افزایش انرژی بدن ؛ ۱۷ راه افزایش طبیعی انرژی بدن

افزایش انرژی بدن

فهرست مطالب

اگر به هر نوع فروشگاه مواد غذایی مراجعه کنید، به احتمال زیاد محصولات مختلفی را مشاهده خواهید کرد که ادعا می‌کنند در افزایش انرژی بدن نقش مؤثری دارند. اما به جای خرید محصولاتی غذایی و صرف هزینه‌های زیاد، چرا به دلایل واقعی برای افزایش انرژی فکر نمی‌کنید؟ مشکل کم انرژی بودن خود را پیدا کنید تا بتوانید به طور طبیعی سطح انرژی خود را بالا ببرد. در این مقاله درباره راه‌های ساده افزایش انرژی بدن صحبت می‌کنیم، با ذهن همراه باشید.

چرا افزایش انرژی بدن مهم است؟

بدن شما برای زنده ماندن به انرژی نیاز دارد. وقتی به طور طبیعی سطح بالایی از انرژی را تجربه می‌کنید، نشاط لازم را برای داشتن یک زندگی پربار خواهید داشت. به طور طبیعی سطح بالای انرژی کلید داشتن سلامت جسمی و روانی مطلوب است، زیرا بدن سوخت پایدار مورد نیاز برای کارکرد مناسب را دارد.

اما انرژی به چند نوع تقسیم می‌شود؟ به موارد زیر توجه کنید:

انرژی جسمی

داشتن انرژی بالا برای توانایی ورزش، کار و بازی بسیار مهم است. انرژی بدنی لازم برای زندگی بدون تحرک به کنترل وزن، جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و مقابله با علائم اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

بدن ما به طور مداوم در معرض حمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های بالقوه خطرناکی قرار دارد. همزمان، ما در معرض میلیون‌ها ماده شیمیایی، سموم محیطی و سایر آلاینده‌های مضر قرار می‌گیریم.

بدن انسان توانایی خارق العاده‌ای در محافظت از خود در برابر این موارد دارد که مانع از ایجاد بیماری می‌شود. در عوض، فقط وقتی بیمار هستیم که سیستم ایمنی بدن ما به خطر میافتد. موردی که ممکن است انرژی جسمی شما را کاهش دهد، این است که بدن مجبور می‌باشد به طور مداوم با ارگانیسم‌های مهاجم که منجر به عفونت و بیماری می‌شوند مبارزه کند.

هنگامی که بدن از انرژی خود برای مقابله با ارگانیسم‌های خارجی استفاده می‌کند، باید با التهاب نیز مقابله کند. از طرف دیگر، وقتی بدن شما سالم است، سیستم ایمنی بدن می‌تواند به راحتی از این تهدیدها مراقبت کند.

انرژی ذهنی

داشتن انرژی ذهنی مهم است تا بتوانید انرژی جسمی و خلق و خوی مثبت خود را حفظ کنید. وقتی دوره‌های استرس را پشت سر می‌گذارید، انرژی ذهنی شما کاهش می‌یابد و احتمالاً احساس خستگی می‌کنید. انجام فعالیت‌های ذهنی به انرژی نیاز دارد و احتمالاً در طول روز فعالیت‌های ذهنی بیشتری انجام می‌دهید.

مطمئناً می‌دانید که هنگام کار، مطالعه یا یادگیری چیز جدیدی، از مغز خود استفاده می‌کنید، اما آیا هنگام انجام کارهایی مانند خواندن، رویاپردازی، متوجه استفاده از انرژی خود می‌شوید؟ هر کاری که انجام می‌دهید نیاز به انرژی ذهنی است، بنابراین داشتن انرژی ذهنی مورد نیاز بدن برای مولد بودن بسیار مهم است.

کمبود انرژی

بنابراین، اگر انرژی مورد نیاز خود را بدن را تأمن نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟ این مورد  منجر به موارد مختلفی می‌شود و می‌تواند مانعی برای یک زندگی موفق باشد. کمبود انرژی باعث بدخلقی و عصبانیت و همچنین منجر به افسردگی می‌شود.

این می‌تواند از توانایی شما در انجام کارهایی که می‌خواهید در طول روز انجام دهید بکاهد و منجر به علائم جسمی مانند افزایش وزن و بیماری‌های قلبی شود. اگر کمبود انرژی را به صورت مداوم تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید تا بتوانید برخی از دلایل اصلی را بررسی کنید.

چندین راهکار برای افزایش انرژی بدن

چگونه می‌توانم انرژی خود را بیشتر کنم؟ برای پاسخ به این پرسش به نکات زیر توجه کنید:

۱- خواب کافی داشته باشید

چه بخواهید خواسته‌های خود یکی به یکی برآورده کنید و چه بخواهید که با بی‌خوابی مبارزه کنید، تلاش برای خواب کمتر ممکن است اغلب تنها جواب ممکن باشد.

اما حتی کمترین کاهش میزان خواب نیز می‌تواند تأثیر زیادی در روحیه، انرژی، شفافیت ذهنی و توانایی کنار آمدن با عوامل استرس زای روزمره داشته باشد. با گذشت زمان، از دست دادن خواب مناسب شبانه می‌تواند به سلامت کلی بدن آسیب برساند.

چندین راهکار برای افزایش انرژی بدن

اگر میزان خواب مورد نیاز بدن خود را بفهمید و نحوه بهبودی کمبود خواب را کشف کنید، می‌توانید یک برنامه خواب سالم بین هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید. انجام این کار باعث بهبود کیفیت زندگی و افزایش انرژی بدن می‌شود.

چند کار وجود دارند که می‌توانید برای اطمینان از خواب کافی انجام دهید:

  • استفاده از مکمل‌های منیزیم
  • استفاده از پنبه گوش برای نشنیدن صداها
  • خاموشی مطلق فضا
  • استفاده از روغن‌های اساسی
  • استفاده از چای برای احساس آرامش بیشتر

برخی افراد گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش را قبل از خواب امری مؤثر می‌دانند. دیگران دوست دارند لیستی از کارهایی که باید هر روز انجام دهند را تهیه کنند و کارهایی را که ضروری نیستند کنار بگذارند تا بتوانند به موقع بخوابند. اگر نمی‌توانید میزان خواب مورد نیاز خود را به دست آورید، بهتری از کسی کمک بخواهید.

۲- کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید

در کنار خواب کافی، داشتن یک خواب با کیفیت بسیار مهم است تا بدن شما بتواند هر شب خود را بازیابی کند. برخی از ترفندها وجود دارند که می‌توانید برای بهبود کیفیت خواب خود استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • قبل از خواب یک حمام گرم بگیرید تا عضلات خود را شُل کرده و خستگی آن را از بین ببرید.
  • اجتناب از نگاه کردن به صفحه نمایش حداقل دو ساعت قبل از خواب (تلویزیون، تلفن هوشمند، تبلت).
  • مراقبه (مدیتیشن) یاد بگیرید.
  • در صورت امکان بعد از ساعت هشت بعد از ظهر تماس تلفنی نداشته باشید.
  • کتاب بخوانید.
  • نوشیدن کافئین از ساعت سه بعد از ظهر به بعد را متوقف کنید.
  • از ساعت هفت بعد از ظهر شروع به انجام فعالیت‌های آرام کنید.

پراهکار برای افزایش انرژی بدن

۳- مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

کربوهیدرات‌ها به چربی تبدیل می‌شوند که به شما احساس سیری، سستی و خستگی می‌دهند. هنگامی که غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌خورید، سیستم گوارشی شما آن را به قند تجزیه می‌کند، سپس وارد جریان خون می‌شود تا انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند. وقتی سطح قند خون افزایش می‌یابد، لوزالمعده انسولین تولید می‌کند که به سلول‌های شما سیگنال می‌دهد تا قند خون را برای ذخیره انرژی جذب کنند.

وقتی کربوهیدرات ساده می‌خورید، بدن شما در نهایت مقدار زیادی قند ذخیره می‌کند و به چربی تبدیل می‌شود. مهم است که اطمینان حاصل کنید کالری دریافتی خود را می‌سوزانید تا بدن شما نیازی به ذخیره قند اضافی نداشته باشد. اگر عادت‌های سالم را در سبک زندگی خود بگنجانید، مصرف کربوهیدرات نباید مشکلی برای سطح انرژی شما ایجاد کند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] تقویت چاکرای ریشه ؛ چطور به تعادل و انرژی بازگردیم؟ [/su_animate]

[/su_box]

۴- از خوردن محصولات بدون ارزش غذایی خودداری کنید

غذاهای فرآوری شده، (معروف به غذاهای ناسالم) از نظر تغذیه‌ای ارزش غذایی کمی دارند و یا هیچ کمکی به بدن نمی‌کنند تا انرژی طبیعی تولید کند.

این غذاها غالباً در راهروهای میانی فروشگاه‌های مواد غذایی یا در صندوق‌های فروش فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. استرس اغلب باعث می‌شود افراد بیش از حد از این غذاهای نامناسب بخورند، که در نتیجه باعث خستگی عمومی بدن می‌شوند.

برای عملکرد مناسب و افزایش انرژی بدن، شما به غذاهای کامل و پِر از مواد مغذی نیاز دارید. برای سالم ماندن طبیعی بهتر است از شکر پرهیز کرده و از غذاهای پرانرژی استفاده کنید. انتخاب سالم غذاهای طبیعی به شما کمک می‌کند انرژی بیشتری دریافت کرده و در طول روز پرانرژی باشید.

۵- از گیاهان آداپتوژن استفاده کنید

آداپتوژن‌ها داروهای طبیعی هستند که به بدن شما کمک می‌کنند تا با شرایط خاصی مانند استرس سازگار شوند. آداپتوژن‌ها به عنوان یک داروی طبیعی برای کنترل استرس و خستگی مزمن عمل می‌کنند، زیرا به تنظیم هورمون‌های حیاتی بدن کمک می‌کنند.

این گیاهان این کار را با تنظیم سیستم غده فوق کلیوی انجام می‌دهند که کنترل کننده واکنش هورمون‌ها به استرس است. ریشه شیرین بیان، جینسینگ و ریحان مقدس نمونه‌هایی از گیاهان آداپتوژن هستند که به بدن کمک می‌کنند تا با استرس مقابله کند. این گیاهان همچنین به کاهش اضطراب و حفظ آرامش فرد در طول روز نیز کمک خواهد کرد.

افزایش انرژی بدن

۶- آب سبزیجات بنوشید

نوشیدن آب سبزیجات باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. نوشیدن آب سبزیجات در وعده صبحانه راهی عالی برای شروع یک روز تعطیل با انرژی بیشتر و کاهش عادت به کافئین است.

آب سبزیجات همچنین سموم خطرناک بدن را از بین می‌برد، در حالی که جذب مواد مغذی مورد نیاز را برای شما آسان‌تر می‌کند. این مورد کمک می‌کند که بدن به طرز مناسبی شوکه شود و انرژی پایداری را که از یک منبع طبیعی تأمین می‌شود را در اختیار فرد قرار دهد.

۷- بدن را هیدراته کنید

اگر بدن شما دچار کمبود آب است، احتمالاً احساس کمبود انرژی خواهید کرد، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آب در روز می‌نوشید تا بدن شما هیدراته بماند. اگر در طول روز احساس تشنگی نکنید و ادرار شما شفاف یا روشن باشد، می‌دانید که بدنتان هیدراته است.

بدن شما برای فعال کردن واکنش‌های شیمیایی که غذا را به انرژی تبدیل می‌کند، به آب نیاز دارد. برای هیدراته ماندن بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید و به نوشیدن آب فراوان بچسبید. اگر می‌خواهید چیزی با کمی طعم بنوشید، مقداری از یک لیمو تازه به آب خود اضافه کنید یا آب نارگیل را امتحان کنید.

۸-  دانه‌های چیا بخورید

خوردن دانه‌های چیا انرژی پایداری را برای شما فراهم می‌کنند، زیرا آنها دارای نسبت سالم پروتئین، چربی و فیبر هستند در حالی که کربوهیدرات کمی ‌نیز دارند. دانه‌های چیا باعث جهش قند خون و سپس افت یا اختلال در سطح انسولین نمی‌شوند! این به جلوگیری از پُرخوری در آینده کمک می‌کند.

فیبر موجود در دانه‌های چیا در حفظ سوخت و ساز و افزایش انرژی بدن کمک می‌کنند. آنها همچنین به مبارزه با خستگی غده فوق کلیه کمک می‌کنند و در واقع می‌توانند به شما در حفظ رطوبت بدن در طول روز نیز یاری برسانند.

دانه‌های چیا وقتی با مایع مخلوط شوند می‌توانند تا ۱۰ برابر اندازه اصلی خود گسترش یابند، که در صورت نوشیدن آب کافی به شما احساس سیری می‌دهند. این دانه‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا هیدراته (عدم کمبود آب) بمانید.

تقویت و افزایش انرژی بدن

۹- چای گیاهی بنوشید

وقتی در طول روز به تقویت انرژی نیاز دارید، ممکن است وسوسه شوید که به یک فنجان قهوه بنوشید. اما گرچه کافئین موجود در قهوه می‌تواند به طور موقت مقداری انرژی به شما بدهد، اما همچنین می‌تواند یک نوع وابستگی شیمیایی در بدن ایجاد کند. هنگامی که بیش از حد قهوه مصرف می‌کنید، بی‌حالی شما با گذشت زمان بدتر می‌شود.

کافئین تأثیر مهمی بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد، اما چای‌های گیاهی این مشکل را ندارند. دمنوش‌های گیاهی زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما انرژی طبیعی بدهند و حاوی کافئین کم یا فاقد آن هستند. آنها همچنین جایگزینی تازه کننده و نشاط آور برای قهوه هستند.

نوشیدن چای‌های گیاهی روش خوبی برای افزایش انرژی بدن به شکل طبیعی هستند. یک گزینه خوب چای «رویبوس» است، زیرا فاقد محرک است. این چای‌ها برای کمک به شما در حفظ تمرکز و بهبود حافظه بسیار مناسب هستند و حتی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کنند. به ویژه چای‌های سبز به تقویت سوخت و ساز بدن و پشتیبانی از عملکرد مغز نیز کمک می‌کنند.

۱۰- ویتامین‌های گروه B مصرف کنید

تمام ویتامین‌های گروه B در تولید انرژی نقش دارند. در حالی که غذا به بدن شما انرژی می‌دهد، ویتامین‌های گروه B به بدن کمک می‌کنند تا انرژی رژیم غذایی را به آدنوزین تری‌فسفات ATP تبدیل کند، که این امر از طریق یک سری واکنش‌های شیمیایی انجام شده توسط میتوکندری در سلول‌های شما اتفاق می‌افتد. ویتامین‌های گروه B سلول‌های شما را تغذیه می‌کنند.

خبر خوب این است که شما می‌توانید با خوردن یک رژیم غذایی سالم که شامل غذاهای گیاهی مانند، سبزیجات برگ‌دار، قارچ، غلات سبوس‌دار و حبوبات باشد، به اندازه کافی ویتامین B دریافت کنید.

غالباً غذاهایی مانند غلات با ویتامین‌های گروه B غنی هستند. ویتامین B12 که از عملکرد تیروئید پشتیبانی می‌کند، عمدتا در غذاهای حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت می‌شود، بنابراین افرادی که گیاهخوار هستند ممکن است بخواهند یک مولتی ویتامین مصرف کنند.

روش افزایش انرژی بدن

۱۱- به موضوعات روانشناختی بپردازید

اگر از نظر ذهنی خسته شده‌اید و در طول روز احساس بی‌حالی می‌کنید، خستگی روانشناختی کاری می‌کند که شما قادر به تفکر واضح نباشید. ممکن است تمرکز برای شما دشوار باشد و غالباً «مه مغزی» را تجربه کنید.

بسیاری از مردم این فرض را می‌کنند که خستگی روانی فقط نشانه یک مشکل بهداشت روانی است. مسائل روانشناختی مانند اضطراب، استرس، افسردگی و سوگواری نیز می‌توانند منجر به خستگی جسمی شوند.

تجربه هر نوع استرس روانشناختی، بدن شما را به یک پاسخ جنگ یا گریز وا می‌دارد. هنگامی که افزایش آدرنالین و افزایش سطح کورتیزول ناشی از استرس مداوم را داشته باشید، بدن شما قادر به بازگشت به حالت نرمال و آرام خود نیست. این امر به طور حتم منجر به خستگی و سایر موارد سلامتی خواهد شد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] راه‌های تقویت اراده ؛ چگونه می‌توان اراده خود را افزایش داد؟ [/su_animate]

[/su_box]

۱۲- ورزش کنید

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که هرچه بیشتر ورزش کنید و بدن خود را به حرکت درآورید، تمایل بیشتری به حرکت خواهید داشت که در نهایت انرژی شما را افزایش می‌دهد. حتی فقط ۱۰ دقیقه پیاده روی می‌تواند باعث تقویت و افزایش انرژی بدن می‌شود.

در حقیقت، یک مطالعه نشان داده است که افراد کم تحرکی که به طور معمول خستگی را تجربه می‌کنند می‌توانند با انجام ورزش‌های کم شدت به طور منظم ۲۰ درصد از انرژی خود را افزایش دهند و خستگی خود را تا ۶۵ درصد کاهش دهند.

در حین ورزش، فعالیت سیستم گردش خون میزان مایعات، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز عضلات را برای ایجاد انرژی در بدن افزایش می‌دهد. ورزش منظم به بهبود کارآیی سیستم گردش خون کمک می‌کند.

راه برای افزایش انرژی بدن

۱۳- روغن‌های اساسی را امتحان کنید

روغن‌های اساسی مانند اسانس روغنی نعناع می‌توانند به تحریک ذهن و بهبود تمرکز کمک کنند. روغن‌های اساسی به فعال سازی حواس شما کمک می‌کنند و سطح اکسیژن را در مغز افزایش می‌دهند و به شما انرژی می‌دهند و احساس تازگی می‌کنید.

هزاران سال است که روغن‌های اساسی به عنوان یک داروی قدرتمند برای طیف وسیعی از مسائل بهداشتی، از جمله بی‌حالی استفاده می‌شوند.

۱۴- عادت‌های بد را کنار بگذارید

بسیاری از عادت‌های بد رایج وجود دارند که می‌توانند شما را خسته کنند. به عنوان مثال، سیگار کشیدن و نوشیدن نوشیدنی‌های ناسالم و می‌توانند انرژی شما را در طول روز کاهش دهند. ممکن است که دستیابی به غذاها یا مواد غذایی ناسالم باعث افزایش سریع انرژی بعد از ظهر شما شوند، اما کاهش یا از بین بردن قند دریافتی به شما انرژی بیشتری می‌دهد.

۱۵- از فرسودگی شغلی خودداری کنید

همه ما آن زمان‌هایی را که تجربه کرده‌ایم که به شدت از کار خود خسته شده‌ایم. اگر می‌خواهیم سالم و هوشیار بمانیم، باید باتری خود را دوباره شارژ کنیم. برای انجام این کار، مهم است که در طول روز به طور مداوم استراحت کنید و از جای خود بلند شوید و حرکت کنید. بدن خود را در طی یک وقفه پنج تا ۱۰ دقیقه‌ای هر ساعت حرکت دهید.

برای اطمینان از این کار، از زنگ هشدار روی تلفن همراه خود استفاده کنید تا به شما یادآوری کند که در فواصل منظم باید از جای خود بلند شوید. همچنین استفاده از تکنیک‌های بهره وری مانند «پومودورو» برای برنامه ریزی روزانه است.

۱۶- اجتماعی باشید

در صورت احساس فرسودگی، اجتماعی بودن می‌تواند به افزایش انرژی شما کمک کند. ورود به فضای جدید و معاشرت با افرادی که از بودن در کنار آن‌ها لذت می‌برید، بخشی مهم در حفظ سلامتی مناسب شما است.

اگر بیشتر فردی درون گرا هستید، فقط بیرون رفتن و لذت بردن از نور خورشید و دیدن افراد دیگر می‌تواند به افزایش انرژی بدن کمک کند. اگر در اجتماعی شدن به کمک زیادی نیاز دارید، سعی کنید به یک باشگاه اجتماعی بپیوندید یا یک سرگرمی ‌جدید را دنبال کنید تا از محیط طبیعی خود خارج شوید و تنوعی به زندگی خود بیفزایید.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که داشتن یک شبکه اجتماعی می‌تواند بهزیستی روانشناختی شما را افزایش دهد. گذراندن وقت با دیگران می‌تواند در کنار آمدن با استرس به شما کمک کند و احساس ارزشمندی بیشتری در شما ایجاد کند. اجتماعی بودن برای سلامتی نیز بسیار مهم است، زیرا به شما فرصتی می‌دهد تا با دوستان‌تان بخندید؛ خنده باعث کاهش استرس می‌شود.

افزایش انرژی بدن طبیعی

۱۷- یوگا انجام دهید

یوگا به طور طبیعی می‌تواند انرژی را از چند طریق افزایش دهد. اول، از طریق حرکات و کشش‌هایی که در یوگا انجام می‌دهید، هم جریان انرژی را در بدن تحریک می‌کنید و هم انسداد آن جریان را کاهش می‌دهید. این امر ضمن تقویت روحیه و کاهش التهاب، به افزایش سطح انرژی شما کمک می‌کند.

کلام آخر

افزایش انرژی بدن کار دشواری نیست! به جای استفاده از موادی که بالقوه مضر هستند، می‌توانید عادت‌های ساده‌ای را در زندگی خود بگنجانید. این عادت‌های طبیعی برای تولید انرژی بیشتر لازم و ضروری هستند.

ببینید کدام یک از موارد بالا برای شما بهتر است و آن را به برنامه روزانه خود اضافه می‌کنید و به آن‌ پایبند باشید. خواهید دید که با شروع عادت‌های سالم در زندگی، سطح انرژی شما سَر به فلک می‌کشد. سرانجام، اگر به دنبال ایجاد یک عادت اضافی برای سلامتی خود هستید، نوشیدنی‌های سبز یا غذای فوق العاده سالم را امتحان کنید تا انرژی و مواد مغذی روزانه بدن خود را تقویت کنید.

ضمن اینکه همه می‌دانیم که برای رسیدن به سبک زندگی سالم که توان و انرژی بدن را چندین برابر کند، با برنامه‌ریزی و قدم زدن در مسیر ایجاد عادات جدید میسر است. اگر دوست دارید در این مسیر طولانی و البته لذت‌بخش با شما همراه شویم، اپلیکیشن ذهن را از لینک زیر دانلود کنید.

ما در ذهن تلاش کرده‌ایم تا هرآنچه کاربران برای رسیدن به موفقیت و توسعه فردی نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهیم.

افزایش انرژی بدن دانلود اپلیکیشن

2 دیدگاه‌ها

  1. درود بر شما ممنون و سپاسگزارم از اطلاعات بسیار مفید که در سایت گذاشته بودین خواندن این مطالب خودش انرژی میده به ادم امیدوارم همگی سالم و پرانرژی باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید