کوچینگ چیست؟ چگونه می تواند به بهتر شدن زندگی ما کمک کند؟

کوچینگ چیست؟ چگونه می تواند به بهتر شدن زندگی ما کمک کند؟

فهرست مطالب

بسیاری از ما می‌دانیم که چه کاری باید انجام دهیم، اما اقداماتی را برای پیگیری اهداف خود انجام نمی‌دهیم. ما به خود می‌گوییم به اندازه کافی باهوش نیستیم. به اندازه کافی قوی و شجاع نیستیم. اما آنچه ما را عقب نگه می‌دارد نداشتن توانایی و شجاعت نیست بلکه ترس از شکست است.

ترسیدن اشکالی ندارد، اما نباید اجازه دهید ترس شما را متوقف کند. کوچینگ به شما کمک می‌کند اهدافی را تعیین کنید، آنچه را که مانع شما می‌شود شناسایی کنید و یاد بگیرید که چگونه ترس را پشت سر بگذارید.

 با کوچینگ یاد خواهید گرفت که چگونه در مواقع عدم اطمینان، اقدامات گسترده انجام دهید و متعهد و مسئولیت پذیر باشید.

اگر می‌خواهید زندگی خود را به سطح بالاتری ببرید، از کوچینگ استفاده نمایید. برای شناخت بهتر کوچینگ و کمک‌هایی که می‌تواند به شما بکند با این مقاله همراه شوید.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ به طور سنتی با ورزش همراه بوده است. هر ورزشکار برتر یک مربی دارد. اما در چند سال اخیر، کوچینگ در هر زمینه‌ای به کار گرفته می‌شود از تجارت گرفته تا سایر جنبه‌های زندگی و همچنین ورزش.

اصطلاح “کوچینگ” برای افراد مختلف به معنای چیزهای مختلف است، اما تعریفی که برای کوچینگ و روش عملکرد آن در سال ۲۰۲۲ ارائه شده است، این است:

“کوچینگ روشی برای دستیابی به اهداف تعیین شده است. کوچ یا مربی از طریق گفت‌و‌گو به فرد (مشتری) کمک می‌کند تا به درستی هدف خود را تعیین کند، بهترین راه برای رسیدن به هدف خود را بیابد و پتانسیل‌های نهفته خود را آشکار کند. کوچ نمی‌گوید چگونه می‌توان به موفقیت رسید، بلکه سوالاتی را مطرح می‌کند که از طریق آن٬ها خود فرد راه حل خود را پیدا می‌کند.”

 درواقع کوچینگ باز کردن پتانسیل یک فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد خود است. این کار به آن‌ها کمک می‌کند که یاد بگیرند نه اینکه آموزش ببینند.

وظیفه کوچ این نیست که بگوید چگونه به موفقیت دست پیدا کنید. بلکه وظیفه مربی این است که به فرد کمک کند تا پتانسیل درونی خود را فعال کند، توانایی‌های پنهان شخصی‌اش را آشکار کند، به او کمک کند تا به هدف خود برسد.

مربیان خوب بر این باورند که فرد همیشه پاسخ مشکلات خود را دارد اما می‌دانند که ممکن است برای یافتن پاسخ به کمک نیاز داشته باشد.

به زبان ساده، کوچینگ فرآیندی است که هدف آن بهبود عملکرد است و به جای گذشته یا آینده دور، بر «اینجا و اکنون» تمرکز دارد.

مدل‌های مختلفی از کوچینگ وجود دارد، اما به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  1. کوچینگ زندگی.
  2. کوچینگ کسب‌وکار.
  3. کوچینگ ورزشی.

در این مقاله فقط کوچینگ زندگی و کسب‌وکار را بررسی خواهیم نمود.

کوچینگ چیست؟

تاریخچه کوچینگ

تاریخچه پیدایش کوچینگ را مرتبط به مکاتب فلسفی دوران باستان می‌دانند که دانش مستقیماً از معلم به شاگرد منتقل نمی‌شد. فیلسوف یونانی، سقراط، این مفهوم را بیان کرد که همه ما یک قابلیت یادگیری داخلی و طبیعی داریم که توسط آموزش مختل می‌شود.

سقراط و مربیان تحول آفرین امروزی بر این باورند که ما بیشتر شبیه بذرهایی هستیم که هر کدام پتانسیل درونی برای رشد کردن و تبدیل شدن به درختی باشکوه را داریم. فقط به تغذیه، تشویق و نور نیاز داریم تا به آن برسیم.

اما کوچینگ به عنوان یک رشته و حرفه نسبتاً جدید است. اولین کاربرد کوچینگ در زمینه کسب‌وکار در دهه ۱۹۸۰ توسط سر جان ویتمور، یکی از بنیان‌گذاران مشاوران عملکرد، و همکارانش آغاز شد.

سر جان از نزدیک با تیموتی گالوی، مربی و کارشناس تنیس دانشگاه‌ هاروارد، نویسنده کتاب بازی‌های درونی تنیس کار کرده بود. گالوی در این کتاب با این ادعا که نقش مربی کمک به بازیکن برای حذف یا کاهش موانع داخلی است، آموزش‌های ورزشی سنتی را به چالش کشید.

گالوی، سر جان و بسیاری دیگر که در عرصه تجارت کار می‌کردند، شروع به کار بر روی مفهوم کوچینگ در کسب‌وکار نمودند. سپس تیمی‌‌ از مربیان را تشکیل دادند که همه موافق این باور بودند که کلید کوچینگ موفق، از بین بردن موانع داخلی برای رسیده به عملکرد بهتر، یادگیری و لذت است.

مفهوم کوچینگ در طی سالیان با موفقیت‌هایی که برای افراد و سازمان‌ها داشته است، گسترش بیشتری پیدا کرده است.

فرآیند مربیگری

معمولا فرآیند کوچینگ از طریق مکالمه انجام می‌شود و می‌تواند رو در رو، تلفنی یا آنلاین انجام شود.

در جلسه، مربی به صحبت‌های فرد گوش می‌دهد و گاهی از او سؤالاتی می‌پرسد. خود فرد به این سؤالات پاسخ می‌دهد و در فرآیند یافتن پاسخ سؤالات، راه‌حل‌هایی برای رسیدن به هدفش پیدا می‌کند.

کوچ این کار را از طریق تعدادی از تکنیک‌های مکالمه از جمله سوال پرسیدن، گوش دادن فعال، مشاهده و بازتاب انجام می‌شود. استفاده می‌شود از این تکنیک‌ها باعث می‌شود خودآگاهی بیشتر شده و بینش و راه‌حلی که قبلاً ندیده بودید را ببینید.

برخی از مربیان از تکنیک‌های NLP (برنامه نویسی عصبی-زبانی) در کار خود استفاده می‌کنند و برخی از ابزارهایی مانند ژورنال نویسی و مدیتیشن برای پشتیبانی از مکالمه استفاده می‌کنند.

معمولاً تأثیر چنین جلساتی در دو مرحله دیده می‌شود. اولیه که به یکباره مشکل فرد حل می‌شود و پنهان به صورت بهبود کلی کیفیت زندگی، افزایش انگیزه و اعتماد به نفس مشتری.

برای اطمینان از پیشرفت فرآیند کوچینگ اغلب بر روی هدف گذاری تمرکز می‌کند. معمولاً تشویق می‌شوید که پس از یک جلسه، فهرستی از نقاط اقدام ایجاد کنید تا بدانید برای ادامه حرکت به چه مراحلی نیاز دارید.

توجه داشته باشید نیازی نیست که مربی در زمینه کاری مشتریان خود متخصص باشد. برای کوچینگ باید دوره‌ای را طی کنید و گواهینامه بگیرید. اما دوره و مدرک به تنهایی کافی نیست. بلکه کوچ ویژگی‌های شخصیتی خاصی نیز باید داشته باشد.

فرآیند کوچینگ

کوچینگ کسب‌و‌کار

از زمانی که سازمان‌ها اهداف و مزایای متعدد کوچینگ را درک کرده‌اند، این رشته به‌طور چشمگیری رشد کرده است و برخی از سازمان‌ها فعالانه برای ایجاد فرهنگ کوچینگ محور تلاش می‌کنند.

کوچینگ در محیط کسب‌وکار یک روش آموزشی است که در آن یک فرد با تجربه یا ماهرتر به کارمندان تازه کار، مشاوره و راهنمایی ارائه می‌دهد تا به توسعه مهارت‌ها، عملکرد و حرفه‌شان کمک کند.

فرهنگ کوچینگ محور در یک سازمان فراتر از مربیگری رسمی‌‌ است. در سازمان‌ها از کوچینگ به عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط، مدیریت و تأثیرگذاری بر دیگران استفاده می‌شود.

کوچینگ مدیران را ملزم می‌کند که از نقش سنتی کنترل و نظارت بر عملکرد کارکنان به ‏نقش مشاوره‌ای‌تر تبدیل شوند و محیطی که برای یادگیری و توسعه کارکنان ارزش قائل است را به وجود آورند.

برای آن که کوچینگ در کسب‌وکار موثر باشد باید مانند هر هدف استراتژیک دیگری مورد توجه قرار گیرد و اجرای موفق آن مستلزم تعهد سازمان و شخص تحت کوچ، برنامه‌ای برای کسب نتایج، مربیان واجد شرایط و ارزیابی است.

تکنیک‌ها و ابزار کوچینگ کسب و کار

چندین تکنیک و ابزار شناخته شده وجود دارد که می‌تواند در طی فرآیند کوچینگ کسب‌وکار بسیار کمک کننده باشند. کوچ می‌تواند از روش‌های مختلفی برای تسهیل فرآیند کوچینگ کسب‌وکار استفاده کند که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از ارزیابی‌های شخصیتی و رفتاری مانند نظرسنجی‌های ۳۶۰ درجه برای تشخیص ویژگی‌های خوب و و رفتارهایی که نیاز به تغییر دارند.
  • گوش دادن فعال و کمک به کارمندان برای حل مشکلات خود.
  • کمک به کارمندان برای تشخیص موضوعات مهم از مسائل بی‌اهمیت.
  • هدایت کارمندان به خارج از منطقه امن‌شان.
  • قدردانی از دستاوردهای کارمندان و همدردی زمانی که مشکلی دارند.
  • کمک به مشتری برای تعیین اهداف، توسعه یک برنامه عملی برای حرکت به جلو، و پیش‌بینی و غلبه بر موانع احتمالی.
  • توصیه کتاب‌های خاص یا سایر منابع یادگیری
  • و تشویق به ژورنال نویسی برای کسب آگاهی از احساسات و رفتارها و ردیابی پیشرفت به سمت اهداف.

توجه داشته باشید که کوچینگ مناسب همه نیست. برخی از افراد تمایلی به دریافت بازخورد ‏ندارند و برخی نیز تمایلی به تغییر ندارند. این مشکل مربوط به فردی است که تحت ‏مربیگری قرار می‌گیرد، نه نقص در ابزار کوچینگ.‏

کوچینگ کسب و کار

مزایای کوچینگ در سازمان‌ها

هنگامی‌که کوچینگ در سطح سازمانی اجرا می‌شود، مزایای واقعاً عمیقی بر کارکنان خواهد داشت. کوچینگ سازمانی بر روی تیم‌هایی کار می‌کند که یک سازمان را تشکیل می‌دهند و می‌تواند موجب بهتر شدن تیم‌ها شوند. اما حتی زمانی که کوچینگ به صورت یک به یک باشد نیز کل تیم در زمینه‌های کلیدی بهبود می‌یابد.

برخی از مزایای کوچینگ در کسب‌وکار عبارتند از:

  1. کوچینگ افراد یک سازمان را تایید، حمایت و توانمند می‌کند. کوچ با بی‌طرفی به فرد کمک می‌کند با نگرانی‌های مربوط به پیشرفت حرفه‌ای مقابله کنند و همچنین فضای امنی برای تمرین مکالمات دشوار فراهم می‌کند.
  2. کوچینگ با کمک در به نمایش گذاشتن هویت واقعی، مشارکت کارکنان را افزایش می‌دهد.
  3. عملکرد فردی و تیمی را بهبود می‌بخشد.
  4. سطح یادگیری را برای کارمندان عمیق‌تر می‌کند و با اتصال مهارت‌های جدید به اهداف فعلی و برنامه‌های کاربردی زندگی واقعی، به کارگیری آموخته‌های جدید را آسان‌تر می‌کند.
  5. وقتی شرکت‌ها تعهد واقعی به رفاه کارکنان خود نشان می‌دهند، کارمندان تمایل دارند به همان شیوه پاسخ دهند. کار با یک مربی حفظ، رضایت شغلی، مشارکت و انگیزه را بهبود می‌بخشد.

کوچینگ زندگی چیست؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نیازی به کمک ندارند و می‌توانند هر کاری را خودشان به تنهایی انجام دهند. اما حقیقت این است که داشتن پشتیبان همیشه کمک می‌کند. به خصوص حمایت یک متخصص با تجربه که می‌تواند به شما کمک کند تا بدون اتلاف وقت یا هزینه اضافی به جایی که می‌خواهید برسید.

کوچینگ زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که می‌خواهید در زندگی خود چه کاری انجام دهید و مهمتر از آن،  می‌تواند به شما کمک کنند که بفهمید چگونه این کار را انجام دهید.

در واقع کوچینگ زندگی نوعی متخصص سلامتی است که به افراد کمک می‌کند تا در زندگی خود پیشرفت کنند و به رضایت بیشتری دست یابند. کوچ‌های زندگی به مشتریان خود در بهبود روابط، مشاغل و زندگی روزمره کمک می‌کنند.

مربیان زندگی با کمک به شما برای استفاده حداکثری از نقاط قوت خود، پشتیبانی لازم را برای دستیابی به تغییر طولانی مدت فراهم می‌کنند.

با این حال موفقیت کوچینگ زندگی به شدت به فرد و تمایل او به تغییر بستگی دارد. یک مربی زندگی معجزه‌گر نیست، همان‌طور که یک مشاور نیست. اما یک مربی زندگی به جای تمرکز بر گذشته، دیدگاه مثبت‌تری دارد و روی آینده تمرکز می‌کند و پیشرفت شخصی را تشویق می‌کند.

کوچینگ زندگی می‌تواند تقریباً به هر جنبه‌ای از زندگی افراد کمک کند، چه زندگی شخصی یا حرفه‌ای.

کوچینگ زندگی

چه زمانی باید از کوچینگ زندگی استفاده کنید

برخی از موفق‌ترین افراد جهان از کوچینگ زندگی استفاده کرده اند مانند: اپرا وینفری، لئوناردو دیکاپریو. آنتونی رابینز، سرنا ویلیامز و بسیاری دیگر از افراد مشهور، کارآفرینان و رهبران جهان و در مورد مفید بودن آن صحبت کرده اند.

چندین نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد کار با یک مربی زندگی می‌تواند برای شما مفید باشد. این علائم عبارتند از:

  • تحریک پذیری مکرر
  • سطوح بالای استرس و/یا اضطراب
  • ناتوانی در ترک عادت‌های بد و داشتن عادت‌های خود ویرانگر
  • عدم رضایت در زندگی اجتماعی
  • احساس نارضایتی مداوم در محل کار
  • احساس گم شدگی و سردرگمی‌ و نداشتن هدفی مشخص
  • عدم توانایی در مدیریت ترس‌هایتان و عقب افتادن به خاطر آن‌ها
  • به خودتان شک دارید و فکر می‌کنید به اندازه کافی خوب نیستید
  • عدم توانایی در تمرکز و از دست دادن توانایی خلاقیت
  • نیاز به مدیریت زمان بهتر
  • روبه رو شدن با تغییرات بزرگ در زندگی مانند تغییر شغل یا طلاق گرفتن
  • گیر کردن در چرخه اهمال کاری و عدم مسئولیت پذیری

اگر هر یک از موارد بالا شبیه شما به نظر می‌رسد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال استخدام یک مربی زندگی باشید.

اگر با مشکل اهمال کاری دست و چنجه نرم می‌کنید و به دنبال راهی برای رهایی از آن هستید، مقاله زیر را بخوانید.

اهمال کاری چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

اهمال کاری مشکلی است که بشر قرن‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند. در این مقاله علاوه بر شناسایی عوامل اهمال کاری، راهکارهایی برای غلبه بر آن خواهید آموخت.

‎اکنون بخوانید‎

مزایای کوچینگ زندگی

محصولات و خدمات زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند زندگی شما را تغییر می‌دهند اما کوچینگ ممکن است تنها چیزی باشد که در واقع این وعده را برآورده می‌کند.

کار با مربی مزایای زیادی دارد. صرف نظر از اهداف‌تان، اختصاص زمان و مکان به پیشرفت شخصی و حرفه‌ای به بهبود و افزایش اعتماد به نفس و احساس عزت نفس کمک می‌کند. یک مربی خوب می‌تواند به شما کمک کند تا با آنچه در زندگی و کار خود دوست دارید، برسید. در ادامه نگاهی به برخی از مزیت‌های کلیدی کوچینگ زندگی خواهیم انداخت:

  1. یک مربی زندگی می‌تواند به شما کمک می‌کند تا در مورد اهداف و علایق خود در زندگی وضوح بیشتری کسب کنید.
  2. یک مربی زندگی می‌تواند به شما در شناسایی موانع یا مشکلات خاصی که مانع از دستیابی به اهداف‌تان شوند کمک کند. همچنین یک مربی زندگی می‌تواند به تغییر دیدگاه‌تان و شناسایی راه‌حل‌های جدید برای مشکلات‌تان کمک کند.
  3. بسیاری از مربیان تکنیک‌های ذهن‌آگاهی را استفاده می‌کنند. یادگیری و اجرای تمرین‌های ذهن‌آگاهی به شما این امکان را می‌دهد که خود را به لحظه حال بازگردانید و در چیزهای ساده‌تر زندگی که در اینجا و اکنون اتفاق می‌افتند، شادی را پیدا کنید.
  4. یک کوچ زندگی می‌تواند به ایجاد یک برنامه عملی برای دستیابی به نتایج مورد نظرتان کمک کند.
  5. یک مربی زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا روال‌ها و ساختارهای مختلف را در جای خود قرار دهید، به این معنی که می‌توانید از زمان خود بهتر استفاده کنید و شانس خود را برای رسیدن به اهداف خود افزایش دهید.
  6. کوچینگ زندگی می‌تواند به افزایش بهره‌وری روزانه کمک کند و به شما زمان بیشتری را برای کار در جهت اهداف و توسعه شخصی خود بدهد.
  7. اگر برای دستیابی به اهداف خود و رشد فردی جدی هستید، یکی از محوری‌ترین تکنیک‌هایی است که باید روی آن کار کنید خودآگاهی است که تقریباً در قلب هر رابطه کوچینگی قرار دارد. خودآگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که اهداف‌تان واقعاً برای شما مناسب هستند و روش متناسب دست‌یابی به آن‌ها را مشخص کنید.
  8. مسئولیت پذیری یک عنصر مهم در دستیابی شما به رویاها و اهدافتان است. اما اغلب اگر قرار باشد فقط خودمان پیگیر اهداف‌مان باشیم، خوب عمل نمی‌کنیم. کوچینگ زندگی با ایجاد تعهد برای پاسخ گویی به فردی دیگر باعث پیشرفت بیشتر و سریع‌تر خواهد شد.

مشکلات احتمالی کار با یک مربی زندگی

لازم نیست کوچ در زمینه مورد نظر شما متخصص باشد، اما باید روی شما تمرکز کند و به شما کمک کند تا پتانسیل خود را باز کنید. آن‌ها باید باور داشته باشند که شما پاسخ چالش‌های خود را دارید و با راهنمایی می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید.

اگر درمورد کار کردن به یک کوچ جدی هستید، این نکات را در نظر بگیرید:

  • انتظار نتایج فوری نداشته باشید. کوچ زندگی شما می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی، رسیدگی به مشکلات و تلاش در جهت دستیابی به اهداف‌تان کمک کند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که این موارد زمان‌بر است. اگر اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای رسیدن به آن تعیین کنید، ممکن است مفید باشد.
  • در نظر بگیرید که آیا مربی‌تان برای نیازهای شما مناسب است یا خیر. همه کوچ‌های زندگی رویکرد یکسانی برای یک مشکل ندارند، بنابراین آنچه از این فرآیند به دست می‌آورید ممکن است ارتباط زیادی با نوع رابطه شما با مربی‌تان داشته باشد. به دنبال مربی‌ای باشید که برای کار با تیپ شخصیتی و رویکرد شما برای حل مشکلات مناسب باشد.
  • به کوچ خود اعتماد کنید و به او احترام بگذارید. هر رابطه معناداری بر پایه اعتماد و احترام بنا شده است. شما باید به کوچ خود اعتماد کنید تا بر اساس تجربیات‌اش، بتواند به شما راهنمایی، بازخورد و پشتیبانی تخصصی مناسبی ارائه دهد.
  • قوانین را تعیین کنید. تعیین کنید چند بار ملاقات خواهید کرد، رابطه شما چقدر طول خواهد کشید، نقش‌ها، اهمیت محرمانه بودن و روش‌های ترجیحی ارتباط و بازخورد را مشخص کنید.
  • نتیجه نهایی خود را مشخص کنید. می‌خواهید در پایان رابطه با کوچ چه اتفاقی برای شما بیفتد؟ این موضوع را با کوچ خود در میان بگذارید.
  • ذهن و قلب خود را باز کنید. یادگیری از کسی که تجربه بیشتری از شما دارد و می‌تواند موفقیت‌ها و شکست‌هایش را به راحتی با شما به اشتراک بگذارد یک هدیه فوق العاده است. کلید به دست آوردن بهترین نتیجه از رابطه، توانایی شما برای وارد شدن به رابطه با ذهن و قلب باز تا حد امکان است.درگیر شدن در یک رابطه کوچینگ می‌تواند زندگی حرفه‌ای و شخصی شما را به گونه‌ای بهبود بخشد که به تنهایی نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید. ذهن خود را به روی احتمالات باز نگه دارید.
  • برای رسیدگی به مسائل جدی سلامت روان به یک مربی زندگی مراجعه نکنید. اگر علائم بیماری روانی مانند افسردگی یا اضطراب را تجربه می‌کنید، باید با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید تا گزینه‌های درمانی را بررسی کنند. مربیان زندگی می‌توانند توصیه‌هایی ارائه دهند که می‌تواند بهزیستی شما را بهبود بخشد، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها می‌توانند درمان سلامت روان را ارائه دهند.

کوچینگ مناسب

تفاوت‌های کوچینگ با فعالیت‌های مشابه 

اگرچه آموزش، کوچینگ، منتورینگ و مشاوره همگی دارای ویژگی‌ها و مهارت‌های کلیدی مشابهی هستند، اما با این وجود کاملاً متفاوت هستند. برای تشخیص اینکه به کدام یک نیاز دارید، آگاهی از تفاوت‌ بین آن‌ها مهم است. در ادامه تفاوت کوچینگ با هر یک از آنها را بررسی خواهیم نمود.

تدریس و آموزش

تدریس و آموزش شامل یک معلم خبره است که دانش را به دانش آموزان خود منتقل می‌کند.

اگرچه بهترین معلمان نیز مانند کوچینگ از تکنیک‌های مشارکتی و تعاملی استفاده می‌کنند، اما قطعاً عدم تعادل دانش وجود دارد و معلم به عنوان متخصص «پاسخ درست» را می‌داند.

تدریس به صورت یک به چند است نه یک به یک. همچنین معلمان به طور معمول بر مبنای یک برنامه درسی/دستور کار آماده و یک رویکرد برنامه‌ریزی شده و یک چارچوب زمانی خاص کار می‌کنند. در حالی که دستور کار کوچینگ قبل از جلسه آماده می‌شوند و حول نیازها و خواسته‌های فرد می‌چرخد.

منتورینگ ‏

هدف کوچینگ و منتورینگ دستیابی به یک نتیجه مشابه – رشد حرفه‌ای یا شخصی مشتری است. اما روش‌های دستیابی به این اهداف متفاوت است.

منتور فردی است که در زمینه کاری خود به موفقیت رسیده و تجربیات بسیاری دارد و اکنون به مشتری کمک می‌کند و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارد. مهارت‌های لازم را به فرد متقل می‌کند، به خروج از موقعیت‌های دشوار کمک می‌کند، سرنخ‌هایی را برای حل مشکل  ارائه می‌دهد، در واقع  به مشتری به صورت مستقیم کمک می‌کند.

در حالی که در کوچینگ، مربی یک متخصص موضوع نیست، بلکه بر روی کمک به فرد برای باز کردن پتانسیل خود متمرکز است. کوچ مستقیماً راهنمایی نمی‌کند، بلکه به مشتری کمک می‌کند تا پاسخ سؤالات خود را پیدا کند.

در جدول زیر تعدادی از تفاوت‌های کلیدی بین کوچینگ و منتورینگ، مقایسه شده است.

موضوع منتورینگ کوچینگ
دوره زمانی طولانی مدت(گاهی تا چندین سال) کوتاه مدت (۶ ماه یا ۱ سال)
تمرکز

 

دراز مدت‌تر است و دید وسیع‌تری نسبت به شخص دارد بر روی حوزه‌ها یا مسائل خاص توسعه فردی در زمان حال متمرکز است
دستور کار دستور کار منتورینگ توسط فرد تعیین می‌شود و منتور از آن دستور کار حمایت می‌کند‏ دستور کار کوچینگ توسط مربی و فرد به طور مشترک ایجاد می‌شود تا نیازهای خاص فرد را ‏برآورده کند
ساختار به طور کلی جلسات غیررسمی‌تر هستند، بر اساس نیاز فرد می‌باشند. به طور سنتی ساختارمندتر، با جلسات منظم برنامه ریزی شده، مانند هفتگی، دو هفته‌ای یا ماهانه
تجربه و تخصص برای منتورینگ، مربی باید تجربه و تخصص در زمینه مورد نظر را داشته باشد کوچ نیازی به تجربه مستقیم نقش رسمی‌ شغلی مشتری وجود ندارد
سوال کردن بیشتر فرد سوال می‌پرسد تا بتواند از تجربیات منتور استفاده کند بیشتر کوچ سوال می‌پرسد تا بتواند فرد را به سمت پیدا کردن جواب هدایت کند
نتیجه

 

نتیجه یک رابطه ‏منتوررینگ‏ می‌تواند در طول زمان تغییر کند. در این رابطه علاقه کمتری به نتایج ‏خاص و قابل اندازه‌گیری یا تغییر رفتار وجود دارد و توجه بیشتر بر روی رشد کلی فرد متمرکز است. نتیجه یک قرارداد کوچینگ مشخص و قابل اندازه‌گیری است و معمولا نشانه‌هایی از بهبود یا تغییر مثبت در ‏حوزه عملکرد مورد نظر را نشان می‌دهد.‏

 

مشاوره

مشاوره و درمان با سلامت روان مراجع سروکار دارد. در حالی که کوچینگ با رشد ذهنی مشتری سروکار دارد. انگیزه مراجع از ورود به درمان یا مشاوره معمولاً دور شدن از درد یا ناراحتی است نه حرکت به سمت اهداف مورد نظرش.

در حالی که کوچینگ اصلاحی نیست، مولد است. مربی سعی نمی‌کند مشتری خود را معالجه کند، او همه را کامل، سالم و توانا می‌داند.

در عین حال کوچینگ و روان درمانی شباهت‌های زیر را نیز باهم دارند:

  • در هر دو مورد سعی می‌شود فرد همان‌طور که هست، درک شود
  • یک فضای راحت و محرمانه برای مشتری ایجاد شود که در آن بتواند خود را کاملاً نشان دهد.
  • هر دو، کوچینگ و روان درمانی، با هدف پی بردن به انگیزه‌ها، ارزش‌ها و عواطف واقعی مشتری در رابطه با یک موضوع خاص انجام می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت اگر با یک بیماری روانی، اعتیاد یا ترومای حل نشده دست و پنجه نرم می‌کنید، کار با فردی که در آن زمینه‌ها آموزش دیده است مانند روان درمانگر چیزی است که باید انتخاب کنید.

در برخی موارد، کوچینگ می‌تواند در کنار یا بعد از درمان کمک کننده باشد، به خصوص اگر به دنبال تعیین اهدافی برای خود هستید.

اگر علائم یک مشکل سلامت روان (مانند احساس ناامیدی، مشکل در تمرکز، اختلال خواب و اختلال خلقی) را تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که در اسرع وقت با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید.

سخن آخر

اگر احساس می‌کنید سرگردان شده‌اید یا مطمئن نیستید، از کوچینگ استفاده کنید. کوچینگ می‌تواند در ایجاد وضوح، جهت‌دهی و تمرکز به شما کمک کند. اگر در تلاش برای ایجاد تغییر هستید، کوچینگ می‌تواند به افزایش خودآگاهی شما کمک کند و هم رفتارهای خاصی را تغییر دهد.

در نهایت اگر به سادگی نیاز به یادگیری یک مهارت جدید دارید یا می‌خواهید تغییری بزرگ در زندگی خود ایجاد کنید، کوچینگ می‌تواند به این فرآیند سرعت ببخشد.

به یاد داشته باشید کوچینگ متکی بر تعهد شما به فرآیند و یک رابطه باز و صادقانه با کوچ  است.

برای پیشرفت در شغل‌تان و کسب وکارتان حتما باید آموزش ببینید. یکی از بهترین راه‌های آموزش خواندن کتاب است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن