‏۱۰ کتاب برای مدیریت زمان

10 کتاب مدیریت زمان

فهرست مطالب

وقت، طلاست. این، یکی از سخنان «بنجامین فرانکلین» است و زمان آن به دهۀ ۱۷۰۰ برمی­گردد، اما در دنیای امروز نیز صدق می­کند. چرا که کنترل نحوۀ استفاده از زمان، با عوامل حواس‌پرتی‌ زیادی که در اطراف ما وجود دارد، سخت‌تر از قبل شده است.

خوشبختانه کتاب­های زیادی در این زمینه وجود دارند؛ اما حتی پیدا­کردن مناسب­‌ترین کتاب‌ مدیریت زمان نیز به نوبۀ خود زمان زیادی می‌برد؛ بنابراین ما کار را برای شما آسانتر کرده‌­ایم. در ادامۀ این مقاله، به بررسی فهرستی از ۱۰ مورد از بهترین عناوین کتاب­ مدیریت زمان خواهیم پرداخت.

بهترین عناوینِ کتاب مدیریت زمان

قورباغه ات را قورت بده

۱.قورباغه‌­ات را قورت بده!

۲۱ روش بی‌­نظیر برای جلوگیری از عقب­‌انداختنِ کارها و انجام بیشترین کارها در کمترین زمان، اثر برایان تریسی

قورت­‌دادن قورباغه چه ربطی به صرفه‌­جویی در زمان دارد؟ به گفتۀ خود برایان تریسی، «مارک تواین» گفته است که اگر یک روز صبح، بدترین کاری که در طول آن روز انجام خواهید داد را انجام دهید همان خوردن قورباغۀ زنده‌­ خواهد بود. از این رو، بقیۀ روزتان بسیار پربارتر خواهد بود. این کتاب به شما کمک می‌کند تا در زمانتان بیشتر صرفه‌جویی کنید و تشویقتان می‌کند تا ابتدا مهم‌ترین کارهایتان را انجام دهید. قورباغه‌­ات را قورت بده به بررسی مسائلی که بسیاری از ما با آن مواجه هستیم می­‌پردازد؛ مسائلی مثل بهره‌­وری ضعیف، خود­انضباطی و شیوه‌­های کاری.

هفتۀ کاری 4­ ساعته

۲. هفتۀ کاریِ ۴­ساعته

چطور با ۴ ساعت کار در هفته تبدیل به یک ثروتمند شویم، اثر تیموتی فریس

مصاحبه‌های زیادی با بنیان‌گذاران استارت‌آپ­‌ها صورت گرفته و هفتۀ کاری ۴­ساعته کتابی­ است که بسیاری از آن­ها به عنوان کتاب مدیریت زمان موردعلاقه‌­شان از آن نام برده­‌اند. این کتاب برای کسانی که می‌خواهند از دوندگی برای امرار معاش خلاص شوند و با انجام کارهای کمتر به موفقیت بیشتری دست یابند، کمک بزرگی­ است. ممکن است نتوانید مانند اعضای تیمِ فریس از ۴۰ هزار دلار در سال به ۴۰ هزار دلار در ماه برسید، اما کتاب او قطعاً طرز فکر شما را در مورد کار و زمان تغییر خواهد داد.

 

کار عمیق

۳. کار عمیق

قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته، اثر کال نیوپورت

یکی از دلایل اصلی کمبود وقت ما این است که با عوامل حواس‌­پرتی بسیاری دست و پنجه نرم می­‌کنیم. کال نیوپورت استدلال می‌کند که راه‌حل این مشکل، در کار عمیق است؛ وضعیتی که در آن ما بر روی یک کار چالش‌­برانگیز تمرکز می‌کنیم.

او در این کتاب مدیریت زمان، مجموعه‌ای از چهار اصل را برای تغییر رویکردتان نسبت به کار ارائه می‌کند و برای تشریح منظور خود از مثال‌های متنوعی کمک می‌­گیرد.

 

رقابت با زمان

۴. رقابت با زمان

چگونه رقابتِ مبتنی­‌بر ­زمان، در حال تغییر­دادنِ بازارهای جهانی است، اثر جورج استالک

داشتنِ زمان صرفاً به معنای داشتنِ آزادی نیست، بلکه ابزاری است که شرکت­هایی مانند «هوندا»، «فورد» و «وال­مارت» از آن استفاده می­‌کنند تا در صنعت خود پیشرو بمانند.

نویسنده در این کتابِ مدیریت زمان به بررسی این موضوع می‌­پردازد که چگونه می‌توانیم از زمان به‌عنوان مؤلفۀ کلیدیِ رقابت در رسیدن به بهره‌وری و نوآوری بیشتر و ارائۀ محصولات و خدمات بهتر استفاده کنیم.

 

به­ سر­انجام­ رساندنِ کارها

۵. به­ سر­انجام­ رساندنِ کارها

هنرِ بازدهی بالا، بدون استرس، اثر دیوید آلن

یکی از شرایط اصلی افزایش بهره­‌وری (و بالطبع در اختیار داشتنِ زمان آزاد بیشتر) توانایی استراحت­‌کردن است.

این کتابِ مدیریت زمان به شما نشان می‌­دهد که چگونه می‌­توانید به راحتی لیست کارهای خود را مدیریت کنید، از قبل برنامه‌­ریزی کنید و در موقعیت‌های استرس­‌زا خونسردی خود را از دست ندهید؛ و مهمتر از همه، به شما می­‌آموزد که به­‌خاطر کارهایی که در حال حاضر انجام نمی‌­دهید، استرس نداشته باشید.

 

اصل 80/20

۶. اصل ۸۰/۲۰

چگونه با تلاش کمتر به دستاورد‌های بزرگتری دست‌ یابیم؟ اثر ریچارد کخ

احتمالاً در مورد اصل «پارتو» چیزهایی شنیده باشید؛ این اصل بیان می‌کند که ۸۰ درصدِ نتایج، به واسطۀ تنها ۲۰ درصد از تلاش‌ها حاصل می‌شوند. این اصل، اساس کتابِ حاضر را تشکیل می‌دهد.

اصل ۸۰/۲۰ بیش از یک دهه پیش نوشته شده و مفاهیم آن تا امروز که در سال ۲۰۲۱ قرار داریم، هم­چنان دغدغۀ تک‌­تکِ ماست. این کتابِ مدیریت زمان به ما می‌آموزد که چگونه روی آن ۲۰ درصد تمرکز کنیم تا بیشترین بهره را از کار خود ببریم، کنترل زمانمان را دوباره به دست بیاوریم و روی مسائلی که واقعا اهمیت دارند، تمرکز کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم.

 قدرت عادت

۷. قدرت عادت

چراییِ کارهایی که انجام می­‌دهیم، اثر چارلز داهیگ

اگر می­‌خواهیم شیوۀ کار، رفتار و مدیریت زمان خود را تغییر دهیم، باید عادت­های خود را بررسی کنیم. یا حداقل چارلز داهیگ در گزارش خود از تحقیقات علمی­‌ای که در زمینۀ عادات صورت گرفته، این­طور استدلال می‌­کند.

او از طریق بیان مثال‌­هایی از شرکت‌ها و سازمان‌های موفق، به ما نشان می‌دهد که چگونه عادت‌ها به ما و کارهایی که انجام می‌دهیم شکل می‌دهند و در نهایت این­که چگونه می‌توانیم با تغییر این عادت­ها زمان بیشتری به دست بیاوریم.

 

۸.کتاب ۱۵ رازی که افراد موفق دربارۀ مدیریت زمان می­دانند

عادات بهره‌­وری ۷ میلیاردر، ۱۳ ورزشکار المپیک، ۲۹ دانشجوی ممتاز و ۲۳۹ کارآفرین، اثر کوین کروز

این کتاب دقیقاً همان چیزی را ارائه می­‌دهد که از عنوانش پیداست: داستان­های افراد موفق و عادت­هایی که به آن­ها کمک کرد تا به موفقیت کنونی خود دست یابند. اضافه بر دیگر مطالب، یاد خواهید گرفت که چگونه زمانتان را بهتر مدیریت کنید، ساعت ۵ بعد از ظهر، بدون احساس گناه کار را کنار بگذارید و بدون صرف زمان زیاد، تمام ایمیل‌های خود را بخوانید.

 

برنامه ­ریزی به روش بولِت ژورنال

۹. برنامه ­ریزی به روش بولِت ژورنال

پیگیری گذشته، سامان­دهیِ حال، طراحیِ آینده، اثر رایدر کارول

رایدر کارول پس از این­که متوجه شد هیچ­‌یک از روش‌­های موجودِ بهره‌وری به او کمک نمی‌کنند تا از استرس خلاص شود و اوقات فراغتی پیدا کند، خودش روش بولت ژورنال را ابداع کرد. این روش اکنون توسط هزاران نفر در سراسر جهان استفاده می‌­شود.

اگر فهرست‌ِکارهای ساده به دردتان نمی­خورند و احساس می‌کنید که کار و زمانتان به ساختار بیشتری نیاز دارد، این کتابِ مدیریت زمان بی‌نظیر را بخوانید و روش موجود در آن را امتحان کنید.

 

۱۰. جریان (غرقِگی)

روانشناسی تجربۀ عمیق لحظات زندگی، اثر می‌های چیک‌سِنت‌می‌هایی

نویسندۀ این کتاب ادعا می‌کند که برای استفاده حداکثری از یک تجربه، باید به حالتی از آگاهی برسیم که او آن را «جریان» می‌نامد.

چیک­‌سنت­‌می­‌هایی در این کتاب، به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم از حالت جریان استفاده کنیم تا از زندگیمان لذت بیشتری ببریم. این کتاب، بیشتر در زمینۀ روانشناسی­ است تا خودیاری، اما به شما کمک می­‌کند تا زمان خود را بهتر کنترل کنید.

 

اگر به خواندن کتاب‌های خودیاری و روانشناسی علاقه دارید با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان در این زمینه ها را مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

یک دیدگاه

  1. سلام
    من واقعا مدیریت زمانم ضعیف بود و دیگه خسته شده بودم از این موضوع… و چون برای یک سری از مشکلاتم از قبل پیش دکتر ترانه موذنی که خالم بهم معرفی کرده بود مشاوره میرفتم جلسه این هفته رو گذاشتیم برای این موضوع که این مشکلم هم حل بشه و ایشون علاوه بر راهکار هایی که دادن کتاب قورباغه ات را قورت بده رو هم به من معرفی کردن و واقعا بهم کمک کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید