الزام مهارت‌های نرم برای موفقیت؛ چگونه مهارت های نرم را بهبود ببخشیم؟

چگونه مهارت های نرم را بهبود ببخشیم؟
چگونه مهارت های نرم را بهبود ببخشیم؟

فهرست مطالب

مهارت‌های نرم، حول محور روابط، شخصیت و نگرش شخصی می‌چرخد. با پرورش دادن این مهارت‌ها، شما می‌توانید عملکرد کاری خود را افزایش داده، روابط مستحکم‌تری ایجاد کنید، و در جهت به‌دست آوردن ترفیع کارکنید. مهارت‌های ارتباطی خود را توسعه دهید، روابط بین فردی خود را استحکام ببخشید، و اشتیاق حرفه‌ای خود را ابراز کنید تا به همکاران و سرپرستان خود نشان دهید که مهارت‌های نرم شما کامل است.

روش ۱ : بهبود بخشیدن به مهارت‌های ارتباطی خود

فهماندن منظور

 در مهارت‌های نرم هدف شما، خواه صحبت کردن یا نوشتن، باید برقرار کردن ارتباط واضح باشد. زبان پیچیده یا اغراق‌آمیز، اغلب اوقات می‌تواند نکته‌ای را که تلاش دارید بیان کنید، گیج‌کننده یا نامفهوم کند. برخی ایده‌ها برای بهبود بخشیدن وضوح در ارتباط عبارت‌اند از :

  • ماندن روی موضوع. بر روی موضوع ارتباط خود تمرکز کنید. این کار می‌تواند به‌سادگی مشخص کردن این موضوع باشد که آیا همکار شما وقت آزاد برای خوردن نهار دارد.
  • هنگام برقراری ارتباط، خاص باشید. ممکن است شما برای رسیدن به موضوع مشکل داشته باشید. برای اینکه شفافیت خود را بهبود بخشید، به‌جای ضمایر عمومی یا دوره‌های زمانی نامعین، از اصطلاحات خاص استفاده کنید.

 ارتباط چشمی برقرار کنید

مهارت های نرم
مهارت های نرم

 به‌وسیله خیره شدن چشم به چشم، تصدیق کنید که در حال توجه کردن به شخصی هستید. ارتباط چشم به چشم، موجب می‌شود که  هم‌صحبت شما احساس کند شما بیشتر درگیر شده‌اید. اگر انجام این کار برای شما مشکل است، بدن خود را بچرخانید تا با شخصی که هم‌صحبت هستید، روبرو شوید.

  • با چرخاندن بدن خود برای روبرو شدن مستقیم با هم‌صحبت خود، طبیعتاً احتمال این موضوع بیشتر خواهد بود که به چشم آن‌ها نگاه کنید.
  • اگر شما راحت نیستید که به‌طور مستقیم به چشمان کسی نگاه کنید، نقطه‌ای را دقیقاً در زیر یا بالای چشمان انتخاب کنید، مانند پل بینی، و به‌جای چشم به آن نگاه کنید.
  • حتی اگر حواس‌پرتی‌های دیگری در اتاق وجود دارد، چشمانتان را بر روی هم‌صحبت خود متمرکز کنید. اینکه به نگاهتان اجازه دهید که سرگردان باشد، می‌تواند بی‌ادبی قلمداد شود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]توسعه فردی چیست؟ روش‌های بهبود توسعه شخصی برای موفقیت[/su_animate]

[/su_box]     

 زبان بدن خود را کنترل کنید

 با نشستن و اندکی خم شدن به سمت جلو، خود را علاقه‌مند نشان دهید. در مقابل تمایل به ضربه زدن با انگشتان یا پای خود مقاومت کنید، زیرا این کار می‌تواند بی‌تاب بودن را نشان دهد. شما همچنین می‌توانید با تقلید حالت هم‌صحبت خود، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

  • اگرچه ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، با تقلید کردن حالت هم‌صحبت خود، شما به‌صورت ناخودآگاه در حال فرستادن این پیام هستید که هر دو شما مشابه هستید، که این امر صحبت را راحت می‌کند.
  • تلاش کنید که حرکات ناخود‌آگاه را که ممکن است در مسیر اشتباه قرار گیرند، تحت کنترل خود درآورید، مانند بازی کردن با موهایتان یا بالا و پایین بردن پایتان.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]زبان بدن ؛ ابزاری ناشناخته ولی قدرتمند[/su_animate]

[/su_box]     

صحبت کردن را تمرین کنید

مهارت صحبت کردن
مهارت صحبت کردن

این موضوع شامل هر دو حالت صحبت کردن عمومی و گفتگوی اتفاقی می‌شود. حتی اگر با صحبت کردن در برابر دیگران راحت نیستید، تمرین، صحبت کردن را آسان‌تر کرده و توانایی شمارا بهبود می‌بخشد. در حین تمرین،حواستان به درجه و سرعت صدایتان خود باشد.

  • اگر در روابط شخصی نا‌آرام هستید، تلاش کنید تا با یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده که با او راحت هستید، تمرین کنید.
  • اگر درباره صحبت کردن در جمع مضطرب هستید، داوطلب شوید که در یک گروه کوچک‌تر ارائه‌ای داشته باشید و این کار را به سمت یک گروه بزرگ‌تر ادامه دهید.

 مهارت‌های نوشتاری خود را بهبود بخشید

 کاملاً شبیه به صحبت کردن، هرچه بیشتر بنویسید، این کار برایتان آسان‌تر خواهد شد. شما همچنین می‌توانید دوره‌هایی را برای بهبود توانایی نوشتن خود بگذرانید.شما همچنین می‌توانید خودتان تمرین‌های نوشتن را انجام دهید. همچنین شما می‌توانید مکرراً کارگاه‌های مقرون‌به‌صرفه نوشتن را در مراکز عمومی، کالج‌های عمومی یا به‌صورت آنلاین پیدا کنید.

  • زمانی که شما نوشتن چیزی را به پایان می‌رسانید، حتماً مروری اجمالی برای خطاهای دستوری و املایی داشته باشید. این کار فقط یک یا دو دقیقه زمان می‌برد، و می‌تواند کیفیت کار نوشتن شمارا تا حد زیادی بالا ببرد.
  • به‌جای اینکه وارد جزییات شوید، روراست و صریح باشید. اگرچه ممکن است در ابتدا احساس راحتی با آن نداشته باشید، روراست بودن می‌تواند وضوح نوشته شمارا بسیار بالا ببرد.

مهارت‌های گوش دادن فعال را تمرین کنید

 شنیدن نیاز به تمرکز و انضباط شخصی دارد. ما به دلایل متعددی گوش می‌دهیم : تا راهنمایی‌ها را متوجه شویم، تا با افراد دیگر همدلی کنیم، یا برای اینکه قضاوت کنیم که آیا یک برنامه خوب است یا نه. به‌وسیله روش‌های زیر، شما می‌توانید به هم‌صحبت خود نشان دهید که توجه می‌کنید:

  • تفسیر کردن و پرسیدن سؤال‌هایی درباره آنچه گفته شد. این امر علاقه و تمرکز را نشان می‌دهد. این همچنین به شما کمک می‌کند تا شرایط را متوجه شوید.
  • نکته برداری در زمان‌های مناسب. این کار نشان می‌دهد که موضوع برای شما اهمیت دارد. نت‌برداری را در جلسه‌های تیمی یا جلسات آموزش کارمندان تمرین کنید.
  • امتناع از قطع کردن حرف دیگران. با اجازه دادن برای تمام کردن آنچه دارد بیان می‌کند، احترام به هم‌صحبت خود را نشان دهید.

 به زبان بدن افراد دیگر توجه کنید

زبان بدن در مهارت های نرم
زبان بدن در مهارت های نرم

حالت، لحن صدا، ارتباط چشمی (یا عدم وجود آن)، حرکات و حالت‌های چهره آن‌ها را مشاهده کنید. این کار سرنخ‌هایی به شما ارائه می‌دهد که چگونه می‌توانید بهترین پاسخ را بدهید می‌تواند به شما کمک کند تا چارچوب ذهنی هم‌صحبت خود را بهتر بشناسید.

  • برای مثال، اگر چشمان همکار شما قرمز بوده و عطسه می‌کند، احتمالاً حدس می‌زنید که او آلرژی داشته یا سرماخورده است. در چنین شرایطی، ممکن است بخواهید حساس‌تر باشید، زیرا احتمالاً او احساس خوبی ندارد.
  • اگر هم‌صحبت شما مدام زمان را بررسی می‌کند، ممکن است از صحبت با شما لذت ببرد، ولی یک قرار ملاقات داشته باشد.

روش ۱– امتحان

اگر شما برای برقرار کردن ارتباط چشمی در حین یک گفتگو کوشش می‌کنید، چه‌کاری می‌توانید انجام دهید که آن‌ها آسان‌تر کنید؟

  • زمانی که در حال صحبت کردن هستید، به چانه آن‌ها نگاه کنید.
  • بدن خود را به سمت آن‌ها بچرخانید.
  • میان نگاه کردن به شخص و نگاه کردن به افراد دیگر درون اتاق، تناوب داشته باشید.
  • پای خود را به‌آرامی تکان دهید یا با موهای خود بازی کنید.

روش ۲ : روابط میان فردی را تقویت کنید.

 رابطه‌هایی را ایجاد کنید

 در بهبودمهارت‌های نرم مهارت‌های میان فردی در محیط کاری از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، خصوصاً از زمانی که بسیاری از سازمان‌ها از میان تیم‌ها و گروه‌ها طراحی‌شده‌اند. به دنبال این باشید که با همکاران، سرپرستان، مشتریان و شرکای تجاری رابطه برقرار کنید.

  • همکاران، کارمندان و سرپرستان را به رویدادهای محلی دعوت کنید، مانند مهمانی گروهی، رویدادهای موزه، کنسرت‌ها و غیره.
  • خودتان یک مهمانی را میزبانی کرده و همکاران، کارمندان و سرپرستان خود را دعوت کنید. یک چیدمان غیررسمی می‌تواند دقیقاً جایی برای محکم کردن روابط شما باشد.

 با همکاران خود صمیمی باشید

صمیمیت کاری
صمیمیت کاری

 زمانی که آن‌ها به سرکار می‌آیند، با آن‌ها احوال‌پرسی کنید. آن‌ها را برای نهار یا قهوه دعوت کنید. در اتاق استراحت، زمانی که در حال گرفتن یک نوشیدنی هستید، چند دقیقه صحبت کنید. در رویدادهای کاری مانند باشگاه‌های سافت‌بال، نهار کارکنان، و روزهای آموزش شرکت کنید. این‌ها راه‌هایی عالی برای تقویت کردن روابط حرفه‌ای شما هستند.

  • تلاش کنید که از بدگویی بپرهیزید. صحبت درباره دیگران اغلب به‌عنوان بی‌ادبی تعبیر می‌شود و اگر فردی که راجع به او صحبت می‌کنید متوجه شود، این کار شما به روابط شما با او لطمه می‌زند.

 اختلافات را به روشی خوب مدیریت کنید

 مسائل خود با افرادی که با آن‌ها درگیر هستید را به‌صورت خصوصی حل کنید. بحث را به یک حالت غیر قضاوتی، اما قاطع ادامه دهید. سؤال‌هایی بپرسید و تلاش کنید تا داستان آن‌ها را متوجه شوید. باهم کارکنید تا یک‌راه حل بیابید.

  • برخی افراد با اختلاف مشکل‌دارند. این ناراحتی را با اذعان کردن به آن و گفتن جملاتی مانند ، ” کمی به نظر ناراحت می‌رسی – من هم همین‌طور . ولی رابطه ما برایم مهم است و من دوست دارم راجع به آن صحبت کنم…. .”

 با افرادی در داخل و خارج از سازمان خود تماس برقرار کنید

 از افراد راجع به شغل آن‌ها بپرسید و کمی راجع به کاری که انجام می‌دهید با آن‌ها صحبت کنید. به راه‌های ارتباط و روش‌هایی که می‌توانید به‌صورت بالقوه به همدیگر کمک کنید توجه داشته باشید. اطلاعات تماس خود را با یکدیگر مبادله کرده و حتماً آن‌ها را دنبال کنید.

  • برخی اوقات مناسب نیست که اطلاعات تماس را در همان لحظه مبادله کرد. یک کارت ویزیت با اطلاعات شما بر روی آن می‌تواند تبادل جزییات را خیلی ساده‌تر کند.

  رهبری کردن را تمرین کنید

مدیریت و رهبری
مدیریت و رهبری

 رهبری کردن می‌تواند به‌صورت توانایی شما در تأثیرگذاری بر افراد دیگر، اغلب درباره تصمیم‌گیری، تعریف شود. بر این اساس، مهارت‌های رهبری می‌تواند توسط هر یک از کارمندان در هر سطحی در سازمان مورداستفاده قرار گیرد. برای بهبود بخشیدن مهار‌ت‌های رهبری شما :

  • سرپرست خود را در نظر گرفته و توجه کنید که آن فرد چگونه تیم شمارا رهبری می‌کند. نکات مثبتی که آن فرد دارد را پیداکرده و از آن‌ها در کار خود تقلید کنید.
  • رهبری کردن در یک گروه کوچک را با پرسیدن سؤال‌هایی از هم‌تیمی‌های خود و واردکردن افراد ساکت‌تر به بحث تمرین کنید.
  • برای نشان دادن یک نگرش مثبت در شرایط دشوار، خود را تربیت کنید. در زمان‌های بحران، آرام بمانید.
  • درباره نگرانی‌ها، یک‌به‌یک با سرپرست خود صحبت کنید، به‌جای اینکه در برابر همه تیم این کار را انجام دهید. انجام چنین کاری، احترام را نشان داده و الگویی خوب برای دیگران ایجاد خواهد کرد.

روش ۲ امتحان

شما چگونه می‌توانید گفتگویی را با یک همکار شروع کرده تا یک اختلاف را حل نمایید؟

  • به آن‌ها بگویید که شما هم ناراحت هستید، ولی شما برای رابطه با آن‌ها ارزش قائل هستید.
  • به آن‌ها بگویید که متأسف هستید که آن‌ها ناراحت هستند، اما آن‌ها انتخابی جز صحبت کردن با شما ندارند.
  • دقیقاً برای آن‌ها توضیح دهید چرا شما فکر می‌کنید که آن‌ها اشتباهی را مرتکب شده‌اند.
  • گوش دهید که آن‌ها چه چیزی برای گفتن دارند، و سپس توضیح دهید که شما چگونه می‌خواهید آن را حل کنید.

روش۳ : نشان دادن اشتیاق و ابتکار

 ابتکار عمل به خرج دهید

 مسئولیت‌پذیری و اشتیاق خود برای کارتان را با تلاش کردن برای انجام کارهای سخت نشان دهید. کارهای خود را بدون نیاز برای یادآوری کردن توسط سرپرست خود به انجام برسانید. زمانی که وقت اضافی دارید، به همکارانتان کمک کنید.

  • زمانی که به یک همکار پیشنهاد کمک می‌دهید، مؤدب باشید. ممکن است برخی افراد نخواهند که به آن‌ها کمک شود. شما باید به‌صورت خودمانی بگویید، ” هی آلیس، من کارم را زود تمام کردم و فکر کردم شاید بتوانم به تو کمک کنم.”

 وظایف را بدون اینکه توسط افراد دیگر خواسته شود، انجام دهید

 حواستان به اطراف خود باشد. وقتی کاری را مشاهده می‌کنید که نیاز به انجام شدن دارد، آن‌ها انجام دهید. حتی کارهای کوچک، مانند خالی کردن یک سطل آشغال پر‌شده یا تمیز کردن اتاق استراحت درزمانی که وقت خالی دارید، می‌تواند امتیازاتی را از طرف همکاران و سرپرستان برای شما به ارمغان بیاورد.

  • در جلسه‌های تیمی یا گروهی، به مسئولیت‌های اختصاص‌یافته توجه کنید. ممکن است شما متوجه شوید که پروژه‌ای بزرگ به همکار شما داده‌شده است، که می‌تواند موقعیتی عالی برای پیشنهاد دادن کمک شما برای وظایف کوچک‌تر باشد، به‌طوری‌که آن‌ها بتوانند بر روی مسائل مهم‌تر تمرکز کنند.

 به دنبال کارهای چالش‌برانگیزتر باشید

ارتقاء مهارت های فردی
ارتقاء مهارت های فردی

تلاش کنید تا مهارت‌های فنی خود را گسترش دهید. درباره سازمان خود بیشتر یاد بگیرید. از همکاران راجع به بخش آن‌ها بپرسید. در یک کلاس شرکت کنید، یک وبلاگ مرتبط مطالعه کنید یا برای یک مجله درزمینهٔ کاری خود ثبت‌نام کنید.

  • انجمن‌های حرفه‌ای بسیاری وجود دارند که مجله و خبرنامه منتشر می‌کنند. آن‌ها را به‌صورت آنلاین جستجو کرده و عضو آن‌ها شوید تا آگاهی‌های حرفه‌ای خود را گسترش دهید.
  • ممکن است گواهینامه‌ها یا اعتبارسنجی‌های حرفه‌ای وجود داشته باشند که با شغل شما مرتبط باشند. این‌ها می‌توانند اعتبار شغلی شمارا خیلی افزایش دهند و برای ترفیعات، شمارا به کاندید شایسته‌تری تبدیل کنند.

مهارت‌های حل مسئله خود را بهبود ببخشید

 در زمان روبرو شدن با هر مشکلی، مهم است که بر روی راه‌حل آن تمرکز کرد. ذهنتان را باز نگه‌دارید، به‌طوری‌که حتی راه‌حل‌های غیرممکن هم حذف نشده باشند. از زبان‌باز استفاده کنید، مانند “چه می‌شود اگر” یا “تصور کنید اگر” تا ذهن خود را به یافتن راه‌حل‌های خلاقانه تشویق کنید.

بازی‌هایی که حل مسئله را به چالش می‌کشند نیز در اینجا می‌توانند کمک کنند. برخی از تلاش‌های که ممکن است شما انجام دهید عبارت‌اند از :

  • شطرنج
  • بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری
  • بازی‌های کارتی (مانند Uno و Hearts)
  • بازی کلمات

 خلاقیت خود را تقویت کنید

 شما ممکن است در فعالیت‌هایی که می‌تواند خلاقیت شمارا بسازد غافلگیر شوید. برای مثال، راه رفتن، خلاقیت شمارا در حین راه رفتن و تا مدتی بعدازآن افزایش می‌دهد. با همکاران همکاری کنید تا ایده‌هایی خلق کنید. الهامات را در مکان‌های دیگر پیدا کنید، مانند موزه‌ها یا صنایعی غیر از صنعت خودتان.

  • اگرچه که ممکن است متناقض به نظر برسد، با اجازه دادن به ذهنتان برای پرسه زدن و خیال‌بافی کردن، خلاقیت شما افزایش خواهد یافت. زمانی که یک مسئله برای شما مشکل ایجاد می‌کند، به ذهن خود اجازه دهید که ۱۵ دقیقه سرگردان شود و پس‌ازآن، مجدداً به آن مسئله بازگردید.

روش ۳ امتحان

چرا شما باید گواهینامه بالاتری در حرفه خود کسب کنید؟

  • بدین‌صورت شما می‌توانید وظایف همکاران خود را مدیریت کنید.
  • شما نباید به‌اندازه دیگران کار انجام دهید.
  • احتمال اینکه شما یک ترفیع بگیرید بیشتر است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید