بازی تقویت ذهن و حافظه ؛ معرفی ۸ بازی برای افزایش هوش

بازی تقویت ذهن و حافظه

فهرست مطالب

آیا چیزی در مورد بازی تقویت ذهن و حافظه شنیده‌اید؟ به عنوان یک وسیله ذخیره‌سازی ارگانیک، مغز، بسیار با درایوهای هارد دیسک مقایسه می‌شود. اعتقاد بر این است که مغز می‌تواند حداکثر ۲.۵ پتابایت اطلاعات را ذخیره کند. تحقیقات نشان داده‌اند که روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند در تقویت ذهن و حافظه دخیل باشند.

اما آیا این بازی‌ها می‌توانند ذهن ما را تیزتر و حافظه‌مان را قوی‌تر کنند؟ ما لیستی از چندین بازی تقویت ذهن و حافظه را در این مقاله آورده‌ایم؛ با ذهن همراه باشید.

۸ بازی تقویت ذهن و حافظه

انجام برخی بازی‌های مغزی برای کمک به تقویت حافظه و حتی تمرکز، می‌تواند باعث شود کارهای روزانه را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهید و بتوانید در کلیه امور زندگی هوشمندانه عمل کنید. این بازی‌ها به شرح زیر هستند:

جدول حل کنید

بازی تقویت ذهن

جدول کلمات متقاطع همچنان به عنوان یک تمرین شناختی پیشرو در نظر گرفته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که یک رابطه قوی بین پردازش مغزی و تأخیر در زوال عقل وجود دارد. اما جدول کلمات متقاطع به عنوان یک بازی تقویت ذهن و حافظه شناخته می‌شود که برای همه سنین مناسب است.

اگر در حل کردن جدول استاد شده‌اید، باید خودتان را بیشتر به چالش بکشید. حل کردن جدول را با سایر بازی‌های جستجوی کلمات ترکیب کنید تا مغز شما بیشتر درگیر شود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]بهترین روش اثبات شده برای تقویت حافظه[/su_animate]

[/su_box]     

یک بازی خرید درست کنید

بازی تقویت حافظه

با استفاده از لیست خرید خود، بازی تقویت ذهن وحافظه درست کنید. برای مثال، اگر در لیست خرید شما مواردی مانند شیر، تخم مرغ، سیب و نان نوشته است، می توانید با این کلمان یک بازی ذهنی برای خود ایجاد کنید. مثلاً بگویید: «چه غذاهایی با تخم مرغ درست می‌شوند؟» یا «یک تخم مرغ را می‌توان با چند قرص نان نوش جان کرد؟»

چنین بازی‌های ذهنی شاید برای بسیاری افراد احمقانه به نظر برسند، ولی مگر اتفاقات زندگی چیزی بیش از رویدادهای احمقانه است! اگر دو نفره به خرید می‌روید، ببینید چه کسی بیشترین موارد در لیست خرید را در خاطر حفظ خواهد کرد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]چندتمرین برای تقویت مغز و بهبود حافظه که شما را به چالش میکشد.[/su_animate]

[/su_box]     

یک پازل به عنوان بازی تقویت ذهن و حافظه تکمیل کنید

بازی برای تقویت ذهن و حافظه

پازل، یک بازی خارق‌العاده برای تقویت ذهن و حافظه است، زیرا مغز شما برای جمع‌آوری یک تصویر بصری باید مجموعه‌ای از رنگ‌ها و اشکال را مرتب کند. هر چه تعداد قطعات بیشتر باشند، مغز شما نیز بیشتر کار خواهد کرد.

پازل یک مزیت عمده دیگر دارد، شما با پیدا کردن قطعه گمشده احساس خوبی خواهید کرد. این احساس، دوپامین تولید می‌کند که می‌تواند به سرخوشی ناشی از پاداش (رسیدن به یک موفقیت) در فرد کمک کند.

اما اگر مناظر و حیوانات عجیب و غریب نقشه پازل شما را خسته نکرده‌اند، یک معما کوچک‌تر را امتحان کنید و قطعات گمشده آن را پیدا کنید. همچنین سعی کنید با حذف رنگ، فقط باید به پیدا کردن اشکال تکیه کنید.

بازی‌های کامپیوتری را فراموش نکنید

بازی تقویت هوش

در حالی که بازی‌های جنگی می‌توانند سرگرم‌کننده باشند، لزوماً باعث تقویت عملکرد شناختی مغز نمی‌شود. بازی‌هایی که از شما خواسته می‌شود تا به عنوان یک محرک واکنش نشان دهید، می‌توانند به عنوان بازی تقویت ذهن و حافظه تلقی شوند.

بازی‌هایی که در آن حل معما و یا انجام کاری تیمی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب مهم است، می‌توانند بسیار مفید باشند. یک مطالعه جدید همچنین نشان داد که چنین فعالیتی نشانگرهای عصبی شناخته شده را تعدیل می‌کند که به شما امکان می‌دهد هنگام بازیابی اطلاعات، با حواس‌پرتی مقابله کنید.

بازی اسامی را انجام دهید

بازی برای تقویت ذهن

اگر در یک گروه هستید، ممکن است بتوانید برخی از افراد را برای یک بازی حافظه دور هم گرد آورید. این بازی به این شرح است که نفر اول یک اسم مثلاً ساغر را نام می‌برد، نفر دوم باید با حرف انتهای اسم ساغر، یک نام دیگر را بگوید.

نفر دوم ممکن است بگوید رکسانا! حال نفر سوم نیز باید با آلف یک اسم بگوید. آنچه در این بازی تقویت ذهن و حافظه مهم می‌باشد، این است که هیچ کدام از نفرات نباید اسمی که یک‌بار بیان شده است را تکرار کنند، وگرنه از بازی کنار گذاشته می‌شوند.

بازی سینی دیگر چیست!

بازی برای تقویت حافظه

از یک دوست بخواهید یک سینی را برداشته و یک دسته از وسائل خانه مانند ساعت، قیچی، خودکار، شانه و هر وسیله دیگری را در داخل سینی قرار دهد. سپس از شما می‌خواهد که  نگاهی کوتاه به سینی بیندازید، سپس او پارچه‌ای را روی سینی می‌اندازد.

حال شما باید سعی کنید همه موارد را به خاطر بسپارید و یکی یکی آنها را به زبان بیاورید. همچنین می‌توانید به صورت آنلاین به یک تصویر نگاه کنید و سپس سعی کنید وسائل و اشکال روی تصویر را در خاطر ثبت کنید.

سودوکو یک بازی تقویت ذهن و حافظه عالی است

سودوکو برای تقویت ذهن و حافظه

این بازی سال‌ها است که جزء اصلی‌ترین بخش‌های روزنامه‌ها و مجلات است. با در نظر گرفتن اعداد در هر خانه و تلاش برای عدم تکرار آنها، باید سعی کنید در هر خانه و در هر ردیف‌های افقی و عمودی، اعداد از ۱ تا ۹ تکرار نشوند.

حل کردن سودکو به تقویت ذهن و حافظه کمک می‌کند. اما به خاطر داشته باشید، اعتقاد بر این است که سودوکو در اوایل، قبل از اینکه مغز شما به سازماندهی اعداد عادت کند، بسیار مؤثر است. سعی کنید برای شروع از جدول‌های آسان‌تر شروع کنید و بعد از زمان مشخص به سراغ جدول‌های سخت‌تر بروید.

شطرنج بازی کنید

شطرنج برای تقویت ذهن و حافظه

شطرنج را می‌توان چالش برانگیزترین بازی تقویت ذهن و حافظ دانست. هر چند شطرنج‌بازان برای تجزیه و تحلیل حرکت بعدی خود، بر روی حافظه کوتاه‌مدت تکیه می‌کنند. بازیکنان باتجربه‌تر در استراتژی‌هایی لازم برای حرکت بعدی، به حافظه بلند‌مدت خود بسنده می‌کنند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که حرکت دادن درست مهره‌ها در واقع هوش شخص را بالا می‌برد. یک مطالعه دیگر از ۴۰۰۰ دانش‌آموز ونزوئلا نشان داد که پس از چهار ماه آموزش شطرنج، نمرات ضریب هوشی پسران و دختران افزایش قابل توجهی داشته است.

کلام آخر

[su_note note_color=”# d1d3d4″ radius=”10″ class=””]

در هر کاری که انجام می‎دهیم مغز درگیر است و مانند هر قسمت دیگر بدن باید به خوبی مراقبت شود. بازی تقویت ذهن و حافظه به طور روزانه می‌تواند برای بسیاری از افراد اولویت اصلی باشد، به خصوص برای کسانی که در حال وارد شدن به سنین پیری هستند. اما افراد در هر سنی می‌توانند از ترکیب چندین تمرین و بازی ساده مغزی جهت تقویت ذهن و حافظه خود بهره‌مند شوند. با این حال، ما در بالا بهترین و معروف‌ترین بازی‌های تفویت ذهن و حافظه را برای شما آوردیم. می‌تواند برحسب علاقه یک چندین بازی را در طول روز انجام دهید.

[/su_note]

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

[/su_animate]

[/su_box]     

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید