تفکر استراتژیک چیست؟ قدرت تفکر استراتژیک دررسیدن به زندگی ایده آل را جدی بگیرید.

تفکر استراتژیک
تفکر استراتژیک

فهرست مطالب

یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهداف، داشتن تفکر استراتژیک است.

از تفکر استراتژیک چه می‌دانید؟ از تاثیر نگاه استراتژیک به برنامه‌ریز‌ی‌ها در روند دستیابی به اهداف باخبر هستید؟ تا انتهای این مقاله با ذهن همراه باشید تا شما را با یکی از ابعاد مهم تفکر آشنا کنیم.

ماهیت تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک، تعاریف متفاوتی دارد. هر اندیشمندی به زعم خود با رویکردی متفاوت، تفکر استراتژیک را تعریف کرده است. شاید بهتر باشد برای درک مفهوم تفکر استراتژیک، کارایی این تکنیک را تعریف کنیم.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

به این صورت می‌توان تفکر استراتژیک را ابزاری برای دستیابی به اهداف و مقاصد سازمانی یا شخصی دانست. درواقع تفکر استراتژیک به افراد کمک می‌کند تا ورای آنچه که در حال جریان دارد را درک کنند و برای آینده، برنامه‌ریزی درستی داشته باشند.

[/su_note]

تفکر استراتژیک چه اهمیتی دارد؟

فرقی نمی‌کند مدیر سازمان بزرگی باشید یا یک شخص عادی. در هرصورت همه ما در زندگی عادی و کاری خودمان اهدافی را دنبال می‌کنیم. تفکر استراتژیک به ما کمک می‌کند به صورت بهینه و با سرعت مناسب به اهداف تعیین شده نزدیک شویم و به آنها دسترسی پیدا کنیم.

تفکر استراتژیک ما را قادر می‌کند که بتوانیم مهارت‌های اجتماعی‌مان را تقویت کنیم. بهبود روابط اجتماعی در همه حوزه‌ها از نتایج تقویت تفکر استراتژیک است.

واضح‌تر بگوییم؛ انسان در هر سنی و هر جایگاهی برای دستیابی به وضعیت بهتر، به این توانایی و تقویت آن نیاز خواهد داشت.

افرادی که تفکر استراتژیک دارند، از چه ویژگی‌هایی برخوردارند؟

طرز تفکر استراتژیک
طرز تفکر استراتژیک

حالا که با تفکر استراتژیک و ضرورت آن در زندگی روزمره آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به کسانی که از این تفکر برخوردارند داشته باشیم. با فهم ویژگی‌های افراد دارای تفکر استراتژیک، می‌توانیم تفاوت آنها را با بقیه بهتر درک کنیم. به این ترتیب، می‌توان گفت افراد دارای تفکر استراتژیک از خصوصیات زیر برخوردارند:

نگاه سیستمی دارند

افراد دارای تفکر استراتژیک، پدیده‌ها را در ارتباط با هم می‌یبنند. وقتی آنها به یک پدیده نگاه می‌کنند، به دنبال یک عامل خاص برای وقوع آن نیستند. آنها همه چیز را به صورت یک سیستم می‌بینند که اجزای آن در ارتباط با هم عمل می‌کنند و برهم تاثیر می‌گذارند.

این تفکر به آنها کمک می‌کند که فهم بهتری از وقایع داشته باشند و در برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف، همه عوامل موثر و دخیل را مورد بررسی قرار دهند.

نگرش خلاق دارند

کسانی که تفکر استراتژیک دارند، نگاهی متفاوت و خلاقانه به اتفاقات دارند. نگرش خلاقانه آنها کمک می‌کند تا برای هر مشکل چندین راه‌حل متفاوت ارائه دهند. یا برای رسیدن به اهداف، نقشه‌  و راه های خلاقانه ترسیم کنند.

نگاه انتقادی دارند

افراد دارای تفکر استراتژیک به همه پدیده‌ها، نگاهی پرسش‌گرانه دارند. آنها به دنبال ماهیت اتفاقات و چرایی وقوع پدیده‌ها هستند.

آنها با برهم زدن نگاه متداول و معمولی به پدیده‌ها، در پی پرسشگری و واکاوی موضوعات هستند. معمولا افراد دارای تفکر استراتژیک به مباحثی مانند فلسفه علاقه‌مند هستند؛ چرا که به آن به عنوان ابزاری برای یافتن پاسخ‌هایشان نگاه می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر: کارآفرینی چیست؟ چگونه به کارآفرینی موفق تبدیل شویم؟

جزیی نگر هستند

افراد دارای تفکر استراتژیک جزیی نگر هستند. آنها معمولا در پدیده‌ها دقیق می‌شوند و چیزهایی که از نظر عموم مردم نادیده می‌ماند را می‌بینند. نگرش ریزبینانه این افراد به مسائل به آنها درک درست‌تری از زمینه‌های وقوع اتفاقات می‌دهد.

فرصت‌طلب هستند

افراد دارای تفکر استراتژیک، از هر چالش برای خودشان فرصتی برای دستیابی به اهداف می‌سازند. ذات نکته سنج این افراد، از آنها انسان‌های فرصت‌طلبی (در مفهوم مثبت) می‌سازد که از دل هر موقعیت، فرصتی جدید برای پیشرفت خلق می‌کنند.

آینده‌نگر هستند

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]نگاه چندجانبه افرادی که تفکر استراتژیک دارند باعث می‌شود تا آینده را بهتر از سایرین پیش‌بینی کنند.[/su_highlight]

آنها با ارتباط دادن عوامل وقوع پدیده‌ها به هم و نگاه سیستماتیک و جزیی‌نگر به مسائل، می‌توانند آینده پیش‌رو را با نگاه واقع‌بینانه‌تری ببینند. آنها همچنین تاکید خاصی روی آینده دارند. آنها تمام برنامه‌ها و اهداف خودشان را در راستای اهداف آینده‌محورشان تنظیم می‌کنند.

انتزاعی فکر می‌کنند

اصولا افراد دارای تفکر استراتژیک، انسان‌های انتزاعی هستند. آنها برای تفسیر موقعیت‌ها و توضیح مسائل به دیگران از در مقایسه وارد می‌شوند.

ذهن آنها می‌تواند مسائل را به هم ربط دهد و از تشابهات بهترین بهره را ببرد. قدرت بازیابی ذهنی بالایی دارند و همین مساله در تحلیل شرایط به آنها کمک زیادی می‌کند.

روابط انسانی قوی دارند

اصولا افرادی که دارای تفکر قوی استراتژیک هستند، روابط انسانی قوی و محکمی با دیگران دارند. آنها به خوبی می‌توانند دیگران و وضعیت روانی آنها را درک کنند و این مساله باعث می‌شود به سطح خوبی از تعامل با آنها برسند.

مقاله مرتبط: طرح کسب‌وکار یا بیزنس پلن چیست؟

می‌توانند افراد را هدایت کنند

توانایی درک افراد و برقراری ارتباط مثبت با آنها باعث می‌شود که آنها بتوانند از توان تاثیرگذاری بر دیگران برخوردار شوند. تاثیرگذاری بر دیگران منجر به اعتماد آنها به افراد دارای تفکر استراتژیک می‌شود و از آنها رهبران قدرتمند و تاثیرگذاری می‌سازد.

توانایی مدیریت و هدایت سازمان را دارند

افراد دارای تفکر استراتژیک مدیران موفقی هستند. آنها با درست دیدن آینده و برنامه‌ریزی دقیق، می‌توانند یک سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری دهند.

واقعیت این است که بدون داشتن تفکر استراتژیک نمی‌توان‌ مدیر موفقی بود و این بعد از تفکر لازمه رسیدن به موفقیت در مدیریت سازمان‌ها است.

چگونه تفکر استراتژیک داشته باشیم؟

قدرت تفکر استراتژیک
قدرت تفکر استراتژیک

همه آنهایی که تفکر استراتژیک دارند، از بدو تولد با این تفکر به دنیا نیامده‌اند. اکثر ویژگی‌های ذهنی و شخصیتی افراد، اکتسابی است.

یعنی می‌توان با تلاش و تمرین آنها را کسب کرد و در خود پرورش داد. اما چطور می‌توان تفکر استراتژیک داشت؟ یکی از راههایی که به سادگی میتوان آن را آموخت و از آن کمک گرفت درک قانون جذب و نحوه استفاده از آن است. با ما در ادامه همراه باشید.

فکر کنید

لازمه رسیدن به هر موفقیت و هر ویژگی مثبت روانی، تفکر است. افراد دارای تفکر استراتژیک، قبل از هرچیزی متفکران کاملی هستند.

آنها ساعاتی از روز را به تفکر درباره وضعیت کنونی‌شان و تجزیه و تحلیل وقایع اختصاص می‌دهند. سعی کنید در روز به اهداف‌تان، شرایط‌ کنونی و راه‌های دستیابی به آن فکر کنید.

روش‌های مراقبه مانند یوگا و مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید و بتوانید بهتر فکر کنید. تمرین‌های ذهنی را جدی بگیرید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

۱۵ فایده مدیتیشن یا مراقبه که تا به حال در مورد آنها نشنیده اید!

[/su_animate]

[/su_box]

برنامه‌ریزی داشته باشید

حتما در زندگی برنامه‌ریزی را در دستور کارتان قرار دهید. روزی چنددقیقه را به نوشتن برنامه‌های روز اختصاص دهید.

سعی کنید برنامه‌هایتان را به صورت بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تنظیم کنید. حتما در انتهای زمان تعیین شده برای رسیدن به برنامه، اهداف‌تان را مرور کنید. سعی کنید میزان موفقیت‌تان در رسیدن به هدف‌تان را محاسبه کنید.

نوشتن برنامه‌ها تاثیر زیادی در منظم کردن ذهن‌تان دارد. با نگاه روزانه به آنها می‌توانید به مرور تمام لحظه‌های روزتان را نظام‌مند کنید.

برنامه‌هایتان را درراستای اهداف و چشم‌اندازهایتان تنظیم کنید

وقتی هدفی را تنظیم می‌کنید، فرقی نمی‌کند چه هدفی باشد، تمام برنامه‌های زندگی‌تان را با درنظر داشتن آن هدف بچینید.

در واقع برای داشتن تفکر استراتژیک باید زندگی خودتان را با نیم‌نگاهی به آینده و اهداف‌تان هم‌مسیر کنید. حتی برنامه‌های روزانه‌تان را هم با نیم‌نگاهی به آینده و اهداف بلند‌مدت‌تان تنظیم کنید.

تصویر سازی کنید

تکنیک‌های تصویرسازی ذهنی مانند mind map به شما کمک می‌کند تا در تجزیه و تحلیل شرایط بتوانید بهتر عمل کنید. این تکنیک‌ها و تمرین‌ها را جدی بگیرید و دقایقی از روز را به تمرین‌های ذهنی اختصاص دهید.

پرسشگر باشید

سعی کنید در مشاهده پدیده‌ها و اتفاقات، ساده از کنارشان عبور نکنید. هرچیزی را با علامت سوال ببینید. ذهن پرسشگر داشته باشید.

پرسشگری یکی از عوامل مهم بروز خلاقیت است. پرسشگری توان تحلیلی ذهن شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند بر توانایی مغزتان در کنکاش مسائل، بسیار موثر باشد.

و در آخر

تفکر استراتژیک نه‌تنها در کار، بلکه در تمام شئون زندگی به کمک شما می‌آید. برای موفقیت لازم است کمی فراتر از سطح فکری عموم جامعه فکر کنید.

این کار تنها از تفکر استراتژیک برمی‌آید. برای تقویت این مهارت، از همین حالا شروع کنید. به خودتان زمان بدهید و آرام آرام تفکر استراتژیک را در خودتان پرورش دهید.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

هیچ مدیر موفق و رهبر لایقی یک شبه و از بدو تولد به این توانایی دست نیافته است. آنها فقط یک تفاوت با بقیه دارند. آن هم این است که افراد دارای تفکر استراتژیک، صبر، حوصله و تمرین مداوم را سرلوحه کارشان قرار می‌دهند.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید