تکنیک طوفان فکری مکتوب ؛ روشی گروهی برای بیدار کردن ایده‌ها و خلاقیت

تکنیک طوفان فکری مکتوب

فهرست مطالب

تکنیک طوفان فکری مکتوب (Brainstorming) اغلب به عنوان روشی عالی برای تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ که افراد می‌توانند از آن برای تولید ایده‌های جدید و منحصر به فرد استفاده کنند. این تکنیک به طور مستقل کاربرد دارد، ولی اغلب با روش‌های دیگرِ حل مسئله و تولید ایده، به طور متقابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. طوفان مغزی مکتوب به دلایل مؤثری، بخشی از واژگان روزانه افراد در تجارت است. اما تکنیک طوفان فکری مکتوب چیست؟ و چرا تا این اندازه با اهمیت است؟ با ذهن همراه باشید.

تکنیک طوفان فکری مکتوب چیست؟

یک تکنیک خلاقیت گروهی است که اغلب برای یافتن راه‌حلی برای یک مشکل خاص استفاده می‌‌شود. این کار با جمع‌آوری و ضبط ایده‌های جدید از اعضای تیم به شیوه‌ای آزاد انجام می‌شود. جلسات طوفان مغزی معمولاً از تعداد معدودی از اعضای تیم اصلی تشکیل می‌شوند و به طور معمول توسط یک مدیر یا مجری اداره می‌شوند.

تکنیک طوفان فکری مکتوب از یک مدیر تبلیغاتی به نام الکس اف. آزبورن سرچشمه گرفته است و خلق آن به سال ۱۹۳۹ باز می‌گردد. او از عدم توانایی کارمندانش در تولید ایده‌های خلاق و جدید ناامید شد، سپس آزبورن شروع به تدوین روش‌های جدیدی برای حل مسئله کرد که متمرکز بر رویکرد تیمی برای کار بود.

وی میزبانی جلسات فکری – گروهی را آغاز کرد و دریافت که این رویکرد باعث افزایش چشمگیر کیفیت و کمیت ایده‌های جدید می‌شود. آزبورن این جلسات گروهی را «طوفان مغزی مکتوب» نامید و سپس به طور تخصصی این تکنیک را گسترش داد.

در طول این جلسات، ایده‌ها با استفاده از هر ابزاری که در اختیار تیم قرار دارد جمع‌آوری و ضبط می‌شوند. مشاغل مدرن برای سرعت بخشیدن به روند کار و ساختن مراحل بررسی سریع‌تر و پربارتر، اقدام به اتخاذ سیستم‌های دیجیتال یا ابزار نقشه‌برداری ذهن می‌کنند.

 

خلاقیت چیست

با زیر و بم خلاقیت و راه های افزایش آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

در این تکنیک معمولاً بر تعداد کیفیت ایده‌ها تأکید می‌شود و با این هدف پیشنهادهای جدیدتری ارائه می‌شوند. پس از جمع‌آ‌وری تمام ایده‌ها، مدیر تیم، هر یک از آنها را ارزیابی می‌کند و سپس بر روی مواردی تمرکز می‌شود که به احتمال زیاد برای حل مسئله مناسب هستند.

اصول چهارگانه تکنیک طوفان فکری مکتوب

اصول چهارگانه تکنیک طوفان فکری مکتوب

در حالی که تکنیک طوفان مغزی در طول سال‌ها تکامل یافته است، چهار اصل اساسی آزبورن همچنان پابرجا است. این اصول شامل موارد زیر هستند:

۱- کیفیت ایده مهم است: کیفیت ایده‌ها بیش از تعداد آنها مهم هستند، زیرا کیفیت است که می‌تواند راه‌های جدید را پیش روی شما بگذارند.

۲- از انتقاد خودداری کنید: اعضای تیم باید آزاد باشند تا ایده‌هایی که به ذهن‌شان خطور می‌کنند را ارائه دهند؛ در این میان از انتقاد خوداری کنید.

۳- به ایده‌های دیوانه‌وار توجه کنید: اعضای تیم را برای فکر کردن به بیرون از جعبه (منظور بیرون از چارچوب است)، و معرفی ایده‌های دیوانه‌وار، تکنیک‌های جدید و خلاقانه آزاد بگذارید؛ که این ممکن است به موفقیت شما کمک کند.

۴- ترکیب، پالایش و بهبود ایده‌ها را در نظر بگیرید: برای ایجاد ایده و ارتباط بین پیشنهادات مختلف برای ادامه روند حل مسئله، ترکیب و مخلوط ایده‌ها دربرخی موارد، می‌تواند راهگشا ‌باشد.

تکنیک طوفان مغزی باید به عنوان روش یا فرآیندی در نظر گرفته شود که به تیم شما کمک می‌کند تا در نوآوری با یکدیگر همکاری داشته باشید. هدف شما باید همیشه این باشد که از روندی استفاده کنید که برای شما و تیم‌تان مفید باشد.

اهمیت تکنیک طوفان فکری مکتوب

اهمیت تکنیک طوفان فکری مکتوب

اگر تا به حال جلسات طوفان مغزی را برگزار کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که این جلسات می‌توانند برای تولید ایده‌های جدید و یافتن راه‌حل برای یک مشکل بسیار مؤثر باشند. این امر تا حد زیادی به دلیل مزایای زیادی که در این تکنیک وجود دارد، به تیم‌ها کمک می‌کند تا با همکاری بیشتری در جهت رسیدن به یک هدف مشترک همکاری کنند:

برخی از فواید تکنیک طوفان فکری مکتوب برای مشاغل و بهره‌وری فردی شامل موارد زیر هستند

  • به افراد اجازه می‌دهد آزادانه و بدون ترس از قضاوت فکر کنند.
  • همکاری آزاد و مستمر را برای حل مشکلات و ایجاد ایده‌های نوآورانه ترغیب می‌کند.
  • به تیم‌ها کمک می‌کند تعداد زیادی ایده را به سرعت تولید کنند؛ که می‌توانند برای ایجاد راه‌حل‌های ایده‌آل مورد استفاده قرار گیرند.
  • به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا با اجماع نتیجه‌گیری کنند، و به مسیری آگاهانه‌تر پیش روند.
  • به اعضای تیم کمک می‌کند تا حتی در خارج از یک جلسه ساختار یافته، احساس راحتی بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند.
  • چشم‌اندازهای مختلفی را معرفی می‌کند و راه را برای نوآوری‌های خارج از چارچوب باز می‌کند.
  • به اعضای تیم کمک می‌کند تا ایده‌های خود را به‌راحتی بازگو کنند، جایی که می‌توان آنها را گسترش داده و عملی کرد.
  • برای تیم‌سازی بسیار عالی است! هیچ فردی نسبت به نتایج، مالکیت ندارد و تلاش تیمی بر مسائل شخصی در ارجحیت قرار دارد.

به طور خلاصه، اصلی‌ترین مزایای طوفان فکری مکتوب، توانایی آن در ایجاد خلاقیت با همکاری تیمی است. این تکنیک برای استفاده در کنار یکدیگر به عنوان یک تیم، مناسب است و می‌تواند به تولید ایده‌های جدید و هیجان‌انگیز کمک کند، و در پایان تجارت شما را به یک سطح جدید سوق می‌دهد.

نمونه‌هایی تکنیک طوفان فکری مکتوب

نمونه‌هایی تکنیک طوفان فکری مکتوب

همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، تکنیک‌های طوفان فکری می‌توانند در طیف گسترده‌ای از شرایط مختلف استفاده شوند. این می‌تواند در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما دخیل باشد تا به شما در یافتن ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید برای مشکلات مختلفی که روی آنها کار می‌کنید کمک کند.

به دلیل همین تطبیق‌پذیری، طوفان مغزی مکتوب یک تکنیک گسترده در بین شرکت‌ها و تیم‌های مختلف است. در اینجا چند مثال وجود دارد که می‌تواند تداعی‌کننده این تکنیک باشد:

سناریو شماره یک

تیم‌های بازاریابی محتوا و کالا شما باید برای راه‌اندازی محصول آینده، ایده‌های جدید ایجاد کنند. شما مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را دارید که می‌دانید برای کاربران شما هیجان‌انگیز هستند، اما شما در تلاش هستید تا کلمات مناسب را برای انتقال اهمیت و فواید آنها پیدا کنید.

فراخوان یک تکنیک طوفان فکری مکتوب برای تولید ایده‌های جدید می‌تواند با فرآیند نوشتن شروع شود. به عنوان یک تیم، می‌توانید ایده‌های بسیار و شعارهای مختلف را در کنار هم جمع کنید و سپس آنها را با هم پردازش کنید تا تصویر روشنی از هدف خود به دست آورید.

سناریو شماره دو

از طرف تیم اجرایی خود به شما وظیفه داده شده است که برای سال مالی آینده یک استراتژی رشد را ارائه دهید، که تمرکز آن بر گسترش برند شما در بازارهای موفق است. می‌دانید که جایی برای رشد وجود دارد، اما مطمئن نیستید روی چه مناطقی باید تمرکز کنید.

شناخت ذینفعان اصلی در بخش و سازمان، در یک جلسه طوفان فکری مکتوب به شما کمک می‌کند تا لیستی از فرصت‌های رشد را به سرعت جمع‌آوری کنید. هر یک از اعضای تیم ایده‌های خود را برای رشد ایفا می‌کنند که می‌تواند به لیست طولانی‌تری از امکانات استراتژیک اضافه شود.

طوفان مغزی مکتوب

سناریو شماره سه

تیم توسعه محصول شما با نسخه جدید نرم‌افزار، بارها و بارها درگیر مسئله شده است. به دلیل پیچیدگی پروژه، دشوار است که بگوییم علت اصلی این مشکل چیست. تماس با تیم محصول شما برای یک جلسه طوفان مغزی به شما کمک می‌کند تا نظرات خود را در مورد آنچه ممکن است بیان کنید.

با ارائه نظریه‌های بیشتر، این احتمال وجود دارد که درباره جایی که مسئله اصلی نهفته است، اتفاق نظر داشته باشید؛ از آنجا که می دانید، می‌توانید روش‌های تکنیک طوفان فکری مکتوب را برای رفع مشکل استفاده کنید.

کلام آخر

این روش به طور باورنکردنی متنوع است و می‌تواند تقریباً برای هرگونه مشکل یا هدفی که شغل شما برای رفع آن نیاز دارد، اعمال شود. مزایای استفاده از طوفان فکری مکتوب بسیار است، و ما اکیداً توصیه می‌کنیم که این کار را بیشتر در طول فعالیت‌های تجاری خود شروع کنید.

این مهم نیست که یک استارتاپ دارید یا یک کسب و کار شناخته شده! تکنیک طوفان مغزی مکتوب برای هر زمان و هر موقعیت تجاری می‌تواند راه‌حلی عالی و کاربردی باشد. این تکنیک برای فروش و بازاریابی و به طور کلی، برای ایده‌های مربوط به برندینگ و بیدار کردن خلاقیت افراد، روشی فوق العاده مناسب است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید