۳ مرحله برای پایان‌بخشی به خودگویی منفی

پایان بخشی به خود گویی منفی
پایان بخشی به خود گویی منفی

فهرست مطالب

مشخص است که خودگویی منفی جلوی پیشرفت شما را می‌گیرد و نمی‌گذارد آن زندگی‌ که لیاقتش را دارید، داشته باشید. پس اجازه دهید تا من سه روش را با شما در میان بگذارم که روزانه از آن‌ها برای پایان‌بخشی به خودگویی منفی استفاده می‌کنم.

[su_note note_color=”#442385″ radius=”10″ class=””]

۱. به ندای درونی‌تان پاسخ دهید، آن را نادیده نگیرید.

[/su_note]

پاسخ به ندای درون
پاسخ به ندای درون

برای پایان‌بخشی به خودگویی منفی :

«حجم ندای درونی منفی خود را پایین آورید و یک صدای درونی شکوفاکننده‌ را جایگزین آن کنید. زمانی‌که مرتکب اشتباه شوید، خودتان را ببخشید، از آن درس بگیرید، و از کنارش بگذرید و ذهن‌ خود را درگیرش نکنید». –بورلی انگل.

اریکا اریل فاکس مقاله‌ای هوشمندانه در هاروارد بیزینس ریویو در ارتباط با خودگویی منفی نوشته است. او بیان کرده که دشوارترین مکالمه‌هایی که همه ما داریم، با خودمان است.

در رابطه با پایان‌بخشی به خودگویی منفی:
او به داستانی در ارتباط با دومینیک اشاره می‌کند، یک مدیر اجرایی بسیار موفق که اعتمادبه‌نفس بالا و یک ندای درونی حیاتی در اختیار دارد. دومینیک توجه و احترام همگان را به جز خود درونی‌اش، به خود جلب کرده و تحت کنترل دارد.

دومینیک زمانی‌که نوبت به صحبت با عده‌ای از مخاطبان شیفته و علاقمند او می‌رسد، یک ندای درونی دارد که به او می‌گوید: «چرا آن‌ها باید به من گوش کنند؟ من یک کلاهبردارم. من از پس انجامش برنمی‌آیم».

اریکا فاکس متوجه شد اگر دومینیک یاد نگیرد که چطور باید ندای درونی خود را به خودگویی مثبت بدل کند، بر عملکرد او تاثیر می‌گذارد.
دقیقاً مشخص است که دومینیک تمام وجه‌های مثبت توانایی‌اش را فیلتر می‌کند و موقعیت موجود را قطبی‌سازی می‌نماید. او چیزهای زیادی دارد که بخواهد ارائه دهد و مطمئناً یک کلاهبردار نیست. بنابراین، نویسنده موردنظر ما به او یک توصیه بی‌نظیر کرد:

[su_highlight background=”#00aea0 ” color=”#000000″ class=””]«ندای درونی خود را نادیده نگیر، به او واکنش نشان بده».[/su_highlight]

اریکا فاکس متوجه شد که بیشتر مدیران اجرایی، از برقراری گفتگوهای چالشی با دیگران ترس و واهمه ندارند، اما در گفتگو با خودشان با مشکلاتی جدی روبرو هستند.

او به مردم توصیه می‌کند، برای پایان‌بخشی به خودگویی منفی «خودگویی منفی‌شان را نادیده نگیرند» بلکه به آن پاسخ دهند. اگر ندای درونی‌‌تان می‌گوید، «واقعاً در ایفای نقش یک والد گند زده‌ای»، باید اینطور به او پاسخ دهید «من یک والد فوق‌العاده نیستم، و به همین راضی‌ام».

شاید در وهله اول کمی احساس ناخوشایند داشته باشید، اما به مرور زمان هضمش برایتان ساده‌تر خواهد شد.برای پایان‌بخشی به خودگویی منفی بجای نادیده‌گیری خودگویی منفی‌تان، با مهربانی به آن پاسخ دهید.

هر روز خودگویی مثبت را تمرین کنید. اجازه ندهید خودگویی منفی شما را از توان بالقوه‌ای که دارید دور کند و شما را ضعیف و ناتوان جلوه دهد.

[su_note note_color=”#442385″ radius=”10″ class=””]

۲. با خودتان مهربان باشید.

[/su_note]

مهربانی با خود
مهربانی با خود

«شیوه‌ای که انتخاب می‌کنید پیش خودتان فکر کنید و با خودتان صحبت کنید (با خودتان و دیگران)، یک انتخاب است! شاید تا به اینجای زندگی با خودتان منفی‌گویی کرده باشید، اما دیگر نیازی نیست به این مسیر ادامه دهید». –میا یامانوچی

[su_highlight background=”#00aea0 ” color=”#000000″ class=””]به خودتان چیزی نگویید که هرگز آن را به بهترین دوست‌تان نخواهید گفت. ما اغلب چیزهایی به خودمان می‌گوییم که از روی بدجنسی است، بی‌پایه و اساس است و به هیچ‌وجه صحت ندارد.[/su_highlight]

زمانی‌که موفق به ترفیع گرفتن نشدید، با خودتان خوش‌رفتاری کنید. زمانی‌که فراموش کردید لباس‌هایتان را در خشک‌شویی بیندازید، با خودتان خوش‌رفتاری کنید.

همه ما اشتباه می‌کنیم، ما هیچ‌کدام کامل نیستیم، ما همه روزهای بدی را سپری خواهیم کرد، اما همه این‌ها دلیل نمی‌شود که انسان‌های بدی باشیم.
زمانی‌که جان گوردن ۲۹ سالش بود، با مسئله طلاق روبرو شد، همسرش از منفی‌بافی‌های او ذله شده بود. او تصمیم گرفت تغییر کند. او در راستای توسعه یک ذهنیت مثبت اقدام کرد و افکار منفی را با واژگان مثبت در ذهنش جایگزین کرد.

این رویکرد ازدواج او را نجات داد و زندگی‌اش زیرورو شد. او خوانندگانش را تشویق می‌کند تا با خودشان مهربان باشند و رویکردی مثبت داشته باشند. گوردون درک می‌کند که مثبت بودن تضمین نمی‌کند که قطعاً موفق خواهید شد، اما می‌داند که منفی بودن، شکست شما را تضمین می‌کند و روابط شما را نابود می‌سازد.

اگر دوستان‌تان یک برنامه شام را لغو کردند، تصور نکنید هیچ‌کس نمی‌خواهد دوروبر شما باشد. همیشه برداشت شخصی نداشته باشید.

برای پایان‌بخشی به خودگویی منفی  از وقایعی که دوروبرتان رخ می‌دهد، برداشت شخصی نداشته باشید و آن را به درستی درک کنید. دوستان‌تان برنامه شما را به این خاطر لغو کردند که سرشان شلوغ بوده و این مسئله هیچ ارتباطی با شخص شما ندارد.

[su_highlight background=”#00aea0 ” color=”#000000″ class=””]با خودتان مهربان باشید، و برداشت‌های شخصی را کنار بگذارید.[/su_highlight]

مثبت اندیشی
مثبت اندیشی

با پایان‌بخشی به خودگویی منفی همیشه مهربانی با خودتان را پیشه راه زندگی‌تان قرار دهید. اگر آنقدر اوضاع سخت است که نمی‌توانید با خودتان رفتاری خوشایند داشته باشید، اطرافتان را با افرادی که تفکر مثبت دارند پر کنید، کسانی‌که از شما حمایت می‌کنند و زمانی‌که شروع به منفی‌بافی کردید، با مهربانی نسبت به این مسئله با شما رفتار خواهند کرد.

پژوهش‌های بیشتر نشان می‌دهد که افراد مثبت‌نگر اطرافشان پر شده از دوستان مثبت‌نگری که به آن‌ها کمک می‌کنند و به آن‌ها الهام می‌بخشند تا مثبت بمانند.

 [su_note note_color=”#442385″ radius=”10″ class=””]

۳. دست از کمال‌گرایی بردارید.

[/su_note]

کمال گرایی
کمال گرایی

[su_highlight background=”#00aea0 ” color=”#000000″ class=””]«اگر به دنبال کمال‌گرایی باشید، هرگز به چیزی قناعت نمی‌کنید» -لئو تولستوی.[/su_highlight]

اگر هدف‌تان این است که به کمال برسید، مطمئن باشید شکست می‌خورید. انتظار کمال داشتن و همه‌چی‌تمام بودن نداشته باشید.
هیچ‌کس کامل نیست. عدم کمال را پذیرا باشید. کلید دستیابی به یک ذهنیت مثبت، پیشرفت است، نه کمال. اگر انتظار کمال داشته باشید، خودگویی منفی در ذهن‌تان ریشه خواهد دواند.

به عنوان یک کمال‌گرا، تلاش خواهید کرد تا همه را خوشحال نگه دارید و این یک هدف بلندمدت غیرواقع‌گرایانه خواهد بود. هر زمان که با کسی جروبحث می‌کنید، بارها آن مکالمه را ذهن خود تکرار می‌کنید. این مکالمه‌ها ماهیتی منفی دارند.

اگر می‌خواهید پایان‌بخشی به خودگویی منفی را آغاز کنید دست از همه‌چی‌تمام بودن بردارید.

بیشتر کمال‌گرایان خودشان را با سایر افراد مقایسه می‌کنند. این عادت، یک دعوت غیررسمی است تا خودگویی منفی مجدداً وارد ذهن‌تان شود. خودتان را با هیچ‌کس مقایسه نکنید.

[su_highlight background=”#00aea0 ” color=”#000000″ class=””]همیشه افرادی وجود دارند که بهتر از شما باشند.[/su_highlight]

[su_highlight background=”#00aea0 ” color=”#000000″ class=””]در عوض، شکرگزار چیزهای خوبی باشید که در اختیار دارید.[/su_highlight]

آنتوآن دوسنت اگزوپری این مسئله را در پرفروش‌ترین کتاب خود، ادیسه خلبان، اینطور توضیح داده است:

آنتوان دوسنت اگزوپری
آنتوان دوسنت اگزوپری

«زمانی‌‌که دیگر چیزی برای اضافه کردن وجود نداشته باشد، به کمال نخواهید رسید، زمانی به آن دست پیدا می‌کنید که دیگر چیزی برای از دست دادن وجود نداشته باشد».

با پایان‌بخشی به خودگویی منفی از هر چه که دارید راضی باشید و از مقایسه خودتان با دیگران نگران نباشید. همواره شکرگزار باشید، زمانی‌که ذهن خود را پر از افکار منفی می‌بینید، بهتر است به تمام چیزهایی که به خاطرشان برای خانواده، دوستان، خانه، ماشین، سلامت و هرچیز دیگری که دارید، فکر کنید و شکرگزارشان باشید.

اگر به دنبال کمی الهام‌بخشی هستید در ارتباط با اینکه هر روز باید شکرگزار چه چیزهایی باشید، در اینجا می‌توانید ۶۰ مورد از چیزهایی که می‌توانید برای داشتن‌شان در زندگی شکرگزار باشید را مطالعه کنید.

 [su_note note_color=”#442385″ radius=”10″ class=””]

صحبت نهایی

[/su_note]
دفعه بعد که خودتان را اسیر افکار منفی یافتید، ندای درونی‌تان را نادیده نگیرید، به آن با مهربانی پاسخ دهید و دست از کمال‌گرایی بردارید.
اگربدانید خود گویی منفی تا چه اندازه در زندگی ما مخرب است از همین حالا دست به کار می شوید و بدانید شما موفق خواهید شد!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید