با این تمرینات ساده تقویت هوش ریاضی به نابغه تبدیل شوید

تقویت هوش ریاضی

فهرست مطالب

حتماً می‌دانید که انواع مختلفی از هوش وجود دارد. هوش ریاضی یکی از انواع هوش است و گاهی با عنوان هوش ریاضی منطقی هم شناخته می‌شود. اما هوش ریاضی چیست و چه تأثیری در زندگی دارد؟ با ما در این مقاله ذهن همراه باشید تا با روش‌های تقویت هوش ریاضی آشنا شویم.

هوش ریاضی چیست؟

هوش ریاضی منطقی به‌عنوان یکی از رازهای مهم نبوغ شناخته می‌شود. معمولاً تأکید می‌شود که از والدین با به‌کارگیری روش‌های تقویت هوش ریاضی از سنین پایین در فرزندانشان آنها را در مسیر موفقیت قرار دهند.

تقریباً همه کسانی که دنیا را با اختراعات خود تغییر داده‌اند یک مهارت مشترک دارند و آن چیزی نیست به‌جز هوش ریاضی. استیون هاوکینگ، اسحاق نیوتون و بیل گیتس از مشهورترین افرادی هستند که هوش ریاضی بالایی داشته‌اند.

هوش ریاضی به معنای تجزیه و تحلیل موقعیت‌ها یا مشکلات به‌صورت منطقی و با کمک تحقیقات علمی و عملیات منطقی است. هوش ریاضی یکی از هشت نوع هوش است که هوارد گاردنر در تعریف هوش ارائه داده است.

افراد دارای سطح بالای هوش ریاضی از اعداد و ابزارهای منطقی برای بررسی روابط علی و معلولی استفاده می‌کنند. این افراد اصولاً تأکید زیادی بر داده‌ها و داشته‌های ذهنی خود ندارند. در عوض از حقایق و داده‌های قابل لمس و مشاهده استفاده می‌کنند.

توانایی نتیجه‌گیری از مشاهدات هم از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد دارای هوش ریاضی است. شاید گاهی به نظر برسد که آن‌ها گیج شده‌اند، اما شک نکنید که مغز این افراد مانند یک رایانه کار می‌کند.

پروفسور هوارد گاردنر توضیح می‌دهد که از میان هشت نوع هوش، این هوش ریاضی است که ایده واضحی از آینده کودکان و آنچه دوست دارند باشند ارائه می‌کند.

اهمیت هوش ریاضی

اما چرا باید به تقویت هوش ریاضی پرداخت و اصلاً هوش ریاضی چه اهمیتی دارد؟

هوش ریاضی منطقی یکی از روش‌های سنتی سنجش میزان آی‌کیو است. زیرا مهارت‌های حل مسئله منطقی مهارتی خارق‌العاده به‌حساب می‌آید. از طرفی تنوع در این هوش بسیار بالاست و دامنه گسترده‌ای دارد. با استفاده از هوش ریاضی می‌توانید در مسائل زیر با موفقیت عمل کنید:

انجام مسائل ریاضی به‌صورت ذهنی

برنامه‌نویسی

طراحی ساختارهای سازمانی

برنامه‌ریزی استراتژیک

درک نظریه‌های انتزاعی

مشهورترین افراد دارای هوش ریاضی منطقی

وقتی به دنیای علم، هنر و فناوری نگاه می‌کنید، می‌توانید چهره‌های مشهوری را ببنید که هوش ریاضی منطقی بالایی دارند. ترکیبی منحصربه‌فرد از هوش و صفات مثبت و منفی آن‌ها، این افراد به شخصیت‌های فوق‌العاده و موفق تبدیل کرده است.

استیون هاوکینگ

این فیزیکدان انگلیسی که به خاطر مطالعات و فعالیت‌های منحصر‌به‌فرد خود در مورد زمان و مکان به شهرت رسیده‌ است، از هوش ریاضی بسیار بالایی برخوردار بود. حتماً می‌دانید که این فیزیکدان نابغه توانایی انجام هیچ کاری را نداشت و تمام عمر روی ویلچر زندگی می‌کرد. اما او هرگز ناامید نشد و توانست تئوری بیگ‌بنگ را ارائه کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استیون هاوکینگ محاسبات نجومی خود را در ذهنش انجام می‌داد.

توماس ادیسون

ادیسون، مخترع لامپ یکی دیگر از چهره‌های شناخته‌شده در دنیای علم است. او هوش بسیار بالایی داشت و علی‌رغم مشکلات بدنی که داشت توانست به موفقیت‌های زیادی نائل شود.

کپلر

کپلر، منجم آلمانی و نابغه ریاضی که در قرن هفدهم زندگی می‌کرد، یکی دیگر از چهره‌های معروف دنیای علم است که دارای هوش ریاضی بالایی بود.

بیل گیتس

یکی از معروف‌ترین چهر‌ه‌های دنیای تکنولوژی و بنیانگذار شرکت مایکروسافت، علی‌رغم داشتن مشکل در خواندن، دارای هوش ریاضی بالایی است.

مارک زاکربرگ

زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک هم یکی از دیگر از مشهورترین افرادی است که هوش ریاضی بسیار بالایی است.

 

تقویت حافظه

با چند راهکار ساده حافظه خود را تقویت کنید

اکنون بخوانید

 

مشاغل مرتبط با هوش ریاضی

با تقویت هوش ریاضی می‌توانید در مشاغل زیر به موفقیت چشمگیری برسید:

  • مهندسی کامپیوتر، برنامه‌نویسی و نرم‌افزار
  • تحلیلگر سیستم
  • تحلیلگر شبکه
  • متخصص و یا طراح پایگاه داده
  • مهندس برق، مکانیک، ساخت‌وساز، شیمی
  • متخصص حسابداری و امور مالی
  • ریاضیات محض
  • آمار
  • معمار و طراحی داخلی
  • فیزیکدان
  • نجوم و ستاره‌شناسی
  • پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، داروسازی

راه‌های تقویت هوش ریاضی

شاید این‌طور به نظر برسد که برای داشتن هوش ریاضی بالا، باید در ریاضیات خوب باشیم. اما واقعیت این است که لزوماً این‌طور نیست. تخصص و تمرکز تنها چیزهایی هستند که برای تقویت هوش ریاضی منطقی به آن نیازمند هستید.

تقویت هوش ریاضی منطقی آن‌قدر که فکر می‌کنید سخت نیست. افراد دارای هوش بالای ریاضی اغلب با عنوان افراد منطقی شناخته می‌شوند. این به آن معناست که این افراد می‌توانند به‌راحتی مشکلات و موانع را شناسایی کنند و بین مفاهیم انتزاعی ارتباط برقرار کنند.

بهترین بخش درباره هوش ریاضی این است که همه افراد دارای زمینه‌هایی از آن هستند و می‌توانند به‌سادگی آن را تقویت کنند. شما باید برای تربیت مغزتان و یادگیری مهارت‌های جدید، تمرین و پشتکار داشته باشید. آموزش و تربیت مغز به هر طریقی که دوست دارید امکان‌پذیر است. چون مغز ما به‌شدت منعطف و انطباق پذیر است.

 

انواع یادگیری و ۷ قابلیت شگفت انگیزه مغز

اکنون بخوانید

 

در ادامه بعضی از روش‌های تقویت هوش ریاضی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

حل معماهای منطقی

تقریباً همه حل کردن معما را دوست دارند. حل کردن معما و بازی کردن با پازل، تنها یک سرگرمی جذاب برای کودکان و بزرگ‌سالان به‌حساب نمی‌آید. بلکه یک روش عالی برای افزایش تفکر منطقی و تقویت هوش ریاض محسوب می‌شود. این تمرین زمان زیادی نمی‌برد و درعین‌حال لذت‌بخش خواهد بود.

بازی‌های فکری و تخته‌ای که قدیم‌ترها بیشتر رواج داشتند، روشی جذاب برای تقویت هوش ریاضی منطقی به‌حساب می‌آیند.

 

تفکر منطقی در کودکان

چرا و چگونه کودکانی منطقی پرورش دهیم؟

اکنون بخوانید

 

با چرتکه کارکنید

شاید عجیب به نظر برسد اما یادگیری چرتکه و روش‌های محاسبه با آن می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در افزایش توانایی منطقی مغز و درنتیجه تقویت هوش ریاضی داشته باشد. زنده‌باد سنت!

برنامه‌نویسی یاد بگیرید

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم، یادگیری و کار با مهارت‌های نرم‌افزاری، خصوصاً برنامه‌نویسی یکی از راه‌های ویژه تقویت مهارت ریاضی منطقی است. کار کردن با زبان کامپیوتر، درعین‌حال اینکه می‌تواند به هوش ریاضی شما کمک کند، چالشی جذاب و سرگرم کننده هم خواهد بود.

سعی کنید روزانه چند دقیقه را به یادگیری اصول برنامه‌نویسی و زبان‌های ساده برنامه‌نویسی کامپیوتری اختصاص دهید.

با ریاضی آشتی کنید

درست است که هوش ریاضی، به معنای الزاماً خوب بودن در ریاضی نیست. اما برای تقویت این مهارت، خوب است که با ریاضی و علوم پایه، مخصوصاً فیزیک، آشتی کنید. یادگیری مبانی ریاضی و یا مبانی فیزیک یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند این هوش را در خودتان تقویت کنید.

درباره کلیات فرآیند کاری‌تان ایده پردازی کنید

یک راهکار ساده برای تقویت هوش ریاضی منطقی این است که نموداری از فرآیند کاری محیط کارتان رسم کنید. بعد از شناسایی هر بخش فرآیند، می‌توانید درباره بهتر شدن وضعیت محیط کار یا خدماتی که می‌توانید ارائه کنید، ایده پردازی کنید. با این کار می‌توانید به طرز قابل توجهی مهارت منطقی‌تان را افزایش دهید.

از اقتصاد سر دربیاورید

سعی کنید صفحات مربوط به اقتصاد و کارآفرینی روزنامه‌ها را با دقت مطالعه کنید و به هر مفهوم ناآشنایی که برخوردید، آن را جستجو کنید تا اطلاعاتتان را درباره آن افزایش بدهید.

مفاهیم اقتصادی، مالی و حسابرسی می‌توانند به‌صورت مؤثری مهارت‌های مربوط به هوش ریاضی شما را تقویت کنند. آن‌ها را جدی بگیرید.

 

هوش تجاری چیست؟

اکنون بخوانید

 

معلم ریاضی باشید

بله! همیشه که نیاز نیست ریاضی را یاد بگیرید. گاهی باید ریاضی را به دیگران توضیح بدهید تا مهارتتان تقویت شود. سعی کنید در درس‌های مدرسه کودکتان به او کمک کنید و به فرزندانتان ریاضی درس بدهید. البته از اصول تدریس معلم آن‌ها فراتر نروید که حتماً از دستتان شاکی خواهند شد!

دنیای شگفت‌انگیز علم را کشف کنید

دنیا علم بسیار شگفت‌انگیز است. در سالهای دور که گالیله یا کپلر امکانات گسترده کشف نداشتند، کمتر کسی می‌توانست درک و هوش ریاضی بالایی داشته باشد. اما امروزه با در دسترس قرار گرفتن ابزارهای علمی مانند تلسکوپ و میکروسکوپ، هرکسی می‌تواند در خانه خودش آزمایشگاه شگفت‌انگیزی به راه بیندازد که دانشمندان قدیمی آرزوی داشتنش را در سر می‌پروراندند.

درست است که اسم این هوش، هوش ریاضی است اما با منطق و علم عجین شده است. به همین دلیل خوب است که برای تقویت هوش ریاضی دنیای شگفت‌انگیز علم را کشف کنید. من به شما قول می‌‌دهم طولی نخواهد کشید که عاشق آن می‌شوید.

به هوش هیجانی بی‌توجه نباشید

شاید مقوله هوش هیجانی و هوش منطقی و ریاضی دو مفهوم کاملا متفاوت از هم باشند، اما نمی‌توان ارتباط تنگاتنگ این دو هوش در تکامل و رشد شخصیت را انکار کرد.

هوش ریاضی بدون هوش عاطفی و هیجانی نمی‌تواند نقش چندانی در رشد و موفقیت داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای پرورش و رشد کودکانتان از این بعد هم غافل نشوید. برای مطالعه بیشتر درباره هوش هیجانی می‌توانید از دو کتاب مفید و کاربردی هوش هیجانی نسل ۲ نوشته تراویس بردبری و کتاب داستان‌هایی برای تقویت هوش هیجانی کودکان استفاده کنید.

اگر به مطالعه منابع مرتبط با روانشناسی و توسعه فردی علاقه دارید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن ذهن در گوشی‌های همراه هوشمندتان مجموعه‌ای کامل از کتاب و خلاصه کتاب صوتی دراختیار داشته باشید. ما در ذهن تلاش کرده‌ایم که هرآنچه برای رشد و پیشرفت شخصی نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم.

همین حالا با کلیک بر لینک زیر به خانواده ذهن بپیوندید.

دانلود اپلیکیشن تقویت هوش ریاضی

8 دیدگاه‌ها

    • سلام دوست عزیز.
      فرقی نداره، هر بازی که بتونه توان تحلیلی مغز شما رو به چالش بکشه و مجبورتون کنه که از استراتژی و استدلال استفاده کنین میتونه مفید و موثر باشه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید