معرفی ۱۱ کتاب برای یادگیری ‏‎ MBA

معرفی 11 کتاب برای یادگیری ‏‎ MBA

فهرست مطالب

شرکت در دوره‌­های آموزشی مدیریت اجرایی (MBA) تضمینی برای موفقیت شما نیستند. می­‌توانید به جای آن، از مطالعۀ کتاب­‎‌ها بیاموزید. در این مقاله به معرفی ۱۱ کتابی می­‌پردازیم که برای یادگیری MBA ضروری هستند.

سال‌هاست که گرفتنِ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به عنوان دورۀ آموزشی ارزشمندی در نظر گرفته شده که طی دو سال به افراد، اصول حسابداری، حقوق تجارت، امور مالی و کارآفرینی را می‌­آموزد.

اما برای بسیاری، صرف این همه زمان و مبلغی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار چندان خوشایند نیست؛ بنابراین روز به روز به محبوبیت روش‌های قدیمیِ یادگیریِ این رشته، یعنی مطالعه، اضافه می­‌شود.

همانطور که «برایان چسکی»، مدیرعامل «ایر بی ان بی» در مصاحبه با مجلۀ «فورچون» گفت: «برای یادگیری هر چیزی، بهترین منبع آن را پیدا کنید». چسکی، به جای تلاش برای یاد گرفتنِ همه چیز در مورد یک موضوع خاص، وقت خود را صرف تحقیق در مورد بهترین منبع یادگیری در هر یک از زمینه‌­های MBA، از کارآفرینی گرفته تا حسابداری، کرد. به گفتۀ او: «اگر بهترین منبع هر موضوعی را پیدا کنید، به سرعت پیش خواهید رفت».

شما هم اگر می­‌خواهید به چنین منابعی دست پیدا کنید، تا پایان این مقاله با ما باشید؛ چرا که قصد داریم به معرفی کتاب­‌هایی بپردازیم که با مطالعۀ آن­ها به درک بالایی از MBA خواهید رسید.

برای شروع، ۱۱ عنوان از بهترین کتاب‌های کسب‌­وکار را از کتابخانۀ ذهن انتخاب کرده‌ایم. این کتاب­ها مهارت­های اصلی MBA را به شما می­‌آموزند؛ مهارت­‌هایی مانند «مدیریت افراد»، «اقتصاد»، «امور مالی»، «کارآفرینی» و «بازاریابی». نکته اینجاست که نیازی نیست برای خواندن این کتاب­ها نیمی از سال خود را صرف کنید. بلکه تنها با اختصاص ۳ ساعت، می‌­توانید به تمام مهارت­های  MBA مسلط شوید.

استارت­آپ ناب

درس ۱: به مهارت­‌های کارآفرینی مسلط شوید و کسب­‌وکارتان را راه بیاندازید

«استارت­آپ ناب»، در مورد چگونگی ایجاد یک الگوی کسب‌­و­کار پایدار، توصیه‌­های عملی بی‌نظیری ارائه می­‌دهد. اگر کارآفرین مشتاقی هستید یا به فناوری علاقه دارید، آموزه­‌های این کتاب به کارتان خواهد آمد. استارت­آپ ناب یکی از بهترین کتاب‌های حوزۀ کارآفرینی است و هر بنیان­گذاری باید آن را در کتابخانۀ خود داشته باشد.

 

 

رهبریِ مزخرف، ممنوعدرس ۲: چگونه رهبری کردن را یاد بگیرید

«رهبریِ مزخرف، ممنوع!»، باورهای نادرست در مورد ویژگی­‌های یک رهبر بزرگ را رد می‌کند. مهم نیست که رئیس یک شرکت هستید یا مدیر یک مدرسه یا مربی یک تیم ورزشی؛ تنها باید بدانید اصولی که از یک شخص، رهبری تأثیرگذار می‌سازد دشوار و دست‌نیافتنی نیست.

این رهبران هیچ نیازی به عناوین دهان‌پُرکن یا کت‌وشلوارهای گران­قیمت نیز ندارند. در این کتاب، کریس هرست، که خودش نیز مدیرعامل است، توضیح می‌دهد که اگر تلاش کنیم، می‌توانیم اصول رهبریِ خوب را یاد بگیریم.

 

کتاب دوباره فکر کن

درس ۳: کسب‌­وکار کوچک خود را به روش صحیح راه‌­اندازی کنید

معمولاً راه‌­اندازی یک کسب‌­وکار، چالش­‌برانگیز به نظر می‌رسد. افراد برای این کار سال‌ها وقت صرف می‌کنند. اما شاید آنقدرها هم که به نظر می‌رسد کار دشواری نباشد.

این، همان موضوع مورد بحثِ کتاب دوباره فکر کن است. این کتاب با ارائۀ الگویی که بر بهره‌وری و اقدام تأکید می‌کند، چشم‌انداز جدیدی از کارآفرینان امروز به‌ دست می‎‌دهد.

 

 

درس ۴: از اشتباهات دیگران درس بگیرید

«بنیانگذاران،در مقام عمل»، وقایع روزهای نخستینِ شکل‌­گیریِ بیش از ۳۰ استارت­آپ تأثیرگذار در ایالات متحده را فاش می­‌کند. این کتاب، شامل داستان‌هایی از زبان خود بنیان‌گذاران شرکت­‌های بزرگی مانند «هات­مِیل» و «بلاگر.کام» است که از ماجراهای پر فراز و نشیبی که تصورات آن­ها را به واقعیت تبدیل کرده، می‌­گویند.

آن­ها همچنین با نگاهی به گذشته و رنج‌­ها و سختی­‌های آن روزهای آشفتۀ نخستین، درس‌هایی که آموخته و بینشی را که به دست آورده‌­اند با خواننده به اشتراک می­‌گذارند.

 

 

گذر از پرتگاه

درس ۵: در بازاریابی خبره شوید

ایده‌­های ابتکاری همیشه منجر به موفقیت نمی‌­شوند. گاهی اوقات، بازاریابیِ یک محصولِ تحول­‌برانگیز به منظور ورود به جریان اصلی بازار، می‌تواند مثل بندبازی یا گذر از پرتگاه باشد.

«جفری مور» در این کتاب، استراتژی‌های مورد توجهی را برای به انجام­‌رساندن این کارِ خطیر معرفی می­‌کند.

 

 

 

صفر به یک

درس ۶: کسب‌­وکار خود را از راه درست پایه‌­گذاری کنید

«صفر به یک»، برای کسانی که تحولات حوزۀ استارت‌آپ را با دقت دنبال می­‌کنند بهترین انتخاب است. این کتاب اثر «پیتر تیل» است؛ بنیان­گذار «پی پال» و سرمایه‌گذار شرکت­های متعددی مانند «فیسبوک» و «N26».

 

 

 

برندهای بزرگ چه کار می کنند

درس ۷:  راز برندهای موفق را کشف کنید

«دنیس لی یون»، سخنران حوزۀ کسب‌­وکار و کارشناس برندسازی، تجربۀ ۲۵ سال کار خود را در این کتاب محبوب برملا می­‌کند؛ و ناگهان، راهی که «نایک»، «اپل» و «استارباکس» برای تبدیل­‌شدن به غول‌­های تجاری جهانی پیمودند را آسان و دست­‌یافتنی می‌­سازد.

 

 

 

 

باهوش‌­ترین افراد اتاق

درس ۸: چگونه اداره‌­کردن کسب­‌وکارها را بیاموزید

اگر هنوز فیلم «انرون: باهوش‌­ترین افراد اتاق» را ندیده‌اید، حتماً این کار را بکنید؛ چرا که ارزش دیدن را دارد. اما برای اینکه بدانید واقعاً انرون چگونه به پایان کار خود رسید، باید این کتاب را بخوانید.

نویسندگان این اثر، به این موضوع می­‌پردازند که چگونه شرکت انرون به خاطر نوآوری خود، در وال استریت مشهور شد و سپس سقوط ناگهانی و شتابان خود را تضمین کرد.

 

 

انسان خردمند

درس ۹: از قدرت و خطر نسل بشر آگاه شوید

«انسان خردمند»، یکی از کتاب­‌های غیرداستانی پرطرفدار است که سیر تکامل گونۀ ما، انسان­ها را، از ظهور کهن­‌ترین اجدادمان تا جایگاه کنونی­‌مان در عصر فناوری دنبال می­کند.

اما چگونه انسان، یک گونۀ میمون بی مو و بی دُم، توانسته بر تمام کرۀ زمین تسلط کامل پیدا کند؟ این کتاب، پیشرفت‌ها و روندهایی را به شما نشان می‌­دهد که باعث به اوج رسیدنِ انسان خردمند‌ شد.

 

 

دولت کارآفرین

درس ۱۰: بدانید که چگونه دولت­‌ها و کسب‌وکارها می­‌توانند جهان را نجات دهند

«دولت کارآفرین»، نقش دولت به عنوان یک سرمایه­‌گذار جسور در فناوریِ نوظهور را آشکار می­‌کند. از ساخت گوشی «آیفون» گرفته تا توسعۀ انرژی پایدار، این کتاب نقش مهم دولت‌ها را در شکل­‌گیری دنیایی که امروز می‌شناسیم و همچنین تأمین امنیت آیندۀ سیاره­‌مان، نشان می‌دهد.

 

 

درس ۱۱: انسان بهتری شوید

«کتاب آیین دوست یابی»، اقتباسی مدرن از چاپ قدیمی همین کتاب به قلم «دیل کارنگی» است که به افراد بی‌شماری کمک کرده تا با تقویت مهارت‌های اجتماعی­‌شان، زندگی کاری و شخصی خود را بهبود ببخشند.

حال این کتاب نیز، به این منظور نوشته شده تا به شما در نحوۀ تعاملاتتان در عصر رسانه­‌های اجتماعی و استفاده از ابزارهای دیجیتال به منظور ایجاد ارتباط عمیق­‌تر با دیگران کمک کند.

 

در هر زمینه­ ای خبره شوید

کتابخانۀ سایت ما مملو از بی­نظیرترین کتاب­‌هایی است که توسط تیم تولید محتوا و خلاصه­‌سازی نوشته می‌­شوند؛ کتاب­های موفق و پرفروش در زمینۀ موضوعات مهمی مانند ذهن­‌آگاهی، عدالت اجتماعی، مدیریت، فلسفه، خودیاری و کارآفرینی. با مطالعۀ این کتاب­ها می­‌توانید به موضوع مورد علاقۀ خود پی ببرید.

از همین امروز نیز اپلیکیشن ذهن را دانلود کرده و مطالعۀ بهترین کتاب­ها در زمینۀ یادگیری MBA را شروع کنید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید