۷ کتاب برای ایجاد عادت ­های خوب

7 کتاب برای ایجاد عادت ­های خوب

فهرست مطالب

«یادگیری چگونگی ترک عادت­های بد مهارت بسیار مهمی­ است که می‌­تواند در زندگی بهتر از هر چیز دیگری به شما خدمت کند.» ناوال راویکانت، مدیر­عامل و بنیانگذار وبسایت «اینجل­لیست»

آیا هنوز هم به تمام اهداف و وعده­‌هایی که در ابتدای سال به خودتان دادید پایبندید؟

احتمالا نه.

برای این­که بدانیم اکثر ما بسیاری از این اهداف را در نیمۀ راه رها می­کنیم، نیازی به مطالعۀ هیچ کتابی نیست.

اصلاً شاید این اهداف از همان ابتدا نیز واقع­بینانه نبوده‌­اند.

شاید دلیل رها کردن این اهداف این بوده که روزی به خودمان گفتیم که استثنائاً فقط همین یک بار انجامش نمی‌­دهیم و بعد دیگر هرگز نتوانسته­‌ایم به مسیرِ آن بازگردیم.

یا شاید اهدافمان، مراحلِ انجامشان و چگونگی سنجشِ پیشرفتمان را به وضوح برای خود تعریف نکرده‌­ایم.

شاید هم فراموش کرده‌ایم عواملِ خارج از کنترلمان در رسیدن به آن اهداف را در نظر بگیریم؛ هر چه باشد روال زندگی این است که همیشه برنامه‌های ما را به هم بزند.

بدترین اتفاق این است که هر بار که از مسیر رسیدن به این اهداف جا می­‌مانیم، اعتماد­به‌­نفسمان را از دست می­‌دهیم، عذاب وجدان می­گیریم و فوراً به خودمان برچسب منفی می­زنیم:

  • من نمی­توانم این کار را انجام دهم.
  • نمی­توانم سیگار را ترک کنم.
  • نمی­توانم سحرخیز باشم.
  • من بی­عرضه‌­ام.

و دفعۀ بعد که سعی می‌­کنیم عادت خوب دیگری را ایجاد کنیم (یا عادت بدی را ترک کنیم) اوضاع برایمان سخت­تر از قبل می­‌شود.

موضوعِ صحبت این مقاله صرفاً در مورد عادت‌هایی مثل ترک سیگار یا ورزش­‌کردن که کاملاً از عواقبشان آگاه هستید و می‌توانید نتایج مثبت و منفی آن­ها را به سرعت ببینید، نیست. هر چند بدیهی­ است که این­­ها عادت­های بسیار مهمی هستند.

اما عادت­های دیگری نیز هستند که تأثیرات مستقیم، سریع و قابل­‌مشاهده­‌ای ندارند؛ یعنی بی‌­توجهی به آن­ها، آسیب دائمی­ به شما وارد نمی‌کند، زندگیتان را نابود نمی‌کند، باعث نمی‌­شود که دوستان و اعضای خانواده رابطه­‌شان را با شما قطع کنند و همین­طور نتیجه‌­اش این نیست که خیلی سریع‌ مریض شوید یا بمیرید. بلکه بی‌­توجهی به این عادت­ها به این معنی­ است که زندگی رضایت­بخشی را تجربه نخواهید کرد.

برای مثال یکی از عادت­های افراد فوق­العاده موفق این است که همۀ آن­ها علاقۀ وصف‌­ناپذیری به مطالعه­‌کردن دارند.

«چارلی مانگر»، میلیاردر خودساخته و دستِ راست «وارن بافت»، می‌گفت: «در تمام زندگی‌ام، هیچ خردمندی را ندیده‌­ام که مدام مطالعه نکند؛ مطلقاً هیچ­کس؛  و مهمتر از همه، این افراد هدفمندانه مطالعه می­‌کنند، نه صرفاً از سرِ تفریح یا برای افزایش اطلاعات عمومی. آن­ها از مطالعۀ مقالات سطحی و اتلاف وقت در رسانه­‌های اجتماعی اجتناب می‌­کنند.

این افراد کتاب می­‌خوانند زیرا می­خواهند دانش و مهارت­‌های جدیدی بیاموزند که به آن­ها کمک می‌­کند تا در حرفۀ خود پیشرفت کنند و حضورشان ضروری و غیر­قابل­‌جایگزین باشد! آن­ها می‌­دانند که عادت کتاب­خواندن مهمترین اصل پیشرفت در حرفه‌­شان است و اهمیت آن به مرور زمان بیشتر هم می­شود».

بزرگ‌ترین چالش‌هایی که ما در آینده با آن‌ها مواجه خواهیم بود، توسط فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی ایجاد خواهند شد و به دلیل تغییرات ناشی از آن، میلیون‌ها شغل در معرض خطر جایگزینی یا منسوخ‌­شدن هستند؛ از این رو ثبات شغلی به یک آرزوی دست­‌نیافتنی تبدیل خواهد شد.

ایجاد و ترک برخی عادت­ها، همراه با یادگیریِ «چگونه آموختن»، در آینده مهارت­های مهمی خواهند بود.

پس بر این مهارت­ها تسلط پیدا کنید تا شکست‌­ناپذیر شوید! اگر واقعاً می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه عادتی را ایجاد یا ترک کنید، تنها چند کتاب وجود دارد که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

این کتاب­ها می­‌توانند به شما بیاموزند که عادت­ها چگونه شکل می‌­گیرند، مغز چگونه کار می­کند، چرا عملکردمان برای ترک عادت­های بد همیشه صحیح نیست و چگونه باید از خودمان در برابر طبیعت‌مان دفاع کنیم. این کتاب­ها را در ابتدای امسال به خودتان هدیه دهید؛ چرا که بهترین سرمایه‌­گذاری­ هستند که می­‌توانید برای رشد شخصی خود انجام داده و به خاطر معرفیشان از ما تشکر کنید.

 

عادت‌های اتمی

۱.عادت‌های اتمی، اثر جیمز کلیر

کتاب جیمز کلیر بهترین راهنما در مورد نحوۀ اجرای عادت­های کوچکی­ است که تأثیری تصاعدی بر زندگی شما خواهند داشت. زبان این کتاب بسیار ساده و قابل­فهم است.

«رایان هالیدی»، نویسندۀ محبوب و استراتژیست رسانه­ای، در مورد این کتاب می­گوید: «عادت‌های اتمی، عادت­ها یا تغییرات کوچکی هستند که می‌­توانند تأثیر بزرگی بر زندگی شما بگذارند؛ عادت­هایی مثل کمی زودتر از خواب بیدار­شدن، حذف شبکه­‌های اجتماعی از روی گوشی و پس‌­انداز­کردن.

خودِ من شخصاً احساس نمی‌کنم که استعداد خاصی دارم یا حتی آدم منضبطی هستم، اما چند عادت اتمی دارم که از وقتی آن­ها را شروع کرده‌­ام، فواید چندگانه و عظیمِ آن­ها، خودشان را نشان داده‌­اند. توضیح من در مورد کتاب عادت­‌های اتمی این است: کتابی ویژه که نحوۀ رویکرد شما نسبت به روز و زندگی­تان را تغییر می­‌دهد».

مطالعۀ این کتاب هم­چنین توسط «مارک منسون» (نویسنده)، «نوآ کاگان» (مؤسس وبسایت سومو)، «کال نیوپورت» (استاد دانشگاه جورج­تاون) و افراد دیگر توصیه شده است.

قدرت عادت

۲. قدرت عادت، اثر چارلز داهیگ

این کتاب کمی تخصصی‌­تر است و نکات روانشناسی فراوانی دارد که می‌­تواند در درک نحوۀ عملکرد مغز به شما کمک کند. قدرت عادت، کتاب جالبی­ است در مورد این­که چگونه خودکار­کردن برخی از فرآیندها را یاد می­‌گیریم، چگونه نشانه­‌ها و پاداش­هایی که قبل و بعد از فعال­‌شدن یک عادت دریافت می­‌کنیم را تشخیص می­‌دهیم و هم­چنین شامل مثال­‌های جالبی از عادت‌­هایی­ است که زندگی افراد و شرکت­های موفق را تغییر دادند.

حیرت­‌انگیز است که بدانید این عادت‌­ها (چه مثبت و چه منفی) هستند که زندگی روزمرۀ ما را شکل می‌­دهند. پس از مطالعۀاین کتاب، متوجه خواهید شد که بیشتر زندگی حرفه‌­ای (و تا حدی شخصی) شما مجموعه‌­ای از عادت­هایی­ است که در طول سال­‌های متمادی برای خود ایجاد کرده‌­اید.

با توجه به این­که شغلتان احتمالا صدها سال بعد از شما نیز ادامه خواهد داشت، ساخت و تقویت عادات مثبت در طول زمان تفاوت فاحشی در آن زمینه ایجاد خواهد کرد (مثل «اصل مرکب» در امور مالی). این کتاب طرز فکر متفاوتی به شما می­‌دهد که حول محور بهینه‌سازی زمانِ روزانه­‌ای که در اختیار دارید، متمرکز خواهد شد. مطالعۀ این کتاب توسط «جوئل گاسکوئین» (از بنیانگذاران بافر)، «ناوال راویکانت» (مدیر­عامل اینجل­لیست) و ۱۱ کارآفرین دیگر توصیه شده است.

عادت‌های عملکرد عالی

۳. عادت‌های عملکرد عالی، اثر برندن بورچارد

برندن بورچارد این کتاب را بر اساس تجربیات و تحقیقات خود نوشته است؛ او پس از یک دهه فعالیت به عنوان عالی­‌ترین مربیِ عملکرد جهان، شش عادتی که باعث موفقیت دراز­مدت افراد بسیار موفق شده بود را کنار هم گذاشته است: در جستجوی شفافیت‌­بودن، ایجادِ انرژی، ایجادِ ضرورت، افزایش بهره‌­وری، گسترشِ نفوذ و شجاعت نشان­دادن.

«بوگدان لوکاچیو»، مدیر ارشد فناوری «اَدور می»، در مورد عادت­‌های عملکرد عالی می‌­گوید: «مطالعۀ این کتاب باعث می­‌شود تا در تمام زمینه‌های زندگی، عملکرد بالا و باثباتی داشته باشید.»

 

قلاب: چگونه مشتریان را به محصولاتمان وفادار کنیم؟

۴. قلاب : چگونه مشتریان را به محصولاتمان وفادار کنیم؟ اثر نیر ایال

اگر کارآفرین، بازاریاب یا مدیر محصول هستید و می­‌خواهید یاد بگیرید که چگونه محصولاتی ارائه کنید که وابستگی ایجاد می­‌کنند، باید کتاب نیر ایال را بخوانید.

«اریک چئونگ»، یکی از بنیان‌گذاران استارت‌آپِ «پارک­ان­پارسل» در سنگاپور، دربارۀ این کتاب می‌گوید: «مطالعۀ قلاب برای بنیان‌گذارانی که به جذب مشتری اهمیت می‌دهند، بسیار ضروری ا­ست. این کتاب، راهنمایی بود که به من نشان داد چگونه فیسبوک، یوتیوب و اوبر فن‌آوری‌ خود را به اجبار تبدیل می‌کنند (اگر نگوییم به اعتیاد کامل).

این کتاب به صورت گام‌به‌­گام به من یاد داد که چگونه می­‌توانم محصولم را طوری ارائه کنم که برای مردم «قرص مُسَکِّن»ی باشد که مشکلاتشان را حل می‌­کند، نه «قرص ویتامین»ی که به جای نیازهای اصلی به درد رفعِ نیازهای عاطفی‌شان بخورد.

مطالعۀ این کتاب هم­چنین توسط: «مت مولِنوِگ» (خالق وُردپرِس)، «لیا لیزاروندو» (فعال مبارزه با اصراف مواد غذایی و از بنیانگذاران ۴۱۲ فود رسکیو) و ۱۱ کارآفرین دیگر توصیه شده است.

ابزار موفقیت بزرگان

۵. ابزارهای موفقیت بزرگان، اثر تیم فریس

تیم فریس در طی سال‌های گذشته با افرادی مصاحبه کرده که از بهترین‌های حرفۀ خود هستند. او درس­‌های بزرگی که از این افراد آموخته را در این کتابِ راهنما که در دسامبر ۲۰۱۶ منتشر شد، کنار هم قرار داد. ابزار موفقیت بزرگان به سه بخش تقسیم می­‌شود: سلامتی، ثروت و خرد.

«تونی رابینز» در مورد این کتاب می­‌گوید: «چیزی که من در مورد ابزار موفقیت بزرگان دوست داشتم این است که این کتاب تاکتیک‌ها، روال‌ روزمره و عادت‌های کلیدی افراد فوق‌العاده موفق را به زبانی خلاصه کرده که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند».

مطالعۀ این کتاب هم­چنین توسط: «جیمز آلتوچر» (کارآفرین و سرمایه‌گذار)، ماروین لیائو (یکی از شرکای ۵۰۰ استارت‌آپ)، «ایرینا بوتناری» (مدیر و صاحب شلتر هاستل) و ۱۰ کارآفرین دیگر توصیه شده است.

 

هفت عادت مردمان مؤثر

۶. هفت عادت مردمان مؤثر، اثر استفان آر.کاوی

این کتاب جزو معروف‌­ترین و هم­چنین توصیه­‌شده­‌ترین کتاب موجود در وبسایت ماست. «جیمز مورفی»، مدیر بازاریابیِ «لایو نیشن»، در مورد این­که این کتاب چگونه به او کمک کرده می­گوید: «دومین عادت از هفت عادت مردمان مؤثرِ استیون کاوی این است: «از پایان ذهن‌تان شروع کنید».

این موضوع به من خیلی کمک کرد و بلافاصله در سطح کلان به من انگیزه داد تا مشخص کنم می­‌خواهم دقیقاً کجا باشم و در ۱۰-۲۰-۳۰ سال آینده چه کاری انجام دهم. هم­چنین در سطح خرد نیز به من کمک کرد تا بدانم در هنگام شروع یک پروژه یا سرمایه­‌گذاری جدید چه باید بکنم.

شروع هر کاری، اعم از سرگرمی، کسب­‌و­کار، ورزش و غیره دلهره‌­آور است و من معتقدم که ما معمولاً پشتِ گرفتار­کردنِ خودمان در موضوعات کوچک و کم­‌اهمیتی که از هدف بزرگِ «ترسناک»مان دورمان می‌­کند، پنهان می‎­شویم (مثلاً، برای راه‌­اندازی وبسایتم باید از چه فونتی استفاده کنم؟ چه قالبی برای آن طراحی کنم؟ ابتدا کدام زبان برنامه‌­نویسی را یاد بگیرم؟)؛

اما وقتی از پایانِ ذهنمان شروع می­‌کنیم، خودمان را مجبور می‌کنیم تا به وضوح بیان کنیم که موفقیت در فلان کار چگونه به نظر می‌رسد و هر موضوع پیش‌­پا­افتاده‌ای که ما را از رسیدن به هدفِ مزبور باز­می‌­دارد را از دستور کار خارج می‌­کنیم.

مطالعۀ این کتاب هم­چنین توسط: «مایک بنکوویچ» (طراح وب و کارآفرین)، «فیصل امین» (از بنیانگذاران آژانس بازاریابی دیجیتال فروت­بول)، «دیلون سو»(طراح محصول) و ۲۱ فرد موفق دیگر توصیه شده است.

آداب روزانه: عاد­تهای رفتاری افراد موفق و بزرگان هنر و اندیشه

۷. آداب روزانه: عاد­تهای رفتاری افراد موفق و بزرگان هنر و اندیشه، اثر میسون کری

کتاب میسون کری عادت­‌های روزانۀ ۱۶۱ نفر از الهام‌بخش‌ترین و مؤثرترین افراد جهان، از رمان‌نویس گرفته تا شاعر، موسیقی‌دان، نقاش، فیلسوف و دانشمند را به شما نشان می‌دهد.

این کتاب، این باور عمومی نادرست که هنرمندان روال روزانه­‌ای ندارند و صرفاً منتظر این می‌نشینند که به آن­ها الهام شود را از بین می­‌برد. همان­طور که «دیوید بروکس» می‌­گفت: افراد خلاق مثل هنرمندان تفکر و مثل حسابداران کار می­‌کنند.

مطالعۀ این کتاب توسط «اسکات کیز» (موسس اسکاتس چیپ فلایتس) توصیه شده است. او در مورد این کتاب می‌­گوید: «مطالعۀ آداب روزانه به‌طور چشمگیری بهره­‌وری من را تقویت کرد و باعث شد تا بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنم. این کتاب به من نشان داد که اکثر شخصیت‌های بزرگ تاریخی نه معتاد به کار، بلکه سخت­‌کوش بوده‌اند.

آن­ها بیشتر، صبح‌ها کار می‌­کردند و بعدازظهر خود را به اندیشیدن، درک مسائل و ایده­‌پردازی اختصاص می‌­دادند. این، همان روشی­ است که من سعی کردم از آن الگوبرداری کنم؛ صبح زود بیدار می­‌شوم، قبل از وقت ناهار به‌­سرعت کارهایم را انجام می­‌دهم و بعد از آن استراحت می­‌کنم.»

اگر به خواندن کتاب‌هایی در زمینه ایجاد عادت ها و بهبود شرایط زندگی علاقه دارید، با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه ای از برترین کتاب‌های جهان  در این را مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید