نیچ مارکتینگ چیست؟ آیا برای شروع یک کسب و کار گزینه ایده‌ آلی است؟

نیچ مارکتینگ چیست؟ آیا برای شروع یک کسب و کار گزینه ایده‌ آلی است؟

فهرست مطالب

نیچ مارکتینگ (Niche marketing) موضوعی به ظاهر تازه در کسب‌وکار اینترنتی است. همه ما به خوبی می‌دانیم که در هر نوع از بازاریابی از یک استراتژی خاص استفاده می‌کنند، اما چگونه با استراتژی هر روش تبلیغاتی باید آشنا شد؟ در کسب‌و‌کار اینترنتی باید از کجا شروع کرد که موفق شویم؟ آیا در بازاریابی آنلاین هم هدف‌گذاری معنا دارد؟

تمامی این سؤالات و هزاران سؤال دیگر شاید در ابتدا اجازه ندهند که شما درست تصمیم بگیرید، پس قبل از هرگونه اقدامی سعی کنید به سؤالات اصلی ذهن خود پاسخ دهید. هرگونه فعالیت اقتصادی شما در اینترنت نیازمند ذهنی آرام، مصمم و با اراده است. ما در ادامه شما را با نیچ مارکتینگ و هر آنچه به این روش بازاریابی مرتبط است، بیشتر آشنا می‌کنیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

اهمیت همفکری در نیچ مارکت

نیچ مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ دنیایی است که تنها بر پایه هدف‌گذاری شما می‌تواند بازدهی خود را نشان دهد. هرچقدر هدفمند‌تر انتخاب کنید و فعالیت خود را ادامه دهید، قطعاً برگ برنده در دستان شماست.

در این ‌بین لازم است که با قدم‌های کوچک و آهسته رو به جلو بروید؛ یعنی بهتر است که تنها نیاز یک‌سری مشتری خاص را بشناسید و به برآورد این نیاز بیندیشید. البته اندیشیدن تنها مهم نیست، بلکه باید آن نیاز را هرچه سریع‌تر برطرف کنید تا گوی برنده در دستان شما باشد.

یک قشر خاص همیشه سود خوبی را برآورد می‌کنند؛ چرا‌که هدف بسیاری از شرکت‌های بزرگ قرار نمی‌گیرند و این خود می‌تواند برای شرکت‌های کوچک‌تر یک فرصت فوق‌العاده و منحصر‌به‌فرد باشد و این‌گونه است که شما با یک نوع بازاریابی به نام بازاریابی گوشه‌ای رو‌به‌رو می‌شوید.

انتخاب یک گروه خاص در جامعه

در نیچ مارکتینگ هدف‌گذاری مهم است؟

قطعاً هدف‌گذاری مهم‌ترین دست‌مایه هر کسب‌و‌کار منسجم و البته با برنامه، به‌خصوص نیچ مارکتینگ است. زمانی‌که شما از همان ابتدا نیاز یک گروه خاص را بشناسید و در مورد آن بتوانید هوشمندانه از روش‌های اصلی بازاریابی برای جذب مشتری استفاده کنید، این قول را به شما می‌دهیم که با سود و درآمد بسیار بالا و معقولانه‌ای رو‌به‌رو خواهید شد.

بسیاری از شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ به‌دلیل اینکه هدف مشخصی را دنبال نمی‌کنند، در ابتدای راه دچار ورشکستگی و ضرر و زیان‌های ریز و درشتی می‌شوند.

در‌مقابل، شرکتی که در دنیای اینترنت یا حتی بازار سنتی هدف خود را از همان ابتدا مشخص می‌کند، صددرصد به درستی می‌داند که چه میزان بودجه را باید کجا صرف کند؛ این است معجزه هدف‌گذاری در کسب‌و‌کار.

مهم‌ترین نکته برای موفقیت در نیچ مارکتینگ این است که نیاز جامعه هدف را بشناسید و طبق آن محصول را تولید، بسته‌بندی و مطابق با تقاضای بازار عرضه کنید.

مرحله‌بندی در نیچ مارکت

مراحل اجرا طرح با نیچ مارکت

نیچ مارکتینگ را باید مرحله به مرحله دنبال کنید. به این شکل که در ابتدا نیاز خاصی را در جامعه مورد بررسی و تحقیق قرار دهید تا بدانید برآورده کردن این نیاز می‌تواند برای شما سود خوبی به همراه داشته باشد. مرحله بعد از بررسی و پیدا کردن نیاز اصلی، به برنامه‌ریزی اختصاص دارد. به هر حال برای تولید، معرفی محصول و تبلیغات همیشه برنامه‌ریزی می‌تواند نتیجه قابل قبولی به بار آورد.

حال نوبت آن است که همه چیز را به شکل یک پازل کنار یکدیگر بچینید و بررسی کنید که آیا در نیچ مارکت طرح مورد‌نظر قابل پیاده‌سازی است یا نمی‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد؟ اگر در نیچ مارکت طرح شما قابل ارائه است، باید محصولات خود را مطابق نیاز و البته سلیقه مشتریان اختصاصی خود طراحی کنید.

مرحله حساسی که در نیچ مارکتینگ بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، انتخاب یک پلتفرم مناسب و کاملاً منحصر‌به‌فرد است. حال نوبت آن رسیده است که شما طرح خود را با شجاعت کامل اجرا کنید.

این نکته را به هیچ عنوان از یاد نبرید که بعد از اجرای طرح همه چیز تمام نشده است، بلکه تازه ماجرا آغاز شده و شما باید همه چیز را به درستی ارزیابی کنید و هر مسئله‌ای که می‌تواند تهدیدی برای بازار هدف محصول شما باشد را شناسایی و از میان بردارید.

محصول اختصاصی برای مشتریان اختصاصی

رقابت کمتر برای سود بیشتر

شما زمانی می‌توانید از بازاریابی گوشه ‌ای به نحو احسن استفاده کنید که بازار هدف خود را به خوبی بشناسید و این‌گونه است که کمترین میزان رقابت را احساس خواهید کرد.

در ابتدا لطفاً بودجه خود را به درستی برآورد کنید. متأسفانه برخی از افراد بی‌گدار به آب می‌زنند و بدون در نظر گرفتن میزان بودجه خود محصول را روانه بازاری می‌کنند که نه هدف آن را به خوبی شناخته‌اند و نه به سود و درآمد حاصل از آن مطمئن هستند.

هر‌چقدر دایره محصولات خود را اختصاصی‌تر در نظر بگیرید، به‌طور قطع رقابت کمتری با سود بیشتری در انتظار شمااست و باعث بهبود کسب‌و‌کار اینترنتی شما خواهد شد.

شرایط افراد را بررسی کنید

شما اگر فرد باهوشی باشید، به‌راحتی از استراتژی‌های نیچ مارکتینگ بر اساس شرایط افراد می‌توانید استفاده کنید. با پیشرفت تکنولوژی قطعاً نیاز‌های جامعه نیز تغییر می‌کند و شما در کسب‌و‌کار خود می‌توانید از این تغییرات به نحو احسن استفاده کنید.

چندی پیش یک شرکت تولیدکننده تبلت، با فروش تبلت مخصوص دبستانی‌ها توانسته بود به فروش خوبی دست پیدا کند. این‌گونه است که توجه به شرایط افراد، می‌تواند آن‌چنان در بازار کسب‌و‌کار شما را به موفقیت نزدیک کند که شاید برای برخی که با نیچ مارکت آشنایی ندارند، یک معجزه به حساب آید.

انتخاب پلتفرم مناسب در نیچ مارکت

قیمت یا کیفیت، مسئله این است؟

به نظر شما قیمت تا چه اندازه می‌تواند مشتری را برای خرید ترغیب کند؟ صددرصد برای مشتریانی که تنها اولویت خرید خود را بر اساس قیمت قرار می‌دهند، فقط قیمت ارزان مهم است؛ ولی آیا برای همه مردم تنها قیمت مسئله حائز اهمیت است؟

قطعاً این‌طور نیست. قشر مرفه و بسیاری از افرادی که به خرید اقتصادی ولی هوشمندانه توجه می‌کنند، کیفیت صددرصد برای آن‌ها در اولویت قرار دارد. به همین‌دلیل شما در نیچ مارکتینگ باید سعی کنید بر اساس قیمت، مشتری خود را پیدا کنید.

تولید برخی از محصولات تنها برای قشر مرفه است و شما باید نیاز هر قشر را در جامعه به خوبی بررسی کنید و سپس به اجرای طرح خود بیندیشید.

مزایای نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ مزایای خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. شما در این روش به سرمایه کمتر برای تولید محصول اختصاصی با اندازه محدود‌تری نیاز دارید. به هر حال زمانی‌که تنها در یک بخش خاص ولی هدفمند فعالیت خود را ارائه دهید، رقابت کمتر است و این‌چنین شما با تهدید و خطرات کمتری نیز رو‌به‌رو خواهید شد.

با شناسایی بازار هدف، قاعدتاً مشتری برای رفع نیاز خود محصول را خریداری می‌کند و این خود به سود بیشتری برای تولیدکننده اشاره خواهد داشت. این موضوع را فراموش نکنید که مشتری هر‌چقدر خرید پرتکرار‌تری داشته باشد، وفاداری به برند یکی از مزایایی خواهد بود که شما در نیچ مارکت به خوبی آن را احساس خواهید کرد.

نیچ مارکت راهی برای موفقیت آسان‌تر در کسب‌و‌کار

سخن پایانی

نیچ مارکتینگ یک روش کم‌هزینه، ولی پرسود است که قطعاً می‌تواند برای استارت یک فعالیت اقتصادی بهترین گزینه باشد. در این بین، شما باید هدف خود را به خوبی درک کنید، از مشاوره و مشورت با افرادی که در این حوزه توانایی و تجربه بیشتری دارند غافل نشوید و مهم‌تر از همه بودجه خود را به‌درستی برآورد کنید.

همین چند معیار به ظاهر ساده ولی بسیار مفید قطعاً می‌توانند شما را برای ورود به بازارهای گسترده‌تر آماده کنند. برطرف کردن نیاز یک بخش خاص در جامعه اگر هدفمند و آگاهانه باشد، بدون شک با موفقیت همراه خواهد بود. اگر که در خصوص نیچ مارکتینگ تجربه‌ای دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

برای پیشرفت در شغل‌تان و کسب وکارتان حتما باید آموزش ببینید. یکی از بهترین راه‌های آموزش خواندن کتاب است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید