خلاصه کتاب ذهن حواس جمع

خلاصه کتاب ذهن حواس جمع

فهرست مطالب

احتمالا شما هم این تجربه را دارید، مشغول انجام کار بر روی پروژه ای مهم بوده‌اید و با صدای آلارم تلفن همراه‌تان به سراغ آن رفته اید. وقتی به خودتان آمده اید که ساعت‌ها‌ مشغول کار با آن بوده اید و کارهایتان عقب افتاده است.

واقعیت این است که در این روزگار، اگر به ابزاری برای مدیریت عوامل حواس پرتی مجهز نباشید، مغزتان با تفریحات وقت گیر دستکاری می‌شود. در این مقاله کتابی را معرفی می‌کنیم که زندگی تان را تغییر خواهد داد و  عادت‌ها‌ی تان را شکل خواهد داد: کتاب ذهن حواس جمع.

این کتاب به شما می‌آموزد چگونه می‌توانید این “مهارت قرن” را یاد بگیرید. و عوامل پرت کننده حواس را نادیده گرفته و بر چیزهایی که واقعا مهم هستند تمرکز کنید. اگر دوست خلاصه کتاب ذهن حواس جمع را بخوانید، با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب ذهن حواس جمع

  • عنوان اصلی‎: ‎‏ Indistractable: How to Control Your Attention and Choose Your Life
  • نویسنده: نیر ایال
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار:  ۲۰۱۹ ‏
  • ژانر: خودیاری، افزایش بهره وری
  • مناسب برای: جوانان و بزرگسالان
  • امتیاز کتاب:‏ ۳.۷۵ از ۵ (بر اساس وبسایت‎ goodreads.com‏)‏

در آینده، دو نوع انسان در جهان وجود خواهد داشت: کسانی که اجازه می‌دهند ذهن و زندگی شان توسط دیگران کنترل و مهار شود و کسانی که با افتخار خود را صاحب ” ذهن حواس جمع ” می‌نامند.

جوایز کتاب 

کتاب ذهن حواس جمع، تحسین بسیاری از منتقدان را دریافت کرده است و برنده جایزه آثار ادبیات برجسته شده است.همچنین به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های کسب و کار و رهبری سال توسط  آمازون انتخاب شده است.

این کتاب به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های توسعه شخصی سال توسط وب سایت آیدیبل (Audible)‏ شناخته شده است. همچنین گلوب و میل (globe and mail) آن را  “بهترین کتاب تجاری سال ۲۰۱۹” نامیده است.

معرفی خلاصه کتاب ذهن حواس جمع

معرفی کتاب ذهن حواس جمع 

“ذهن حواس جمع” کتابی قوی است که توسط کسی نوشته شده است که هم تحقیقات دانشگاهی را به پایان رسانده و هم دانش خود را توسط تئوری‌ها‌، مشاهدات و مشاوره‌ها‌یش در زندگی شخصی آزمایش کرده است.

اگر علاقه مندید توانایی تمرکز  کردن را  بدست آورید یا آن را تقویت کنید یا به آن جهت دهی نمایید، اگر می‌خواهید به قول خود عمل کنید و ذهنی حواس جمع داشته باشید، کتاب ذهن حواس جمع کاملاً ارزش خواندن دارد.

کتاب ایال مختصر اما مفید است. او در پایان هر فصل تاکتیک‌ها‌ی عملی را تعیین می‌کند. لیست تاکتیک‌ها‌ در بخش پایانی هر فصل کتاب  به خواننده‌ها‌ ارائه شده است و موضوعات گسترده و زیادی را در بر می‌گیرد.

تکنیک های ارائه شده با توجه به موقعیت‌ها‌ی خاص، فناوری‌ها‌ و پیشنهادات تقسیم بندی شده اند.

ایال پا را فراتر از بحث‌ها‌ی معمول در مورد دستگاه های الکترونیکی یا ناراحتی به خاطر دریافت ایمیل های زیاد می‌گذارد و به حوزه‌ها‌ی روابط انسانی، تربیت فرزندان و ایجاد روابط خانوادگی‌ و دوستانه‌ی پایدار وارد می‌شود.

او می‌خواهد نگاهی به زیربنای روانشناسی حواس پرتی (و حواس جمعی) داشته باشد تا این اصول در طول زندگی فرد قابل استفاده شوند.

در واقع کتاب ذهن حواس جمع به معنای تلاش برای انجام کاری است که می‌خواهید انجام دهید. سال ها است که ما با دریافت لذت فوری شرطی شده ایم. پادزهر این مسئله دور اندیشی و برنامه ریزی است.

با استفاده از تکنیک‌های این کتاب‌، یاد خواهید گرفت که از امروز به بعد چگونه بر حواس خود کنترل داشته باشید و زندگی خود را انتخاب نمایید. و از برنامه هایتان پیروی کنید.

پنج ایده مطرح شده در کتاب ذهن حواس جمع

  1. ذهن حواس جمع در مورد این است که بیاموزید چگونه بر احساس نارضایتی خود تسلط یابید و آن را به سمت بهتر شدن اوضاع هدایت کنید.
  2. برای تسلط بر عوامل محرک داخلی، بیاموزید که چگونه با ناراحتی کنار بیایید. محرک‌ها‌ را مشاهده کرده و به آنها اجازه دهید تا حل شوند. و در نارضایتی یا وظیفه خود بازنگری کنید.
  3. برای ایجاد ذهن حواس جمع، وقتی را اختصاص دهید. ارزش‌ها‌ی خود را به زمان تبدیل کنید. برای خود و روابط مهم تان وقت بگذارید و تقویم خود را با اطرافیانتان همگام سازید.
  4. در مقابله با عوامل محرک خارجی، از تمرکز خود دفاع کنید. ایمیل کمتری بفرستید. در زمان‌ها‌ی تعیین شده به چت‌ها‌ی گروهی وارد شوید و از آنها خارج شوید و اعلان‌ها‌ی کامیپوتر و موبایل خود را خاموش کنید.
  5. با پیمان بستن با خودتان از حواس پرتی جلوگیری نمایید. برنامه ریزی کنید که چه زمانی می‌خواهید حواس تان پرت شود. انجام رفتارهای ناخواسته را دشوارتر کرده و ذهن خود را ” حواس جمع ” بنمایید.

ایده های مطرح شده در خلاصه کتاب ذهن حواس جمع

خلاصه کتاب ذهن حواس جمع 

یک زندگی خوب نه تنها به انجام کارهای درست نیاز دارد بلکه به انجام ندادن کارهایی که می‌دانیم از آنها پشیمان می شویم نیز نیاز دارد. به گفته ایال، کتاب ذهن حواس جمع، در واقع برای درک دلایل واقعی است که چرا کارهایی را برخلاف منافع خود انجام می‌دهیم.

تمام انگیزه‌ها‌ در واقع میلی برای فرار از ناراحتی هستند. اگر قبلاً رفتاری در ایجاد آرامش موثر بوده است، احتمالاً باز هم از آن به عنوان ابزاری برای فرار از ناراحتی استفاده خواهیم کرد.

با این حال، نمی‌توانید چیزی را “عامل حواس پرتی ” بنامید، مگر اینکه بدانید شما را  از چه چیزی منحرف نموده است. کتاب ذهن حواس جمع، به جای سرزنش علت‌ها‌ی مستقیم به دنبال یافتن علت‌ها‌ی ریشه‌ای حواس پرتی است.

انسان‌ها برای اطمینان از بقای خود، به گونه ای تکامل یافته اند که به راحتی احساس نارضایتی می‌کنند. به این دلیل که بدون نارضایتی، به دنبال منافع یا پیشرفت های بیشتر نخواهیم بود.

چهار عامل روانشناختی که باعث  احساس نا رضایتی می‌شوند عبارتند از:

  • خستگی و دلزدگی
  • سوگیری منفی
  • نشخوار ذهنی و
  • سازگاری لذت‌جویانه.

ذهن حواس جمع داشتن به معنی فرار از ناراحتی از طریق حواس پرتی نیست. بلکه، در مورد یادگیری مدیریت احساس نارضایتی برای بهتر کردن اوضاع است.

می‌توانیم با یادگیری و اتخاذ چهار استراتژی اصلی معرفی شده در این کتاب، ذهن حواس جمعی  داشته باشیم  در ادامه این استراتژی‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. بر عوامل محرک داخلی تسلط پیدا نمایید

محرک‌ها می توانند منجر به حواس جمعی (حرکت به سمت اهداف) یا حواس پرتی (دور شدن از اهداف) شوند. باید مطمئن شوید که محرک‌های داخلی‌تان راهنمای شما برای حرکت رو به جلو  هستند و شما را به عقب بازنمی‌گردانند.

با متفاوت فکر کردن در مورد عامل تحریک کننده، وظیفه و خلق و خوی خود، می‌توانید حواس پرتی‌های ناشی از درون‌تان را مدیریت کنید. علاوه بر این، با بازنگری در یک محرک داخلی ناخوشایند، می‌توانید آن را خلع سلاح کنید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید خانه تان را تمیز کنید، به جای اینکه از آن فرار کنید یا برای انجام دادنش برای خودتان پاداشی تعیین کنید. به روشی متفاوت به این فعالیت نگاه کنید تا چالش های جدیدی که قبلاً نمی‌دیدید را کشف کنید (به عنوان مثال سعی کنید در کوتاه ترین زمان این کار را انجام دهید).

ایال برای اینکه بتوانید در حال و هوایتان بازنگری داشته باشید توصیه می‌کند:

  • از باور داشتن به این که قدرت اراده‌تان محدود است اجتناب کنید.
  • خود را به عنوان کسی که خودکنترلی دارد برچسب بزنید.
  • مهربان بودن با خودتان را تمرین کنید.

کنترل بر محرک داخلی در خلاصه کتاب ذهن حواس جمع

۲. برای حواس‌جمع شدن زمان بگذارید

حواس جمعی خوب است، ‏همان چیزی است که بیشتر افراد به دنبال آن هستند. حواس جمعی شما را به سمت آنچه در زندگی می‌خواهید می برد.

بهترین راه برای ایجاد حواسی جمع تر این است که روز خود را به صورت تایم باکس یا محدوده‌های ‏زمانی که برای کار، روابط و خودتان می گذارید، برنامه ریزی نمایید.

تقویمی داشته باشید که ارزش‌های‏تان را منعکس کند و مطمئن شوید که یک زمان تعیین شده هفتگی برای بررسی و بهبود کارهایی که ‏می‌کنید، تعیین نمایید. ‏

ایال توصیه می کند مرتباً  دربرنامه خود تجدید نظر نمایید اما وقتی تنظیم شد خود را به انجام آن متعهد سازید.

هنگامی که برای خود برنامه‌ای را تعیین می‌کنید، برنامه‌تان را با اطرافیانتان هماهنگ کنید تا اطمینان حاصل نمایید که آنها شما را با کارهای اضافی منحرف نمی‌کنند.

۳. افسار محرک‌های بیرونی را به دست بگیرید

برای داشتن ذهنی حواس جمع، باید تمام محرک‌های خارجی که سعی می‌کنند دسترسی غیرمجازی به زمان و منابع تان بدست آورند را از بین ببرید.

کلید انجام این کار ساده است. هر بار که در معرض هر نوع محرک خارجی قرار می‌گیرید، مکث کنید و از خود بپرسید: “آیا این محرک به من خدمت می‌کند یا من دارم به آن خدمت می‌کنم؟”

برخلاف تصور، محرک‌های خارجی همیشه مضر نیستند.بلکه باید یاد بگیرید از محرک‌های مفید خارجی استفاده کنید و کاملاً به خود اجازه دهید تا به طور کامل هرگونه محرک غیر مفید را نادیده بگیرید.

برای به حداقل رساندن حواس پرتی‌های حاصل از مهم‌ترین محرک خارجی امروزی، یعنی تلفن همراه، ایال توصیه می کند:

  • برنامه‌هایی که دیگر نیازی به آنها ندارید را حذف نمایید؛
  • مکان و زمان استفاده از برنامه‌هایی که باعث حواس پرتی بالقوه تان می‌شوند را به جای تلفن، به روی کامپیوترتان تغییر دهید.
  • هر برنامه ای که ممکن است باعث شود به طور ناآگاهانه به بررسی آن مشغول شوید را از صفحه اصلی تلفن همراهتان به جای دیگری انتقال دهید ؛ و
  • تنظیمات اعلان برای برنامه‌ها را تغییر دهید.

محرک خارجی در خلاصه کتاب ذهن حواس جمع

۴. با پیمان بستن با خودتان جلوی حواس‌پرتی را بگیرید

تمرکز نه تنها مستلزم این است که حواس پرتی را از خود دور نگه دارید، بلکه باید سیستمی داشته باشید که شما را از لغزش ناآگاهانه به سمت عوامل حواس پرتی‌ باز دارد.

بهترین راه برای انجام این کار، ایجاد یک پیش عهد، یعنی بستن پیمانی با خودتان است که فرصت‌ها‌ی آتی برای حواس پرتی را از بین می‌برد.

سه نوع پیمان وجود دارد که می‌توانید برای ادامه مسیر خود از آن ها استفاده کنید:

  • پیمان تلاش که با دشوار کردن انجام رفتارهای ناخواسته از حواس پرتی جلوگیری می‌کند.
  • پیمان قیمت که با تعیین جریمه ای نقدی برای حواس پرتی به شما کمک می کند.
  • پیمان‌ هویت که پیش فرض تصویری از خودتان را تغییر می دهد.

این استراتژی تنها در صورتی جواب می‌دهد که ابتدا سه استراتژی دیگر ذهن حواس جمع را به طور موثری به کار برده باشید.

یکی دیگر از کتاب هایی که می تواند به شما در ایجاد تمرکز کمک کند، کتاب کار عمیق می‌باشد. می‌توانید خلاصه ای از آن را در مقاله زیر مطالعه نمایید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

خلاصه کتاب کار عمیق

[/su_box]

بخش هایی از متن کتاب ذهن حواس جمع

  1. “میزان ترحم فرد نسبت به خودش از همه مسائل عادی که زندگی افراد را از بین می برد، مانند حوادث آسیب زای زندگی، داشتن سابقه خانوادگی بیماری روانی ، وضعیت اجتماعی پایین، یا عدم حمایت اجتماعی در اینکه دچار اضطراب و افسردگی شود تاثیر بیشتری دارد.”
  2. “سرگرم شدن یعنی بدنبال تغییر در چیزی باشید که سایر مردم متوجه آن نمی‌شوند. با سرگرم شدن خستگی و یکنواختی از بین می‌رود تا به زیبایی پنهان آن مسئله دست پیدا کند “
  3. “می‌توانیم با تأمل، و نه واکنش نسبت به ناراحتی خود، با عوامل محرک داخلی ناخوشایند کنار بیاییم. می‌توانیم کاری را که سعی در انجام آن داریم بازنگری کنیم و به دنبال جنبه‌ها‌ی سرگرم کننده در آن باشیم و تمرکز بیشتر بر روی آن پیدا کنیم. سرانجام، و مهمترین مسئله، ،می‌توانیم نحوه ای که خود را می‌بینیم تغییر دهیم تا از شر باورهای خود محدود کننده خلاص شویم. “
  4. “حتی وقتی فکر می‌کنیم به دنبال کسب لذت هستیم، در واقع توسط تمایل به رهایی از درد خواستن تحریک شده ایم.”
  5. “اکثر مردم نمی‌خواهند این حقیقت ناراحت کننده را بپذیرند که حواس‌پرتی همیشه فرار ناسالم از واقعیت است.”
  6. “نارضایتی و ناراحتی در حالت پیش فرض بر مغز ما غلبه دارد، اما می‌توانیم از آن برای انگیزه دادن به خود استفاده کنیم به جای آن که از آن‌ها‌ شکست بخوریم.”
  7. “نویسنده معتقد است که قدرت اراده منبع محدودی ندارد بلکه مانند یک احساس عمل می‌کند. همانطور که شادی و عصبانیت ما “تمام” نمی‌شود، اراده در پاسخ به آنچه برای ما اتفاق می‌افتد و احساس می‌کنیم کاهش می‌یابد یا جران پیدا می‌کند.”
  8. “یادگیری تکنیک‌ها‌ی خاص به عنوان بخشی از درمان پذیرش و تعهد (ACT) می‌تواند ناراحتی‌ها‌یی که اغلب منجر به حواس پرتی‌های  مضر می‌شوند را خلع سلاح کند” متن خلاصه کتاب ذهن حواس جمع
  9. “اگر می‌خواستید در مرکز شرکت اسلک در سانفرانسیسکو گشت بزنید، یک شعار عجیب و غریب روی دیوارهای راهرو مشاهده می‌کردید. که با حروف سفید روی پس زمینه صورتی روشن نوشته شده اند، “سخت کار کنید و به خانه بروید”.
  10. “ساموئل جانسون گفته است: زندگی من یک فرار طولانی از خودم می باشد.”
  11. “برچسب زدن به خود به عنوان شخصی که در خود کنترلی ضعیف است در واقع منجر به خود کنترلی کمتری می‌شود.”
  12. “معلوم شده است که حواس پرتی مربوط به عامل پرت کننده حواس نیست. بلکه در مورد چگونگی پاسخ ما به آن است.”

صاحب نظران در مورد کتاب ذهن حواس جمع چه می‌گویند؟

مارک مانسون نویسنده کتاب هنر ظریف بی خیالی این کتاب را اینگونه توصیف کرده است:

“کتاب ذهن حواس جمع عملی ترین و واقع بینانه ترین رویکرد برای ایجاد تعادل بین فناوری و زندگی را ارائه می‌دهد. هر شخصی که دارای تلفن هوشمند است باید این کتاب را بخواند. “

کینتان برهماباتا سرپرست محصولات جهانی موسیقی آمازون اعتقاد دارد:

“در آینده، دو نوع انسان در جهان وجود خواهد داشت. کسانی که کتاب ذهن حواس جمع را خوانده اند و اصول آن را به کار گرفته اند. و کسانی که آرزو می‌کنند ای کاش زودتر آن را خوانده بودند. “

شارلوت بلانک مدیر ارشد رفتار، شرکت مارتیز در مورد این کتاب می گوید:

” کتاب ذهن حواس جمع به شما کمک می‌کند از وقت خود نهایت استفاده را ببرید و در دنیایی که پر شده است از عوامل پرت کننده حواس، صلح و بهره وری را پیدا کنید”

جیمز کلییر  نویسنده کتاب عادت‌های اتمی در مورد این کتاب بیان داشته است:

” کتاب ذهن حواس جمع  در جهانی پر از سر و صدا چارچوبی را فراهم می‌کند که منجر به ایجاد تمرکز در جهت دستیابی به نتیجه می شود.”

علاوه بر این نظرات اکثر صاحب نظران اعتقاد دارند، خواندن این کتاب بر هر شخصی که در دنیای مدرن زندگی می کند، ضروری است. پس وقت خود را تلف نکنید و با کلیلک بر روی لینک زیر این کتاب را مطالعه نمایید.

خلاصه کتاب ذهن حواس جمع 

کتاب ذهن حواس‌جمع (‏۲۰۱۹) ‏به یکی از رایج‌ترین مشکلات زندگی مدرن که اغلب به تکنولوژی معاصر نسبت داده می‌شود می‌پردازد: حواس‌پرتی.

‎اکنون بخوانید‎

 

درباره نویسنده کتاب

 

نویسنده خلاصه کتاب ذهن حواس جمع

نیر ایال در مورد فصل مشترک روانشناسی ، فناوری و کسب و کار می نویسد، مشورت ارائه می دهد و تدریس می کند. ایال قبلاً به عنوان مدرس بازاریابی در دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد و موسسه طراحی هاسو پلاتنر در استنفورد تدریس کرده است.

او نویسنده دو کتاب پرفروش ” قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شب و روز درگیر کند” و ” ذهن حواس جمع :چگونه افسار زندگی‌تان را به دست بگیرید” می باشد.

اگر به سایر کارهای نویسنده علاقه مندید، می توانید کتاب قلاب او را با کلیک بر روی لینک زیر بخوانید.‎

خلاصه کتاب قلاب

این کتاب نشان می‌دهد که تولیدکنندگان چگونه می‌توانند کالاهایی تولید کنند که مشتریان به خرید و مصرف آن‌ها عادت پیدا کنند.

 

‎اکنون بخوانید‎

نوشته های وی در زمینه فناوری، روانشناسی و تجارت در مجله های کسب و کار هاروارد، آتلانتیک، کرانچ و روانشناسی امروز چاپ شده اند. نیر ایال همچنین یک وبلاگ ‏نویس پرکار است و می توانید وبلاگ های قابل تأمل وی را در www.NirAndFar.com.‎ بخوانید. ‏

از سال ۲۰۰۳ دو شرکت فناوری را تأسیس کرده وسپس  فروخته است. او  توسط مجله بررسی تکنولوژی M.I.T به عنوان “پیامبر فناوری های عادت ساز” نامیده شده است. بلومبرگ بیزینس می نویسد: “نیر ایال فرد ایجاد کننده عادت است. می خواهید بدانید که چگونه برنامه ای ایجاد کنید که کاربر بارها و بارها  به آن بازگردانید؟ از ایال کمک بگیرید. ”

یکی از روش هایی که می‌تواند به تربیت ذهنی حواس جمع کمک کند، کتاب خواندن است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می توانید برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید