افزایش عزت نفس ؛ راه‌های شگفت‌انگیز برای بهبود عزت نفس

افزایش عزت نفس

فهرست مطالب

همه طرفدار داشتن عزت نفس بالا هستند! اما پرورش و افزایش آن می‌تواند به طرز شگفت‌آوری سخت باشد. بسیاری از ما ارزش بهبود و بالا بردن عزت نفس را درک می‌کنیم. وقتی عزت نفس ما بالا است، نه تنها احساس بهتری نسبت به خودمان داریم، بلکه نسبت به مشکلات زندگی نیز مقاومت بیشتری نشان می‌دهیم.

به همان اندازه که افزایش عزت نفس کاری بسیار شگفت‌انگیز است، اما معلوم است که بهبود آن کار آسانی نیست.

با وجود مجموعه بی‌پایانی از مقالات علمی، کتاب‌ها و برنامه‌های آموزشی برای تقویت عزت نفس، واقعیت این است که بسیاری از آنها کاربردی نیستند و برخی حتی به احتمال زیاد باعث می‌شوند احساس بدتری داشته باشیم.

بخشی از مشکل این است که عزت نفس ما در ابتدا ناپایدار است، زیرا می‌تواند روزانه هر چند ساعت یک بار نوسان کند (بالا و پایین برود). علاوه بر مسائل پیچیده‌تر، عزت نفس ما در حوزه‌های خاص زندگی ما تأثیری شگفتی دارد (به عنوان مثال، به عنوان یک پدر، یک پرستار، یک ورزشکار و موارد دیگر).

هرچه دامنه خاص عزت نفس معنادارتر باشد، تأثیر آن بر  زندگی ما نیز بیشتر خواهد بود.

سرانجام، داشتن عزت نفس بالا در واقع چیز خوبی است، اما فقط در حد اعتدال! افزایش عزت نفس به صورت بی‌رویه (مانند افراد خودشیفته) غالباً شکننده خواهد بود.

چنین افرادی ممکن است بیشتر اوقات احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند، اما وقتی در معرض انتقاد و بازخورد منفی قرار می‌گیرند بسیار آسیب‌پذیر نشان می‌دهند. با این حال، برای اینکه بدانید راه‌های افزایش عزت نفس چیستند؟ با ذهن همراه باشید.

راه‌های بهبود و افزایش عزت نفس

راه‌های بهبود و افزایش عزت نفس

مطمئناً اگر به روشی درست پیش برویم، می‌توانیم عزت نفس خود را بهبود بخشیم. در اینجا شش روش برای افزایش عزت نفس وجود دارند:

۱- به طور صحیح از جملات مثبت استفاده کنید

اظهارات مثبت مانند «من می‌توانم کاری موفقیت‌آمیز انجام دهم!» بسیار محبوب هستند، زیرا می‌توانند به عنوان یک تلقین قلمداد شوند. شما اگر به طور روزانه از این جملات مثبت استفاده کنید، ناخودآگاه در مسیر بهبود عزت نفس خود قرار خواهید گرفت.

اما مشکل کار در این است که: «گفتن جملات به تنهایی تأثیری کوتاه‌مدت دارند، شما باید بتوانید جملات مثبت را جامعه عمل بپوشانید.»

برای این منظور سعی کنید از اهداف کوتاه مدت خود استفاده کنید، مثلاً قبولی در دانشگاه، پیدا کردن شغل مورد علاقه و موارد دیگر که باعث می‌شوند رسیدن به آنها نزدیک‌تر از واقعیت‌ها و اهداف خیلی دور باشند.

برای افزایش عزت نفس از چنین جملاتی را استفاده کنید تا اثرشان برای شما باورپذیرتر شوند. به عنوان مثال، می‌توانید از جملات دیگر همانند: «من ادامه خواهم داد تا موفق شوم!» نیز استفاده کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکار عملی تقویت اراده ؛ چگونه اراد‌ه‌ای پولادین داشته باشیم؟[/su_animate]

[/su_box]

۲- توانایی‌های خود را مشخص کنید و آنها را توسعه دهید

عزت نفس با نشان دادن توانایی و موفقیت واقعی در مناطقی از زندگی ما که برای‌مان مهم هستند ساخته می‌شود. اگر به آشپز بودن خود افتخار می‌کنید، میهمانی‌های شام بیشتری برگزار کنید. اگر دونده خوبی هستید، برای مسابقات بیشتری ثبت نام کنید و برای آنها آموزش ببینید.

به طور خلاصه، شایستگی‌های اصلی خود را بفهمید و فرصت‌ها و مشاغلی را پیدا کنید که بتوانید ارزش‌های خود را نشان دهید.

به معنای دیگر اگر استعداد بالایی در موضوع خاصی دارید، این استعداد می‌تواند بهترین خصیصه‌ای باشد که به افزایش عزت نفس شما کمک می‌کند. اگر سخنران خوبی هستید و قدرت مدیریت دارید، به این فکر کنید که می‌توانید حتی رئیس جمهور شوید! پس نخست لازم است بر روی توانایی‌های خود کار کنید.

عزت نفس

۳- یاد بگیرید که تعریف‌ها را بپذیرید

یکی از دشوارترین جنبه‌های بهبود عزت نفس این است که وقتی نسبت به خود احساس بدی دارید، در برابر تعریف‌ها مقاومت بیشتری نشان دهید، حتی اگر در شرایطی که بیشتر به آنها احتیاج دارید! بنابراین، خود را هدف قرار دهید تا در هنگام دریافت آنها تعریف‌ها را تحمل کنید، حتی اگر آنها شما را ناراحت کننده جلوه دهند.

بهترین راه برای جلوگیری از واکنش‌های منعکس‌کننده تعریف‌ها، آماده‌سازی مجموعه‌ای از پاسخ‌های ساده است. به خودتان آموزش دهید تا هر زمان که بازخورد خوبی کسب کردید، به طور خودکار از خود تشکر کنید.

با گذشت زمان، انگیزه برای انکار یا رد کردن تعریف‌ها از بین می‌رود که این نیز نشانه خوبی برای تقویت عزت نفس شما خواهد بود.

۴- انتقاد از خود را حذف کنید و دلسوزی را به جای آن قرار دهید

متأسفانه، وقتی عزت نفس ما پایین است، به احتمال زیاد با انتقاد از خود به آن آسیب خواهیم رساند. از آنجا که هدف ما افزایش عزت نفس است، باید انتقاد از خود را با دلسوزی جایگزین کنیم. هر زمان که کاری اشتباه کردید و سریعاً خود را مورد انتقاد قرار دادید، از خود بپرسید آیا انتقاد سودی دارد؟

به جای آن سعی کنید دلسوزی را به سمت خودتان هدایت کنید. دلسوزی از خود به معنای آرامش و امیدوار کردن خویشتن است. با انجام این کار از آسیب رساندن به عزت نفس خود در افکار غیر مهم جلوگیری می‌کنید و در عوض به تقویت آن کمک خواهید کرد.

راه‌های بهبود عزت نفس

۵- ارزش واقعی خود را تأیید کنید

لیستی از خصوصیاتی که دارید را بر روی کاغذ بنویسید، به عنوان مثال، ویژگی‌هایی را ذکر کنید که شما را به یک رابطه سالم با فردی رهنمون می‌کند (وفادار بودن در این زمینه ویژگی اصلی شما خواهد بود). اگر می‌خواهید در شغل خود ارتقاء یابید، ویژگی‌هایی را در نظر بگیرید که شما را به یک کارمند با ارزش تبدیل می‌کند (شما یک اخلاق کاری قوی دارید یا مسئولیت پذیر هستید).

سپس یکی از موارد موجود در لیست خود را انتخاب کرده و یک مقاله کوتاه (یک تا دو پاراگراف) بنویسید که چرا در آن خوب هستید و احتمالاً در آینده مورد توجه دیگران قرار خواهید گرفت.

این تمرین را هر روز به مدت یک هفته یا هر زمان که به تقویت عزت نفس نیاز دارید انجام دهید. به طور کلی، سعی کنید ارزش‌های واقعی خود را کشف کنید و آنها در زندگی خود برجسته کنید.

۶- نقاط ضعف و نواقص خود را بپذیرید

همه نقاط ضعف دارند، اما ضعف‌ها در رده‌های مختلفی قرار می‌گیرند: نقاط ضعفی که ناشی از کمبود اطلاعات یا آموزش هستند و نقاط ضعفی که ناشی از عدم تمرین و آموزش هستند؛

حتی برخی نقاط ضعف می‌توانند مربوط به خلق و خو یا استعدادهای طبیعی شما باشند. آنچه در همه این موارد بیشترین اهمیت را دارد این است که چگونه با ضعف‌های خود روبرو می‌شوید.

همان‌طور که می‌دانید تلاش کردن، عزت نفش شما را بالا می‌برد. اگر از صحبت کردن در عموم اجتناب کنید، مشکل شما هیچ وقت حل نخواهد شد.

مواجهه با عدم موفقیت می‌تواند مهم باشد، زیرا به عنوان پله‌ای برای پیشرفت شما تلقی می‌شود. پذیرش ضعف می‌تواند به شما کمک کند فرصت بیشتر برای یادگیری پیدا کنید.

افزایش سریع عزت نفس

کلام آخر

اسکن مغز نشان می‌دهد که وقتی عزت نفس ما بالا است، ما به احتمال زیاد زخم‌های عاطفی رایج ناشی از عدم موفقیت را به میزان کمتری تجربه می‌کنیم و سریع‌تر می‌توانیم خود را مدیریت کنیم.

افزایش عزت نفس، ما را نسبت به اضطراب کمتر آسیب‌پذیر می‌کند. نتیجه نهایی برای افزایش عزت نفس نیاز به کمی تلاش دارد، زیرا این کار مستلزم ایجاد و حفظ عادات عاطفی سالم‌تر است اما انجام این کار و به خصوص انجام درست آن، بازده احساسی و روانی خوبی را برای سرمایه‌گذاری در شخصیت شما در آینده به همراه خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید