خلاصه کتاب خلاقیت اثر برایان تریسی

کتاب خلاقیت اثر برایان تریسی

فهرست مطالب

خلاقیت یکی از آن ویژگی‌هایی است که در همه شئون زندگی به کارمان می‌آید. چه کسی از داشتن ذهنی خلاق و نوع‌آور بدش می‌آید؟ هیچ‌کس! اما آیا به نظرتان خلاقیت مساله‌ای ذاتی است یا می‌توان با اجرای تکنیک‌هایی متفاوت، آن را یاد گرفت؟ شاید بتوانید جواب سوالتان را در کتاب خلاقیت نوشته برایان تریسی پیدا کنید. با ما در معرفی و بیان خلاصه کتاب خلاقیت همراه باشید.

درباره کتاب خلاقیت

شاید این سال‌ها بیشتر از مزایا و اعتبار خلاقیت در افراد شنیده باشید. افرادی که خلاق هستند و تفکر نوآوری دارند چند پله جلوتر از رقبا قرار می‌گیرند. این صفت مخصوصا در کار و ایجاد کسب‌وکار بسیار کارآمد و راهگشا است. شما می‌توانید با به کارگیری خلاقیت به کارآفرینی نمونه تبدیل شوید.

اما سوال اینجاست که آیا می‌توانیم خلاقیت را درخودمان پرورش دهیم؟ جواب برایان تریسی به این سوال مثبت است. او در کتاب خلاقیت به صورت مفصل از روش‌های پرورش خلاقیت و تفکر نوآورانه حرف زده است.

تریسی معتقد است که خلاقیت و نوآوری، مهم‌ترین و اساسی‌ترین توانایی انسان‌ها است که به صورت بالقوه در وجود همه ما به ودیعه گذاشته شده است.

اگر انسان‌های خلاق نبودند، یا اگر خلاقیت در انسان‌ها وجود نداشت، هیچ‌کدام از پیشرفت‌های امروز بشر به‌وجود نمی‌آمد و ما همان انسان‌های غارنشین هزاران سال پیش بودیم.

همه انواع شاخه‌های هنری، اختراعات فنی، اصلاحات اجتماعی و ارائه راه‌هایی که می‌توانند دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند، از دستاوردهای مهم خلاقیت در زندگی ما است. ما انسان‌ها بدون خلاقیت نمی‌توانستیم به این حد از تکنولوژی و پیشرفت دست پیدا کنیم.

خلاقیت

اما چطور می‌توان خلاقیت را پرورش داد؟

پاسخ تریسی در این کتاب بسیار جالب است. او راهکارهایی ساده و عملی را با خوانندگان به اشتراک می‌گذارد. ما در خلاصه کتاب خلاقیت به راه‌هایی که تریسی برای پرورش قوه خلاقیت ارائه کرده است، خواهیم پرداخت.

خلاصه کتاب خلاقیت

برایان تریسی در کتاب خلاقیت به نکته مهمی اشاره می‌کند. او معتقد است که افراد به صورتی خلاق متولد نمی‌شوند. بلکه سبک زندگی و نوع نگرش آنها به مسائل است که می‌تواند قوه خلاقیت را در آنها پرورش دهد و از آنها انسان‌هایی خلاق بسازد.

این افراد در کار و زندگی موفقیت‌های زیادی کسب می‌کنند و مدیران کسب وکارها همواره به دنبال جذب افرادی هستند که خلاقیت بیشتری در ارائه راه‌حل مسائل به خرج می‌دهند.

البته او از افرادی که سد راه خلاقیت خودشان هستند هم حرف می‌زند؛ چنانکه می‌گوید: کسانى که ذهن کوچک دارند، مى‌خواهند کارهاى احمقانه گذشته را تکرار کنند.

این افراد یکى از فرصت‌هاى بزرگ براى حرکت به سمت جلو و موفقیت را که همه مى‌توانند از آن استفاده کنند از دست مى‌دهند. زیرا اگر قرار بر این بود که با تفکراتی که از قبل داشتند، تغییر و تحولی در راستای پیشرفت زندگی خود داشته باشند، قطعا تا کنون این اتفاق برای آنها افتاده بود.

برایان تریسی در کتاب خلاقیت به شما آموزش می‌دهد که برای داشتن خلاقیت، نوع تفکرتان را تغییر دهید تا نگرش خلاقانه‌ای پیدا کنید. کتاب خلاقیت در ۲۱ فصل تکنیک‌هایی برای بهبود وضعیت اندیشه‌ای و پرورش خلاقیت به شما آموزش می‌دهد.

مقاله مرتبط: تفکر خلاق چیست؟ چگونه تفکر خلاق داشته باشیم؟

این تکنیک‌ها بسیار ساده و درعین حال کاربردی هستند و رمز موفقیت کتاب خلاقیت در همین مساله خلاصه می‌شود.

کتاب خلاقیت اثر برایان تریسی

عناوین فصل‌های کتاب

فصل‌های کتاب خلاقیت به صورت زیر تدوین شده‌اند:

خلاقیت

خلاقیت چیست ؟

فاکتور‌های تعیین کننده خلاقیت

چگونه خلاقیت را تحریک کنیم؟

روش استاندارد

روش ۲۰ ایده

چند سوال متمرکز

ویژگی‌های یک نابغه را کسب کنید

چند تمرین برای تحریک کردن ذهن

شما اینجا هستید و اینجا اهدافتان است

سه مرحله فکر کردن

راه‌های پردازش اطلاعات

تکنیک‌های فکر کردن

تفکر بر مبنای صفر

روش‌های سیستماتیک حل مشکل

راهی برای تحریک خلاقیت

هفت منبع نوآوری

تکنیک گروه اسمی

تفکر افقی

سوالاتی برای تحریک کردن حس کنجکاوی

ارزش اصول مهندسی

ارزیابی ایده‌هایتان

درباره برایان تریسی

برایان تریسی یکی از موفق‌ترین نویسندگان و سخنرانان موفقیت و توسعه فردی در دنیا است. این نویسنده کانادایی، طرفداران زیادی در دنیا دارد و کتابهایش به صورت مداوم تجدید چاپ می‌شوند.

تقریبا اکثر آثار برایان تریسی به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند و میلیونها طرفدار از سرتاسر دنیا، کارهای او را دنبال می‌کنند.

سخنرانی‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی این نویسنده همیشه بسیار شلوغ و پررفت‌وآمد هستند. تریسی در اوایل زندگی اوضاع مالی خانوادگی مناسبی نداشت.

او برای آنکه درآمدی داشته باشد، تن به هرکاری می‌داد. اما حالا، تبدیل به یکی از معروف‌ترین میلیونرهای خودساخته دنیا شده است. شرکت او، در زمینه مشاوره کسب  وکارهای نوپا و توسعه فردی خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد و بسیار موفق عمل کرده است.

تریسی کتابهای خود را براساس تجربیات سال‌های زندگی و مشاوره‌های چندین ساعته با مراجعانش نوشته است. به همین دلیل آثار او بسیار کاربردی و پرطرفدار شده‌اند.

کتابهای او براساس توصیه‌های بسیار ساده و درعین حال عملی است. بسیاری از افراد بیان می‌کنند که کتابهای تریسی تاثیرات بزرگی بر تغییر نگاه آنها به زندگی داشته است.

از جمله معروف‌ترین کتابهای تریسی می‌توان به کتاب خلاقیت، کتاب قورباغه‌ات را قورت بده، پدر پولدار پدر بی‌پول، حرف بزن تا برنده شوی و قورباغه‌ات را ببوس اشاره کرد.

برایان تریسی

قسمت‌هایی از کتاب

در بخشی از کتاب خلاقیت می‌خوانیم: مهارت‌هاى خلاق‌اندیشى براى موفقیت شما نقشى حیاتى بازى مى‌کنند. مدیران به طور متوسط ۵۰ درصد یا بیش از این را صرف حل مسئله مى‌کنند و این کار را به تنهایى یا به کمک دیگران انجام مى‌دهند.

توانایى شما براى برخورد با مشکلات و حل مسئله بیش از هر چیز دیگرى تعیین‌کننده هر اتفاقى است که براى شما در کار و شغلتان روى مى‌دهد.

در واقع با اطمینان خاطر مى‌توان گفت کسى که مهارت‌هاى خلاق ضعیف دارد مجبور است براى دیگرانى کار کند که مهارت‌هاى خلاق بهترى نسبت به او دارند.

خبر خوش این است که خلاقیت یک مهارت است، چیزى مانند دوچرخه‌سوارى یا کار کردن با یک کامپیوتر که با تمرین مى‌توان آن را یاد گرفت و مورد استفاده قرار داد. افزوده بر این، به نظر مى‌رسد رابطه‌اى مستقیم میان کمیت ایده‌هاى نو که در کارتان ایجاد مى‌کنید و میزان موفقیتى که به دست مى‌آورید وجود دارد.

برایان تریسی در بخشی دیگر از کتاب خلاقیت بیان می‌کند: یک ایده یا بصیرت جدید مى‌تواند مسیر کار یک شرکت را به کلى تغییر دهد. سودآورى، درآمد و آینده شما و شرکت شما مى‌تواند با خلاقیت شما رابطه داشته باشد.

در کتاب خلاقیت و حل مسئله (creativity and problem solving) کیفیت زندگى شما و آنچه در آینده با آن روبه‌رو خواهید شد با ذهن شما در ارتباط است. اگر کیفیت اندیشه خود را بهتر کنید، کیفیت زندگى خود را بهتر خواهید کرد.

حال باید به این فکر افتاد که کدام راهی که تا کنون رفته اید اشتباه و کدام راه صحیح می باشد. با رعایت چنین نکاتی می توان با سرعت بسیار مناسبی به سوی موفقیت حرکت نمود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

[/su_animate]

[/su_box]     

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید