چرا باید به رضایت شغلی اهمیت دهید؟ ۱۴ عامل ایجاد کننده آن

رضایت شغلی

فهرست مطالب

چرا برخی از مردم برای رفتن به سر کار هیجان زده می‌شوند در حالی که برخی دیگر از صبح‌های شنبه متنفر هستند؟ این که همه ما نیاز به امرار معاش داریم، کاملا درست است. اما به نظر می‌رسد که برخی از این فرآیند بیش از دیگران لذت می‌برند.

واقعیت این است که در دنیای امروز، افراد وقت زیادی در محل کار خود سپری می‌کنند. حال تصور کنید اگر از کاری که می‌کنند احساس رضایت شغلی نداشته باشند چه اتفاقی رخ می‌دهد.

برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید بفهمید مفهوم رضایت شغلی به چه معنی است؟ چه عواملی در ایجاد آن نقش دارند و چرا اهمیت دارد؟ در این مقاله سعی نموده‌ایم به این سوالات پاسخ دهیم.

“شغلی که دوست دارید را انتخاب کنید تا هرگز مجبور نشوید حتی یک روز در زندگی خود کار کنید.” کنفوسیوس

رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی، یک معیار غیرقابل توصیف است که به عنوان یک پاسخ عاطفی مثبت تعریف می‌شود که هنگام انجام کارتان یا هنگام حضور در محل کار تجربه می‌کنید.

به عبارتی رضایت شغلی میزان رضایت کارکنان از شغل‌شان است. این موضوع فراتر از وظایف روزانه آنهاست و شامل رضایت از اعضای تیم/مدیران، رضایت از سیاست‌های سازمانی و تأثیر شغل بر زندگی شخصی شان است.

مهم است که بدانید که رضایت شغلی از یک کارمند به کارمند دیگر متفاوت است. در همان محل کار در همان شرایط ، عواملی که به یک کارمند کمک می‌کند احساس خوبی در مورد شغل خود داشته باشد ممکن است برای کارمند دیگری صدق نکند.  اما چرا این گونه است؟

واقعیت این است که میزان رضایتی که یک فرد از شغلش دریافت می‌کند کاملاً به اهداف و ارزش‌های او بستگی دارد. ممکن است یک نفر از داشتن یک شغل ساده و دریافت چک حقوقی منظم احساس رضایت شغلی پیدا کند، در حالی که ممکن است فرد دیگری از چنین شغلی احساس رضایت نکند  و تمایل به کاری همراه با چالش‌های حرفه ای داشته باشد.

رضایت شغلی ماهیتی احساسی دارد و اندازه گیری آن با معیارهای مشخص سخت است. با این حال سازمان‌های پیشرو در تلاشند تا این احساس را اندازه گیری کنند. زیرا می‌دانند یک کسب وکار فقط به اندازه افرادش خوب است.

با وجود تقاوت در بین افراد، شرکت‌ها با استفاده از رویکردی چند بعدی می‌توانند میزان رضایت شغلی را در بین کارکنان خود افزایش دهند.

در ادامه این مقاله ابتدا دلیل اهمیت رضایت شغلی و سپس عوامل تاثیرگذار بر آن را بررسی خواهیم نمود.

دلیل اهمیت رضایت شغلی

دلیل اهمیت رضایت شغلی

شکی نیست که کارمندان بزرگترین منبع یک سازمان هستند. صرف نظر از عنوان شغلی و حقوق و دستمزد، کارمندانی که رضایت شغلی بالایی دارند، نرخ بهره وری بیشتری دارند. راضی نگه داشتن و ایمن نگه داشتن کارکنان می‌تواند به نتایج مثبتی هم برای سازمان و هم برای کارکنان منجر شود. برخی از دلایل اهمیت رضایت شغلی  عبارتند از:

۱.افزایش سود

این موردی است که هر مدیر و کارمندی ممکن است قدردان آن باشد. راضی نگه داشتن کارکنان می‌تواند منجر به فروش بیشتر، هزینه‌های کمتر و نتیجه قوی تر شود.

بیشتر اوقات اگر افراد از شغل خود احساس رضایت کنند، سخت‌تر کار می‌کنند و عملکرد بهتری خواهند داشت. این می‌تواند مستقیماً بر سود تاثیر بگذارد.

۲. کارمندان راضی، به مشتریان راضی تبدیل می‌شوند

اگر کارمندان در محل کار ناراضی باشند، این موضوع در تعامل آنها با مشتری منعکس می‌شود.  به طور خاص مراکز تماس و ارتباط با مشتری، نمی‌توانند کارمندان ناراضی داشته باشند. زیرا این حس نارضایتی مطمئناً در هر کلمه ای که می‌گویند و هر کمپینی که روی آن کار می‌کنند نشان داده می‌شود.

حتی در کارهایی که با مشتری روبرو نیستند، رضایت کم می‌تواند باعث ایجاد خطا در جریان کار شود.

خواندن مقاله زیر می‌تواند به شما برای مدیریت ارتباط با مشتری کمک نماید.

مدیریت ارتباط با مشتری : از این ۱۴ راهکار مفید غافل نشوید!

مدیریت ارتباط با مشتری موضوعی است که همه کسب‌وکارها، چه کسب‌وکارهای جاافتاده کهنه‌کار و چه استارتاپ ها، باید به آن ایمان بیاورند.

‎اکنون بخوانید‎

 

۳. گردش کاری کاهش می‌یابد

گردش کاری کمتر زمانی است که یک شرکت تعداد کمی‌ از کارکنانش نسبت به کارمندانی که در ابتدا استخدام نموده، شرکت را ترک می‌کنند. اگر کارمندی از رضایت شغلی پایینی برخوردار باشد، احتمال بیشتری دارد به جستجوی شغل جدید بپردازد. در حالی که اگر فردی از شغل خود راضی باشد، احتمال تغییر شغل کمتری دارد.

گاهی اوقات، گردش کاری افراد می‌تواند برای کسب وکار خوب باشد، زیرا استعدادهای تازه ای را وارد سازمان می‌کند. اما در صورت ناراضی بودن افراد، در معرض خطر از دست دادن استعدادهای برتری هستید که در طول سال‌ها به دقت آموزش داده اید. این موضوع هزینه‌های منابع انسانی شما را به شدت بالا می‌برد.

۴. رضایت شغلی مستقیماً بر میزان بهره وری تاثیر دارد

صرف نظر از عنوان شغلی و درجه دستمزد، کارکنانی که رضایت شغلی بالایی را گزارش می‌کنند تمایل به دستیابی به بهره وری بالاتر دارند.

بهره وری بالاتر در کارکنان زمانی دیده می‌شود که از شغل خود راضی باشند و به خوبی روی وظایف خود تمرکز کنند. بهره وری بالای یک عضو در یک تیم، باعث بالا رفتن بهره وری دیگران می‌شود. 

کارمندان ناراضی می‌توانند به مرور زمان به فردی سمی‌ تبدیل شوند و به فرهنگ شرکت آسیب بزنند و یک محیط کاری بد ایجاد کنند. از سوی دیگر، کارمندان راضی بیشتر حمایتگر و مشتاق هستند.

۵. داشتن رضایت شغلی وفاداری کارمندان را افزایش می‌دهد

وقتی کارکنان احساس می‌کنند که شرکت بهترین منافع را برای آنها فراهم کرده است، به احتمال زیاد به شرکت وفادار می‌مانند. اغلب از ماموریت آن حمایت می‌کنند و برای کمک به دستیابی به اهداف آن سخت کار می‌کنند تا بهترین نتایج را به دست آورند.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، کارکنان ممکن است به دوستان یا بستگان خود در مورد ماهیت خوب شرکت بگویند، که به گسترش حسن نیت سازمانی کمک می‌کند.

عوامل ایجاد کننده رضایت شغلی

عوامل ایجاد کننده رضایت شغلی

تعریف همه افراد از رضایت شغلی متفاوت باشد، به این معنی است که دستور العمل رسیدن به رضایت شغلی از فردی به فرد دیگر تغییر خواهد کرد. در واقع رضایت شغلی ترکیبی از عوامل درونی و بیرونی است.

رضایت شغلی درونی نتیجه احساس رضایت از خود کار و مسئولیت‌های همراه با آن است. رضایت شغلی بیرونی بیشتر به شرایط کاری مانند حقوق، امنیت شغلی و روابط شما با همکاران و سرپرستان مربوط می‌شود.

با وجود تمام این تفاوت‌ها، تعدادی عناصر کلیدی وجود دارد که می‌توانند باعث احساس لذت بردن از شغل‌ شوند. کشف این موارد می‌تواند کلید کمک به افزایش انگیزه کارکنان باشد. برخی از متداول‌ترین عوامل ایجاد کننده رضایت شغلی در زیر فهرست شده‌اند:

۱.حقوق و مزایا

برای بسیاری از افراد، دستمزد نقش مهمی‌ در رضایت شغلی دارد. تقریباً هیچ کس نیست که حتی  اگر شغل خود را دوست نداشته باشد، دستمزد بالاتر را رد کند. مزایا نیز مهم هستند. مزایا می‌توانند شخصی‌تر از بسته‌های پرداختی حقوق به نظر برسند و معمولاً ارزشی فراتر از یک چک حقوق برای یک نقش قائل هستند.

کارمندی با حقوق خوب، مشوق‌ها، پاداش‌ها، گزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی خوب در مقایسه با فردی که این امکانات را ندارد، از شغل خود راضی تر است.

۲. تعادل کار و زندگی

رضایت شغلی برای کارمندان اغلب ناشی از یک سیاست تعادلی خوب در زندگی و کار است، که تضمین می‌کند کارمند در کنار انجام کار، زمان با کیفیتی را با خانواده خود می‌گذراند. این امر کیفیت زندگی کاری کارکنان را بهبود می‌بخشد.

شرکت‌ها باید سعی کنند فرهنگ غیر سمی‌ عملکرد بالا را ایجاد کنند، جایی که بهره‌وری بر رفاه اولویت ندارد. تعادل مثبت کار و زندگی در این امر ضروری است. تعیین روزهای اجباری برای کار از خانه، مرخصی با حقوق و مزایای کاری انعطاف پذیر راه‌های بسیار خوبی برای کمک به کارکنان برای دستیابی به این هدف هستند.

۳. احترام و شناخته شدن

صرف نظر از شغل‌تان، می‌خواهید در محل کار خود احساس محترم بودن کنید و همچنین برای کاری که انجام می‌دهید مورد قدردانی قرار بگیرید. کارمندان زمانی از موقعیت‌های خود رضایت بیشتری پیدا می‌کنند که به خاطر انجام کاری که به خوبی انجام داده‌اند، مورد احترام و تحسین قرار گیرند، حتی اگر این یک تشکر ساده از سوی یک مدیر باشد.

سرپرستان اغلب زمانی که یک کارمند مرتکب اشتباهی می‌شود یا چیزی نیاز دارند، پر سر و صدا هستند. انجام همین تلاش برای تبریک یا قدردانی می‌تواند تأثیر مثبتی بر رضایت کارمندان داشته باشد. کارکنان باید بدانند که کار و عملکردشان هم شناخته شده و هم مورد احترام است. 

۴.امنیت شغلی

نگرانی در مورد اینکه آیا در شش ماه آینده شغلی خواهید داشت یا خیر، استرس زا است. داشتن امنیت شغلی باعث می‌شود افراد در شغل خود راضی‌تر باشند، به این معنی که می‌توانند در جهت اهداف بلندمدت کار کنند و احساس قوی‌تری از بودن در شرکت داشته باشند.

در حال حاضر امنیت شغلی یکی از نگرانی‌های اصلی برای کارمندان است زیرا فناوری فرآیندهای موجود را تغییر می‌دهد و اتوماسیون مدل‌های قدیمی‌ کار را تهدید می‌کند.

به عنوان یک کارفرمای متمرکز بر آینده، باید به وضوح توضیح دهید که چگونه نقش یک کارمند در طول سال‌ها تغییر خواهد کرد و آن‌ها را برای آن تغییر مجهز کنید. کارمندان نباید در مورد شغل خود احساس ناامنی کنند. شما می‌توانید با حفظ یک خط ارتباطی ثابت بین کارمندان خط مقدم و رهبری ارشد از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

یکی دیگر از کارهایی که سازمان‌ها باید در جهت ایجاد امنیت شغلی در کارمندان خود انجام دهند، باز بودن و صادق بودن در مورد سلامت و ثبات مالی سازمان‌شان است. برای این کار سازمان‌ها می‌توانند به روز رسانی‌ها یا اخبار مربوط به سازمان را به صورت فصلی در اختیار کارکنان قرار دهند.

تاثیر امنیت شغلی در رضایت شغلی

۵. شرایط محیط کار

اکثر ما بخش قابل توجهی از هفته را در محل کار می‌گذرانیم، اما این بدان معنا نیست که می‌خواهیم سرگرمی‌ها یا علایق شخصی خود را نادیده بگیریم.

محیط کاری که در آن کارکنان وقت آزاد کافی برای خواندن کتاب، اطلاع از اخبار، صرف یک وعده غذایی دلپذیر دارند و چنین رفتارهایی به عنوان سستی در نظر گرفته نمی‌شود، رضایت شغلی بهتری را فراهم می‌کند.

همه کارکنان در شرایط کاری خوب احساس بهتری خواهند داشت. اگر محل کار شما فضایی دلپذیر برای گذراندن زمان است و جایی است که بازخورد سازنده بدون آزار و اذیت دریافت می‌کنید، در کار احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و در نتیجه رضایت بیشتری خواهید داشت.

اضافه کاری برنامه ریزی نشده، انتظارات عملکرد غیر واقعی و فرهنگ کاری سمی‌ همگی می‌توانند منجر به احساس نارضایتی و تمایل به جستجوی کار دیگر شوند. ایجاد یک محیط کاری سالم که بر ارزش کارکنان خود تاکید دارد، از سوی دیگر منجر به شرایط کاری خوب و افزایش رضایت شغلی می‌شود.

۶. توسعه شغلی 

کارمندان همیشه بخش رشد شغلی خود را به عنوان یک اولویت بالا در زندگی‌شان نگه می‌دارند. زیرا فعالیت‌های کاری یکنواخت می‌تواند منجر به نارضایتی کارکنان شود.

از این رو، اگر یک شرکت به کارمندان کمک کند و نقش‌های شغلی جدیدتری به آن‌ها بدهد، رضایت شغلی را افزایش می‌دهد و کارمندان می‌دانند در شغل خود پیشرفت خواهند کرد.

راهکارهای عملی توسعه شغلی می‌تواند شامل داشتن برنامه‌ها و مسیرهایی برای ترفیع، یا راه‌های داخلی برای بهبود مهارت‌ها و مطالعه برای کسب مدارک جدید در راستای پیشرفت شغلی مورد نظر کارمندان و شرکت باشد.

۷. ارتباطات

ارتباط شفاف و باز در محل کار باعث می‌شود کارکنان احساس اعتماد و قدردانی داشته باشند و هرگونه نگرانی در مورد عملکرد خود را برطرف می‌کند. ارتباطات خوب، شفافیت را در شرکت افزایش می‌دهد و اعتماد را تشویق می‌کند.

ارتباط  موثر در انجام بهتر کارها فوق‌العاده مهم است. برای بسیاری از کارمندان، مهم است که بتوانند در صورت داشتن نگرانی، شکایت یا رسیدگی به مسائل شخصی، با مدیران خود به طور آشکار و بدون اینکه خطری برایشان وجود داشته باشد،ارتباط برقرار کنند.

۸. ارزش‌های شرکت

برای افراد سخت است که نسبت به هدفی که با آن موافق نیستند احساس تعهد کنند. به همین دلیل است که داشتن ارزش‌های هم‌راستا با شرکتی که در آن کار می‌کنید بسیار مهم است.

کار در شرکتی که با ارزش‌های شما همسو باشد، تمایل شما را برای کار در آن شرکت افزایش می‌دهد. اگر یک شرکت ارزش‌های اصلی خود را با عملش تطبیق ندهد، می‌تواند ناهماهنگی ایجاد کند و باعث شود افراد از شغل خود کمتر احساس رضایت کنند.

۹. ارتقاء سلامتی

با توجه به هزینه‌های قابل توجهی که برای کارفرمایان وجود دارد، مراقبت از سلامت کارکنان دیگر تنها مسئولیت خود فرد نیست. بلکه اکنون ارتقای سلامت وظیفه سازمان‌ها است.

استرس محل کار باعث مشکلات مرتبط با سلامتی از جمله فشار خون بالا، مشکلات گوارشی، خستگی و سوء مصرف مواد می‌شود.

سازمان‌ها می‌توانند کارمندان را با آموزش در مورد مسائل بهداشتی از طریق سمینارها، اطمینان از استراحت منظم و مرخصی سالانه، ارائه امکانات آشپزخانه و انتخاب غذای سالم‌تر در دفتر، ارائه تخفیف عضویت در باشگاه یا ایجاد گروه‌های شرکتی برای کاهش وزن یا اهداف تناسب اندام، حمایت کنند.

سلامتی در رضایت شغلی

۱۰. آموزش و سرمایه‌گذاری

به کارکنان کمک کنید تا مهارت‌هایی که برای رشد نیاز دارند را توسعه دهند. برخی از رهبران برای سرمایه‌گذاری روی رشد شغلی تیم خود تردید دارند. زیرا نگران هستند که برای تمام این آموزش‌ها هزینه کنند، سپس فرد از شرکت خارج شود و آن مهارت‌ها را در جای دیگری به کار ببرد.

این اتفاق خواهد افتاد. شما روی افراد سرمایه‌گذاری خواهید کرد و آن‌ها می‌روند. اما اگر روی افراد سرمایه‌گذاری نکنید و آن‌ها بمانند بدتر است.

مجبور نیستید آموزش را خودتان ارائه دهید. می‌توانید پیشنهاد بازپرداخت هزینه افراد برای آموزش و کارگاه‌هایی که در خارج از شرکت برگزار می‌شود را در نظر بگیرد. همچنین می‌توانید اشتراک یک برنامه آموزشی آنلاین را خریداری کنید و به تیم خود اجازه دسترسی به آن را بدهید.

اما مهم‌تر از همه، مطمئن شوید که کارکنان زمان لازم برای ارتقاء مهارت‌هایشان را دارند. اگر از افراد انتظار دارید که هر هفته ۵۵ ساعت در اوج بهره‌وری کار کنند، پرداخت هزینه برای آموزش فایده‌ای ندارد. آن‌ها زمان یا انرژی لازم برای انجام آن را نخواهند داشت. هر ماه مقدار مشخصی از ساعات کاری را برای پیشرفت و رشد کارکنان در نظر بگیرید.

 ۱۱.رهبری

رهبری نقشی حیاتی در راضی و خوشحال نگه داشتن کارکنان دارد. رهبری می‌تواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد و آن‌ها را برای دستیابی به یک هدف مشترک ترغیب کند.

رهبری با اطمینان از پذیرش و درک ارتباطات و دستورالعمل‌های مدیران توسط کارکنان انجام می‌شود. سطح رضایت شغلی کارکنان زمانی افزایش می‌یابد که معتقدند رهبران‌شان می‌توانند آن‌ها را در طی هر چالشی هدایت کنند.

۱۲.شخصیت کارمند

بسیاری از عوامل مرتبط با رضایت شغلی خارج از کنترل کارکنان قرار دارند. اما خود کارمندان چه نقشی در میزان رضایت شغلی‌شان دارند؟

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که خصوصیات شخصی کارمندان مانند جنسیت، سن، تعداد افراد تحت تکفل، سال‌های خدمت، ضریب هوشی، تحصیلات و میزان رضایت فرد از زندگی خود می‌توانند بر میزان رضایت شغلی نیز تاثیر بگذارند.

۱۳. اجتناب از مدیریت خرد 

اگر تمایل به مدیریت خرد کارمندان داشته باشید، آن‌ها احساس می‌کنند که یا به آن‌ها اعتماد ندارید یا فکر می‌کنند بی کفایت هستند. مدیریت خرد می‌تواند سطح استرس کارکنان را افزایش دهد و روابط کاری را تحت فشار قرار دهد.

رضایت کارکنان تنها دلیل اجتناب از مدیریت خرد نیست. با اجتناب از مدیریت خرد کار کمتری انجام خواهید داد و خود و تیم‌تان را کمتر در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار خواهید داد.

۱۴. بهبود روابط با مدیران مستقیم

رضایت شغلی به شدت به رابطه کارکنان با رئیس خود مرتبط است. به حدی که گفته می‌شود کارمندان شغل خود را ترک نمی‌کنند بلکه مدیران خود را ترک می‌کنند.

شما می‌توانید آموزش‌های مناسب و نقشه راه را برای کارکنان ارتقا یافته به پست‌های مدیریتی ارائه دهید. این کار به مدیران کمک می‌کند تا روابط سالمی‌ با اعضای تیم خود ایجاد کنند.

روابط در رضایت شغلی

نحوه سنجش رضایت شغلی

برای هر شرکتی بسیار مهم است که رضایت شغلی را اندازه‌گیری کند زیرا کارایی، بهره‌وری و وفاداری یک کارمند به آن بستگی دارد.

ممکن است فکر کنید که کارمندان شما از شغل خود راضی هستند زیرا هرگز شکایتی نمی‌کنند. اما در واقعیت، اگر تیم‌تان هرگز اعلام عدم رضایت نمی‌کند، باید بدانید که این یک علامت هشدار است. ممکن است آن‌قدر به شما اعتماد نداشته باشند که در مورد احساسات خود نسبت به شغل‌شان صادق باشند.

تیم شما باید به اندازه کافی احساس امنیت کند تا صادق باشد. حتی اگر رابطه خوبی با تیم خود داشته باشید، آن‌ها ممکن است خودداری کنند زیرا نمی‌خواهند به احساسات شما صدمه بزنند.

به همین دلیل است که جمع‌آوری بازخورد به روش صحیح بسیار مهم است. اگر با مشاهده عملکرد تیم خود درباره میزان رضایت‌شان قضاوت کنید، اطلاعات ناقص یا نادرست دریافت خواهید کرد.

به همین جهت برای اندازه‌گیری دقیق‌تر رضایت کارکنان پیشنهاد می‌کنیم از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

برای جلسات ملاقات یک به یک برنامه‌ریزی کنید

جلسات ۱ به ۱ به شما این امکان را می‌دهد که نیازها و مشکلات هر کارمند را بهتر درک کنید. کارمندان احساس حمایت بیشتری خواهند کرد و افکار خود را در یک جلسه حضوری بیان می‌کنند. با گوش دادن به آن‌ها اطلاعات ارزشمندی در مورد محل کار به دست خواهید آورد.

برنامه‌ریزی جلسات انفرادی مکرر با کارمندان می‌تواند به شما کمک کند روحیه کارکنان و فرهنگ کلی محل کار خود را بسنجید.

این نوع جلسات معمولاً حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. با این حال، می‌توانید بسته به موقعیت و نیاز خود، آن‌ها را کوتاه یا بلندتر کنید. برای بهترین نتیجه، جلسات ۱ به ۱ را در فواصل منظم (به عنوان مثال، هفتگی، دو هفته یک یا ماهانه) برگزار کنید.

نظرسنجی‌هایی درمورد رضایت شغلی برگزار کنید

نظرسنجی‌ها یکی از موثرترین روش‌ها برای سنجش رضایت شغلی در بین کارکنان و فرهنگ موجود در محل کارتان هستند. شما با نظرسنجی به یک اندازه‌گیری پایه خواهید رسید و درباره چیزهایی که کارمندان دوست دارند و چیزهایی که دوست ندارند، اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

استفاده از ابزارهایی مانند گوگل فروم یا نرم افزارهای تخصیصی می‌تواند به شما در انجام بهتر نظرسنجی و تحلیل آن کمک نماید.  فقط مطمئن شوید که نرم‌افزار نظرسنجی به راحتی قابل تنظیم است. استفاده از آن برای تیم‌تان ساده است و بازخورد می‌تواند ۱۰۰٪ ناشناس نگه داشته شود.

می‌توانید از نظرسنجی‌ها برای سنجش رضایت در زمینه‌های خاص مانند انتظارات از مدیریت، روابط همکاران، سطح استرس و پیشرفت شغلی استفاده کنید. یا می‌توانید از شاخص رضایت کارکنان (ESI) برای اندازه‌گیری میزان رضایت کارکنان از شغل خود و امتیاز خالص پروموتر کارمند (eNPS) معیاری که می‌تواند به شما نشان دهد کارمندان چه احساسی نسبت به شرکت‌تان دارند، استفاده کنید.

هنگام طراحی یک نظرسنجی رضایت کارکنان، اطمینان حاصل کنید که سوالاتی که درج می‌کنید قابل درک هستند. از ایجاد ابهام بپرهیزید. از یک دوست یا همکار بخواهید نظرسنجی شما را قبل از ارسال بخواند.

سعی کنید سوالات نظرسنجی، شامل هر دو سوال باز و چند گزینه‌ای باشد. این کار ترکیب خوبی از داده‌های کمی‌ و کیفی را ایجاد می‌کند.

شما باید سوالات کافی برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود بگنجانید، اما نه آنقدر که کارمندان حوصله تکمیل نظرسنجی را نداشته باشند. انجام یک نظرسنجی ماهانه در مورد یک موضوع خاص مانند ارتباطات، کار تیمی‌ یا فرصت‌های رشد را در نظر بگیرید.

هنگامی‌که داده‌های نظرسنجی را تجزیه و تحلیل کردید، باید استراتژی‌های خاصی را طراحی کنید که به بهبود رضایت کارکنان کمک می‌کند و سپس روی اجرای آن‌ها در اسرع وقت کار کنید.

در نظر بگیرید که برخی از یافته‌های خود را با تیم به اشتراک بگذارید تا به آن‌ها نشان دهید که به نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهید و مایل به انجام اقداماتی برای بهبود هستید.

نظر سنجی رضایت شغلی

بررسی عملکرد کارکنان

بررسی عملکرد کارکنان هم برای کارکنان و هم برای سازمان ضروری است. بررسی عملکرد کارکنان در صورت اجرای موثر چندین مزیت دارد.

به ردیابی پیشرفت و اهداف عملکردی کارکنان‌تان در موفقیت کلی سازمان کمک می‌کند. همچنین در این بخش استفاده از نرم افزار مدیریت عملکرد می‌تواند به شما نشان دهد که کدام کارمندان برتر و کم کار هستند.

این کار می‌تواند شما را قادر سازد تا عملکرد ضعیف تیم خود را برطرف کنید و بهره‌وری کلی تیم را افزایش دهید. بررسی عملکرد همچنین به شما کمک می‌کند تا جلسات ارزیابی عملکرد سازنده‌ای با کارمندان خود داشته باشید.

نکته مهمی‌که باید به خاطر داشته باشید این است که بررسی عملکرد کارکنان باید بر روی کارمندان‌تان متمرکز شود. هدف از بررسی عملکرد این است که بفهمید چگونه می‌توانید به کارمندان کمک کنید تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند و به پتانسیل خود دست یابند.

یک جعبه پیشنهادات و انتقادات برای کارمند نصب کنید

احتمالاً کارمندان‌تان چیزهای زیادی در مورد شرکت شما برای گفتن دارند. با این حال، ممکن است احساس راحتی نکنند که این کار را به صورت عمومی‌ انجام دهند. اینجاست که جعبه پیشنهادات و انتقادات کارمندان می‌تواند کمک کند.

نصب جعبه پیشنهادات کارمندان در دفترتان راهی عالی است برای تشویق کارمندان به بیان نظرات و نگرانی‌های خود بدون ترس از اینکه به هر طریقی به خاطر آن مجازات شوند.

به عنوان یک مزیت جانبی، جعبه‌های پیشنهادات همچنین به ارتباط بین کارکنان و مدیریت کمک می‌کند. استفاده از آن‌ها برای نوآوری، خلاقیت و حل مشکل عالی هستند.

اگر تصمیم به نصب جعبه پیشنهادات فیزیکی در دفتر خود دارید، مطمئن شوید که برای همه کارمندان قابل مشاهده است و به راحتی قابل دسترسی است. آن را در یک فضای مشترک قرار دهید که در آن افراد احساس نکنند تحت نظر هستند.

همچنین مهم است که به همه کارمندان خود در مورد جعبه پیشنهادات جدید اطلاع دهید و آن‌ها را تشویق کنید که مشارکت کنند.

توجه داشته باشید که لازم نیست از جعبه پیشنهادات فیزیکی استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از وب سایت خود یا یک برنامه اختصاصی، یک جعبه پیشنهادات مجازی راه اندازی کنید. تا زمانی که امکان ارائه پیشنهادات به صورت ناشناس وجود دارد، از هر ابزاری که می‌خواهید استفاده کنید.

اگر نظرات منفی زیادی دریافت می‌کنید، واضح است که باید تغییراتی ایجاد کنید. عمل به پیشنهادات تیم به آن‌ها نشان می‌دهد که چقدر برای مشارکت و نظر آن‌ها ارزش قائل هستید.

تصور کنید که یک کارمند ناراضی پیشنهادی را ارائه می‌دهد و آن‌ها به سرعت تغییرات مثبتی را که درخواست کرده‌اند مشاهده می‌کنند. فکر می‌کنید وقتی می‌بینند که بازخورد تغییر کرده است، چه احساسی دارند؟

راهکارهایی برای ایجاد رضایت شغلی توسط خودتان 

راهکارهایی برای ایجاد رضایت شغلی توسط خودتان 

اگر حس می‌کنید که احساس رضایت شغلی‌تان را از دست داده‌اید و دیگر شغل‌تان مانند قبل برایتان جالب نیست. قبل از اینکه کسی کاری بکند با استفاده از ابن چند راهکار می‌توانید کارتان را هم برای خودتان و هم برای سازمان‌تان رضایت‌بخش‌تر و با ارزش‌تر کنید:

به دنبال فرصت‌ها باشید

اجازه ندهید روال کاری روزمره باعث شود احساس کنید در شغلی گرفتار شده‌اید که هیچ چشم‌انداز رشدی ندارد. به دنبال پروژه‌های جدید باشید و فعالانه به دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید در آن مهارت‌ها و استعدادهای خود را تقویت کرده و به اشتراک بگذارید.

نکته کلیدی این است که اجازه ندهید خستگی روزمره‌تان گسترش پیدا کند و بر شما تسلط یابد. در مورد روندهای فعلی در صنعت‌تان مطالعه کنید. در دوره‌هایی که می‌توانند مهارت‌های شما را افزایش دهند، شرکت کنید. در سمینارهای مرتبط شرکت کنید تا در مسیر اهداف شغلی که هنگام شروع کار برای خود تعیین کرده‌اید، بمانید.

برای کارتان ارزش ایجاد کنید

حتی اگر شغلی داشته باشید که با توجه به صلاحیت‌ها و مهارت‌های‌تان مناسب‌ترین گزینه است، اگر انگیزه‌ای برای ادامه آن کار نداشته باشید،در طول زمان باعث ایجاد نارضایتی‌تان می شود.

اگر با کاری که انجام می‌دهید ارتباطی احساس نمی‌کنید. می‌توانید با دیدن تصویر بزرگ‌تر با این سؤال که «چرا» آن را انجام می‌دهید، احساس ارزش برای کارتان پیدا کنید.

روابط کاری موثر ایجاد کنید

رضایت شغلی به معنای هم‌خوانی با کار و محل کار است. به همین دلیل ایجاد روابط خوب با کسانی که با آنها کار می‌کنید نیز ضروری است.

داشتن مهارت‌های  ارتباطی به انجام کارها به طور موثر و بدون درگیری کمک می‌کند. اگر عضوی از یک تیم هستید، به اشتراک گذاشتن موفقیت‌هایتان به شما این امکان را می‌دهد که احساس ارتباط، روحیه تیمی‌ و تعلق داشته باشید.

بین کار و زندگی‌تان تعادل داشته باشید

نحوه مدیریت کار و زمان تعیین می‌کند که تا چه حد می‌توانید استرس را از خود دور نگه دارید و از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید. حفظ تعادل سالم بین کار و زندگی شخصی، سطح اشتیاق شما را بالا نگه می‌دارد. تعادل داشتن باعث می‌شود هر روز صبح رفتن به محل کار برایتان عذاب آور نباشد.

مثبت اندیش باشید

مطمئناً روزهای خوب و بدی در محل کار وجود خواهد داشت. نکته کلیدی این است که درگیر وظایف یکنواخت عجیب و غریب، شکست‌ها یا سیاست‌های اداری نشوید.

در عوض، نگرش مثبت خود را حفظ کنید. پروژه‌های چالش برانگیز را به عنوان چالش‌ها و اشتباهات را به عنوان فرصتی برای یادگیری ببینید. با اطمینان از اینکه انجام دادن کارهای دشوار، گامی‌ در جهت پیشرفت حرفه‌ای‌تان است، از چالش‌ها استقبال کنید.

خواندن مقاله زیر برای درک بهتر مثبت اندیشی، می‌تواند به شما کمک کند.‎

مثبت اندیشی چیست؟ ۴ تکنیک موثر برای تقویت خوش‌بینی و تفکر مثبت

مثبت اندیشی چیست؟ چطور می‌توان تفکر مثبت داشت؟ اگر این عبارات سوالات شما هم هستند، تا انتهای این مقاله با ما در ذهن همراه باشید.

‎اکنون بخوانید‎

 

سخن آخر

رضایت شغلی (یا فقدان آن) نه تنها بر کارمندان بلکه بر سازمان‌هایی که برای آن‌ها کار می‌کنند نیز تأثیر می‌گذارد. کارمندان ناراضی بهره‌وری پایین‌تر، عملکرد ضعیف‌تر و استرس و نرخ جابجایی بالاتر را ایجاد می‌کنند.

اما به یاد داشته باشید رضایت شغلی هم مطلوب و هم قابل دستیابی است. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که انتظارات خود را اصلاح کنید، یا حتی به فکر تغییر شغل باشید. اما هیچ کس، نه رئیس، همکاران و نه جامعه به طور کلی نمی‌توانند باعث رضایت شغلی شما در کاری شوند که دوست ندارید و احساس به دام افتادن در آن می‌کنید.

برای پیشرفت در شغل‌تان و کسب وکارتان حتما باید آموزش ببینید. یکی از بهترین راه‌های آموزش خواندن کتاب است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید