مدیریت ثروت چیست؟

مدیریت ثروت

فهرست مطالب

مدیریت ثروت (Wealth management) نوعی خدمات مالی است که به منظور ارائه خدمات گسترد‌ه‌ای از قبیل مشاوره در مورد سرمایه گذاری‌های شخصی، برنامه ریزی مالیاتی، مشاور حقوقی، املاک و خدمات مدیریت پول، به شکل ساختار یافته ارائه می‌شود. هدف اصلی مدیریت پول، حفظ و رشد ثروت در بلند مدت است. مدیریت ثروت را می‌توان به عنوان یک فرآیند ایجاد ثروت توصیف کرد که تیمی از متخصصان، نیازهای مالی مشتری را تجزیه و تحلیل کرده و محصولات مالی مناسب را پیشنهاد می‌دهند؛ با ذهن همراه باشید.

مدیریت ثروت چیست؟

بسیاری از افراد اصطلاح مدیریت ثروت را شنیده‌اند، اما هیچ کس واقعاً در مورد این قضیه به درستی فکر نکرده است!. مدیریت پول بسته به دیدگاه‌ها مختلف، متفاوت است. مدیریت ثروت، فرآیند بودجه ‌ریزی، پس‌ انداز کردن، سرمایه گذاری، هزینه کردن یا نظارت بر سرمایه فرد یا گروه است. چنین فرآیندی در دسته بندی‌های زیر قرار می‌گیرد:

  • حمایت از ثروت (مدیریت ریسک)
  • انباشت ثروت (در حال رشد پایه دارایی)
  • قرار دادن ثروت در کار (ایجاد درآمد از پایه دارایی)
  • توزیع ثروت (بازنشستگی)

مدیریت ثروت مستلزم کلیه کارکردهای مدیریتی برای دارایی یک شخص یا گروه است. این مورد هم شامل برنامه ریزی مالی و هم خدمات مدیریت سرمایه گذاری است. برخلاف سایر متخصصان مالی، مدیران می‌توانند طیف کاملی از خدمات مالی را ارائه دهند که نیازهای مشتریان خود را به خوبی برآورده سازد.

نکته اصلی این است که مدیریت ثروت دقیقاً همان چیزی است که از اسمش آشکار است، یعنی خدمات سرمایه گذاری استراتژیک در سطحی بالا برای کسانی که از ثروت کافی برخوردارند تا از یک رویکرد سرمایه گذاری پیشرفته برخوردار شوند. مدیریت ثروت مربوط به حوزه‌های زیر است:

  • سهام
  • اوراق قرضه
  • بیمه
  • جریان‌های نقدی
  • برنامه ریزی آموزش
  • برنامه ریزی مالیاتی
  • برنامه ریزی املاک
  • بازنشستگی

ناگفته نماند، عمده استفاده از این عبارت، در بازارهای مالی است که یک متخصص سرمایه گذاری برای صندوق‌های بزرگ مانند صندوق‌ برنامه بازنشستگی، تصیم گیری می‌کند.

چرا مدیریت ثروت مهم است؟

هر فردی در برخی از زمان‌های زندگی خود در مورد خرید یا نخریدن چیزی، اظهار پشیمانی را تجربه کرده است. همه ما این صدا را در ذهن خود داشتیم که می‌پرسد: «آیا واقعاً نیاز به خرید آن خودروی جدید دارم یا اینکه می‌توانم به جای آن پول خود را ذخیره کنم.» این یک واکنش کاملاً طبیعی است. ذهن ما که در محیطی تکامل یافته است که به ما می‎‌گوید باید منابع مالی خود را با دقت مدیریت کرد تا فرصتی برای هزینه‌های اضافه ایجاد نشود تا بقای ما را به خطر اندازد.

با این حال، وقتی صحبت از سرمایه‌هایی می شود که بیش از هزینه‌های جاری زندگی است، بعید به نظر می‌رسد فرد قادر به جایگزینی پول‌های هزینه شده نداشته باشد! آن زنگ‌های هشدار ذهنی که منجر به بی‌احتیاطی و اظهار پشیمانی خریدار می‌شوند، برای افراد ثروتمند ارزش شنیدن ندارند.

واقعیت ساده این است که ۹۹ درصد افراد مرفه به سادگی فاقد وقت و تمایل شخصی برای تبدیل شدن به مدیران مالی برای حساب‌های خود هستند. برای این افراد، تلاش برای دنبال کردن یک استراتژی سرمایه گذاری فعالانه توسط یک فرد مدیر، از ضرورت بالایی برخوردار است. در واقع، هدف از وجود مدیریت ثروت این است که در گام نخست از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود و در گام دوم بتوان یک سبد مالی قوی و آینده‌نگر ایجاد کرد.

هدف از مدیریت ثروت چیست؟

مدیریت ثروت ساده به نظر می‌رسد، ولی وقتی آن را می‌توان به مؤلفه‌های مختلف تقسیم کرد، چطور؟ هرکسی که سعی در مدیریت دارایی‌های خود دارد، باید موارد ضروریِ زیادی را در نظر بگیرد. دستپاچه شدن آسان است و اشتباهات می‌توانند تأثیر زیادی در روند زندگی شما داشته باشند.

هدف اصلی مدیریت ثروت، مدیریت همه موارد ضروری است که به شما کمک کند تا از زمان در بهبود شرایط مالی خود استفاده کنید. برای داشتن چنین مدیریتی، غالباً نیاز به تیمی از مشاوران مالی و با تجربه است که راهنمایی‌های لازم را در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مالی و مسائل مربوط به مدیریت سرمایه گذاری ارائه می‌دهند. مدیریت ثروت به شما کمک می‌کنند تا تصمیمات مهم مالی بگیرید:

  • چه زمانی می‌توانم یا باید بازنشسته شوم؟
  • هر سال چقدر می‌توانم هزینه کنم؟
  • هر سال چقدر می‌توانم پس انداز کنم؟
  • چگونه باید سرمایه گذاری کنم؟
  • به چه ترتیب باید از حساب‌های خود برداشت کنم؟
  • چه زمانی باید ریسک کنم؟
  • سبد سرمایه گذاری مناسب برای من چیست؟
  • کدام بازار برای سرمایه گذاری مناسب است؟

و موارد دیگر …

لزوم داشتن برنامه مالی برای مدیریت ثروت

مدیریت ثروت با یک برنامه مالی شروع می‌شود. یک برنامه مالی به شما کمک می‌کند اهدافی را که می‌خواهید با ثروتی که برای رسیدن به آنها به دست آورید را تعیین کنید و یک برنامه عملی واضح برای چگونگی تحقق این امر ارائه دهید.

در اکثر اوقات مردم برای ساختن یک برنامه نیاز به تخصص یک مدیر مالی دارند. یک مدیر مالی به شما کمک می‌کند تا اهداف‌تان را شفاف‌سازی کنید وضعیت مالی فعلی خود را ارزیابی و یک برنامه مالی بسازید. مدیر اغلب به شما در اجرای آن، توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهد و بر برنامه و منابع مالی شما نظارت می‌کند تا مطمئن شوید که در مسیر صحیح در حرکت هستید.

یک برنامه مالی، قطعه مهمی از معمای مدیریت ثروت است، زیرا تمام تصمیمات سرمایه گذاری را از منظر ریاضی و عملی هدایت می‌کند. وجود این برنامه ضروری است، زیرا به شما کمک می‌کند تا نقشه راه بهتر ببینید و بتوانید شرایط حال و آینده مالی خود را پیش‌بینی کنید.

ارکان اصلی مدیریت ثروت

مدیریت پول نیاز به یکسری ارکان و دستورالعمل مشخص دارد که به شرح زیر هستند:

  1. شناسایی و تحلیل ارزش‌ها و اهداف مالی

این مرحله شامل مراحل مختلف ی است که در زیر آمده است:

  • پرسیدن سؤالات مناسب که در واقع مشتری در درازمدت انتظار دارد، خواهد بود (منظور اهداف مشتری است).
  • تست و درک اشتهای مخاطب
  • درک نیاز نقدینگی در فواصل دوره‌ای یا در یک نقطه خاص از زمان
  • درک ارزش‌های خانوادگی و مسائل مربوط به آنها
  • نگرانی‌های مربوط به تقویت سبک زندگی مشتریان
  • برنامه ریزی موفق در جهت انتقال ثروت
  1. توصیه و تدوین برنامه عملی

براساس مرحله یک، جایی که نیازها و اهداف مشتری مورد تحلیل و شناسایی قرار می‌گیرد، مدیر مالی، برنامه عملی را تدوین و توصیه می‌کند. چنین طرحی مستلزم ترکیب مناسب دارایی‌ها است که برای تولید درآمد و همچنین برای ایجاد ثروت بلند مدت توصیه می‌شود. این مرحله همچنین در ایجاد دارایی واقعی و تخصیص این دارایی‌ها برای مدیریت ریسک ضروری هستند. مدیر مالی همچنین موقعیت سرمایه گذاری‌های جاری و دارایی‌های مشتری را تحلیل می‌کند. سپس او به نگرانی مالیاتی یا نقدینگی پرداخته و همچنین بررسی خواهد کرد که آیا بین برنامه عملی و سناریوی سرمایه گذاری فعلی فاصله وجود دارد یا خیر! این طرح سپس با مشتری مشورت می‌شود و در صورت رضایت وی، مدیر به مرحله بعدی می‌رود. برای مدیریت ثروت، مدیر از تکنیک‌ها و مدل‌های مختلف سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

  1. اجرای برنامه مدیریت ثروت

پس از تصویب این طرح توسط مشتری، مدیر مالی، برنامه عملی را به همراه استراتژی سرمایه گذاری و برنامه تخصیص دارایی را در یک کتابچه راهنما مستند می‌کند. این کتابچه راهنما توضیح می‌دهد که الگوی تولید درآمد و استراتژی ایجاد ثروت در بلند مدت چگونه است. همچنین این مورد، برنامه‌های جایگزین و انتقال ثروت و دارایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اجرای برنامه مدیریت ثروت کمی زمان خواهد برد. با این حال، این طرح چندین بار توسط مدیر مالی مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد تا در زمان واقعی برنامه با اتفاقاتی در اقتصاد و بازارهای مالی مطابقت داشته باشد.

  1. ارزیابی و ارتباط مداوم با مشتری

مدیر مالی نحوه پاسخ‌گویی این طرح به سناریو فعلی بازار را ارزیابی خواهد کرد و سعی می‌کند تا آن را اصلاح کند تا به روز شده و از مزایای سناریوی فعلی بهره ‌مند شود. ممکن است نیاز به مشخص شدن تغییرات در ساختار مالیاتی و تأثیر آن بر ایجاد ثروت باشد. این مرحله باعث ایجاد ارتباط بی‌وقفه و پشتیبانی مستمر از مشتری می‌شود که به ایجاد گزارش و اعتماد دوطرفه کمک می‌کند.

کلام آخر

مدیریت ثروت یک سرویس مالی است که قبل از هر چیز به مشتریان کمک می‌کند تا اهداف مالیِ طولانی مدت را متناسب با نیازهای فردی خود برنامه ریزی کنند و سپس از طریق طراحی و اجرای استراتژی‌های گسترده سرمایه گذاری که بیشترین ارزش را دارند، به اهداف خود برسند.

حالا شما باید در مورد مدیریت ثروت ایده کاملی داشته باشید. این موضوع به برنامه ریزی مالی عادی و خدمات مالی تخصصی از جمله سرمایه گذاری، املاک، مشاوره حقوقی، مالیاتی و خدمات دیگر اشاره دارد. با این حال، دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است! اکنون می‌توانید برای نیازهای مالی خود دست به کار شوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید