راهکارهای تقویت ذهن

راهکار تقویت ذهن
راهکار تقویت ذهن

فهرست مطالب

چه کسی هست که دوست نداشته باشد ذهنی قوی داشته باشد؟ یادگیری آسان، حافظه قوی و عملکرد درست خواسته هر کسی است. خبر خوب اینکه ذهن با تمرینات ساده به سادگی قابلیت ارتقا و تقویت دارد. اگر دوست دارید با راهکارهای تقویت ذهن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ذهن همراه باشید.

ذهن انسان، دنیای کوچک شگفت‌انگیز

ذهن انسان، قابلیت‌های شگفت‌انگیزی دارد. قوی‌ترین ابررایانه‌های دست ساخته بشر، تنها بخش کوچکی از ذهن انسان را در خود دارند. ذهن ما انسان‌ها می‌تواند به بیکران‌ترین علوم و محاسبات پیچیده دست پیدا کند، بدون آنکه در عملکرد و بازدهی به مشکلی بربخورد.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

مهم‌ترین مزیت و قابلیت ذهن ما توانایی پیشرفت و ارتقا است. ما در هر سن و سالی، با هروضعیت و میزان توانایی می‌توانیم با راهکارهای تقویت ذهن وضعیت ذهنی‌مان را ارتقا دهیم و رشد کنیم. قابلیت یادگیری از ذهن دنیای پیچیده ساخته است که قوی‌ترین دستگاه‌های محاسباتی هم نمی‌توانند به همه توانایی‌های آن دست پیدا کند.

[/su_note]

اما پرسش اینجاست که چطور می‌توانیم قابلیت‌های ذهنی‌مان را گسترده‌تر کنیم و توانایی‌های آن را افزایش دهیم؟

چگونه می‌توانیم راهکارهای تقویت ذهن را داشته باشیم؟

پاسخ امیدوارکننده است. ذهن در هر مقطعی و باهر سطح توانایی، قابلیت ارتقا و پیشرفت دارد. کافیست تمرینات کافی داشته باشیم و راهکارهای تقویت ذهن را به طور مرتب انجام دهیم. در ادامه تمرینات و تکنیک‌های افزایش توانایی ذهن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

کسب دانش؛ بدون توقف

مهم‌ترین راه برای افزایش ظرفیت ذهن و تقویت آن، یادگیری است. برای آنکه ذهنی قوی داشته باشید، باید آن را به صورت فعال به چالش بکشید. کسب دانش و مهارت‌های جدید به طور جدی می‌تواند به تقویت ذهن شما کمک کند و یکی از راهکارهای تقویت ذهن به شمار می رود.

زبان جدید یاد بگیرید. یادگیری زبان قدرت زیادی در تقویت ذهن و توانایی‌های مغزی دارد. وقتی زبانی جدید یاد می‌گیرید، ذهن شما با مسائل زیادی درگیر می‌شود و این درگیری همه‌جانبه می‌تواند برای سلامت و تقویت مانند یک ورزش استقامتی عالی ذهن‌تان عمل کند.

آموختن را هیچوقت کنار نگذارید. سعی کنید از مجراهای مختلفی به یادگیری و آموزش مشغول باشید. فکر نکنید با تمام شدن دوره تحصیلات مدرسه یا آکادمیک، وقت یادگیری شما هم به پایان رسیده است. با این تفکر، بخش بزرگی از مغز را بیکار می‌گذارید. جان کلام اینکه؛ ز گهواره تا گور دانش بجوی!

دانش را از منابع اصلی، صحیح و معتبر کسب کنید

یادگیری دانش از منابع معتبر و اصلی، یکی دیگر از راهکارهای تقویت ذهن است. استناد و اتکا به نقل قول‌ها و یاگفتگوی ساده روزمره، آفت یادگیری است. برای تقویت و پرورش ذهن‌تان باید به دنبال دانش صحیح و معتبر باشید.

کتاب، مقالات علمی، اساتید دانشگاه و هرآنچه که قابلیت استناد داشته باشد، بهترین مجرای کسب دانش و آگاهی است. ساده‌تر بگویم، از سر چشمه آب بخورید.

ورزش را جدی بگیرید

ورزش و تقویت ذهن
ورزش و تقویت ذهن

نقش ورزش در کمک به سلامت جسمی انکار ناپذیر است. حالا باید به این نکته هم اشاره کنیم که ورزش در سلامت ذهن و ارتقا توانایی‌های آن تاثیر بسیاری دارد. نقش انکارناپذیر ورزش به عنوان یکی از راهکارهای تقویت ذهن هم برای همه پژوهشگران به اثبات رسیده است.

محققان معتقدند ورزش با افزایش سطح اکسیژن و خون رسانی به مغز می‌تواند کارایی آن را افزایش دهد و با آزاد شدن مواد شیمیایی در بدن، سطح کارایی ذهن را به صورت قابل ارتقا می‌بخشد.

روزانه چند دقیقه پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی گزینه‌ای ایده‌آل برای ورزش است؛ مخصوصا برای کسانی که وقت چندانی برای ورزش ندارند. از طرفی می‌توانید با انجام تمرین‌های حرکتی که به دقت و هماهنگی بین اعضای بدن و مغز به افزایش کارایی ذهن‌تان کمک کنید. هنرهای نمایشی و ورزش‌های رزمی از گزینه‌های مطلوب این رده هستند.

سالم خوری را فراموش نکنید

نقش تغذیه در افزایش کارایی ذهن و تقویت آن بسیار پراهمیت و پررنگ است. درواقع مواد غذایی مانند سوخت بدن هستند. رسیدن سوخت مناسب به بدن مانند پیشرانی پرقدرت برای ذهن و کارایی آن عمل میکند و از عمده راهکارهای تقویت ذهن می باشد.

از ریزمغذی‌های پرقدرت غافل نشوید. سعی کنید انواع ویتامین‌ها و پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهای حاوی منیزیوم، امگا۳، ویتامین بی و کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توانند برای ساعتهای طولانی مغزتان را سرحال نگه دارند و مانع از افت کارایی آن شوند.

وضعیت بدن‌تان را چک کنید

مراقب وضعیت بدن‌تان باشید. فشارخون بالا، قند خون، چربی خون و چاقی علاوه‌بر اینکه تهدیدی برای سلامتی به حساب می‌آیند، میتوانند عملکرد ذهن شما را هم تحت تاثیر قرار دهند.

این واقعیت که عقل سالم در بدن سالم است انکارناپذیر است. سعی کنید مراقب سلامتی‌تان باشید و دائما خودتان را چک کنید.

عادات منفی و بدتان را ترک کنید

ترک عادات منفی روزمره می‌تواند باعث تقویت ذهن‌تان باشد. سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، پرخوری، مصرف مواد اعتیادآور و هرچیزی که می‌تواند سلامتی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد را کنار بگذارید.

با کنار گذاشتن عادات منفی، به مرور وضعیت کارایی ذهن‌تان بهبود پیدا خواهد کرد و بعد از مدتی می‌توانید نتایج چشم‌گیر آن را در قابلیت‌های ذهنی‌تان مشاهده کنید.

عادات جدید را به کارهای روزمره اضافه کنید

شکستن عادات قدیمی و حرکت در مسیر خلاف جهت همیشگی، یکی از راه‌های کاربردی در به چالش کشیدن مغز و توانایی‌های آن است. وقتی از عادات قدیمی خودتان دوری می‌کنید و کارهای جدید را امتحان می‌کنید، ذهن‌تان مجبور به انجام فعالیتهای جدید می‌شود و بخش‌های جدیدی از آن فعال خواهد شد.

مثلا سعی کنید در رفتن به مقصدهای روزمره‌تان، مسیرهای متفاوت را انتخاب کنید. سعی کنید کارهای روزمره با دستی که به آن عادت ندارید انجام دهید. بااین کار ذهن‌تان دچار چالش‌ می‌شود و با اینکار به تقویت آن کمک زیادی می‌کنید.

موسیقی را در برنامه روزانه‌ قرار دهید

موسیقی در تقویت ذهن
موسیقی در تقویت ذهن

گوش دادن به موسیقی می‌تواند یکی دیگر از راه‌های تقویت ذهن باشد. موسیقی می‌تواند توانایی یادگیری در شما را افزایش دهد. موسیقی به قدرت‌بخشی به حافظه کمک می‌کند و باعث می‌شود خلاقیت شما به طرز قابل توجهی رشد کند.

از طرفی یادگیری موسیقی و افزایش مهارت در نواختن سازهای موسیقی هم می‌تواند به افزایش توانایی ذهنی کمک کندو از راهکارهای تقویت ذهن باشد.

استراحت بین کارهایتان را فراموش نکنید

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

تمرکز بیش از اندازه روی یک فعالیت خاص می‌تواند باعث خستگی مغزتان و کاهش کارایی ذهن شود. بین فعالیت‌های ذهنی روی یک موضوع خاص، حتما به خودتان استراحت دهید. معمولا توصیه می‌شود بین هر ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت تمرکز روی فعالیت خاص ذهنی، حدودا یک ربع تا بیست دقیقه استراحت داشته باشید.

[/su_note]

خوب بخوابید

نیازی به یادآوری ندارد. خواب کافی به طرز محسوس و انکارناپذیری روی بهبود توانایی‌های ذهنی تاثیرگذار است. اگر به اندازه کافی نخوابید، مغزتان نمی‌تواند درست کار کند و به مرور کیفیت کارایی خود را از دست خواهد داد.

سعی کنید حتما در روز هشت ساعت بخوابید و با استفاده از تکنیک‌های موثر خواب، خواب با کیفیتی داشته باشید تا ذهن‌تان برای فعالیت‌های روزمره سرحال باشد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تکنیک خواب ۴۷۸ ؛ بهبود در کیفیت خواب و رسیدن به آرامش [/su_animate]

[/su_box]

یوگا و مدیتیشین

مدیتیشن و تقویت ذهن
مدیتیشن و تقویت ذهن

مراقبه تاثیر زیادی در افزایش کارایی ذهن دارد. با داشتن مراقبه می‌توانید افکارتان را به طرز صحیحی مدیریت کنید و به افزایش توانایی ذهن‌تان کمک کنید. یوگا و مدیتیشن را در برنامه روزمره‌تان جا بدهید.

دقایقی را از روز را صرف خلوت کردن با خودتان و فکر کردن به نقاط مثبت زندگی‌تان کنید. با جذب انرژی مثبت و انتقال آن به خودتان، می‌توانید علاوه بر داشتن ذهن قوی، روحیه شاداب و روان قدرتمندتری هم داشته باشید. این یکی از راهکارهای تقویت ذهن به طور ویژه می باشد.

استرس را مدیریت کنید

کم کردن استرس و تنش‌های روزمره یکی از راه‌های افزایش کارایی ذهن و تقویت آن است. سعی کنید تکنیک‌هایی که می‌تواند استرس را مدیریت کند یا کاهش دهد را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.

نفس عمیق بکشید؛ نفس کشیدن به صورت عمیق یا اصطلاحا تنفس شکمی (جوری که انگار شکم‌تان به جای قفسه سینه‌تان پر از هوا شده است) باعث اکسیژن رسانی به مغز می‌شود و علاوه بر تقویت کارایی ذهن، باعث کاهش سطح استرس هم خواهد شد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکارهای عملی و ثابت شده برای کنترل استرس و کاهش اضطراب در زندگی [/su_animate]

[/su_box]

برنامه‌ریزی داشته باشید

داشتن برنامه و مکتوب کردن آن، یکی دیگر از راهکارهای تقویت ذهن است. مسلما ذهن هدفمند می‌تواند موثرتر از ذهن ازهم گسیخته به امور ساماندهی کند و پیروی از برنامه خاص، شما را در رساندن به اهداف‌تان یاری خواهد کرد.

با داشتن برنامه و هدف و وادار کردن مغز به پیروی از آن، باعث می شود تا ذهنی قوی‌تر و کارامدتر داشته باشید و مغزتان به دیسپلین و نظم عادت خواهد کرد.

محدودیت فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی

محدودیت شبکه های اجتماعی
محدودیت شبکه های اجتماعی

قبول! پرسه زدن در فضای مجازی و سرک کشیدن به پروفایل دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. اما این کار نه‌تنها کمکی به تقویت ذهن‌تان نمیکند، بلکه باعث می‌شود که ذهن بسته و محدودی داشته باشید.

محققان اثبات کرده‌اند که چک کردن شبکه‌های اجتماعی قبل از خواب باعث افت کارایی مغز در طول روز می‌شود. درنتیجه قبل از خواب گوشی را کنار بگذارید و به جای آن کتاب بخوانید.

خواندن کتاب باعث می‌شود هم خواب راحت‌تری داشته باشید و هم توانایی‌های ذهنی‌تان افزایش پیدا کند. ایمان داشته باشید کتاب دوست مهربان‌تری است تا گوشی هوشمندتان!

نقشه ذهنی داشته باشید

داشتن نقشه ذهنی یا mind map، یکی دیگر از راهکارهای تقویت ذهن است. سعی کنید قبل از انجام کار، تمام مراحل را در ذهن‌تان بازسازی کنید. تمرین‌های ذهنی می‌تواند کارایی فیزیکی شما را به طرز محسوسی افزایش دهد.

جالب است بدانید که در یک پژوهش علمی ورزشکاران را در دو دوسته متفاوت تقسیم‌بندی کردند. به گروه اول تمرینات ورزشی بیشتری دادند ولی در برنامه گروه دوم تمرینات ورزشی کمتر به اضافه تمرین ذهنی همان ورزش قرار داده شد.

نتیجه این بود که ورزشکاران گروه دوم، پیشرفت محسوس‌تری نسبت به ورزشکاران گروه اول داشتند. تمرینات ذهنی را جدی بگیرید!

شما کدام یک از روش‌هایی که از آنها حرف زدیم را برای تقویت ذهن مناسب‌تر می‌دانید؟ آیا تجربه‌ای از تمرینات خاص تقویت ذهن دارید؟ نظرات‌تان را درباره راهکارهای تقویت ذهن با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید