با این تمرینات ذهن آگاهی گسلیده به آرامش واقعی برسید

تمرین ذهن آگاهی گسلیده

فهرست مطالب

ذهن آگاهی گسلیده یکی از بهترین تکنیک‌های رسیدن به آرامش روحی و روانی است. در این مقاله قصد داریم تا چند تمرین ذهن آگاهی گسلیده را با شما به اشراک بگذاریم تا در روزهایی که فشارهای عصبی زیاد می‌شوند، بتوانید آرامش روانیتان را به دست بیاورید و حفظ کنید. با ما در ذهن همراه باشید.

ذهن آگاهی گسلیده

اگر مقالات قبلی ما درباره ذهن آگاهی و ذهن آگاهی گسلیده را خوانده باشید، می‌دانید که ذهن آگاهی یعنی توجه هدفمند به لحظه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم. بدون آنکه درباره ماهیت چیزی که در حال گذار است، قضاوتی از ما سر بزند.

ذهن آگاهی گسلیده هم به معنای فرآیند آزادسازی آگاهانه دلبستگی‌ها و حذف احساسات از زمان حاضر و پاکسازی ذهن است. این کار شما را از افکار محدودکننده و پردازش‌های غیرضروری ذهن جدا می‌کند و تکنیک بسیار موثری در رسیدن به آرامش محسوب می‌شود. درواقع در تمرین ذهن آگاهی گسلیده باید از عنصر عینیت برای جدایی از ذهنتان استفاده کنید. عینیت ابزاری قدرتمند در ذهن آگاهی است.

تنها کاری که باید برای ذهن آگاهی گسلیده انجام بدهید این است که بگذارید احساسات و وقایع بگذرند و رد شوند؛ بدون آنکه بتوانند شما را کنترل کنند و روی شما تاثیر چندانی بگذارند.

برای آنکه بتوانید به درستی ذهن آگاهی گسلیده را اجرا کنید، باید به این درک برسید که افکار و احساسات‌تان نمود عینی ندارند و حقیقی نیستند. آن‌ها تنها در ذهن شما اتفاق می‌افتند و اگر شما به آن‌ها اهمیتی ندهید، قدرت تاثیرگذاری‌شان را بر شما از دست خواهند داد.

مقاله مرتبط: تکنیک ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی گسلیده

ذهن آگاهی گسلیده چطور کار می‌کند؟

قبل از آنکه به تمرین ذهن آگاهی گسلیده با شما صحبت کنم، لازم است که بدانید اصلا چرا باید جدا شدن یا همان گسلیدن را تمرین کرد. ما به اطرافمان متصلیم. افراد، اشیا، اهداف و رویاها. وقتی به یک هدف، رویا یا کسی متصل هستید، به احساساتتان توجه کنید. احساسات‌تان می‌تواند آمیزه‌ای از اضطراب، ترس، ناامیدی یا عصبانیت باشد. احساسات شما به شما می‌گویند که اگر اتصالات اطرافتان را نداشته باشید، کامل نیستید. درواقع احساسات شما در حال کنترل حالات‌تان هستند.

شاید فکر کنید که اگر همه خواسته‌هایتان را به‌دست بیاورید، شاد خواهید بود. اما اولین کاری که باید برای ذهن آگاهی انجام دهید این است که چنین تصور رایج و غلطی را کنار بگذارید. اتفاقا در اکثر موارد، واقعیت کاملا برعکس است.

کاری که باید انجام بدهید، عمل کردن به واقعیت است. شما باید ایمان بیاورید که تنها امنیت و خوشحالی واقعی در این است که همانطور که هستید زندگی کنید و خوشحالی‌تان را در دستیابی به خواسته‌ها یا در کنار شخص خاصی بودن محدود نکنید. درواقع باید وابستگی‌ها را از خودتان دور کنید و ایمان داشته باشید که تنها راه رسیدن به خواسته‌هایتان این است که وابستگی‌هایتان را از خودتان دور کنید.

بیشتر بخوانید: تکنیک ذهن آگاهی گسلیده چیست؟

تمرین ذهن آگاهی گسلیده در زندگی روزمره

لازم نیست صبر کنید تا افکار آزاردهنده به ذهن شما وارد شود تا کار را  شروع کنید. تمرین ذهن آگاهی گسلیده در هر زمان و هروضعیتی به شما برای زندگی روزمره آمادگی می‌دهد.

ذهن آگاهی گسلیده به شما وضوح بینش و استقامتی می‌بخشد که بتوانید دربرابر چالش‌ها با انعطاف‌پذیری زیاد حرکت کنید و حتی تمرکز و انرژی‌تان را افزایش خواهد داد. در ادامه چند تمرین موثر را برای تقویت ذهن آگاهی گسلیده با شما به اشتراک می‌گذارم:

از مراقبه استفاده کنید

یکی از تکنیک‌های مراقبه که می‌تواند در تمرین ذهن آگاهی گسلیده به کار برود، نظارت دائمی و تمرکز بر حالات احساسی و افکارتان است. کاری که باید انجام بدهید این است که بتوانید به صورت دائم بر تمام احساساتی که به ذهنتان خطور می‌کند نظارت کنید و آگاهانه نسبت به آن‌ها رفتار کنید. اما لازم نیست که به لحاظ ذهنی هیچ وابستگی و تعلق نسبت به آنها ایجاد کنید. صرفا بدانید که چه احساسی وارد ذهن شما می‌شود و اجازه بدهید که رد شوند.

لازم نیست که صرفا در طول جلسات رسمی مراقبه این تکنیک را اجرایی کنید. شما می‌توانید در طول روز و بدون آنکه به مقدمات جلسه مراقبه و مدیتیشن نیاز داشته باشید، این تمرین را انجام بدهید و تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: رسیدن به آرامش زندگی با ۴۰ راهکار ساده

راهکارهای درمان افسردگی پس از زایمان

روی کارهای کوچک تمرکز کنید

اگر افکار زیادی وجود دارند که دائما توان ذهنی‌تان را درگیر خود می‌کنند و انرژی ذهنتان را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهند، تمرکز برایتان عمل سختی خواهد بود. استرس کارهای روزمره مانند نزدیک شدنتان به مهلت انجام وظایف یا نزدیکی به امتحانی که برایش درس نخوانده‌اید، شاید چندان به چشم نیایند، اما وقتی روی هم جمع می‌شوند، می‌توانند این وضعیت را بدتر کنند.

کافیست برای بهتر کردن اوضاع ذهنتان و کاهش فشار استرس، قبل از اینکه سراغ کارتان بروید، تمرین ذهن آگاهی گسلیده را انجام بدهید. ذهن آگاهی گسلیده در این وضعیت به شما کمک می‌کند تا تمرکزتان را افزایش دهید و امکان تشخیص بهتر آنچه مهم است و آنچه اهمیت ندارد، برایتان فراهم شود. به این صورت می‌توانید احساس بهتری داشته باشید و مقدار قابل توجهی از استرس ذهنتان کم شود.

تمرین ذهن آگاهی گسلیده

از گذشته و آینده رها شوید

وقتی با وضعیتی سخت روبه‌رومی‌شویم، ذهنمان بسیار شکننده شده و به سادگی از حالت تعادل خارج می‌شود. گاهی تاثیر بیش از اندازه گذشته و آینده روی ذهنمان، ما را به عقب می‌راند و درصد زیادی از ظرفیت ذهنمان را اشغال می‌کند. درواقع برداشت‌های از پیش تعیین شده ذهنمان از آینده و خاطرات آزاردهنده گذشته هستند که ذهنمان را درگیر می کنند. اینجاست که تمرین ذهن آگاهی گسلیده می‌تواند مفید و نجات بخش باشد.

کافی است با خودتان کنار بیایید و به این باور برسید که گذشته و آینده نمی‌توانند بر آنچه در حال احساس می‌کنید تاثیر بگذارند. این وضعیت باعث می‌شود که تغییرات ناگهانی و ورود به قلمروهای ناشناخته هم برایتان چندان سخت نباشد و بتوانید به سادگی چالش‌ها را پشت سر بگذرید.

سعی کنید بیشتر احساسات‌تان را کشف کنید و خودتان را از هرج و مرج‌های زندگی روزمره جدا کنید.

شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد: ذهن درمانی چیست؟ چطور میتوانیم با استفاده از قدرت ذهن، جسم را درمان کنیم؟

تمرین ذهن آگاهی گسلیده

صبر داشته باشید

یادتان باشد که با تمرین ذهن آگاهی گسلیده به صورت منظم و مکرر می‌توانید به هدفتان برای کنترل ذهن و احساس دست پیدا کنید. اگر نتوانستید بلافاصله به ذهن اگاهی گسلیده دست پیدا کنید و به آرامش برسید، از خودتان ناامید نشوید. نسبت به احساسات منفی و اذیت کننده واکنش شدید نشان ندهید. درعوض سعی کنید زندگی را با همه وجودتان در آغوش بگیرید و آن را همانطور که هست، بپذیرید.

از خودتان سپاسگزار باشید که درحال تلاش برای آگاهی و شناخت خودتان است. سعی کنید با همه وجود از تمام فرآیند لذت ببرید و به آن به عنوان یک سفر لذت‌بخش درونی و تلاش برای زندگی با کیفیت نگاه کنید.

فکر کردن به احساساتی که وجود دارند، بدون آنکه روی شما تاثیر بگذارند کمی سخت است و به تمرین بیشتری نیاز دارد. اما قدم به قدم بهتر خواهید شد و پیشرفت خواهید کرد. سعی کنید با افکارتان مبارزه نکنید و اجازه بدهید که آزادانه رد شوند. اما آنها را بیش از اندازه بزرگ نکنید و واقعا بگذارید رد شوند. بدون آنکه تاثیری در شما به جا بگذارند. درست مانند آب. اگر شما از آبی که جاریست رد شوید، ردپایتان در آن باقی می‌ماند؟

از همین امروز شروع کنید و تمرین ذهن آگاهی گسلیده را انجام دهید. با ما از نتیجه تمرینات‌تان صحبت کنید و تغییرات‌تان را با خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید. ما از خواندن نظرات شما خوشحال خواهیم شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید