فهرست مطالب

تقویم محتوا چیست؟ آموزش ساخت تقویم محتوا


تقویم محتوا

اگر در حوزه بازاریابی محتوا فعالیت کرده باشید، حتما اسم تقویم محتوا به گوشتان خورده است. این ابزار کارآمد که روشی برای مدیریت بهتر تدوین  و برنامه‌ریزی برای استراتژی  محتوا است، به کار همه افراد فعال در حوزه کانتنت مارکتینگ خواهد آمد. اگر دوست دارید با مراحل تدوین تقویم محتوا و فواید آن بیشتر آشنا شوید، با ما در ادامه همراه باشید.

فهرست

فصل ۱

تقویم محتوا چیست؟


تقویم محتوا چیست؟

همه‌چیز از وبلاگ‌نویسی‌های دهه هشتاد شروع شد. منظورم روزهایی است که وبلاگ‌نویسی رونق داشت و افراد به تولید محتوا به عنوان راهی برای تمرین نویسندگی یا ارتباط با سایرین نگاه می‌کردند.

احتمالا درصد زیادی از شما آن روزها را به یاد می‌آورید و شاید تجربه وبلاگ‌نویسی هم داشته باشید. حالا از آن روزها فاصله گرفتیم و محتوا آن شکل سابق خود را از دست داده است. درعوض، به ابزاری برای بازاریابی و کسب درآمد تبدیل شده و جای پای خود را به عنوان ابزاری کلیدی در دیجیتال مارکتینگ محکم کرده است.

تقویم محتوا چیست؟

اگر در این حوزه کار کرده باشید و یا به نوعی با مشاغل مرتبط با بازاریابی محتوا برخورد داشته باشید، حتما اسم تقویم محتوا به گوشتان خورده است.

تقویم محتوا، برنامه‌ای است که معمولا مدیران محتوا (مدیر محتوا، استراتژیست محتوا، مدیر سئو، مدیر دیجیتال مارکتینگ و مسئول ویراستاری) به صورت مشترک و با همکاری یکدیگر آن را تولید و تدوین می‌کنند.

این برنامه شامل زمان‌بندی کلمات کلیدی است که محتوای تولید شده روی آن‌ها باید در بستر مناسب انتشار پیدا کنند.

تقویم محتوایی می‌تواند هفتگی، ماهانه، فصلی و حتی سالانه باشد و با سایر اعضای تیم محتوا به اشتراک گذاشته می‌شود. معمولا بستر به اشتراک گذاری این تقویم در پلتفرم‌هایی است که قابلیت ویرایش و آپدیت آنلاین اسناد را داشته باشند. (جلوتر از  ابزار به اشتراک گذاری تقویم محتوا هم صحبت خواهم کرد.)

اعضای تیم محتوا با توجه به زمان‌بندی و موضوعات یا موضوعات را انتخاب می‌کنند یا مدیر محتوا موضوعات را به هر نویسنده اختصاص خواهد داد و به این صورت کار انتشار محتوا در سایت، وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی پیش خواهد رفت.

چرا تقویم محتوا اهمیت دارد؟

حتما می‌دانید که در مسابقات ورزشی، همه اعضای تیم با نقشه و برنامه‌ای که سرمربی به بازیکنان اعلام می‌کنند پیش خواهند رفت.

تقویم محتوا هم درست مانند همان تاکتیکی است که سرمربی‌ها در مسابقات به بازیکنان اعلام می‌کنند. این ابزار به مدیران و استراتژیست‌های محتوا کمک می‌کند تا با نقشه قبلی جلو بروند و در مسیر استراتژی بازاریابی‌شان حرکت کنند.

اصولا تقویم محتوا می‌تواند برای هر کاری که محوریت آن محتوا است تولید شود. از روزنامه و مجلات چاپی تا فصلنامه‌های علمی و تحقیقاتی و از همه مهمتر؛ وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی.

این روزها بسیاری از وبسایت‌های موفق و پرطرفدار، بازدیدکنندگانشان را از بستر شبکه‌های اجتماعی به دست آورده‌اند و به همین دلیل، داشتن تقویم محتوای شبکه های اجتماعی هم برایشان بسیار اهمیت دارد.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

آموزش قدم به قدم اجرای بازاریابی محتوایی

اکنون بخوانید

فصل ۲

تقویم محتوا از چه بخش هایی تشکیل شده است؟


بخش های تقویم محتوا

تقویم محتوا بسته به تشخیص مدیران، می‌تواند بخش‌های مهم و البته متفاوتی داشته باشد. کسانی که این تقویم را طراحی می‌کنند می‌توانند تا جایی که دوست دارند از جزئیات نوشته‌ای که باید تدوین شوند حرف بزنند.

ممکن است جزئیات دقیق و مشخصات هر محتوا به صورت ریز قید شود یا برعکس؛ مدیران ترجیح بدهند که دست نویسنده در تولید محتوا باز باشد. اما معمولا تقویم‌های محتوایی از بخش‌های زیر تشکیل می‌شوند:

عنوان یا کلمه کلیدی محتوا

عنوان یا کلمه کلیدی محتوا، مهم‌ترین بخش تقویم را تشکیل می‌دهد. کلمه کلیدی همان محوری است که باید تمام محتوای موردنظر را روی آن تولید کنید و البته نشان خواهد داد که مطلب موردنظر باید در چه بخشی و در کدام دسته‌بندی قرار بگیرد.

تاریخ

قسمت بعدی که اهمیت زیادی دارد، تاریخ انتشار است. بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند تاریخ دقیق و حتی ساعت انتشار را هم برنامه‌ریزی کنند و نویسندگان را به رعایت آن ملزم می‌کنند؛ اما بسیاری از مدیران هم برای انتشار یک محتوا بازه زمانی درنظر می‌گیرند و تاکیدی روی تاریخ مشخص ندارند.

جزئیات

هر جزئیاتی که مدیر فکر می‌کند که نویسنده یا کارشناس تولید باید بداند، در این قسمت قرار خواهد گرفت. این بخش می‌تواند شامل توضیحات کوتاهی درباره محتوای کلی مطلب، بخش‌هایی که حتما باید به آن‌ها پرداخته شود و یا هدف محتوا و مخاطب آن باشد.

مرجع

بسیاری از محتواهای تولید شده در فضای مجازی، محتوای ترجمه شده از سایت‌های دیگر هستند. اگر سردبیر سایت خاصی را برای منبع محتوا درنظر داشته باشد، می‌تواند لینک صفحه موردنظر را در این قسمت قرار دهد تا نویسنده از آن استفاده کند.

نام نویسنده

اگر قرار باشد که تقویم محتوا از ابتدا براساس تقسیم وظایف تدوین شود، سردبیر یا مدیر نام نویسنده را هم جلوی هر عبارت خواهد نوشت تا وظایف هر نویسنده از همان ابتدا مشخص و به اطلاع داده شود.

فصل ۳

کاربرد تقویم محتوا چیست؟


کاربرد تقویم محتوا

تقویم محتوایی کاربردهای زیادی در دنیای بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ دارد. این ابزار مدیریتی، می‌تواند در بسیاری از موارد زیر به کمک استراتژیست‌ها و مدیران محتوا و بازاریابی بیاید. در ادامه به بعضی از کاربردهای قهرمان این مثاله اشاره خواهم کرد:

اجرا کردن استراتژی محتوایی

تقویم محتوایی به مدیران کمک می‌کند تا استراتژی‌های محتوایشان را به درستی اجرا کنند. تدوین این تقویم زمان زیادی از مدیران نخواهد گرفت. اما درعوض، از هدررفت وقت و سرمایه به صورت موثری جلوگیری خواهد کرد.

این تقویم به مدیران کمک می‌کند تا با نقشه راه درست، به اهداف برنامه‌ریزی شده دست پیدا کنند و در بازه‌های زمانی متفاوت، نتیجه کارشان را بهتر مورد سنجش قرار بدهند. بدون تقویم محتوایی نمی‌توان توقع اجرا شدن استراتژی را به درستی و بدون اشتباه داشت.

برنامه‌ریزی برای تیم محتوا

هیچ کاری بدون برنامه ریزی با موفقیت اجرایی نخواهد شد. کسانی که اهمیت برنامه‌ریزی را به درستی درک کرده‌اند، به تقویم محتوا به عنوان ابزاری ارزشمند برای دستیابی به اهداف تعیین شده نگاه می‌کنند.

با استفاده از این ابزار کاربردی می‌توانید وظایف را به خوبی میان اعضای تیم محتوا تقسیم کنید و انرژی همه اعضای تیم را درراستای رسیدن به اهداف به کار بگیرید.

 

برنامه ریزی چیست؟

با اهمیت برنامه ریزی روزانه در زندگی شخصی و شغلی بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

نظارت بر کار تیم محتوا

با استفاده از یک تقویم قوی محتوایی می‌توانید به سادگی بر روند کار تیم نظارت داشته باشید. از آنجایی که تقویم محتوایی به صورت برخط به‌روزرسانی می‌شود و هر عضو مشخص می‌کند که کار را به کجا رسانده است، می‌توانید متوجه شوید که در چه مرحله‌‌ای از کار قرار دارید و تقسیم وظایف به چه صورت پیش می‌رود.

مدیریت صحیح بازاریابی محتوا

هدف نهایی استراتژی‌های سئو، پیشرفت در بازاریابی محتوا است. شما با استفاده از تقویم محتوا می‌توانید به خوبی این استراتژی را در مراحل مختلف زمان‌بندی و اجرایی کنید.

این ابزار ساده به شما امکان خواهد داد که روند پیشبرد استراتژی محتوایی را بسنجید و راهکارهای لازم برای اجرای بهتر آن را به کار بگیرید. به این ترتیب خواهید توانست سروشکل درستی به بازاریابی محتوای خود بدهید.

فصل ۴

اهمیت تقویم محتوا


اهمیت تقویم محتوا

تقویم محتوایی درست مانند چارچوبی برای برنامه‌های بازاریابی عمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد که محتوای مناسب برای تبلیغات و به اشترام گذاری در کانال‌های مختلف ارتباطی را تولید کنید.

اگر تقویم محتوایی به درستی تنظیم شده و سازمان یافته باشد می‌تواند کیوردهای اساسی شما را تعریف کند و به پیدا کردن مخاطب در همه شبکه‌ها، مخصوصا شبکه‌های اجتماعی کمک کند. در ادامه از اهمیت تقویم محتوایی در کسب و کار صحبت خواهم کرد:

برنامه‌ریزی

با استفاده از تقویم محتوایی این امکان را پیدا خواهید کرد که به جای تمرکز روی پست‌های زودبازده و کوتاه مدت، بر استراتژی بلند متمرکز شوید.

زمانی که تقویم محتوا را تنظیم می‌کنید باید چارچوب محتوا و ارکان آن را به درستی شناسایی کنید و در تقویم قرار بدهید. این مسئله به شما کمک می‌کند که نوع محتوا و زمان مناسب برای انتشار آن را شناسایی کنید و با استراتژی درست پیش بروید.

ممکن است کسب‌وکار شما از پلتفرم‌‌های متنوع اجتماعی استفاده کند. توییتر، اینستاگرام، ای فیس‌بوک، لیکنداین و… از متداول‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌‌های اجتماعی هستند که کسب‌وکارها علاقه دارند روی آن‌ها متمرکز شوند.

تهیه تقویم برای تولید محتوا در پلتفرم‌های اجتماعی با توجه به هدف هر پلتفرم می‌تواند به شما کمک کند که محتوای خود را متناسب با مخاطب آن کانال ارائه دهید.

یادتان باشد که تقویم محتوا مانند یک راهنما عمل خواهد کرد و قانون مصوب نیست. شما می‌توانید محتوا را از قبل سازماندهی و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

البته برای انتشار محتوا در شبکه‌‌های اجتماعی باید کمی به‌روزتر عمل کنید و به صورت زنده و آنلاین، محتوایی که مخاطب می‌پسندد را برنامه‌ریزی و منتشر کنید.

صرفه‌جویی در وقت، هزینه و انرژی

برنامه‌ریزی درست و کشیدن نقشه راه به شما کمک می‌کند که بدون اتلاف وقت و انرژی به درستی پیش بروید و آنچه از قبل تدبیر شده است به‌خوبی اجرا شود.

نداشتن برنامه باعث اتلاف انرژی گروه خواهد شد. وقتی به درستی وظایف تقسیم نشود و برنامه دقیقی وجود نداشته باشد، ممکن است محتوای مشابه و یکسان بارها تولید شود و علاوه‌بر اتلاف انرژی و هزینه، نتیجه منفی داشته باشد.

ادغام محتوا و استراتژی

حتما می‌دانید که قبل از حضور در شبکه‌‌های اجتماعی لازم است که برآوردی جامع از رسانه‌های اجتماعی و محتوای مناسب در آن‌ها داشته باشید.

این همان چیزی است که به استراتژی معروف است. جمع‌آوری داده‌ها در هریک از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی به شما کمک میکند که بهتر درک کنید کدام پلتفرم بهترین عملکرد را برای شما خواهد داشت و فرصت‌های بهتری در اختیارتان خواهد بود تا بازاریابی را به نحو احسن انجام دهید.

با داشتن تقویم محتوایی قادر خواهید بود که پلتفرم اید‌ئال برای مخاطب هدفتان را شناسایی کنید و بدانید که مخاطب در چه ساعتی در این شبکه‌ها فعال‌تر است تا زمان‌بندی انتشار مطالب را به صورت بهتر و اثرگذارتری انجام دهید. برنامه‌ریزی برای مدیریت زمان به شما کمک می‌کند که نیاز مخاطبان را بهتر برآورده کنید.

 

برنامه‌ریزی برای موفقیت بلندمدت

برنامه‌ریزی نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا بعضی از عوامل استرس‌زای روزمره را حذف کنید و کار را به صورت بهتری انجام دهید، بلکه کمک خواهد کرد تا اهداف بلندمدت کسب‌وکارتان را تنظیم کنید.

تقویم محتوا به شما کمک می‌کند تا بانکی از محتوا را در اختیار داشته باشید و بانک محتوا برای بازاریابی محتوا مانند اسلحه‌خانه عمل می‌کند. بانک محتوا مکانی برای ذخیره تمام محتوای موجود است که می‌توانید انتشار آن‌ها را براساس تقویم محتوایی خودتان تنظیم کنید.

استفاده از بانک محتوا در کنار تقویم محتوا به شما کمک می‌کند که در مواقع لازم خلا‌های موجود در سایت و یا شبکه‌های اجتماعی‌تان را پر کنید.

مثلا می‌توانید محتوای سبز را میان محتوای برنامه‌ریزی شده بگنجانید تا نیاز مخاطب را برآورده کنید. همین استراتژی در افزایش نرخ تعامل مخاطب با محتوای شما بسیار موثر خواهد بود.

برندسازی قدرتمند

افزایش نرخ تعامل و مشارکت مخاطب با محتوای تولید شده، کسب ترافیک ارگانیک، ایجاد رابطه متقابل میان شما و مخاطب و ایجاد ذهنت مثبت در آن‌ها درنهایت منجر به برندسازی خواهد شد.

برندسازی دقیقا همان چیزی است که هر کسب‌وکاری برای حضور قدرتمند در بازار نیاز دارد. تمام تلاش‌های شما و گروهتان باید رسیدن به چنین نتیجه‌ای باشد و داشتن تقویم محتوا می‌تواند به شما کمک کند تا زودتر به این هدف برسید.

فصل ۵

چه مشاغلی به تقویم محتوا نیاز خواهند داشت؟


تقویم محتوا مشاغل مرتبط

اگر شغلی دارید که به نحوی با بازاریابی محتوا یا دیجیتال مارکتینگ در ارتباط است، به تقویم محتوایی نیاز پیدا خواهید کرد.

همه مشاغل مرتبط با محتوا مانند مدیران محتوا، استراتژیست‌های محتوا، مدیران دیجیتال مارکتینگ، کارشناسان تولید محتوا، ویراستاران و حتی کارشناسان سئو به این تقویم نیاز پیدا خواهند و جزو کسانی هستند که توسط مدیر دسترسی به تقویم محتوا برایشان تعریف خواهد شد.

دیجیتال مارکترها

همه دیجیتال مارکترها به تقویم محتوا نیازی اساسی دارند. شما به عنوان دیجیتال مارکتر مجبور به تدوین استراتژی محتوایی هستید تا بتوانید با افزایش نرخ مشارکت وبسایت به فروش و درآمد بیشتر برسید. به همین دلیل باید به تقویم محتوا به عنوان نقشه راه نگاه کنید و از آن استفاده کنید.

استراتژیست محتوا

استراتژیست‌های محتوا یکی از کلیدی‌تری وظایف مکمل دیجیتال مارکتینگ را برعهده دارند. این دسته از افراد با تعیین استراتژی محتوایی مناسب مخاطب هدف و پیشنهاد کیوردهای بااهمیت نقش مهمی را در افزایش رتبه سایت یا حساب شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها خواهند داشت.

استراتژیست‌های محتوا از اصلی‌ترین نفراتی هستند که در تدوین تقویم محتوا با مدیر دیجیتال مارکتینگ همکاری می‌کنند.

مدیر محتوا

مدیران محتوا کسانی هستند که وظیفه نظارت بر کیفیت محتوای تولید شده و روند کار کارشناسان محتوا را برعهده می‌گیرند.

یکی از مهم‌ترین نفراتی که هم تقویم محتوا را تدوین می‌کنند و هم در ادامه کار از آن استفاده می‌کنند تا وظیفه هدایت تیم به خوبی انجام بگیرد، مدیران محتوا هستند.

کارشناسان محتوا

اگر به عنوان کارشناس تولید محتوا در حوزه بازاریابی محتوا فعالیت کرده باشید، حتما اسم تقویم محتوا به گوشتان خورده است و با آن آشنا هستید.

کارشناسان محتوا جزو کسانی هستند که به تقویم محتوا دسترسی دارند و معمولا وظایف روزانه، هفتگی یا ماهانه تولید محتوایشان را از ان دریافت می‌کنند.

فصل ۶

ابزار طراحی تقویم محتوا


تقویم محتوا ابزار

واقعیت این است که بسته به بزرگی یا کوچکی تیم محتوا و مقیاس کار، ابزار طراحی تقویم محتوا هم متفاوت خواهد بود. در مجموع شما برای طراحی تقویم محتوایتان به ابزار عجیب و غریبی نیاز ندارید.

مهم‌ترین چیزی که باید در طراحی تقویم محتوا درنظر داشته باشید، میزان تخصص و آگاهی شما و گروهتان نسبت به محتوا و البته داشتن یک لپتاپ است!

اگر گروه محتوای شما چندان بزرگ نیست، ابزار طراحی تقویم محتوا می‌تواند به سادگی اکسل یا گوگل شیت باشد. شما صرفا باید اطلاعات موردنیاز و کلمات کلیدی را وارد صفحه موردنظر کنید و سپس با گروه به اشتراک بگذارید.

اما زمانی که تیم بزرگ‌تر می‌شود، کمی موضوع متفاوت‌تر خواهد بود. قاعدتا در این وضعیت به ابزار بیشتری برای مدیریت نفرات گروه نیاز خواهید داشت. پلتفرم‌های زیر در طراحی تقویم محتوا کمک زیادی به شما خواهد کرد:

Google calendar

محبوب‌ترین و معروف‌ترین بستر به اشتراک‌گذاری تقویم محتوا، تقویم گوگل است. تقویم گوگل با امکاناتی مشابه جدول ساده اکسل و البته برچسب‌های متفاوت مخصوص به اعضای تیم می‌تواند پلتفرم ساده و کارآمدی برای مدیریت گروه‌های کوچک تا متوسط باشد.

Trello

ترلو یکی از نام آشناترین پلتفرم‌های آنلاین به اشتراک گذاری تقویم محتوایی و مدیریت تیم محتوا است. احتمالا اکثر شما درصورت کار در حوزه بازاریابی محتوا اسم ترلو را شنیده‌اید یا با آن کار کرده‌اید.

از ویژگی‌های ترلو می‌توان به سادگی کار در آن، رابطه کاربری ساده و درعین کارآمد و امکان جدا کردن وظایف مختلف با رنگ‌ها و برچسب‌های متفاوت اشاره کرد. هرکسی با داشتن یک آدرس ایمیل می‌تواند به سادگی وارد ترلو شود و صفحه جدیدی برای کار خود بسازد.

Slack

یکی دیگر از پلتفرم‌های معروف به اشتراک گذاری تقویم محتوا، اسلک است. اسلک نسبت به ترلو پلتفرمی پیچیده‌تر است و کار با آن کمی سخت‌تر است.

درعوض امکانات اسلک بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر از ترلو است. در این وبسایت می‌توانید گروه‌های مختلفی ایجاد کنید، به سادگی در گروه با اعضای تیم چت کنید یا به صورت خصوصی با آن‌ها صحبت کنید. علاوه‌براین می‌توانید تقویم محتوایی را در آن طراحی کنید و هر وظیفه را به اعضا سنجاق کنید تا به سادگی از وظایف خود باخبر شوند. بسیاری از مدیران محتوا اسلک را به عنوان ابزار محبوب مدیریتی‌شان معرفی می‌کنند.

Airtable

ایرتیبل یکی دیگر از پلتفرم‌های آنلاین به اشتراک‌گذاری تقویم محتوایی است. امکانات ایرتیبل مناسب مدیریت یک تیم محتوای متوسط است و رابطه کاربری بسیار ساده‌ای دارد.

اگر بخواهم ایرتیبل را با ترلو و اسلک مقایسه کنم، این پلتفرم درست وسط دوتای دیگر قرار می‌گیرد. از طرفی امکانات پیشرفته‌تری نسبت به ترلو دارد و از طرف دیگر رابطه کاربری ساده‌تری نسبت به اسلک دارد.

امکان تگ و اساین کردن هر وظیفه به اعضای گروه، مشخص کردن لینک هر مطلب، توضیحات اضافی، دسته‌بندی کلمات کلیدی و اضافه کردن برچسب‌ها از امکاناتی است که ایرتیبل در اختیار تیم محتوا قرار می‌دهد.

Hot suite

هات سوت یکی از ابزارهای محبو و معروف مدیریت محتوا است که بیشتر برای اجرایی کردن استراتژی‌های محتوایی در شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است.

این وبسایت امکانات وسیع و متنوعی را در اختیار مدیران محتوا قرار می‌دهد و بنا بر نوع شبکه اجتماعی از یوتیوب تا اینستاگرام خدمات پشتیانی به تیم ارائه می‌کند.

Coschedual

کواسکجوال یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی در طراحی تقویم محتوایی و مدیریت اعضای تیم است. این پلتفرم هم مانند ترلو شامل محیط کاربری ساده‌ای است و یک ویژگی منحصر به‌فرد دارد. آنهم اینکه به سادگی می‌تواند با گوگل داکز و وردپرس ارتباط برقرار کند.

درواقع شما می‌توانید اطلاعات را از این دو پلتفرم به کواسکجوال منتقل کنید و زحمت وارد کردن دستی آن‌ها را نکشید.

فصل ۷

چطور تقویم محتوا طراحی کنیم؟


تقویم محتوا آموزش

اینهمه از خوبی تقویم محتوا گفتم تا به این بخش برسیم. احتمالا سوالتان این است که چطور می‌توان تقویم محتوایی مناسب و کارآمدی طراحی کرد؟ نگران نباشید.

طراحی تقویم محتوا پیچیده‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. درواقع با فهم ساختار اصلی تقویم محتوایی، به سادگی خواهید توانست آن را طراحی کنید. در این بخش طراحی تقویم محتوا را قدم به قدم به شما آموزش خواهم داد. با من در ادامه همراه باشید.

۱: به سوالات زیر جواب دهید

قبل از طراحی تقویم باید از خودتان سوالات مهمی درباره ساختار و نوع محتوایی که قرار است تولید کنید بپرسید. جواب دادن به سوالات زیر می‌تواند تا حدود زیادی راه شما را روشن کند و دیدتان را نسبت به کاری که قرار است انجام بدهید باز کند:

۱: قرار است هر چند وقت یک‌بار محتوا منتشر کنید؟

پاسخ به این سوال می‌تواند تا حد زیادی ساختار تقویم شما را مشخص کند. اینکه آیا قرار است روزانه محتوا منتشر کنید یا چندین بار در روز تفاوت زیادی در ترتیب ساختار و نوع محتوا و کلمات کلیدی ایجاد خواهد کرد.

۲: آیا بیش از یک نوع محتوا تولید می‌کنید؟

بسیاری از سایت‌ها کاملا تخصصی عمل می‌کنند و محتوایشان فقز در یک زمینه تولید می‌شود. درعوض بعضی دیگر در حوزه‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف، محتوای متفاوتی منتشر می‌کنند. اگر قرار است بیش از یک نوع محتوا منتشر کنید، حتما باید در ساختار تقویم تغییر ایجاد کنید و آن را بخش‌های مختلفی تقسیم کنید.

۳: چند نفر قرار است به تقویم محتوایی شما دسترسی داشته باشند؟

تعداد اعضای گروه و لیست کسانی که قرار است به تقویم دسترسی داشته باشند باعث تغییر در بستر انتخابی انتشار تقویم ایجاد خواهند کرد. بهترین تقویم محتوایی تقویمی است که بتواند دسترسی به تعداد زیادی از افراد را فراهم کند، امکان ارائه ابزارهایی برای طوفان فکری داشته باشد و بتواند بستری برای ارائه بازخورد از سمت شما به نویسندگان و بالعکس داشته باشد.

۴: محتوا قبل از انتشار چند مرحله را پشت سر می‌گذارد؟

اگر سازوکار انتشار محتوای شما به صورتی است که قبل از منتشر شدن باید مراحلی مانند ویرایش، تنظیم تصویر، سئو و بازبینی را پشت سر بگذارد، بهتر است به شکلی تقویم را انتخاب کنید که امکان ارائه وضعیت محتوا را داشته باشد.

۲: مشخص کردن استراتژی محتوا براساس اهداف

اولین کاری که باید انجام بدهید این است که هدفتان را از انتشار محتوا مشخص کنید. شما باید بدانید دقیقا چه قصدی دارید و در این مقطع زمانی قرار است به چه هدفی دست پیدا کنید.

ساخت برند، افزایش ترافیک ارگانیک سایت، معرفی خودتان به مخاطب یا تثبیت موقعیتتان و درنتیجه فروش بیشتر می‌تواند جزو اهداف شما باشد.

استراتژی تولید محتوا هم براساس هدف شما شکل می‌گیرد و تا حدود زیادی از آنچه قرار است به دست بیاورید اطلاع کسب خواهید کرد.

حالا کمی از مسیر تیره و تار استراتژی انتشار محتوا روشن شده است. شما می‌دانید که چه می‌خواهید و می‌دانید که از چه مسیری عبور خواهید کرد تا به آن برسید. اینجاست که به قدم سوم نزدیک می‌شوید. جمع‌آوری لیست کلمات کلید.

۳: پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب و پرتکرار

نوبت به یک کار مهم رسیده است. شما باید براساس نوع محتوایی که می‌خواهید منتشر کنید و البته مخاطبین هدفتان، باید لیستی از کیوردهایی که بیشترین جستجو را میان کاربران داشته‌اند پیدا کنید.

شما می‌توانید این لیست را با استفاده از ابزارهای متفاوت مدیریت کلمات کلیدی مانند گوگل ترندز، گوگل ادوردز، کیوردزاوری ور و… پیدا کنید. این ابزار به شما امکان پیدا کردن کلمات کلیدی مشابه و هم‌خانواده و مقایسه آن‌ها با هم را هم می‌دهند که می‌توانند تاثیر مهمی در تعیین استراتژی محتوای شما داشته باشند.

۴: پیدا کردن ایده برای انتشار محتوا

شما می‌توانید علاوه‌بر پیدا کردن کیوردهای پرجستجو، ایده‌هایی برای تولید محتوا روی آن کلمات کلیدی و البته تولید محتوای جذاب و مخاطب پسند تولید کنید.

به این منظور می‌توانید از جلسات طوفان فکری استفاده کنید. جلسات طوفان فکری یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای تولید ایده‌های جذاب تولید و انتشار محتوا انجام بدهید.

به غیر از این، می‌توانید سری به صفحات مشابه شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت‌های خرید و فروش بزنید. در این صفحات حتما نظرات کاربران و سوالات متداول آن‌ها را مدنظر قرار دهید و پرتکرارترین‌ها را یادداشت کنید. این کار می‌تواند به شما در تولید ایده برای محتوا کمک کند.

۵: تعیین اولویت‌ها

یکی دیگر از قدم‌های مهم در طراحی تقویم محتوا اولویت‌بندی کلمات کلیدی است. حتما می‌دانید که همه کلمات کلیدی یا ایده‌های تولید محتوا به یک اندازه اعتبار، وزن و طرفدار ندارند.

شما باید براساس میزان علاقه مخاطب به موضوعات، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و متناسب با استراتژی و هدفتان، آن‌ها را زمان‌بندی کنید. مثلا اگر اولویتتان افزایش نرخ بازددید سایت و کسب ترافیک ارگانیک است باید موضوعات پرطرفدار و ترند را در اولویت بالا قرار دهید.

اما اگر دوست دارید روند مشخصی از مخاطب را در صفحه نگه دارید و جایگاهتان را حفظ کنید باید به سمت تولید محتوای سبز بروید و کمتر محتوایی تولید کنید که تاریخ انقضا دارد.

۶: تعیین بازه زمانی مناسب

اگر مخاطب را به درستی شناسایی کرده باشید، شناسایی زمان اوج بار ترافیکی سایت و زمانی که مخاطب شما در فضای مجازی می‌گذراند کار چندان سختی نخواهد بود.

شما می‌توانید با ابزارهای گوگل مانند گوگل انالیتیکس که به وردپرس اتصال پیدا می‌کنند، از ورودی سایت و صفحه باخبر شوید و دقیقا بفهمید که چه ساعاتی بیشترین بازدید را تجربه کرده‌‌اید. صفحات اجتماعی مانند اینستاگرام هم ابزارهایی دارند که چنین امکاناتی را به شما ارائه خواهند کرد.

شناسایی ساعات محبوب و اوج بار ترافیک به شما کمک می‌کند که محتوایتان بیشترین بازدید را داشته باشد و بتوانید در بهترین زمان ممکن آن را منتشر کنید. این کار به شما این امکان را خواهد داد که در تقویم محتوایتان به صورت دقیق جزئیات انتشار را برای نویسندگان منتشر کنید و برنامه منسجم‌تری داشته باشید.

۷: تقسیم وظایف

یکی از مهم‌ترین کارکردهای تقویم محتوا تقسیم درست وظایف میان اعضای تیم است. زمانی که با توجه به توانایی و تخصص اعضای گروه، وظایف هر عضو را مشخص می‌کنید و به آن‌ها اعلام می‌کنید توانسته‌اید از پتانسیل گروه بیشترین استفاده را ببرید. این کار به شما کمک می‌کند تا از اتلاف انرژی و دلزدگی اعضا بکاهید.

ضمن اینکه هر عضو گروه با توجه به جایگاه و مسئولیت دسترسی متفاوتی به تقویم محتوایی شما خواهد داشت. خوب است که این مورد را جدی بگیرید تا همه‌چیز نظم‌یافته‌تر جلو برود و از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود.

۸: پلتفرم طراحی تقویم محتوا را انتخاب کنید

اگر یادتان باشد در قسمت قبل از ابزارهای طراحی تقویم محتوا صحبت کردم. شما می‌توانید با توجه به سطح نیاز و توانایی‌تان ابزار مناسب طراحی تقویم را انتخاب و تمام مراحل را در آن اجرایی کنید.

بعد از اینکه مراحل قبل را انجام دادید و تمام جزئیات را یادداشت کردید، کار چندانی برای انجام دادن باقی نخواهد ماند جز پیاده‌سازی اطلاعات در یک فرمت مناسب.

شما می‌توانید از فرمت‌های متنوعی در اینترنت موجود هستند استفاده کنید و یک فرمت مناسب و مورد علاقه انتخاب کنید. خوب است که در این مرحله از همه مراحل قبل چک لیست بسازید تا کاری از قلم نیفتد. حالا کار شما در این مقطع به اتمام رسیده است و می‌توانید تقویم را با اعضای گروه به اشتراک بگذارید!

فصل ۸

مدیریت تقویم محتوا


تقویم محتوا چالش

خبر بد اینکه کار شما با طراحی و به اشتراک گذاری تقویم محتوا تمام نخواهد شد. شما هنوز راه زیادی را تا رسیدن به مقصد و هدف نهایی‌تان دارید. به همین دلیل نمی‌توانید تقویم را به حال خودش رها کنید و انتظار داشته باشید که همه‌چیز طبق برنامه به خوبی پیش برود.

لازم است که به صورت دائمی بر کار اعضای تیم نظارت داشته باشید و روزانه تقویم را چک کنید. حتما برای محتوایی که زمان‌بندی کرده‌اید ددلاین قرار دهید تا درصورت نرسیدن محتوا به برنامه به شما اطلاع داده شود و بتوانید دلیل را پیگیری کنید.

انتخاب پلتفرم مناسب مدیریت تقویم محتوایی می‌تواند در این مرحله بسیار مفید باشد. درواقع اگر ابزار مناسبی برای مدیریت محتوایتان انتخاب کرده ‌باشید، نتیجه کارتان را در این بخش خواهید دید.

حتما قبل از انتخاب پلتفرم، همه گزینه‌های موجود را امتحان کنید تا مطمئن شوید بستر مناسبی را برای مدیریت تقویم محتوایتان انتخاب کرده‌اید.

یادتان باشد که یکی از موارد مهم در مدیریت تقویم محتوا به‌روزرسانی مداوم و پیوسته آن است. واضح است که بازاریابی محتوا کاملا مخاطب محور است.

ممکن است در مقاطع زمانی متفاوت مجبور شوید که براساس نیاز روز، جهت و سمت و سوی محتوایتان را عوض کنید. به همین دلیل لازم است که هرچندوقت یک بار تقویم را به‌روزرسانی کنید تا تقویمی پویا داشته باشید.

فصل ۹

چالش های طراحی و مدیریت تقویم محتوا


تقویم محتوا مدیریت

شاید از خودتان بپرسید واقعا حتی این کار هم پر از چالش خواهد بود؟ درجواب باید بگویم که بله! اصلا چه کاری چالش‌برانگیز نیست؟ طراحی تقویم محتوا و مدیریت آن با چالش‌هایی همراه خواهد بود که در صورت عبور از آن‌ها به موفقیت خواهید رسید.

۱: انعطاف

اولین چالشی که در طراحی تقویم محتوا با آن روبه‌رو هستید داشتن انعطاف در برنامه‌ریزی و ایجاد تغییر درصورت لزوم است. یک نکته طلایی که می‌تواند در هر کسب‌وکاری به شما کمک کند این است که همیشه خودتان را برای رویارویی با تغییرات آماده کنید.

برنامه‌های خشک و غیرمنعطف همیشه با دردسر روبه‌رو خواهند شد و کوچکترین تغییر می‌تواند هزینه‌های زیادی به بار بیاورد. چون شما خودتان را برای تغییرات احتمالی و همگام شدن با آن‌ها آماده نکرده‌اید.

اما اگر تقویمی طراحی کنید که همه احتمالات را در آن درنظر گرفته باشید هرگز چنین وضعیتی را تجربه نخواهید کرد. همانطور که قبلا هم اشاره کردم، شما باید این آمادگی را داشته باشید که در صورت در تقویم محتوایی‌تان تغییر ایجاد کنید و همیشه جایی برای اضافه یا کم کردن محتوا داشته باشید.

۲: بررسی روند موفقیت یا بی‌نتیجه بودن تقویم

شما باید بعد از طراحی تقویم با سازوکارهای خاصی متوجه شوید که آیا تلاش‌هایتان نتیجه داده است یا نه. سنجش وضعیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شما در مدیریت تقویم محتوا است.

نحوه سنجش هم کار سختی نیست. با نگاهی به روند کاری اعضای تیم، درخواست بازخورد از طرف آن‌ها و روند پیشرفت کار تا حدود زیادی به شما خواهد فهماند که مسیر را درست پیش رفته‌اید یا نه.

از طرفی دریافت بازخورد از مخاطب هم می‌تواند تا حد زیادی روشن‌کننده مسائل باشد. شما میتوانید با سنجش ترافیک سایت، میزان مشارکت مخاطب در شبکه‌های اجتماعی‌تان و بسیاری دیگر از فاکتورهای نشان‌دهنده جذب مخاطب، متوجه شوید که آیا استراتژی و برنامه‌ریزی‌تان درست پیش رفته است یا نه.

۳: به اشتراک گذاری تقویم و حفظ نظم

یکی دیگر از چالش‌های مدیریت تقویم محتوا نحوه به اشتراک گذاری آن با اعضای تیم، میزان دسترسی هر عضو گروه و البته حفظ نظم برای نظارت بهتر بر کار اعضا است.

بهتر است سطح دسترسی هر عضو را با توجه به توانایی‌ها و وظایف او تنظیم کنید تا از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود. به این ترتیب کار نظارت شما بر روند پیشبرد برنامه هم بسیار آسان‌تر خواهد شد.

فصل ۱۰

نکات طلایی در طراحی تقویم محتوا


تقویم محتوا نکات طلایی

برای اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت برنامه‌ریزی کنید

یکی از مهم‌ترین قوانینی که باید برای طراحی موفق تقویم محتوا درنظر بگیرید، مدت زمان درنظر گرفته شده برای تقویم است. بهتر است تقویمتان برای اهداف بلندمدت طراحی نشود. چون عملا کارایی چندانی نخواهد داشت.

می‌دانید که بازار محتوا و مخاطب بسیار پویا و قابل تغییر است. شما نهایتا بتوانید برای شش ماه آینده برنامه درستی داشته باشید و بیش از آن عملا باعث اتلاف وقت و انرژی خواهد شد.

بهتر است تقویمتان را برای بازه‌های یک تا شش ماهه تنظیم کنید و اگر قرار است رویدادهایی داشته باشید که طی مدت دورتری اتفاق خواهند افتاد، مانند رونمایی از محصول جدیدف وبینار یا کنفرانس، در ماه‌های منتهی به آن رویداد برنامه‌ریزی را انجام دهید. به این صورت ایجاد تغییر در برنامه هزینه‌های سنگین را برایتان به بار نخواهد آورد.

محتوا را قبل از ورود به تقویم بررسی کنید

قبل از اینکه محتوای موردنظر را در تقویم قرار دهید، حتما به چندسوال درباره آن فکر کنید و اگر جواب همه سوال‌ها مثبت بود، آن را وارد تقویم کنید.

سوالاتی از قبیل آیا این محتوا برای خواننده جذاب خواهد بود؟ آیا محتوا با ساختار کلی سایت و برند تناسب دارد؟ آیا در صورت انتشار در شبکه‌های اجتماعی توجه کاربران را جلب خواهد کرد؟

نیم نگاهی به رقبا داشته باشید

لازم نیست فقط روی خودتان و تقویمتان متمرکز شوید. بهتر است برای آنکه ایده‌های جدید به ذهنتان برسد به رقبایتان هم نگاهی بیندازید.

بررسی روند کاری رقبا و نحوه مانور آنها روی ترندهای روز می‌تواند ایده‌ای کلی از نمونه‌های موفق دیگر به شما بدهد. سعی کنید از نقط قوت رقبا الگو بگیرید و اشتباهاتشان را تکرار نکنید.

گوگل آنالیتکس را فراموش نکنید

حتما افزونه آنالیتیکس را در وردپرستان داشته باشید تا بتوانید وضعیتتان را موردسنجش قرار دهید و از میزان موفقیت استراتژی تدوین شده و روند کار باخبر شوید.

گوگل آنالیتیکس می‌تواند اطلاعات کاربردی و ارزشمندی را درباره تعداد مخاطب، ملیت و جنسیت آن‌ها، میزان ترافیک ورودی، ساعات اوج بار ترافیک و نرخ مشارکت کاربر به شما ارائه کند. این اطلاعات می‌تواند در تدوین استراتژی‌های آینده یا ایجاد تغییر در استراتژی‌های کنونی بسیار راهگشا باشند.

از محتوای سبز غافل نشوید

محتوای سبز به محتوایی گفته می‌شود که همیشه میزان مناسبی از ترافیک ورودی را به خود اختصاص می‌دهد و تاریخ انقضا ندارد. اخبار، موضوعات مربوط به ترندهای روز یا رویدادهای تقویمی نمی‌توانند در حوزه محتوای سبز قرار بگیرند.

این دسته از محتوا در بازه کوتاهی ترند می‌شوند و پس از مدتی دیگر جستجو نخواهند شد. اما درعوض محتوای سبز، همیشه کاربردی هستند و همیشه کاربران زیادی کلمات کلیدی مربوط به آن‌ها را جستجو می‌کنند. این دسته از محتوا می‌توانند تاثیر زیادی در افزایش ترافیک سایت شما داشته باشند.

 

سئو سایت چیست؟

آموزش سئو به زبان ساده

اکنون بخوانید

فصل ۱۱

مثال تقویم محتوا+دانلود نمونه


به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر یک نمونه کوچک و ساده از تقویم محتوا است که در پلتفرم airtable طراحی شده است.

تقویم محتوا نمونه

در ادامه می‌توانید نمونه یک تقویم محتوایی در بستر hubspot  را از لینک زیر دریافت کنید. فرمت این نمونه اکسل است.

دانلود

لینک زیر هم یکی از نمونه‌های تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی است که HubSpot ارائه کرده است.

دانلود

فصل ۱۲

جمع بندی


تقویم محتوا آموزش کسب و کار

ایده های زیادی برای گسترش کسب و کار وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به سرعت در کارتان پیشرفت کنید. ما در اپلیکیشن ذهن فرصتی فراهم کرده‌ایم تا شما با استفاده از به‌روزترین و بهترین منابع علمی دنیا در زمینه مدیریت و توسعه کسب‌وکار، فرصتی طلایی برای شروع کاری پردرآمد و پیشرفت در زندگی شغلی در اختیارتان بگذاریم.

همین حالا با کلیک بر لینک زیر اپلیکیشن ذهن را دانلود کنید و با عضویت در آن به خانواده بزرگ ما بپیوندید.

تقویم محتوا دانلود اپلیکیشن ذهن

4 دیدگاه‌ها

    • عمده تفاوت تقویم محتوای بلاگ و شبکه‌های اجتماعی تو جزییات بیشتریه که تقویم شبکه‌های اجتماعی تعبیه میشه. درواقع تفاوت خاصی باهم ندارن.

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از نگاهتون.
      برای انتخاب پلتفرم‌های طراحی تقویم محتوا معیارهای مختلفی رو باید درنظر بگیرید. درنهایت این شما هستید که تصمیم میگیرید کدوم پلتفرم بهتره. اما در کل برای سهولت به اشتراک گذاری و کار، گوگل داکس و ترلو و برای دقت بیشتر و امکانات بالاتر مثل امکان چت گروهی بین کاربران و ارسال پیام خصوصی به هر کاربر هم میتونین از اسلک استفاده کنید. اما اگه چیزی بین این دوتا رو میخواین، پیشنهاد من ایرتیبله.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید