چگونه می توانیم با این ۱۷ روش خلاقیت خود را افزایش دهیم؟

چگونه می توانیم با این 17 روش خلاقیت خود را افزایش دهیم؟
چگونه می توانیم با این 17 روش خلاقیت خود را افزایش دهیم؟

فهرست مطالب

خلاقیت می تواند با این عنوان تعریف شود: “پروسه تولید چیزی که  در عین حال، هم اصل می باشد و هم با ارزش.” خلاقیت به معنای یافتن روش های جدید برای حل مشکلات و رویکردهای مناسب در موقعیت های متفاوت است. خلاقیت مهارتی نیست که تنها مختص به هنرمندان، موسیقی دانان یا نویسندگان باشد؛ بلکه خلاقیت، مهارت مفیدی است که برای تمامی مردم عرضه شده است. اگر شما نیز قصد دارید تا میزان خلاقیت خود را افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم تا روش های زیر را مطالعه کنید.

چگونه می توانیم خلاقیت خود را افزایش دهیم؟

  1. خود را مجاب کنید تا خلاقیت خود را توسعه دهید

اولین قدم برای افزایش خلاقیت، این است که خود را مجاب کنید تا توانایی های خود را توسعه دهید. هرگز تلاش های خود را از سر باز نکنید. اهداف خود را مشخص کنید، روی کمک دیگران حساب کنید و و زمانی را برای توسعه مهارت های خود، به صورت روزانه کنار بگذارید.

  1. تبدیل به یک متخصص شوید

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش خلاقیت در حوزه ای خاص، به دست آوردن تخصص و مهارت های بالا در آن زمینه است. با درک اطلاعات وسیعی از موضوع مورد نظر، می‌توانید بهتر از قبل به روش های خلاقانه و مفید، برای حل مشکلی خاص فکر کنید.

  1. حس کنجکاوی خود را دست کم نگیرید

یکی از مواردی که می تواند شما را از رسیدن به خلاقیت بازدارد، این است که فکر می کنید حس کنجکاوی یکی از موانع راه شما است. در عوض، هنگامی که حس کنجکاوی به سراغتان می آید، باید آن را با ارزش بدانید. به خودتان این فرصت را بدهید تا موضوعات جدید را کشف کنید و در رابطه با آن ها اطلاعات وسیع تری به دست آورید.

در حالی که پاداش دادن به خودتان امری بسیار حائز اهمیت است، باید این نکته را در نظر داشته باشید که انگیزه و اشتیاق خود را دست کم نگیرید و آن را با ارزش بشمارید. گاهی اوقات، پاداش حقیقی خلاقیت، همان پروسه ای است که در آن قرار دارید، نه ‌تنها محصولی که در نتیجه تلاش های خود به دست می آورید.

خلاقیت
خلاقیت
  1. ریسک پذیر باشید

هنگامی که به مبحث افزایش خلاقیت می رسید، باید آمادگی این را داشته باشید تا ریسک‌ها و خطرات مختلف برای پیشرفت توانایی‌های خود را بپذیرید. در حالی که ممکن است تلاش های شما همیشه به موفقیت منجر نشود، اما در عین حال، همواره استعدادهای خلاقانه خود را افزایش می دهید و مهارت هایی را به وجود می آورید که در آینده کمک زیادی به شما خواهند کرد.

۵ راه فوری برای افزایش انگیزه

  1. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

اگر در حین انجام کار، به توانایی های خود اعتماد نداشته باشید، در واقع مانعی جدی برای افزایش خلاقیت ایجاد می کنید. موفقیت ها و پیشرفت های خود را یادداشت کنید، تلاش های خود را بستایید و همواره به دنبال راهی برای پاداش دادن به خلاقیت خود باشید.

  1. زمان لازم برای انجام این کار را کنار بگذارید

اگر برای افزایش خلاقیت خود زمان خاصی را اختصاص ندهید، هرگز به این امر دست پیدا نخواهید کرد. بهتر است هر هفته، زمان خاصی را برای تمرکز بر روی نوع پروژه و خلاقیت خود اختصاص دهید.

 

خلاقیت چیست

با زیر و بم خلاقیت و راه های افزایش آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

  1. بر دیدگاه های منفی موجود در راه خود غلبه کنید

حالت های مثبت می‌تواند توانایی و خلاقیت شما را افزایش دهد. اگر در حال انجام کاری هستید که نیازمند خلاقیت زیادی می باشد، ناخوداگاه نیاز دارید تا در مکانی قرار داشته باشید که حس خوبی به شما القا کند. سعی کنید بر روی حذف افکار منفی تمرکز کنید و دائماً از خودتان انتقاد نکنید، زیرا این افکار، راه رسیدن به خلاقیت را برای شما خواهند بست.

  1. با ترس از شکست مقابله کنید

هنگامی که در مسیر مورد نظر قرار دارید، ترس از ارتکاب اشتباه یا شکست در تلاش هایتان می تواند مانع سختی برای ادامه مسیر باشد. هنگامی که احساس می کنید با همچین احساساتی مواجه هستید، به خود یادآوری کنید که اشتباهات، بخشی از پروسه مورد نظر می باشند. با این طرز فکر، حتی اگر در مسیر خود با ناملایمات نیز مواجه شوید، اما در نهایت به اهداف خود خواهید رسید.

افزایش خلاقیت
افزایش خلاقیت
  1. برای رسیدن به ایده های جدید، تفکرات جدیدی تولید کنید

استفاده از تفکرات جدید یا رسیدن به فکر و راه حل ناگهانی، یکی از تکنیک های رایج در تمامی امور است؛اما این تکنیک می‌تواند یکی از ابزارهای قدرتمند برای توسعه خلاقیت نیز باشد. بهتر است در ابتدا این کار را با کنار گذاشتن قضاوت ها و انتقاداتی که از خود دارید شروع کنید. ایده ها و موقعیت های امکان پذیر را یادداشت کنید. هدف شما در این کار این است که هر چقدر می توانید ایده های نو تولید کنید. سپس، بر روی روشن سازی ایده های خود تمرکز کنید تا بتوانید به بهترین انتخاب ممکن برسید.

  1. به این فکر کنید که اغلب مشکلات دارای چندین راه حل می باشند

هنگامی که با یک مشکل روبرو می شوید، سعی کنید به دنبال چندین راه حل مختلف باشید. به جای آن که اولین ایده ای که به ذهنتان می رسد را به عنوان راه حل نهایی در نظر بگیرید، زمانی را برای فکر کردن به سایر روش های ممکن برای حل موقعیت مورد نظر کنار بگذارید. این فعالیت ساده یکی از بهترین روش ها برای افزایش مهارت های حل مشکلات و تفکر خلاقانه است.

۱۵ فایده مدیتیشن یا مراقبه که تا به حال در مورد آنها نشنیده اید!

  1. مسیر رسیدن به موفقیت خود را همواره در نظر بگیرید

با تهیه نوعی سفرنامه، که در آن پیشرفا ها و پروسه مسیر خود را یادداشت می کنید، می توانید اشتیاق و انگیزه خود را افزایش دهید. استفاده از این سفرنامه، یکی از بهترین روش ها برای بازتاب دستاوردها، تلاش ها و یافتن راه حل های ممکن است. از این سفرنامه، هم چنین می‌توانید به عنوان ابزاری برای ذخیره ایده‌هایی استفاده کنید که ممکن است در آینده کمک بسیار بزرگی برای شما باشند.

تکنیک6 کلاه برای افزایش خلاقیت
تکنیک۶ کلاه برای افزایش خلاقیت
  1. نوعی نقشه ذهن تولید کنید

استفاده از نقشه ذهن، یکی از بهترین روش ها برای به هم پیوستن ایده ها و یافتن پاسخ های خلاقانه برای پرسش های متفاوت شناخته می شود. ایجاد نقشه ذهن، توسط یادداشت موضوع یا کلمات اصلی و مهم امکان پذیر است. در مرحله بعدی، ایده ها و عناوین مختلف را با یکدیگر ارتباط دهید و آن ها را حول محور کلمه کلیدی یادداشت کنید. در حالی که این تکنیک بسیار شبیه به تکنیک شماره ۹ به نظر می‌رسد، اما این روش به شما اجازه می دهد تا به ایده‌های جدیدی برسید و همچنین روش هایی را برای دیدن چگونگی ارتباط ایده های خود پیدا کنید.

هنگامی که در حال آغاز یک پروژه جدید هستید، ایجاد یک نمودار گردش کار به شما کمک می کند تا محصول نهایی خود را تصویر سازی کنید، مشکلات بالقوه را حذف کنید و راه حل های بی همتا و نهایی مورد نظر را ایجاد کنید.

  1. خود را به چالش بکشید و فرصت هایی را برای ایجاد خلاقیت ایجاد کنید

هنگامی که به برخی از پایه ترین مهارت های خلاقیت رسیدید، بهتر است تا خود را به چالش بکشید، این کار را ادامه دهید تا بتوانید توانایی‌های خود را افزایش دهید. همواره به دنبال رویکردهای مشکل باشید، پروسه های جدید را امتحان کنید و از به کارگیری راه‌حل‌های مشابه برای تمامی موقعیت‌ها جلوگیری کنید.

علاوه بر به چالش کشیدن خود، نیاز است تا فرصت های خود را برای خلاقیت موردنظر ایجاد کنید. این کار می‌تواند شامل ایجاد پروژه جدید یا یافتن ابزارهای نو برای استفاده در پروژه های فعلی تان باشد.

  1. از تکنیک “شش کلاه تفکر” استفاده کنید

این تکنیک شامل نگاه کردن به مشکلی خاص از شش جنبه مختلف است. با انجام این کار، می‌توانید ایده های بیشتری تولید کنید که بیش از این، تنها از یک یا دو جنبه به آن موقعیت نگاه می‌کردید.

  • کلاه قرمز: از جنبه احساسی به موقعیت مورد نظر بنگرید. احساسات شما چه چیزی به شما می گویند؟
  • کلاه زرد: از جنبه مثبت استفاده کنید. کدام یک از مشخصه های راه حل مورد نظر مفید می باشد و به کار شما می آید؟
  • کلاه سفید: به موقعیت مورد نظر به طور هدفمند نگاه کنید. حقایق مورد نظر چه چیزی می باشد؟
  • کلاه سیاه: از جنبه منفی استفاده کنید. کدام یک از مشخصه های راه حل مورد نظر، به کار شما نمی آید؟
  • کلاه سبز: خلاقانه فکر کنید.به ایده های ثانویه فکر کنید.
  • کلاه آبی: به طور وسیع و نامحدود فکر کنید. بهترین راه حل نهایی چیست؟
  1. به دنبال منابع الهام بخش باشید

انتظار نداشته باشید تا خلاقیت موردنظر بدون هیچ گونه تلاش و ناگهانی رخ دهد. همواره به دنبال منابع جدید الهام بخش باشید که به شما ایده های جدید و انگیزه لازم برای تولید پاسخ های بی همتا و راه‌حل‌های نهایی را ارائه می‌کند. با خواندن یک کتاب، بازدید از موزه، گوش دادن به موزیک مورد علاقه یا مشارکت با یکی از دوستان صمیمی می توانید به این مهم دست یابید. از هر گونه استراتژی یا روشی که فکر می کنید برای شما موثر است استفاده کنید و آن ها را به کار بگیرید.

  1. سناریوهای دیگر را نیز در نظر بگیرید

هنگام رویارویی با مشکلی خاص، از جمله “اگر چنین اتفاقی رخ می داد…” استفاده کنید تا هر یک از سناریوهای ممکن را در نظر بگیرید. اگر رویکرد خاصی را دنبال می‌کنید، خروجی و نتیجه آن چه چیزی خواهد بود؟ با در نظر گرفتن این موارد، می‌توانید بهتر از قبل، راه حل های خلاقانه برای مشکلات خود دریابید.

  1. از تکنیک توپ برفی استفاده کنید

آیا تا به حال به این نکته دقت کرده اید که با در نظر داشتن و به کارگیری ایده ای بدون نقص، نتیجه کار شما بر روی پروژه‌های بعدی نیز تاثیر می گذارد؟ می توانید از این رویکرد، با استفاده از تکنیک توپ برفی، منافع زیادی به دست بیاورید و هنگام تولید ایده برای پروژه های بعدی خود از آن استفاده کنید. اگر ایده مورد نظر برای پروژه فعلی شما مناسب به نظر نمی رسد، آن را کنار بگذارید تا بتوانید آن را در پروژه های بعدی یا کارهای آینده خود به کار بگیرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید