۲۵ تمرین برای تقویت مغز و بهبود حافظه که شما را به چالش میکشد.

تقویت مغز و بهبود حافظه
تقویت مغز و بهبود حافظه

فهرست مطالب

مغز مانند یک کامپیوتر عمل می‌کند. زمانی که نیروی کافی را داشته باشد، شما می توانید عملکردهای جسمانی و ذهنی موثر و درستی داشته باشید و عکس این نیز وجوددارد. ببابراین باید در هر زمان و هر شرایطی برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد ذهن خود تلاش کنیم.

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]متاسفانه توان مغزی ما با بالارفتن سن کاهش پیدا می کند. امروزه از دست دادن حافظه و زوال عقلی، یک نگرانی در حال رشد برای همه افراد است و اهمیت سلامت مغز به اندازه سلامت قلب بالا رفته است.[/su_highlight]

اگر احساس می کنید که بیش از حد معمول چیزها را فراموش می کنید، این می‌تواند برای شما یک هشدار محسوب شود‌. اما برای سالم و توانمند نگه‌داشتن مغز، تمرین های ساده ای وجود دارند که به بهبود حافظه و افزایش توان مغزی کمک می‌کنند.

مطالعات نشان داده اند که افراد مسنی که ورزش‌های فیزیکی منظمی را دنبال می‌کنند، مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، کمتر به بیماری های مربوط به مغز که حافظه و تحرک فیزیکی را محدود می‌کنند مبتلا خواهندشد.

آنهایی که تمرینات مخصوص مغز را انجام می‌دهند، ذهن خود را سالم و پرتوان نگه می‌دارند و از کاهش توان قوه شناختی و ادراکی، و بروز اختلال در حافظه جلوگیری می‌کنند.

چنین تمرین‌هایی، توانایی‌های خلاقیتی را نیز افزایش می‌دهند، که به نوبه خود یک ویژگی رقابتی در محل کار محسوب می شود. به علاوه، توانایی شما را برای فکر مستقل بهبود بخشیده و می توانید در لحظات بحرانی گفت‌وگوها، پاسخ های زیرکانه و سریع دهید، بدون اینکه در انتخاب کلمه به مشکل بخورید. پس خداحافظ سکوت های سنگین!

تمرین های ساده برای تقویت مغز

راه کار تقویت حافظه
راه کار تقویت حافظه

شاید شما برای انجام این تمرین ها به صورت آنلاین در برنامه‌های آموزشی شرکت کنید، اما متخصصین پیشنهاد می کنند که تمرین‌هایی انجام دهیم که جزئی از فعالیت‌های دنیای واقعی باشند.

به گفته متخصص اعصاب، دیوید ایگلمن: “تمرین هایی که برای تقویت عملکرد مغز انجام می شوند، باید نوآورانه و چالشی باشند. تقریباً هر پیشنهاد احمقانه‌ای از این دست می تواند کارساز باشد!”
در اینجا به ۲۵ تمرین برای تقویت مغز و بهبود حافظه اشاره می کنیم که می توانید از همین امروز انجام آنها را شروع کنید.

۱. مسیر جدیدی برای رفتن به خانه انتخاب کنید

به همین سادگی! تنها عوض کردن مسیر همیشگی تان مغز را تحریک می کند، چرا که مجبور می‌شوید احساسات بیشتری را به کار گرفته و به جای طی کردن مسیر پیش بینی شده همیشگی، هوشیارانه تر عمل کنید.
اجتناب از عادت و کسالت، برای سرپا نگه داشتن مغز حیاتی است.

۲. با صدای بلند تکرار کنید

برای به خاطر سپردن چیزی که تازه خوانده اید، شنیده‌اید یا انجام داده اید، آن را با صدای بلند تکرار کنید. مثلا اسم کسی که تازه با او آشنا شده اید را بلند تکرار کنید، به این شکل اسم او در ذهن شما ثبت می شود و همین موضوع به تدریج باعث تقویت مغز و بهبود حافظه در دراز ندت خواهد شد.

۳. به چیزی که می‌خوانید گوش دهید

تقویت مغز و بهبود حافظه
تقویت مغز و بهبود حافظه

تحقیقی در دانشگاه پرتوریکو روی ۱۳۷ دانشجوی اسپانیایی زبان انجام شد. تحقیق به شکل چند تست از یک کتاب انگلیسی زبان بود. آنهایی که ضمن خواندن کتاب به یک نسخه صوتی از آن هم گوش می دادند، نسبت به کسانی که تنها کتاب را خوانده بودند، در هشت‌ تست مختلف از کتاب موفق‌تر عمل کردند.

راههای بسیار دیگری وجود دارد که به شما پیشنهاد میکنم آن را از دست ندهید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

بهترین روش اثبات شده برای تقویت حافظه

[/su_animate]

[/su_box]

زمانیکه چیزی می‌خوانید یا می‌بینید، به طور همزمان به نسخه صوتی آن هم گوش دهید. به این شیوه احساسات بیشتری را درگیر کرده و به ذهن در به خاطر سپردن آن کمک می کنید.

۴. جدول حل کنید

جدول های ساده حروف، یا آنهایی که باید با چند حرف چند کلمه مختلف بسازید، عملکرد مغز را تحریک کرده و حافظه را تقویت می کنند.

۵. شطرنج بازی کنید

بازی های استراتژی فکری را فراموش نکنید. مثل شطرنج یا تخته نرد. همچنین بازی های فکری عددی مثل سودوکو نیز می تواند موثر باشد.

۶. یک ساز یاد بگیرید

مطالعات نشان داده‌اند یادگیری چیزی جدید و پیچیده در مدتی طولانی، مغز را جوان نگه می دارد.

۷. ورزش جدیدی انجام دهید

ورزش و تقویت حافظه
ورزش و تقویت حافظه

ورزش جدیدی را شروع کنید که هم بدن و هم ذهنتان را درگیر کند، مثل تنیس یا گلف یا حتی یوگا. چنین ورزش‌هایی هم از لحاظ فیزیکی و هم ذهنی در بدن تناسب ایجاد می‌کنند.

۸. یک زبان جدید یاد بگیرید

می توانید این کار را به صورت آنلاین یا حضوری انجام دهید. یادگیری زبان جدید به تقویت نیروی مغز و احیای آن کمک می‌کند.

۹. از حافظه تان برای رسم نقشه استفاده کنید

برای مثال زمانی که برای اولین بار از جایی بازدید کرده اید، سعی کنید بعدا نقشه آن را به خاطر آورده و رسم کنید. این تمرین را با کشیدن نقشه های مسیر رفت و آمد محله و دیگر مناطق گسترش دهید. تکرار این کار به تدریج یاعث فعال شدن و تقویت مغز و بهبود حافظه خواهد شد.

۱۰. غذاهای جدید درست کنید

کلاس آشپزی بروید و غذاهای جدید یاد بگیرید. آشپزی حس های مختلف و قسمت های مختلفی از مغز را تحریک می‌کند، مثل بویایی، بینایی و چشایی.

۱۱. کارهای روزانه را با چشم بسته انجام دهید

سعی کنید شستن ظرف‌ها، مرتب کردن لباس ها یا دوش گرفتن را با چشم بسته انجام دهید. این باعث می شود مغز برای انجام کارها مسیرهای عصبی جدیدی را به کار گیرد.

۱۲. از چاپستیک (چوب غذاخوری) استفاده کنید

این کار باعث می‌شود ذهنتان تمرکز بیشتری داشته و ورزش خوبی برای آن محسوب می شود، به ویژه اگر تا به حال از آن استفاده نکرده باشید.

۱۳. هنگام انجام کارها دست‌هایتان را عوض کنید

اگر راست دست هستید، سعی کنید برای انجام کارهایی مثل مسواک زدن یا غذا خوردن از دست چپتان استفاده کنید. مثلا اگر بلدید با چاپستیک غذا بخورید، این بار سعی کنید با دست دیگرتان این کار را انجام دهید تا مهارت های حرکتی تان را، که با سیستم عصبی مغز کنترل می شوند، به چالش بکشید.

۱۴. با افراد جدید ارتباط برقرار کنید

برقراری ارتباط با دیگران
برقراری ارتباط با دیگران

هربار که با افراد جدیدی آشنا می شوید، خودتان را با ایده ها، طرز فکرها و روش‌های جدیدی برای انجام کارها آشنا می کنید. این کار ذهن را تحریک کرده و باعث تقویت مغز و بهبود حافظه شده و دیدگاهتان به دنیا و فرآیند تفکرتان را بازتر می‌کند.

پس بیشتر سفر کنید یا در رویدادها و مراسم‌های مختلف شرکت کنید، تا با افراد جدیدی تعامل کرده و ذهنتان را در بهترین شکل حفظ کنید.

۱۵. از طعم های جدیدی در غذا استفاده کنید

غدد چشایی تان را با طعم های مختلف به چالش بکشید. سعی کنید مواد اولیه غذاها را از طعمشان تشخیص دهید. این کار ذهنتان را به شدت درگیر و تحریک می کند.

۱۶. ریاضی را در ذهنتان انجام دهید

همیشه برای حساب و کتاب از خودکار و کاغذ یا ماشین‌حساب استفاده نکنید و سعی کنید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مثلاً جالب است که در هنگام قدم زدن در ذهنتان مسائل ریاضی را حل کنید.

۱۷. مدیتیشن انجام دهید

آموزش ذهن برای سکوت کردن کار راحتی نیست، اما مدیتیشن به انجام آن کمک می‌کند.
برخی از مزایای انجام مدیتیشن عبارتند از: کاهش استرس، افزایش یادگیری، افزایش تمرکز و توجه، بهبود حافظه و توقف آترونی مغز.

۱۸. شماره های تلفن را حفظ کنید

با به خاطر سپردن اسم و شماره تلفن افراد، ارتباط بین سلول‌های مغزی تقویت شده و تفاوت بزرگی در حافظه ایجاد می‌شود. ارقام شماره تلفن را به چند بخش تقسیم کنید تا به یاد آوردن آنها راحت‌تر شود.

۱۹. یک سرگرمی هنری پیدا کنید

داشتن سرگرمی در تقویت حافظه
داشتن سرگرمی در تقویت حافظه

امروزه کارهای هنری مثل بافتنی، نقاشی و طراحی به خاطر قدرتی که در تقویت مغز دارند بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. هرنوع سرگرمی هنری که دوست دارید را انتخاب کنید تا هم مهارت های حرکتی و هم توان ذهنیتان را بالا ببرید.

۲۰. داستان بگوید

داستان گفتن از طریق بازگویی و یادآوری جزئیات مهم، باعث تحریک مغز می‌شود. همچنین کمک می‌کند تا اتفاقات، احساسات و خاطرات مربوط به آنها را به یاد بیاورید.
تعریف کردن داستان به میزانی برای تقویت مغز و بهبود حافظه مفید است که از آن برای بهبود زندگی افراد مبتلا به آلزایمر استفاده می شود.

۲۱. عبارت های اختصاری خلق کنید

زمانی که نیاز است چیزی را به خاطر بسپارید، خودتان برایش عبارت اختصاری بسازید. اینکه خودتان آن را اختراع کنید – مثلاً از حرف اول کلمات، یک اسم بسازید – علاوه تقویت مغز و بهبود حافظه، در به خاطر سپردن و به یاد آوردن آن مطلب نیز بسیار موثر خواهد بود.

۲۲. چیزی که می خواهید به یاد آورید راتصورکنید

مثلاً فرض کنید میخواهید یادتان بماند که از سوپر مارکت خرید کنید. چیزهایی که می‌خواهید بخرید را روی قسمت های مختلف بدنتان تصور کنید؛ مثلاً فکر کنید تخم مرغ روی بینی‌تان، پاکت شیر روی سرتان و یک بسته پنیر روی شانه تان است. این تصویر آنقدر خنده دار است که فراموشتان نشود.

۲۳. در محیط اطرافتان تنوع ایجادکنید

در چیزهایی مثل موسیقی پس زمینه، زمان روز، یا نشسته یا ایستاده بودن در هنگام انجام کارهایتان تنوع ایجاد کنید تا در به خاطر آوردن آنها تأثیر بهتری ایجاد شود.
تئوری مطرح این است که مغز کلمات یا چیزهایی که انجام می‌دهید را، به جزئیات محیط ربط می‌دهد. هر چه جزئیات بیشتری برای توجه وجود داشته باشد، مغز بیشتر باید تمرکز و توجه کند تا چیزهای خاصی را در آن محیط به خاطر بسپارد و این کار به تقویت مغز و بهبود حافظه کمک خواهد کرد.

۲۴. بین جلسات آموزشی فاصله بیندازید

مطالعه فشرده همیشه بهترین راه برای یادگیری نیست. در عوض، آنچه را می خواهید یاد بگیرید یا به خاطر بسپارید (اعداد و ارقام، واژگان زبان خارجی، تاریخ های مهم، تعاریف علمی و …) را در فواصل معین دوره کنید. با فاصله انداختن بین زمان‌های مطالعه تان در طول روز، یادگیری شما بیشتر خواهد شد.
برای تقویت مغز و بهبود حافظه روانشناس هرمن ابینگهاوس آزمایش کرده است که با ۶۸ بار تکرار تعدادی کلمه بی معنی در یک روز، و هفت بار دیگر در روز بعد، می شود همه آنها را به خاطر سپرد.

۲۵. به اندازه بخوابید

هرشب به اندازه کافی چشم هایتان را بسته نگه دارید. مغز در یک شبانه روز به ۶ تا ۸ ساعت خواب یا حداقل دو چرخه خواب عمیق نیاز دارد تا بتواند تغییرات شیمیایی لازم را برای انتقال مهارت ها و اطلاعات جدید به حافظه بلند مدت انجام دهد.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

به خاطر داشته باشید، مغز شما برای عملکرد هر چه بهتر سیناپس ها، به تنوع نیاز دارد. ورزش دادن مغزتان و فعالیت‌هایی که چالشی، جدید و پیچیده هستند به شما در تقویت مغز و بهبود حافظه کمک خواهد کرد تا آن را متناسب نگه داشته و حافظه بهتری داشته باشید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید