بهترین روش اثبات شده برای تقویت حافظه

بهترین روش اثبات شده تقویت حافظه
بهترین روش اثبات شده تقویت حافظه

فهرست مطالب

آیا تقویت حافظه امری امکان پذیر است؟

شاید تا به حال برای شما نیز پیش آمده باشد که یادتان رفته باشد کلید های خود را کجا قرار داده اید یا اطلاعات مهم و آموخته شده را درست لحظه امتحان فراموش می کنید. در چنین مواقعی تنها آرزوی تان این است که کاش می توانستید کاری کنید تا قدرت حافظه تان افزایش پیدا کند. خوشبختانه، روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید قدرت حافظه خود را بهبود بخشید.

استفاده از نوعی سیستم یادآوری می تواند کمک بسیار بزرگی برای شما باشد. راه اندازی یک تقویم آنلاین که یادآورهای مهم را به تلفن تان ارسال می کند، می تواند به شما کمک کند تا از هیچ یک از ملاقات ها و جلسات مهم خود عقب نیفتید و تمامی آن ها را پیگیری کنید. با ایجاد لیست روزانه، می توانید اطمینان حاصل کنید وظایف مهمی را که باید تکمیل کنید، هرگز فراموش نخواهید کرد.

اما با اطلاعات و کارهایی که باید در طولانی مدت در حافظه خود ذخیره کنیم چه باید کرد؟

انجام این کار نیازمند کمی تلاش و در برخی مواقع، تغییر عادات روزانه می باشد، اما استراتژی های مفیدی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید بیش از پیش از حافظه خود استفاده کنید و قدرت آن را افزایش دهید.

بنابراین، هنگامی که قصد دارید تا در آزمونی شرکت کنید، سعی کنید تا پیش از آن چندین مورد از استراتژی های پیش رو را استفاده کنید و به بررسی آن ها بپردازید. ۱۱ استراتژی پیش رو که با یکدیگر بررسی خواهیم کرد، از نظر علمی و تحقیقاتی اثبات شده می باشد و می تواند به طور موثر در بهبود حافظه، افزایش یادگیری و افزایش میزان اطلاعات دریافتی به شما کمک کنند.

11 روش اثبات شده برای تقویت حافظه
۱۱ روش اثبات شده برای تقویت حافظه

۱۱ روش اثبات شده برای تقویت حافظه

  1. توجه خود را متمرکز کنید

تمرکز می تواند قدرت حافظه را بهبود بخشد

توجه، یکی از مهم‌ترین اجزای تکمیل کننده حافظه است. برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت، باید به طور فعال به اطلاعات دریافتی توجه کنید. بهتر است مطالعات خود را در مکانی آرام و به دور از تلویزیون، موسیقی و سایر اشیا مشابه انجام دهید.

دور شدن از این اشیا ، می تواند چالش برانگیز باشد؛ به خصوص اگر توسط کودکان یا افراد دیگری که دائماً از این وسایل استفاده می‌کنند احاطه شده باشید. بهتر است برای رسیدن به هدف خود، زمانی کوتاه برای خود اختصاص دهید و به دور از افراد دیگر باشید. از هم اتاقی ها یا کودکان خود بخواهید که کمی فضای آزاد به شما بدهند یا از شریک زندگی خود بخواهید تا کودکان را برای چندین ساعا به بیرون از محیط خانه ببرد. در نتیجه می توانید بر روی کار و هدف خود تمرکز کنید.

  1. از مطالعه ی با شتاب وعجولانه جلوگیری کنید

اگر بتوانید مباحث و آزمون های مورد نظر را به طور منظم مطالعه کنید  مغز و حافظه شما زمان کافی برای پردازش اطلاعات آموخته شده را خواهد داشت. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهددانش آموزانی که به طور منظم مطالعه می‌کنند، مباحث خوانده شده را بسیار بهتر از کسانی که به صورت سرسری و با عجله مطالعه می کنند به یاد می آورند.

  1. مطالعات و اطلاعات خود را سازمان دهی کنید

سازمان دهی اطلاعات برای بهبود حافظه

اطلاعت دریافتی، در قشر خاصی از مغز سازمان دهی می شود. بنابراین شما می‌توانید با برنامه‌ریزی و سازماندهی مباحثی که مطالعه می‌کنید، از این قابلیت مغز استفاده کنید. سعی کنید تا مباحث و مفاهیم مشابه را در کنار یکدیگر قرار دهید، طرحی کلی از یاد یادداشت ها و اطلاعات خود در کنار یکدیگر قرار دهید تا به گروه بندی این مفاهیم کمک کنید.

  1. از اسم ها و رمز های مربوط به مطالعه استفاده کنید

استفاده از این رمزها و مفاهیم، تکنیکی است که توسط اغلب دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مفاهیم و اسم های رمزی روشی بسیار عالی برای یاد آوری اطلاعات است. برای مثال، می‌توانید با استفاده از این مفاهیم اطلاعات و مباحثی که باید آن ها را به یاد بیاورید، به خوبی به ذهن بسپارید. برای استفاده از این مفهوم، می توانید از تکه ای شعر، لطیفه یا موارد مشابه استفاده کنید. با استفاده از آن ها می توانید به سادگی قسمتی از اطلاعات مورد نظر را به یاد آورید.

تقویت حافظه
تقویت حافظه
  1. تکرار و تمرین

برای یادآوری مجدد اطلاعات، نیاز است تا اطلاعاتی که در حافظه بلند مدت خود ذخیره می کنید را به صورت کد در آورید. یکی از موثرترین تکنیک های رمزگذاری با عنوان تمارین” مفصل” شناخته می‌شود. یکی از مثال های مربوط به این تکنیک، می‌تواند مطالعه تعریف و خلاصه ی یک عبارت یا واژه کلیدی، خواندن آن و سپس خواندن جزئیات و توضیحات مفصل آن باشد. پس از اینک ه این روش را چندین بار تکرار کنید، متوجه می‌شوید که اطلاعات را بسیار آسان تر به یاد خواهید آورد.

  1. تصویر سازی مفاهیم

استفاده از تصویر سازی برای افزایش قدرت حافظه

بسیاری از افراد با استفاده از این روش، اطلاعات را بسیار راحت تر به یاد می‌آورند. با توجه به عکس ها، و جداول و سایر جزئیاتی که در کتاب خود مشاهده می کنید، می توانید این کار را انجام دهید. اگر متنی که قصد مطالعه آن را دارید دارای تصاویر یا اجزای مشابه نیست، می توانید این کار را در ذهن خود انجام دهید. همچنین می توانید با کشیدن جدول یا شکل ها در دفتر یادداشت خود یا استفاده از ماژیک های هایلایتر در رنگ های مختلف، ایده های خود را گروه بندی کنید و آن ها را مطالعه کنید. گاهی اوقات، استفاده از فلش کارت ها یا روش های مشابه، می تواند به شما کمک کند تا اطلاعات را در ذهن خود ذخیره کنید و آن ها را به راحتی به یاد آورید.

  1. اطلاعات جدید را به اطلاعات پیشین خود ربط دهید

هنگامی که در حال مطالعه مباحث ناآشنا هستید، زمانی را کنار بگذارید و به این فکر کنید که چگونه می توانید اطلاعات جدید را با اطلاعاتی که پیش از این نیز در ذهن خود ذخیره کرده اید ارتباط دهید. با ایجاد ارتباط بین اطلاعات جدید و مباحثی که پیش از این در ذهن خود ذخیره کرده اید، می توانید به طور شگفت آوری قدرت حافظه خود را افزایش دهید و اطلاعاتی که آموختید را به سادگی به یاد آورید.

  1. با صدای بلند مطالعه کنید

این کار می تواند قدرت حافظه شما را تا حد زیادی افزایش دهد. روانشناسان و مدرسان زیادی بر روی این مسئله توافق نظر دارند و به دانش آموزان خود می آموزند که مباحث جدید را با صدای بلند مطالعه کنند و سعی کنند تا اطلاعاتی را که آموختند را به دیگران نیز آموزش دهند. می‌توانید این رویکرد را در مطالعات شخصی خود نیز استفاده کنید و اطلاعات و مباحثی که آموختید را برای یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بازگو کنید و با این روش اطلاعات را در ذهن خود نیز ذخیره کنید.

روش های تقویت حافظه
روش های تقویت حافظه
  1. به اطلاعات و مباحث دشوار توجه بیشتری نشان دهید

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که گاهی اوقات یاد آوری اطلاعات انتها یا ابتدای بخشی از یک درس، راحت تر می باشد؟ محققان دریافتند که ترتیب اطلاعات، نقشی بسیار کلیدی در یادآوری آن ها ایفا می‌کند.

در حالی که یاد آوری اطلاعات میانی یک بخش می تواند کاری بسیار دشوار باشد، اما با صرف زمان بیشتر برای مطالعه آن ها، می توانید از عهده این کار برآیید. یکی دیگر از استراتژی هایی که مورد استفاده قرار می گیرد این است که سعی کنید تا اطلاعات آموخته شده را دسته بندی کنید و ساختاری خاص به آن ها ببخشید تا با انجام این کار، اطلاعات را ساده تر به یاد آورید. هنگامی که به یکی از مباحث دشوار می‌رسید، زمانی بیشتر برای حفظ کردن و یادگیری اطلاعات موردنظر صرف کنید.

  1. عادات مطالعه خود را تغییر دهید

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای افزایش قدرت یادآوری این است که هر از چند گاهی عادات مطالعه خود را تغییر دهید. اگر عادت کرده‌اید تا در مکانی خاص مطالعه کنید، می توانید سعی کنید تا به نقطه ی دیگری برای مطالعه مباحث مورد نظر خود نقل مکان کنید. اگر عادت دارید تا هنگام بعد از ظهر درس بخوانید یا مطالعات مورد نظر را انجام دهید، می توانید چندین دقیقه از زمان مطالعه خود را به صبح هنگام انتقال دهید، یا مباحثی که شب قبل مطالعه کردید را مجدداً بازخوانی کنید. با افزودن عادات کوچک به مطالعات خود، می توانید به طرز شگفت آوری قدرت یادآوری بلندمدت خود را افزایش دهید و پس از مدتی نتیجه تلاش های خود را مشاهده کنید.

  1. کمی بخوابید

محققان زیادی دریافتند که خواب، یکی از اصلی‌ترین عوامل برای حافظه و یادگیری است. تحقیقات زیادی نشان داده است که خواب کوتاه پس از یادگیری مطالب و اطلاعات جدید، می تواند به شما کمک کند تا مطالب را سریع تر یاد بگیرید و در آینده راحت‌تر به یاد آورید.

اگر دچار بی خوابی هستید حتما این ۴ کار را انجام دهید !

در حقیقت، یکی از مطالعات نشان داده است که خوابیدن، پس از یادگیری اطلاعات جدید، منجر به تغییرات فیزیکی در مغز می‌شود. در آزمایشی که بر روی چندین موش آزمایشگاهی انجام شد، نشان داد آن دسته از موش هایی که به خوبی استراحت کرده بودند، و وظایف و اطلاعاتی که یاد گرفته بودند را سریع‌تر به خاطر می‌آوردند و آن ها را انجام می‌دادند.

هنگامی که در حال دست و پنجه نرم کردن با اطلاعات و مطالب جدید هستید، بهتر است تا هنگامی که مطالب و مباحث مورد نظر را مطالعه کردید، به خوبی استراحت کنید و بخوابید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید