فهرست مطالب

تجربه آرامش زندگی با ۴۰ راهکار ساده و موثر


آرامش زندگی

شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه افکار مزاحم آزارشان می‌دهد و همواره نگران هستید؟ ذهن مضطرب می‌تواند تنش بسیار زیادی به‌وجود بیاورد. خبر خوب این است که راه‌های بسیار ساده‌ای وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را انجام داده و افکارتان را آرام کنید. اگر می‌خواهید به آرامش فکری، درونی و درنهایت به آرامش زندگی برسید، می‌توانید این چهل روش ساده و قدرتمند را امتحان کنید:

فهرست

فصل ۱

سبک زندگیتان را عوض کنید


آرامش زندگی سبک زندگی

۱: به موسیقی گوش کنید

یکی از راههای رسیدن به آرامش زندگی گوش دادن به موسیقی است. مطالعات نشان داده‌اند که موسیقی ملایم می‌تواند به کودکان دچار ADHD یا همان بیش‌فعالی کمک کند تا آرام‌تر شوند و تمرکز بهتری داشته باشند. البته نوع موسیقی که انتخاب می‌کنید مهم نیست؛ تا وقتی که از آن لذت ببرید، باعث آرامش شما خواهد شد.

موسیقی غذای روح و روشی منحصر به‌فرد و فوری برای به دست آوردن آرامش ذهنی است.

۲: نفس عمیق بکشید

زمانی که روی تنفس خودتان تمرکز می‌کنید، ذهنتان همراه با دم و بازدم به تقویت سلامتی توجه می‌کند.

برای این کار پنج نفس عمیق بکشید و بر ریه‌ها و دیافراگم‌تان تمرکز کنید. این تکنیک راهی سریع و آسان برای حس کردن سریع آرامش است.

۳: به پیاده روی بروید

بیرون آمدن در یک هوای تازه می‌تواند دنیای خوبی برای شما به وجود بیاورد و باعث آرامش ذهنی بشود. کمی استراحت کنید و خون را در بدنتان پمپ کنید – علی الخصوص زمانی که خورشید در آسمان می‌درخشد.

۴: از طبیعت لذت ببرید

همیشه زندگی کردن پشت دیوارهای بتنی چیز خوبی نیست. گذراندن اوقات در طبیعت می‌تواند حس جوانی و شادی بیشتری را در شما به وجود بیاورد. وقت خودتان را به دور از شهر بگذرانید. به آواز پرندگان گوش کنید و از این آرامش و آسودگی خاطر لذت ببرید.

۵: با یک حیوان خانگی بازی کنید

داشتن حیوان خانگی و بازی کردن با آن یک راه عالی برای استرس زدایی می‌باشد. لمس کردن حس قدرتمندی است که می‌تواند اضطراب و تنش را کاهش دهد و منجر به آرامش خاطر شما شود.

۶: خانه‌ خود را مرتب کنید

خانه‌تان را به طور منظم پاکسازی و مرتب کنید. بی نظمی می‌تواند احساس تنش را در شما افزایش بدهد. در مقابل داشتن یک خانه تمیز و مرتب به شما کمک می‌کند تا ذهن پاک‌تر و آرام‌تری داشته باشید.

۷: از گذراندن وقت با خودتان لذت ببرید

وقت گذرانی بسیار مهم است. کمی وقت برای خودتان صرف کنید و کاری را انجام بدهید که دوست دارید. ایجاد تعادل در زندگی اهمیت زیادی دارد.

۸: سرعتتان را کم کنید

چرا تمام کارها باید امروز انجام شوند؟ در اغلب مواقع ما برای انجام کارهایی که اصلاً نیازی به انجام دادنشان نیست فشارهای زیادی به خودمان وارد می‌کنیم.

بی صبری خودتان را به چالش بکشید، هوشیار باشید و از زندگی در لحظه حال لذت ببرید.

۹: تا جایی که می‌توانید مقداری پول پس انداز کنید

کنار گذاشتن مقداری پول همیشه ایده خوبی به نظر می‌رسد. اگر شما می‌توانید مرتباً پس انداز داشته باشد، این کار را انجام دهید. برای هر ماه رقم ثابتی را در نظر بگیرید و در این صورت حتی متوجه نخواهید شد که پولی از حقوقتان کسر شده است.

 

بهترین روش های پس انداز ماهیانه

با تکنیک ها و روش های موثر در بهبود قدرت پس اندازه آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

۱۰: هرچه کمتر بهتر

پول می‌توانید گزینه‌های زیادی را برای شما بخرد، اما نمی‌تواند برای ما شادی بخرد. به ساده‌ترین چیزهای زندگی قانع باشید – درست در همین نقطه است که لذت و آرامش واقعی زندگی‌تان پیدا خواهد شد.

فصل ۲

روی افکارتان کار کنید


آرامش زندگی راهکار

۱: پذیرش

پذیرش برای احساس آرامش بسیار مهم است. پذیرفتن این واقعیت که جهان تضمین شده نیست و یاد گرفتن تحمل ناهمواری‌ها در جهان می‌تواند یک گام بلند در جهت رسیدن به آرامش ذهنی باشد.

بین چیزهایی که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید و چیزهایی که قادر به کنترلشان نیستید، تمایز قائل شوید.

۲: به خودتان عشق بورزید

هرچه بیشتر خودمان را دوست داشته باشیم، آرامش ذهنمان هم بیشتر خواهد شد. اگر در هر موقعیتی که هستیم خودمان را بپذیریم احساس آرامش بیشتری خواهیم داشت.

در  این‌ صورت احساس ناامنی کمتری را تجربه خواهیم کرد و در نتیجه آرامش ذهنی ما نیز افزایش خواهد یافت.

 

چگونه به خودمان عشق بورزیم؟

راهکارهایی موثر برای آنکه خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم

اکنون بخوانید

 

۳: با خودتان صادق باشید

این مسئله یکی دیگر از اجزای مهم و حیاتی آرامش ذهنی است. زمانی که سازگاری را تمرین می‌کنیم، رفتاری مشابه با احساسات و طرز تفکر واقعی‌مان خواهیم داشت. درصورتی که بینش ما از خودمان با بینش جهان نسبت به ما یکسان باشد، در واقع سازگاری به وجود خواهد آمد.

مشکلات زمانی به وجود می‌آیند که ما قضاوتی یک طرفه از خودمان داشته باشیم (به عنوان مثال به عنوان یک مادر مهربان)، اما چیزی که دیگران از رفتار ما می‌بینند تفاوت زیادی با دید ما داشته باشد (به عنوان مثال، از فرزندان خودمان به دلیل مشغله زیاد غافل بشویم). پیدا کردن راه‌هایی برای حفظ ایده‌های درونی و سازگار کردن رفتارمان با آن‌ها می‌تواند یکی از کلیدهای آرامش ذهنی باشد.

۴. خودتان را زیاد جدی نگیرید

یاد بگیرید که در مواجهه با زندگی انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید. هرچه تفکر ما سفت و سخت‌تر باشد، تجربه موقعیت‌هایی که با ایده‌های ما مغایرت دارند بیشتر خواهد شد.

۵: سخت نگیرید

چیزهایی در زندگی وجود دارند که هر چقدر هم برایشان تلاش کنید نمی‌توانید آن‌ها را تغییر بدهید. یاد بگیرید که چه زمانی باید شکست خودتان را بپذیرید و از آن فاصله بگیرید (درست مثل السا!)

زمانی که شما گذشته‌تان را رها می‌کنید،آغوشتان برای اتفاقات خوب جدید باز خواهد شد.

۶: در برابر حس گناه مقاومت کنید

احساس گناه احساسی منفی است که آرامش ذهنی را از بین می‌برد. اگرچه این احساس می‌تواند به ما انگیزه نیز بدهد (به یک شیوه غلط) اما در هر حال یک حس سمی محسوب می‌شود.

دلایل موجود برای این حس گناه را به چالش بکشید تا مطمئن شوید فشار بی موردی به خودتان وارد نمی‌کنید.

۷: نگرشی سپاسگزارانه در خودتان به وجود بیاورید

تمرکز بر روی چیزهایی که ما از وجودشان در زندگیمان قدردانی می‌کنیم می‌تواند باعث آرامش درونی در ما بشود و به ما یادآوری کند که همیشه نکات مثبتی هم در زندگی وجود دارند. گاهی اوقات فقط باید از آن‌ها آگاهی پیدا کنیم.

۸: به شکست به‌عنوان منحنی یادگیری نگاه کنید

شکست چندین نکته منفی دارد، اما در حقیقت همه شکست می‌خورند. اگر  هرگز شکست نخورید چطور می‌توانید پیشرفت کنید یا یاد بگیرید؟

نگرش سالم نسبت به شکست می‌تواند باعث ایجاد شجاعت در شما بشود. در واقع شما شکست نخورده‌اید، بلکه تلاش کرده‌اید و موفق نشده‌اید. بین این دو دیدگاه تفاوت زیادی وجود دارد.

 

افراد موفقی که شکست خوردند

داستان شکست افراد معروف و موفق، از جف بزوس تا بیل گیتس

اکنون بخوانید

 

۹: برای احساسات منفی روزنه‌های مثبت پیدا کنید

به دنبال ورزش، انجمن‌های آنلاین، افراد همفکر، سرگرمی‌ها و هر چیزی که شما را خرسند می‌کند، باشید. سرکوب کردن احساسات منفی می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری شود.

سعی کنید تا تنش‌ها و ناامیدی‌هایتان را با شیوه اجتماعی حرفه‌ای برطرف کنید و احساس شادی بیشتری داشته باشید.

۱۰: بایدها و لابدهای خودتان را به چالش بکشید

فشاری که شما به خودتان وارد می‌کنید هرگز نمی‌تواند باعث آرامش درونی یا ذهنی‌تان شود. واژه باید را با توانستن جایگزین کنید و زندگی را به صورتی که دوست دارید ادامه بدهید.

۱۱: مقایسه نکنید

هرچه بیشتر خودمان را با دیگران مقایسه کنیم، بیشتر خودمان را گم می‌کنیم و آرامش زندگی را از خودمان دریغ خواهیم کرد.

آنچه که دیگران انجام می‌دهند یا می گویند را فراموش کنید. چه چیزی می‌خواهید؟ همه ما مسیرهای خاصی را در زندگی دنبال می‌کنیم و همگی با سرعت منحصر به فردی در حال یادگیری و گذراندن زندگی خودمان هستیم.

روی سفر خودتان تمرکز کنید و استرسی که با مقایسه خودتان با دیگران به شما وارد می‌شود را از بین ببرید. مقایسه کردن قطعاً می‌تواند آرامش ذهنی شما را از بین ببرد.

۱۲: روی افکارتان نظارت داشته باشید

افکار ما می‌توانند کیفیت زندگی ما را بهتر یا ضعیف‌تر کنند. حتماً تفکری را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد.

با خودتان مانند دوستی صمیمی صحبت کنید. نفرت از خود هیچ فایده‌ای ندارد و بدون شک باعث می‌شود که شما دیگر از زندگی‌تان لذت نبرید.

فصل ۳

سلامت روان خود را جدی بگیرید


آرامش زندگی سلامت روان

۱: ذهن آگاهی داشته باشید

زمانی که ذهن آگاهی در ما وجود داشته باشد، به طور کامل در لحظه حضور خواهیم داشت و از تمام حواس پنج گانه خود آگاهانه استفاده می‌کنیم: لامسه، چشایی، بینایی، شنوایی و بویایی.

حواستان را درگیر کنید. این کار باعث می‌شود که فرصت کمی برای اضطراب و فکر کردن به این که «چه اتفاقی می افتد اگر» وجود داشته باشد. آن وقت درهای آرامش زندگی به روی شما باز خواهد شد.

۲: وضعیت سلامتی خود را به طور منظم ارزیابی کنید

انجام ارزیابی‌های سلامتی و مراقبت از بدن هزینه‌بر است. عدم توجه به سلامتی نشان دهنده عدم احترام به خودتان بوده و این مسئله به نوبه خود می‌تواند بر نحوه دید جهان از و همچنین نحوه تعامل‌مان با دیگران تأثیر بگذارد. با خودتان مهربان باشید و از داشته‌هایتان نهایت استفاده را ببرید.

۳: در لحظه زندگی کنید

به جای نگرانی در مورد گذشته یا وحشت داشتن از آینده از زمان حالتان لذت ببرید؛ از هر چیزی که دارید – از هر لحظه از زمان.

وقتی که ما در لحظه زندگی می‌کنیم نگرانی در مورد گذشته و آینده نمی‌تواند ما را درگیر کند.

۴: کمتر نگران باشید

ما روزانه به‌طور معمول ۷۵،۰۰۰ تا ۳۰،۰۰۰ فکر در ذهنمان داریم که ۸۰% از آن‌ها افکار پوچ و واهی هستند.

یاد بگیرید که یادآوری کردن نگرانی‌هایتان می‌تواند باعث اضافه شدن آن‌ها به لیست نگرانی‌های روزمره‌تان بشود و آرامش ذهنتان را نیز از بین می‌برد.

۵: نشاط و سرور

فرهنگ لغت آنلاین واژه نشاط و سرور را به صورت زیر ترجمه کرده است:

رفتار بازیگوشانه و بدون قید و شرط؛ شیطنت.

تنها کار کردن و بازی نکردن در زندگی با استرس ارتباط مستقیم دارد. برای چیزهایی که از آن‌ها لذت می‌برید وقت بگذارید. سعی کنید که سرگرمی و تفریح را به موقعیت‌هایی که برایتان لذت بخش نیستند تزریق کنید.

با یک نگرش بازیگوشانه به زندگی نگاه کنید. آخرین باری که اجازه دادید کودک درونتان بیرون بیاید و بازی کند کی بوده است؟

۶: محدودیت‌های خودتان را آزمایش کنید

اگر شما همیشه در کنج راحتی خودتان قرار داشته باشید، هرگز نخواهید توانست توانایی‌های واقعی‌تان را بشناسید. به قول قدیمی‌ترها بهتر است که گاهی به گذشته نگاه کنید و از آنچه انجام داده‌اید اظهار پشیمانی کنید تا این که از تمام چیزهایی که آرزو داشتید و هیچ وقت امتحان نکردید پشیمان شوید.

یاد بگیرید که از دایره امن‌تان خارج شوید.

۷: تغییر چشم انداز

همیشه نگاهتان به تصویری بزرگ‌تر باشد. آیا شما هفته دیگر یا سال دیگر هم همین احساس مشابه را خواهید داشت؟ آیا تجربه فعلی شما از زندگی در زمان‌ دیگر هم اهمیت مشابهی خواهد داشت؟

در هر صورت زندگی شما پیش خواهد رفت. با ایجاد دیدگاه بهتر از زندگی، آرامشتان را تقویت کنید.

فصل ۴

روابط محکمی با دیگران برقرار کنید


آرامش زندگی روابط شخصی

۱: شوخ طبع باشید

زیاد بخندید. درست از زمانی که بتوانید جنبه‌های خنده دار زندگی را ببینید، جهان به مکان بهتری تبدیل خواهد شد. خنده پادزهری عالی برای استرس است و هورمون‌هایی را در بدن آزاد می‌کند که به آرامش پیدا کردن ما کمک می‌کنند.

۲: بدون قید و شرط عشق بورزید

اگر بدون انتظار جبران عشق بورزید، هم حال بهتری خواهید داشت و هم دوست داشتن اطرافیان و محبت کردن به آن‌ها برایمان راحت‌تر خواهد شد.

زمانی که ما با شرایط خاصی به کسی عشق می‌ورزیم، ممکن است بعضی از انتظارات ما برآورده نشوند و این مسئله می‌تواند آشفتگی درونی و حس کینه در ما به وجود بیاورد. حس ناامنی آرامش زندگی ما را نابود می‌کند.

۳: زندگی‌تان را ارزیابی کنید

بهتر است که هر چند وقت یک بار از خودتان بپرسید که آیا از کیفیت زندگیتان راضی هستید یا نه. آیا شغلتان را دوست دارید یا نه؟ آیا روابطتان را دوست دارید در مسیر درستی قرار دارید؟ در صورت لزوم برای باز گرداندن آرامش درونی خودتان اقداماتی را انجام بدهید.

۴: هدف داشته باشید.

این مورد با راهکار قبل ارتباط دارد. اهداف باعث می‌شوند تا ما در مسیر درستی قرار بگیریم و حس هدفمند بودن داشته باشیم. اهدافتان را هوشمندانه انتخاب کنید: اهدافتان خودتان را به طور هوشمندنه و با توجه به آخرین تغییرات موجود در زندگی‌تان انتخاب کنید.

 

انتخاب هدف در زندگی

چطور در زندگی اهدافمان را انتخاب کنیم؟

اکنون بخوانید

 

۵: خودتان را ابراز کنید

شما نیز به اندازه دیگران حق حضور و ایده پردازی دارید. غیر فعال یا مطیع بودن ما تنها به ضرر خودمان تمام می‌شود.

اظهار کننده بودن به معنای رد اظهارات دیگران (پرخاشگری) و یا قبول کردن اظهارات دیگران (تأثیرپذیری) نیست. بلکه با سازگاری شما ارتباط پیدا می‌کند و درنهایت وضعیت برد بردی را ایجاد می‌کند.

۶: حرف دلتان را بزنید

از گفتن این که چه فکری دارید نترسید. این فاکتور با اظهارگری هم ارتباط دارد.

چیزی که از زندگی می‌خواهید را درخواست کنید. اگر درخواست نکنید، هیچ‌وقت آن را به دست نخواهید آورد.

۷: با دیگران ارتباط برقرار کنید

یکی از شادی‌های حقیقی در زندگی تقسیم کردن زندگی با دیگران و بهره‌مند کردن آن‌ها از خودتان است. ما در چنین مواقعی کمتر احساس تنهایی می‌کنیم و در ما حس فوق‌العاده‌ای از آرامش به وجود می‌آید.

۸: مهربان باشید

مهربانی رایگان است و باعث ایجاد تفاوت می‌شود. هنگامی که ما از خودمان مهربانی بروز می‌دهیم، باعث تقویت درونی ما نیز می‌شود.

۹: بر روی اعتقاداتتان پابرجا باشید

فرقی ندارد که از حیوانات محافظت می‌کنید یا به افراد پایین‌تر از خودتان کمک می‌کنید، در هر حال باید با اشتیاق کامل اعتقاداتتان را دنبال کنید. با هر چیزی که باعث به چالش کشیدن این باورها در شما می‌شود مبارزه کنید.

زمانی که خودتان را متناسب با دیگران تغییر می‌دهید، آرامش زندگی تان را هم از بین می‌برید.

۱۰: خواب کافی داشته باشید

زمانی که خسته و بدخلق هستید، هیچ چیزی با آرامش پیش نمی‌رود. هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید و بدن خودتان را بازسازی کنید.

فصل ۵

جمع بندی


آرامش زندگی نکات مهم

مهم‌ترین راه برای رسیدن به آرامش زندگی وفادار بودن به خودتان، پذیرفتن ناهمواری‌های زندگی و به تماشا نشستن برای تفکراتتان است. بسیاری از ما با افکاری که هر روز در ذهنمان می‌پرورانیم خودمان را شکنجه می‌دهیم.

به افکار خودتان اطمینان کمتری داشته باشید، کمتر به نکات منفی توجه کنید و بر روی آن چه که در زندگی به خاطر وجودشان سپاسگذار هستید تمرکز کنید و با این کار در مسیر آرامش ذهنی قرار بگیرید.

فصل ۶

معرفی کتاب


آرامش زندگی معرفی کتاب

برای آنکه در زندگی خود آرامش را تجربه کنید، راه‌های زیادی پیش روی شماست. اما قبل از هرچیزی باید یاد بگیرید که چطور این آرامش را به زندگیتان تزریق کنید. کتاب آرامش در سایه گل سرخ نوشته عباس مهیاد به شما آموزش میدهد که چطور افکارتان را برای تجربه آرامش پرورش دهید.

برای دانلود این کتاب اپلیکیشن ذهن را نصب کنید و به خانواده بزرگ ما بپیوندید.

آرامش زندگی دانلود کتاب

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید