خلاصه کتاب “کار عمیق”

مروری بر کتاب کار عمیق

فهرست مطالب

وقتی می‌خواهید برای مدت طولانی روی یک کار تمرکز کنید، دچار مشکل هستید؟ هنگامی که می‌خواهید کاری را انجام دهید، مرتبا توسط رسانه‌های اجتماعی وسوسه می‌شوید!

اگر شما هم این مشکلات را دارید، خواندن کتاب یا خلاصه کتاب ” کار عمیق” کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. جهت آشنایی بیشتر و سریعتر با این مفهوم با این مقاله همراه شوید.

مشخصات کتاب کار عمیق

  • عنوان اصلی : deep work
  • نویسنده: کال نیوپورت
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • موضوع: کتاب خودیاری
  • مناسب برای: بزرگسالان
  • امتیاز  ۴.۱۹ از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com)
  • مترجم و انتشارات: این کتاب در ایران توسط ناشران و مترجمان بسیاری کار شده است که همه مورد تایید می‌باشند. ولی از نگاه افراد حرفه‌ای، ترجمه خانم ناهید ملکی از نشر نوین، بهتر می‌باشد.

کاور خلاصه کتاب کار عمیق

درباره ی کتاب کار عمیق

بیشتر ما عادت نداریم که مدت زمان زیادی را به کارهای عمیق اختصاص دهیم. مانند هر مهارت دیگری، توانایی تمرکز چیزی است که باید آن را آموزش ببینیم و تمرین کنیم. کتاب کار عمیق،‌ توضیح خواهد داد که چرا ایجاد توانایی تمرکز عمیق حیاتی است و چگونه می‌توانیم آن را در خود ایجاد نماییم.

این کتاب دارای دو قسمت است. قسمت اول این کتاب در سه فصل به توضیح ایده کار عمیق اختصاص یافته است.

قسمت دوم آن از چهار فصل تشکیل شده است که هر یک به قانونی برای حمایت از کار عمیق پرداخته اند. این قوانین نسبتاً گسترده و انتزاعی هستند،‌ اما هر فصل حاوی نکات و تکنیک‌های بی شماری است.

در ادامه نگاهی کوتاه به هر یک از این اصول خواهیم انداخت. اما قبل از  آن بهتر است با تعریف کار عمیق از نظر نویسنده آشنا شوید.  نیوپورت کار عمیق را چنین تعریف می‌کند:

” فعالیت‌های حرفه‌ای که در حالت تمرکز بدون خدشه و یکپارچه انجام می‌پذیرد، باعث ایجاد ارزش‌های جدید می‌شوند، تکرار کردنشان کار آسانی نیست و باعث می شوند از حدود توانایی های خود فراتر روید “

اگر می خواهید این کتاب را  بدون اسپویل شدنش بخوانید، می‌توانید از لینک زیر آن را مطالعه نمایید. اگر هم به اطلاعات بیشتری در مورد این کتاب نیاز دارید، خواندن ادامه این مقاله می‌تواند به شما کمک نماید تا درک بهتری  پیدا کنید.

‎خلاصه کتاب کار عمیق‎

این کتاب، راهکارهای مختلفی را نشان می‌دهد که می‌تواند در بازدهی بهتر کارتان و بهره‌گیری بیشتر از وقت آزادتان، به شما کمک کند.

‎اکنون بخوانید‎

خلاصه کتاب کار عمیق 

قسمت ۱: ایده 

کار عمیق، ارزشمند است

در این فصل توضیح داده می‌شود که چرا کار عمیق در دنیای مدرن بسیار مهم شده است.  نیوپورت برای پیشرفت در اقتصاد فعلی ۲ توانایی اصلی را معرفی می‌کند:

  1. توانایی تسلط بر کارهای سخت.
  2. توانایی تولید در سطحی از نخبگی با در نظر گرفتن کیفیت و سرعت.

برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید کاری با کیفیت بالا انجام دهید، فرمول زیر را بررسی کنید.

کار تولید شده با کیفیت بالا = (زمان صرف شده) x (شدت تمرکز)

به منظور  تولید کارهایی با کیفیت بالاتر در طول روز، می‌توانید ساعات کار خود را بیشتر کنید یا شدت تمرکزتان را افزایش دهید.

تمرکز شدید نه تنها مستلزم به حداقل رساندن حواس پرتی‌ها بلکه به حداقل رساندن تغییر بین کارها نیز هست. نیوپورت ایده توجه باقی مانده را توصیف می‌کند.

بر مبنای این ایده، اگر کار A را شروع کرده و سپس به سراغ کار B بروید،‌ مدتی بعد از این که مشغول کار بر روی B شدید،‌ همچنان بخشی از توجه‌تان بر روی کار A باقی می ماند و این از شدت تمرکز می‌کاهد.

در این فصل  مطالعات موردی در مورد افراد موفق از جمله یک آمار شناس، برنامه نویس رایانه و یک استاد دانشگاه توضیح داده شده اند. برای همه این افراد،‌ توانایی کار عمیق رمز موفقیت شان بوده اند.

هر چند نمونه‌های متضاد موفقیت نیز وجود دارد، از جمله یک سرمایه گذار و یک مدیر اجرایی،‌ که کار عمیق برای آنها عامل کم اهمیت تری در موفقیت شان محسوب می‌شود، یعنی کسانی که سرمایه زیادی دارند یا در موقعیت قدرت هستند. این کتاب استدلال می‌کند از آنجا که این موارد در دسترس همه نیستند،‌ توسعه مهارت کار عمیق برای بقیه ما مهم است.

 کار عمیق ارزشمند در خلاصه کتاب کار عمیق

کار عمیق نادر است

فصل دوم،‌ این مورد را بیان می‌کند که اگرچه کار عمیق در اقتصاد دانش بنیان مدرن بسیار مهم است،‌ اما تعداد کمی از افراد این مهارت را فرا گرفته اند.‌ بنابراین فرصت عظیمی برای کسانی که می‌توانند این مهارت را بیاموزند، وجود دارد. همان اقتصادی که کار عمیق را ارزشمند می‌داند،‌ باعث ایجاد جریان بی انتهایی از حواس پرتی می‌شود که کار عمیق را دشوار می‌کند.

کار عمیق معنی دار است

“در کار عمیق احساس جاذبه و لذت ذاتی وجود دارد.”

نیوپورت استدلال می‌کند که ما می‌توانیم از طریق انجام کارهای عمیق معنا و مفهوم پیدا کنیم،‌ زیرا خودمان را به چالش می‌کشیم و از مرزهای فکری خود فراتر می‌رویم. بعلاوه،‌ وقتی به شدت روی کاری که می‌کنیم تمرکز کنیم،‌ جایی برای حواس پرتی یا منفی نگری باقی نمی ماند.

وقتی کار عمیقی انجام می‌دهیم،‌ خوشحالتر می‌شویم! کار عمیق نه تنها در لحظه از کار سطحی لذت بیشتری دارد،‌ بلکه به ما کمک می‌کند تا کارهایی انجام دهیم که معنا و احساس رضایت طولانی مدت تری را به ما می‌دهند.

کار عمیق معنا دار در خلاصه کتاب کار عمیق

قسمت دوم: قوانین کار عمیق

 

قانون اول. عمیق کار کنید

هیچ راهی برای میانبر زدن جهت انجام کار عمیق وجود ندارد. برای تولید “خروجی ارزشمند” که در این کتاب مورد ستایش قرار گرفته است، باید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید. تا  بدون هیچ گونه مزاحمت و حواس پرتی، کاملاً با وظیفه ای که مشغول به انجام آن هستید درگیر شوید.

این فصل یکسری رویکردهایی جهت انجام کار عمیق پیشنهاد می کند که طیف گسترده ای را در بر می گیرند:

از رویکرد سختگیرانه رهبانیت، که به معنی دور شدن از دیگران جهت انجام کار عمیق است، مانند کاری که راهبان انجام می دهند و احتمالاً برای اکثر افراد ضد اجتماعی است.

تا رویکرد روزنامه نگاری، در این روش در هر زمان که پیش آمد کار عمیق انجام می شود، که این روش هم احتمالاً برای اکثر افراد بسیار سخت است.

و رویکردهای متعادل تر انجام کار عمیق، رویکرد دو وجهی (انجام کار عمیق در دوره های طولانی، به معنی برنامه ریزی برای کنار گذاشتن چندین روز یا هفته برای انجام کار عمیق) و رویکرد ریتمیک (برنامه ریزی مدت زمانی در هر روز برای انجام کار عمیق) هستند.

نیوپورت اظهار می‌دارد که طولانی ترین زمانی که کسی می‌تواند تمرکز شدید را حفظ کند  و کار عمیق انجام دهد در حدود ۴ ساعت در روز است.

‌ در حالی که برای بسیاری از افراد تازه کار  انجام بیش از ۱ ساعت کار عمیق در روز ، چالش برانگیز خواهد بود. در واقع کار عمیق به جای ایجاد یک راه حل کوتاه مدت باشد،‌ شیوه‌های کاری طولانی مدتی را ایجاد می کند.

در ادامه این فصل، تکنیک هایی جهت انجام کار عمیق پیشنهاد می شوند،  که عبارتند از:

  • پیروی از تشریفات خاص

تشریفات به ما کمک می‌کند تا به راحتی ذهن خود را برای انجام کارهای عمیق آماده کنیم. به عنوان مثال،‌ برای شروع کار عمیق  قهوه بخورید،‌ یا اسنادی را که در آن جلسه کار عمیق نیاز دارید،‌ تنظیم کنید.

  • انجام یک کار عجیب

گاهی اوقات برای انجام کار عمیق ابتدا باید یک کار عجیب انجام داد. به عنوان مثال،‌ اقامت در یک هتل بسیار گران قیمت برای نوشتن یک رمان انگیزه تان را برای استفاده حداکثری از زمان بیشتر می کند.

  • تمرکز بر اقدامات هدایت کننده

باید بر رفتارهایی تمرکز کنید که می توانید آنها را کنترل کنید و به طور قابل ملاحظه ای در پیشرفت کار تان نقش دارند. به عنوان مثال،‌ چقدر زمان صرف کار بر روی مشکل کرده اید،‌ و چند بار این کار را انجام داده اید.

  • ایجاد وقفه

مدتی کارنکردن نه تنها به شارژ مجددتان  کمک می‌کند،‌ بلکه فضای ذهنی مناسب برای بینش های جدید را نیز ایجاد می‌کند که به بهره وری شما کمک می‌کند. به عنوان مثال،‌ یک زمان دقیق برای توقف کار و استراحت تعیین نمایید،‌ یا بین دوره‌های کار عمیق با فعالیت بدنی (مثلاً دویدن) فاصله ایجاد نمایید.

ایجاد وقفه در کار عمیق در خلاصه کتاب کار عمیق

قانون ۲: سر رفتن حوصله تان را بپذیرید

اینکه در هنگام انجام دادن کار عمیق  احساس خستگی و سر رفتن حوصله کنید، کاملا طبیعی است. به یاد داشته باشید، توانایی انجام کارهای عمیق و تمرکز شدید، مهارتی است که مانند هر مهارت دیگری، به  آموزش و تمرین نیاز دارد.

هنگامی که به حواس پرتی مداوم عادت کنید، مهارت کمتری در انجام کارهای عمیق پیدا می کنید و قدرت تمرکزتان کاهش می یابد.

نیوپورت برای بهبود ظرفیت جهت انجام کارهای عمیق، پیشنهاد می کند عوامل حواس پرتی مانند گشت و گذار در اینترنت یا رسانه های اجتماعی را به طور فعال و عامدانه محدود کنید.

در عوض، پیشنهاد می دهد که فعالیت های دیگری انجام دهید که تمرکزتان را بازیابی می کنند و باعث ایجاد تفریح می شوند. می‌توایند کارهایی مانند پیاده روی، ورزش، گذراندن وقت با خانواده یا دوستان را انجام دهید. یا از دو راهکار پیشنهادی زیر استفاده نمایید.

حواس پرتی برنامه ریزی شده – اختصاص دادن زمان به انجام کارهایی که به توجه کمتری نیاز دارند. به عنوان مثال،‌ می توانید ساعت مشخصی از روز را به پاسخگویی به ایمیل ها و گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی اختصاص دهید.

مدیتیشن مولد – این نوع مراقبه شبیه مدیتیشن منظم است، با این تفاوت که هدف از آن، تمرکز بر نفس کشیدن یا تمرکز بر بدن نیست، بلکه تمرکز بر یک مشکل حرفه ای می باشد.

این کار نه به منظور حل مشکلات، بلکه به منظور آموزش ذهن برای تمرکز برای کارهای عمیق توصیه می شود.

برای انجام این مدیتیشن کافی است زمانی که از نظر جسمی مشغول هستید اما ذهنتان آزاد است (مثل: راه رفتن،‌ آهسته دویدن،‌ رانندگی،‌ دوش گرفتن) ،  توجه (خود) را بر روی یک مسئله حرفه ای کاملاً مشخص متمرکز نمایید.

مدیتیشن مولد برای کار عمیق در خلاصه کتاب کار عمیق

قانون ۳: رسانه‌های اجتماعی را ترک کنید

پلت فرم‌های رسانه‌های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که اعتیاد آور،‌ حواس پرت کننده و وقت گیر هستند. اگرچه مطمئناً مزایایی مانند سرگرمی و ارتباطات را فراهم می‌کنند،‌ اما هزینه هایی نیز دارند.

نیوپورت معتقد است که برای تعیین ارزش نهایی استفاده از این ابزارها باید هزینه و سود آن ها را بسنجیم.  او توصیه می‌کند به منظور سنجش ارزش رسانه های اجتماعی در زندگی تان موارد زیر را انجام دهید:

  • اهداف اصلی شخصی و شغلی خود را مشخص کنید.
  • لیستی کوتاه از فعالیت ها یا اقداماتی را که می‌توانید برای رسیدن به آن اهداف انجام دهید،‌ بنویسید.
  • بر اساس موارد بالا هر یک از شبکه‌های اجتماعی یا فعالیت‌های اینترنتی خود ارزیابی کنید. آیا استفاده از ابزارهای اینترنتی تأثیر مثبت،‌ منفی یا کمی بر اهداف و فعالیت‌های شناسایی شده شما دارد یا خیر.

برای برخی از افراد،‌ استفاده از توییتر یا فیسبوک می‌تواند تأثیر مثبتی در اهداف شان داشته باشد. با این حال،‌ او معتقد است که این ابزار ها بر اکثر مردم،‌ تأثیر منفی قابل توجهی دارند.

نیوپورت پیشنهاد می کند که مدتی مثلا ۳۰ روز، استفاده از حساب های خود در شبکه های اجتماعی را متوقف کنید، بدون آن که به کسی اعلام نمایید.

سپس، هنگامی که واقعاً نمی توانید ابزاری بهتر از رسانه های اجتماعی برای انجام کاری که لازم است بیابید (به عنوان مثال، سرگرمی، تماس با کسی، تحقیق درباره یک موضوع و غیره) ، دوباره استفاده مجدد از آن ها را آغاز نمایید.

ترک کردن رسانه های اجتماعی در خلاصه کتاب کار عمیق

قانون ۴. انجام کارهای سطحی را کاهش دهید

همه ما کارهای “سطحی” زیادی داریم که باید در یک روز انجام دهیم. این کارها بیشتر زمان صرف شده در جلسات،‌ تکمیل نمودارها،‌ ارسال فایل،‌ تکمیل فرم‌های مرجع و پاسخ دهی به اکثر ایمیل‌ها را شامل می شوند.

تعریف کار سطحی از نظر نیوپرت عبارت است از :

کارهایی که ازنظر شناختی، چالش‌برانگیز نیستند و در زمان عدم تمرکز انجام می‌شوند. معمولاً این‌گونه کارها ارزش‌های جدیدی در جهان ایجاد نمی‌کنند و به‌راحتی تکرار و جایگزین می‌شوند.

از آنجایی که حتی بیشتر افراد در سطح متخصص هم نمی توانند بیش از ۴ ساعت کار عمیق و متمرکز واقعی در روز انجام دهند،‌ ساعت‌های زیادی برای کارهای سطحی باقی می‌ماند.

با این وجود،‌ در صورت عدم کنترل،‌ کار سطحی مرزهای خود را پشت سر می گذارد و به زمان کار عمیق آسیب می رساند. برای افزایش انرژی و زمان صرف شده برای کارهای عمیق،‌ باید زمان و انرژی صرف شده در کارهای سطحی را کاهش دهید.

در ادامه نیوپورت استراتژی‌هایی برای کمک جهت تمرکز بر روی کارهای مهم و کاهش زمان صرف شده برای کارهای سطحی را بیان می‌کند:

کاهش زمان در دسترس برای کار – به عنوان مثال،‌ داشتن چهار روز در هفته کار.

برنامه ریزی روزانه خود را در بلوک‌های ۳۰ دقیقه ای انجام دهید– برنامه خود را از قبل پر کنید تا بدانید که در مرحله بعدی چه کار خواهید کرد. علاوه بر این، با این کار می فهمید در عمل، کارهای مختلف چه مدت طول می‌کشد،‌ و چند بار انجام آن را قطع کرده اید.

تنظیم یک برنامه ثابت – تصمیم بگیرید هر روز، ساعت مشخصی کار نکنید و سپس برای انجام دادن کار عمیق و کاهش کار سطحی برنامه ریزی نمایید یا در برابر عوامل حواس پرتی مقاومت کنید.

کار سطحی در خلاصه کتاب کار عمیق

آیا کار عمیق برای همه مناسب است؟

این کتاب برای کسانی که در حوزه دانش فعالیت می کنند،( منظورکارمندان، مهندسان، طراحان، سخنرانان و افرادی که با اطلاعات سروکار دارند)یا کسی که از نزدیک با افرادی که این نوع کار را انجام می دهند همکاری می کند، می تواند بسیار مفید باشد.

اما اگر راننده کامیون یا مغازه دار هستید، احتمالاً به این کتاب علاقه پیدا نخواهید کرد، اگرچه آشنایی با کار عمیق  تا حدی می تواند شما را به تغییر شغل و یا انجام یک سرگرمی جدید که فرصت انجام کار عمیق را برای شما می کند، سوق دهد!

درباره نویسنده کتاب کار عمیق 

کال نیوپورت استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه جورج تاون می‌باشد. که علاوه بر تحقیقات دانشگاهی، در مورد تلاقی فناوری و فرهنگ دیجیتال نیز می‌نویسد.

او نویسنده پرفروش هفت کتاب در نیویورک تایمز می‌باشد. از جمله کار‌های او می‌توان به کتاب‌های جهانی بدون ایمیل، مینیمالیسم دیجیتال و کار عمیق اشاره نمود.

کتابهای او به بیش از ۳۵ زبان ترجمه شده اند و در بسیاری از نشریات مهم از جمله نیویورک تایمز،‌ وال استریت ژورنال، نیویورکر،‌ واشنگتن پست و اکونومیست به چاپ رسیده اند.

سخن آخر

توانایی انجام کارهای عمیق به طور فزاینده‌ای در حال کمیاب شدن است و دقیقاً در همان زمان در اقتصاد ما، کار عمیق به طور فزاینده‌ای در حال ارزشمند شدن است. در نتیجه، افراد کمی که این مهارت را پرورش می‌دهند و سپس آن را محور اصلی زندگی کاری خود قرار می‌دهند، پیشرفت خواهند کرد.

کار عمیق به کار متمرکز، شدید و بدون حواس پرتی اشاره دارد که برای رسیدن به اهداف تان و انجام پروژه ها بسیار مهم است.

ظرفیت شما برای تمرکز با انجام کارهای عمیق تر افزایش می یابد. از طرف دیگر، حواس پرتی های مدوام می تواند باعث شود کمتر بتوانید کارهای عمیق انجام دهید.

یکی از راهکاری افزایش تمرکز، مطالعه کردن است. با به کار گیری اپلیکیشن ذهن می توانید در کمترین زمان، برترین کتاب های روز را مطالعه نمایید.

دانلود

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید