بالا بردن قدرت ذهنی با چند راهکار بسیار ساده اما کاملا موثر

بالا بردن قدرت ذهنی

فهرست مطالب

یکی از بی‌شمار موهبت‌های آفرینش برای انسان‌‌ها، نعمت ذهن و پرورش آن است. ما می‌توانیم با قدرت‌های بی‌نظیر ذهنی‌مان قلمرو علوم مختلف را فتح کنیم و به قله‌هایی برسیم که دست هیچ موجوداتی به آن نرسیده است. اما راهکارهای بالا بردن قدرت ذهنی چه هستند؟ چطور می‌توان قدرت ذهنی را افزایش داد؟ برای دانستن جواب این سؤال با ما در ادامه همراه باشید.

راهکارهای تقویت قدرت ذهن

ما انسان‌ها خوشبخت‌ترین موجودات کیهان هستیم. چون از نعمتی برخورداریم که سایر موجودات ندارند. این قدرت به ما توانایی تسلط بر طبیعت و پیشرفت فناورانه را بخشیده است و آن چیزی نیست به‌جز ذهن. ما باقدرت ذهنی‌مان توانایی تغییر و رشد عملکرد مغز را خواهیم داشت.

قدرت ذهن می‌تواند به ما در برقراری ارتباط بین مفاهیم جدید و تولید الگوهای نو کمک کند. شما می‌توانید با برانگیختن و تحریک کردن ذهنتان، به فعالیت‌های مغزی‌تان توسعه بدهید و حتی مغزتان را وادار کنید که سلول‌های جدید تولید کند.  حتی کمی تلاش برای توسعه کارکردهای شناختی می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی در بالا بردن قدرت ذهنی به ‌وجود بیاورد.

برای اینکه بدانید چطور باید قدرت ذهنی خودتان را تقویت کنید، راهکارهایی که در ادامه با شما به اشتراک گذاشته می‌شوند را بخوانید:

مهارت‌های جدید یاد بگیرید

با یادگیری مهارت‌های جدید می‌توانید مغزتان را درگیر چالشی اساسی کنید. این چالش‌ها می‌توانند اتصالات عصبی جدید بین بخش‌های مختلف مغزتان ایجاد کنند که باعث بهبود عملکرد شناختی و درنتیجه باعث بالا بردن قدرت ذهنی شوند.

یادگیری زبان‌های جدید یکی از راهکارهای عالی است که در این حوزه جا می‌گیرد. شما با یادگیری زبان جدید، مغزتان را وادار می‌کنید به روشی عمل کند که به آن عادت ندارد. این مهارت به شما کمک می‌کند که جهان را از منظر زبان جدید تماشا کنید و طوری عمل می‌کند که انگار شخصیتی جدید درون شما شکل گرفته است.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که سرگرمی‌های جدید پیدا کنید. بازی‌ها به شما کمک زیادی در توسعه مهارت‌های ذهنی خواهند کرد. بازی با دیگران در قالب شطرنج یا بازی‌های ذهنی، یکی از بهترین فعالیت‌ها در راستای توسعه مهارت‌های ذهنی هستند.

 به دنبال فرصت‌هایی باشید کارهای جدید را امتحان کنید. خیاطی یاد بگیرید، ورزشی جدید را امتحان کنید یا نوشتن به‌صورت خلاقانه را تمرین کنید.

کنجکاو باشید

هرگز وضعیت را همان‌طوری که هست قبول نکنید. به دنبال فهم چرایی همه‌چیز باشید. مدام از خودتان سؤال بپرسید و ذهنتان را درگیر چالش‌های اساسی و بنیادین کنید.

آگاهانه به دنبال فهم چیزهای جدید و متفاوت باشید. این مسائل می‌توانند گستره وسیعی از زمینه‌های را دربر بگیرند. از غذاهای متفاوت تا سبک‌های مختلف زندگی، مراسم‌های سنتی، مکان‌های مختلف برای زندگی تا مذاهب و مراسم‌های مذهبی.

مغز شما هر بار که با چیزهای جدید و ناآشنا روبه‌رو می‌شود، ارتباطات جدید و متنوعی در بخش‌های داخلی خود ایجاد می‌کند. و همین مسئله با بالا بردن قدرت ذهنی همراه است. سعی کنید برای تقویت ذهن مسائل و مفاهیم جدید و ناآشنا را در آغوش بگیرید. حتی اگر مجبور شوید به خاطر آن از دایره امن زندگی‌تان خارج شوید.

بخوانید

خواندن می‌تواند مغز و تخیل شما را درگیر خود کند. این راهکار یک روش عالی برای یادگیری چیزهای جدید هم هست. سعی کنید چیزهایی بخوانید که حتی‌الامکان از لحاظ محتوا، لغت و ایده برای شما چالش‌برانگیز باشد.

دراین صورت امکان آن را خواهید داشت که به دنیایی جدید دسترسی پیدا کنید و ایده‌های متفاوتی را کشف کنید.

بازی کنید

بازی‌های ذهنی و پازل‌ها یکی دیگر از راه‌های بالا بردن قدرت ذهنی هستند. پازل‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند ذهن شما را به‌خوبی تقویت کنند. کافی است کمی جستجو کنید تا آنچه مناسب شماست و دوست دارید را پیدا کنید.

می‌توانید از بازی‌های گوشی‌های هوشمندتان یا بازی‌های آنلاین کمک بگیرید. خوشبختانه امروزه تعداد زیادی از این بازی‌های متنوع و سرگرم‌کننده در فروشگاه‌های نرم‌افزار وجود دارند و دست شما برای انتخاب باز است.

تمرکز کنید و بررسی کنید

سعی کنید هر مسئله را از نزدیک بررسی کنید و به مسائل جدید به‌عنوان فرصتی برای یادگیری و بالا بردن قدرت ذهنی نگاه کنید. وقتی با ایده‌ها و واقعیات جدید روبه‌رو می‌شوید، روی یادگیری و بررسی آن و به ذهن سپردنش تمرکز کنید.

گاهی چیزهای جدیدی که یاد گرفته‌اید را به یاد بیاورید و در ذهنتان آن را مورد تحلیل قرار دهید. با این کار هم اطلاعات جدید را به‌خوبی به حافظه بلندمدت منتقل خواهید کرد و هم ذهنتان درگیر چالشی جدید خواهد شد.

یادداشت کنید

عادت به نکته برداری و یادداشت روزانه یکی از عادات مطلوب افراد موفق است. تحقیقات نشان داده است که نوشتن اطلاعات جدید به مدت طولانی به شما کمک خواهد کرد تا آن را بهتر یاد بگیرید.

با این کار یک تیر و دو نشان زده‌اید. هم می‌توانید ذهنتان را تقویت کنید و هم به ورودی اطلاعات در حافظه بلند‌مدت خودتان کمک بزرگی کرده‌اید.

حواستان را درگیر کنید

برای بالا بردن قدرت ذهنی باید از همه حواستان کمک بگیرید. سعی کنید اطلاعات جدید را با حواس پنج‌گانه خودتان مرتبط کنید تا به شما در یادگیری و حفظ آن کمک کنند. ایده‌ها یا واقعیات را با بوها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف مرتبط کنید.

هرچقدر که حافظه حسی شما دراین‌باره بهتر کار کند، ذهن شما خواهد توانست که قدرتمندتر عمل کند و همین کار باعث تقویت آن خواهد شد.

سیگار را ترک کنید

محققان شواهدی پیدا کرده‌اند که اثبات می‌کند سیگار باعث ایجاد اختلال در عملکرد شناختی مغز خواهد شد. سیگار کشیدن می‌تواند ناحیه هیپوکامپوس مغز را کوچک کند.

اگر دوست دارید باعث بالا بردن قدرت ذهنی خودتان شوید، قبل از هر چیزی سیگار کشیدن را ترک  کنید تا لطف بزرگی به مغز و ذهنتان کرده باشید. یادتان باشد که سیگار کشیدن می‌تواند توانایی‌های مربوط به حافظه، برنامه‌ریزی و توانایی‌های ذهنی را کاهش دهد.

تغذیه سالم

کلیشه‌ای‌ترین پیشنهاد برای بالا بردن قدرت ذهنی و درعین‌حال یکی از مهم‌ترین آن‌ها، توجه به تغذیه است. محققان متوجه شده‌اند که دسته‌ای از مواد غذایی می‌توانند باعث بهبود عملکرد مغز شوند. مثلاً گردو. گردو می‌تواند به مغز کمک کند تا عملکرد مناسب خود را ارائه بدهد.

مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ مانند گردو و ماهی برای عملکرد صحیح مغز حیاتی هستند. آن‌ها می‌توانند به افزایش سطح تمرکز هم کمک کنند.

سعی کنید غذاهای سرشار از منیزیم را در سبد غذایی‌تان جا بدهید. منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هم می‌توانند از فرآیند تخریب مغز و بافت‌های آن جلوگیری کنند. میوه‌ها و سبزیجات تیره‌رنگ منابع خوبی برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌ هستند. مثل لوبیا قرمز، زغال‌اخته و تمشک.

به غلات به‌عنوان سوخت مغز نگاه کنید. غلات حاوی گلوکز هستند و گلوکز همان چیزی است که مغز شما برای کار کردن نیاز دارد. ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون برای تعادل در خلق‌وخو و تمرکز حیاتی و ضروری است. جو دوسر، برنج قهوه‌ای و سبوس جو از بهترین منابع غنی از گلوکز هستند.

ورزش کنید

سعی کنید برای بالا بردن قدرت ذهنی به‌صورت روزانه ورزش کنید. اگر دوست دارید ذهنتان کارایی مثبتی داشته باشد، باید ورزش کردن را به یکی از برنامه‌های روزانه خودتان تبدیل کنید.

ورزش در کنار رژیم غذایی سالم می‌تواند تأثیر مثبتی نه‌فقط بر سلامت جسم که بر سلامت روان داشته باشد. فعالیت‌های ورزشی هوازی با تنظیم سطح عملکرد قلب، علاوه بر خون‌رسانی به بافت‌های بدن می‌تواند سطح هورمون‌های شادی‌بخش را در بدن افزایش دهد و استرس را از بین ببرد. حتماً می‌دانید که استرس دشمن سلامت مغز است.

دانشمندان معتقدند که ورزش ضامن عملکرد صحیح فرآیندهای شناختی است. حافظه، تمرکز و توانایی حرکتی از مهم‌ترین بخش‌های عملکرد شناختی مغز است که تحت تأثیر ورزش قرار دارد. خوب است که بین ۲ تا ۳ بار در هفته ورزش کنید.

خوب بخوابید

تردیدی وجود ندارد که خواب کافی و باکیفیت می‌تواند در بالا بردن قدرت ذهنی مؤثر باشد. خواب کافی می‌تواند عملکرد ذهن را تحت تأثیر قرار دهد و در باز تنظیم فرآیندهای شناختی مؤثر باشد.

سعی کنید در طول شبانه‌روز بین ۶ تا ۸ ساعت بخوابید و شب‌ها زود به رختخواب بروید. خواب شبانه به مغز شما کمک می‌کند که سلول‌های خاکستری خود را بازسازی کند.

مراقبه و مدیتیشن

تحقیقات نشان داده است که مراقبه روزانه می‌تواند وضعیت روح و روان و همچنین ذهن را بهبود ببخشد. مراقبه مستقیماً روی توان تصمیم‌گیری و تمرکز شما اثرگذار خواهد بود.

می‌توانید برای مراقبه از روش‌های مختلف یوگا هم کمک بگیرید. روزانه چند دقیقه را به خودتان و آرامش و تمرکزتان اختصاص بدهید و همه انرژی‌های منفی اطرافتان را دور کنید. نتیجه شگفت‌انگیز خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید