فهرست مطالب

تبلیغات خلاقانه چیست؟ ایده های خلاقانه تبلیغ چطور شکل می‌گیرند؟


تبلیغات یکی از مهم‌ترین روش‌های معرفی و فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها، تولیدی‌ها، افراد و سازمان‌ها به مشتریان بالقوه است. امروزه با گسترش شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌های اجتماعی و ارزان شدن تبلیغات، تبلیغات خلاقانه به یکی از دغدغه‌های مهم مدیران فروش تبدیل شده است. بیایید با ابعاد تبلیغات خلاقانه و چگونگی اجرایی کردن آن آشنا شویم. با ما در ذهن همراه باشید

فهرست

فصل ۱

تبلیغات چیست؟


تبلیغات خلاقانه چیست

لازم است که قبل از مفهوم تبلیغات خلاقانه با مفهوم تبلیغات آشنا شویم. به فعالیت‌هایی ارتباطی برای انتشار ویژگی‌های یک محصول با انگیزه فروش محصول یا خدماتی خاص به مشتریان تبلیغات گفته می‌شود.

تبلیغات یکی از قدیمی‌ترین اشکال بازاریابی است که تلاش می‌کند بر عملکرد مخاطب هدف در خرید، فروش یا انجام فعالیت خاص تاثیر بگذارد. این فعالیت به دنبال جلب توجه یا علاقه بیننده است و در پی آن است که با او تعامل برقرار کند.

پیام تبلیغاتی یا تبلیغات خلاقانه می‌تواند خاص باشد یا برای مخاطب عام ارائه شده باشد.

امروزه فرم‌های جدیدی از انواع بازاریابی و تبلیغات شکل گرفته‌اند. اشکالی مانند بازاریابی ایمیلی، تبلیغات ویروسی یا تبلیغات از طریق موتورهای جستجو. درست از زمانی که اینترنت به ابزاری عادی در دست کاربران تبدیل شد، تبلیغات فرم‌های مختلفی به خود گرفت. تبلیغات سنتی و دیجیتال.

معمولا هر تبلیغات یک پیام دارد که کاملا برای محصول موردنظر شخصی‌سازی شده است. پیام‌های تبلیغاتی می‌توانند به نسبت به انتخاب پیام‌دهنده در روزنامه‌ها، بنرهای شهری، شبکه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو قرار بگیرند.

تبلیغات تجاری معمولا به دنبال تولید بیشتر و مصرف بیشتر محصولات یا خدمات آن‌ها از طریق توسعه نام تجاری تبلیغ‌دهنده هستند.

آن‌ها به دنبال این هستند که نام تجاری خود را در ذهن مصرف کننده حک کنند. درنتیجه مشتریان وفادار پیدا خواهند کرد و بخشی زیادی از فروششان تضمین خواهد شد.

 

راهکارهای فروش اینترنتی موفق

ترفندهایی برای فروش اینترنتی بیشتر

اکنون بخوانید

فصل ۲

تاریخچه تبلیغات


تبلیغات خلاقانه تاریخچه

تبلیغات در طول تاریخ چند نقطه عطف بزرگ را تجربه کرده است. یک بار در سال‌های میانی دهه چهل قرن پانزدم و اختراع ماشین چاپ و دفعه بعد اختراع تلویزیون و سرانجام در دسترس قرار گرفتن شبکه جهانی اینترنت.

اما می‌توان ریشه‌های تبلیغات را از دوره مصر باستان پیدا و جستجو کرد. در حکاکی‌هایی که در مصر باستان پیدا شده‌اند، آثار تبلیغات کاملا مشهود بوده است.

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در تغییر شکل تبلیغات، انقلابی است که اختراع تلویزیون ایجاد کرد. به گفته محققان و کارشناسان، اختراع تلویزیون حتی بر نحوه رفتار مصرف‌کنندگان هم تاثیر زیادی گذاشته است.

در روزهایی که میان جوامع هنوز نامی از اینترنت نبود، مهم‌ترین منبع سرگرمی و اطلاع‌رسانی به افراد، رادیو و تلویزیون‌ها و بیلبوردها بودند. کارشناسان به این دوره، دوره طلایی تبلیغات می‌گویند.

اولین تبلیغ تلویزیونی در سال ۱۹۴۱در ایالات متحده آمریکا به نمایش درآمد. این تبلیغات درست قبل از یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های مردم آمریکا نشان داده شد.

مسابقات بسکتبال NBA، بازی بین بروکلین داجرز و فیلادلفیا فیلیز، تماشاگران شاهد نمایش تبلیغات ساعت‌های بولوا بودند. می‌توانیم لحظه پیدایش شکل رسمی تبلیغات را همین نقطه تاریخی بدانیم.

در سال‌های دهه چهل و پنجاه، تبلیغات یکی از بخش‌های مهم جامعه و رسانه محسوب می‌شد. علی‌رغم اینکه دهه ۵۰، برای آمریکا به یکی از دهه‌های پرفراز و نشیبی به‌حساب می‌آید، عنصر تبلیغات بر مصرف‌گرایی بینندگان و مخاطبان تاثیر زیادی گذاشته بود و مصرف به‌صورت جدی در آن‌ها افزایش پیدا کرد.

کم‌کم سازندگان تبلیغات تلویزیونی به ورود چهره‌ها در تبلیغات روی آوردند و پای بازیگران، ورزشکاران و افراد معروف و محبوب به عرصه تبلیغات باز شد.

مانند هر پدیده دیگری، تبلیغات پس از گذشت دهه‌ها، دچار تحولات اساسی در فرم و محتوا شد. کارگردانان و طراحان تبلیغاتی به‌جای تاثیرگذاری صرف روی ذهنیت مصرف‌کننده، روی ساخت اجتماع و ایجاد هویت برند روی آوردند.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

آموزش قدم به قدم اجرای بازاریابی محتوایی

اکنون بخوانید

فصل ۳

اجزاء تبلیغات


تبلیغات خلاقانه اجزا

تبلیغات، علی‌الخصوص تبلیغات خلاقانه برای آنکه تاثیر مناسبی روی مخاطب داشته باشد باید از تمام اجزاء استفاده کند. اصولا تبلیغات از پنج جز اصلی تشکیل شده است که همگی در انتقال پیام به مخاطب نقشی اساسی دارند:

المان‌های بصری

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین جز هر تبلیغات، المان بصری است. تبلیغات اثرگذار، تبلیغی است که بتواند تاثیر بصری مناسبی بر مخاطب بگذارد. اولین گیرنده حسی ما در برخورد با تبلیغات بینایی و گیرنده‌ بصری ما است. طراحان تبلیغات، باید اولین نکته‌ای که درنظر می‌گیرند تاثیر بصری مناسب آن بر بیننده باشد.

تصاویر، رنگ‌ها، اندازه، شکل، جنس، عمق، ضخامت و… همگی می‌توانند در تاثیرگذاری و رسایی پیام نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. پیام تبلیغات باید با المان بصری آن تناسب محتوایی داشته باشد. از رنگی که به عنوان رنگ غالب در انتقال پیام استفاده می‌کنید تا اشخاصی که آن را اجرا می‌کنند.

مثلا فکر کنید قرار است برای شامپویی خاص، تیزری تبلیغاتی بسازید. به نظرتان کسی که کم‌مو است یا اصلا مو ندارد، می‌تواند در این تیزر حاضر شود و برای شامپوی موردنظر تبلیغات کند؟ این مسئله ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین مثالی بود که می‌شد درباب اهمیت عناصر بصری در تبلیغات بیان کرد.

ادبیات قدرتمند با قابلیت ماندگاری در ذهن

کلماتی که برای یک تبلیغات استفاده می‌شوند، یکی از قدرتمندترین عناصر در تبلیغات به‌حساب می‌آیند. علاوه بر محتوای بصری که می‌توانند انتقال دهنده مهمی در تبلیغات به‌حساب بیایند، این کلمات هستند که می‌توانند به بهترین شکل ممکن  با مخاطب ارتباط برقرار کنند و توجه او را به موضوع محوری پیام جلب کنند.

استفاده از ادبیات مناسب که با مخاطب هدف تناسب داشته باشد می‌تواند به طراحان پیام‌های تجاری کمک کند تا مستقیما ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند.

گاهی متن یک تبلیغات آنقدر گیرا است که می‌تواند تا انتهای پیام، بیننده را میخکوب کند. جلب توجه مخاطب و به فکر انداختن او اولین قدم برای جذب او است.

کلماتی که در طراحی تبلیغات تجاری استفاده می‌شوند باید با لحن اثرگذار و مناسبی بیان شوند. لحن درست که به خوبی طنین‌انداز شود با همکاری کلماتی که به درستی انتخاب شده‌اند، درصد بالایی از کار شما را تکمیل خواهند کرد.

به همین دلیل است که بسیاری از پیام‌های تبلیغاتی، مخصوصا پیام‌هایی که از رسانه‌های جمعی پخش می‌شوند به صورت آهنگین ساخته می‌شوند تا ریتم آن‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند.

مکان مناسب

قرار گرفتن تبلیغات در مکان مناسب خود، یکی دیگر از عناصر حیاتی تبلیغات، مخصوصا تبلیغات خلاقانه است. اینکه کدام رسانه را برای انتشار کدام تبلیغات انتخاب می‌کنید، می‌تواند تاثیر زیادی در بازدهی تبلیغات داشته باشد.

بستر انتشار تبلیغات و تناسب آن با مخاطب هدف می‌تواند به دیده شدن و به دست آوردن واکنش کمک کند. برعکس، نمی‌توان از تبلیغاتی که بستر انتشار آن چندان مورد توجه مخاطب هدف نیست انتظار تاثیرگذاری داشت.

فرض کنید قرار است تبلیغی برای مشاغل خانگی فعال در پخت و پز طراحی کنید. حتی اگر همه المان‌های قبلی را به درستی رعایت کرده باشید، آیا انتشار این تبلیغات در محیط‌های بین شهری و جاده‌ها می‌تواند گزینه‌ای منطقی باشد؟

زمان بندی مناسب

المان دیگری که در تاثیرگذاری تبلیغات خلاقانه بر مخاطب اهمیت دارد، زمان‌بندی مناسب و وقت‌شناسی طراح در برنامه‌ریزی برای تبلیغات است.

این مسئله خصوصا در تبلیغات تلویزیونی طرح می‌شود. حتما می‌دانید که نرخ و تعرفه تبلیغات در ساعت‌های مختلف و حتی قبل و بعد از برنامه‌های مختلف متفاوت است. دلیل این مسئله تفاوت در جمعیت مخاطبان هدف و توجه آن‌ها نسبت به ساعت‌ها و همچنین برنامه‌های مختلف است.

طراحان تیزرهای تبلیغاتی همچنین می‌دانند که مثلا اوقات صبحگاهی زمان مناسب‌تری برای پخش تبلیغاتی است که مخاطبین هدف آن‌ها را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند.

این مسئله نکته مهمی است که هر طراح تبلیغاتی باید به خوبی به آن واقف باشد و بداند که بنا بر مخاطبین هدف، تبلیغات در چه بستری و چه زمانی منتشر شود تا بیشترین واکنش و بازدهی را درپی داشته باشد.

فراخوان برای عمل

فراخوانی به عمل که معادل اصطلاح call to action است، یکی دیگر از مهم‌ترین اجزا تبلیغات را تشکیل می‌دهد. متاسفانه بسیاری از طراحان تبلیغاتی از این جز حیاتی غفلت می‌کنند.

فراخوانی به معنای ارائه توضیحات درباره راه‌های دسترسی مشتری بالقوه به شما است. نداشتن CTA مانند این است که شما فیلمی بدون پایان و نتیجه‌گیری بسازید.

البته بگذریم که این روزها همه فیلم‌های سینمایی منتقد پسند بدون پایان هستند! شاید منتقدین فیلم‌های بدون پایان را دوست داشته باشند اما مشتریان بالقوه شما اصلا از تبلیغات بدون فراخوانی به عمل خوششان نخواهد آمد.

Call to action بنا بر نوع و بستر تبلیغات، می‌تواند به سادگی یک کلیک باشد یا اطلاعات تماس برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر را هم شامل شود.

اگر قرار است تبلیغات بنری و در سطح اینترنت انجام شود، بهترین گزینه برای فراخوانی به عمل، بارگذاری لینک وبسایت تبلیغ دهنده در بخشی از تبلیغات است تا مشتری به سادگی بتواند به سایت موردنظر هدایت شود.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بااینفلوئنسر مارکتینگ و نحوه اجرا شدن آن بشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۴

انواع تبلیغات


تبلیغات خلاقانه اجزا

راه‌های زیادی برای تبلیغ یک محصول یا برند وجود دارد. انتخاب نوع تبلیغ به نوع مخاطب، پلتفرم موردنظر برای انتشار و ساخت آن بستگی دارد. درحالت کلی می‌توان هفت نوع تبلیغ شناسایی کرد:

تبلیغات چاپی

یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین شکل تبلیغات، تبلیغات چاپی است. هدف از این نوع تبلیغات تاثیرگذاری بر نظرات و تصمیمات مخاطب برای خرید از محصولات تبلیغ‌دهنده است. تبلیغات چاپی شامل انواع فرم تبلیغ مانند روزنامه‌ها و مجلات، بروشورها، راهنماها، آگهی‌ها و پوسترها و نامه‌های مستقیم است.

تیزر

پیام‌های تبلیغاتی که از طریق رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند، تیزر نام می‌گیرند. البته افت و خیز در میزان تماشاگران تلویزیون و تغییر سلیقه مخاطب در انتخاب کانال‌های تلویزیونی، سرمایه‌گذاری در تیزر را کمی پرریسک کرده است.

هدف از تیزرها، بیشتر از هرچیزی آگاهی دادن است. تبلیغ دهندگان سعی می‌کنند با استفاده از تیزرهای تلویزیونی یا رادیویی، به مخاطبین خود اطلاعات مناسبی راجع به محصولات ارائه کنند و آرام آرام بر رفتار آن‌ها در خرید تاثیر بگذارند.

تبلیغات محیطی

طراحی گرافیکی خاص برای نمایش محصولات، اطلاعات تماس و جلب توجه مخاطب هدف، در حوزه تبلیغات خلاقانه محیطی است. سرعت انتقال پیام در تبلیغات محیطی حرف اول را می‌زند.

فکر کنید راننده‌ای که به سرعت در حال گذر از کنار بنر تبلیغی است، باید در عرض چند ثانیه و بدون تمرکز خاصی بر آن، پیام تبلیغ‌دهنده را دریافت و تحلیل کند.

ویژگی مثبت این نوع از تبلیغات جلب مخاطب انبوه با هزینه نه چندان زیاد است. امروزه تبلیغ‌دهندگان از روش‌های خلاقانه‌ای برای جلب مشارکت مخاطب در ارتباط بیشتر با برندها توسط تبلیغات محیطی استفاده می‌کنند. این ترفندها از طریق قرار دادن QR کدها یا نام کاربری اینستاگرام و .. اجرایی می‌شوند.

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

حتما به تبلیغات‌های موجود در موتورهای جستجو مانند گوگل برخورد کرده‌اید. بسیاری از وبسایت‌ها با پرداخت به موتورهای جستجو صفحات خود را که با کلمات کلیدی مرتبط جستجو شده در موتور جستجو مطابقت دارند در صدر نتایج ظاهر خواهند شد. پرداخت در این نوع از تبلیغات، پرداخت به ازای هر کلیک است.

البته اگر تمایلی به تبلیغات گرفتن ندارید و می‌خواهید سایتتان با ترافیک ارگانیک در صدر نتایج جستجو نمایش داده شود، باید روی سئوی سایت خود کار کنید.

برای فهمیدن تفاوت بین سایت‌هایی که با جستجوی ارگانیک در صفحه اول نتایج قرار دارند و سایت‌هایی که با تبلیغات نمایش داده می‌شوند کافیست به ad که در ابتدای آدرس آن‌ها قرار داده شده است دقت کنید.

 

سئو چیست؟

با زیر و بم سئو و تمام نکات مهم مربوط به آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم انتشار تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های پرطرفداری مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، یوتیوب و… هستند. نکته مثبت این نوع از تبلیغات بازدهی سریع آن‌ها است. بازدید از تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود بسیار بالاست و قدرت اینفلوئنسرها در تاثیرگذاری بر رفتار کاربران بسیار بیشتر از بسیاری از رسانه‌های دیگر است.

دست برندهای مختلف در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بازتر است. بسیاری از محدودیت‌هایی که برندها  برای تبلیغات خود در سایر رسانه‌ها با آن‌ها مواجه هستند در این نوع از تبلیغات وجود ندارد و ضمنا هزینه کمتری نسبت به بسیاری از انواع تبلیغات خواهند داشت.

یادتان باشد که در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم مناسب را با توجه مخاطب هدف انتخاب کنید و روی بعد گرافیکی تبلیغات هم متمرکز شوید.

تبلیغات بومی شده

تبلیغات بومی شده، به انواع تبلیغاتی گفته می‌شود که در صفحات وبسایت‌ها یا هرجایی قرار می‌گیرند که با محتوا و فضای مجاور خود، مطابقت کامل دارند.

حتما با این نوع از تبلیغات در وبسایت‌های مختلف روبه‌رو شده‌اید. وقتی مطلبی را در صفحه‌ای می‌خوانید و در انتها یا مجاورت مطلب با تبلیغاتی که با محتوای مطلب شباهت دارد روبه‌رو می‌شوید، درواقع با تبلیغات بومی شده مواجه هستید.

مثلا فکر کنید درحال خواندن مطلبی درباره نشانه‌های یک بیماری خاص هستید، اگر در انتهای مطلب با تبلیغاتی با محتوای پزشک آنلاین مواجه شدید، تبلیغات بومی شده را تجربه کرده‌اید.

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری که به تبلیغات نمایشی هم معروف هستند در وبسایت‌ها نمایش داده می‌شوند.این نوع از تبلیغات معمولا ساکت و صامت هستند و ترجیح طراحان در ساخت این نوع از تبلیغات بیشتر طراحی تصاویر متحرک و با هدف افزایش نرخ کلیک است.

البته معمولا کاربران این نوع از تبلیغات را جدی نمی‌گیرند و به آن‌ها توجه نمی‌کنند. به همین دلیل بهتر است دیگر از آنها استفاده نکنید یا کمتر استفاده کنید.

فصل ۵

ابعاد خلاقیت در تبلیغات


تبلیغات خلاقانه ابعاد

شکی در این مسئله نیست که هرچقدر تبلیغات خلاقانه‌تر باشد، اثرگذارتر خواهد بود و خواهد توانست که فروش بیشتری را برای محصول به ارمغان بیاورد. اما وقتی از تبلیغات خلاقانه صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان چیست و از چه حرف می‌زنیم؟

همانطور که می‌دانید هر تبلیغ اجزا مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به صورت مستقل تاثیر عمیقی بر مخاطب بگذارند. اگر دوست دارید تبلیغاتی که طراحی می‌کنید خلاقانه باشد، باید به همه این ابعاد توجه کنید و تا جایی که می‌توانید خلاقیت را  در همه ابعاد تبلیغاتتان اجرایی کنید.

متن تبلیغات، گرافیک و ویژگی‌های بصری آن، رنگ، صدا، فراخوان برای عمل و.. همگی از اجزای تاثیرگذار تبلیغات هستند و اگر دوست دارید که کمپینی خلاقانه طراحی کنید، باید به همه آن‌ها توجه کنید.

فصل ۶

اهداف تبلیغات


تبلیغات خلاقانه اهداف

به صورت کلی تبلیغات سه هدف عمده را دنبال می‌کند؛ اطلاع‌رسانی، اقناع و یادآوری.

اطلاع‌رسانی

اطلاع‌رسانی و ایجاد آگاهی نسبت به علامت‌های تجاری و محصولات آن‌ها از مهم‌ترین اهداف تبلیغات است. زمانی که هدف تبلیغات معرفی محصولات، خدمات و ایده‌های یک برند باشد، مخاطبین هدف خواهند توانست اطلاع درستی از آن داشته باشد. ارائه آموزش برای ویژگی‌های خدمات یا محصولات برندی خاص می‌تواند هدف مهم این نوع از تبلیغات باشد.

اقناع

تبلیغات متقاعدکننده سعی دارد مشتریان را متقاعد کند که خدمات و محصولات معرفی شده آن‌ها بهترین انتخاب ممکن برای آن‌ها است.

طراحان تبلیغاتی درپی تغییر ادراک مصرف‌کنندگان و تاثیر بر شیوه مصرف آن‌ها است. آن‌ها تلاش می‌کنند وجهه خود را بهبود ببخشند و محصول خود را به عنوان محصولی مناسب معرفی کنند.

این نوع از تبلیغات درصورت داشتن خلاقیت خواهند توانست مشتریان وفادار جذب کنند و مشتریان قدیمی را در حوزه محصولات خود نگه دارند.

یادآوری

هدف این نوع از تبلیغات یادآوری ویژگی‌های یک محصول و خدمات آن به مصرف کنندگان که معمولا موقع خرید به آن‌ها ارائه می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان تلاش می‌کنند در نمایشگاه‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ از این شیوه تبلیغ استفاده کنند.

 

توضیح محصول

توضیح محصول چیست و چه تاثیری در فروش آن دارد؟

اکنون بخوانید

فصل ۷

اهمیت تبلیغات خلاقانه در کسب و کار


تبلیغات خلاقانه اهمیت

تبلیغات در دنیای اقتصاد و کسب‌وکارهای امروزی نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. این اهمیت تا جایی ادامه پیدا کرده است که تبلیغات را به یکی از ضرورت‌های کسب‌وکارها، مخصوصا کسب‌وکارهای نوپا تبدیل کرده است.

فرقی ندارد که تولیدکننده باشید، مشتری باشید یا بازرگان. درهرصورت تبلیغات راهی مناسب برای شناسایی محصولات و پیدا کردن راهی برای ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است و برای گروه‌هایی که در اقتصاد ایفای نقش می‌کنند، کاربرد خواهد داشت.

بیایید قبل از هرچیزی اهمیت تبلیغات را در کسب‌وکارها بررسی کنیم و در مرحله بعد از اهمیت تبلیغات خلاقانه صحبت کنیم.

تبلیغات برای مشتریان اهمیت دارد

شاید تعجب کنید؛ اما اهمیت تبلیغات برای مشتریان کمتر از اهمیت آن برای تولیدکنندگان نیست. تبلیغات آنقدر با زندگی روزمره ما عجین شده است که تصوری از نبودن آن نداریم.

ما بدون آگهی‌های تجاری و شناخت برندهای موجود در زمینه‌های مختلف، نخواهیم توانست اطلاعات درستی از یک محصول پیدا کنیم. اگر کالایی تبلیغ نشود، مشتری از وجود آن اطلاع نخواهد داشت و محدوده انتخاب‌های او از بسیار کم خواهد بود.

تبلیغات به مشتری فرصت می‌دهد تا بهترین کالا را شناسایی کنید و در چرخه رقابت تولیدکنندگان، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشد. شناسایی طیف وسیع برندهای فعال در یک زمینه خاص، می‌تواند به مشتریان کمک کند تا به سادگی کالای موردنظر را با اولویت‌های خود پیدا کنند.

تبلیغات به ما به عنوان مشتری و مصرف‌کننده، اجازه می‌دهد که در وقت صرفه‌جویی کنیم و سریع‌تر به خواسته‌مان برسیم.

تبلیغات برای فروشندگان و شرکت‌های تولیدی هم اهمیت دارد

تبلیغات اهمیت زیادی برای تولید کنندگان و فروشندگان محصولات دارد. چون:

  • به افزایش فروش محصولات کمک می‌کند.
  • به تولیدکنندگان و شرکت‌های پخش و توزیع کمک می‌کند که رقبای خود را بهتر بشناسند و برای رسیدن به سطح برتر در رقابت با آن‌ها، برنامه‌ریزی داشته باشند.
  • تبلیغات در زمینه‌سازی برای معرفی محصولات جدید هم بسیار کارآمد و موثر است. این مولفه به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا نسبت به محصولات جدید که وارد بازار می‌شوند آگاهی پیدا کنند و دوست داشته باشند که محصول را امتحان کنند.
  • ایجاد حسن نیت برای شرکت‌ها و پیدا شدن مشتریان وفادار و همیشگی از دیگر ویژگی‌های مثبت تبلیغات برای تولیدکنندگان و فروشندگان است.
  • کمک به رقابت‌های تجاری از دیگر فواید تبلیغات است. تاثیر بر رفتار مصرف‌کنندگان و شناسایی برندی خاص و محصولات آن به مخاطب، به تولیدکنندگان کمک می‌کند که در صف رقابت دست بالاتر را داشته باشند و فروش بیشتری حاصل کنند.
  • جریان عرضه و تقاضا با کمک تبلیغات، بازتنظیم می‌شود و برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.

تبلیغات برای جامعه مهم است

کمک به آموزش افراد یکی از علل اهمیت تبلیغات است. تبلیغات به رفتار مصرف‌کنندگان شکل می‌دهد و حتی پیام‌های تجاری هم می‌توانند حامل سیگنال‌های آموزشی برای حرکت به سمت جامعه‌ای بهتر باشند.

بسیاری از مواقع، شرکت‌های تولیدی در میان پیام‌های تجاری‌شان، شیوه کمک به کودکان کار، درمان اعتیاد و بسیاری دیگر از آسیب‌های اجتماعی را به بینندگان منتقل می‌کنند و این مسئله در آموزش جامعه بسیار با اهمیت و با ارزش خواهد بود.

اما اهمیت تبلیغات خلاقانه برای کسب‌وکارها چیست؟

می‌دانید که دنیای تجارت این روزها بسیار رقابتی شده است و مصرف‌کنندگان با طیف وسیعی از از محصولات و گزینه‌ها روبه‌رو هستند.

در این وضعیت رقابتی، مفهوم وفاداری به برند جایگاه خود را نسبت به گذشته از دست داده است و مشتریان از محصولات برندی استفاده خواهند کرد که خدمات بهتری ارائه کند. به همین دلیل، بازار مصرف از قیمت‌ها و امکانات رقابتی پر شده است و مشتریان انتخاب‌های زیادی در پیش دارند.

در این میان بسیاری از تولیدکنندگان با درپیش‌ گرفتن استراتژی‌های خلاقانه تبلیغاتی و ارائه نوآوری، سعی دارند که محصولات خود را بدیع و ارزشمند معرفی کنند. به همین دلیل شاهد خلاقیت‌های وسیع در تبلیغات هستیم. تبلیغات خلاقانه برای تولیدکنندگان و فروشندگان اهمیت زیادی دارد. در ادامه اهمیت این مسئله را با هم بررسی خواهیم کرد:

تاثیرگذاری

تاثیرگذاری چندبرابری تبلیغات خلاقانه نسبت به کمپین‌های معمولی تبلیغاتی اثبات شده است. آرتور جیمز هرمن یکی از محققینی است که نزدیک به سه دهه درباره کمپین‌های تبلیغاتی تحقیق کرده است و می‌گوید که تبلیغات خلاقانه یازده برابر تاثیرگذارتر از تبلیغات معمولی هستند.

تحقیقات نشان داده‌اند که هر یک یورو سرمایه‌گذاری در تبلیغات خلاقانه می‌تواند دوبرابر بیشتر از تبلیغات معمولی روی فروش تاثیر داشته باشد.

گاهی تبلیغات خلاقانه آنقدر تاثیرگذار هستند که حتی بیش از نود درصد به افزایش فروش محصولات تبلیغ‌دهنده کمک می‌کنند. مخصوصا اگر حامل پیام‌های اجتماعی مانند بحران‌های زیست‌محیطی و معضلات اجتماعی باشند.

افزایش محبوبیت برند

وقتی خلاقیت را چاشنی تبلیغ می‌کنید، محبوبیت برند را افزایش خواهد داد. افزایش تاثیرگذاری برند و ماندگاری آن در ذهن مخاطب باعث خواهد شد که مصرف کنندگان احتمالی به برند موردنظر وفادار شوند و ترجیح بدهند از آن خرید کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کنندگان باور دارند برندهای قدرتمند به سلیقه مخاطب احترام می‌گذارند و تبلیغات قدرتمند هم دارند. به همین دلیل تلاش بیشتری برای تبلیغات خلاقانه و حرفه‌اب خواهند کرد.

طراحان خلاق سعی می‌کنند در تبلیغاتشان دغدغه مخاطب را به تصویر بکشند و توجه طیف وسیعی از افراد را به خود جلب خواهند کرد. این نوع از تبلیغات، می‌تواند هویتی جمعی خلق کنند و مصرف‌کنندگان را با فرهنگی مشترک دورهم جمع کنند.

این نوع از انواع تبلیغ با ترکیب سادگی، زیبایی، تاثیرگذاری و خلاقیت باعث می‌شود مصرف کنندگان احساس کنند می‌توان به این برند اعتماد کرد.

گستره رسانه‌ای

یکی دیگر از خصوصیات مثبت تبلغات خلاقانه نیاز به هزینه کمتر نسبت تبلیغات کمتر خلاق است. تبلیغی که خلاق باشد، به صورت خودکار بینندگان زیادی را به خود جذب خواهد کرد و فرصت دیدن را افزایش خواهد.

مخصوصا اگر تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی انجام شود. الگوریتم‌های گوگل به صفحات با کیفیت و با محتوای غنی روی خوش نشان خواهد داد و باعث افزایش بازدید خواهد شد.

وقتی محتوای تبلیغات خلاقانه باشد، بازدیدکنندگان آن به صورت ارگانیک افزایش پیدا خواهد کرد. افراد تبلیغاتی را که با دقت و جذابیت بصری همراه باشد را برای یکدیگر ارسال می‌کنند و این مسئله خود به افزایش بازدید آن کمک خواهد کرد.

 تاثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان

تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف‌کنندگان غیرقابل انکار است. تبلیغات با ترکیب عنصر خلاقیت می‌تواند آگاهی مناسبی نسبت به برند در مصرف‌کنندگان ایجاد کند و باعث فروش بیشتر محصولات شود. تبلیغات مناسب می‌تواند با طی کردن فرآیند زیر در ذهن مصرف کننده، به رفتار آن‌ها جهت بدهد:

آگاهی از برند

طبیعی است! تا زمانی که مصرف کننده برند را نشناسد، از آن خرید نخواهد کرد. زمانی که کسب‌وکاری را آغاز می‌کنید، این خودتان و خانواده و دوستانتان هستند که از کسب و کار شما باخبر خواهند بود. آنچه می‌تواند باعث افزایش فروش محصولات و خدمات شما باشد، آگاه سازی دیگران از برندتان است.

تبلیغات فاصله بین مصرف‌کننده و تولید کننده را کاهش می‌دهد. این پدیده با آگاه سازی مصرف کننده از ویژگی‌ها و زوایای خدمات و محصولات برندی خاص می‌تواند توجه مصرف کننده را به تولید کننده جلب کند.

 

برندسازی چیست؟

آموزش برندسازی و هر جزییاتی که باید از برند بدانید

اکنون بخوانید

 

ارتباط پایدار

تبلیغات در صورت استمرار می‌تواند به ایجاد ارتباطی پایدار منجر شود. درواقع با استمرار تبلیغات رابطه‌ای طولانی‌مدت میان تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد خواهد شد که به مروز زمان باعث شکل‌گیری هویت یک برند و تخصیص اعتبار به آن می‌شود.

مجموعه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا مشتریان به تولیدکنندگان اعتماد کنند و وفاداری شکل بگیرد. همان نتیجه‌ای که تولیدکنندگان به دنبال آن هستند.

تاثیر رفتاری

یکی دیگر از نتایج مهم تبلیغ، تاثیر بر رفتار مصرف‌کنندگان است. این مسئله با آگاهی دادن به مشتریان و مخاطبان هدف اتفاق می‌افتد.

کسب اطلاعات از ویژگی‌های خاص یک محصول به مشتریان میل به خرید و آزمایش آن را خواهد داد. تبلیغات خلاقانه می‌تواند کنجکاوی مصرف‌کننده را برانگیزد و اگر تبلیغات از فراخوان خوبی برخوردار باشد، احتمالا مشتری به کسب اطلاعات بیشتر اقدام خواهد کرد.

مشتری ویژگی‌های محصول را آزمایش خواهد کرد و آن‌ها را با اولویت‌های منطقی خود تطابق خواهد کرد. اگر ویژگی‌های محصول موردنظر با انتظارات مشتری مطابقت داشت، آن را می‌خرد و تولید کننده به هدف خود می‌رسد.

فصل ۸

تبلیغات خلاقانه چه ویژگی‌هایی دارد؟


تبلیغات خلاقانه ویژگی ها

این‌همه از تبلیغات خلاقانه و اهمیت آن صحبت کردیم؛ اما هنوز به سوال اصلی جواب نداده‌ایم. اصلا تبلیغات خلاقانه چه ویژگی‌هایی دارد و به چه نوع از تبلیغی می‌توان تبلیغات خلاقانه اطلاق کرد؟ بیایید باهم درباره راهنمای گام‌ به گام طراحی و ساخت تبلیغات خلاقانه بیشتر صحبت کنیم.

رسانه‌های تبلیغاتی

قبل از اینکه شروع به طراحی تبلیغات کنید، باید رسانه‌های تبلیغاتی را به خوبی شناخته باشید. بهترین نقطه شروع این است که به تجارب خودتان رجوع کنید.

زمانی که درجایگاه مصرف‌کننده قرار داشتید چه تجاربی را کسب کردید؟ چه چیزی بر شما تاثیر بیشتری می‌گذاشت؟ البته نمی‌توان برای همه حکمی کلی صادر کرد. اما می‌توان به صورت عمومی برای اکثریت افراد یک جامعه واحد، ذائقه‌ای کلی را درنظر گرفت.

افراد معمولا تبلیغاتی را بیشتر می‌پسندند که:

  • به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند
  • حجم مناسبی از اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به مخاطب ارائه دهند.
  • تاریخ مصرف خاصی ندارند و فراخوان خوبی دارند.

به عنوان یک کارآفرین و صاحب کسب‌وکار، باید به تبلیغات به عنوان بخشی مهم از استراتژی بازاریابی‌تان نگاه کنید. جف ریچاردز، استاد بازاریابی جله معروفی درباره تبلیغات خلاقانه دارد. او می‌گوید: خلاقیت بدون استراتژی هنر است و خلاقیت با استراتژی، تبلیغات نام دارد.

تبلیغات چاپی

رسانه‌های تبلیغاتی چاپی به عنوان رسانه‌های سنتی و البته بسیار تاثیرگذار در دنیای بازاریابی باید موردتوجه شما قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تبلیغات چاپی به آن توجه کنید، تیترها هستند.

حدودا هشتاد درصد افراد بدون توجه به بدنه تبلیغات، تیترهای تبلیغاتی را از نظر می‌گذرانند. به همین دلیل انتخاب تیتر مناسب، گویا و جذاب، بخش بزرگی از راه رسیدن به تبلیغات خلاقانه را تشکیل می‌دهد.

  • تبلیغات چاپی مناسب باید توانایی جذب مخاطب را داشته باشد.
  • این دسته از تبلیغات باید ویژگی‌هایی داشته باشند که توجه مخاطب را جلب کند. در بسیاری از موارد، ادبیات طنز و شوخیهای کلامی می‌تواند کمک کننده باشد.
  • در تبلیغات چاپی بیش از ویژگی محصول، بر مزایای استفاده از آن تاکید می‌شود.
  • رنگ یکی دیگر از عناصر مهم در تبلیغات چاپی است. استفاده از رنگ‌های با کنتراست بالا بسیار کمک کننده خواهد بود.
  • استفاده از مارک و لوگوی تجاری، تگ لاین و شعاری که در ذهن مخاطب نقش ببندد هم بسیار تاثیرگذار است و تبلیغات موفق چاپی، حتما باید دربردارنده این فاکتور باشد.

تبلیغات تیزری و تلویزیونی

اگر هدف تبلیغات تیزری را افزایش شناخت و درک مشتری از محصول موردنظر درنظر بگیریم، می‌توانیم تبلیغاتی را موفق بدانیم که به مخاطب اطلاعات کافی ارائه و او را اقناع کند.

البته تبلیغات تلویزیونی آنقدرها هم که فکر می‌کنید بی‌دردسر نیست. تبلیغات خلاقانه تلویزیونی باید:

  • با مخاطب ارتباط حسی مناسبی برقرار کند. از میان انواع تبلیغات، تبلیغات تلویزیونی و تیزری بیشترین شانس را برای استفاده از این قابلیت دارد. اصولا قدرت تبلیغات چاپی در کلمات و تصاویر و قدرت تبلیغات رادیویی در صدا محدود می‌شوند. اما تبلیغات تیزری می‌تواند از کنش زنده استفاده کند و تمام عناصر تبلیغات را با یکدیگر ادغم کند.
  • تبلیغات تیزری موفق باید بتواند مخاطب را با خود همراه کند و خوب است که در این راه از شوخ طبعی استفاده کند.
  • اصولا تبلیغات تلویزیونی خلاقانه می‌تواند روایتگر یک داستان باشد. و حتی می‌توان این داستان را در مجموعه‌ای دنباله‌دار از تیزر روایت کرد.
  • داستان‌های موفقیت محصولات و بنیانگذاران آن‌ها هم یکی از روش‌های خلاقانه برای ساخت تبلیغات تلویزیونی است. این دسته از داستانها به ایجاد حس مشترک میان تولیدکننده و مصرف‌کننده و ایجاد حس وفاداری بسیار تاثیرگذار است.

تبلیغات خلاقانه رادیویی

یکی از سخت‌ترین انواع تبلیغات به جهت تاثیرگذاری، تبلیغات رادیویی است. به همین دلیل بسیاری از طراحان تبلیغاتی ترجیخ می‌دهند رسانه‌های دیگر را برای تبلیغات انتخاب کنند.

عناصر بصری که اهمیت زیادی در تاثیرگذاری تبلیغات دارند در این رسانه حذف می‌شود و صرفا کلمات و آوا هستند که به کمک طراحان می‌آیند. تبلیغات رادیویی باید کوتاه و رسا باشند و در راه خلاقیت محدودیت زیادی برای طراح ایجاد می‌کنند.

تبلیغات خلاقانه رادیویی باید:

  • از صدا به عنوان قلابی برای جلب توجه مخاطب استفاده کند.
  • مهارت تخیل بصری شنونده را به کار بگیرد و چون هیچ تصویری ندارد، شنوندگا را با خود همراه کند تا تصویری که نویسنده ساخته است را تخیل کنند. برای این کار می‌توانید از آهنگ‌های موردعلاقه‌تان الهام بگیرید. فکر کنید که آن‌ها چه ویژگی خاصی داشتند که شما را همراه خود کردند؟
  • سادگی یکی دیگر از عناصر مهم تبلیغات رادیویی است. درک محتوای تبلیغاتی رادیویی نباید سخت باشد و رمزگشایی جملات باید به سرعت اتفاق بیفتد.
  • فراخوان به عمل را جدی بگیرید. مخاطب باید راهی برای برقراری ارتباط با شما پیدا کند.

فصل ۹

تفاوت تبلیغات و برندسازی


تبلیغات خلاقانه در برابر برندسازی

ما قبلا به صورت مفصل از برندسازی با شما صحبت کردیم. باید بدانید که بحث تبلیغات و برندسازی علی‌رغم اشتراکات مهمی که باهم دارند، دو مبحث متفاوت هستند.

اتفاقا یکی از مشکلاتی که بسیاری از مارکترها با آن روبه رو می‌شوند، فهم نادرست از تفاوت بین برندینگ و تبلیغات است. در حالی که هردو حوزه، در نهایت به قوی شدن بازار محصولات کمک خواهند کرد؛ اما تفاوت‌های این حوزه آن‌ها را از هم جدا می‌کند.

درحالیکه تبلیغات سعی در معرفی و اشاعه یک محصول و ویژگی‌های آن به مخاطب و مشتریان دارد؛ برندینگ سعی در انجام فعالیتی عمیق‌تر نسبت به تبلیغات خواهد داشت.

برندسازی به معنای ساخت هویتی عمیق و ماندگار در ذهن مخاطب است و پروسه‌ای زمان بر خواهد بود. برندسازی می‌تواند باعث ایجاد اعتماد در مشتریان شود و آن‌ها را نسبت به خرید محصول وفادار کند.

تبلیغات می‌تواند بخشی از فرآیند برندسازی باشد و از آن به عنوان ابزاری برای ساخت هویت استفاده شود؛ اما قطعا معنای یکسانی با آن نخواهد داشت.

فصل ۱۰

نکات مهم و ایده های طلایی برای طراحی تبلیغات خلاقانه


ایده ها تبلیغات خلاقانه

همه ما به صورت روزانه در معرض چندهزار پیام تبلیغاتی قرار می‌گیریم. ناگفته پیداست که اگر دوست دارید تبلیغاتتان از میان همه پیام‌های دیگر دیده شود و مهمتر از آن، واکنش مناسب دریافت کند باید از عنصر خلاقیت استفاده کنید.

توجه به نکات زیر می‌تواند از شما طراحان خلاق‌تری بسازد و درنهایت تبلیغات با بازده بیشتری داشته باشید:

از مسابقات تبلیغاتی برای جلب مشارکت مخاطب استفاده کنید

یکی از راه‌های جلب توجه مردم به پیام تبلیغاتی این است که ذهنشان را درگیر کنید. به این منظور، می‌توانید مسابقه‌ای کوچک ترتیب بدهید و یا مجبورشان کنید که از خودشان صحبت کنند. درگیر کردن ذهن مخاطب به آن‌ها انگیزه بیشتری برای توجه به محتوای پیام تبلیغی شما خواهد داد.

پشتیبانی از نقشه‌های شهر

یکی از روش‌های خلاقانه تبلیغ یا معرفی کسب‌وکارتان این است که کسب‌وکارتان را در نقشه‌های شهر معرفی کنید. مخصوصا اگر خدمات مخصوص گردشگران را ارائه می‌کنید، این کار بسیار مفید خواهد بود.

روش دیگری که می‌توانید از آن برای تبلیغ کارتان استفاده کنید، معرفی مکان کسب‌وکارتان در گوگل مپ است. به این صورت کاربران به سادگی می‌توانند شما را پیدا کنند و درست در موقعی که به خدمات نیاز دارند از شما استفاده خواهند کرد.

از محیط به نفع تبلیغاتتان استفاده کنید

یکی دیگر از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به صورت خلاقانه از محیط استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تبلیغاتتان را از فضای سرد و بی‌روح بیلبوردها خارج کنید و به سادگی توجه مخاطب را به خودتان جلب کنید. درست مانند تصویر زیر.

نمونه تبلیغات خلالاقانه محیطی

از حافظه جمعی جامعه استفاده کنید

ارجاعات زیرکانه به خاطره‌ای جمعی، شعر یا آهنگ مشهور، دیالوگ فیلمی محبوب یا حادثه‌ای که همه آن را به خاطر دارند از دیگر روش‌های تبلیغات خلاقانه است.

همیشه افراد از به یاد آوردن این خاطرات مشترک لذت می‌برند و احساس خوبی از آن دریافت می‌کنند. کافی است احساسات خوب مخاطب را برانگیخته کنید تا شاهد پاسخ مثبت او به تبلیغتان باشید.

شوخ‌طبع باشید

در اکثر موارد تبلیغات خوب و خلاق از شوخی به اشتراک گذاشته شده ریشه می‌گیرد. کافی است که مخاطبان درباره نمونه‌های جالب تبلیغی که به یاد دارند بپرسید.

معمولا آن‌ها از تبلیغاتی که در آن‌ها حس طنز خوبی وجود داشت با شما حرف خواهند زد. استفاده از شوخی و طنز در تبلیغ، مانند ایجاد یک جامعه کوچک میان تولید کننده و مصرف‌کنندگان است. جامعه کوچکی که یک شوخی کوچک هم بین خودشان دارند!

تبلیغات خلاقانه طنزاز المان‌هایی استفاده کنید که مخاطبان دوست دارند

معمولا استفاده از المان‌هایی که به مذاق مخاطب شیرین و دوست داشتنی خواهد آمد می‌تواند به موفقیت و بازدهی تبلیغات کمک کند. کودکان، حیوانات دوست داشتنی، خانواده و طبیعت از المان‌هایی هستند که برای چشمان مخاطب آشنا و خواستنی به نظر خواهند رسید.

تبلیغات خلاقانه دوست داشتنیاز تفاوت نترسید

مثل همه بودن، به هرچیزی شباهت دارد به جز خلاقیت! اگر دوست دارید تجربه طراحی تبلیغات خلاقانه داشته باشید، به عکس‌ها و بنرها سه بعدی برای تبلیغ روی بیلبوردها فکر نکنید.

سعی کنید ساده اما متفاوت باشید. از هر المانی که فکر می‌کنید می‌تواند جذاب باشد استفاده کنید. از گرافیتی روی دیوار، نوشتن یک جمله ساده سیاه روی بیلبورد سفید خالی و… همه این عناصر می‌توانند به شما کمک کنند تبلیغات موفقی را طراحی کنید.

تبلیغات خلاقانه متفاوتبگذارید دیگران برای شما تبلیغ کنند

از مخاطب برای تبلیغات کمک بگیرید. ساده اما دوست داشتنی و به یاد ماندنی! می‌توانید فیلتر اسنپ‌چت طراحی کنید و از مخاطب بخواهید با آن‌ها عکس بگیرند.

می‌توانید یک قاب اینستاگرامی درست کنید و در خیابان کار بگذارید تا مردم از آن به عنوان سوژه عکاسی‌شان استفاده کنند و در شبکه‌های اجتماعی‌ به اشتراک بگذارند.

از هنرهای خیابانی غافل نشوید

هنرهای خیابانی همیشه مخاطب را به خود جذب می‌کنند. راستش دلیل جذابیت هنر خیابانی این است که در ذات خود خلاقیت دارد. نقاشی روی پله‌ها، لای شکستگی دیوارها، روی تیرهای برق و… همگی در کنار زیبا کردن چهره شهر باعث جلب توجه مردم و بیشتر دیده شدن تبلیغاتتان خواهد شد.

تبلیغات خلاقانه محیطی

روی تبلیغات اینفلوئنسرها حساب باز کنید

اینفلوئنسرها و چهره‌های شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند یکی دیگر از جنبه‌های مهم تبلیغات خلاقانه شما باشند. با استفاده از آن‌ها و ساخت تیزرهای تبلیغاتی می‌توانید به بیشتر دیده شدن خودتان کمک کنید.

 

توسعه خلاقیت فردی

تکنیک هایی که شما را به فردی خلاق تبدیل میکنند

اکنون بخوانید

فصل ۱۱

اشتباهات رایج در تبلیغات خلاقانه


تبلیغات خلاقانه اشتباهات رایج

خلاقیت بسیار جذاب است. اما مرزهای خلاقیت در تبلیغات خلاقانه بسیار باریک است و اگر در آن‌ها زیاده‌روی کنید، نتیجه عکس خواهید گرفت.

تکیه بیش از اندازه به تفاوت و اجرای ترفندهای بسیار متفاوت، می‌تواند باعث شود که به حیثیت برند ضربه وارد شود. در ادامه از سه اشتباه رایج در به‌کارگیری خلاقیت در تبلیغات با هم صحبت خواهیم کرد.

۱: تاکید بیش از اندازه روی محتوای تولید شده توسط کاربر

یکی از روش‌های محبوب برای تبلیغات میان شرکت‌ها، اشاعه محتوای تولید شده توسط کاربر در شبکه‌های اجتماعی است.

بسیاری از برندها علاقه دارند که مشابه آنچ در چالش سطل آب یخ اتفاق افتاد را در تبلیغات خود استفاده کنند. این نوع از تبلیغات در کنار کم‌هزینه بودن به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که به صورت میلیونی دیده شوند و بازخورد دریافت کنند.

اما یادتان باشد که رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی بسیار متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی است. تکیه بیش از اندازه روی تولید این نوع از محتوا و به اشتراک گذاری تجربه در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام می‌تواند نتیجه عکس بدهد و باعث پیشامد چالش‌های بسیاری برای کسب‌وکارتان باشد.

 

تولید محتوا چیست؟

آموزش تولید محتوا به زبان ساده

اکنون بخوانید

 

۲: تاکید بیش از اندازه روی لوگو

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار علاقه دارند که لوگوی محصولاتشان در تمام تبلیغاتشان بزرگ باشد و جلب توجه کند! اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده است که با واقعیت روبه‌رو شوید.

به چشم آمدن یا نیامدن لوگوی محصولات هیچ تاثیری روی نظر مشتریان و مخاطبان شما برای خرید بیشتر محصولات نخواهد داشت. با تاکید بیش از اندازه روی لوگو، مخصوصا در تبلیغات چاپی یا محیطی فضای کار را اشغال می‌کنید.

فضایی که می‌توانست به صرف خلاقیت بیشتر برسد باید در اختیار لوگویی قرار بگیرد که به لحاظ تاثیرگذاری تقریبا ارزش چندانی ندارد. سعی کنید غیر از آرم، المان‌های دیگری را مدنظرتان قرار دهید.

۳: گزافه‌گویی

ساده است! سعی نکنید که حجم عظیمی از اطلاعات و خلاقیت‌های بصری را در محدوده کوچکی بچپانید! این کار باعث می‌شود که مشتری صرفا بمباران اطلاعاتی شود و احساس زدگی داشته باشد.

اگر دوست دارید تبلیغات خلاقانه طراحی کنید، باید اصل مهم کوتاهی و رسایی را هم درنظر بگیرید. اضافه کردن حجم وسیع اطلاعات، عکس‌ها، رنگ‌ها و شلوغ‌کاری چشم مخاطب را خسته می‌کند و در بسیاری از مواقع باعث نتیجه عکس خواهد شد.

اگر دوست دارید مشتری به صورت موثرتری با شما ارتباط بگیرد، حتما اطلاعات را فیلتر کنید و سادگی را در دستور کار قرار دهید. به این ترتیب مشتری گیج نخواهد شد و علاقه بیشتری از خود برای توجه به تبلیغات نشان خواهد داد.

فصل ۱۲

مثالی از تبلیغات خلاقانه


تبلیغات خلاقانه نمونه

نمونه تبلیغات خلاقانه ویدئویی

به نمونه‌های زیر دقت کنید. این نمونه ویدئوها از نمونه های موفق تبلیغات خلاقانه ویدئویی هستند:

 

 

 

 

 

نمونه تبلیغات خلاقانه بنری

خلاقیت داشتن در تبلیغات بنری کمی سخت‌تر از تبلیغات ویدئویی است. شما باید با قوه خلاق بصری خود، صحنه‌ای را بسازید که درعین جذابیت، تاثیرگذار هم باشد و پیام را به درستی به مخاطب منتقل کند. در ادامه می‌توانید چند نمونه از تبلیغات خلاق بنری را مشاهده کنید:

فصل ۱۳

کسب درآمد از تبلیغات


تبلیغات خلاقانه کسب درآمد

عرصه تبلیغات، عرصه مناسبی برای کسب درآمد افراد خلاق و ذهن‌های تولیدکننده است. اگر فکر می‌کنید توانایی این را دارید که در این شغل مشغول به کار شوید، طیف وسیعی از مشاغل پیش‌روی شما خواهد بود.

از طراح و گرافیست تا نویسنده نریشن و تیزرهای تبلیغاتی. بسته به نوع تبلیغاتی که انجام می‌گیرد، طراحان صحنه، کارگردان، تدوین‌گر، ویراستار، گرافیست، بازیگر و آژانس‌های تبلیغاتی در آن همکاری خواهند داشت.

تبلیغات یک معامله دوطرفه است که برای هر دوطرف سودآور خواهد بود. هم شرکت‌های متقاضی تبلیغات از راه افزایش مشتری و فروش سود خوبی به دست خواهند اورد و هم طرف طراح تبلیغات می‌تواند بسته به پیشینه و حجم کاری، به درآمد مناسبی برسد. نگران بازار کار هم نباشید. در دنیای تبلیغات همیشه برای ذهن‌های خلاق جای خوبی رزرو شده است.

فصل ۱۴

معرفی کتاب


تبلیغات خلاقانه معرفی کتاب

کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی نوشته دیوید اگیلوی، یک راهنمای جذاب برای آموزش نحوه ایجاد کمپین های تبلیغاتی و شگرد های فروش است. این کتاب یکی از کتابهای پر استناد در دنیای تبلیغات است و خواندن آن را به هر مدیری که علاقمند به راه اندازی کسب و کار خود است توصیه می‌کنم. شما میتوانید خلاصه صوتی این کتاب را از فروشگاه ذهن دریافت کنید.

کتاب ایده عالی مستدام نوشته چیپ و دن هیت، یکی از منابع باارزش و خواندنی در زمینه ایده پردازی است. شما میتوانید با خواندن این کتاب از راز و رمز ایده‌هایی که ماندگار می‌شوند بدانید. اگر دوست دارید خلاصه این کتاب کاربردی را بشنوید، می‌توانید به فروشگاه ذهن مراجعه کنید.

اپلیکیشن ذهن بانکی از منابع راهنما برای توسعه کسب و کار هرکسی است که به پیشرفت علاقه دارد. اگر دوست دارید عضوی از خانواده ذهن باشید، می‌توانید این اپلیکیشن را از لینک زیر دانلود کنید.

اپلیکیشن ذهن دانلود

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید