فهرست مطالب
وقت، طلاست. این، یکی از سخنان «بنجامین فرانکلین» است و زمان آن به دهۀ ۱۷۰۰ برمیگردد، اما در دنیای امروز نیز صدق میکند. چرا که کنترل نحوۀ استفاده از زمان، با عوامل حواسپرتی زیادی که در اطراف ما وجود دارد، سختتر از قبل شده است.
خوشبختانه کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارند؛ اما حتی پیداکردن مناسبترین کتاب مدیریت زمان نیز به نوبۀ خود زمان زیادی میبرد؛ بنابراین ما کار را برای شما آسانتر کردهایم. در ادامۀ این مقاله، به بررسی فهرستی از ۱۰ مورد از بهترین عناوین کتاب مدیریت زمان خواهیم پرداخت.
بهترین عناوینِ کتاب مدیریت زمان
۱.قورباغهات را قورت بده!
۲۱ روش بینظیر برای جلوگیری از عقبانداختنِ کارها و انجام بیشترین کارها در کمترین زمان، اثر برایان تریسی
قورتدادن قورباغه چه ربطی به صرفهجویی در زمان دارد؟ به گفتۀ خود برایان تریسی، «مارک تواین» گفته است که اگر یک روز صبح، بدترین کاری که در طول آن روز انجام خواهید داد را انجام دهید همان خوردن قورباغۀ زنده خواهد بود. از این رو، بقیۀ روزتان بسیار پربارتر خواهد بود. این کتاب به شما کمک میکند تا در زمانتان بیشتر صرفهجویی کنید و تشویقتان میکند تا ابتدا مهمترین کارهایتان را انجام دهید. قورباغهات را قورت بده به بررسی مسائلی که بسیاری از ما با آن مواجه هستیم میپردازد؛ مسائلی مثل بهرهوری ضعیف، خودانضباطی و شیوههای کاری.
۲. هفتۀ کاریِ ۴ساعته
چطور با ۴ ساعت کار در هفته تبدیل به یک ثروتمند شویم، اثر تیموتی فریس
مصاحبههای زیادی با بنیانگذاران استارتآپها صورت گرفته و هفتۀ کاری ۴ساعته کتابی است که بسیاری از آنها به عنوان کتاب مدیریت زمان موردعلاقهشان از آن نام بردهاند. این کتاب برای کسانی که میخواهند از دوندگی برای امرار معاش خلاص شوند و با انجام کارهای کمتر به موفقیت بیشتری دست یابند، کمک بزرگی است. ممکن است نتوانید مانند اعضای تیمِ فریس از ۴۰ هزار دلار در سال به ۴۰ هزار دلار در ماه برسید، اما کتاب او قطعاً طرز فکر شما را در مورد کار و زمان تغییر خواهد داد.
۳. کار عمیق
قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته، اثر کال نیوپورت
یکی از دلایل اصلی کمبود وقت ما این است که با عوامل حواسپرتی بسیاری دست و پنجه نرم میکنیم. کال نیوپورت استدلال میکند که راهحل این مشکل، در کار عمیق است؛ وضعیتی که در آن ما بر روی یک کار چالشبرانگیز تمرکز میکنیم.
او در این کتاب مدیریت زمان، مجموعهای از چهار اصل را برای تغییر رویکردتان نسبت به کار ارائه میکند و برای تشریح منظور خود از مثالهای متنوعی کمک میگیرد.
۴. رقابت با زمان
چگونه رقابتِ مبتنیبر زمان، در حال تغییردادنِ بازارهای جهانی است، اثر جورج استالک
داشتنِ زمان صرفاً به معنای داشتنِ آزادی نیست، بلکه ابزاری است که شرکتهایی مانند «هوندا»، «فورد» و «والمارت» از آن استفاده میکنند تا در صنعت خود پیشرو بمانند.
نویسنده در این کتابِ مدیریت زمان به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه میتوانیم از زمان بهعنوان مؤلفۀ کلیدیِ رقابت در رسیدن به بهرهوری و نوآوری بیشتر و ارائۀ محصولات و خدمات بهتر استفاده کنیم.
۵. به سرانجام رساندنِ کارها
هنرِ بازدهی بالا، بدون استرس، اثر دیوید آلن
یکی از شرایط اصلی افزایش بهرهوری (و بالطبع در اختیار داشتنِ زمان آزاد بیشتر) توانایی استراحتکردن است.
این کتابِ مدیریت زمان به شما نشان میدهد که چگونه میتوانید به راحتی لیست کارهای خود را مدیریت کنید، از قبل برنامهریزی کنید و در موقعیتهای استرسزا خونسردی خود را از دست ندهید؛ و مهمتر از همه، به شما میآموزد که بهخاطر کارهایی که در حال حاضر انجام نمیدهید، استرس نداشته باشید.
۶. اصل ۸۰/۲۰
چگونه با تلاش کمتر به دستاوردهای بزرگتری دست یابیم؟ اثر ریچارد کخ
احتمالاً در مورد اصل «پارتو» چیزهایی شنیده باشید؛ این اصل بیان میکند که ۸۰ درصدِ نتایج، به واسطۀ تنها ۲۰ درصد از تلاشها حاصل میشوند. این اصل، اساس کتابِ حاضر را تشکیل میدهد.
اصل ۸۰/۲۰ بیش از یک دهه پیش نوشته شده و مفاهیم آن تا امروز که در سال ۲۰۲۱ قرار داریم، همچنان دغدغۀ تکتکِ ماست. این کتابِ مدیریت زمان به ما میآموزد که چگونه روی آن ۲۰ درصد تمرکز کنیم تا بیشترین بهره را از کار خود ببریم، کنترل زمانمان را دوباره به دست بیاوریم و روی مسائلی که واقعا اهمیت دارند، تمرکز کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم.
۷. قدرت عادت
چراییِ کارهایی که انجام میدهیم، اثر چارلز داهیگ
اگر میخواهیم شیوۀ کار، رفتار و مدیریت زمان خود را تغییر دهیم، باید عادتهای خود را بررسی کنیم. یا حداقل چارلز داهیگ در گزارش خود از تحقیقات علمیای که در زمینۀ عادات صورت گرفته، اینطور استدلال میکند.
او از طریق بیان مثالهایی از شرکتها و سازمانهای موفق، به ما نشان میدهد که چگونه عادتها به ما و کارهایی که انجام میدهیم شکل میدهند و در نهایت اینکه چگونه میتوانیم با تغییر این عادتها زمان بیشتری به دست بیاوریم.
۸.کتاب ۱۵ رازی که افراد موفق دربارۀ مدیریت زمان میدانند
عادات بهرهوری ۷ میلیاردر، ۱۳ ورزشکار المپیک، ۲۹ دانشجوی ممتاز و ۲۳۹ کارآفرین، اثر کوین کروز
این کتاب دقیقاً همان چیزی را ارائه میدهد که از عنوانش پیداست: داستانهای افراد موفق و عادتهایی که به آنها کمک کرد تا به موفقیت کنونی خود دست یابند. اضافه بر دیگر مطالب، یاد خواهید گرفت که چگونه زمانتان را بهتر مدیریت کنید، ساعت ۵ بعد از ظهر، بدون احساس گناه کار را کنار بگذارید و بدون صرف زمان زیاد، تمام ایمیلهای خود را بخوانید.
۹. برنامه ریزی به روش بولِت ژورنال
پیگیری گذشته، ساماندهیِ حال، طراحیِ آینده، اثر رایدر کارول
رایدر کارول پس از اینکه متوجه شد هیچیک از روشهای موجودِ بهرهوری به او کمک نمیکنند تا از استرس خلاص شود و اوقات فراغتی پیدا کند، خودش روش بولت ژورنال را ابداع کرد. این روش اکنون توسط هزاران نفر در سراسر جهان استفاده میشود.
اگر فهرستِکارهای ساده به دردتان نمیخورند و احساس میکنید که کار و زمانتان به ساختار بیشتری نیاز دارد، این کتابِ مدیریت زمان بینظیر را بخوانید و روش موجود در آن را امتحان کنید.
۱۰. جریان (غرقِگی)
روانشناسی تجربۀ عمیق لحظات زندگی، اثر میهای چیکسِنتمیهایی
نویسندۀ این کتاب ادعا میکند که برای استفاده حداکثری از یک تجربه، باید به حالتی از آگاهی برسیم که او آن را «جریان» مینامد.
چیکسنتمیهایی در این کتاب، به ما نشان میدهد که میتوانیم از حالت جریان استفاده کنیم تا از زندگیمان لذت بیشتری ببریم. این کتاب، بیشتر در زمینۀ روانشناسی است تا خودیاری، اما به شما کمک میکند تا زمان خود را بهتر کنترل کنید.
اگر به خواندن کتابهای خودیاری و روانشناسی علاقه دارید با دانلود اپلیکیشن ذهن میتوانید مجموعهای از برترین کتابهای جهان در این زمینه ها را مطالعه نمایید.
سلام
من واقعا مدیریت زمانم ضعیف بود و دیگه خسته شده بودم از این موضوع… و چون برای یک سری از مشکلاتم از قبل پیش دکتر ترانه موذنی که خالم بهم معرفی کرده بود مشاوره میرفتم جلسه این هفته رو گذاشتیم برای این موضوع که این مشکلم هم حل بشه و ایشون علاوه بر راهکار هایی که دادن کتاب قورباغه ات را قورت بده رو هم به من معرفی کردن و واقعا بهم کمک کرد.