فهرست مطالب

با اصول سرمایه گذاری و بهترین روش های آن آشنا شوید


اصول سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی از خردمندانه‌ترین کارهایی است که می‌توانیم برای تضمین زندگی باکیفیت‌تر در آینده انجام دهیم. اما اکثر ما به خوبی با اصول سرمایه‌گذاری آشنا نیستند و نمی‌دانند که باید از کجا شروع کرد و به کجا رسید. اگر شما هم درباره این فعالیت اقتصادی سوالات زیادی دارید، با من در ادامه همراه باشید. در این نوشته با شما از جزئیات سرمایه‌گذاری و حقایق مهمی که دراین رابطه باید بدانید، حرف خواهم زد.

فهرست

فصل ۱

سرمایه گذاری چیست؟


اصول سرمایه گذاری چیست

سرمایه گذاری مفهوم گسترده‌ای دارد. اما اگر بخواهیم در بعد اقتصادی معنای آن را بررسی کنیم، به فرآیند خرید هرچیزی که با گذشت زمان به ارزش آن افزوده خواهد شد، سرمایه‌گذاری گفته می‌شود.

معمولا بازدهی سرمایه‌گذاری به صورت پرداخت درآمد، واریز سود یا افزایش قیمت است. اگر بخواهیم معنای کلی‌تر آن را بررسی کنیم، حتی صرف هزینه برای بهبود وضعیت زندگی هم نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

اما در دنیای مالی منظور از این مفهوم، بیشتر انجام فعالیت‌هایی مانند خرید اوراق بهادار، خرید املاک و سایر کالاهای باارزش است که می‌تواند درطول مدت زمان شما را به سود برساند. درواقع زمانی که شما وجوه مالی‌تان را به چند نوع دارایی تبدیل می‌کنید تا ارزش آن درطول زمان افزایش پیدا کند، سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

سرمایه‌گذار به شخص یا نهادی گفته می‌شود که سرمایه خود را برای تولید درآمد یا به دست آوردن سود افزایش می‌دهد.

فصل ۲

انواع سرمایه گذاری


انواع اصول سرمایه گذاری

بسیاری از افراد موقع شنیدن اسم سرمایه‌گذاری می‌ترسند. آن‌ها فکر می‌کنند سرمایه‌گذاری کاری پرریسک و پرخطر است و ممکن است هرلحظه همه سرمایه‌شان را از دست بدهند. البته این افراد تا حدودی حق دارند. اما اگر با اصول سرمایه گذاری آشنا باشید، کارتان به مراتب راحت‌تر و کم‌ریسک‌تر خواهد بود.

گزینه‌های زیادی در راه سرمایه‌گذاری وجود دارد و فهم این مسئله که کدام گزینه دقیقا مناسب شما است، کمی سخت به‌نظر می‌رسد. در ادامه می‌توانید با نه نوع از متداول‌ترین انواع سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

۱: سهام

احتمالا شناخته‌شده‌ترین و متداول‌ترین نوع سرمایه‌گذاری، سهام است. سهام درواقع بخشی از مالکیت عمومی شرکت‌های تجاری است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، سهام خود را در عرصه عمومی به معامله می‌گذارند و شما می‌توانید به سادگی آن‌ها را بخرید.

منطق سهام، افزایش قیمت است تا با فروش آن‌ها سود به‌دست بیاورید. البته این ریسک هم وجود دارد که سهامتان افت کند و ضرر کنید.

دلالانی وجود دارند که سهام را به سرمایه‌گذاران می‌فروشند. راه دیگر خرید سهام هم انتخاب شرکت‌های کارگزاری است که می‌توانند به شما در خرید سهام کمک کنند.

۲: اوراق قرضه

سرمایه گذاری در خرید اوراق قرضه، مانند قرض دادن پول به نهاد دولتی است. درواقع شما با خرید اوراق قرضه با دولت تجارت می‌کنید. اوراق قرضه معمولا به‌صورت محدود و در ابعاد دولتی منتشر می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را بخرید.

معمولا اوراق قرضه مدت مشخصی در دست صاحبان سرمایه باقی می‌مانند و بعد از گذشت مدت معین، اصل پول همراه با نرخ بهره که از قبل مشخص بوده است، به آن‌ها بر می‌گردد.

همانطور که احتمالا متوجه شدید، اوراق قرضه درصد ریسک پایینی دارد. اما یادتان باشد که معمولا نرخ سود اوراق قرضه بسیار پایین‌تر از سود سهام است.

۳: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مجموعه‌ای از پول جمع زیادی از سرمایه‌گذاران است که به‌صورت گسترده در تعدادی از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند به‌صورت منفعل یا فعال مدیریت شوند.

درواقع شما با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، پولتان را با مجموعی از سرمایه‌گذاران روی هم می‌گذارید و توسط مدیریت در یک نقطه مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنید. شما می‌توانید به سادگی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید و هروقت که خواستید، سهامتان را به فروش برسانید.

مدیریت خبره صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری متنوع، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را به حداقل می‌رساند.

۴: صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق‌های قابل معامله در بورس، درست مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند. اما یک تفاوت عمده با آن‌ها دارند. این صندوق‌ها در بورس معامله می‌شوند و هرکسی می‌تواند از طریق بورس سهام این صندوق‌ها را خریداری کند.

این صندوق‌ها زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند و به همین دلیل به لحاظ مالی کاملا شفاف عمل می‌کنند. ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از صندوق مشترک بیشتر است و ارزش سهام آن‌ها درست مانند سایر سهام بورس، متغیر خواهد بود.

۵: گواهی سپرده

یکی از بی‌خطرترین روش‌های سرمایه گذاری گواهی‌های سپرده هستند. گواهی سپرده به معنای سپرده‌گذاری میزان معینی از پول برای مدت معینی در بانک است. شما بعد از مدتی پولی که به بانک سپرده بودید را به همراه سود آن پس می‌گیرید.

هرچقدر که مدت سپرده‌گذاری بیشتر باشد، درصد سود شما هم بیشتر خواهد شد. این سرمایه‌گذاری ریسک چندانی ندارد. اما یادتان باشد که اگر بخواهید سرمایه خودتان را زودتر از موعدد مقرر از بانک بیرون بیاورید، جریمه خواهید شد.

۶: برنامه‌های بازنشستگی

برنامه‌های بازنشستگی فی‌نفسه به معنای سرمایه‌گذاری نیستند، اما می‌توانند راه را برای سرمایه‌گذاری باز کنند. شما می‌توانید به صورت انفرادی برای بیمه‌های بازنشستگی اقدام کنید یا از طرف کارفرما بیمه شوید.

۷: ارزهای رمزگذاری شده

ارزهای رمزگذاری شده یا ارز دیجیتال از جدیدترین انواع سرمایه‌گذاری محسوب می شوند. بیت کوین از مشهورترین ارزهای دیجیتال است. البته تعداد بی‌شماری از انواع ارزهای دیجیتال وجود دارند که می‌توانید برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

ارزهای رمزپایه پشتوانه دولتی ندارند اما قابلیت خرید و فروش دارند. ارزهای دیجیتال، نوسانات بسیار زیادی دارند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها بسیار پرریسک و پرخطر است.

۸: خرید کالا

راه ساده سرمایه‌گذاری خرید کالا است. شما می‌توانید به صورت عمده محصولات کشاورزی یا کالاهای اساسی و ضروری را بخرید و بعد بفروشید. حتی می‌توانید سنگ‌های معدنی، فلزات گرانبها و.. را هم بخرید و بعد از افزایش قیمت ان‌ها را وارد بازار کنید.

البته سرمایه‌گذاری روی خرید این کالاها این خطر را دارد که قیمت محصول افت کند. وضعیت آب‌وهوا، سیاست‌های دولت‌ها و نوسانات بازار به شدت روی قیمت این محصولات تاثیر خواهند گذاشت.

۹: املاک و مستغلات

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری، خرید زمین، خانه و نگهداری یا اجاره آن‌ها است. البته در بسیاری از کشورها که مالیات روی خانه‌ها بسیار زیاد است، این روش جواب نمی‌دهد.

اما در ایران به خاطر نبود مالیات روی زمین، خانه و خانه‌های خالی، بسیاری از افراد سعی می‌کنند از این روش برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری روی زمین و خانه هم جزو سرمایه‌گذاری‌های کم‌خطر محسوب می‌شود و ریسک نسبتا کمی دارد. البته شما برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به مبلغ قابل توجهی پول نیاز دارید.

فصل ۳

سرمایه گذاری مناسب چه کسانی است؟


اصول سرمایه گذاری مناسب چه کسانی است

اگر بخواهیم از فایده سرمایه‌گذاری برای گروهی خاص حرف بزنیم، درست مانند این است که بگوییم چه کسانی به ویتامین‌ها نیاز دارند. درواقع جواب هر دو سوال یکی است. همه ما از بدو تولد به پشتوانه‌ای مالی برای زندگی بهتر و تامین آینده نیاز داریم.

شما می‌توانید سرمایه گذاری کنید تا:

  • سرمایه مادی‌تان را افزایش دهید.
  • سرمایه خودتان را برای بازنشستگی ذخیره کنید.
  • پول بیشتری را به حسابتان برگردانید.
  • به اهداف مالی‌تان برسید.
  • مجبور به پرداخت مالیات نباشید.
  • کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید یا به گسترش کسب‌وکارتان کمک کنید.
  • از دیگران حمایت کنید.
  • بخشی از شرکت‌های تازه تاسیس شده باشید.

 

پولدار شدن بدون سرمایه

با راه های پولدار شدن بدون سرمایه آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۴

تفاوت سرمایه گذاری سنتی و مدرن چیست؟


اصول سرمایه گذاری سنتی و مدرن

وقتی  از تفاوت اصول سرمایه‌گذاری سنتی و مدرن حرف می‌زنیم، باید عامل مهم تفاوت میان آن‌ها را درنظر بگیریم. اینترنت همانطور که در بسیاری از عرصه‌های زندگی تحول و انقلاب ایجاد کرد، باعث ایجاد عرصه‌‌های جدید در دنیای تجارت و سرمایه شد.

سرمایه‌گذاری سنتی درمقایسه با نوع مدرن با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو است. در نوع سنتی، تجار و سرمایه‌گذاران مجبور بودند برای کار شخصا به نقاط مختلف سفر کنند و دائما در رفت‌وآمد باشند.

ضمن اینکه معمولا این نوع از سرمایه‌گذاری در ابعاد محدود انجام می‌شد. حتی عرصه سرمایه‌گذاری هم محدودتر بود و بیشتر به املاک و کالاها محدود می‌شد.

اما این روزها با فراگیرتر شدن اینترنت و گسترش دانش، سرمایه‌گذاری شکل مدرن به خود گرفته است. حالا در هرکجای دنیا که باشید می‌توانید با یک خط اینترنت پرسرعت و یک لپ‌تاپ، هرکجا که خواستید سرمایه‌گذاری کنید.

از طرفی، سرمایه‌گذاری شکل و عرصه‌های متنوع‌تری را هم تجربه می‌کند. از ارزهای دیجیتال تا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه‌های شگفت‌انگیز علم.

فصل ۵

سرمایه گذاری کوتاه مدت دربرابر سرمایه گذاری بلندمدت


اصول سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت

حتما می‌دانید که علاوه بر شکل سرمایه‌گذاری، مدت بازدهی آن هم یکی دیگر از عوامل ایجاد تفاوت است. درواقع می‌توان بنابر طول مدت بازدهی، سرمایه‌گذاری را به دو صورت بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم کرد.

سودی که کمتر از پنج سال به سرمایه‌گذار برگردد، در حوزه سرمایه‌گذاری کوتاه مدت قرار می‌گیرد. این نوع از سرمایه‌گذاری برای کسانی که دوست دارند در مدت کمی به سود برسند بسیار جذاب است.

اما باید درنظر بگیرید که میزان سودی که در سرمایه گذاری کوتاه‌مدت نصیب شما خواهد شد، قابل مقایسه با سود سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست.

معمولا سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت برای اهداف محدودتر و کوچک‌تر انجام می‌شود و مخصوص کسانی است که اهداف قابل دسترس و دم‌دستی‌تری دارند.

درعوض سرمایه‌گذاری بلندمدت، به صبر و تحمل بیشتری نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دونوع سرمایه‌گذاری، نگاه استراتژیک صاحبان سرمایه به مقوله سود و درآمد است.

فرض کنید که می‌خواهید کارخانه‌ای تاسیس کنید و در محصول موردنظرتان به یکی از بزرگترین برندهای منطقه یا جهان تبدیل شوید.

اگر بخواهید اصولی و درست حرکت کنید، باید زیرساخت‌های بی‌شماری را ایجاد کنید که به سرمایه زیادی دارند. اما درعوض در عرض یکی دو دهه، به هدفتان خواهید رسید و آنوقت ده‌ها برابر سرمایه اولیه به شما برخواهد گشت.

فصل ۶

اصول سرمایه گذاری چیست؟


شروع اصول سرمایه گذاری

اگر دوست دارید سرمایه‌ گذاری را شروع کنید اما هیچ ایده و ذهنیتی نسبت به آن ندارید، گام‌های زیر را دنبال کنید.

۱: وضعیتتان را برآورد کنید و هدفتان را مشخص کنید

قبل از شروع سرمایه‌گذاری باید برآورد درستی از اوضاع مالی‌تان داشته باشید. شما باید مطمئن شوید که وضعیت مالیتان در موقعیتی قرار دارد که بتواند از پس فعالیت جدید اقتصادی‌تان بربیاید.

این برآورد باید همه موارد زیر را دربر بگیرد:

  • درآمد

قبل از سرمایه‌گذاری مطمئن شوید که شغل و درآمدتان آنقدر امنیت مالی دارد که بتواند مخارج‌تان را تامین کند و اجازه شروع سرمایه‌گذاری را به شما بدهد.

  • بدهی

یادتان باشد که قبل از سرمایه‌گذاری بخش بزرگی از بدهی‌هایتان را پرداخت کرده باشید. منطقی نیست که پولی نمی‌توانید به هیچ‌وجه از دست بدهید را در سرمایه‌گذاری به کار بگیرید و این مسئله در شرایطی که بدهی‌ زیادی دارید هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

وضعیت خانوادگی

اگر به تازگی کودکتان به دنیا آمده است، اگر قرار است یکی از فرزندانتان ازدواج کند یا هر خرج بزرگ دیگری که در راه دارید، باید روی ایده سرمایه‌گذاری تجدیدنظر کنید.

مخارج زندگی

همیشه قبل از سرمایه‌گذاری بخشی از پولتان را در دسترس قرار بدهید تا بتوانید آن را درصورت نیاز به سرعت به پول نقد تبدیل کنید. حساب مخارج مبادا را داشته باشید.

خوب است قبل از سرمایه‌گذاری از خودتان سوالاتی درباره هدف و وضعیت‌تان بپرسید. مشخص کنید که به دنبال سود بلندمدت هستید یا کوتاه مدت. آیا پول را برای بازنشستگی درنظر گرفته‌اید یا اهداف دیگری دارید؟ آیا قرار است افراد دیگری هم به سرمایه شما دسترسی داشته باشند یا نه.

همه سرمایه‌گذاران در شروع کار باید این سوالات را از خودشان بپرسند و جواب آن را به درستی مشخص کنند. یادتان باشد که جواب درست و غلط وجود ندارد. همه‌چیز به خودتان، وضعیت‌تان، اهداف و اوضاع خانوادگی‌تان بستگی دارند.

۲: بخشی از پول را کنار بگذارید

قبل از آنکه روی پولتان ریسک کنید و آن را در سرمایه‌گذاری به‌کار بگیرید، بخشی از پول را کنار بگذارید. بااین کار مطمئن خواهید شد که درصورت ضرر کردن، مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

این هزینه باید معادل حداقل سه ماه مخارجتان باشد و در جایی ذخیره شود که کمترین ریسک را داشته باشد.

این مبلغ باید ذخیره شود تا:

  • درصورت اختلال در درآمد یا مشکلات احتمالی، به عنوان ذخیره اضطراری عمل کند.
  • اگر قرار است در جایی پرخطر ریسک کنید، بار روانی ریسک را کاهش دهد.

۳: سرمایه‌گذاری را از بیمه کردنتان شروع کنید

اگر یادتان باشد از بیمه به‌عنوان یکی از انواع سرمایه‌گذاری صحبت کردم. بیمه‌های بازنشستگی نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند چون به شما کمک می‌کنند تا ریسک درآمدتان را در دوره سالخوردگی کاهش دهید.

قبل از هرکاری، بیمه بازنشستگی را در اولویت کارتان قرار دهید. با این کار مطمئن خواهید بود که بعد از گذران دوره فعالیت‌تان، درآمدی خواهید داشت که می‌تواند اموراتتان را پیش ببرد.

امروزه شرکت‌های بیمه زیادی وجود دارند که بیمه‌های عمر و بازنشستگی را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید به نسبت بودجه و سطح انتظاراتتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و پیش بروید.

۴: سرمایه‌گذاری را با کارگزاری‌های کم‌هزینه و در ابعاد محدود شروع کنید

اگر در ابتدای راه سرمایه‌گذاری قرار دارید و هیچ ایده‌ای از بازار سرمایه ندارید، بهترین کار این است که انواع سرمایه‌گذاری را در ابعاد محدود امتحان کنید. البته مطالعه و کسب دانش در زمینه موردنظرتان هم بسیار اهمیت دارد. اما نباید از ارزش و اهمیت تجربه غافل شوید.

سعی کنید در شروع راه سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر و کم‌خطرتر را انتخاب کنید. می‌توانید اهدافتان را کوتاه‌مدت یا میان‌مدت درنظر بگیرید تا برآوردی از میزان سود و هزینه داشته باشید.

 

سرمایه گذاری در بورس

با الفبای سرمایه گذاری در بورس آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

۵: از کارگزاری‌ها یا مشاوران مالی کمک بگیرید

یکی دیگر از کارهای مفیدی که می‌توانید برای شروع انجام بدهید، استفاده از مشاوره افرادی است که تجربه بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری دارند. اگر دوست دارید وارد بورس شوید ولی اطلاعات درستی از آن ندارید، می‌توانید از کارگزاران کمک بگیرید.

استفاده از کارگزاری بورس به‌جای ورود مستقیم خودتان به بازار، علاوه بر کاهش ریسک سرمایه گذاری به شما این امکان را می‌دهد که در حاشیه امنی تجربه کسب کنید و کم‌کم آماده ورود به بازار بورس شوید.

استفاده از تخصص مشاوران مالی برای شروع سرمایه‌گذاری هم گزینه دیگری است که می‌توانید به آن فکر کنید.

۶: سرمایه‌گذاری را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک شروع کنید

یادتان هست که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از روش‌های کم‌ریسک و کم‌خطر سرمایه‌گذاری صحبت کردم؟ یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شما برای سرمایه‌گذاری در ابتدای کار، همین صندوق‌ها هستند.

این صندوق‌ها به‌صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و بار انتخاب سهام پرسود را از روی دوش شما برخواهند داشت.

ویژگی مثبت دیگر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تنوع در سبد سرمایه‌گذاری است. مدیریت این صندوق‌ها خود به‌صورت خودکار از سهام مختلف برای سرمایه‌گذاری استفاده خواهد کرد.

به این صورت تنوع بخشی که یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه‌گذاری درست است اجرایی خواهد شد.

۷: سرمایه‌گذاری را به تدریج افزایش دهید

به‌جای اینکه به یک‌باره تمام سرمایه‌تان را وارد بازار سرمایه کنید، آن را به تدریج و به‌صورت مقطعی افزایش دهید تا به سقف موردنظرتان برسید.

مثلا به‌جای اینکه صدمیلیون در بورس سرمایه‌گذاری کنید، ماهیانه ده میلیون سهم خریداری کنید تا به صدمیلیون برسید.

به این صورت هم خطر سرمایه‌گذاری را کاهش داده‌اید و هم همزمان با افزایش سرمایه، تجربه و دانش‌تان درباره بازار افزایش پیدا کرده است. جان کلام اینکه عجله نکنید!

۸: دوره‌های آموزشی اصول سرمایه گذاری را بگذرانید

هرچقدر که در کار به سمت جلو پیش می‌روید، نیاز به افزایش دانش و آگاهی را هم بیشتر حس خواهید کرد. شما در این مقطع به دوره‌های آموزشی نیاز پیدا خواهید کرد تا رموزی که نمی‌دانید را یاد بگیرید.

حتی می‌توانید به‌صورت شخصی و انفرادی به افزایش دانشتان در این زمینه کمک کنید. از هرچه به شما دید مناسبی می‌دهد دریغ نکنید.

کتاب بخوانید، مستند ببینید، در مجلات اقتصادی اشتراک بخرید، صفحات اقتصادی روزنامه‌ها را ورق بزنید و پادکست گوش بدهید.

مطمئن باشید که چاشنی کردن دانش در تجربه و سرمایه، می‌تواند نتیجه شگفت‌انگیزی را به همراه داشته باشد.

۹: به‌تدریج به‌صورت شخصی وارد بازار سرمایه شوید

وقتی دانش و تجربه کافی در زمینه سهام و بازار سرمایه را کسب کردید، نوبت به ورود خودتان به صورت شخصی به بازار سرمایه می‌رسد.

یادتان نرود که این کار را به‌صورت تدریجی انجام دهید. مهم‌ترین مسئله در سرمایه گذاری حرکت تدریجی است که معمولا اکثر افراد آن را فراموش می‌کنند.

فصل ۷

سرمایه مورد نیاز برای شروع سرمایه گذاری چقدر است؟


هزینه اصول سرمایه گذاری

مسئله اینجاست که نمی‌توان رقم خاص و یکسانی را برای شروع سرمایه‌گذاری درنظر گرفت. اما با توجه به استانداردهای مالی در اصول سرمایه‌گذاری، شما باید درصدی از پولتان را به سرمایه‌گذاری اختصاص بدهید که درصورت ضرر مالی همه زندگیتان به باد نرود!

درواقع بهترین کار این است که بخشی از پولتان را برای روز مبادا کنار بگذارید. بخشی دیگر را برای مخارج ضروری حداقل سه ماه ذخیره کنید و با درنظر گرفتن مخارج ماهانه، آن بخش پولتان را وارد بازار کنید که اختلالی در روند خرج‌ و مخارجتان ایجاد نخواهد کرد.

 

پولدار شدن با سرمایه کم

بهترین راه پولدار شدن با سرمایه کم چیست؟

اکنون بخوانید

فصل ۸

اشتباهات رایج در سرمایه گذاری


استراتژی اصول سرمایه گذاری

۱: تحلیل بنیادی

یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه‌گذاری تجزیه و تحلیل‌های اساسی با هدف تعیین ارزش واقعی یک دارایی یا سهام است. درواقع شما باید با روش‌های تجزیه و تحلیل مالی، قیمت فعلی یک سهم یا دارایی را با وضعیت واقعی آن در بازار مقایسه کنید.

این روش‌ها می‌تواند با استفاده از اطلاعات داده‌های عمومی شرکت‌ها مانند صورت‌های مالی و بازاری انجام شود.

تحلیلگران ارزش واقعی سرمایه، این کار را انجام می‌دهند تا بفهمند آیا سرمایه‌گذاری روی این مورد خاص منطقی است یا نه.

این کار به شما کمک خواهد کرد تا به‌صورت هوشمندانه‌تری سرمایه‌گذاری را اجرایی کنید.

۲: سرمایه‌گذاری روی ارزش

سرمایه‌گذاری روی ارزش یکی از استراتژی‌های بلندمدت است که در آن افراد از تجزیه و تحلیل برای شناسایی دارایی‌ها یا سهم‌های کم‌ارزش بازار استفاده می‌کنند.

این دسته از سرمایه‌گذاران سهم‌های کم‌ارزش را با تخفیف می‌خرند تا بعدها با قیمت‌های بالا به فروش برسانند.

آن‌ها معتقدند که بازار بیش از اندازه به اخبار واکنش نشان می‌دهد و درنتیجه نوسانات زیادی در بازار و جریان عرضه و تقاضا پدید می‌آید. حتی اگر ارزش ذاتی دارایی‌ها تغییر نکند، ممکن است روزی ارزش سهامشان به سرعت افزایش پیدا کند و آن زمان است که می‌توانند به سود برسند.

۳: سرمایه‌گذاری در رشد

بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی یا سهام‌هایی را می‌خرند که پتانسیل زیادی برای رشد در آینده داشته باشند. به این منظور سهام را شناسایی می‌کنند که به‌صورت بالقوه بتوانند در آینده بیش از میزان متوسط بازار سوددهی کنند.

این استراتژی می‌تواند هم در رده استراتژی‌های کوتاه‌مدت قرار بگیرد و هم در رده استراتژی‌های بلندمدت.

در این استراتژی استانداردهایی مانند وضعیت فعلی دارایی، چشم‌انداز صنعت و پتانسیل رشد درنظر گرفته می‌شود و اگر سهمی به هر سه شاخص نتیجه مثبت نشان داد، خریداری می‌شود.

۴: تجزیه و تحلیل فنی

برخلاف تجزیه و تحلیل بنیادی که شاخص‌هایی مانند عوامل داخلی شرکت‌ها (فروش، وام و…) برای ارزیابی ارزش سهم مورد توجه قرار می‌گیرد، در تحلیل فنی از نمودارها برای پیش‌بینی الگوها و روندهای آینده استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاران در این استراتژی با شناسایی نشانه‌های مربوط به بازار، الگوهای پیش رو را پیش‌بینی و سرمایه‌گذاری را اجرایی می‌کنند.

۵: خرید و نگهداری

یکی دیگر از اصول سرمایه‌گذاری، استراتژی خرید و نگهداری است. این استراتژی بلندمدت و منفعل است و در آن سرمایه‌گذاران یک سهم را می‌خرند و بدون درنظر گرفتن نوسانات بازار به مدت طولانی آن را نگه می‌دارند.

منطق این استراتژی اعتقاد به این جمله است: نگهداری سهم به مدت طولانی در بازار، بازده بیشتری نسبت به زمان‌بندی بازار خواهد داشت.

به همین دلیل سرمایه‌گذاران این استراتژی را انتخاب می‌کنند تا نگرانی خاصی از بابت نوسانات کوتاه‌مدت نداشته باشند و در بلندمدت به سود مناسب برسند.

۶: سرمایه گذاری پایدار

این استراتژی درپی سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی است که تاثیرات اجتماعی مثبتی به همراه دارد. مثلا ممکن است سرمایه‌گذاران در صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند.

این نوع از سرمایه‌گذاری رسیدن به سود را در بهبود شرایط و آثار مطلوب جمعی می‌بیند. در این شیوه سرمایه‌گذاران معتقدند که ارزش اجتماعی سرمایه‌گذارایشان اهمیت بیشتری نسبت به سود نقدی دارد.

فصل ۹

اشتباهات رایج در سرمایه گذاری


اشتباهات اصول سرمایه گذاری

۱: درک نادرست سرمایه‌گذاری

وارن بافت، یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان، درباره سرمایه‌گذاری در مشاغلی که درک درستی از آن‌ها ندارید هشدار داده است.

سعی کنید با مطالعه درست وارد بازار سرمایه شوید و اگر اطلاعات زیادی از آن ندارید، از صندوق‌های مشترک یا کارگزاری‌‌ها کمک بگیرید.

۲: اصرار بیش از اندازه به یک شرکت

گاهی اوقات شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم عملکرد خوب و مناسبی دارند. دم‌دستی‌ترین کار ممکن این است که به‌صورت وفادارانه و مداوم در آن شرکت‌ها سرمایه‌گاذری کنیم.

اما یادتان باشد که شما این سهام را برای کسب درآمد خریده‌اید. اگر تغییری در روند شرکت ایجاد شد، فورا دست به کار شوید و سهامتان را بفروشید.

۳: کم‌صبری

بله! همه ما دوست داریم که در کوتاه مدت به سود زیادی برسیم. اما اگر بخواهیم صادقانه به مسئله نگاه کنیم، قدرت زمان به ما نشان داده است که با داشتن کمی صبر می‌توان به نتایج بهتری رسید.

سعی کنید رویکرد آهسته‌ای را درنظر بگیرید و آرام‌آرام پیش بروید. انتظار نداشته باشید که در کوتاه‌مدت به سودهای کلان دست پیدا کنید و فورا اقدام نکنید.

بسیاری از مواقع نداشتن صبر باعث می‌شود که ضررهای کلانی ببینید و فاجعه به بار بیاید. واقع‌بین باشید و سعی کنید با سرعت معقول و منطقی پیش بروید.

۴: گردش مالی بیش از اندازه

بیش از اندازه معامله انجام ندهید. گردش مالی ریز و درشت بیش از اندازه قاتل سود شما در بلندمدت خواهد بود. البته اگر کارگزار سازمانی باشید، داستان فرق می‌کند.

اما اگر سرمایه‌گذاری شخصی و عادی هستید، هربار معامله درصدی از سودتان را به‌خاطر مالیات کسر می‌کند و جدا از آن فرصت سودهای مناسب درازمدت را از شما خواهد گرفت.

سعی کنید زیاد از این شاخه به آن شاخه نپرید و درحد معتدل و منطقی سرمایه را حفظ کنید.

۵: نداشتن تنوع در سبد سرمایه

یکی دیگر از اشتباهات سرمایه گذاری نداشتن تنوع در نوع سرمایه‌گذاری است. یادتان باشد که سرمایه‌گذاران موفق همیشه در چند موقعیت متنوع سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ریسک سود کاهش پیدا کند.

به اصل تنوع که یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری است، پایبند باشید و یادتان باشد که فرصت سرمایه‌گذاری در تمام عرصه‌ها را از خودتان نگیرید. در قانون کلی نباید بیش از ۵ تا ۱۰ درصد سرمایه شما به یک سهم خاص اختصاص داشته باشد.

۶: تصمیم‌گیری احساسی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در این زمینه، تصمیم‌گیری براساس احساسات گذرا و نه منطق است. همه می‌دانیم که ترس و طمع دو احساس حاکم بر بازار سرمایه هستند.

اجازه ندهید که این دو احساس شما را دربر بگیرد. سعی کنید قبل از تصمیم‌گیری روی تصویر بزرگ‌تر بازار تمرکز کنید. ممکن است گاهی بازده بازار در مدت کوتاه به شدت کاهش پیدا کند.

اما این را درنظر داشته باشید که در حالت کلی، به صورت میانگین هر سهم در سال۱۰ درصد رشد را تجربه می‌کند.

یادتان باشد که در افق‌های بلندمدت، بازده سهام نباید تفاوت معناداری با میانگین سود بازار داشته باشد.

فصل ۱۰

عوامل شکست در سرمایه گذاری


دلیل شکست اصول سرمایه گذاری
  • نداشتن هدف

نداشتن چشم‌انداز مشخص و یا هدف معین دقیقا مانند نداشتن ستون فقرات است. تعیین هدف کامل به داشتن برنامه درست منجر می‌شود که درنهایت به موفقیت در سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.

فقدان هدف و برنامه منجر به رفتار غیرمسئولانه و درنتیجه از دست دادن سرمایه خواهد شد.

  • عدم آگاهی از خطر

اگر از میزان ریسک سرمایه آگاه نیستید، مستقیما روی سهام سرمایه‌گذاری نکنید. درک نادرست از خطر و یا ریسک‌پذیری پایین می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه یا نابجا شود.

  • نداشتن صبر و انضباط

صبر و انضباط دو ویزگی موردنیاز در هر سرمایه گذاری است. فقدان هرکدام از این عوامل منجر به شکست در سرمایه‌گذاری خواهد شد.

  • نداشتن مشاور مناسب

نزدیکی به برنامه‌ریز یا مشاور مالی مناسب اقدامی مناسب برای سرمایه‌گذاران مبتدی است تا بتوانند دانش لازم را برای سرمایه‌گذاری موفق کسب کنند.

همانقدر که مشاوران خبره می‌توانند به شما کمک کنند تا راه را به درستی طی کنید، مشاوران نابلد و غیرحرفه‌ای می‌توانند باعث شوند که به اشتباهات بزرگی دچار شوید و شما را به شکست سوق دهند.

  • اعتماد به‌نفس کاذب

به یاد داشته باشید که حتی سرمایه‌گذاران افسانه‌ای و بزرگ هم با اشتباهاتی که داشته‌اند پولشان را از دست ادهاند. هیچ‌کس بدون اشتباه نیست.

اگر فکر کنید که کامل هستید و اشتباه نخواهید کرد، شانستان برای از دست دادن پول بیشتر خواهد شد. اعتماد به‌نفس بیش از اندازه از مهلک‌ترین عوامل در سرمایه‌گذاری است.

  • تجارت کوتاه مدت

تجارت کوتاه مدت بیشتر از سرمایه‌گذاری به قمار شباهت دارد. چون بیش از هرچیزی با عامل شانس طرف هستید تا منطق و اقتصاد. اگر چنین ایده‌‌هایی در سرتان است، کازینوها و سایت‌های شرط‌بندی گزینه‌های بهتری برای شما هستند تا بازار سرمایه.

  • نداشتن تنوع در سبد سرمایه

نداشتن تنوع در سرمایه می‌تواند ریسک کار را افزایش دهد. سعی کنید همیشه از چند منبع برای درآمد و جریان سرمایه‌تان استفاده کنید تا در صورت لزوم، بتوانید درصد خسارت وارد شده به سرمایه‌تان را به حداقل کاهش دهید.

  • تنوع بیش از اندازه

افراط و تفریط در هیچ عرصه‌ای پسندیده نیست. همانقدر که تک محصولی بودن سبد سرمایه نامناسب و غیرحرفه‌ای است، تنوع بیش از اندازه در سرمایه‌گذاری هم باعث می‌شود که کنترل کار از دستتان خارج شود.

سعی کنید سبد سرمایه‌تان را به بیش از ده محصول افزایش ندهید. در این صورت شانس سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را از دست خواهید داد؛ طبیعتا با این وضعیت شانس به دست آوردن سودهای کلان را هم از خودتان دریغ خواهید کرد.

  • عدم نظارت

سرمایه‌گذاری پروسه‌ای طولانی‌مدت است و ممکن است هرازچندگاهی به نظارت و بازبینی شما نیاز داشته باشد. شاید لازم نباشد که روزانه و مرتب وضعیت خودتان را چک کنید اما باید بازه‌های زمانی خاصی را تعیین کنید که در آن‌ها وضعیت‌تان را مورد ارزیابی قرار دهید.

در این صورت خواهید توانست به موقع جلوی ضرر را بگیرید و اگر به اقدامی فوری نیاز است، عکس‌العمل لازم را نشان بدهید.

  • نداشتن دانش کافی

اگر دانش کافی درباره بازار سرمایه نداشته باشید، ممکن است روی چیزی سرمایه گذاری کنید که ارزش چندانی ندارد. به این صورت به سادگی پولتان را از دست خواهید داد.

نداشتن آگاهی و تخصص لازم از دوجهت به شما ضرر خواهد رساند. اول اینکه بدون تخصص قادر به شناسایی پتانسیل واقعی سرمایه نخواهید بود و به سادگی فرصت‌ها را از دست خواهید داد.

دوم، ممکن است که نتوانید ریسک مرتبط را به درستی شناسایی کنید و متحمل ضررهای بزرگی شوید.

فصل ۱۱

چالش های پیش رو در سرمایه گذاری در ایران


اصول سرمایه گذاری در ایران

وقتی از اصول سرمایه گذاری در ایران صحبت می‌کنیم، با وضعیت متفاوتی روبه‌رو هستیم. از طرفی رشد بازار بورس در چند ماه گذشته باعث شده است تا بسیاری از افراد به نیت سودهای مناسب سرمایه خودشان را وارد بازار بورس کنند.

از طرف دیگر به دلیل عدم ثبات در وضعیت اقتصادی، نوسانات بازار بسیار شدید و و غیرقابل پیش‌بینی است. به همین دلیل ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در ایرن کمی پرریسک‌تر و پیچیده‌تر از کشورهای توسعه‌یافته است.

سیاست غیرمتمرکز و بازار بدون ثبات در ایران باعث شده است تا چالش‌های زیادی پیش‌روی سرمایه‌گذران باشد و از طرف دیگر نبود قوانین حمایتی و رویه‌های شفاف عرصه سرمایه را دچار عدم شفافیت کرده است.

به این وضعیت بخش خصوصی منفعل را هم اضافه کنید. بخش خصوصی اقتصاد ایران تابعی از سیاست‌های اقتصادی دولت است و نمی‌تواند به‌صورت خودجوش عمل کند و همین مسئله هم چالش زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

درمجموع اگر قصد ورود به بازار سرمایه در ایران را دارد، حتما از آموزش‌های مناسب، کارگزاری‌های معتبر و مشاورین کاربلد استفاده کنید تا به مشکل برخورد نکنید.

فصل ۱۲

قواعد سرمایه‌گذاری موفق


قوانین اصول سرمایه گذاری موفق

۱: برنامه اقدام و عمل تدوین کنید

سعی کنید قبل از هرکاری تعیین کنید که کجای چرخه عمر سرمایه‌گذاری قرار دارید. اهدافتان چه هستند و برای رسیدن به آن‌ها به چه میزان از سرمایه نیاز دارید.

اگر فکر می‌کنید که تجربه و تخصص کافی برای این کار را ندارید از یک برنامه‌ریز معتبر مالی کمک بگیرید.

انتظاراتتان را نسبت به بازده تاریخی بازار منطقی کنید. انتظار نداشته باشید که یک شبه ثروتمند شوید. یادتان باشد که استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت و سازگار، با گذشت زمان به ایجاد ثروت خواهد رسید.

۲:برنامه‌های مالی‌تان را سیال اجرا کنید.

ممکن است با گذشت زمان و افزایش درآمد، بخواهید که چیزهای بیشتری را به کارتان اضافه کنید. در انتهای هرسال مالی، سرمایه‌هایتان را کنترل و عملکردتان را مرور کنید.

تعیین کنید که آیا نسبت به سهام و درآمد ثابتتان، قرار است درآمد ثابتی داشته باشید یا قصد تغییر در نحوه درآمدزایی‌تان دارید. ممکن است به نسبت به برنامه، نیاز به تغییر استراتژی داشته باشید.

 

برنامه‌ریزی استراتژیک

از مزایا و مراحل برنامه‌ریزی استراتژیک بیشتر بدانید

اکنون بخوانید

 

۳: مقداری از پولتان را برای تفریح و سرگرمی کنار بگذارید

همه ما نیاز به صرف هزینه برای تفریح و سرگرمی داریم. از این حالت کلافه نباشید. طبیعت ما ایجاب می‌کند که چنین علاقه‌ای داشته باشیم.

به‌جای مبارزه با آن، سعی کنید برنامه‌هایتان را با احساساتان سازگار کنید. هیچ ایرادی ندارد که کمی از پول سرمایه‌گذاری‌تان را خرج تفریحتان کنید.

۴: ضرر و زیان خود را به مبلغ اصلی محدود کنید

اگر قرار است ضرری داشته باشید، آن را از مبلغ اصلی سرمایه‌گذاری‌تان کسر کنید. مثلا اگر سهامی دارید که متعلق به شما نیست، آن را نفروشید تا ضررتان را جبران کنید.

درعوض برای از دست دادن همه دارایی‌هایتان هم خودتان را آماده کنید. یادتان هست که در ابتدای نوشته از اختصاص مبالغی برای وضعیت‌های خاص و اضطراری صحبت کردم؟

دقیقا همین موقعیت، ممکن است شما را مجبور کند برای چند ماه از پس‌اندازتان امرار معاش کنید. پس سعی کنید برای هر وضعیتی آماده باشید و غافلگیر نشوید.

۵: صبور باشید

یکی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری موفق در بازار سرمایه، صبر و تلاش است. هیچوقت انتظار نداشته باشید که یک شبه به سودهای کلان برسید. درعوض باید برای افق بلندمدت برنامه بریزید. سرمایه گذاری نیاز به تلاش مداوم و مطالعه همزمان دارد.

اگر خودتان را با نیازهای روز به‌روزرسانی کنید و در کنار آن توقعاتتان را  از وضعیت بازار به محدوده منطقی نزدیک کنید، در مدت‌های طولانی‌تر خواهید توانست به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنید.

فصل ۱۳

اصول سرمایه گذاری وارن بافت


اصول سرمایه گذاری وارن بافت

احتمالا با وارن بافت، یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران دنیا آشنا هستید. این سرمایه‌گذار معروف، اصول زیادی برای موفقیت در سرمایه‌گذاری تعریف کرده است.

بسیاری از این اصول با اصولی که قبلا از آن‌ها صحبت کردم هم‌پوشانی دارند. اما بد نیست که اصول سرمایه گذاری را  از زبان بافت هم بخوانید.

۱: همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد نگذارید

تنوع در سرمایه‌گذاری یکی از اصول مهم موفقیت در بازار سرمایه است که بافت هم به آن تاکید می‌کند. یادتان باشد که همه سرمایه‌تان را روی یک بخش متمرکز نکنید تا درصورت ضرر، حجم وسیعی از خسارت را متحمل نشوید.

۲: تاجر نباشید، سرمایه‌گذار باشید

روی سودهای کلان کوتاه‌مدت فکر نکنید. این کار، فعالیت شما را بیش از سرمایه‌گذاری به قمار تبدیل می‌کند. یادتان باشد که ذات سرمایه‌گذاری در صبر و تفکر استراتژیک است.

۳: عدد محور نباشید

سعی کنید بیش از آنکه روی اعداد و ارقام سرمایه‌گذاری کنید، ارزش واقعی هر سهم را نسبت به واقعیت‌های بازار و وضعیت فعلی بسنجید. تمرکز روی اعداد ممکن است شما را از واقعیت‌ها دور کند.

۴: بیش از اندازه ریسک نکنید

بافت به شدت مخالف ریسک‌های بسیار بزرگ است و معتقد است که باید تا جایی که می‌توانید از ریسک‌های بزرگ دوری کنید. به این صورت زیان را به حداقل خواهید رساند.

۵: فلسفه سرمایه‌گذاری خودتان را طراحی کنید

سعی کنید اهداف، موقعیت و وضعیتتان را برآورد کنید و برای سرمایه‌گذاریتان هدف‌گذاری کنید. همیشه برنامه را باتوجه به خودتان بومی‌سازی کنید و از کسی پیروی نکنید.

۶: از سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که با معیارهایتان سازگار نیست اجتناب کنید

یادتان باشد که همیشه با توجه به معیارهایی که برای خودتان تعریف کرده‌اید پیش بروید. نیاز نیست که تحت هر شرایطی و در هربخشی سرمایه‌گذاری کنید. اولویت خودتان و عقایدتان است.

فصل ۱۴

قدرت سود مرکب در اصول سرمایه گذاری


سود مرکب اصول سرمایه گذاری

یکی از مسائل جذاب در اصول سرمایه‌گذاری، سود مرکب است. سود مرکب به زبان ساده به معنای سود خالص دارایی اولیه شما به اضافه سودی است که به سودهایتان تعلق می‌گیرد.

قدرت سود مرکب در دراز مدت آشکار خواهد شد. قدرت عجیب این سود باعث می‌شود که سرمایه را نسبت به سود ساده چندین برابر افزایش خواهد داد.

البته یادتان باشد که اگر دوست دارید از سود مرکب بهره‌مند شوید، باید حداقل برای مدت زمانی چندماهه، از سود ساده خود صرف نظر کنید تا بتوانید از آن‌ها هم سود کسب کنید.

به همین دلیل داشتن درآمدی ثابت که جدا از درآمد حاصل از سرمایه گذاری باشد، یکی از پیش‌شرط‌های داشتن سود مرکب است.

نیازی نیست که برای دست‌یابی به سود مرکب از سرمایه‌های کلان استفاده کنید. شما می‌توانید بخشی از دارایی‌تان را که حداقل تا چندسال آینده به آن نیاز نخواهید داشت را در خدمت سود مرکب به کار بگیرید.

یادتان باشد که برای دست‌یابی به سود مرکب نمی‌توانید در بانک یا عرصه‌های این‌چنینی پس‌انداز کنید. اما درعوض در بازار بورس خواهید توانست سود مرکب را اجرایی کنید.

فصل ۱۵

قانون جذب ثروت در اصول سرمایه‌گذاری


جذب ثروت اصول سرمایه گذاری

بسیاری اعتقاد دارند که هستی، عرصه تردد انرژی و تبادلات کوانتومی است. به همین دلیل، همه انرژی که ما به طبیعت می‌فرستیم بازخورد خواهد گرفت. چه مثبت و چه منفی.

در این میان عده‌ای تکنیک‌هایی برای افزایش ثروت یا برآورده کردن آرزوها از راه ارسال انرژی به هستی پیشنهاد کرده‌اند.

قانون جذب کائنات، تئوری ساده و درعین حال جذابی دارد. این قانون به ما می‌آموزد که دنیای اطراف ما را افکارمان می‌سازد. درواقع زندگی ما و هرآنچه که برایمان اتفاق می‌افتد چیزی جز آنچه فکر می‌کنیم نیست. به قول معروف، «هرچیز که در جستن آنی، آنی.»

اما قانون جذب نکته ساده و طلایی دارد. این قانون می‌گوید ما برای آنکه بفهمیم افکار ما به کدام سمت و سو می‌روند و درواقع برای اینکه بفهمیم چه اتفاقی قرار است برایمان بیفتد، باید به احساسات‌مان توجه کنیم.

به معنای ساده‌تر، افکار جهت‌دهنده زندگی‌ما هستند و احساساتمان نشان‌دهنده آن چیزی هستند که افکارمان قرار است برایمان بسازد.

مثلا برای اینکه بفهمید در آینده به آرزویتان خواهید رسید یا نه، کافیست به احساساتتان درمورد آن آرزو نگاه کنید. اگر احساس می‌کنید رسیدن شما به آن ممکن و حتمی است، پس به آن خواهید رسید. اگر فکر می‌کنید بعید است به آرزویتان دست پیدا کنید، پس قرار نیست به آن برسید.

اما راه حل چیست؟

آیا ما صرفا می‌توانیم از امکان وقوع یا عدم امکان وقوع آرزوها و خواسته‌هایمان باخبر باشیم؟ یک ناظر منفعل و بدون حرکت؟ جواب منفی است.

خبر خوب اینکه قانون جذب می‌تواند امکان کنترل سرنوشت و هرآنچه که می‌خواهید به آن برسید را برای شما فراهم کند. درواقع اصلا قانون جذب برای همین نوشته شده است.

شما می‌توانید با در کنترل قرار دادن احساساتتان می‌توانید باعث تسریع رسیدن به خواسته‌هایتان شوید و افکارتان را درجهت رسیدن به آن تنظیم کنید.

قانون جذب به شما امکان تبدیل شدن به یک ناظر کنشگر می‌دهد که قرار نیست به راحتی تسلیم سرنوشت شود.

شما می‌توانید با بالا بردن سطح انرژی مثبت درون‌تان و تنظیم وضعیت ارتعاشات بدنی‌تان، انرژی‌های مثبت موجود در کائنات را به خود جذب کنید. جان کلام اینکه مثبت باشید و اجازه دهید خوش‌بینی در تمام ارکان وجودی زندگی‌تان جاری شود.

البته به شخصه معتقدم که قانون جذب یا تلقین مثبت به تنهایی نمی‌تواند اثر خاصی داشته باشد. شما باید قبل از هرچیزی تلاش و پشتکار داشته باشید. با دانش پیش بروید و برنامه درستی برای کارهایتان داشته باشید.

در آخر، سرنوشت همه امور را به دست تقدیر بسپارید و ایمان داشته باشید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت. در این صورت می‌توان به قدرت قانون جذب ایمان داشته باشید.

فصل ۱۶

ایده های سرمایه گذاری


ایده اصول سرمایه گذاری

به نظر شما به غیر از بازار بورس و اوراق بهادار، چه راه‌های دیگری برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد؟

شما می‌توانید با خلق کسب‌وکارهای تولیدمحور، سرمایه‌گذاری میان‌مدتی انجام بدهید و اگر کمی خلاق باشید، خواهید توانست به سودهای مناسبی هم دست پیدا کنید. در ادامه از ایده‌های سرمایه‌گذاری در ایران با شما صحبت خواهم کرد:

  • سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای
  • سرمایه‌گذاری در صنایع سورتینگ و بسته‌بندی
  • سرمایه‌گذاری در صنایع آرایشی و بهداشتی، تولید محصولات شوینده و پاک‌کننده‌های الکلی
  • کارگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها
  • استارتاپ‌های دانش بنیان
  • بسته‌بندی و جابه‌جایی
  • صنایع انرژی تجدیدپذیر

فصل ۱۷

نقل قول های معروف درباره اصول سرمایه‌گذاری


اصول سرمایه گذاری نقل قول

کسب و کار ایده‌آل، کسب‌وکاری است که بازدهی بالایی نسبت به سرمایه اولیه ایجاد می‌کند و سرمایه زیادی را برای بازدهی‌های بالا اختصاص می‌دهد. چنین کسب‌وکاری به یک ماشین سود مرکب تبدیل می‌شود.

“وارن بافت”

من فکر می‌‌کنم شما باید یاد بگیرید که پشت هر سهام یک شرکت است و تنها یک دلیل واقعی برای افزایش قیمت سهام وجود دارد. شرکت‌ها از عملکرد ضعیف به عملکرد قوی می‌رسند یا شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند.

“پیتر لینچ”

اصلی‌ترین مشکل سرمایه‌گذار – حتی بدترین دشمن او – احتمالا خود اوست.

“بنجامین گراهام”

اگر نمی‌توانید ضرر ۲۰ درصدی را در بازار سهام تصور کنید، نباید وارد سهام شوید.

“جان بوگل”

قیمت یک کالا هرگز به صفر نمی‌رسد. وقتی شما در بازار آتی کالا سرمایه‌گذاری می‌کنید، در حال خرید یک تکه کاغذ نیستید که نشان‌دهنده مالکیت غیرقابل لمس شما در یک شرکت است که احتمال ورشکستگی آن نیز وجود دارد.

“جیم راجرز”

چند میلیونر می‌شناسید که با پس‌انداز کردن در حساب‌های پس‌انداز ثروتمند شده باشند؟ من صحبت دیگری ندارم.

“رابرت آلن”

وقتی صحبت از اصول سرمایه‌گذاری می‌شود، هدف این که پول با بالاترین نرخ و کمترین میزان ریسک ممکن، رشد کند. با وجودی که هیچ میان‌بری برای ثروتمند شدن نیست، راه‌های هوشمندانه‌ای برای آن وجود دارد.

“فیلیپ تاون”

فصل ۱۸

معرفی کتاب


اصول سرمایه گذاری معرفی کتاب

وقتی از کتاب‌های مفید برای سرمایه گذاری صحبت می‌کنیم، اولین اسمی که به میان می‌آید، وارن بافت است. وارن بافت، سرمایه‌گذار مشهور دنیا، در کتاب‌های خود از روش‌های هوشمندانه سرمایه‌گذاری صحبت کرده است.

در کنار کتاب‌های این نویسنده می‌توانید از کتاب‌های دیگری هم استفاده کنید که به شما آموزش سرمایه‌گذاری درست و هدفمند را خواهند داد. می‌توانید از کتاب‌های زیر برای آموزش سرمایه‌‌گذاری استفاده کنید:

ما در اپلیکیشن ذهن هرآنچه شما برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان نیاز داریم فراهم کرده‌ایم. اگر به دنبال منبعی معتبر برای آموزش راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکارتان هستید، با کلیک بر لینک زیر اپلیکیشن ذهن را نصب کنید و به عضوی از خانواده بزرگ ذهن تبدیل شوید. ما در ذهن منتظر شماییم.

دانلود ذهن سرمایه گذاری

2 دیدگاه‌ها

    • خب بستگی به این داره که بهترین در نگاه شما چی باشه و اینکه چقدر بتونین ریسک کنین. فکر میکنم جواب این سوال کاملا به خودتون بستگی داره

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید