تفکر خارج از چارچوب

تفکر خارج از چارچوب

فهرست مطالب

شما بدون شک شنیده‌اید که تفکر خارج از چارچوب چیز خوبی است. اما دقیقاً به چه معنا است، چرا چیز خوبی است و چگونه می‌تواند سودمند باشد؟ بسیاری از ما در چارچوب‌های فکری و عقیدتی، خود را محصور می‌کنیم، بدون آنکه بخواهیم از آنها خارج شویم. اما ما برای بقاء، پیشرفت و توسعه نیاز داریم از چارچوب‌های خود بیرون بیاییم. این همان چیزی است که به تفکر خارج از چارچوب معروف است؛ با ذهن همراه باشید.

تفکر خارج از چارچوب چیست؟

تفکر خارج از چارچوب به این معنی است که شما مایل هستید راه حل‌ها و روش‌های مختلفی را برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود در نظر بگیرید. این است که بگوییم، شما می‌خواهید از نقطه A به نقطه B بروید، اما لزوماً نیازی ندارید یا می‌خواهید مسیر واقعی و امتحان شده را برای رسیدن به آنجا طی کنید.

تفکر متفاوت می‌تواند تأثیرات مثبت و قدرتمندی در حرفه شما داشته باشد. به عنوان یک کارآفرین، شما باید بیرون از چارچوب فکر کنید. در حقیقت، زیر سؤال بردن وضع موجود چیز خوبی است. اگر همه فقط چیزها را به همان شکلی که هستند می‌بپزیرفتند، هیچ وقت هیچ نوآوری و پیشرفتی در دنیا رخ نمی‌داد. اگر توماس ادیسون خارج از چارچوب فکر نمی‌کرد، جهان می‌توانست مکانی بسیار تاریک باشد!

اگر به چیزها غیرقابل تغییر نگاه کنید، پس هیچ چیز بهتر از قبل تغییر نخواهد کرد. با تفکر خارج از چارچوب و زیر سوال بردن از وضع موجود، دائماً در حال بررسی این موضوع هستید که چگونه می‌توانید یک تجربه، محصول یا خدمات را بهبود ببخشید. این به شما امکان را می‌دهد که رشد خود را ادامه دهید و می‌تواند منجر به تصمیماتی هوشمندانه و آینده نگرانه در تجارت شود.

تفکر خارج از چارچوب چیست؟

گرایش به تفکر خارج از چارچوب چقدر است؟

یکی از قدیمی‌ترین کلیشه‌های تجاری، تفکر خارج از چارچوب است. به نظر می‌رسد همه در تفکر بیرون از چارچوب وسواس دارند. با این حال، اگر این مفهوم به خوبی درک شده است، پس چرا امروزه این روش در شرکت‌های ما غیر معمول می‌باشد؟ مسئله این است که بسیاری از مردم نمی‌دانند که چارچوب یا فکر کردن خارج از آن چه معنایی دارد.

قرار است تفکر خارج از چارچوب به معنای رویارویی با مشکلات از راه‌های غیرمعمول، تفکر خلاقانه و آزادانه و تشویق چالش‌های مکرر برای وضع موجود باشد. این نوع تفکر، به معنای عدم انطباق با رفتارهای سازمانی است. این رفتاری است که از هنجارها یا انتظارات مشترک در یک سازمان منحرف می‌شود!

رفتار خارج از چارچوب نادرتر از آن است که تصور می‌کنید. در مطالعه‌ای بر روی ۱۰۰۰ کارمند در صنایع مختلف، کمتر از ۱۰ درصد گفته‌اند که آن‌ها در شرکت‌هایی کار می‌کنند که عدم انطباق یا تفکر خارج از چارچوب تشویق می‌شوند. گرچه اشتیاق برای تفکر خارج از چارچوب بالا است، اما ارتباط بین آنچه می‌گوییم و آنچه در به چالش کشیدن وضعیت موجود انجام می‌دهیم، موضوعی چالش برانگیز است.

فواید تفکر خارج از چارچوب

مزایای تفکر خارج از چارچوب به شرح زیر هستند:

چشم انداز بزرگ‌تر

اگر نزدیک بین باشید دنیا می‌تواند بسیار کوچک شود. تفکر خارج از چارچوب می‌تواند جهان بینی شما را گسترش دهد، به شما این امکان را می‌دهد که چشم انداز بیشتری نسبت به وقایع و اتفاقات شغلی (و زندگی) داشته باشید.

وقتی مایل باشید دیدگاه‌های جایگزین و روش‌های انجام کار را در نظر بگیرید، در برابر دیدگاه‌های مختلف و راه حل‌های بالقوه بازتر خواهید بود. دیدگاه بیشتر می‌تواند شما را در برابر ایده‌های مختلف پذیراتر کند، این بدان معنا است که شما با یک جهان بینی کوچک محدود نخواهید شد. وقتی در مقابل امکانات بی حد و حصر گشوده باشید، این امکانات بی‌پایان هستند.

فواید تفکر خارج از چارچوب

کار با کیفیت بالاتر

شرکت‌های بسیار موفق، رویکردهای متفاوتی در فرهنگ شرکت خود دارند. به عنوان مثال، شرکت مد Zappos را در نظر بگیرید. این شرکت مزایایی مانند غذای رایگان، خدمات سلامتی رایگان و حتی یک سرویس رفت و آمد عمومی را ارائه می‌دهد.

از یک طرف، کنار گذاشتن این موارد به عنوان اتلاف پول و تهدید خط اصلی شرکت آسان خواهد بود. با این حال، آن‌ها نگاه طولانی دارند. آن‌ها می‌بینند که با ارائه این مزایا، کارکنان بهتری را جذب و نگه می‌دارند و کارمندان شاد و سالم تمایل دارند که بهره وری، وفاداری و تلاش بیشتری داشته باشند.

خلاقیت بیشتر برای حل مسئله

وقتی تعداد محدودی راه وجود دارند که می‌توان کارها را انجام داد، این به معنای محدودیت در رسیدن به اهداف است. متناوباً، وقتی بیرون از چارچوب فکر می‌کنید، ناگهان امکانات و فرصت‌های بیشتری ایجاد می‌شوند. وقتی اجازه هر راه حل ممکن را می‌دهید، در واقع ممکن است راه‌های خلاقانه تری برای حل مشکلات ارائه کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] تفکر تند و سریع ؛ چگونه سریع فکر کردن را یاد بگیریم! [/su_animate]

[/su_box]

کمک برای موفقیت

وقتی بتوانید از دیدگاه خارج از محدوده به کار و حرفه خود نزدیک شوید، در اصل به خود اجازه می‌دهید متفاوت فکر کنید. توانایی تفکر خارج از چارچوب می‌تواند برای شما به عنوان یک فرد یا به عنوان یک تجارت سرمایه‌ای محسوب شود.

رهبران حرفه‌ای و شرکت‌های پیشگام این موضوع را به خوبی می‌دانند. مثلا شرکت فناوری اپل که حرفه خود را بر اساس این اصل اساسی بنا کرده است، متفاوت فکر کنید. از متفاوت بودن نترسید، زیرا این می‌تواند شما را از رقبا جدا کند و به شما کمک کند تا به خوبی ظاهر شوید.

سازگاری بیشتر

چه نویسنده باشید، چه تاجر یا مدیر عامل یک شرکت، یک چیز مسلم است؟ شغل شما با گذشت زمان تغییر کند. فنآوری، سلیقه مردم و مواد دیگر به طور مداوم در حال تغییر و پیشرفت هستند. نابراین برای اینکه همیشه به روز باشید باید بتوانید با تغییرات کنار بیایید.

به عنوان مثال، ما به عنوان یک معلم، باید به طور مداوم در حال پیشرفت باشیم تا به روز بمانیم. اگر تکنیک‌های خود را با توجه به زمان، ارزیابی نکنیم و تغییر ندهیم، به سرعت در زمینه کاری خود عقب می‌مانیم.

شاید یکی از عمیق‌ترین تأثیرات تفکر خارج از چارچوب این باشد که به شما کمک می‌کند تا سازگار باشید. ذهن شما به روی ایده‌ها یا راه حل‌ها یا موقعیت‌های جدید بسته نخواهد شد، بنابراین بهتر می‌توانید خود را با تغییرات سازگار کنید.

چگونه تفکر خارج از چارچوب را پرورش دهیم؟

چگونه تفکر خارج از چارچوب را پرورش دهیم؟

توانایی داشتن نگاه متفاوت به مسائل و پرورش برای تفکر خارج از چاچوب در زیر آورده شده اند:

مرتباً وضع موجود را به چالش بکشید

عدم مطابقت را به مکالمه مورد انتظار تبدیل کنید. موضوعات آشکار و متناقض را در کنار هم قرار دهید و حل آن‌ها را به صورت تیمی آغاز کنید. خرد متعارف ممکن است بگوید حل مسائل متناقض امکان پذیر نیست، اما اگر روشی که امروز این کار را انجام می‌دهیم را به چالش بکشید، تفکر جدیدی پیدا خواهید کرد. در اینجا مثالی از فعالیت وجود دارد، به افراد خود فرصت دهید تا تصور کنند که برای رقیب شما کار می‌کنند و وظیفه آن‌ها حمله به سازمان شما است که در آن بیشترین آسیب پذیری را دارید. این یک روش عالی برای به چالش کشیدن وضع موجود و شناسایی مسائل جدید از منظری متفاوت است.

دید گسترده‌تری داشته باشید

دستیابی به تفکر و خلاقیت، اغلب ناشی از ایجاد ارتباطات غیرمعمول است. دیافراگم لنز را بزرگ‌تر کنید تا دیدگاه‌های متفاوت و گسترده‌تری داشته باشید که می‌تواند منطقی باشد. نکته اصلی این است که بین موضوعات و مفاهیم به ظاهر نامرتبط نوسان کنید تا ارتباط غیرمعمولی ایجاد شود که باعث می‌شود دید دیگر یا ایده‌ای خارج از چهارچوب داشته باشید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] تفکر جانبی ادوارد دوبونو [/su_animate]

[/su_box]

به صورت تیمی کار کنید

تصویری از چالش خود و راه‌های ممکن برای حل آن بکشید. شما لازم نیست داوینچی باشید! استعاره‌ها همچنین ابزار بسیار قدرتمندی برای نگهداری اطلاعات زیادی در فضای کم هستند. نکته اصلی این است که تیم خود را درگیر روند تفکر بصری و تکرار بصری کنید تا دیدگاه‌های مختلفی درباره اینکه چگونه یک راه حل می‌تواند مسیر جدیدی را طی کند، ایجاد شوند.

کلام آخر

یک تمرین ساده که می‌توانید امتحان کنید، این است که از همه بخواهید تصویری از آنچه تفکر خارج از چارچوب به نظر می‌رسد را ترسیم کنند. سپس تصاویر خود را مقایسه کنید و آن‌ها را برای یکدیگر توضیح دهید. بحث کنید که کدام جنبه از تصاویر دارای انرژی، هیجان یا امکاناتی هستند و این‌ها را در یک تصویر جدید ادغام کنید تا نشان دهند که چگونه باید به شیوه ای جدید و خلاقانه عمل کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید