فهرست مطالب

هوش تجاری چیست و چه کاربردی در کسب و کارها دارد؟


هوش تجاری

هوش تجاری (Business Intelligence) با به اختصار BI به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا تصمیماتی اتخاذ کنند که نه تنها توسط مجموعه کاملی از داده‌ها هدایت شوند بلکه می‌تواند توسط تیم‌های مختلف برای سازماندهی اهداف مورد استفاده قرار گیرد.

صنعت هوش تجاری به سرعت در حال تحول است و همچنان رشد چشمگیر خود را نشان می‌دهد. اما هنوز در مورد اینکه هوش تجاری چیست و چگونه ممکن است در تجارت مفید واقع شود و چه تفاوتی با هوش مالی دارد، سردرگمی زیادی وجود دارد.

برای کمک به شما برای درک عمیق این اصطلاح، ما هر آنچه به هوش تجاری مربوط می‌شود را به تفصیل در زیر آورده‌ایم.

فهرست

فصل ۱

هوش تجاری چیست؟


هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری فرآیند روبرو شدن و تجزیه و تحلیل داده‌ها در یک سازمان برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد تجارت است. از نحوه سازماندهی و تجزیه و تحلیل داده‌ها گرفته، تا نحوه گزارش یافته‌ها، این مقوله طیف گسترده‌ای از فنآوری‌ها و روش‌ها را شامل می‌شود.

هوش تجاری برای پاسخ دادن به عملکرد یک تجارت در گذشته و چرایی نتاج آن استفاده می‌شود. اجرای یک استراتژی موفقیت آمیز BI نیاز به یک سازمان قوی جهت استفاده صحیح از داده‌ها از ابتدا تا انتها دارد.

این فرآیند (ابتدا تا انتها) به شرح زیر است:

جمع آوری داده‌ها

کسب‌وکارها، سازمانها و استارتاپ‌ها باید درک کند که در کجا می‌تواند داده‌ها را از بازدید کنندگان و مشتریان خود جمع آوری کند و چگونه می‌توان آن‌ها را به شکلی مؤثر سازمان دهی کرد که قابل تجزیه و تحلیل باشند.

ذخیره سازی داده‌ها

داده‌های مربوط به مشاغل بسیار زیاد هستند و غالباً دامنه وسیعی دارند. برای مفید بودن، این داده‌ها باید در مکانی ذخیره شوند (مانند پایگاه داده) که ذینفعان بتوانند به آن اطمینان داشته باشند. ذخیره سازی باید همیشه به روزرسانی شود تا سازمان بتواند به سرعت نسبت به تغییرات واکنش نشان دهد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها

هسته اصلی هوش تجاری بر تجزیه و تحلیل توصیفی و تشخیصی متمرکز شده است که به سؤالاتی از اینکه کسب و کار در چه جایگاهی بوده است، اکنون کجا است و چرا شرایط به شکلی که اکنون می‌باشد، پاسخ می‌دهد. ابزارهای هوش تجاری باید بتوانند از ذخیره داده‌ها برای انجام تجزیه و تحلیل‌های مختلف استفاده کنند.

گزارش داده‌ها

هوش تجاری باید داده‌ها را به گونه‌ای منتقل کند که افراد بتوانند به سرعت آن‌ها را درک کرده و از اطلاعات برای تصمیم گیری استفاده کنند. امکان تولید و ارسال گزارش این امکان را فراهم می‌کند که سازمان‌ها بتوانند شاخص‌های عملکرد را در سطح بالایی کنترل کنند.

 

هوش مالی

هوش مالی چیست و راهکارهای افزایش آن چه هستند؟

اکنون بخوانید

فصل ۲

اهمیت هوش تجاری


اهمیت هوش تجاری

هوش تجاری می‌تواند با نشان دادن داده‌های موجود و تاریخی در چارچوب ارکان تجارت، به شرکت‌ها در تصمیم گیری بهتر کمک کند. تحلیلگران می‌توانند از آن برای ارائه عملکرد و معیارهای رقبا استفاده کنند تا سازمان کارکرد نرم و کارآمدتری داشته باشد.

تحلیلگران همچنین می‌توانند با سهولت بیشتری روند بازار را بهبود دهند تا فروش یا درآمد خود را بالا ببرند. داده‌های صحیح و مؤثر می‌توانند به مدیریت فرآیندها کاری کمک کند.

چند روشی که هوش تجاری می‌تواند به شرکت‌ها در تصمیم گیری هوشمندتر و مبتنی بر داده کمک کند،عبارتند از:

  • راه‌های افزایش سود را مشخص می‌کند.
  • رفتار مشتری را تحلیل می‌کند.
  • داده‌ها را با رقبا مقایسه می‌کند.
  • عملکرد صحیح را دنبال می‌کند.
  • عملیات را بهینه می‌کند.
  • موفقیت را پیش بینی می‌کند.
  • مسائل یا مشکلات را کشف می‌کند.

بهبود فرآیند چیست؟ طراحی و بهبود فرآیندهای سازمانی

اکنون بخوانید

فصل ۳

مزایای هوش تجاری


مزایای هوش تجاری

هوش تجاری به عنوان ابزاری برای بهبود عملکرد برای مشاغل، محبوبیت روزافزونی دارد. هوش تجاری فواید زیادی را نسبت به سیستم‌های معمولی فراهم می‌کند که عبارتند از:

۱- بینش جدیدتری ارائه می‌دهد

هوش تجاری یک پلتفرم پویا برای حل مسئله ارائه می‌دهد که کاربران را قادر می‌سازد تا پاسخ سؤالات تصادفی را پیدا کنند. این مقوله به کاربران کمک می‌کند تا کارهای داخلی کسب و کار را درک کرده و بینش جدیدتری در مورد مکانیزم عملکرد کسب کنند.

۲- چشم اندازهای فروش و مذاکرات را افزایش می‌دهد

با ارائه گزارش‌های فوری در مورد روند فروش، سناریوهای جدید بازار، ترجیحات مصرف کننده و سایر موارد، هوش تجاری اطلاعات ارزشمندی را به یک تیم فروش ارائه می‌دهد. گزارش‌های تولید شده توسط سیستم‌های هوش تجاری بسیار دقیق و به روز هستند.

۳- فرصت‌های جدید را شناسایی می‌کند

هوش تجاری تجزیه و تحلیل جامعی از توانایی‌های شرکت، کاستی‌ها و موقعیت آن در بازار ارائه می‌دهد.

از این طریق به شرکت کمک می‌کند تا بر نقاط قوت خود تمرکز کرده و زمینه‌های از دست رفته را در بازار بازیابی کند، بنابراین خود را نسبت به رقبایش در موقعیت برتری قرار می‌دهد.

۴- هزینه تولید را کاهش می‌دهد

هوش تجاری به طور قابل توجهی در زمان صرفه جویی می‌کند و باعث کاهش هزینه‌های کار می‌شود. این مهم به شرح زیر است:

  • اتوماتیک کردن فرآیند مدیریت داده‌ها
  • ساده سازی فرآیند تولید گزارش
  • کاهش هزینه‌های آموزش

۵- رویکرد هدف گرا را فعال می‌کند

با تعریف و متمرکز کردن تمام شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) به سازمان‌ها کمک می‌کند تا رویکرد هدف گرا را با خود متناسب کنند.

همچنین در تعیین اهداف و معیارها و همسویی سازمان در جهت اهداف کمک می‌کند. علاوه بر این، هوش تجاری اولویت‌ها را برای وظایف تعیین می‌کند و به کارمندان در تمرکز بر مهمترین فرآیندها کمک می‌کند.

۶- نظم و انضباط را برای جمع آوری داده‌ها به ارمغان می‌آورد

جمع آوری اطلاعات به شکل نظم یافته یکی از نیازهای اصلی هر سازمان است. هوش تجاری به تمرکز بر معیارهای صحیح در هنگام جمع آوری داده تأکید می‌کن.

این مهم  امکان سازماندهی داده‌های غیرقابل کنترل و استفاده از آن‌ها را برای کاربردهای مورد نیاز را فراهم می‌سازد.

۷- می‌توان داده‌ها را با سرعت بیشتری تجسم کرد

نرم افزار هوش تجاری می‌تواند داده‌های بزرگ را به صورت گرافیکی نمایش دهند. به جای مقایسه و تقابل ارقام در یک صفحه گسترده مانند اکسل، می‌توان داده‌های گرافیکی را ایجاد کرد که نشان دهنده KPI آن‌ها و سایر اطلاعات قابل اجرا است. نتیجه نهایی، گزارش‌های بهتر و درک واضح‌تر از فرآیند کار است.

KPI یا شاخص کلیدی عملکرد چیست؟

اکنون بخوانید

فصل ۴

معایب هوش تجاری


معایب هوش تجاری

۱- نتایج مختلف از داده‌های یکسان مشاهده می‌شود

هوش تجاری باید با آن مقابله کند، ناسازگاری ناشی از فرآیند تصمیم گیری است. افراد مختلف به داده‌ها نگاه می‌کنند و دو نتیجه بسیار متفاوتی را می‌بینند، این بدان معناست که یک سازمان باید وقت خود را صرف یافتن راه میانه کند!

۲- مرزهای حرفه‌ای و شخصی با هم مخلوط می‌شود

هوش تجاری ممکن است کارکنان را ملزم به استفاده از وسائل شخصی برای دسترسی به اطلاعات کند. داده‌های جمع آوری شده ، ممکن است توسط برخی افراد اطلاعات خصوصی تلقی شوند که نمی‌خواهند از آن‌ها استفاده سازمانی کنند.

حتی وقتی همه مراقبت‌ها انجام می‌شود، باز هم ترکیبی از محدودیت‌ها در هوش تجاری وجود دارد که می‌تواند ناخوشآیند باشد.

۳- امنیت داده‌ها مورد تردید است

اگر از برنامه‌های هوش تجاریبرای  تلفن همراه استفاده می‌کنید، تهدید به هک می‌تواند اطلاعات حساس یا اختصاصی شما را در معرض خطر قرار دهد. هک داده‌ها ثابت می‌کند که سایر سیستم‌ها ۱۰۰ درصد ایمن نیستند.

تا زمانی که سیستم شما به طور کامل از یک درگاه آنلاینی جدا نباشد، تهدید به نقض امنیت چیزی است که باید همیشه به طور پیشگیرانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

۴- هزینه همیشه یک مسئله بالقوه خواهد بود

حتی شرکت‌هایی که از راه حل‌های مبتنی بر تلفن همراه یا رانش ابری برای برنامه‌های هوش تجاری خود استفاده می‌کنند، ممکن است با هزینه‌های مدیریت داده روبرو شوند.

هوش تجاری به عنوان یک صنعت، فروشنده‌های مختلفی دارد و نرم افزارهای آن‌ها به عنوان یک سرویس می‌توانند بسیار متفاوت از یکدیگر باشند.

هر فروشنده‌ای نیز قیمت شفافی ندارد. اضافه کردن داده‌های اضافی یا خدمات حق بیمه و حتی یک سیستم پرداخت ارزان ممکن است بیش از حد باشد.

۵- مقررات مربوط به هوش تجاری در حال پیشرفت هستند

پرونده‌های دادرسی مختلفی در مورد داده‌های ناامن در حال حاضر مشخص شده‌اند. تحریم‌های قانونی یا تحریم‌های نظارتی را حتی می‌توان بر سازمان‌هایی که نقض داده‌ها را تجربه می‌کنند نیز اعمال کرد.

با تغییر فناوری‌ها، مقررات نیز تغییر می‌کنند و اگر شرکتی در حال توسعه برنامه‌های هوش تجاری خود نباشد، در صورت وقوع حادثه امنیتی، می‌تواند خود را در معرض خطر و فاجعه قرار دهد.

۶- در دسترس بودن نیز ممکن است یک مسئله باشد

امروزه هوش تجاری برای اکثر شرکت‌ها در دسترس است اما این مهم هنوز هم برای بسیاری صنایع به خوبی توسعه نیافته است. برخی تازه شروع به پذیرفتن مفاهیم BI کرده‌اند. دیگران چندین دهه است که داده‌های بزرگ خود را با موفقیت مدیریت می‌کنند.

۷- ممکن است به چندین برنامه هوش تجاری نیاز داشته باشید

امروزه گزینه‌های هوش تجاری بی‌شماری وجود دارند. بسیاری از آن‌ها یک سطح خاص را فراهم می‌کنند.

برای استفاده بیشتر از داده‌های بزرگ ممکن است لازم باشد که در یک چتر کامل خدمات سرمایه گذاری کنید تا اطمینان حاصل شود که BI کاملاً یکپارچه است.

فصل ۵

استراتژی هوش تجاری


استراتژی هوش تجاری

هوش تجاری به یک فلسفه مدیریت تبدیل شده است که در خدمت مدیریت فرآیندهای سازمان و ارزیابی مزایای رقابتی استراتژیک قرار دارد.

رویکردهای سنتی BI در تهیه و تجسم داده‌ها و همچنین چشم اندازهای تجاری جامع یکپارچه هستند. بنابراین می‌توان آنها را توسعه داد تا محرکی برای رقابت استراتژیک باشند. برای درک استراتژی هوش تجاری به مثال زیر توجه کنید:

شرکت بطری سازی کوکا کولا (CCBC) بزرگ ترین شریک بسته بندی مستقل برند کوکا کولا است. با یک استراتژی جامع هوش تجاری، آن‌ها به طور خاص مشکل از دست دادن داده‌های زمان واقعی راجع به فروش و عملیات را حل کردند.

تا زمان اجرای استراتژی هوش تجاری، گزارش‌ها با زحمت و به صورت دستی تهیه می‌شدند که همچنین بار سنگینی بر دوش منابع بخش IT بود. این مشکل با معرفی یک سیستم عامل BI تغییر کرد.

اتوماسیون فرآیندهای گزارش دهی به تنهایی باعث صرفه جویی در صدها ساعت کاری انسانی در سال شد. با این حال، از آنجا که تیم BI مسئولیت کلیه گزارشات مربوط به فعالیت‌های فروش و تحویل را بر عهده داشتند، ادغام سیستم‌های اضافی شرکت، کارکنان فروش را قادر ساخت تا با دسترسی به داده‌های سیستم CRM در هر زمان از حضور در این زمینه به طور مؤثر پشتیبانی کنند.

این امر آن‌ها را قادر ساخت تا از طریق دستگاه‌های تلفن همراه در محل مشتری به اطلاعات بسیار به روزی دسترسی داشته باشند و به آن‌ها مزیت‌های رقابتی مناسبی بدهند.

علاوه بر این، معرفی این راه حل جامع هوش تجاری و همکاری بین بخشIT ، فعالیت کاربران شرکت را ارتقاء داد.

این به نوبه خود منجر به آن شد که تحلیلگران و کارکنان فنآوری اطلاعات به جای تهیه دستی گزارش، فرصت بیشتری را به جهت گیری استراتژیک و تحولات طولانی مدت مانند مدیریت داده‌های شرکت اختصاص دهند.

یک استراتژی دقیق و تعریف شده هوش تجاری، یک پیش شرط اساسی برای اجرای کارآمد و مؤثر پروژه‌های BI در یک سازمان است. این استراتژی باید شامل موارد زیر باشد:

  • تعریف اهداف هوش تجاری بر اساس اهداف سازمان
  • تعریف نقشه راه BI (اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت)
  • استاندارد سازی در همۀ بخش‌ها
  • تعیین ارقام و گزارش‌های کلیدی مربوطه از دیدگاه کلی سازمان
  • تعریف ابزار مناسب و زیرساخت‌های لازم
  • ذخیره سازی متمرکز یا غیرمتمرکز داده‌ها

برنامه ریزی استراتژیک ؛ مزایا و مراحل برنامه ریزی استراتژیک

اکنون بخوانید

فصل ۶

پیاده سازی هوش تجاری


پیاده سازی هوش تجاری

پیاده سازی هوش تجاری شامل یک سری مراحل پی در پی است. این مراحل باید به هوش تجاری کمک کرده تا مزایای زیر را برای تجارت ایجاد کنند:

  • در تصمیم گیری بهتر کمک می‌کند
  • کارآیی در عملیات سازمانی افزایش می‌یابد
  • به کسب و کار برتری رقابتی نسبت به رقبا می‌دهد
  • گردش مالی و سود را افزایش می‌دهد
  • کیفیت خدمات به مشتری را افزایش می‌دهد

مراحل پیاده سازی هوش تجاری به شرح زیر هستند:

مرحله ۱- تعریف هدف هوش تجاری در کسب و کار

تجزیه و تحلیل سیستم‌های هوش تجاری، دیدگاه‌های مختلفی را نشان می‌دهد. برای موفقیت سازمان بسیار مهم است که BI با فلسفه کلی سازمان هماهنگ باشد.

از آنجا که هوش تجاری در تصمیم گیری نقش غالبی دارد، باید به گونه‌ای اجرا شود که به تعیین اهداف سازمان و تحقق دقیق آن‌ها کمک کند.

هوش تجاری باید اهداف زیر را در تجارت داشته باشد:

  • جمع آوری و تلفیق داده‌های خام: داده‌های خام داده‌هایی هستند که از یک منبع به دست می‌آیند و پردازش نشده‌اند. همچنین به عنوان داده‌های اولیه شناخته می‌شوند.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش اطلاعات: در طول تجزیه و تحلیل داده‌ها، داده‌های خام مورد بررسی، تمییز، پردازش و به اطلاعات تبدیل می‌شوند.
  • تمرین در اطلاعات جهت جمع آوری دانش: اطلاعات برای بدست آوردن دانش پردازش می‌شوند. این دانش اساس تصمیمات را تشکیل می‌دهد.
  • تبدیل دانش به تصمیم گیری: دانش حاصل از پردازش اطلاعات در تصمیم گیری استفاده می‌شود. تصمیم گیری شامل انتخاب یک اقدام از چندین گزینه است.

مرحله ۲: شناسایی و تهیه داده‌های منبع

داده‌های منبع چیزی نیست جز داده‌های خامی که هنوز برای استخراج اطلاعات پردازش نشده‌اند. داده‌های منبع استخراج، پردازش و سازماندهی می‌شوند. داده‌های منبع پردازش شده معمولاً در یک پایگاه داده ذخیره خواهند شد.

شناسایی نیازهای کاربر نهایی

در هر سازمانی، واحدهای مختلفی با حوزه‌های متفاوت مسئولیتی وجود دارند. کاربران نهایی در هر یک از این واحدها یا بخش‌ها عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهند. بنابراین، درک اینکه چگونه این کاربران نهایی این داده‌ها را تحلیل و تفسیر می‌کنند، بسیار مهم است.

روش صحیح برای شناسایی نیازهای کاربر نهایی، مصاحبه گسترده با آن‌ها است. مصاحبه‌ها به جمع آوری داده‌ها کمک می‌کنند مانند اینکه کاربر نهایی چه اطلاعاتی در اختیار دارد، چه اطلاعات اضافی را باید در اختیار وی قرار داد و دریافت اطلاعات در چه قالبی برای او مناسب است.

ما در زیر برخی از نیازهای خاص کاربران نهایی مختلف را شناسایی کردیم:

  • هیئت مدیره: هیئت مدیره به اطلاعاتی در زمینه‌هایی مانند تحلیل رقابتی، تحلیل روند، ردیابی شاخص عملکرد کلیدی و گزارش استثنا نیاز دارند.
  • برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل اداری: این واحد به اطلاعات وابسته به ارزیابی سرمایه گذاری‌های انجام شده و خریدهای انجام شده، برنامه ریزی بلند مدت، سازماندهی مجدد، تخصیص منابع شرکت و برنامه ریزی کلی در زمینه‌های مهمی مانند منابع انسانی و ظرفیت تولید مرتبط است.
  • بخش دارایی: الزامات بخش مالی بر اساس بودجه بندی، تلفیق، مدیریت سرمایه، تجزیه و تحلیل واریانس، مدل سازی مالی و مدل سازی دارایی‌ها و بدهی‌ها می‌باشد.
  • بخش فروش و بازاریابی: بخش فروش و بازاریابی نزدیک ترین واحد به مشتریان است، بنابراین نیازهای آن بیشتر مربوط به مشخصات مشتری، سودآوری، توزیع و عملکرد کلی فروش است.

شناسایی منابع داده

هنگامی‌ که الزامات کاربران نهایی مشخص شد، یافتن راه حل برای این الزامات مهم می‌شود. این کار را می‌توان با شناسایی منابع داده انجام داد.

اغلب اوقات، داده‌ها در پایگاه داده‌های شرکت یافت می‌شوند. با این حال، در موارد خاص، داده‌های مورد نیاز در پایگاه داده موجود نیستند.

در چنین مواردی، می‌توان داده‌ها را از خارج تهیه کرد یا اگر این امکان پذیر نیست، در این صورت از کاربران نهایی مربوطه درخواست می‌شود تا الزامات آن‌ها را اصلاح کنند.

مرحله ۳- طراحی مدل داده

یک مدل داده برای تأمین نیازهای کاربران نهایی طراحی شده است، بنابراین باید به اندازه کافی صلاحیت داشته باشد تا نیازها و انتظارات کاربران نهایی خود را ارزیابی کند.

همچنین، مدل داده باید به گونه‌ای طراحی شود که کاربر نهایی قادر به شناسایی اصطلاحات تجاری مورد استفاده در مدل باشد.

در حین طراحی مدل داده، باید بر گرفتن همه روابط ممکن در مدل داده تأکید شود، بدون شک این یک کار سخت و زمان بری است، اما باید انجام گردد.

یک مدل داده‌ای که به خوبی طراحی شده است، تمام خطاها و مغایرت‌ها را در نظر می‌گیرد و کاربران را قادر می‌سازد تا قبل از اجرای مدل تغییراتی را ایجاد کنند.

رویکردهای مختلفی برای طراحی مدل داده وجود دارند، آن‌ها عبارتند از:

  • مدل سازی داده‌های مفهومی: این روش، روابط سطح بالای بین نهادهای مختلف را مشخص می‌کند.
  • مدل سازی داده‌های سازمانی: این روش بر نیازهای منحصر به فرد یک فرآیند تجاری خاص متمرکز است.
  • مدل سازی منطقی داده‌ها: این روش با مثال سازی موجودیت‌ها، صفات و روابط مربوط به یک عملکرد خاص تجاری در ایجاد مدل داده‌های فیزیکی کمک می‌کند.
  • مدل سازی داده‌های فیزیکی: مدل داده‌های فیزیکی، بر اساس یک مدل منطقی، یک مدل خاص فیزیکی و پایگاه داده ایجاد می‌شود.

مرحله ۴- انتخاب ابزارهای هوش تجاری

انتخاب ابزارهای مناسب هوش تجاری یکی از مهمترین مراحل پیاده سازی BI است.

فقط با استفاده از مجموعه مناسبی از ابزارها، این امکان وجود دارد که یک کسب و کار اهداف خود را به درستی اندازه گیری و مدیریت کند و هر زمان که به وجود آمد، گام‌هایی برای مدیریت استثناها بردارد.

در نهادهای کوچک‌تر با یک جریان داده ساده، صفحات گسترده (مثلاً در اکسل) به طور کلی در ارائه راه حل عملی کافی هستند.

با این حال، در مورد شرکت‌های بزرگ‌تر، خدمات و محصولات بیشتری ارائه می‌شود و به همین ترتیب، جریان داده‌ها برای مدیریت توسط صفحه گسترده بسیار پیچیده است.

در چنین مواردی، ابزارهای تخصصی هوش تجاری لازم است. این ابزارهای BI مختص عملکرد هستند، یعنی نیازهای بخش‌های خاصی را برآورده می‌کنند.

برعکس، برخی از ابزارهای هوش تجاری مانند انبار کردن داده‌ها، رویکرد کلی‌تری دارند. این ابزارها را می‌توان متناسب با نیازهای هر بخشی اصلاح کرد.

برخی از ارائه دهندگان راه حل‌های ERP  و CRM ، راه حل‌های هوش تجاری از قبل یکپارچه شده‌ای را ارائه می‌دهند که به کاهش زمان استقرار کمک می‌کنند.

این روزها راه حل‌های زیادی به طور خاص برای مشاغل کوچک و متوسط ​​ارائه شده‌اند. بسیاری از این موارد رایگان هستند یا دوره‌های آزمایشی رایگانی دارند.

مرحله ۵- طراحی و اجرای هوش تجاری

طراحی و پیاده سازی سیستم‌های هوش تجاری فرآیندی گسترده است. نیاز اصلی در توسعه چنین سیستم‌هایی این است که سازمان‌ها بتوانند با IT به طور کلی کار کنند.

در اینجا چند مرحله مهم وجود دارند که باید هنگام ساخت یک سیستم هوش تجاری دنبال کنید:

  • برای ارزیابی صحیح نیازهای سازمان باید تحقیقات گسترده‌ای انجام شود. در حالی که نیازها را ارزیابی می‌کنید، در نظر گرفتن نیازهای آینده در کنار نیازهای فعلی بسیار مهم است.
  • مشارکت کاربران نهایی در هر دو مرحله طراحی و اجرا اجباری است. مشارکت بخش‌هایی مانند مدیریت فنآوری اطلاعات و دانش در این مراحل به همان اندازه مهم می‌باشد.
  • انتخاب منابع داده در این مرحله مهم است. پس از شناسایی منابع داده، می‌توان مدل‌های داده را ساخت و ذخیره داده‌ها را ایجاد کرد.
  • داده‌ها باید پردازش شوند تا اطلاعات در دسترس مشتریان قرار گیرند.
  • اشتراک اطلاعات یکی از اجزای اصلی هر مدل هوش تجاری است. اشتراک اطلاعات از طریق پروتکل‌های مختلف از کلیه مبادلات داده در سیستم مراقبت می‌کند.
  • قابلیت تحلیلی برای موفقیت یک مدل BI از اهمیت بالایی برخوردار است. تجزیه و تحلیل باید به درستی تفسیر شود و باید به درستی در سیستم مدیریت ادغام گردد.
  • همراه با ارائه مدل هوش تجاری، اعطای حق دسترسی به همه بخش‌ها و افراد مربوطه اجباری است.

مرحله ۶- کشف و کاوش در مورد نیازهای جدید اطلاعاتی و برنامه‌های کاربردی و تجاری

طراحی یک مدل هوش تجاری، یک فرآیند یادگیری مداومی ‌است. با تجزیه و تحلیل اطلاعات، یادگیری و بینش جدیدتری به دست می‌آید.

همانطور که نیازهای اطلاعاتی جدیدتری کشف و کاوش می‌شوند، باید روش‌های جدیدتری نیز برای مدیریت اطلاعات ابداع شوند.

در این مرحله، روش‌ها و رویه‌های حلقوی مانند طراحی تکراری و توسعه سریع برنامه (RAD) وارد عمل می‌شوند.

این ابزارها به ایجاد نمونه اولیه از یک محیط هوش تجاری که بر اساس آن می‌توان یک برنامه جدید و تصفیه شده‌ای از آن ایجاد کرد را کمک می‌کنند.

البته، این مرحله از کشف و اکتشاف، خواستار کمک و همکاری کامل از کلیه بخش‌های مربوطه، از جمله مدیریت فناوری اطلاعات و دانش است.

پیاده سازی مدل‌های هوش تجاری در سازمان شما دارای پیش شرط‌های خاصی است. آن‌ها عبارتند از:

  • برای اطمینان از صحت و کارآیی داده‌ها باید تلاش شود.
  • برای آموزش کاربران نهایی و همه افراد در استفاده مؤثر از سیستم هوش تجاری باید تلاش زیادی صورت گیرد.
  • گزارشات هرگز با یکبار مصرف کامل نمی‌شوند. بنابراین بهتر است به جای اختصاص زمان زیادی برای تهیه مدل کامل BI، یک سیستم قابل اجرا در اسرع وقت مستقر کرده و سپس تنظیم و تغییرات و اصلاحات را در این راه انجام دهید.
  • تمرکز اصلی قبل از ساخت سیستم هوش تجاری، محاسبه بازده سرمایه گذاری است. برای همۀ اهداف، مدل هوش تجاری باید با واقعیت در ارتباط باشد.

فصل ۷

ابزارهای هوش تجاری


ابزارهای هوش تجاری

هزاران ابزار کارآمد هوش تجاری در بازار موجود هستند. اما ما در زیر مورد محبوب‌ترین موارد بحث خواهیم کرد:

Microsoft Excel

محبوب ترین ابزار هوش تجاری است. اساساً یک صفحه گسترده ساده اکسل، دارای ویژگی‌های متعدد یکپارچه‌ای مانند فرمول‌های ریاضی، جداول محوری، نمودارهای تصویری و قالب بندی شرطی است.

علاوه بر این، صفحات گسترده اکسل با اکثر رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی سازگار هستند. همچنین، اکسل نسبتاً ارزان است.

Yellowfin BI

ابزاری برای هوش تجاری است که به دلیل ویژگی‌های آسان مدیریت داده‌های خود، به طور فزاینده‌ای مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این امکان دسترسی آسان به داشبورد را فراهم می‌کند و از سازگاری بالایی در سیستم عامل‌ها برخوردار است.

SAP BI

یکی دیگر از ابزارهای محبوب هوش تجاری است. با ارائه تجسم و ادغام برنامه‌ها و ابزارهای گزارشگری در یک بسته واحد، تصویری دقیق از سازمان شما فراهم می‌کند.

Oracle Hyperion

یک ابزار هوش تجاری همه کاره است. این نرم افزار امکان ذخیره داده‌ها را به صورت محلی یا ابرها فراهم می‌کند و با سایر ابزارهای اوراکل سازگار است.

Oracle Hyperion که یک سیستم کارآمد هوش تجاری است، به دلیل توانایی آن در کاهش قابل توجه زمان برنامه ریزی و پیش بینی، قدردانی می‌شود.

Pentaho

یک سیستم منبع باز هوش تجاری است که تصمیم گیری سریع‌تر را امکان پذیر می‌کند که به نوبه خود به افزایش سود تبدیل می‌شود.

Pentaho امکان ادغام تجزیه و تحلیل در برنامه‌های شرکت را فراهم می‌سازد. داشبوردها تحت وب هستند و امکان تجسم خوب را فراهم می‌کند.

Sisense

ابزاری کاملاً کاربرپسند است که برای کار کردن به آموزش قبلی و کمی نیاز دارد. تجسمات قدرتمند نقطه قوت آن است.

Sisense امکان ادغام داده‌ها از چندین منبع را فراهم می‌کند، بنابراین دقت بسیار بالایی را تضمین خواهد کرد. داشبوردها با استفاده از این سیستم هوش تجاری به راحتی ایجاد و سفارشی می‌شوند.

Jaspersoft

ابزاری بسیار محبوب و متن باز هوش تجاری است که برای تجسم، گزارش و تجزیه و تحلیل بسیار مناسب است.

بسیار ارزان و بسیار انعطاف پذیر بوده و سازگار با تمام برنامه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه می‌باشد. در سایت و در فضای ابری نیز موجود است.

فصل ۸

هدف از هوش تجاری


هدف از هوش تجاری

هدف کلی هوش تجاری این است که به یک کسب و کار اجازه تصمیم گیری آگاهانه را بدهد. یک شرکت با استراتژی هوش تجاری فعال، دارای داده‌هایی دقیق، کامل و سازمان یافته است.

از BI می‌توان برای نشان دادن الگوهای تاریخی برای کمک به ذینفعان برای سنجش سلامت سازمان خود، هشدار دادن آن‌ها به مشکلات و همچنین پیشرفت‌های بالقوه استفاده کرد.

هوش تجاری همچنین می‌تواند به سازماندهی تیم‌ها کمک کند و آن‌ها را از شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI) آگاه سازد. آگاهی از‌ KPI‌ها از طریق داشبورد و گزارش‌ها باعث می‌شود تیم‌ها در راستای اهداف خود قرار بگیرند.

دسترسی آسان به معیارها و KPI همچنین باعث می‌شود زمان و انرژی برای انجام وظایفی که بر عملکرد شرکت تأثیر دارند، آزاد شوند.

تفکر سیستمی در سازمان ؛ اهمیت، هدف و فواید رویکرد سیستمی

اکنون بخوانید

فصل ۹

نمونه استفاده از هوش تجاری


نمونه استفاده از هوش تجاری

ابزارهای هوش تجاری می‌توانند توسط کلیه تیم‌های سازمان از جمله فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری مورد استفاده قرار گیرند.

اعضای تیم و مدیران می‌توانند از خروجی ابزارهای هوش تجاری استفاده کنند. مهندسان داده و تحلیلگران داده می‌توانند هنگام انجام تحقیقات خود، از راحتی یک ابزار هوش تجاری استفاده کنند.

نمونه‌هایی از نحوه استفاده از هوش تجاری عبارتند از:

  • به مرور زمان حجم بازدیدکنندگان و کاربران را در یک وب سایت تجسم کنید.
  • مشتریان بالقوه را از طریق خط فروش ردیابی کنید.
  • عملکرد معیارهای تجاری را در برابر معیارها و اهداف اندازه گیری کنید.
  • عملکرد کمپین‌ها و آزمایش‌های بازاریابی را ارزیابی کنید.
  • کاربران را براساس مشخصات جمعیتی تقسیم کنید.
  • گزارش‌هایی برای تصمیم گیری تیمی و اجرایی تهیه کنید.

فصل ۱۰

دربارۀ هوش تجاری مدرن


دربارۀ هوش تجاری مدرن

یک نیروی محرکه اصلی در زمینه کسب و کار مدرن، افزایش دسترسی به تجزیه و تحلیل داده‌ها برای مخاطبان است.

به طور معمول، محاسبه معیارها و جمع آوری گزارش‌ها به یک متخصص یا تیم داده اختصاصی نیاز دارد. این یک گلوگاه مهم بین یک کاربر است که متوجه یک روند جالب یا نگران کننده می‌شود و می‌تواند مشاهدات خود را تشخیص دهد.

اکنون، راه حل‌های هوش تجاری با موازین مدرن مطابقت دارند. با هوش تجاری مدرن، هر کسی قادر است بدون نیاز به مراجعه مستقیم به عضو تیم داده، مستقیماً به داده‌ها دسترسی داشته و آنالیز را انجام دهد.

ابزارهای هوش تجاری مدرن معمولاً دارای رابط‌های گرافیکی هستند، به طوری که انجام وظایف معمول داده بدون دانش زبان پرس و جو آسان است.

در حالی که تیم‌های داده هنوز برای حفظ داده‌ها و افرادی که به آن‌ها دسترسی دارند مهم هستند. هوش تجاری مدرن می‌تواند به متخصصان داده کمک کند تا تجزیه و تحلیل پیچیده و پیشرفته‌تری انجام دهند.

مدیریت تحول سازمانی ؛ استراتژی‌های تحول برای مدیریت بهتر سازمان

اکنون بخوانید

فصل ۱۱

نرم افزار هوش تجاری


نرم افزار هوش تجاری

برای انجام وظایف هوش تجاری، ما نیاز به جمع آوری و ذخیره داده‌ها با ابزارهای مهندسی داده داریم، سپس برای تجزیه و تحلیل و گزارش دهی در اختیار ابزارهای هوش تجاری قرار می‌گیریم.

برای این مهم نیاز به نرم افزار هوش تجاری است! این نرم افزارها ویژگی‌های زیر را دارند:

اتصال به منابع داده

شما باید بتوانید به داده‌ها دسترسی پیدا کنید تا هوش تجاری را انجام دهید. مهم است اطمینان حاصل کنید که ابزار هوش تجاری تجزیه و تحلیل، قادر به اتصال به راه حل‌های دیگر شما است که از ذخیره سازی اطلاعات مراقبت می‌کند.

این منابع داده می‌توانند شامل پایگاه‌های داده مانند MySQL، انبارهای داده مانند Amazon Redshift و Google BigQuery یا حتی پرونده‌های داده‌های موقت در قالب CSV باشند.

مطمئن شوید که ابزار هوش تجاری شما همچنین قادر به دسترسی به جدیدترین داده‌ها برای تصمیم گیری به موقع است.

سعی کنید از گردش کارهایی که نیاز به راه اندازی خطوط انتقال داده‌های سفارشی دارند، خودداری کنید زیرا در صورت تغییر یا اتفاق غیرمنتظره در داده‌های خام، این امر می‌تواند اختلال ایجاد کند.

پرس و جو از داده‌ها

علاوه بر اینکه می‌توانید به منابع داده متصل شوید، باید بررسی کنید که ابزار هوش تجاری به راحتی قادر به برقراری ارتباط بین منابع داده است یا خیر!

یک ابزار هوش تجاری خوب، سؤال از منابع مختلف داده را آسان می‌کند و آن‌ها را به یک ابزار جدیدی پیوند می‌دهد. اتصال و ادغام داده‌ها از چندین منبع داده، فرصتی برای بینش‌های اضافی فراهم می‌کند که به تنهایی امکان پذیر نیست.

تجسم داده‌ها و داشبورد

تجسم داده‌ها جزء اصلی اکثر برنامه‌های کاربردی هوش تجاری است. یک نمودار خوب می‌تواند بینش را سریع‌تر از یک جدول ساده اعداد بیان کند.

هنگام در نظر گرفتن ابزارهای هوش تجاری، ببینید چه نوع نمودارهایی در دسترس هستند و میزان سفارشی سازی امکان پذیر با آن‌ها چیست.

مقدار شگفت آوری را می‌توان با تعداد نسبتاً کمی از انواع نمودارها انجام داد، اما به دقت در مورد موارد استفاده خود فکر کنید تا ببینید آیا به نرم افزاری نیاز دارید که بتواند از یک نوع نمودار ویژه برای سازمان شما پشتیبانی کند.

یک ابزار هوش تجاری همچنین باید بتواند گروه‌هایی از نمودارها و جداول را در داشبورد مرتب کند.

داشبورد امکان ردیابی مداوم معیارهای مهم کسب و کار را در یک مکان واحد فراهم می‌سازد.

اطمینان حاصل کنید که ابزار هوش تجاری انتخابی شما قادر است داشبورد خود را به طور خودکار به روز کند تا بینندگان همیشه به روزترین اطلاعات ممکن را دریافت کنند.

تحلیل داده‌ها

مهم است که نوع تحلیلی را که می‌توان با داده‌های موجود انجام داد را به خاطر بسپارید. هنگامی که یک تغییر غیرمنتظره در معیارها ایجاد شود، یک ابزار هوش تجاری باید به کاربران اجازه دهد تا در اطلاعات عمیق‌تر شوند.

یک ابزار مدرن هوش تجاری به کاربران این امکان را می‌دهد تا پرسش‌های قبلی را تغییر داده و به آن‌ها اضافه کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد داده‌ها به دست آورند.

ویژگی دیگری که از تحلیل و کاوش پشتیبانی می‌کند، فیلترهای سطح داشبورد هستند که می‌توانند همزمان چندین نمودار را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین به یاد بیاورید که هوش تجاری روی تجزیه و تحلیل توصیفی و تشخیصی تمرکز دارد.

اگرچه ممکن است برای یک ابزار هوش تجاری، قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی جذاب باشد، اما لازم و ضروری نیست.

درک معنایی از این تکنیک‌های پیشرفته هنوز به دانش تخصصی در زمینه تجارت و آمار برای تفسیر صحیح آنچه الگوریتم‌ها پیدا می‌کنند، نیاز دارد.

یک تیم داده ممکن است بهتر از تجزیه و تحلیل پیش بینی و تجویز خارج از محدوده عملکرد ابزار هوش تجاری باشد.

در دسترس بودن داده‌ها

آزادی که ابزارهای هوش تجاری می‌توانند در اختیار سازمان قرار دهند، مهم است. ابزارهای مدرن هوش تجاری می‌توانند سهولت انجام تحقیقاتی که ذی نفعان داده برای خود انجام می‌دهند را فراهم کنند.

در نظر بگیرید که اضافه شدن کاربران جدید به یک ابزار هوش تجاری آسان است و آن‌ها به راحتی می‌توانند به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

اگر حساب‌های مختلف، حساب‌های کاربری سازنده، ویرایشگر یا بیننده جداگانه‌ای وجود دارند، به همه آن‌ها توجه داشته باشید و بررسی کنید آیا امکان کار مشترک چندین کاربر روی یک داشبورد وجود دارد یا خیر.

پیاده سازی ابزار هوش تجاری مدرن می‌تواند راهی عالی برای هدایت سازمان به سمت داده محور بودن باشد.

این امر خصوصاً در مورد مشاغل کوچک‌تر نیز صدق می‌کند که ممکن است از سطح پرسنلی برای اداره استراتژی هوش تجاری سنتی متمرکز بر تیم اختصاصی داده برخوردار نباشند.

هنگامی‌ که سرعت کار با ابزار هوش تجاری برای کاربران راحت تر است، یک سازمان با سرعت بیشتری می‌تواند از داده‌های آن‌ها استفاده کند و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

روش استقرار

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب نرم افزار هوش تجاری نحوه استفاده از آن است. هوش تجاری مدرن از مدل استقرار مبتنی بر ابر پیروی می‌کند.

ابزارهای مبتنی بر رانش ابر، نیازی به نصب سخت افزار خاصی ندارند و گاهی اوقات فقط به اتصال آنلاین نیاز دارند.

از آنجا که به منابع از راه دور دسترسی پیدا می‌شود، اجرای یک استراتژی هوش تجاری مبتنی بر ابر سریع تر انجام خواهد شد و مقیاس آن با نیازهای داده‌های یک شرکت آسان تر است.

اکنون انجام تجزیه و تحلیل‌های پیچیده به دلیل این مقیاس پذیری بسیار آسان‌تر است. اگرچه استقرار در محل می‌تواند با قابلیت شخصی سازی دارای مزایای کمی باشد اما به نفع شما خواهد بود که با یک راه حل هوش تجاری مبتنی بر ابر همراه باشید.

پشتیبانی برنامه

هر برنامه هوش تجاری منحنی، یادگیری خاص خود را به همراه دارد که برای غلبه بر آن ممکن است مدتی زمان ببرد.

این می‌تواند یک نکته مهمی ‌باشد، خصوصاً اگر می‌خواهید افراد زیادی به طور فعال از این نرم افزار استفاده کنند، از جمله کسانی که ممکن است تجربه فنی یا تحلیلی زیادی نداشته باشند.

بررسی کنید تا ببینید که هر ابزار هوش تجاری برای استفاده از محصول خود چه منابعی دارد مانند اسناد، آموزش و سؤالات متداول! برخی از ارائه دهندگان نیز ممکن است برای کمک مستقیم به سؤالات خاص مشتری خطوط پشتیبانی فعالی را ارائه دهند.

سعی کنید صادقانه از یک نرم افزار هوش تجاری در یک آزمایش محصول استفاده کنید تا ببینید آیا متناسب با نیاز شما است یا خیر. قبل و در طول یک آزمایش برنامه ریزی کرده و برخی از موارد استفاده خود را در محصول پیاده سازی کنید.

توجه داشته باشید که نه تنها ویژگی‌های محصول واقعاً مشکل شما را حل می‌کنند، بلکه منابع پشتیبانی ابزار هوش تجاری نیز به شما کمک خواهند کرد.

سایر کاربران پس از خرید محصول با این مشکلات روبرو می‌شوند، بنابراین دانستن نوع پشتیبانی شما باید عاملی در انتخاب ابزار هوش تجاری باشد.

فصل ۱۲

نکات مهم در مورد هوش تجاری


نکات مهم در مورد هوش تجاری

پیاده سازی هوش تجاری فقط با انتخاب ابزارهای مناسب متوقف نمی‌شود و همچنین به حمایت مناسبی از سازمان و افراد آن نیاز دارد. نکات زیر را به خاطر داشته باشید تا مطمئن شوید که وقتی در استراتژی هوش تجاری سرمایه گذاری می‌کنید، اطلاعاتی که باز می‌گردند برای شرکت شما ارزشمند خواهند بود.

مطمئن شوید که هوش تجاری نیازهای شرکت را برآورده می‌کند

قبل از خریدن ابزار هوش تجاری، مطمئن شوید که قابلیت‌های آن قبل از نهایی کردن تعهد، به عنوان راه حلی برای سؤالات سازمان عمل می‌کنند.

چگونگی انتظار استفاده از ابزار هوش تجاری توسط شرکت را برنامه ریزی کنید. برای درک اولویت‌هایی که در استراتژی هوش تجاری خود نیاز دارید، از لیست ویژگی‌های هوش تجاری بالا استفاده کنید.

بنابراین تعیین کنید که کدام ویژگی برای کسب و کار شما مهمترین است و ابزاری را انتخاب کنید که با نیاز شما مطابقت داشته باشد.

خط کار داده ایجاد کنید

دریافت خروجی‌های معنی‌دار از یک ابزار هوش تجاری، نیاز به ورودی‌های معنی داری دارد. داشتن خط کار داده برای جمع آوری و ذخیره داده‌ها پیش شرط انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها است.

وقتی داده‌ها کامل نیستند، ممکن است کار با داده‌ها دشوار باشد. اگر داده‌ها کامل نباشد، شکاف در داده‌ها ممکن است منجر به سوگیری در نتایج شود.

قبل از شروع به تجزیه و تحلیل، از ساختار و سازماندهی داده‌های خود اطمینان حاصل کنید. افرادی که داده‌ها را مدیریت می‌کنند، باید با آنچه کاربران نیاز دارند همگام شوند تا تجزیه و تحلیل مفید و عملی باشد.

جمع آوری داده‌ها از منابع مختلف و ذخیره سازی آن‌ها در انبارها می‌تواند تلاش قابل توجهی در زمان و هزینه ایجاد کند.

انجام مدیریت خوب داده‌ها گامی ضروری برای دستیابی به اطلاعات است و کارهایی که در ابتدا انجام می‌دهید می‌تواند مشکلات بیشتری را در آینده از بین ببرد.

استفاده فعال از ابزارهای هوش تجاری را تشویق کنید

آموزش استفاده صحیح از ابزار برای اطمینان از اینکه کاربران بینش دقیقی از داده‌ها می‌گیرند، امری ضروری است.

با این حال، در حالی که رابط‌های برنامه هوش تجاری بصری تر شده اند، یادگیری نحوه کار با یک ابزار هنوز به صبر و حوصله نیاز دارد.

این مهم می‌تواند به شما کمک کند که کسی مسئول هدایت تلاش‌های هوش تجاری باشد. بگذارید آن‌ها بشارت دهنده و رهبر باشند تا افراد بیشتری را به استفاده از ابزار هوش تجاری مشغول کنند.

هنگامی که افراد بیشتری از ابزار تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند، اجرای آن مؤثرتر خواهد بود. نه تنها بینش بیشتری ایجاد می‌شود بلکه کاربران می‌توانند برای دستیابی به بینش جدید برای انجام تصمیم گیری آگاهانه، به یکدیگر اعتماد کنند.

فصل ۱۳

تفاوت هوش تجاری با آنالیز تجاری


تفاوت هوش تجاری با آنالیز تجاری

آنالیز تجاری (Business Analytics)  اصطلاحی است که به هوش تجاری مربوط می‌شود و سردرگمی زیادی در مورد محل تداخل آن‌ها وجود دارد. تمایز مشترک بین هوش تجاری و آنالیز تجارتی از نوع تجزیه و تحلیل داده‌ها است.

اطلاعات مربوط به هوش تجاری معمولاً مربوط به سطوح توصیفی و تشخیصی است. یعنی هوش تجاری سعی می‌کند به سؤالاتی از آنچه قبلاً اتفاق افتاده است، وضعیت فعلی اوضاع و علت ایجاد الگوی مشاهده شده در معیارها، بپردازد.

از طرف دیگر، آنالیز تجاری مربوط به تجزیه و تحلیل‌های پیش بینی شده و تجویزی است. این نوع تجزیه و تحلیل مربوط به پیش بینی، اتفاقات بعدی یا کاری است که یک کسب و کار باید انجام دهد.

در حالی که برخی تعاریف BI و BA براساس روش‌ها یا استراتژی‌های تجزیه و تحلیل بین آن‌ها تمایز ایجاد می‌کند، تفاوت دامنه بین گذشته و حال و آینده نسبتاً امشابه ست. این تفکیک بین هوش تجاری و آنالیز تجاری می‌تواند به سازمان‌ها در محدودیت‌هایی که می‌خواهند یک ابزار هوش تجاری داشته باشد، کمک کند.

توسعه فردی و سازمانی ؛ چگونه بتوانیم سازمان بهینه تر و کارآمدتر اداره کنیم!

اکنون بخوانید

فصل ۱۴

انواع هوش تجاری


انواع هوش تجاری

دسته بندی انواع هوش تجاری با توجه به هدف متفاوت است. هوش تجاری را می‌توان بر اساس هدف در چهار دسته زیر طبقه بندی کرد:

۱- زمان واقعی

زمان واقعی اغلب با تعامل مستقیم با سیستم‌های عملیاتی، داده‌های به روزی را فراهم می‌کند. به این ترتیب، زمان واقعی تصمیم گیری سریع را تسهیل می‌بخشد.

هوش تجاری در زمان واقعی مزایای انبارداری داده‌های سیستم‌های کلاسیک را با استراتژی‌های هوش تجاری تاکتیکی در زمان واقعی و رویدادها ترکیب می‌کند.

۲- تاکتیکی

این همچنین به عنوان هوش تجاری وظیفه محور نیز شناخته می‌شود و هوش تاکتیکی با وضعیت فعلی امور سرو کار دارد. این مدیران را آموزش می‌دهد تا تغییرات در فضای فعلی کسب و کار را مشاهده کرده و فرصت‌های جدید را هنگام ورود کشف کنند.

هوش تاکتیکی عمل محور است و برنامه محور نمی‌باشد. این به تصمیم گیری در مورد اقدامات لازم برای دستیابی به اهداف شرکت کمک می‌کند.

هوش تاکتیکی استفاده بهینه از منابع موجود را تضمین می‌کند و شرکت را برای مقابله با شرایط ریسک آماده نبرد می‌سازد. ابزارهای تاکتیکی هوش تجاری، داده‌ها را پاک کرده و کیفیت آن‌ها را بهبود می‌بخشد. آن‌ها بسیار به روز شده و سازگار با آینده هستند.

۳- تحقیقی

هوش تجاری تحقیقی یا اکتشافی از داشبورد استفاده می‌کند. این یک سیستم باز است که هدف اصلی آن بررسی یا کاوش داده‌ها برای سرنخ‌ها  مانند الگوها و بی‌نظمی‌ها است.

سپس از این سرنخ‌ها برای فرمول بندی پرسش‌ها یا ایجاد همبستگی استفاده می‌شود و باعث ایجاد یک فرضیه خواهد شد. بررسی‌های بعدی امکان بهبود سؤالات و تقویت همبستگی‌ها را فراهم می‌کند.

۴- سنتی

هوش تجاری سنتی بر اساس داشبورد KPI ساخته می‌شود. در درجه اول با داده‌های تاریخی سروکار دارد.

این داده‌های تاریخی به صورت متمرکز ذخیره می‌شوند و به راحتی در دسترس هستند تا در تصمیم گیری و دستیابی به نتایج بهتر کمک کنند.

در طی چندین دهه، این داده‌ها بسیار استاندارد و بالغ می‌شوند. با این حال، از آنجایی که این نوع داده‌ها فقط بینشی از گذشته را فراهم می‌کنند و آینده نگر نیستند، پس احتمال نادیده گرفتن فرصت‌های دلخواه و جدید بسیار زیاد است.

بنابراین، این نوع سیستم هوش تجاری، در سناریویی که توصیف آینده غیرقابل پیش بینی بوده یا پیش بینی آن دشوار باشد و از الگوهای تاریخی دور شود، مؤثر نخواهد بود.

فصل ۱۵

نحوه استفاده از هوش تجاری


نحوه استفاده از هوش تجاری

انواع مختلفی از راه حل‌ها و ابزارهای هوش تجاری برای استفاده وجود دارند که به شرح زیر هستند:

صفحات گسترده

صفحات گسترده نوعی سازمان داده‌های بصری و تعاملی و رابط مدیریت به صورت جدولی است.

نمونه‌هایی مانند MS Excel کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌های عددی را در سلول ذخیره کرده و فرمول‌های استاندارد را برای محاسبات روی آن‌ها اعمال کنند.

استفاده از صفحات گسترده بسیار آسان است و بیشتر آن‌ها امکاناتی اضافی مانند نمودارها، جداول محوری و ماکرو را فراهم می‌کنند.

نرم افزار گزارشگری

نرم افزار گزارش دهنده داده‌ها را جمع آوری و مدیریت می‌کند و گزارش‌هایی که به راحتی قابل خواندن هستند را بر اساس داده‌ها ایجاد می‌کند.

طیف گسترده‌ای از نرم افزارهای گزارشگری رایگان و تجاری در دسترس هستند.

پردازش تحلیلی آنلاین  OLAP

پردازش تحلیلی آنلاینOLAP  به شما کمک می‌کند تا جستجوهای چند بعدی را به طور موثر و سریع حل کنید.

جدا از گزارش کسب و کار، پردازش تحلیلی آنلاین برای اهداف بازاریابی، فروش، تهیه بودجه، برنامه ریزی و پیش بینی استفاده می‌شود.

داده کاوی

داده کاوی فرآیند تعیین الگوها در گروه‌های بزرگ داده است. این به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات لازم را در یک مجموعه وسیعی از داده‌ها بدون نیاز به اتلاف وقت در مرور اطلاعات ناخواسته، پیدا کنند.

انبار کردن داده‌ها

انبار داده‌ها ابزاری برای گزارش و تجزیه و تحلیل داده‌ها است که اطلاعات فعلی و تاریخی را در خود ذخیره می‌کند. اطلاعات از سیستم‌های عملیاتی مختلفی تهیه می‌شود.

استخراج فرآیند

استخراج فرآیند نوعی راه حل مدیریتی است که از گزارش وقایع برای ارزیابی فرایندهای تجاری استفاده می‌کند. این گزارش‌های وقایع معمولاً توسط یک سیستم اطلاعاتی ثبت می‌شوند.

داشبورد دیجیتال

داشبورد دیجیتال یک رابط دیجیتال ساده و آسان برای تفسیر است که نمایش گرافیکی داده را فراهم می‌کند.

به طور معمول، داشبوردهای دیجیتال به صورت صفحات وب در ارتباط با یک پایگاه داده اطلاعاتی ارائه می‌شوند.

مهندسی تصمیم گیری

مهندسی تصمیم گیری ترتیبی است که از مجموعه‌ای از مزایای بهترین روش‌ها برای کمک به تصمیم گیری در تجارت استفاده می‌کند. در این ترتیب، تصمیمات با زبان تصمیم گیری بصری نشان داده می‌شوند.

هوش مشتری

هوش مشتری فرآیند جمع آوری جزئیات مشتری مانند تنظیمات ترجیحی، نیازها و رفتارها به منظور درک بهتر مشتریان و ایجاد روابط تجاری قوی‌تر است.

مدیریت عملکرد تجاری

مدیریت عملکرد کسب و کار مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیلی است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا با مدیریت عملکرد شرکت به اهداف کوتاه و بلند مدت خود برسند.

فصل ۱۶

معرفی کتاب در حوزه هوش تجاری


معرفی کتاب در حوزه هوش تجاری

برای افزایش آگاهی در حوزه هوش تجاری، کتاب‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

۱- کتاب هوش تجاری

  • نویسنده: دیو مارکوم، استو اسمیت، ماهان خالسا
  • ناشر: سبکتو

۲- هوش تجاری: رویکرد مدیریتی

  • نویسنده: افرایم توربان
  • ناشر: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

۳- کتاب صوتی استارتاپ ناب

  • نویسنده : اریک ریس
  • راوی : کاترین صادق پور

کلام آخر

هوش تجاری سرمایه گذاری کلیدی برای آگاهی بیشتر سازمان توسط داده‌ها است. در حال حاضر میزان استفاده از هوش تجاری در سازمان‌ها حدود ۲۵ درصد است (در کشورهای پیشرفته).

این تعداد احتمالاً هرگز به ۱۰۰ درصد نخواهد رسید زیرا برای استفاده از این مقوله نیاز به بستر اقتصادی و تجاری سالم و مثبت است. در ایران پرداختن به BI هنوز مانند مانند نوزادی در رحم مادر است که زمان تولدش فرا نرسیده است!

اَپ ذهن مملوء از محتوای آموزشی و کاربردی است که می‌تواند به عنوان سکوی پرتاب برای موفقیت حال و آینده شما باشد، پس بدون درنگ اَپ ذهن را دانلود کنید!

دانلود کتاب مصاحبه شغلی

2 دیدگاه‌ها

    • سلام و شاد باش
      ممنون از حس توجه شما
      داشبورد مدیریتی یکی از ابزارهای هوش تجاریه،بیل داشبورد مدیریتی کارهایی مثل گزارش دهی آسان، درک و تحلیل جامع از داده ها رو برای سازمان ارائه میده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید