچین برج آزادی را بچینید یا خانواده بامزه کرودها؛ به‌هرحال یک بازی جالب و سالم برای تقویت مغز تدارک دیده‌اید که بنا بر تأیید انجمن ملی سلامت آمریکا باعث تقویت توانایی‌های شناختی چندگانه مغز در فرایند بازی می‌شود.

همچنین جورچین‌ها یک فاکتور پشتیبان برای تقویت توانمندی‌های بصری-فضایی با افزایش سن هستند. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که جورچین بازی می‌کنید باید حواستان به همه تکه‌های جورچین باشد تا بتوانید جای هرکدام را در مقیاس مشخص‌شده پیدا کنید.

چالش جالبی خواهد بود!

کارت‌های بازی

فکر نمی‌کنم از آخرین باری که کارت بازی کردید زیاد گذشته باشد. پژوهش‌های بسیاری در انجمن ملی سلامت آمریکا گویای این است که فعالیت‌های انگیزشی مغز در بزرگ‌سالان مثل بازی با انواع کارت‌های بازی به بزرگ‌تر شدن حجم بخش‌های مختلفی از مغز کمک می‌کند.

کارت‌ها همچنین باعث بهبود عملکرد حافظه و مغز می‌شوند. از بین مجموعه متنوع بازی‌های کارتی حتماً شما هم خاطرات بامزه‌ای از کارت‌های فوتبال و ماشین قدیمی دارید.

گنجینه لغات

وقتی خوش‌بیان باشید، باهوش‌تر هم به نظر می‌رسید. قرار نیست برای خوش‌بیان شدن از هفت‌خان رستم بگذرید؛ بلکه شما را دعوت می‌کنم تا یک بازی واژگانی ساده ترتیب بدهید.

در مطالعات انجام‌شده نشان داده شد که بخش‌های مختلفی از مغز درگیر فعالیت‌های مربوط به استفاده از واژگان می‌شوند مخصوصاً بخش‌هایی که در مورد پردازش تصویری و شنیداری باشد.

توضیح بیشتر برای درک منظور این مطالعات می‌خواهید؟ این دستورالعمل را برای غنی کردن گنجینه واژگانی خود دنبال کنید:

وقتی مشغول مطالعه هستید یک دفترچه یادداشت کنار خودتان داشته باشید. کلمه ناآشنا را بنویسید و بعد معنی آن را پیدا کنید. حالا این کلمه را روز بعد تا پنج بار استفاده کنید.

ایروبیک کار کنید!

مرکز پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده آمریکا خاطرنشان کرده است که ایروبیک، سرعت پردازش مغز و قدرت حافظه و هماهنگ‌سازی بین اعضا را بالا می‌برد. درواقع وقتی ایروبیک کار می‌کنید باعث ترشح هورمون‌های شادی و تسکین درد می‌شوید و صدای قدردانی مغزتان به گوش خواهد رسید.

یک جدول زمان‌بندی‌شده برای روزهایی که می‌توانید ایروبیک انجام دهید ترتیب بدهید. این جدول در این روزهای پاندمی که شانس رفتن به باشگاه را ندارید بیش از هرزمان دیگری به دردتان می‌خورد.

اگر شرایط بدنی مناسبی دارید و از پس تمرین‌ها و تحرکی که این ورزش می‌طلبد برمی‌آیید، پس از مشورت با مربی خودتان که آموزش آنلاین را با او می‌گذرانید، تعداد روزهایی را که می‌توانید تمرین کنید افزایش دهید.

شما با تیر ایروبیک دو نشان را هدف قرار می‌دهید؛ هم موسیقی گوش می‌کنید و هم بدنی شاداب و ذهنی فعال و پویا برای خودتان می‌سازید.

همچنین بخوانید: تکنیک‌های تقویت حافظه تصویری

از همه حواس خود استفاده کن

برای اینکه مغز و حواس پنج‌گانه شما درگیر یک کار تیمی شوند، کارهایی را انتخاب کنید که بیش از یک حس شما را درگیر می‌کند.کارهای زیادی هست که در مسیر بهبود عملکرد حافظه و مغز می‌توان انجام داد که موارد زیر چند نمونه ساده است:

  • باغبانی و گشت زدن در باغ یا فضای سبز ( حواس بینایی، لامسه، شنوایی و بویایی)
  • آشپزی ( بینایی، بویایی، چشایی، لامسه)
  • انتخاب یک رستوران جدید ( چشایی، بینایی، بویایی)

معلم خوبی باش

یک روش اثبات‌شده برای بهبود یادگیری این است که آموخته‌هایتان را به دیگران بیاموزید.

آموزش آنچه خودتان آموخته‌اید کاری می‌کند تا در کنار توضیح دانشتان برای دیگری، اشکالات خودتان را هم برطرف کنید.

من عاشق مرور آموخته‌هایم در مورد بدمینتون هستم و از هر فرصتی برای پیدا کردن یک هم‌بازی صمیمی استفاده می‌کنم. یک همبازی خوب، همدرس مناسب…فرقی نمی‌کند؛ انتخاب کنید چطور اندوخته خودتان را با دیگری سهیم شوید.

مسیر تازه‌ای پیدا کن

بله میدانم! همه ما آن‌قدر درگیر مشکلات جدی‌تر در زندگی امروز هستیم که گاهی فراموش می‌کنیم تنوع چقدر می‌تواند حال ما را خوب کند. با انتخاب یک مسیر جدید یا یک وسیله حمل‌ونقل جدید مثل دوچرخه یا موتوربرقی یا حتی اتوبوس از خانه تا محل کارتان موافقید؟

با همین تغییر ساده و ممکن، خواهید دید که چطور روند فکر کردن برای مغز، بهتر و نتیجه‌بخش‌تر می‌شود. بهبود عملکرد حافظه و مغز کار سختی نیست اگر شما انتخاب‌های درستی داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر: تقویت حافظه با چند راهکار ساده

برای بهبود عملکرد حافظه و مغز مسیر تازه ای پیدا کن.

یادگیری زبان جدید

دوستی دارم که به‌تازگی در حال یادگیری زبان سوئدی است؛ بااینکه پسر بازیگوش دوساله‌ای دارد ولی گاهی از نتیجه فرایند آموزش آنلاین خودش با فرستادن یک آهنگ سوئدی ما را باخبر می‌کند.

این یک نمونه کاملاً آشنا است درحالی‌که اگر بیشتر دقت کنید می‌بینید که نسبت به گذشته چند درصد کودکان از پایین‌ترین سن در حال یادگیری زبان دوم هستند و باید منتظر تأثیر شگفت‌انگیز یادگیری زبان دوم روی بهبود توانایی‌های شناختی باشند.

دوزبانگی مزایای بسیاری دارد؛ ازجمله:

  • تقویت حافظه
  • بهبود مهارت‌های بصری- فضایی مغز
  • افزایش نوآوری و قدرت آفرینش
  • افزایش قدرت انجام هم‌زمان چند کار
  • تأخیر در بروز مشکلات ذهنی ناشی از افزایش سن

فراموش نکنید که هرزمانی فرصت برای نشست روی صندلی آموزنده زبان فراهم است.

تای چی؛ نهایت برتر

تای چی ازجمله ورزش‌های رزمی است که برای کوچک و بزرگ، پیر و جوان، سالم و عصابه‌دست مناسب است و چه خوب که برای بهبود عملکرد حافظه و مغز می‌توانم این هنر رزمی را معرفی کنم.

وقتی روح مشوشی دارید و شاهد به هم خوردن تعادل زندگی‌تان هستید، تای چی به کمک شما می‌شتابد و بد نیست بدانید که کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب و تقویت حافظه از مزایای انجام مرتب و منظم ورزش تای چی است.

با انجام ورزش تای چی در بلندمدت، تغییراتی در ساختار مغز ایجاد می‌شود که ازجمله آن‌ها افزایش حجم مغز است.  البته این نتیجه زمانی مشاهده می‌شود که شما دیگر به‌خوبی از پس انجام حرکت‌های اصولی تای چی زیر نظر مربی بربیایید. بعدازآن دیگر می‌توانید هر جا و هرزمانی که دلتان می‌خواهد انجامش دهید.

کودکان و بهبود عملکرد حافظه و مغز

کودکان و بهبود عملکرد حافظه و مغز

چقدر حواسمان به خودمان باشد! کمی جای آدم‌بزرگ‌ها را تنگ کنیم و جای بیشتری برای کودکانمان در نظر بگیریم؛ اغراق نیست اگر بگوییم آن‌ها قرار است بهتر از ما زندگی کنند.

اگر پدر و مادر هستید یا تصمیم دارید به‌زودی این نقش را قبول کنید بدانید که نیازی به یک کیف پر پول برای بهبود عملکرد حافظه و مغز فرزندتان نیست. حتی کلاس و برنامه دقیق هم نمی‌خواهید.

قدرت بازی

والدینی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در کلاس‌های والد-فرزندی شرکت کنند می‌توانند از ابزار قدرتمند بازی برای پرورش فکری فرزندشان استفاده کنند.

برای پرورش ذهن کودک از دوران نوزادی تا نوجوانی، یکی از روش‌های کلیدی بازی است. ارزش حقیقی زمانی که فرزند شما صرف بازی می‌کند این است که اولین و مهم‌ترین خواسته و نیاز آن‌ها در سال‌های رشد مغزی و شکل‌گیری ماهیت حافظه برآورده می‌شود؛ برقراری رابطه‌ای قوی با خود، والدین، دوستان و محل کار. این ارتباط درواقع چهارچوب اصلی روابط آینده کودک در زندگی شخصی، عاطفی و کاری اوست.

لحظات بازی فرصت‌هایی استثنائی در اختیار فرزند شما می‌گذارد تا فرایند بهبود عملکرد حافظه و مغز، مهارت‌های حیاتی شناختی، ارتباطی و اجتماعی-عاطفی او به‌خوبی جلو برود. او با همین توانمندی‌هاست که در مدرسه، محل کار و از همه مهم‌تر زندگی شخصی‌اش طعم خوش موفقیت را می‌چشد.

سخن پایانی

برای تقویت تمرکز، دقت، حافظه و چالاکی ذهن روی سلامت ذهن خودتان تمرکز بدهید و فراموش نکنید که این موضوع اصلاً ربطی به سن و سال ندارد.

توجه داشته باشید که شما حتی با به خاطر سپردن ظاهر دوستانتان در هر دیدار می‌توانید عملکرد مغز و حافظه خود را تقویت کنید. مرور کنید که هر بار او را می‌بینید چه تغییری می‌کند و با آنچه در دیدار قبل در ذهنتان سپرده‌اید مقایسه کنید.

خواهش می‌کنم آنچه را که در این مقاله ذهن برایتان توضیح دادم در زندگی روزمره وارد کنید. با این کار شاهد به چالش کشیده شدن مغز و ذهنتان خواهید بود و مهارت‌های شناختی عمیق‌تر و احتمالاً جدیدتری را کسب خواهید کرد.

اضافه می‌کنم که کودک شما بسیار خوشبخت خواهد بود اگر در همان سن کم با نظارت والدینش چند گام برای بهبود عملکرد حافظه و مغز بردارد. پس در این مسیر کنار او باشید و آینده سالمی را برایش بسازید.

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید