سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس

فهرست مطالب

یادگیری نحوه سرمایه گذاری در بورس با یادگیری چگونگی خرید سهام آغاز می‌شود. از نظر تاریخی، بازده سرمایه گذاری در بازار بورس از بسیاری دیگر از دارایی‌ها پیشی گرفته است و آن را به ابزاری قدرتمند برای کسانی تبدیل کرده است که قصد دارند پول خود را رشد دهند. درحقیقت، سرمایه گذاری در بورس یک تلاش طولانی مدت است! وقتی اقتصاد کشور دوره‌های پرتلاطم خود را طی می‌کند، نوسانات سهام اجتناب ناپذیر است. به هر روی، ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با یادگیری نحوه خرید سهام، سفر سرمایه گذاری خود در بورس را شروع کنید؛ با ذهن همراه باشید.

چه نوع سهامی بخریم؟

برای سرمایه گذاری در بورس چندین راه وجود دارد. برای این منظور می‌توانید یکی از رویکردهای زیر یا هر سه روش را استفاده کنید:

  • در سهام منفرد سرمایه گذاری کنید: اگر از تحقیق و مطالعه در مورد بازارها و شرکت‌ها لذت می‌برید، سرمایه گذاری در سهام منفرد روش خوبی برای شروع کار خواهد بود. حتی اگر قیمت سهام برخی از شرکت‌ها بسیار بالا به نظر برسد و شما تازه کار خود را شروع کرده‌اید و فقط مبلغی ناچیزی دارید، می‌توانید به خرید سهام منفرد نگاه کنید.
  • در صندوق قابل معامله ETFT سرمایه گذاری کنید: صندوق‌های قابل معامله در بورس، سهام بسیاری را برای پیگیری یک شاخص اساسی خریداری می‌کنند. وقتی شما در یک ETF سرمایه گذاری می‌کنید، مثل این است که سهام را از بسیاری شرکت‌ها که دارای یک شاخص سهام هستند خریداری کرده‌اید. ETF در بورس مانند سهام است، اما تنوع بیشتری نسبت به سهام دارد.
  • در صندوق سرمایه گذاری سهام فعالیت کنید: صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک شباهت‌های خاصی با ETF دارند، اما تفاوت‌های مهمی نیز برای آن‌ها وجود دارند. صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک مدیرانی دارند که سهام‌های مختلف را انتخاب می‌کنند تا بتوانند یک شاخص معیار را شکست دهند. هنگام خرید سهام یک صندوق سرمایه گذاری سهام، سود شما از سود سهام، سود بهره و سود سرمایه حاصل می‌شود. صندوق‌های شاخص کم هزینه، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترکی هستند که بیشتر شبیه ETF می‌باشند.

نحوه خرید سهام به اهداف سرمایه گذاری شما و میزان علاقه‌مندیتان در مدیریت آنها بستگی دارد.به خاطر داشته باشید که هیچ راهی درست یا غلطی برای سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد. هنگام یادگیری سرمایه گذاری و ایجاد نمونه کارها، یافتن بهترین ترکیب از سهام انفرادی، ETF و صندوق‌های سرمایه گذاری ممکن است به عنوان آزمون و خطا برای شما در نظر گرفته شوند.

نحوه سرمایه گذاری در بورس در چگونه است؟

نحوه سرمایه گذاری در بورس در چگونه است؟

حساب‌ها و سیستم عامل‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای خرید سهام استفاده کنید. شما می‌توانید سهام خود را از طریق کارگزاری آنلاین خریداری کنید یا می‌توانید یک مشاور مالی استخدام کنید تا سهام را برای شما خریداری کنند. بهترین نوع روشی است که بررسی می‌کند، با چه مقدار تلاش و راهنمایی می‌خواهید در روند مدیریت سرمایه گذاری‌های خود فعالیت کنید. به هر روی، نحوه سرمایه گذاری در بورس به شرح زیر است:

  • یک حساب کارگزاری باز کنید: اگر شناخت اولیه‌ای از سرمایه گذاری دارید، می‌توانید یک حساب کارگزاری آنلاین افتتاح کنید و سهام بخرید. یک حساب کارگزاری در انتخاب و خرید سهام، شما را وارد دنیای بورس می‌کند.
  • یک مشاور مالی استخدام کنید: اگر ترجیح می‌دهید مشاوره و راهنمایی بیشتری برای خرید سهام و سایر اهداف مالی داشته باشید، استخدام یک مشاور مالی را در نظر بگیرید. این مشاور مالی به شما کمک می‌کند تا اهداف مالی خود را مشخص کرده و سپس خرید و مدیریت سرمایه گذاری‌های خود را از جمله خرید سهام انجام دهید. مشاوران مالی هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند که می‌تواند یک هزینه سالانه مسطح، هزینه هر معامله یا درصدی از دارایی‌های تحت مدیریت آن‌ها باشد.
  • مشاور روبو انتخاب کنید: مشاور روبو یک روش ساده و بسیار ارزان برای سرمایه گذاری در سهام است. بیشتر مشاوران روبو پول شما را در اوراق بهادارETF سرمایه گذاری می‌کنند و دارایی‌ها را خریداری کرده و کارها را برای شما مدیریت می‌کنند. قیمت آن‌ها معمولاً کمتر از مشاوران مالی است، اما شما به ندرت از یک انسان برای پاسخگویی به سؤالات و راهنمایی‌های خود بهره‌مند می‌شوید.
  • از طرح خرید مستقیم سهام استفاده کنید: اگر ترجیح می‌دهید فقط در چند سهام سرمایه گذاری کنید، بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که خرید مستقیم سهام آن‌ها را امکان پذیر می‌کند. بسیاری از برنامه‌ها معاملات بدون حق کمیسیون را ارائه می‌دهند، اما ممکن است هنگام فروش یا انتقال سهام خود به هزینه‌های دیگری نیاز داشته باشند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] راهکار موفقیت در بورس؛ چطور می‌توان در بورس سرمایه گذاری موفق انجام داد [/su_animate]

[/su_box]

به خاطر داشته باشید که فارغ از روشی که برای سرمایه گذاری در سهام انتخاب می‌کنید، به احتمال زیاد در برخی مواقع برای خرید یا فروش سهام یا مدیریت حساب کارمزد پرداخت خواهید کرد. به مقدار کارمزد و هزینه در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و ETF توجه کنید. از اینکه بخواهید با یک نماینده خدمات مشتری در یک کارگزاری آنلاین یا مشاور روبو گپی بزنید و آن‌ها شما را در مورد هزینه‌هایی که ممکن است به عنوان مشتری متحمل شوید مطلع سازند، خجالت نکشید!

نحوه خرید سهام با حساب‌های سرمایه گذاری در بورس

نحوه خرید سهام با حساب‌های سرمایه گذاری در بورس

انواع مختلفی از حساب‌ها وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا سهام بخرید. گزینه‌های ذکر شده در بالا برخی یا همه این حساب‌های مختلف سرمایه گذاری را ارائه می‌دهند، اگرچه برخی از حساب‌های بازنشستگی فقط از طریق کارفرمای شما در دسترس هستند.

حساب بازنشستگی

  • حساب‌های سرمایه گذاری مشمول مالیات: حساب‌های بازنشستگی که در بالا ذکر شد، به طور کلی برای سرمایه گذاری‌های شما نوعی درمان مالیاتی ویژه ای را ارائه می‌دهند و محدودیت‌های مشارکتی دارند. درآمد حاصل از سرمایه گذاری سهام حاصل شده در حساب‌های سرمایه گذاری مشمول مالیات، به عنوان درآمد منظم تلقی می‌شود و هیچ گونه برخورد مالیاتی خاصی با آن وجود ندارد. به علاوه، هیچ محدودیتی نیز برای مشارکت وجود ندارد.
  • حساب‌های پس انداز آموزش و پرورش: اگر برای اهداف آموزش واجد شرایط، پس انداز می‌کنید، برنامه‌های پس انداز آموزش به شما این امکان را می‌دهند تا در سهام، به طور کلی از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و اوراق بهادار تاریخ هدف، سرمایه گذاری کنید. این حساب‌ها شامل صدها طرح و حساب پس انداز آموزش و پرورش است.

بسته به اینکه چگونه سرمایه گذاری در بورس را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید حساب‌های سرمایه گذاری خود را از طریق کارگزار (آنلاین یا از طریق مشاور مالی)، از طریق بانک یا از طریق حساب خود تنظیم کنید.

نحوه تأمین اعتبار حساب

اگر قصد خرید سهام از طریق حساب بازنشستگی را دارید، ممکن است بخواهید یک سپرده دوره‌ای ماهیانه ایجاد کنید. به عنوان مثال، سقف مشارکت ۲۰۲۰ برای بازنشستگی فردی برای هر فرد زیر ۵۰ سال ۶۰۰۰ دلار و برای هر ۵۰ ساله یا بالاتر ۷۰۰۰ دلار است. اگر هدف شما حداکثر کردن سهم خود برای سال است، شما می‌توانید برای رسیدن به حداکثر حداکثر مبلغ ۵۰۰ دلار در ماه واریز کنید (این ارقام برای کشور آمریکا است. داخل ایران هم اکنون بازار بورس در وضعیت غیر قابل کارشناسی قرار دارد).

اگر سهام خود را از طریق برنامه بازنشستگی مورد حمایت کارفرمایان خریداری می‌کنید، باید مشخص کنید که می‌خواهید چند درصد از حقوق خود را یا یک دلار ثابت از هر چک حقوقی کسر کنید.

برای انواع دیگر حساب‌های سرمایه گذاری، اهداف مشخص خود را تعیین کنید و سپس تصمیم بگیرید که چه مقدار از بودجه ماهانه خود را می‌خواهید در سهام سرمایه گذاری کنید. می‌توانید به صورت دستی وجوه را به حساب خود منتقل کنید یا سپرده‌های دوره ای را تنظیم کنید تا اهداف سرمایه گذاری سهام خود را در مسیر خود قرار دهید.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در بورس

نکات مهم برای سرمایه گذاری در بورس

در اینجا چند نکته وجود دارند که باید هنگام تنظیم بودجه سرمایه گذاری برای بورس و تأمین اعتبار حساب خود به خاطر بسپارید:

  • خرید از صندوق سرمایه گذاری مشترک: بسیاری از صندوق‌های سرمایه گذاری سهام، حداقل مقادیر اولیه خرید را دارند. حتما گزینه‌های مختلفی را جستجو کنید، سهام یاب یک منبع عالی برای یافتن گزینه‌هایی با حداقل صفر برای شروع سرمایه گذاری در سهام در اسرع وقت است.
  • کمیسیون‌های معاملاتی: اگر حساب کارگزاری شما کمیسیون معاملات را دریافت می‌کند، ممکن است بخواهید برای خرید سهام به ویژه سهام منفرد، موجودی خود را افزایش دهید تا این که کمیسیون فقط اندکی از پول شما را سرمایه گذاری کند.
  • کارمزد صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک: هنگام خرید در صندوق سرمایه گذاری سهام، حتماً بررسی کنید که بار سهامی‌ که خریداری می‌کنید چیست. برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری شارژ پیش فروش یا عقب مانده دارند اصطلاحاً «بار» نامیده می‌شوند که هنگام خرید یا فروش سهام ارزیابی می‌شود. اگرچه همه صندوق‌های سرمایه گذاری بار ندارند، اما دانستن قبل از خرید می‌تواند به شما کمک کند تا از هزینه‌های غیر منتظره جلوگیری کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] راه های افزایش ثروت ؛ هفت راهکار اساسی برای پولدار شدن [/su_animate]

[/su_box]

شروع به سرمایه گذاری در بورس کنید

سهام جداگانه، ETF یا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترکی که با ترجیحات سرمایه گذاری شما همسو هستند را انتخاب کنید و شروع به سرمایه گذاری کنید. اگر کار با مشاور روبو را انتخاب کرده‌اید، سیستم مبلغ مورد نظر شما را در یک نمونه کار از قبل برنامه ریزی شده متناسب با اهداف شما سرمایه گذاری می‌کند. اگر یک مشاور مالی را انتخاب کرده‌اید، آن‌ها پس از بحث و گفتگو با شما سهام یا بودجه ای را برایتان خریداری می‌کنند.

با اجرای موفقیت آمیز سفارش، اوراق بهادار در حساب شما قرار می‌گیرد و لذت بردن از جوایز بازار سهام را کسب خواهید کرد. با تغییر اقتصاد، بورس ضررهای زیادی را متحمل می‌شود، اما برای بلند مدت، شما در بخشی از سرمایه گذاری‌ها شرکت خواهید کرد که به سرمایه گذاران برای رشد بیشتر کمک می‌کند.

همانطور که خریدهای سهام اولیه خود را انجام می‌دهید، ثبت نام در طرح سرمایه گذاری مجدد سود سهام (DRIP) را در نظر بگیرید. DRIP سودهایی را که سهام فردی یا سهام مشترک صندوق سرمایه گذاری یا ETF کسب می‌کنید، می‌گیرد و به طور خودکار مجدداً آن‌ها در صندوق یا سهام سرمایه گذاری می‌کند.

کلام آخر

پس از تصمیم برای سرمایه گذاری در بورس، می‌توانید برنامه‌ای برای بررسی سرمایه گذاری‌های خود تنظیم کنید و در صورت لزوم آن‌ها را متعادل کنید. یک برنامه به شما کمک می‌کند تا سبد سهام خود را با ترکیبی از سهام‌های مناسب، قابل ریسک و اهداف مالی متعادل سازید. نوسانات بازار ممکن است تعادل دارایی شما را به هَم بزند، بنابراین اعلام حضو مداوم شما کمک می‌کند تا معاملات افزایشی داشته باشید تا سبد سهام خود را مرتب نگه دارید.  یک برنامه ماهانه یا سه ماهه روند خوبی است. هنگام بررسی سهام‌ها، به یاد داشته باشید که هدف، خرید کم و فروش بالا است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید