۵ تمرین جالب برای تقویت ذهن

5 تمرین جالب مخصوص مغز برای تقویت ذهن
5 تمرین جالب مخصوص مغز برای تقویت ذهن

فهرست مطالب

برای تقویت ذهن چه کاری می توان انجام داد؟

در حالی که ممکن است بدانید تا برای تقویت بدن خود لازم است تا تمرینات فیزیکی انجام دهید، اما آیا می دانستید که ورزش ها و تمرینات ذهن نیز به همان اندازه حائز اهمیت است؟ ممکن است تا به حال این عبارت را شنیده باشید که “یا از آن استفاده کن، یا از دستش بده”. بسیاری از محققان معتقدند که این عبارت برای سلامتی مغز نیز به کار می رود.

تمرینات مغز یکی از رایج ترین موضوعاتی است که امروزه مورد بحث قرار می‌گیرد؛ که این تمرینات اغلب روشی برای تقویت ذهن و گاها افزایش میزان هوش می باشد. در حالی که بسیاری از دانشمندان معتقدند که ادعاهایی که در رابطه با تمرینات ذهنی وجود دارد، اغلب اغراق شده است، اما بسیاری از تحقیقات نیز ثابت می‌کند که نوع خاصی از فعالیت های ذهنی می تواند مزایای زیادی برای سلامتی مغز شما به همراه داشته باشد.

انعطاف پذیری مغز این اجازه را می‌دهد که مغز با افزایش سن، با انطباق و تغییرات زیادی همراه شود. همانطور که مسائل و موضوعات جدید را یاد می گیرید، می توانید شبکه های عصبی و راه های مغز را نیز تقویت کنید. این کار به شما کمک می کند تا مغزتان ‌تمرین داده شود، اما در عین حال می‌تواند آن را انعطاف پذیرتر و سازگار تر نیز سازد.

در حالی که محققان همچنان در حال بحث در رابطه با تاثیر آموزش های مغزی بر روی میزان هوش هستند، کارشناسان زیادی بر این باورند که تمرینات مغزی چالش‌برانگیز و جدید می‌تواند برای محافظت و تغذیه تقویت ذهن شما مورد استفاده قرار گیرد. این مزایا می تواند به طور خاص برای تمرین ذهن و مغز، با افزایش سن مورد استفاده قرار گیرند.

آزمایشی بین ۲۸۰۰ شرکت کننده که تمامی آنها بالاتر از ۶۵ سال سن داشتند انجام گرفت و این تعداد نفرات در سه نوع از آزمایشات مربوط به تمرین ذهن شرکت کردند. نوع تمریناتی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت شامل سرعت پردازش، و آموزش های لازم و تمرینات استدلال بود.

محققان دریافتند افرادی که در تمرینات سرعت پردازش شرکت کرده بودند، مزایای بیشتری نسبت به سایر افراد کسب کردند، زیرا این تمرینات منجر به پیشرفت فعالیت مغز وسیع‌تری شد. اما، تمامی سه گروه شرکت کننده مزایای زیادی به دست آوردند و همچنین مغز آن ها در برابر افزایش سن و کاهش فشارهای مغزی، محافظت بیشتری از خود نشان داد و نتایج آن برای حداکثر حداقل ۵ سال پایدار بود.

بنابراین، در این مسئله شکی نیست که فعالیت‌های ذهنی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای مغز شما به همراه داشته باشد.

هم اکنون زمان این است که چندین مورد از تمرینات ذهنی که می توانید در خانه انجام دهید را با یکدیگر ذکر کنیم. در حالی که این تمرینات برای افزایش هوش طراحی نشده‌اند، اما با انجام آن ها می‌توانید احساس کنید که از لحاظ ذهنی توانایی بیشتری خواهید داشت و اگر این تمرینات را به طور منظم انجام دهید، تاثیر بسزایی بر قشر مغزی شما خواهد گذاشت.

تقویت ذهن
تقویت ذهن

برای تقویت  ذهن ، باید از بدن خود نیز حفاظت کنید

اگر قصد دارید تا از در ذهن خود حفاظت کنید، باید کار خود را با مراقبت از بدن خود شروع کنید. تحقیقات زیادی طی زمان های مختلف نشان داده است که افرادی که رفتارهای سالمی مانند ورزش و تغذیه سالم دارند، کم تر از سایر افراد در معرض کاهش قشر های مغزی قرار می‌گیرند.

همچنین در مطالعه ای که بین ۲۳۰۰ نفر، در طی دوره ای سی ساله انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که تغذیه و تمرینات بدنی را به طور منظم انجام می‌دادند، ۶۰ درصد کم تر از سایر افراد در معرض  کاهش فعالیت های مغزی، فراموشی و تخریب غشای مغزی قرار گرفتن. این رفتارهای سالم شامل عدم کشیدن سیگار، حفظ bmi سالم، تمرینات منظم، مصرف مقدار زیادی سبزیجات و میوه جات و مصرف میزان بسیار کمی الکل است.

بنابراین اگر قصد دارید تا ذهن خود را تقویت کنید، بهتر است بر روی سلامتی جسمانی خود کار کنید. به پیاده‌روی بروید. سعی کنید تا میوه ها و سبزیجات سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از عادت های بد مانند مصرف الکل زیاد یا تنباکو جلوگیری کنید. برخی از این عادت ها ممکن است سخت تر از دیگر موارد باشد، اما اگر این تمرینات را انجام دهید، مطمئن باشید که ذهن تان از شما تشکر خواهد کرد.

۵ راه فوری برای افزایش انگیزه

نقشه شهری که در آن زندگی می کنید را در حافظه خود ضبط کنید

در حالی که ممکن است نقشه و راه های منطقه ای که در آن زندگی می کنید را به راحتی و با چشم بسته نیز طی کنید، اما سعی کنید خود را به چالش بکشید و نقشه شهری که در آن زندگی می کنید را در ذهن خود ثبت کنید. سعی کنید از هیچگونه تقلبی استفاده نکنید! سعی کنید تا نقشه ها و خیابان های اصلی، خیابان های فرعی و نقاط مهم محلی را به خاطر بسپارید. هنگامی که این کار را انجام دادید، نقشه ذهن خود را با نقشه واقعی مقایسه کنید. چگونه این کار را انجام دادید؟ آیا برخی از نقاط و مکان های مهم را از قلم انداختید؟ اگر این فعالیت برای شما بسیار آسان بود، سعی کنید مکانی که با آن آشناییت کم تری دارید را نیز در ذهن خود رسم کنید، این نقشه می تواند شامل کل مناطق ایالات متحده آمریکا یا اروپا باشد.

پیدا کردن مسیر به سمت سوپرمارکت یا کلینیک دکتری که دائماً به آن مراجعه می‌کنید، ممکن است ساده و بسیار راحت باشد؛ اما، اگر خود را مجبور کنید تا نقشه کل منطقه یا شهری که در آن زندگی می کنید را به خاطر بسپارید، این کار می تواند فعالیتی بسیار مفید برای ذهن تان باشد. تقویت ذهن و مغز، می‌تواند با انجام این چالش ها و فعالیت های پیچیده، می تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

تمرین های تقویت ذهن
تمرین های تقویت ذهن

چیزهای جدید یاد بگیرید

این تمرین مغز نیازمند کمی تعهد و تلاش است، اما در عین حال یکی از بهترین تمرینات موجود است. به یاد داشته باشید که محققان معتقدند که موثرترین تمرینات ذهنی، آن هایی هستند که بیش از سایر تمرین‌ها چالش‌برانگیز و پیچیده هستند. یادگیری مسائل و موضوعات جدید، یکی از بهترین روش ها برای سرپا نگه داشتن مغز و معرفی چالش‌های جدید به آن است.

در یکی از آزمایشات، از افراد مسن خواسته شد تا مهارت های جدید مانند عکاسی دیجیتال و سایر مهارت ها و تکنولوژی های جدید را یاد بگیرند. سپس، آزمایشات مربوط به ذهن و حافظه گرفته شد. همچنین گروه های تجربی و کنترل گر را برای کنترل گروه‌ها مقایسه کردند. کسانی که در گروه های کنترل فعالیت هایی را داشتند، اما فعالیت هایشان از لحاظ ذهنی، پیچیده و چالش‌برانگیز نبود.  (تماشای فیلم و گوش دادن به رادیو)

محققان دریافتند تنها افرادی که مهارت های جدید آموختند، از لحاظ ذهنی نیز پیشرفت هایی را به دست آوردند. آن ها همچنین دریافتند که این پیشرفت های مربوط به حافظه، هنگامی که این آزمایشات ۵ سال بعد نیز تکرار شد، ثابت ماند.

برخی از این مهارت ها می تواند شامل یادگیری زبان جدید، یادگیری نواختن سازی جدید یا یادگیری سرگرمی و فعالیت جدید باشد. با این کار، نه تنها انعطاف مغز خود را افزایش می دهید؛ بلکه قادر خواهید بود تا مهارت های جدیدی را به صورت مداوم یاد بگیرید تا بتوانید میزان مهارت های خود را افزایش دهید و کارهای بیشتری را انجام دهید.

از دست مخالف خود استفاده کنید

افراد زیادی پیشنهاد می دهند که استفاده از دست مخالف می‌تواند باعث تقویت ذهن شما شود. به دلیل این که استفاده از دست مخالف می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، این روش، یکی از بهترین روش ها برای افزایش فعالیت ذهن و مغز است. سعی کنید هنگام انجام کارهای روزمره از دست مخالف خود استفاده کنید. یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش فعالیت مغز، فعالیت هایی هستند که به سادگی انجام نمی‌شود.

این روش ممکن است یکی از کارهایی باشد که به صورت روزانه انجام می دهید، اما ممکن است تا به حال به این نکته دقت نکرده باشید که انجام این کار می تواند تا چه حد برای مغز شما مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

بهترین روش اثبات شده برای تقویت حافظه

اجتماعی شدن

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد افرادی که به طور اجتماعی فعالیت می‌کنند نیز در معرض خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش فعالیت های ذهنی و عقلی قرار دارند. اجتماعی شدن معمولا  نقاط زیادی از مغز را درگیر می‌کند و بسیاری از فعالیت های اجتماعی  شامل مشخصه های جسمانی، مثل انجام ورزشی خاص نیز مزایای زیادی برای ذهن شما به همراه دارد.

حتی اگر جزو افراد درونگرا هستید که علاقه زیادی به فعالیت های اجتماعی ندارید، بهتر است به دنبال  تعاملات اجتماعی باشید، زیرا این کار مزایای زیادی برای ذهن شما به صورت کوتاه مدت و بلند مدت دارد. برخی ایده ها برای اجتماعی شدن می‌تواند شامل داوطلب شدن برای فعالیت های اجتماعی، ثبت نام در باشگاه، داوطلب شدن برای گروه‌های پیاده‌روی و برقراری ارتباط و حفظ آن با دوستان و خانواده باشد.

مراقبه در تقویت ذهن
مراقبه در تقویت ذهن

مراقبه

مراقبه یکی از تمرینات ذهنی که برای بیش از هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اثرات ای و فواید آن به تازگی شناخته شده است.

یکی از تمرینات ذهنی که ممکن است تا به حال آن را در نظر نگرفته باشید و در واقع یکی از موثرترین تمرینات است، مدیتیشن می باشد. مدیتیشن، به ویژه در مراقبه ذهنی، توسط بسیاری از روانشناسان، رهبران و افراد زیادی در جامعه انجام می‌شود.  قبل از این که بخواهید بگویید این نوع تمرین برای سن شما  زیادی جدید می باشد، بهتر است برخی از تحقیقات و نتایج آن که شامل مزایای بسیار زیاد مراقبه می باشد را در نظر بگیرید.

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که مراقبه و مدیتیشن آگاهی ذهن می تواند به شما کمک کند تا راه های جدید عصبی ذهن خود را پیدا کنید که این کار منجر به بهبود مهارت های خود آزمایی و افزایش انعطاف پذیری ذهن می‌شود. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که مراقبه می‌تواند به بهبود توجه و تمرکز، همدلی و حتی به سیستم ایمنی بدن کمک کند. این مطالعات نشان می دهد که مراقبه می تواند ظرفیت حافظه کاری شما را نیز افزایش دهد.

۱۵ فایده مدیتیشن یا مراقبه که تا به حال در مورد آنها نشنیده اید!

آیا حاضرید تا این تمرینات مغزی را امتحان کنید؟

آیا بازی هایی که مربوط به تقویت ذهن  هستند کارایی دارند؟

افراد زیادی معتقدند استفاده از بازی هایی که مربوط به تمرینات ذهنی هستند، مشاهده وب سایت ها و اپلیکیشن هایی که در این رابطه ساخته شده اند، می توانند مزایای زیادی برای مغز شما به همراه داشته باشند. بسیاری از این ابزارها، وب سایت ها و اپلیکیشن ها ادعا می کنند که می توانند انعطاف پذیری ذهن شما را افزایش دهند و به تقویت هوش شما در سنین بالا کمک کنند و حتی آن را افزایش دهند.

در حالی که شک و شبهه های زیادی در رابطه با این ادعاها وجود دارد، اما بسیاری از افراد معتقدند که این بازی ها ممکن است برای ذهن شما خوب باشند. میزان دقت و اثر این بازی ها همچنان نامعلوم است. اما اگر از انجام این بازی ها لذت می برید، بهتر است که آن ها را انجام دهید.

اما، اگر زمان زیادی را برای این بازی ها، به خصوص با استفاده از کامپیوتر یا تلفن همراه خود صرف می کنید، بهتر است که مقدار آن را کاهش دهید و و فعالیت و سرگرمی جدیدی را که بدون استفاده از کامپیوتر یا تلفن همراه انجام می شود انجام دهید، یا حتی این کار را با استفاده از فعالیت هایی مانند سر زدن به دوستان یا خانواده خود انجام دهید. تمامی این فعالیت‌ها می‌تواند اثرات بلند مدت و مهمی بر روی سلامتی بدن و کارایی ذهن و مغز شما داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید