تکنیک‌های تقویت حافظه تصویری

تکنیک های تقویت حافظه تصویری
تکنیک های تقویت حافظه تصویری

فهرست مطالب

حافظه تصویری چیست؟ چه نقشی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند؟ اهمیت تقویت حافظه تصویری چیست؟ چطور می‌توان حافظه تصویری را تقویت کرد؟ اگر به دنبال جواب این پرسش‌ها هستید، مقاله پیش رو در ذهن دست ندهید.

ببخشید! من شما رو جایی ندیدم؟

حتما برایتان پیش آمده است که کسی را ببینید و برایتان آشنا باشد. اما هرچه که فکر کنید اسمش یادتان نیاید. دلیل این اتفاق زیر سر حافظه تصویری است.

حافظه‌ای که سریع‌تر از همه انواع حافظه بازیابی می‌شود و پایدار‌ترین نوع حافظه به ‌حساب می‌آید.

یعنی شما ممکن است نام افراد یا صدای آنها را از خاطر ببرید، اما بعید است صورت افراد از ذهن‌تان پاک شود. لااقل قرار نیست به این سادگی‌ها صورت دیگران را فراموش کنید. اما اصلا حافظه تصویری چیست؟

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

حافظه تصویری، به جزییات مربوط به رنگ، ویژگی‌های شکلی، خطوط و هرآنچه که به تصاویر مربوط هستند و در حافظه ما ذخیره می‌شوند اطلاق می‌شود.

[/su_note]

ما با کمک حافظه تصویری جزییات مربوط به شکل و رنگ هرچیزی را به خاطر می‌سپاریم. تصاویر بلافاصله بعد از آنکه از عصب بینایی ما گذشتند، به صورت پازل وارد مغز ما می‌شوند و سلول‌های مربوط به حافظه تصویری، تکه‌های پازل را به صورت درهم ریخته ذخیره می‌کند.

جالب است، نه؟ تصاویر به همان صورت که ما میبینیم در مغز ما ذخیره و کدگذاری نمی‌شوند. چرا که سلول‌های حافظه ما توانایی ذخیره تصاویر به صورت یکجا را ندارند. اما در زمان نیاز، دوباره تکه‌های پازل تصاویر بهم وصل می شوند و به صورت تصویر کامل بازیابی می‌شوند. تقویت حافظه راههای مختلفی دارد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

۲۵ تمرین برای تقویت مغز و بهبود حافظه که شما را به چالش میکشد.

[/su_animate]

[/su_box]

چرا حافظه تصویری مهم است؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردم،

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]حافظه تصویری پایدارترین و سریع‌ترین نوع حافظه است.[/su_highlight]

براساس تحقیقات دانشمندان، حدود ۷۰درصد دانش انسان‌ها از طریق حافظه تصویری کسب می‌شود. افرادی که حافظه تصویری قوی‌تری دارند معمولا افرادی باهوش‌تر و موفق‌تر هستند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین ارکان تقویت حافظه و هوش، تقویت حافظه تصویری است.

بازیابی حافظه تصویری از همه انواع حافظه آسانتر است. یعنی اگر شما متنی را خواندید و تصویر آن متن را به خاطرتان سپردید، کارتان در بازیابی متن بسیار راحت‌تر است. برای همین است که می‌گوییم کسانی که حافظه تصویری قوی‌تری دارند، موفق‌تر هستند.

راهکارهای تقویت حافظه تصویری

اما راه‌های تقویت حافظه تصویری چیست؟ چطور می‌توانیم حافظه تصویری‌مان را تقویت کنیم؟

خبر خوب اینکه راه‌های تقویت حافظه تصویری بسیار ساده و درعین حال موثر هستند. در ادامه بعضی از راه‌های تقویت حافظه تصویری را با هم مرور می‌کنیم.

تکنیک قصر حافظه

تقویت حافظه تصویری
تقویت حافظه تصویری

یکی از تکنیک‌هایی که می‌توانید برای تقویت حافظه به کار بگیرید، بازی قصر حافظه است. این تکنیک به صورت تصور فضای زندگی‌تان به صورت ذهنی انجام می‌شود.

تکنیک قصر حافظه به این صورت است که یک مکان همیشگی مانند اتاق‌تان را به عنوان مقصد در نظر بگیرید. سپس مسیر آشنایی را در ذهن‌تان تصور کنید. ابتدای مسیر نقطه مبدا شما خواهد بود. حالا تمام جزییات این مسیر تا مقصد را با تمام جزییات تصور کنید. سعی کنید تمام وسایل و جزییات این مسیر را در نظرتان بیاورید.

بازی‌های تقویت حافظه

بازی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند در تقویت حافظه موثر باشند.

بازی سودوکو، شطرنح و بازی‌هایی که بر پایه تصاویر و حافظه تصویری هستند، در تقویت حافظه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. یکی از بازی‌های معروف در این رابطه، بازی قدیمی و آشنای راز جنگل است.

تمرین با تصاویر مختلف

سعی کنید طیف‌های مختلفی از تصاویر را جلوی چشمتان بگذارید و جزییات آنها را به خاطر بسپارید. هر تصویر خاص می‌تواند یک وجه حافظه تصویری شما را تقویت کند.

مثلا روی تصاویر سیاه‌وسفید متمرکز شوید. تصاویر سیاه‌وسفید به خاطر نداشتن رنگ، باعث می‌شوند که حافظه شما مجبور شود جزییات خطوط را بدون کمک رنگ ذخیره و بازیابی کند. این عمل را روی عکس‌های طنز، عکس‌های رنگی و عکس‌های غم‌انگیز هم تکرار کنید.

به تغذیه خودتان اهمیت بدهید

یکی از مهم‌‌ترین روش‌های تقویت مغز و توانایی ذهن، تمرکز روی تغذیه است.

خوراکی‌های سرشار از امگا ۳ یکی از اصلی‌ترین منابع تقویت مغز هستند. پروتئین و ویتامین‌های گروه ب از اصلی‌ترین منابغ تغذیه‌ای سلول‌های مغزی هستند. سعی کنید حتما در رژیم غذایی‌تان این مواد غذایی را بگنجانید. از طرفی مواد غذایی سبز، با تقویت مغز سد محکمی دربرابر جلوگیری از آلزایمر هستند.

ورزش کنید

عقل سالم در بدن سالم! حتما این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اید. واقعیت این است که بدن سالم، می‌تواند کمک مهمی در افزایش بهره‌وری مغز باشد.

ورزش و فعالیت فیزیکی، با ترشح آنزیم‌های خاص به رشد و سلامت مغز کمک می‌کند. ورزش کردن را جدی بگیرید. سعی کنید حداقل روزی یک ساعت پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید یا از ورزش‌های دسته‌جمعی و گروهی بهره ببرید.

مراقبه را فراموش نکنید

مدیتیشن و تقویت حافظه
مدیتیشن و تقویت حافظه

تمرکز و مراقبه، برای رسیدن به آرامش اهمیت بسیاری دارد. یوگا و مدیتیشن یکی از مهم‌ترین روش‌های مراقبه هستند.

با یوگا و مدیتیشن می‌توانید افکار مزاحم را از ذهن‌تان پاک و باخودتان به آرامش درونی برسید. این مساله تاثیر بسزایی روی تمرکز شما دارد و می‌تواند بهره‌وری ذهن شما را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

در نهایت همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا حافظه تصویری شما تقویت شود.

بنویسید

یکی از موارد مهم در افزایش قدرت حافظه تصویری نوشتن است. هرچیزی که قرار است به ذهن بسپارید را یادداشت کنید. یادداشت دستی مطالب، و نه تایپ با کیبورد، نقش بسیار مهمی در قدرت و بهره‌وری حافظه تصویری دارد.

وقتی مطلبی را یادداشت می‌کنید، در واقع همزمان چشم و دست‌تان با چیزی که قرار است به ذهن سپرده شود درگیر می‌شود. این درگیری کمک می‌کند تا مطلب موردنظر با جزییات بیشتری به حافظه‌تان سپرده شود.

الکل ممنوع!

مصرف مشروبات الکی زیان‌های بسیاری دارد. همه ما با ضررهای مصرف مشروبات الکلی به خوبی آشنا هستیم. اما یکی از مضرات مهم مشروبات الکلی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، آسیب به کارکرد مغز و حافظه است.

الکل این توانایی را دارد که سلول‌های عصبی موثر در کارکرد مغز را دچار اختلال کند و فرآیند بازیابی حافظه را دچار مشکلات جدی کند. دوری از الکل یکی از گام‌های مهم برای سالم نگه داشتن حافظه و مغز است.

خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب کافی یکی دیگر از راه‌های تقویت مغز است. برهیچ کس پوشیده نیست که خواب کافی می‌تواند تاثیر مثبتی بر کارایی مغز و حافظه داشته باشد.

شاید برایتان پیش آمده باشد که در امتحانی که شب قبلش خواب کافی نداشته‌اید، حسابی خرابکاری کرده باشید. این واقعیت انکار ناپذیر است که خواب کافی کلید عملکرد صحیح اندام‌های حیاتی بدن و البته مغز است.

نکته پایانی

حتما کسانی را که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند دیده‌اید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند از بروز آلزایمر پیشگیری کند، تقویت توانایی‌های ذهنی و حافظه است.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

تقویت حافظه تصویری را جدی بگیرید. این بعد از حافظه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در بسیاری از مسائل مهم به کمک شما بیاید.

[/su_note]

شما برای تقویت حافظه چه راهکارهایی را امتحان کرده‌اید؟ پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید. ما از خواندن تجربه شما و به اشتراک گذاری آن با سایر خواننده‌ها بسیار خوشحال خواهیم شد. با ما در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید