تفکر تحلیلی چیست؟ با مهم‌ترین پیش‌شرط مهارت تصمیم‌گیری آشنا شوید

تفکر تحلیلی چیست

فهرست مطالب

تفکر تحلیلی یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای مدیریت است. کسانی که تفکر تحلیلی دارند، علاوه بر آنکه مدیران موفقی خواهندشد، می‌توانند امور شخصی‌شان را هم به درستی مدیریت کنند. از تفکر تحلیلی به عنوان یکی از ارکان هوش بالا یاد می‌شود.

اما توانایی تحلیلی دقیقا چیست و چطور کار می‌کند؟ آیا می‌توانیم تفکر تحلیلی‌ را در خودمان پرورش دهیم؟ با ما در ذهن همراه باشید.

تفکر تحلیلی چیست؟

تفکر تحلیلی، یکی از مهارت‌های اساسی و مهم برای موفقیت در مدیریت کسب و کارها است. این تفکر به شما توانایی‌های خواهد بخشید که می‌توانید براساس‌ آنها به تصمیم‌سازان قدرتمندی تبدیل شوید. تفکر تحلیلی یعنی توانایی شما در فهم صحیح مسائل، تحلیل درست وضعیت و درنهایت اتخاذ تصمیم درست براساس اطلاعات موثق و آنالیز صحیح.

تفکر تحلیلی، یکی از مهارت‌های مهم ذهنی است که می‌تواند با مطالعه و آگاهی و سپس تمرین عملی، آن را پرورش دهید و باعث بهبود آن شوید. یکی از پیش‌نیازهای مهم تفکر تحلیلی، داشتن تفکر سیستمی است. اگر نمی‌دانید تفکر سیستمی چیست؛ می‌توانید این مقاله ما را مطالعه کنید.

تفکر تحلیلی
تفکر تحلیلی

چرا باید تفکر تحلیلی را در خودمان تقویت کنیم؟

تفکر تحلیلی یکی از بزرگترین ملاک‌های مدیران شرکت‌های بزرگ برای جذب کارمندان‌شان است. موفقیت در بازار و عرصه تجارت، وابستگی زیادی به توانایی تحلیلی افراد از وضعیت و تصمیم‌گیری‌های به موقع است.

اگر شرکت‌ها بتوانند به درستی وضعیت را ارزیابی کنند و با استفاده از ارزیابی‌های صحیح‌شان نیاز بازار را بشناسند و به رفع آن اقدام کنند، توانسته‌اند دست برتر را در ارائه محصولات نسبت به رقبای خودشان بگیرند.

اما تفکر تحلیلی صرفا در محیط کار یا عرصه اقتصادی به دردمان نخواهد خورد. حتی اگر قصد ندارید وارد فعالیت‌های اقتصادی شوید، باید تفکر تحلیلی را درخودتان تقویت کنید. چرا که این تفکر به شما کمک خواهد کرد که در زندگی‌تان در شرایط مختلف، تصمیم‌های درست بگیرید.

فرقی نمی‌کند چه کسی باشید یا چه دغدغه‌ای داشته باشید؛ شما درهرصورت به عنوان یک انسان به توانایی تفکر تحلیلی نیاز دارید تا بتوانید چرخ زندگی‌تان را با حداقل خطا و اشتباه بچرخانید.

افرادی با تفکر تحلیلی قوی؛ چه ویژگی‌هایی دارند؟

افرادی که تفکر تحلیلی قوی دارند، به عنوان انسان‌هایی متفکر شناخته می‌شوند. آنها می‌دانند در چه زمانی، چه تصمیمی بگیرند و عملکرد سنجیده یکی از ویژگی‌های اساسی آنها است.

این دسته از افراد به خاطر سنجش جوانب مختلف مسائل، همیشه سعی می‌کنند که شتابزده تصمیم نگیرند و از عملکردهای شتابزده و احساسی دوری می‌کنند. همین مساله خطای کار آنها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد و از آنها مدیری قابل اتکا می‌سازد.

قبلا هم گفتیم که کسانی که تفکر تحلیلی قدرتمند دارند، نگرش سیستمی و جامعی نسبت به مسائل دارند. این نگرش به آنها کمک می‌کند که در محیط کار از استفاده از توانایی و تخصص هیچ کارمندی غافل نشوند. به همین دلیل می‌توان بازدهی و بهره‌وری قابل توجهی را در مجموعه‌های تحت مدیریت این افراد مشاهده کرد.

تفکر تحلیلی در زندگی شخصی هم نمودهای فراوانی دارد. پرهیز از شتابزدگی، دوری از افراط و تفریط و حساسیت نسبت به تعصبات بیهوده در تصمیم‌گیری و قضاوت از مهم‌ترین نمودهای تفکر تحلیلی در زندگی شخصی است.

ویژگی تفکر تحلیلی

چگونه مهارت تفکر تحلیلی را اجرا و تقویت کنیم؟

تفکر تحلیلی مانند هر مهارت ذهنی دیگر قابل ارتقا است و انتسابی نیست. خبر خوب اینکه این مهارت می‌تواند با روش‌های ساده‌ای پرورش پیدا کند، اما مساله مهم این است که شما نباید برای تقویت تفکر تحلیلی صرفا روی اطلاعات متنی و کتابها متمرکز شوید. بلکه باید در کنار کسب اطلاعات، مهارت‌های عملی خودتان را هم با تمرینات مداوم و پیوسته و به آزمون گذاشتن دانسته‌هایتان تقویت کنید.

تعریف کامل زوایای مساله

اولین مرحله در تفکر تحلیلی تعریف درست و بدون نقص مساله و زوایای آن است. پیش شرط اصلی تحلیل صحیح مسائل این است که آنها را به درستی بشناسیم و بدانیم به سراغ چه چیزی رفته‌ایم. فکر کنید اگر پزشکی بدون تشخیص نوع بیماری درمان را شروع کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تعریف درست مساله هم همینقدر بااهمیت و حیاتی به نظر می‌رسد.

بررسی دقیق فرضیات

بعد از تعریف صحیح مساله و تمرکز بر زوایای آن، نوبت به بررسی فرضیات می‌رسد. ارائه فرضیاتی که برای حل مساله به کار می‌روند، مانند چیدن خشت اول بنا است. اگر خشت اول را اشتباه بچینید چه می‌شود؟ بله! همه می‌دانیم. تا ثریا دیوارمان کج خواهد رفت.

سعی کنید همیشه چندین بار فرضیات‌تان را چک کنید و از صحت آنها مطمئن شوید. شما می‌توانید قبل از اخذ هر تصمیمی، در مورد فرضیات‌تان با چندین متخصص مشورت کنید.

استفاده از ظرفیت‌های علمی گروه

هرچه تیم شما وسیع‌تر باشد و تنوع افراد متخصص در تیم‌تان گسترده‌تر باشد، تحلیل شما به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود. واقعیت تلخی که یک روز باید با آن روبه‌رو شویم و قبولش کنیم این است که متاسفانه هیچ کدام از ما علامه دهر نیستیم! اهمیت گروه همینجا مشخص می‌شود.

درکنار هم قرار گرفتن چندین فکر با چندین تجربه و دانش متفاوت، می‌تواند از تیم شما یک ابرذهن بسازد که هیچ زاویه‌ کوری را در تحلیل و تعریف مساله باقی نگذاشته است. خلاصه که توانایی تیم‌تان را دست کم نگیرید. ما انسان‌ها به معنای واقعی مکمل هم هستیم.

تقویت تفکر تحلیلی

مدام دیدگاه‌هایتان را به چالش بکشید

یکی از ضرورت‌های مهم تفکر تحلیلی، به چالش کشیدن فرضیات، دانسته‌ها و دانش‌تان است. اگر بیش از اندازه به خودتان مطمئن باشید، نمی‌توانید نتیجه مناسب را کسب کنید. گاهی تنها یک اشتباه کافی است تا تمام زحمات شما و تیم‌تان را به باد بدهد. می‌توانید مدام جلسه بگذارید و آخرین یافته‌هایتان را در آن جلسات به بحث و تبادل نظر بگذارید.

از تجربیات دیگران استفاده کنید

ما نمی‌توانیم همه مسیر پیش رویمان را خودمان به تنهایی طی کنیم و با آزمون و خطا به درستی یا نادرستی کارمان پی ببریم. از طرفی، عمر و سرمایه ما کفاف تجربه همه راه‌های ممکن را نمی‌دهند.دراین مواقع، بهترین کار استفاده از تجربیات دیگران است. تجربیات مکتوب می‌شوند تا دیگران خطاها و اشتباهات ما را مجددا تکرار نکنند.

سعی کنید در مسائل مشابه، حتما از تجربیات دیگران استفاده کنید و مسیرهایی را طی کنید که قبلا تست شده و جواب داده‌اند. شاید این روش تضمینی برای رسیدن به نتیجه مطلوب نباشد، اما لااقل خیالتان راحت است که راه اشتباه را با چشم‌های بسته طی نکرده‌اید.

بازی‌های ذهنی را دست کم نگیرید

هرچیزی که بتواند توانایی‌های مغزتان را تقویت کند، می‌تواند در ارتقا تفکر تحلیلی شما موثر باشد. می‌توانید بازی‌های ذهنی انجام دهید که مهارت تحلیلی ذهن‌تان را به چالش می‌کشند. بازی‌هایی مانند شطرنج می‌توانند تاثیر زیادی بر توان تحلیلی شما داشته باشند.

تقویت تفکر تحلیلی

کنجکاو باشید

کنجکاوی یکی دیگر از خصوصیاتی است که ذهن‌های تحلیل‌گیر از آن بهره‌مند هستند. کنجکاوی در معنای مثبت می‌تواند اطلاعات‌تان را نسبت به مسائل مختلف افزایش دهد و باعث شود که به مرور اطلاعات و منابع متفاوت را باهم مقایسه کنید و توانایی تشخیص اطلاعات درست را از منابع غیرمعتبر و نادرست به دست بیاورید.

و درپایان باید این نکته را به شما یادآوری کنم که تفکر تحلیلی مهارتی نیست که یک شبه و با تمرینات کوتاه‌مدت به‌دست بیاید. باید در تقویت و پرورش مهارت تحلیلی کمی صبور باشید. بهتر است از یک دوست که تجربه بیشتری از شما در این زمینه دارد، در تقویت این تفکر کمک و مشورت بگیرید.

یادتان باشد که همیشه آموخته‌هایتان برای تقویت مهارت تحلیلی را در زندگی روزمره به کار بگیرید تا ناخودآگاه شما به صورت خودکار از این بینش برای تحلیل مسائل و چالش‌ها کمک بگیرد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

[/su_animate]

[/su_box]     

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید