زبان بدن ؛ ابزاری ناشناخته ولی قدرتمند

زبان بدن
زبان بدن

فهرست مطالب

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که در یک قرار از سر نارضایتی و بی‏ علاقگی به صحبت‏ های طرف مقابل خمیازه بکشید و یا دست و پاهای خود را بی‏ دلیل تکان دهید؟ به تمامی این رفتار‏های ناخودآگاهانه زبان بدن می‏گویند.

ما در این مقاله از سایت ذهن قصد داریم به شما بگوییم که زبان بدن چیست و به ترتیب حرکت پاها، نیم‌تنه، بازوها، دست‌ها، دست دادن، حرکت سر، لب، چشم و گردن چگونه می‌تواند حال روحی شما را بدون هیچ حرفی برای طرف مقابل بازگو کند.

زبان بدن چیست

زبان بدن به انگلیسی Body Language به مجموعه روش‌های غیرکلامی گفته می‌شود که ما با انجام آن‌ها نظرات و احساسات واقعی خود را به صورت ناخودآگاه نشان می‌دهیم.

امروزه زبان بدن در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد.

شاید با خودتان فکر کنید که انجام یکسری کارها مانند زیبا و مناسب لباس پوشیدن، آماده کردن متن چکیده صحبت‏ های خود، فکر به سوالات احتمالی طرف مقابل و آماده کردن پاسخ‏های ذهنی برای آن‌ها، رعایت کردن حجم و وسعت صدا، لحن و … می‏تواند به‌خودی‌خود در داشتن یک قرار کاری خوب به شما کمک کند.

اما باید بگوییم تمام این کارها کافی نیست چراکه ممکن است استرس یا ناراحتی زندگی شخصی حرکات ناخودآگاه بدن شما و تمام این برنامه‏ ها را به هم بریزد.

علاوه بر این‌که شما با یادگیری زبان بدن نه تنها می‏توانید تسلط بیشتری روی قرار‏های خود داشته باشید و حستان را ساده‏تر القا کنید.

بلکه می‏توانید رفتارهای طرف مقابل خودتان را که به صورت ناخودآگاه انجام می‏دهد؛ تحلیل کنید و بفهمید که چه حسی به صحبت‏های شما دارد.

البته که معانی رفتارهای حاصل از زبان بدن همیشه در روانشناسی واضح و قطعی نیست.

اما ما در اینجا سعی داشته‏ایم به ترتیب میزان درستی و اهمیت، ۷ مورد از حرکت ‏های ناخودآگاه در قرارهای کاری و مفهوم آن در زبان بدن را برای شما بازگو کنیم تا علاوه بر پرهیز شخصی از تاثیر منفی آن‌ها، حس طرف مقابل خود را بفهمید.

نقش پاها در زبان بدن

به پاهای کسی که با او قرار دارید نگاه کنید، از آنجایی که بیشتر آدم‏ها به چهره، سخنان و حتی لحن صدایشان آگاهی و کنترل بیشتری دارند؛ پاها بیشتر به شما در مورد احساس انسان‏ها اطلاعات می‏دهند و با شما صادق هستند.

زبان بدن

به طور مثال وقتی شخصی از شما خوشش نمی‏آید و می‏خواهد به هر دلیلی مثل عجله داشتن جلسه را ترک کند؛ اگر دقت کنید برای بلند شدن ابتدا پاهای او و سپس بقیه بدنش حرکت می‏کنند.

همچنین اصولا آدم‌ها پاهای خود را به جهتی که تمایل دارند می‏گذارند، مثلا وقتی پاهایشان رو به روی شماست به معنای تمایل به ماندن در مذاکره و وقتی پاهایشان را به جهت در می‏گذارند به جهت تمایل آن‌ها به هرچه سریع‌تر رفتن است.

اگر به نظر شما این مثال غیرواقعی به نظر می ‏آید باید بگویم که بازوها نیز مثل پاها هستند.

حتما این مثال را تجربه کرده‌اید که وقتی در حال رانندگی هستید، اگر چیزی توجه شما را به خودش جلب کند، همین‌طور که شما برمی‌گردید که آن طرف را ببینید، ناخودآگاه بازوهای شما نیز به آن سمت می‏رود و در همین لحظه است که فرمان ماشین به همان سمت منحرف می‏شود.

حرکت نیم ‏تنه بالای بدن

نیم ‏تنه بالایی به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد می‏تواند به سادگی چرخانده و یا به جلو و عقب خم شود.

این قسمت یکی از مناطقی است که مثل پاها کنترل و آگاهی کمتری نسبت به آن‌ها داریم.

بنابراین اگر کسی نیم‌تنه بالای خود را از شما دور کند، یعنی به صورت ناخودآگاه می‏گوید که می‏خواهد آنجا را ترک کند و همین‌طور برعکس این قضیه نیز می‏باشد.

نقش بازوها و دست‏ ها در زبان بدن

به طور کلی ، بازوها و دست‏ها در بیان حرف‏ها کمک شایانی می‏کنند.

زبان بدن

بدین‌صورت که طرف مقابل ممکن است هنگام صحبت کردن از آن‌ها برای بهتر رساندن منظورش کمک بگیرد تا شما بتوانید حرف او را تجسم کنید.

مثل این‌که طرف مقابل بگوید «من یک نشست بزرگ برگزار کردم» و هنگام گفتن این جمله، دو دست خود را از هم باز کند و ناخودآگاه بزرگی را با دست نشان دهد.

این کار چون عمومی نیست معمولا وقتی طرف مقابل نسبت به شما احساس اطمینان دارد؛ انجام می‏دهد.

البته موارد دیگری نیز وجود دارد. مثل این‌که وقتی شخصی عصبی است، ممکن دستان خود را به هم بچسباند.

یا وقتی احساس بی‌حوصلگی می‏کند، ممکن است انگشتان دست خود را روی میز بکشد یا دستان خود را در جیبش فرو ببرد.

ردیابی تمامی این نشانه‌ها بسیار آسان است زیرا افراد معمولا تمایل دارند که دست به سینه باشند و یا دست خود را در جلوی تنه خود نگه دارند به خصوص هنگامی که در حالت نشسته هستند.

در مورد بازوها، ارتباط آن با سطح استرس و راحتی بسیار زیاد است. هرچه بازوهای فرد بازتر و گسترده‌تر باشد، احساس آرامش بیشتری می‏کند.

اما وقتی احساس استرس می‌کند بازوهای خود را در نزدیکی بدن خود محکم نگه می‏دارد.

نکته دیگر دست دادن است؛ وقتی شخصی برای اولین بار کسی را ملاقات می‏کند، معمولا دست خود را جهت دست دادن دراز می‏کند که این به معنای تمایل در برقراری ارتباط موثر می‌باشد.

به همین ترتیب، کسی که دست نمی‏دهد می‏تواند سدی بین خود و شما ایجاد کند.

البته بهتر است بدبین نباشید، ممکن است طرف مقابل شما به این دلیل دست نداده باشد که آرام یا خجالتی است؛ پس به دنبال نشانه‏ های دیگری باشید.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که اصولا مطالب را به صورت ویدیو و تصویری بهتر متوجه می‌شوید.

ما در این قسمت از سایت ذهن برای شما ویدیویی قرار داده‌ایم که با تماشا آن می‌توانید ۸ راه برای متوجه شدن زبان بدن طرف مقابل را بفهمید.

دست دادن در مذاکره‏ های سیاسی

دست دادن یکی از زبان ‏های بدن است که مبحثی بسیار گسترده، پیچیده و مهم است.

قطعا این تصویر برای بسیاری از شما آشناست که روسا یا وزیران کشورهای مختلف در دیدار با یکدیگر به همدیگر دست می‏دهند.

زبان بدن

دست دادن نوعی زبان بدن در مذاکره محسوب می‌شود که انواع و مفهوم‌های مختلفی دارد.

دست دادن به معنای علاقه به دوستی و برقراری ارتباط و اعتماد است و البته نشانه‌های دیگری همچون تایید معاملات تجاری، اسلحه به دست داشتن نیز دارد.

جالب است بدانید در فرهنگ‏هایی که دست دادن یک کار مرسوم نیست، دست دراز کردن نوعی حرکت بد و بی‏احترامی تلقی می‏شود.

خالی از لطف نیست که در همین میان اشاره کوتاهی نیز به این زبان بدن در جایگاه‌های سیاسی داشته باشیم.  

در چگونگی دست دادن دو مبحث کلی محکم و ضعیف دست دادن مطرح است که در اولی به مفهوم اعتماد به نفس و قدرت و در دومی به مفهوم بی میلی و اجتناب از دیدگاه مشترک می‌باشد.

اما در حالتی جزیی‏تر می‏توان به ۶ نوع دست دادن اشاره کرد که در اینجا به ترتیب آن‌ها را عنوان می‏کنیم.

۱-اگر کف دست به طرف پایین باشد و با انگشتان دست دهد، نشانه سلطه‏ گری است.

۲-اگر کف دست رو به بالا باشد و با انگشتان دست دهد، نشانه اطلاعت، تطابق و مهم بودن ارتباط‏های بعدی است.

۳- اگر با هر دو دست، دست بدهد و در این حین دست شما را نیز بگیرد، به معنای این‌که به دنبال کنترل کردن چیزی، ایجاد صداقت، اعتماد و یا ابراز حس ناراحتی است.

۴- اگر به صورت مساوی و عمودی دست دهد به معنای آسایش، عدم کنترل و تهدید است.

۵-اگر دست‌ها کاملا به هم بچسبد به معنای اشتیاق و انرژی برای همکاری است.

۶-اگر دست دادن همراه با گرفتن دست طرف مقابل باشد به معنای شراکت، کنترل و مراقبت از فرد مقابل است که در کل خوب تعبیر می‌گردد.

حرکت سر در زبان بدن

سر همچنین نشانگر خوبی از میزان استرس افراد است.

نگه داشتن سر به سمت پایین نشانه تسلیم شدن، احساس لطف، ترس و ناراحتی است.

از طرفی کسی که سرش کمی بلند شده باشد یعنی اعتماد به نفس گرفته است و نشان می‏دهد که به خودش اطمینان دارد و آرام شده است.

البته وقتی طرف مقابل در مورد چیزی فکر می‏کند، ناخودآگاه سر خود را کج می‎کند. همچنین وقتی به توضیح شما گوش می‏دهد سر خود را به جلو و عقب خم می‏کند.

زبان بدن

لب و چشم‌ها چه می ‏گویند

به طور معمول ، لب و چشم‏ ها مسئول حدود ۸۰ درصد از بیان صورت هستند.

بیشتر اوقات، این اندام ‏ها به طور طبیعی عمل می‌کنند.

لازم نیست که به آن‌ها فکر کنید چون معمولا این‌ها به صورت خودکار عمل می‏کنند مثل هنگام خوشحالی که می‏خندد یا چشمانش برق می‏زند.

اما گاهی ما انسان‌ها به دلیل منافع شخصی گاهی کنترل این ناخودآگاه‏ ها را به دست می‏گیریم و ممکن است لبخند مصنوعی بزنیم و ارتباط چشمی خود را حفظ کنیم.

در حالی که طرف مقابل ما نمی‏داند اگر موفق به پنهان کردن حس واقعی خود شود باز هم احساسات سعی می‌کنند راه دیگری برای انتقال خود بیابند.

نقش گردن در صداقت بدن

نقش گردن در زبان بدن در زنان و مردان متفاوت است.

به طور کلی تمامی انسان‌ها به دنبال احساس استرس گردن خود را لمس می‏کنند.

اما در نگاه ظریف‌تر می‏توان گفت که مردان تمایل دارند با یقه خود یا با کراوات خود بازی کنند.

زنان جلوی گردن خود، را لمس می‏کنند و یا اگر باردار باشند ، دست آن‌ها به سمت پایین یعنی شکمشان می‏رود.

سخن آخر ذهن/ زود قضاوت نکنید

در پایان ما در ذهن به شما چند نکته ساده می‏گوییم که نه تنها در قرارهای کاری بلکه در زندگی شخصیتان موثر واقع می‌شود.

هر وقت با کسی ملاقات کردید ، به تمام افرادی که واقعا دوست دارید فکر کنید.

همه افرادی که به آن‌ها وصل هستید و به شما معنا بخشیدند و باعث می‏شوند از درون احساس خوبی پیدا کنید.

 به طوری که انگار تمام بدن شما در حال لبخند زدن است.

اگر می‏خواهید موثر حرف بزنید جوری صحبت کنید که خودتان احساستان را به درستی حس کنید و آن گرمی را به طرف مقابل منتقل کنید.

چراکه شما می‌توانید با لحن مهربان و زیبا دوستان بیشتری پیدا کنید.

در آخر فراموش نکنید که ما انسان‌ها نسبی هستیم و هیچ قانون صددرصدی در رفتارمان وجود ندارد و تمام این نشانه‌های بدن می‏تواند مفهوم دیگری داشته باشد و صرفا عمدی پشت آن نباشد.

فرهنگ ‏های مختلف و شخصیت فردی می‏تواند در زبان بدن انسان ‏ها تفاوت ایجاد کند.  

ممکن است فردی که سرش را پایین انداخته، دستانش را در هم گره زده و با پای خودش مدام به زمین ضربه می‌زند صرفا به فکر یک آهنگ خوب باشد یا دارد تلاش می‌کند چیزی را به یاد بیاورد.

ممکن است شخصی بی هیچ منظوری مدام دستان خودش را تکان دهد صرف اینکه از انجام این کار لذت می‏برد و این لزوما نشانه عصبی بودن او نیست.

بنابراین سعی کنید تمامی نشانه‏ ها را کنار همدیگر بگذارید و صرفا با یک حرکت بدن طرف مقابل را قضاوت نکنید.

اگر دوست دارید در مورد زبان بدن بیشتر بدانید؛ ما مطالعه مطلب ۵ نشانه از نشانه‌های زبان بدن که کارآفرینان باید در هر جلسه به آن توجه داشته باشند را در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

ما در این مطلب از سایت ذهن به شما در خصوص این‌که زبان بدن چیست و حرکت پاها، نیم‌تنه، بازوها، دست‌ها، دست دادن، حرکت سر، لب، چشم و گردن چه معنایی در زبان بدن دارند گفتیم.

امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. همچنین لطفا در قسمت نظرات سایت ذهن به ما بگویید که علاقه دارید در مورد چه چیزهایی برای شما بنویسیم.

منابع:

hypnosis

سایت آموزش اصول و فنون مذاکره 

یوتیوب 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید