۵ راه فوری برای افزایش انگیزه

5 راه فوری افزایش انگیزه
5 راه فوری افزایش انگیزه

فهرست مطالب

روش های بسیار زیادی را برای افزایش انگیزه افراد وجود دارد، اما برخی از عوامل مربوط به روانشناسی می‌تواند بر روی انگیزه انسان ها تاثیر به سزایی بگذارد و و دانستن این عوامل ممکن است شما را شگفت زده کند. آیا می دانستید که تصویر سازی موفقیت می‌تواند نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد؟ یا این که انگیزه ها و مشوق های لازم می تواند گاهی اوقات انگیزه افراد را کم تر کند؟

بهتر است تا چندین مورد از عواملی که می‌تواند بر انگیزه شما تاثیر بگذارد را با یکدیگر بررسی کنیم.

۱.برای افزایش انگیزه از مشوق های خود، هوشمندانه استفاده کنید

اگر شخصی از انجام کاری خاص لذت می برد، بنابراین اهدای پاداش به این فرد باعث می‌شود تا بیش از پیش نسبت به کار مورد نظر علاقه نشان دهد. اگر شما نیز با این عبارت موافق هستید، باید بگوییم که پاسخ این عبارت در اکثر موارد منفی می باشد.

محققان زیادی دریافتند که اهدای پاداش به افراد، برای انجام دادن کارهایی که در حال حاضر نیز از انجام آن ها لذت می‌برند و انگیزه کافی برای انجام دادن آن ها را دارند، در واقع نتیجه ی معکوس به دنبال دارد. به یاد داشته باشید که، انگیزه و تشویق کافی برای انجام یک کار بستگی به فرد مورد نظر دارد. در واقع، انجام دادن کار مورد نظر برای این شخص مانند پاداش می ماند.

بهترین روش اثبات شده برای تقویت حافظه

برای مثال، هنگامی که کودکی در حال انجام دادن کاری خاص مانند بازی با اسباب بازی مورد علاقه اش است، اگر به شخص مورد نظر بابت انجام این کار پاداش اهدا شود، این کودک در آینده انگیزه کافی برای انجام کار مورد نظر را نخواهد داشت و در واقع انگیزه او برای انجام این کار کاهش پیدا می کند. روانشناسان به این حالت، “اثر بیش رضایتی” می‌گویند.

بنابراین بهتر است از این به بعد قبل از اهدای پاداش برای انجام کاری خاص، بهتر فکر کنید. این مشوق‌ها و انگیزه ها می توانند اهرم بسیار خوبی برای افزایش انگیزه باشند، اما اگر به صورت افراطی و بیش از حد، یا برای انجام کاری که شخص مورد نظر بابت آن پاداشی انتظار ندارد استفاده شود، می‌تواند نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد

افزایش انگیزه
افزایش انگیزه

چگونه می توانید از این مفهوم و موارد گفته شده برای افزایش انگیزه استفاده کنید؟

  • به صورت کنترل شده و کافی از این مشوق ها استفاده کنید.
  • این مشوق ها می‌توانند بسیار مفید و موثر باشند؛ در صورتی که فرد مورد نظر انگیزه و اشتیاق کافی برای انجام فعالیت مورد نظر را نداشته باشد.
  • می توانید از پاداش یا مشوق‌های موردنظر در حین برگزاری دوره آموزشی خاص استفاده کنید، اما هنگامی که شخص مورد نظر علاقه بیشتری به فعالیت یا دوره آموزشی نشان داد، این پاداش‌ها و مشوق ها را کم کرده یا در صورت امکان آن ها را حذف کنید.

۱۷ تکنیک افزایش انگیزه در کارمندان و ساختن یک تیم قوی

  1. معرفی چالش ها برای افزایش انگیزه

هنگامی که با وظیفه و فعالیتی خاص مواجه می شوید، ترجیح می دهید کدام یک از موارد زیر را انجام دهید:

انجام دادن کاری که بسیار راحت است و آن را بارها انجام داده اید، یا انجام دادن کاری که نیازمند یادگیری تخصص و فعالیتی جدید است و فرای توانایی های شماست؟ برای بسیاری از افراد، گزینه اول ممکن است بهترین انتخاب باشد، اما گزینه دوم که چالش برانگیز تر به نظر می‌رسد، ممکن است جالب تر  باشد و انگیزه افراد را افزایش دهد.

اگر در حال تلاش برای افزایش انگیزه خود برای انجام دادن فعالیتی خاص ‌مانند بیدار شدن هنگام صبح زود و رفتن به پیاده روی یا دو، کنار گذاشتن روتین ها و عادت های قدیمی و پذیرفتن چالش‌های جدید هستید، این روش می تواند یکی از موثرترین روش‌ها برای حفظ انگیزه و افزایش آن باشد.

خودتان را به چالش بکشید. می توانید در یک مسابقه ماراتن محلی شرکت کنید. با انجام این کار، تمرکز خود را بر روی بهبود مهارت خود می گذارید. اهمیتی ندارد که هدف شما چه چیزی است، افزودن چالش به اهداف تان می تواند به شما کمک کند تا مهارت های خود را بهبود بخشید، احساس انگیزه بیشتری کنید و یک قدم به موفقیت و هدف خود نزدیک تر شوید.

راه های افزایش انگیزه
راه های افزایش انگیزه
  1. برای افزایش انگیزه موفقیت خود را تصویر سازی نکنید

از رایج ترین روش ها برای افزایش انگیزه، تصویر سازی موفقیت می‌باشد. در عین حال تحقیقات بسیاری پیشنهاد می کنند که این کار می‌تواند منجر به عدم بهره‌وری شما شود. نکته ی مهمی که در رابطه با این مسئله وجود دارد این است که اکثر افراد خود را در حال رسیدن به اهداف شان تصور می کنند، اما تمامی تلاش هایی که باید برای رسیدن به اهداف خود در نظر بگیرند را تصویر سازی نمی‌کنند.

با تصویر سازی هدف و موفقیت نهایی، در واقع انرژی و تلاشی که باید برای رسیدن به این کار و فعالیت صرف کنید را نادیده می گیرید واز توانایی ها و انرژی های خود استفاده نمی کنید.

تحقیق های پیش از این نیز نشان داده است که تصورات ایده آل در رابطه با هدف، میزان موفقیت و رسیدن به هدف معین شده را کاهش می دهد. همچنین تحقیقات بیشتری نیز نشان داده است که تصویرسازی موفقیت و اهداف، می‌تواند باعث کاهش انرژی قابل دسترس شود.

چه کاری باید انجام داد؟

به جای این که هدف و مقصد نهایی را تصویر سازی کنید، تمامی مراحل و فعالیت هایی که باید برای رسیدن به این موفقیت انجام دهید را تصور کنید و آن ها را تصویرسازی کنید.

با چه چالش‌هایی روبرو خواهید شد؟ دانستن این که با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهید شد می‌تواند شما را برای رویارویی با چالش ها آماده تر کند و کنار آمدن با آن ها را آسان تر سازد.

از چه استراتژی هایی می توان برای مقابله با این چالش ها استفاده کرد؟ برنامه ریزی، می تواند شما را آماده تر سازد تا بتوانید با سختی ها و چالش هایی که ممکن است با آن ها روبه رو شوید، بهتر کنار بیاید.

چگونه با استفاده از قدرت ذهن زندگی مان را تغییر دهیم ؟

  1. روش کنترل کردن برای افزایش انگیزه

افراد زیادی، هنگامی که احساس کنند می‌توانند بر روی مسئله یا فعالیتی کنترل داشته باشند، انگیزه بیشتری دریافت می‌کنند. آیا تا به حال عضو گروهی بوده اید که احساس کنید هیچ گونه کنترلی بر روی خروجی و فعالیت‌های گروهی ندارید؟ آیا تا به حال حس کرده اید که انگیزه کافی برای کمک به گروه مورد نظر را ندارید؟

یکی از مهم ترین دلایلی که افراد، علاقه کافی به کارگروهی ندارند، این است که قدرت کنترل انفرادی خود را از دست می دهند و نمی توانند بر روی سایر اعضای گروه کنترل داشته باشند.

برای این که بتوانید در موقعیت های گروهی کنترل مورد نظر را داشته باشید چه کاری میتوانید انجام دهید؟

  • اگر در حال فعالیت در گروهی خاص هستید، می توانید روشی پیدا کنید تا هر یک از اعضای گروه احساس قدرت کند و حس کند که می تواند بر روی گروه تاثیر گذاشته و کمک کند.
  • کاری کنید تا افراد حس کنند که می توانند با ایده های خود به گروه کمک کنند.
  • به اعضای گروه اجازه دهید تا اهدافی را که قصد رسیدن به آن ها را دارند، معین کنند و آن ها را بیان کنند
  1. بر روی مسیر خود تمرکز کنید، و به نتیجه کار فکر نکنید

این که بخواهید دائماً بر روی نتیجه و خروجی کار تمرکز کنید، می تواند یکی از مهم ترین عوامل برای کاهش انگیزه باشد. یکی از تحقیقات که توسط یکی از معروف ترین روانشناسان انجام شده است  نشان می دهد که تشویق کودکان برای خصلتی خاص، مانند هوش یا جذابیت ظاهری آن ها، می تواند عاملی برای کاهش انگیزه و پایداری خصلت های گفته شده در آینده باشد.

این نوع از ستایش و قدردانی، می‌تواند باعث شود تا افراد، طرز فکر ثابتی را توسعه دهند. افرادی که دارای این طرز فکر هستند معتقدند که به ویژگی های شخصیتی شان همراه با آن ها زاده شده است و قابل تغییر نیست. آن ها فکر می‌کنند که افراد جامعه تنها دو حالت دارند. یا زیبا هستند یا زشت، یا باهوش هستند یا کودن، یا ورزش کار هستند یا تنبل و …

چه کاری می توان انجام داد تا از توسعه ی طرز فکر ثابت جلوگیری کرد؟

به جای ستودن خصلت افراد، از تلاش‌ها و فعالیت های آن ها تعریف کنید.

به جای این که بر روی نتیجه و خروجی کار تمرکز کنید، می توانید برروی راهی که در حال ادامه آن هستید تمرکز کنید تا به اهداف خود برسید.

از پروسه مورد نظر چه چیزی آموختید؟ به یاد داشته باشید که سفر و راهی که در حال پیمودن آن هستید، درست به اندازه خروجی و نتیجه آن حائز اهمیت است.

چه کارهایی بیشترین تاثیر را برای شما به دنبال داشته است؟ با ارزیابی تلاش‌ها و فعالیت‌های تان، می توانید اقدام های بعدی برای رسیدن به نتایج بهتر را در نظر بگیرید و آن ها را عملی کنید.

چه در حال تلاش برای کاهش وزن باشید، یا قصد داشته باشید تا مدرک خاصی را کسب کنید یا اهداف دیگری را به دست بیاورید  انگیزه، نقشی بسیار مهم در موفقیت یا شکست شما ایفا می‌کند. ممکن است برخی از عوامل گفته شده به شما کمک کند تا راه خود را پیدا کنید و به موفقیت مورد نظر برسید. با انجام دادن چندین مورد از استراتژی‌های گفته شده و گنجاندن آن ها در عادت های روزانه، می‌توانید اشتیاق و انگیزه خود برای رسیدن به موفقیت را افزایش دهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید