خلاصه کتاب انگیزه

خلاصه کتاب انگیزه

فهرست مطالب

در خلاصه کتاب انگیزه آمده است: «این تئوری یک انگیزه رایج است که پاداش دادن به رفتار خوب و مجازات کردن رفتار نامطلوب باعث بهبود نتایج می شود. مطالعات ثابت کرده اند که این واقعیت دارد، اما نه همیشه

دانیل اچ. پینک با کتاب درایو: حقیقت غافلگیرکننده درباره آنچه که به ما انگیزه می‌دهد (Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us) انگیزه کارمندان قرن بیست و یکم را مورد بحث قرار می‌دهد. دانیل پینک نویسنده پرفروشِ  نیویورک تایمز و سخنران سابق کاخ سفید است.

برای درک آنچه مردم را ترغیب به فراتر رفتن می‌کند، دانیل در کتابش نتیجه‌گیری کاملی از مطالعات علوم اجتماعی خود داشته است؛ با ذهن همراه باشید.

     

خلاصه کتاب انگیزه

کتاب انگیزه

دانیل پینک در طی یک مطالعه خاص که توسط چهار اقتصاددان برجسته انجام شده است و در آن افراد آزمون به سه گروه تقسیم می‌شوند مراجعه می کند. برای انجام تمرین‌های مختلف به هر گروه در ردیف‌های کوچک، متوسط ​​و بزرگ پاداش متفاوتی پرداخت شد.

نتایج نه چندان شگفت‌آور این بود که «تا زمانی که این کار فقط مهارت مکانیکی را شامل ‌شود، پاداش‌ها همان‌طور که انتظار می‌رفت کارساز بودند: هر چه دستمزد بالاتر باشد، عملکرد نیز بهتر می‌شود.»

دانیل از این نوع پاداش‌ها به عنوان «انگیزه‌هایی یاد می‌کند که اگر کاری را انجام دهید، آن را بدست می‌آورید.» در این صورت محرک‌ها برای کار مکانیکی مؤثر هستند، اما برای کارهای پیچیده و خلاق چنین نیستند.

کار (منظور شغل است) در قرن گذشته از انجام وظایف مستقیم و ساده، به کارهایی با تفکر پیچیده‌تر تکامل یافته است، اما مکانیسم‌های انگیزشی ما هنوز در گذشته گیر کرده‌اند!

وی اظهار داشت: «پول واقعاً مهم است، اما از نظر کمی تفاوت‌هایی وجود دارد؛ باید به اندازه کافی به مردم پول پرداخت کنید.» یک صاحب کسب و کار نمی‌تواند هنجار انصاف را نقض کند، به این معنی که دو نفر در یک شغل مشغول به کار هستند و تولید مشابهی دارند و باید به همان اندازه دستمزد بگیرند، وگرنه حسادت می‌تواند مانع پیشرفت شود.

او می‌گوید: «به اندازه کافی به مردم بپردازید تا مسئله پول را از سفره بیرون آورده باشید.» اگر کارمندان بیش از حد درباره حقوق خود فکر کنند، بنابراین به اندازه کافی روی کار تمرکز نخواهند داشت.

بعد از اینکه پول در جریان نباشد دانیل ادعا می‌کند، سه انگیزه اصلی برای عملکرد پایدار وجود دارد که در خلاصه کتاب انگیزه آمده است:

خلاصه کتاب انگیزه دانیل پینک

۱- خودگرایی: او مخاطبان خود را دعوت می‌کند تا گامی به عقب بردارند و به مدیریت مانند آنچه می‌خواهند نگاه کنند. فنآوری برای سازماندهی مردم به ظرفیت‌های تولیدی در دهه ۱۸۵۰ اختراع شد. مدیریت برای انطباق، که مشاغل به آن نیاز دارند ضروری است، اما برای درگیری کارمندان خوب نیست.

هنگامی که یک کارمند درگیر است، تمایل بیشتری برای دستیابی به کار بهتر دارد. برای تشویق مشارکت، کارفرمایان باید با دادن کنترل به بیشتر کارکنان، به تیمی که با آنها کار می‌کنند‌ و وظیفه‌ای که در واقع انجام می‌دهند، استقلال را پرورش دهند.

۲- تسلط: تمایل به برتری در کارهایی که انجام می‌دهیم یک صفت ذاتی انسانی است. یک مطالعه با نظارت بر ۱۲۰۰۰ پاسخ از چند صد داوطلب نشان داد که روزهایی که افراد بیشترین انگیزه در کار را داشتند، پیشرفت در کار معنی‌دار می‌شد.

اما برای اینکه مردم پیشرفت خود را تشخیص دهند، باید بازخورد دریافت کنند. بازخورد مکرر ارگانیک و غیررسمی نسبت به ارائه یک ارزیابی عملکردی رسمی و سالانه، برای نسل های جوان مؤثرتر است. دانیل پیشنهادات خود را برای بررسی عملکردها در برنامه‌ای به نام «ساعت اداری» ارائه می‌دهد که در آن مدیران به صورت هفتگی زمانی را برای مباحث مختلف کنار می‌گذارند.

۳- هدف: در مطالعه‌ای که در ایالت میشیگان از کارمندان جدید در یک مرکز تماس (کال سنتر) انجام شد، شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند و هر یک از آنها همان آموزش را دریافت کرد.

با این حال، پنج دقیقه قبل از اولین تماس تلفنی خود، به گروه یک اجازه داده شد که هر چه می‌خواستند را مطالعه کنند، گروه دو توضیحات قبلی کارمندان را مطالعه کردند که مصادیق مزایای شغلی‌شان را نشان می‌داد و به گروه سه توصیف‌هایی از کسانی که از مزایای شغلی سود می‌بردند، داده شد.

گروه سه که برای تماس‌های خود هدفی تعیین شده داشتند، بیش از دو برابر وعده‌های هفتگی و مبلغ کمک‌های مالی نسبت به گروه یک یا دو دریافت کردند. در این مثال، پنج دقیقه تحریک، یک هدف انگیزه‌ای به کارکنان می‌دهد تا بیش از ۲۰۰٪ بهره‌وری خود را افزایش دهند.

دانیل پینک در خلاصه کتاب انگیزه کارآفرینان را به هنرمندان تشبیه می‌کند، زیرا هر دو «چیزی را به جهانیان می‌دهند که نمی‌دانستند از دست رفته است.» در یک مطالعه از ۲۳ هنرمند حرفه‌ای، کارشناسان هنری ۴۶۰ قطعه سفارش داده شده و غیرقابل قبول خود را بررسی کردند.

نتایج نشان داد که آثار سفارش داده شده نسبت به آثار غیرقابل قبول خلاقیت کمتری دارند، اما از نظر کیفیت فنی تفاوتی ندارند. محدودیت‌های زیاد در موارد سفارش شده منجر به خلاقیت کمتری می‌شود و این مربوط به دنیای تجارت است. نکته مهم در این است که همه کارهایی که کارمندان در مشاغل خود انجام می‌دهند کار سفارش داده شده است.

خلاصه کتاب انگیزه در قالب جملات زیبا

خلاصه کتاب انگیزه در قالب جملات زیبا

«وقتی پول برای برخی از فعالیت‌ها به عنوان پاداش در نظر گرفته شوند، افراد علاقه ذاتی را برای فعالیت از دست می‌دهند.»

«بزرگی با کوتاه نظری ناسازگار است. دستاورد معنی‌دار بستگی به بالا بردن مناظر شخص و هُل دادن به سمت افق دارد.»

«آزادی نهایی برای گروه‌های خلاق، آزادی آزمایش با ایده‌های جدید است. برخی از بدبینان اصرار دارند که نوآوری گران است. در طولانی مدت، نوآوری ارزان می‌شود. حد وسط گران و استقلال می‌تواند پادزهر باشد.»

«وقتی بچه‌ها انتظار پاداش را ندارند، دادن پاداش به یک بچه تأثیر کمی در انگیزه ذاتی دیگران ایجاد می‌کند. فقط پاداش‌های مشروط – اگر این کار را انجام دهید، آن را دریافت خواهید کرد – اثر منفی خواهد داشت. چرا؟ پاداش‌هایی که با اگر شروع شود، باعث می‌شوند افراد بخشی از استقلال خود را از دست دهند.»

«هدف‌هایی که افراد برای خود تعیین می‌کنند و به مهارت خود تسلط دارند، معمولاً اهدافی پویا هستند. اما اهداف تحمیل شده توسط دیگران – اهداف فروش، بازده سه ماهه، نمرات آزمون استاندارد و موار دیگر – بعضی اوقات می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند.»

«اهداف ممکن است به دلیل محدود شدن تمرکز، رفتار غیراخلاقی، افزایش ریسک‌پذیری، کاهش همکاری و کاهش انگیزه ذاتی باعث ایجاد مشکلات سیستماتیکی در سازمان‌ها شوند. پس هنگام اعمال اهداف در سازمان خود مراقب باشید.»

«در پایان هر روز، از خود بپرسید که آیا امروز از دیروز بهتر بودی؟»

«تلاش یکی از چیزهایی است که به زندگی معنی می‌دهد. تلاش یعنی اینکه به چیزی اهمیت بدهی، چیزی برایت مهم است و حاضر هستی برای آن کاری انجام دهی. اگر حاضر نیستید ارزش‌ها را ارزیابی کنید و خود را متعهد به کار در قبال آنها کنید، یک موجود فقیر خواهد بود.» اینکه چگونه پولدار شویم نیز موضوعی هست که باید برای آن به انگیزه های خود رجوع کنیم.

«هنگامی که متوجه شدیم که مرزهایی بین کار و بازی مصنوعی است، می‌توانیم امور را در دست بگیریم و کار دشوار ساختن زندگی را آغاز کنیم.»

«یکی از بهترین راه‌ها برای دانستن اینکه آیا شما چیزی را به دست آورده‌اید، تلاش برای آموختن آن است.»

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنا

[/su_animate]

[/su_box]     

چرا باید کتاب انگیزه را خواند؟

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

از نظر دانیل اچ. پینک: «رویکرد جدید به انگیزه سه عنصر اساسی دارد: استقلال: تمایل به هدایت زندگی خودمان، تسلط: تلاش برای بهتر و بهتر شدن در چیزی که اهمیت دارد و هدف: اشتیاق به انجام کارهایی که می‌کنیم و در خدمت کارهای بزرگ‌تر از خودمان هستیم.»

[/su_note]

با چنین بیانیه‌ای، کتاب انگیزه توانسته برای بسیاری افراد از جمله کارفرمایان و کارکنان به یک هدف اصلی تبدیل شود، چیزی بین مرز پیروزی و شکست!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید