روانشناسی شبکه های اجتماعی: آیا رسانه های اجتماعی مخرب هستند؟

روانشناسی شبکه های اجتماعی: آیا رسانه های اجتماعی مخرب هستند؟ تعریف زیبایی در دنیای دیجیتال چیست؟ ما در عصر ارتباطات فوق العاده زیاد زندگی می کنیم که در آن، رسانه های اجتماعی به طور گسترده  تقریبا هر گروه سنی در جهان را هدف قرار داده اند.

psychology social media

فهرست مطالب

آیا رسانه های اجتماعی مخرب هستند؟ تعریف زیبایی در دنیای دیجیتال چیست؟

ما در عصر ارتباطات فوق العاده زیاد زندگی می کنیم که در آن، رسانه های اجتماعی به طور گسترده  تقریبا هر گروه سنی در جهان را هدف قرار داده اند.

این رسانه های اجتماعی، مردم را از چهار گوشه دنیا به هم وصل کرده اند و به ما این فرصت را داده اند تا عملا مکالمات جهانی را در مورد هر موضوع، رویداد یا بخش خبری داشته باشیم.

با این حال، بسیاری از متخصصین رفتار و سلامت روان معتقدند که رسانه های اجتماعی، تاثیر منفی بر سلامت روان شناختی کسانی که از آن استفاده می کنند داشته است.

روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

دلیل این امر این است که این رسانه های اجتماعی، این توهم را برای کاربران شان ایجاد می کنند که محبوبیت آنها به تعداد لایک ها و دوستانی است که در پروفایل خود دارند.

روانشناسان نیز مشاهده کرده اند که رسانه های اجتماعی، گرایش به کاربران مکرر را افزایش می دهند تا تصور کم رنگی از جهان که به ندرت دقیق یا سالم است را توسعه دهند.

برای مثال، وقتی دختران و زنان جوان، بدن و ظاهر خود را بر اساس آنچه در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنند می سنجند، درگیر استانداردهای واهی می شوند.

اما به جای برچسب زدن به رسانه های اجتماعی به عنوان یک عامل مخرب، باید گفت این رسانه ها مثل یک شمشیر دو لبه هستند.

این که آنها در نهایت چه تاثیری در زندگی شما دارند، به این برمی گردد که شما چگونه و برای چه هدفی آنها را بکار می گیرید.

اینترنت، یک بستر خنثی و باز است که سطوح مختلفی از میدان بازی را برای کاربران فراهم می کند و در عین حال با دسترسی به دانش، به ما در جهت یک زندگی سالم تر، کارآمد و شادتر کمک می کند.

روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

اگر کسی بخواهد از تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر تصوراتش در امان باشد، نیاز به آگاهی بیشتر در رابطه با رژیم رسانه ای اش دارد.

اگر کاربران، اعتبارات رسانه های اجتماعی و بلاگ هایی را دنبال کنند که توسط اشخاص و موسسات سطحی و متمرکز بر ظواهر نظیر مدل های اینستاگرامی و فشن های سلیبریتی و شایعات مرتبط با پروفایل ها ارائه می شود، این امر می تواند به آنها صدمه بزند.

و این مشکل در صورتی رخ می دهد که کاربران، از تاثیرات احتمالی رسانه ها بر خودشان آگاه نباشند، به خصوص اگر این امر در سطح ناخوداگاهی رخ دهد.

چنانچه مردم به سوی تطبیق با یک استاندارد قدرتمند و جامع از زیبایی که تمام جنبه های عقلانی، آرمان ها، احساسات، استعدادها و اخلاق را در بر می گیرد سوق داده شوند، این موهبت می تواند تاثیر منفی رسانه های اجتماعی را از بین ببرد.

و به این ترتیب، آنها به طور طبیعی به سمت توسعه هویتی گرایش پیدا می کنند که صرفا ظواهر بیرونی را در نظر نمی گیرد و به شخصیت متکی است.

این مزیت به نوبه خود، بر استفاده از رسانه های اجتماعی برای مقاصد اصیل که ذهن را رشد می دهند و یک بستر برای بیان پتانسیل خلاقانه و ایجاد تفاوت فراهم می کنند، تاثیر خواهد گذاشت.

به عبارت دیگر، هنگامی که به مبارزه با اثرات بالقوه مخرب رسانه های اجتماعی یا هر نوع دیگر از رسانه ها می پردازیم، باید رویکردی مناسب به درون و بیرون وجود را بیابیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید