کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

کتاب‌های پیشنهادی اپرا وینفری

فهرست مطالب

در طول این سال‌ها، اپرا وینفری صدها کتاب پیشنهاد کرده که در این مقاله به معرفی دوازده مورد از آن­‌ها خواهیم پرداخت.

اغراق نیست اگر بگوییم که اپرا با اعلام شروع فعالیت «باشگاه کتاب اپرا» در برنامۀ تلویزیونی خود در سال ۱۹۹۶، جریان مطالعه در بین مردم را به‌کلی تغییر داده است. پدیده‌­ای که به «اثر اپرا» معروف شده، می‌تواند یک کتاب را به صدر فهرست پرفروش‌ها برساند و باعث شود خوانندگانی که حتی اسم آن را هم نشنیده‌­اند، مطالعه‌­اش کنند.

لیست کتاب­‌های پیشنهادی اپرا وینفری در چند دهۀ اخیر باعث ایجاد تعداد بی‌شماری از باشگاه­‌های کتاب مشهور دیگر شده است، اما ماندگاری این لیست دلیل دیگری نیز دارد؛ چه این کتاب­‌ها آثار کلاسیکی با قدمت چند صدساله باشند و چه جدیدترین کتاب­‌های روز، خواننده را به فکر وادار می‌کنند؛ چون به ما درس‌­هایی دربارۀ جهان، نحوۀ زندگی مردم یا حتی خود هنرِ ادبیات می‌­آموزند.

گرچه فهرست کتاب­‌های پیشنهادی اپرا بیشتر بر عناوین داستانی متمرکز است، اما شمار کتاب­‌های غیرداستانی این گنجینه هم کم نیست.

در ادامه به معرفی ۱۲ عنوان از بهترین کتاب‌های غیرداستانی پیشنهادی اپرا خواهیم پرداخت؛ کتاب­‌هایی که او در طی بیش از ۲۵ سال، به‌عنوان تأثیرگذارترین مدافع کتاب‌خوانی جهان به مخاطبانش توصیه کرده است.

از خاطرات الهام­‌بخش و تکان­‌دهنده و کتاب‌های خودیاری که ابزارهایی برای زندگی بهتر در اختیارتان قرار می­‌دهند گرفته تا آثار تاریخی و روزنامه‌نگاری که کمک‌تان می‌کنند بفهمید چرا اوضاع جهان به این شکل است.

کتاب‌های پیشنهادی اپرا وینفری

راه درستکاری در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۱. راه درستکاری

اثر مارتا بک

در این کتاب خودیاری، مارتا بک، مربی زندگی و جامعه‌شناس، فرآیندی را برای یافتن و تقویت درستکاری بیان می‌کند: «هم‌آهنگ‌بودن با خود»؛ ویژگی­‌ای که می‌تواند رنج انسان را کاهش دهد و به زندگی هدفمندتر و شادتر او منجر شود.

تکنیک چهار مرحله‌ایِ بک که به شکل بامزه‌­ای از کمدی الهی دانته الگوبرداری شده را نه‌تنها اپرا، بلکه نویسندگان معروف دیگری مانند «گلنون دویل» و «الیزابت گیلبرت» نیز تحسین کرده‌­اند.

 

طبقۀ حاکم در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۲. طبقۀ حاکم

خاستگاه ناکامی‌ها، اثر ایزابل ویلکرسون

کتاب طبقۀ حاکم، یکی از درخشان­‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ است و این موضوع را مطرح می‌کند که جامعۀ آمریکا نیز، درست مثل هند و آلمانِ قبل از جنگ جهانی دوم، سیستمی است مبتنی بر تبعیض نژادی؛

بااین‌که خواندن تاریخ نژادپرستانۀ وحشیانۀ آمریکا کار دشواری است، اما کاوش در نحوۀ شکل‌­گیری و تداوم نظام­‌های طبقاتی می‌تواند در از بین بردن آن­‌ها به ما کمک کند.

 

جادۀ پنهان درّه در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۳. جادۀ پنهان درّه

 اثر رابرت کولکر

اپرا این کتاب را این‌گونه توصیف کرده: «داستان مسحورکنندۀ یک خانوادۀ آمریکایی که شبیه به ماجرایی کارآگاهی-پزشکی است». جادۀ پنهان درّه، داستان خانوادۀ گالوین را روایت می‌کند؛ خانواده­ای با دوازده فرزند که شش نفر از آن‌­ها مبتلا به اسکیزوفرنی بودند.

بااین‌که ماجرای زندگی این خانواده، دل‌خراش و پُر از دشواری بود، اما باعث شد محققان، منشأ ژنتیکی بسیاری از بیماری‌های روانی و چگونگی درمان مؤثر آن‌­ها را پیدا کنند.

 

شدن در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۴. شدن

اثر میشل اوباما

این کتاب پرفروش، شرح خاطرات بانوی اول سابق و محبوب آمریکاست و حتی بدون کمک اپرا هم کتاب بسیار موفقی بود. بااین‌حال، اپرا معتقد است که تأثیر این کتاب فراتر از آن است که موفقیتش را صرفاً مدیون چهرۀ مشهور نویسنده‌­اش بدانیم.

اپرا وینفری در مورد این کتاب می‌گوید: «درست است که این کتاب، بر مبنای زندگی شخصی میشل اوباما نوشته شده، اما من معتقدم که مطالعۀ آن، میل به تفکر در مورد رشد و تکامل را در درون شما نیز ایجاد خواهد کرد».

 

خورشید حتماً می­‌تابد در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۵. خورشید حتماً می‌­تابد

اثر آنتونی ری هینتون و لارا لاو هاردین

این کتاب، خاطرات مردی است که سی سال از عمرش را به جرم دو قتلِ نکرده، در بند اعدامی‌ها گرفتار بود. داستان هاردین، به بررسی عدالت کیفری و اجتماعی، نژادپرستی سیستماتیک و انعطاف‌­پذیری روح انسان می‌­پردازد.

ماجرای زندگی دشوار هاردین هم دردناک است و هم الهام‌بخش؛ اما به خودِ او، دیدگاه منحصربه‌فردی در مورد معنای دقیق زندگی و آزادی داده است.

 

جنگجوی عشق در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۶. جنگجوی عشق

اثر گلنن دویل

جنگجوی عشق، نام کتاب خاطرات گلنن دویل است. او در این کتاب از سرخوردگی، اعتیاد، بی‌­نظمی در غذا خوردن، آسیب نقش‌­های جنسیتی به روابط بین زن و مرد، جزئیات سقوط روحی و بازگشت دوباره پس از پی بردن به خیانت همسرش برای مخاطب سخن می‌گوید.

روایت پر احساس و صادقانۀ دویل، گواهی است بر این حقیقت که می­‌توانیم با کمک دردهایمان، روابطی قوی‌تر بسازیم و به خودِ واقعی‌مان برسیم.

 

وحشی در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۷. وحشی

اثر شریل استرید

وحشی، کتاب پرفروشی دیگری است که بازهم به موضوع اعتیاد، سقوط روحی و بازگشت دوباره می­‌پردازد. این کتاب، داستان پیاده‌روی طاقت‌فرسای ۱۱۰۰ مایلی انفرادی نویسنده، پس از مرگ مادرش و ازهم‌پاشیدگی ازدواجش در مسیر «پاسیفبک کرِست» را روایت می‌کند.

وحشی، به‌شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و فیلمی هم بر اساس آن ساخته شده است.

 

زمینی نو در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۸. زمینی نو

 اثر اکهارد توله

زمین نو، یک کتاب خودیاری است که به موضوع فراتر رفتنِ انسان از نفسش برای ایجاد دنیایی بهتر می‌­پردازد و نوید می­‌دهد که می­‌توانیم با تأکید بر لحظۀ حال، به رنج فردی و جهانی پایان دهیم.

ازنظر اپرا، آموزه‌­های معنوی توله به‌قدری قدرتمند بود که در یک پادکست با همراهی خود او این کتاب را مطالعه و بررسی کرد تا مخاطبان بیشتری با آثار این نویسنده آشنا شوند.

 

اندازۀ یک مرد در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۹. اندازۀ یک مرد

 اثر سیدنی پواتیه

سیدنی پواتیه، اولین مرد سیاه‌پوستی که به ستارۀ هالیوود تبدیل شد، نه‌تنها صنعت سینما را تغییر داد، بلکه به تغییر شکل فرهنگ عامۀ آمریکا در دوران جنبش حقوق مدنی نیز کمک کرد.

او اخیراً و در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت و الآن بهترین زمانی است که می­‌توانید به‌مرور مجدد زندگی جالب این بازیگر و داستان پیروزی‌ها و سختی‌های ناشی از داشتن چنین نقش پیشرویی بپردازید.

 

شب در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۱۰. شب

 اثر الی ویزل

شب، روایت خشن و سوزناک تجربیات نویسندۀ یهودی این کتاب‌ در اردوگاه‌های مرگ نازی است. زمانی که این کتاب برای اولین بار در دهۀ ۱۹۶۰ منتشر شد، توجه زیادی را به خودش جلب نکرد؛ اما بعدها به اثری مهم درزمینۀ خاطره‌­نویسی و ادبیات هولوکاست تبدیل و به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شد.

ویزل، در سال ۱۹۸۶، به خاطر فعالیت­‌های سیاسی و مبارزاتش علیه نفرت و نسل­‌کشی، جایزۀ صلح نوبل را دریافت کرد.

 

زندگی‌های ربوده شده در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۱۱. زندگی‌های ربوده شده

اثر ملیکه اوفقیر و میشل فیتوسی

ملیکه اوفقیر، دختر یک ژنرال برجستۀ مراکشی است که مثل یک شاهزاده خانم بزرگ شد، اما پس از فاش شدن نقش پدرش در کودتایی علیه پادشاه آن کشور و اعدام او، بیش از دو دهه از عمرش را به‌عنوان یک زندانی سیاسی در تبعید گذراند.

اپرا دربارۀ این روایت دل‌خراش می­گوید: «مردمی که این کتاب را می­‌خوانند، همراه با آن تغییر می­‌کنند و آگاه می­‌شوند».

 

قلب یک زن در کتاب پیشنهادی اپرا وینفری

۱۲. قلب یک زن

 اثر مایا آنجلو

قلب یک زن، چهارمین قسمت از مجموعۀ هفت‌جلدی زندگی‌نامه آنجلو است.

این کتاب، روایتی درخشان از مادر بودن و خود بودن است و داستانِ زمانی را روایت می‌کند که طی آن آنجلو به آفریقا سفر کرد، فعال حقوق مدنی شد، به نویسندگی روی آورد و برخورد سرنوشت‌سازی با بیلی هالیدی داشت؛ و در تمام این دوران، مشغول تربیت پسرش نیز بود.

 

مطالعۀ بهترین کتاب‌­ها در ۱۵ دقیقه

اگر مانند اپرا وینفری کتاب­‌خوان سیری­‌ناپذیری نباشید، مطالعه کتاب‌­های غیرداستانی زمان زیادی از روزتان را خواهد گرفت. یک فرد معمولی، برای مطالعه ۱۰۰ صفحه، باید تقریباً سه ساعت وقت بگذارد. درنتیجه، مطالعۀ تنها یکی از کتاب­‌های پیشنهادی باپرا وینفری، مانند زندگی ۳.۰، ممکن است ۹ ساعت طول بکشد.

اما شما می­‌توانید بامطالعه خلاصه کتاب­‌های موجود در سایت ما، یا با گوش دادن به کتاب­‌های صوتی، تنها ۲۰ دقیقه برای هر کتاب زمان صرف کنید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید