چگونه به خودمان عشق بورزیم؟

عشق ورزیدن به خود

فهرست مطالب

عشق ورزیدن به خود اصطلاحی است که حتی در مکالمه‌های عادی نیز خواهید شنید. احتمالاً شنیده‌اید: «شما باید خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.» اگر خودتان را دوست نداشته باشید، نمی‌توانید شخص دیگری را دوست داشته باشید. اما وقتی درباره مواردی از قبیل عشق ورزیدن به خود صحبت می‌کنیم، آیا واقعاً درک می‌کنیم که درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ بیایید کمی بیشتر به این موضوع مهم بپردازیم؛ با ذهن همراه باشید.

عشق ورزیدن به خود چیست؟

عشق ورزیدن به خود یک عمل و یک انتخاب است. این روشی است برای برقراری ارتباط با خود که شامل درک اشتباهات و نقاط قوت خود است. اینکه می‌توانید در مورد زندگی بدون قضاوت، با خود ارتباط برقرار کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند که یادگیری نحوه عشق ورزیدن به خود با موارد زیر مرتبط است:

  • اضطراب و افسردگی کمتر
  • بهبود بهتر استرس
  • نگاه کلی خوش بینانه‌تری به زندگی
  • رعایت بهتر تغییرات سالم در رفتار

به طور خلاصه، عشق به خود، نگاه کردن و شیوه رفتار کردن به خود است.

عشق ورزیدن به خود چیست؟

چرا عشق به خود مهم است؟

یادگیری چگونگی عشق ورزیدن به خود برای زندگی شادتر و سالم‌تر و به طور کلی در هر جنبه از زندگی مهم است. این مهم روی افرادی که برای زندگیتان انتخاب می‌کنید، تصویری که از محل کار خود نشان می‌دهید، چگونگی انجام کارها، روش تربیت فرزندان، نحوه تعامل با اطرافیان و نحوه کنار آمدن با مشکلات موجود در زندگی تأثیر می‌گذارد.

چرا ممکن است فاقد عشق به خود باشیم؟

عزت نفس پایین یا عدم عشق به خود چیزی است که می‌تواند در دوران کودکی ایجاد شده و تا بزرگسالی ادامه یابد یا این چیزی است که می‌تواند خودش را فقط در بزرگسالی نشان دهد. طبق گفته انجمن ملی عزت نفس، برخی از رفتارهای منفی که می‌توانند ناشی از عدم عشق به خود باشند شامل موارد زیر هستند:

  • فعالیت جنسی پرخطر
  • سوء مصرف الکل و مواد مخدر
  • خودزنی و خودآزاری
  • اختلال مرتبط با اشتها

همانطور که در بالا ذکر شد، ممکن است به دلایل یا عادات مختلفی از عشق به خود بی‌بهره باشید. این می‌تواند به دلیل اقدامات اطرافیان و یک واقعه آسیب‌زا در زندگی باشد، زیرا شما فاقد یک مثال خوب از عشق به خود هستید.

اما یک نکته مهم که باید به خاطر بسپارید این است که عزت نفس پایین به دلیل فقدان عشق به خود، انعکاس دقیقی از واقعیت نیست، بلکه انعکاس برداشت شما از واقعیت است!

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید: هرم مازول و هرآنچه باید درباره آن بدانید

نکاتی برای یادگیری نحوه عشق ورزیدن به خود

نکاتی برای یادگیری نحوه عشق ورزیدن به خود

در حالی که عشق به خود لزوما ذاتی نیست، می‌توان آن را یاد گرفت. در اینجا چند نکته مفید در مورد چگونگی عشق ورزیدن به خود وجود دارند:

احساسات خود را بشناسید

احتمالاً این جمله کلیشه‌ای را شنیده‌اید که می‌گوید: «اولین قدم برای غلبه بر یک مشکل اعتراف به وجود آن است.» پس یکی از اولین قدم‌های یادگیری چگونگی عشق ورزیدن به خود، آگاهی از خودتان است.

همه ما احساسات مختلفی را در طول زندگی خود مانند غم، عصبانیت، ناامیدی، تنهایی، خوشبختی و موارد دیگر را تجربه می‌کنیم. مهم است که لحظه‌ای وقت بگذارید تا بفهمید در آن لحظه چه احساسی دارید و چرا!

چرا ناراحتید؟ چرا عصبانی هستید؟ چرا خوشحالید؟ مهم است احساس خود را بشناسید و وقتی احساسات خود را شناختید، آن‌ها را بپذیرید. خواه بخواهید آن را احساس کنید یا نه، این احساس وجود دارد. لحظه‌ای مکث کرده و با آن احساس همنشینی کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] چگونه فرد قوی باشیم؟ [/su_animate]

[/su_box]

از بیرون به احساسات خود نگاه کنید

چه احساسی خواهید داشت اگر ببینید عزیزی احساس شما را در آن لحظه تجربه می‌کند؟ سپس، به چگونگی تشویق آن‌ها برای ادامه کار بیندیشید. آنچه در مورد زندگی و فکر ما خنده‌دار می‌باشد، این است که ما با خود کاملاً نسبت به دیگران متفاوت رفتار می‌کنیم.

در حالی که ممکن است افراد را با رفتار مثبت خود آرام کنیم، اما خودمان بیش از بقیه به آرام شدن نیاز داریم! با چشمی مهربان به این وضعیت بنگرید و با خود مهربان باشید. خودتان را در آن لحظه و همه لحظات دوست داشته باشید.

خود را ببخشید

این نکته دو نکته اساسی به همراه دارد:

  • ابتدا تصمیم بگیرید که چه اتفاقی می‌افتد تا خود را به خاطر هر شرایطی ببخشید.
  • دوم تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید تا خود را ببخشید.

گاهی اوقات می‌توانیم نسبت به خود سخت بگیریم، اما مهم است که به خودمان کمی استراحت دهیم. شما می‌توانید در بعضی مواقع بدترین دشمن خود باشید. وقتی باور کردید که اشتباهی مرتکب شده‌اید، تصمیم بگیرید که چه اقدامی می‌توانید انجام دهید تا آن را درست کنید. سپس، از خود گفتاری استفاده کرده تا خود را ترغیب کنید که گام به سوی بخشش بردارید.

بیشتر بخوانید: رسیدن به آرامش زندگی با ۴۰ راهکار ساده

عشق ورزیدن به خود

به دیگران نه بگویید

گاهی اوقات تمرین عشق به خود فقط این نیست که وقتی احساسات خاصی را تجربه می‌کنیم، با مهربانی با خود صحبت کنیم. همچنین می‌تواند در مورد مراقبت از خود هنگام حضور دیگران نیز باشد.

حد و مرز تعیین کنید. برای خود وقت بگذارید. اگر فکر می‌کنید که به خود نیاز دارید، به مردم نه بگویید و این اشکالی ندارد. خودتان را آن‌قدر دوست داشته باشید که تصمیم درست را برای خودتان بگیرید، نه برای شخص دیگری!

عشق به خود یک عمل مداوم، یک روند مداوم و یک انتخاب مداوم است. شما باید دائماً با کار کردن روی کارهایی که باعث ایجاد عشق به خود می‌شود، روی خود سرمایه‌گذاری کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] نه گفتن را یاد بگیرید [/su_animate]

[/su_box]

راهنمایی‌های تخصصی را بپذیرید

یک روش برای اطمینان مداوم از اینکه شما بر روی چگونگی دوست داشتن خود تمرکز کرده‌اید و نکاتی از این قبیل را در عمل به کار می‌برید، این است که برای پشتیبانی از خود به طور منظم به یک روانشناس مراجعه کنید.

در مراقبت‌های بهداشتی روانشناختی، روانشناسان بالینی در مواردی مانند عشق به خود تجربه دارند و به عنوان یک شخص ثالث بی‌طرف، می‌توانند به طور مؤثرتری به یادگیری شما کمک کنند. قرار ملاقات با آنها را رزرو کنید و سفر خود را برای یادگیری نحوه دوست داشتن خود شروع کنید. عشق به خود برای سلامت عمومی شما حیاتی است. روی خود سرمایه‌گذاری کنید، چون شما مهم هستید.

به همان اندازه که به دیگران اهمیت می‌دهید، به خود اهمیت دهید

به نظر ساده می‌رسد، اما بسیاری از ما به سادگی این کار را نمی‌کنیم، زیرا فکر می‌کنیم خودخواه هستیم یا نیازهای خودمان مهم نیستند. این‌ها خودخواهی نیستند که به خود اهمیت دهید. دلسوزی نسبت به خود یعنی نشان دادن نگرانی نسبت به احساسات خود و همچنین دیگران! با ملایمت، نگرانی و مراقبت از خود با فرزندان یا بهترین دوست خود رفتار کنید

دو نکته مهم در مورد عشق ورزیدن به خود

دو نکته مهم در مورد عشق ورزدین به خود

دو نکته زیر می‌تواند تآثیرگذار بسزایی در عشق به خود داشته باشند:

مرزهای خود را حفظ کنید

لیستی از مواردی که از نظر احساسی به آن‌ها نیاز دارید، چیزهایی که برای شما مهم هستند و در صورت نادیده گرفتن یا نقض آن‌ها باعث ناراحتی یا آسیب دیدگی احساسات شما می‌شوند را بنویسید. مورد مراقبت قرار گرفتن و دانستن اینکه می‌توانید به کسی اعتماد کنید، بسیار مهم است و وقتی کسی آنچه که برای شما مهم است را نادیده بگیرد یا از مرز شما عبور کند، ممکن است احساسات شما را جریحه‌دار کنند. این را نادیده نگیرید، احساسات شما آنجاست تا به شما بگوید چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است!

بگذارید مردم بدانند مرزهای شما چیستند و چه چیزهایی را تحمل خواهید کرد و چه چیزهایی را نمی‌توانید تحمل کنید. اگر آن‌ها عذرخواهی کنند، می‌توانید آن‌ها را ببخشید. اگر آن‌ها این کار را انجام ندهند یا همچنان مرزها و نیازهای شما را نادیده بگیرند، شما باید عواقب خود را در نظر بگیرید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] روش ۲۱ روزه ؛ قانون جذب با چالش ۲۱ روزه برای تغییرات پایدار در زندگی [/su_animate]

[/su_box]

به عنوان مثال، اگر به شریک زندگی خود بگویید که هنگام صحبت در مورد چیزی به او نیاز دارید تا به شما گوش دهد و احساسات شما را تأیید کند، اما او به طور مداوم شما را نادیده می‌گیرد یا به شما می‌گوید از پس آن بر نمی‌آیید، باید با اقدامات مناسبی به دنبال شخص دیگری برای اعتماد کردن به او باشید.

شما همچنین ممکن است لازم باشد در رابطه هود تجدید نظر کنید. روابط به معنی یک خیابان دو طرفه است و شما باید نیازهای خود را برای عشق، پذیرش و احترام به همان اندازه‌ای که برای شخص مقابل خود برآورده می‌کنید، برای خود نیز تأمین کنید. ابراز وجود و اقدام برای برآورده ساختن نیازهای خود باعث افزایش عزت نفس می‌شود، زیرا این باور را در خود و دیگران تقویت می‌کند که شما شایسته دوست داشته شدن و گرامی داشتن هستید.

چگونه به خودمان عشق بورزیم؟

در انجام کارها خودتان باشید

ابتدا بفهمید چه چیزی باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. مهم نیست که چیست، اما از احساس خود در هنگام انجام کار آگاه شوید. آیا در حین کار احساس خستگی می‌کنید، اما وقتی در باغ هستید احساس خوشحالی می‌کنید؟ آیا از خواندن کتاب برای فرزندانتان احساس خوشحالی می‌کنید؟ دریابید که چه چیزی باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید و آن را تا جایی که می‌توانید انجام دهید.

احساس خوب تمام اجازه‌ای است که شما برای انجام کاری که دوست دارید انجام دهید نیاز دارید و هرچه بیشتر آن کارها را انجام دهید، شادتر خواهید بود و احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. شاید لازم باشد زمان بیشتری را به تنهایی سپری کنید یا هر آخر هفته یک ساعت برای بازدید از یک گالری هنری برای افزایش انرژی درونی خود برنامه‌ریزی کنید.

شاید لازم باشد برای خرید رنگ و قلم مو مقداری پس انداز کنید و برای دیدار با همفکرانی که به شما الهام می‌بخشند، به یک باشگاه بپیوندید. کاری که برای بودن و عشق ورزیدن به خود لازم است را انجام دهید و اجازه ندهید کسی شما را سرزنش کند، از شما انتقاد کند، زیرا فکر می‌کند شما خودخواه، احمق یا خیال پرداز هستید. آن‌ها را نادیده بگیرید، سپس خواهید دید که احساس بهتری خواهید داشت و بهتر می‌توانید در کنار دیگران باشید و خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت.

کلام آخر

همه این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تا احساس موفقیت، احساس افتخار نسبت به آنچه انجام می‌دهید و آنچه هستید، داشته باشید و این که شما فردی شایسته، با استعداد، توانا، دوست داشتنی هستید. پس مهمترین شخصی که باید این را باور کند در واقع خود شما هستید!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید